< Return to Video

Budoucnost, kterou budujeme ‒ a hloubíme

  • 0:01 - 0:03
    Chris Anderson:
    Elone, vítejte opět na TEDu.
  • 0:03 - 0:05
    Je skvělé, že jste tu.
  • 0:05 - 0:06
    Elon Musk: Díky za pozvání.
  • 0:07 - 0:09
    CA: V následující půlhodince
  • 0:09 - 0:11
    strávíme nějaký čas tím,
  • 0:11 - 0:15
    jak by podle vašich vizí mohla
    vypadat vzrušující budoucnost,
  • 0:15 - 0:19
    což mě vede k první,
    trochu ironické otázce:
  • 0:19 - 0:21
    Proč Vás baví vrtat se v hlíně?
  • 0:21 - 0:22
    EM: Jo.
  • 0:22 - 0:24
    Na to se ptám sám sebe dost často.
  • 0:27 - 0:31
    Zkoušíme pod LA vykopat díru,
  • 0:31 - 0:35
    která se, doufejme, stane počátkem
  • 0:35 - 0:39
    trojrozměrné sítě tunelů,
  • 0:40 - 0:42
    která odlehčí přetížené dopravě.
  • 0:42 - 0:47
    Doprava je teď jednou
    z nejvíce ubíjejících věcí.
  • 0:47 - 0:50
    Postihuje to lidi všude na světě.
  • 0:50 - 0:54
    Zabírá jim spoustu života.
  • 0:54 - 0:56
    Je to příšerné.
  • 0:56 - 0:58
    Nepříjemné je to hlavně v LA.
  • 0:58 - 0:59
    (smích)
  • 1:00 - 1:02
    CA: Přinesl jste s sebou
  • 1:02 - 1:05
    první vizualizaci, která to ukazuje.
  • 1:05 - 1:06
    Mohu ji pustit?
  • 1:06 - 1:08
    EM: Jo, jistě. Je to poprvé…
  • 1:09 - 1:11
    jen pro představu, o čem je řeč.
  • 1:11 - 1:13
    Pár klíčových věcí,
    které jsou důležité k tomu,
  • 1:14 - 1:17
    abychom měli 3D síť tunelů.
  • 1:17 - 1:20
    Za prvé je nutné,
    aby se dal vstup a výstup z tunelu
  • 1:20 - 1:23
    integrovat do provozu ve městě.
  • 1:23 - 1:26
    Takže, pomocí výtahu
  • 1:27 - 1:31
    a jakési brusle pro auto,
    která je na výtahu umístěná,
  • 1:31 - 1:35
    vám stačí na vytvoření
    vstupu a výstupu z tunelu
  • 1:35 - 1:38
    jen dvě parkovací místa.
  • 1:39 - 1:41
    Auto si pak na brusli najede.
  • 1:41 - 1:45
    Rychlost nás tady nijak neomezuje,
    takže provoz navrhujeme tak,
  • 1:45 - 1:47
    aby brusle fungovala při 200 km/h.
  • 1:47 - 1:49
    CA: Kolik?
  • 1:49 - 1:52
    EM: 200 km/h, to je asi 130 mil/h.
  • 1:53 - 1:59
    Řekněme, že z Westwoodu
    na letiště LAX byste se měli dostat
  • 1:59 - 2:01
    za šest minut ‒ pět, šest minut.
  • 2:01 - 2:05
    (potlesk)
  • 2:06 - 2:10
    CA: Zpočátku to asi bude fungovat
    podobně jako silnice s mýtnou branou.
  • 2:10 - 2:11
    EM: Jo.
  • 2:11 - 2:14
    CA: To možná také uleví dopravě
    v ulicích na povrchu.
  • 2:15 - 2:17
    EM: Nevím, jestli si toho
    lidé ve videu všimli,
  • 2:17 - 2:22
    ale počet možných úrovní tunelů
    není ve skutečnosti ničím omezený.
  • 2:22 - 2:25
    Do hloubky se dá jít mnohem dál
    než směrem nahoru.
  • 2:25 - 2:29
    Nejhlubší doly vedou mnohem hlouběji,
    než je výška nejvyšších budov.
  • 2:29 - 2:33
    Takže sítí 3D tunelů se dá městu ulevit
  • 2:33 - 2:36
    od libovolného stupně zátěže.
  • 2:36 - 2:38
    To je velmi důležitý fakt.
  • 2:38 - 2:41
    Klíčovým protiargumentem je to,
  • 2:41 - 2:44
    že když přidáte jednu úroveň tunelů,
  • 2:44 - 2:47
    která snadno vyřeší zácpy,
    bude se toho hojně využívat
  • 2:47 - 2:50
    a pak se ocitnete znovu na začátku,
    znovu skončíte zácpami.
  • 2:50 - 2:54
    Ale dá se jet libovolným
    počtem tunelů, jakoukoli úrovní.
  • 2:54 - 2:57
    CA: Ale normálně přece každý ví,
    že hloubení je neuvěřitelně drahé,
  • 2:58 - 2:59
    což té myšlence bude stát v cestě.
  • 2:59 - 3:01
    EM: Jo.
  • 3:01 - 3:02
    No, mají pravdu.
  • 3:02 - 3:06
    Jako příklad uvedu prodloužení metra v LA,
  • 3:06 - 3:10
    které má… tuším 4 kilometry
  • 3:10 - 3:12
    a které teď za 2 miliardy
    dolarů dokončili.
  • 3:12 - 3:17
    To je asi půl miliardy
    za kilometr prodloužení.
  • 3:17 - 3:21
    A to není to nejvyužívanější
    metro na světě.
  • 3:21 - 3:26
    Takže jo, hloubit tunely
    běžným způsobem je dost obtížné.
  • 3:26 - 3:29
    Řekl bych, že náklady
    na vyhloubení 1 km tunelu
  • 3:29 - 3:32
    potřebujeme aspoň desetinásobně snížit.
  • 3:32 - 3:35
    CA: A jak se toho dá dosáhnout?
  • 3:36 - 3:38
    EM: Vlastně stačí jen dvě věci,
  • 3:38 - 3:42
    kterými můžete dosáhnout
    průměrného snížení o řád,
  • 3:42 - 3:44
    a myslím, že se dá jít ještě dál.
  • 3:44 - 3:50
    První věc je dvojnásobně nebo i víc
    zmenšit průměr tunelu.
  • 3:50 - 3:54
    Jeden silniční pruh v tunelu
    musí mít podle vyhlášky
  • 3:54 - 3:57
    průměr 8 metrů, možná 8,5 metru,
  • 3:57 - 4:00
    aby umožňoval průjezd záchranných vozidel
  • 4:00 - 4:04
    a dostatečnou ventilaci
    pro auta se spalovacími motory.
  • 4:04 - 4:08
    Ale když zmenšíte průměr na takový,
    o jaký se teď pokoušíme,
  • 4:08 - 4:11
    což je 3,7 metru, zbude spousta místa
    na projetí elektrické brusle,
  • 4:11 - 4:15
    průměr se sníží dvakrát
  • 4:15 - 4:18
    a průřez tunelu čtyřikrát
  • 4:19 - 4:21
    a náklady na hloubení
    se odvíjejí od plochy průřezu.
  • 4:21 - 4:24
    Takže to máme hned
    zhruba poloviční snížení.
  • 4:24 - 4:30
    Dnes hloubí razící stroje
    polovinu času tunel, pak zastaví,
  • 4:30 - 4:34
    a po zbytek času se kladou
    výztuže zdí tunelu.
  • 4:34 - 4:36
    Když místo nich navrhnete stroj,
  • 4:36 - 4:39
    který nepřetržitě hloubí
    a zároveň vyztužuje,
  • 4:39 - 4:41
    dosáhnete dvojnásobného zrychlení.
  • 4:41 - 4:43
    Dohromady to máme osminásobné zlepšení.
  • 4:43 - 4:48
    Tyto stroje také zdaleka nedosahují
    svých výkonových a teplotních limitů,
  • 4:48 - 4:51
    takže můžeme podstatně zvýšit výkon.
  • 4:51 - 4:54
    Řekl bych, že se dá dosáhnout
    minimálně dvojnásobného,
  • 4:54 - 4:57
    možná až čtyř- nebo
    pětinásobného urychlení.
  • 4:57 - 5:02
    Vidím tu docela jednoznačnou
    posloupnost kroků,
  • 5:02 - 5:06
    jak se dají náklady na kilometr
    ražby snížit až řádově.
  • 5:06 - 5:09
    Naším cílem je…
  • 5:09 - 5:12
    máme šnečího mazlíčka Garyho,
  • 5:12 - 5:15
    to je ten šnek ze „Southparku“,
  • 5:15 - 5:18
    pardon, ze „Spongeboba v kalhotách“.
  • 5:18 - 5:19
    (smích)
  • 5:19 - 5:23
    Takže Gary je schopen…
  • 5:24 - 5:28
    aktuálně pracuje 14 krát rychleji
  • 5:28 - 5:30
    než razící stroj.
  • 5:30 - 5:32
    (smích)
  • 5:32 - 5:34
    CA: Chcete překonat Garyho.
  • 5:34 - 5:36
    EM: Chceme překonat Garyho.
  • 5:36 - 5:37
    (smích)
  • 5:37 - 5:42
    Je to klučina, který nepostojí,
    a to bude výhra.
  • 5:42 - 5:45
    Zvítězíme, až toho šneka porazíme.
  • 5:45 - 5:48
    CA: Hodně lidí si představuje,
    sní teď o městech budoucnosti,
  • 5:48 - 5:52
    představují si, že opravdovým řešením
    jsou létající auta, drony, atd.
  • 5:52 - 5:54
    Že budou létat nad zemí.
  • 5:55 - 5:56
    Proč to není lepší řešení?
  • 5:56 - 5:58
    Ušetříte za všechny ty tunely.
  • 5:58 - 6:01
    EM: Jasně, fandím věcem, které létají.
  • 6:01 - 6:04
    Vždyť stavím rakety,
    takže věci, které létají, mám rád.
  • 6:04 - 6:07
    To není nějaká moje předpojatost
    proti létajícím věcem,
  • 6:07 - 6:10
    ale létající auta budou výzvou v tom,
  • 6:11 - 6:13
    že budou docela hlučná,
  • 6:14 - 6:17
    budou vytvářet velmi silné větrné víry.
  • 6:20 - 6:23
    Připusťme si, že když nám
    něco přeletí nad hlavou,
  • 6:23 - 6:25
    celý houf aut, která budou
    poletovat všude kolem,
  • 6:26 - 6:31
    tak nám to na klidu moc nepřidá.
  • 6:31 - 6:33
    (smích)
  • 6:33 - 6:37
    Asi si neřeknete:
    „Dnes se cítím bezpečněji než dřív.“
  • 6:39 - 6:41
    Spíš to bude:
    „Jestlipak zkontrolovali poklice u kol,
  • 6:41 - 6:44
    nebo jim odpadnou a utnou mi hlavu?“
  • 6:44 - 6:46
    A tak podobně.
  • 6:48 - 6:50
    CA: Takže vaší vizí jsou
  • 6:50 - 6:55
    města budoucnosti s těmi
    bohatě propletenými sítěmi tunelů.
  • 6:55 - 6:57
    Má s tím něco do činění i Hyperloop?
  • 6:57 - 7:01
    Mohli byste tyhle tunely
    využít pro Hyperloop,
  • 7:01 - 7:03
    který jste představili před pár lety?
  • 7:03 - 7:06
    EM: Chvilku jsme si s věcmi
  • 7:06 - 7:09
    kolem Hyperloopu pohrávali.
  • 7:09 - 7:13
    Pro účely studentské soutěže
    jsme vybudovali testovací trať
  • 7:13 - 7:15
    sousedící se SpaceX,
  • 7:15 - 7:18
    abychom rozproudili inovace v dopravě.
  • 7:18 - 7:23
    Ale skončilo to druhou
    největší vakuovou komorou na světě,
  • 7:23 - 7:25
    hned po Velkém hadronovém urychlovači,
  • 7:26 - 7:27
    co do objemu.
  • 7:29 - 7:35
    Byla s tím docela legrace,
    ale byl to spíš náš koníček,
  • 7:35 - 7:38
    a pak nás napadlo, že by se dal
  • 7:39 - 7:43
    sestrojit malý tlačný vozík,
    abychom mohli tlačit kapsle studentů,
  • 7:44 - 7:50
    ovšem nejdřív chceme vysledovat,
    jak rychle dokáže jet, když nic netlačí.
  • 7:51 - 7:53
    Takže jsme mírnými optimisty v tom,
  • 7:53 - 7:58
    že budeme schopni jet rychleji
    než nejrychlejší rychlovlaky světa,
  • 7:58 - 8:00
    i když jen na kilometrovém úseku.
  • 8:00 - 8:03
    CA: Máte dobré brzdy.
  • 8:03 - 8:05
    EM: Jo, to snad… jo.
  • 8:05 - 8:10
    Buď se to rozmázne na kousíčky
    nebo to pojede docela rychle.
  • 8:10 - 8:13
    CA: Ale potom se už dá uvažovat
    o Hyperloopu v tunelu,
  • 8:13 - 8:15
    který by jezdil dost dlouhé tratě.
  • 8:15 - 8:17
    EM: Přesně tak.
  • 8:17 - 8:21
    Pokud se podíváte na technologii ražby,
    ukazuje se, že abyste vyhloubili tunel,
  • 8:21 - 8:23
    musíte …
  • 8:24 - 8:27
    abyste ho utěsnili kvůli tlaku vody,
  • 8:27 - 8:31
    je typicky potřeba navrhovat
    zdi tunelu tak, aby odolaly tlaku
  • 8:31 - 8:34
    okolo pěti, šesti atmosfér.
  • 8:35 - 8:38
    Na vakuum stačí jen jedna atmosféra,
  • 8:38 - 8:40
    nebo na skoro vakuum.
  • 8:40 - 8:44
    Takže to vlastně automaticky znamená,
  • 8:44 - 8:48
    že pokud postavíte tunel,
    který odolá tlaku podzemní vody,
  • 8:48 - 8:50
    tak se v něm automaticky udrží i vakuum.
  • 8:51 - 8:52
    CA: Hmm.
  • 8:52 - 8:54
    EM: Jo.
  • 8:54 - 8:56
    CA: Asi vás teď napadá,
  • 8:56 - 9:01
    jak dlouhý by musel být tunel v Elonově
    budoucnosti, aby v něm mohl jet Hyperloop?
  • 9:01 - 9:04
    EM: Myslím, že vzdálenost limitující není.
  • 9:05 - 9:07
    Kopat můžete tak dlouho, jak potřebujete.
  • 9:08 - 9:10
    Pokud by se stavěl Hyperloop
  • 9:10 - 9:13
    třeba z DC do New Yorku,
  • 9:15 - 9:18
    tak by asi bylo žádoucí,
    aby celá cesta vedla pod zemí,
  • 9:18 - 9:20
    protože je to zalidněná oblast.
  • 9:20 - 9:23
    Povede pod spoustou budov a domů,
  • 9:24 - 9:27
    ale pokud jedete dost hluboko,
    nikdo ani nepozná, že je tam tunel.
  • 9:28 - 9:31
    Lidé si někdy myslí,
    že jim tunel přímo pod domem
  • 9:31 - 9:32
    poleze pěkně na nervy.
  • 9:32 - 9:37
    Ale když to bude víc než tři nebo čtyři
    průměry pod vaším domem,
  • 9:37 - 9:40
    nedokážete vůbec zjistit,
    že se tam zrovna kope.
  • 9:41 - 9:45
    Pokud byste opravdu uměli zjistit,
  • 9:46 - 9:49
    kde se kope tunel,
    ať už na to použijete cokoli,
  • 9:49 - 9:53
    tak vám za to zařízení dá
    spoustu peněz izraelská armáda,
  • 9:53 - 9:55
    která se pokouší odhalit tunely Hamasu,
  • 9:56 - 10:00
    i americká Celní a pohraniční stráž,
    která se snaží vypátrat drogové tunely.
  • 10:00 - 10:04
    Takže realita je taková,
  • 10:04 - 10:08
    že půda neuvěřitelně dobře
    absorbuje vibrace,
  • 10:08 - 10:10
    a jakmile vede tunel dostatečně hluboko,
  • 10:11 - 10:13
    nikdo ho neodhalí.
  • 10:13 - 10:15
    Ledaže byste měli velmi citlivé
    seismické detektory,
  • 10:15 - 10:17
    pak by se možná odhalit dal.
  • 10:17 - 10:20
    CA: Takže jste na to
    založili novou společnost
  • 10:20 - 10:21
    The Boring Company.
  • 10:21 - 10:23
    Pěkné. Velmi vtipné.
  • 10:23 - 10:25
    (smích)
  • 10:25 - 10:26
    EM: Co je na tom vtipného?
  • 10:26 - 10:29
    (smích)
  • 10:29 - 10:31
    CA: Kolik tomu věnujete času?
  • 10:32 - 10:33
    EM: Asi…
  • 10:34 - 10:35
    možná…
  • 10:36 - 10:37
    tak dvě nebo tři procenta.
  • 10:37 - 10:39
    CA: Koupil jste si hračku.
  • 10:39 - 10:41
    Tak takhle vypadají koníčky Elona Muska.
  • 10:42 - 10:43
    (smích)
  • 10:43 - 10:45
    EM: Chci říct, že to je jen…
  • 10:45 - 10:50
    v podstatě na tom dělají stážisté
    a lidé na částečný úvazek.
  • 10:51 - 10:56
    Koupili jsme nějaké použité stroje.
  • 10:56 - 10:59
    Je to jen takové kutění,
    ale úspěšně to pokračuje, takže…
  • 11:00 - 11:02
    CA: Takže větší část času
  • 11:02 - 11:06
    Vám zabírá elektrifikace
    aut a dopravy v Tesle.
  • 11:07 - 11:10
    Motivuje Vás k hloubení
    mimo jiné i to poznání,
  • 11:10 - 11:13
    že vlastně ve světě,
  • 11:13 - 11:16
    ve kterém jezdí elektrická auta
    a sama se řídí,
  • 11:16 - 11:20
    může najednou na silnicích
    jezdit v kteroukoli denní dobu
  • 11:20 - 11:22
    víc aut, než jich jezdí teď?
  • 11:22 - 11:24
    EM: Přesně tak.
  • 11:26 - 11:30
    Spousta lidí si myslí,
    že když se stanou auta autonomními,
  • 11:30 - 11:35
    že budou schopna jet rychleji
    a nebudou už takové zácpy.
  • 11:35 - 11:37
    A do jisté míry tomu tak bude,
  • 11:37 - 11:42
    ale až jednou bude sdílená autonomie,
    kdy bude mnohem levnější jet autem
  • 11:42 - 11:44
    a bude možné jet přímo z bodu do bodu,
  • 11:45 - 11:50
    bude přeprava autem dostupnější
    než cesta autobusem.
  • 11:50 - 11:52
    Bude to levnější než lístek na autobus.
  • 11:52 - 11:57
    Takže počet cest se se sdílenou
    autonomií mnohonásobně zvýší
  • 11:57 - 12:00
    a provoz na silnicích výrazně zhoustne.
  • 12:00 - 12:04
    CA: Založil jste Teslu
    s cílem přesvědčit svět,
  • 12:05 - 12:08
    že budoucností automobilů
    je elektrifikace.
  • 12:08 - 12:10
    A před několika lety se Vám lidé smáli.
  • 12:10 - 12:13
    Teď už se tolik nesmějí.
  • 12:13 - 12:14
    EM: OK.
  • 12:14 - 12:16
    (smích)
  • 12:16 - 12:18
    Nevím. Nevím.
  • 12:18 - 12:21
    CA: Je přece pravda,
    že skoro každý výrobce automobilů
  • 12:22 - 12:25
    už oznámil seriózní záměry
    na elektrifikaci svých aut
  • 12:25 - 12:27
    v krátkodobém až střednědobém výhledu?
  • 12:28 - 12:29
    EM: Jo. To jo.
  • 12:31 - 12:36
    Myslím, že skoro každá automobilka
    nějaký program na elektrická vozidla má.
  • 12:36 - 12:38
    Záleží, jak to myslí vážně.
  • 12:38 - 12:42
    Některé to myslí s kompletním
    přechodem na elektřinu opravdu vážně.
  • 12:42 - 12:44
    A některé se do toho jen tak namočily.
  • 12:45 - 12:48
    A některé stále usilují
    o výrobu palivových článků,
  • 12:48 - 12:50
    ale myslím, že už to dlouho trvat nebude.
  • 12:50 - 12:52
    CA: Nemáte pocit, Elone,
  • 12:52 - 12:56
    že se už můžete prohlásit za vítěze
    a říci, že vy už jste to dokázali?
  • 12:56 - 13:00
    Ať se svět elektrifikuje a vy se
    budete soustředit na další věci?
  • 13:02 - 13:03
    EM: Jo.
  • 13:04 - 13:09
    Mám v úmyslu dojít s Teslou
    tak daleko, jak jen to dokážu.
  • 13:09 - 13:13
    Máme v plánu ještě
    spoustu vzrušujících věcí.
  • 13:14 - 13:16
    Brzy samozřejmě přijde Model 3.
  • 13:16 - 13:19
    Pak odhalíme náklaďák Tesla Semi.
  • 13:20 - 13:22
    CA: Dobrá, to nás čeká teď.
  • 13:22 - 13:27
    Takže Model 3 ‒ čeká se,
    že vyjede někdy v červenci.
  • 13:27 - 13:32
    EM: Jo, zatím to vypadá
    na zahájení výroby v červenci.
  • 13:32 - 13:33
    CA: Páni!
  • 13:33 - 13:35
    Lidé jsou přímo nadšení z jedné věci,
  • 13:35 - 13:39
    a tou je, že bude mít autopilota.
  • 13:39 - 13:41
    Před chvílí jste zveřejnili tohle video,
  • 13:41 - 13:46
    které ukazuje,
    jak ta technologie bude vypadat.
  • 13:46 - 13:47
    EM: Jo.
  • 13:47 - 13:50
    V Modelu S samozřejmě autopilot už je.
  • 13:50 - 13:52
    A na co se díváme teď?
  • 13:52 - 13:58
    EM: Tohle auto používá pouze kamery a GPS.
  • 13:58 - 14:00
    Takže nepoužíá žádný LIDAR nebo radar.
  • 14:00 - 14:05
    Jedná se pouze o pasivně řízenou optiku,
    což je v zásadě to, čím disponuje člověk.
  • 14:05 - 14:08
    Celý systém zamýšlíme
    na silnicích navigovat
  • 14:08 - 14:12
    prostřednictvím pasivní optiky a kamer.
  • 14:12 - 14:17
    A jakmile jednou vyřešíte
    kamery a rozpoznávání,
  • 14:18 - 14:19
    pak máte vyřešenu i autonomii.
  • 14:19 - 14:22
    Dokud nemáte rozpoznávání,
    tak není vyřešena autonomie.
  • 14:22 - 14:28
    Proto tolik usilujeme o to, abychom měli
    pro rozpoznávání neuronovou síť,
  • 14:28 - 14:31
    která by byla velice efektivní
    v běžném provozu.
  • 14:31 - 14:34
    CA: Ano. Spousta dalších si zvolila LIDAR.
  • 14:34 - 14:37
    Ze systému kamer s radarem
    můžete vytěžit nejvíc.
  • 14:37 - 14:40
    EM: Na to, abyste byl úplným supermanem,
    vám stačí jen kamery.
  • 14:40 - 14:44
    I pouze s kamerami uvidíte
    asi desetkrát lépe než člověk.
  • 14:44 - 14:49
    CA: Takže nové automobily,
    které se teď prodávají, mají osm kamer.
  • 14:49 - 14:53
    A ty ještě nesvedou to, co jste ukazoval.
  • 14:53 - 14:55
    Kdy toho budou schopny?
  • 14:56 - 15:02
    EM: Myslím, že do konce roku budeme
    schopni jezdit z LA do New Yorku
  • 15:02 - 15:06
    po běžných cestách a úplně autonomně.
  • 15:06 - 15:08
    CA: Dobře, takže říkáte,
  • 15:08 - 15:13
    že koncem roku někoho posadíte do Tesly
  • 15:13 - 15:17
    a aniž by se dotkl volantu,
    klepne prstem na „New York“ a vyrazí.
  • 15:17 - 15:18
    EM: Jo.
  • 15:18 - 15:22
    CA: Nikdy už se nebude muset dotknout
    volantu ‒ koncem roku 2017 počínaje.
  • 15:22 - 15:27
    EM: Jo. V podstatě, od listopadu
    nebo prosince tohoto roku
  • 15:27 - 15:31
    bychom měli být schopni dojet
    z parkoviště v Kalifornii
  • 15:31 - 15:33
    na parkoviště v New Yorku,
  • 15:33 - 15:36
    bez toho, abyste se během
    celé cesty dotkl ovládání.
  • 15:37 - 15:39
    (potlesk)
  • 15:39 - 15:40
    CA: Úžasné.
  • 15:40 - 15:41
    Ale částečně už to možné je,
  • 15:42 - 15:45
    protože máte flotilu Tesel,
    která po těch silnicích už jezdí.
  • 15:45 - 15:50
    Shromažďujete obrovské množství dat
    z vnitrostátní silniční sítě.
  • 15:51 - 15:54
    EM: Ano, ale zajímavé bude,
  • 15:54 - 15:59
    čímž jsem si opravdu celkem jistý,
    že bude možné tu cestu podniknout,
  • 16:01 - 16:04
    i když trasu dynamicky změníte.
  • 16:05 - 16:07
    Takže je to celkem snadné…
  • 16:08 - 16:12
    Jedna věc je, pokud tvrdíte, že si auto
    povede dobře na jedné konkrétní cestě,
  • 16:12 - 16:16
    ale jakmile se dostanete na dálnici,
  • 16:16 - 16:19
    mělo by být auto schopno jezdit
    a vést si opravdu velmi dobře
  • 16:19 - 16:23
    na jakémkoli dálničním systému
    v té které zemi.
  • 16:24 - 16:26
    Takže nejsme omezeni
    jen na cesty z LA do New Yorku.
  • 16:26 - 16:30
    V ten samý den bychom se mohli
    v reálném čase rozhodnout
  • 16:30 - 16:32
    pro cestu ze Seattle na Floridu.
  • 16:32 - 16:35
    Takže pojedete z LA do New Yorku
  • 16:35 - 16:37
    a změníte cíl na Toronto.
  • 16:38 - 16:41
    CA: Ponechme chvilku stranou legislativu,
  • 16:41 - 16:44
    ale z hlediska samotné technologie,
  • 16:44 - 16:48
    až si někdo bude moci koupit
    jedno z vašich aut,
  • 16:48 - 16:51
    jak daleko je doba, kdy bude bezpečné
  • 16:51 - 16:55
    úplně sundat ruce z volantu, usnout,
    probudit se a zjistit, že jste na místě?
  • 16:56 - 16:58
    EM: Myslím, že asi tak za dva roky.
  • 16:58 - 17:01
    Skutečný vtip nespočívá v tom,
    jak mít auto bezpečné,
  • 17:01 - 17:04
    řekněme po 99,9 % času,
  • 17:04 - 17:08
    protože kdyby havarovalo
    v jednom z tisíce případů,
  • 17:08 - 17:12
    asi v něm ještě pořád
    jen tak s klidem neusnete.
  • 17:16 - 17:17
    To byste určitě neměli.
  • 17:17 - 17:19
    (smích)
  • 17:20 - 17:23
    Auto nikdy nebude perfektní.
  • 17:23 - 17:25
    Žádný systém nebude perfektní,
  • 17:25 - 17:27
    Ale když řeknete, že asi…
  • 17:29 - 17:31
    že pravděpodobně nehavaruje
  • 17:31 - 17:34
    ani během sta životů
    nebo během tisíce životů,
  • 17:34 - 17:38
    pak si lidé řeknou:
    „Fajn, ani kdybych žil tisíc životů,
  • 17:38 - 17:41
    ještě pořád se mi s největší
    pravděpodobností nic nestane,
  • 17:41 - 17:42
    pak je to asi v pořádku.“
  • 17:42 - 17:44
    CA: Usnout.
  • 17:44 - 17:46
    Asi se hodně obáváte toho,
    že se lidé mohou nechat
  • 17:46 - 17:49
    příliš snadno ukolébat v domnění,
    že je to bezpečné
  • 17:49 - 17:53
    a že se stane nějaká hrozná nehoda,
    která vrátí celou věc na začátek.
  • 17:53 - 17:56
    EM: Myslím si, že autonomní systém
  • 17:56 - 17:59
    pravděpodobně alespoň zmírní následky,
  • 17:59 - 18:01
    až na skutečně vzácné případy.
  • 18:02 - 18:05
    Na bezpečnosti vozidel si cením toho,
  • 18:05 - 18:07
    že je předpověditelná.
  • 18:09 - 18:12
    Chci říct, že když auto řídí člověk,
    je tu vždy nějaká pravděpodobnost,
  • 18:12 - 18:15
    že když se stane havárie,
    tak to bude vinou člověka.
  • 18:15 - 18:17
    Nikdy není nulová.
  • 18:17 - 18:22
    Pro autonomní auta bude klíčová úroveň,
  • 18:22 - 18:25
    o kolik musí být lepší než člověk,
  • 18:25 - 18:28
    aby se na ně dalo spolehnout.
  • 18:28 - 18:31
    CA: Ale jakmile bude jednou řízení
    bez zásahu člověka úplně bezpečné,
  • 18:31 - 18:34
    bude to mít patrně
    masivní dopad na celý průmysl,
  • 18:34 - 18:38
    protože v tu chvíli mluvíme o tom,
    že si lidé budou moci koupit auto,
  • 18:38 - 18:40
    to je doveze do práce
    a pak ho nechají odjet
  • 18:41 - 18:44
    a poskytovat jiným lidem
    službu podobnou Uberu,
  • 18:44 - 18:48
    vydělají si peníze, dokonce jim to
    pokryje náklady na pořízení vozu,
  • 18:48 - 18:50
    takže vlastně mohou mít auto zadarmo.
  • 18:50 - 18:51
    Je to opravdu reálné?
  • 18:51 - 18:54
    EM: Jo. Stoprocentně to nastane.
  • 18:54 - 18:56
    Budeme mít společný
    autonomní vozový park,
  • 18:56 - 19:01
    kde si koupíte auto a můžete si vybrat,
    jestli ho budete mít jen pro sebe,
  • 19:01 - 19:05
    jestli ho budete chtít využívat
    jen s rodinou a přáteli,
  • 19:05 - 19:10
    jestli v něm necháte jezdit
    jen dobře hodnocené řidiče,
  • 19:10 - 19:15
    zvolit si, kdy v něm budou
    moci jezdit druzí a kdy ne.
  • 19:16 - 19:19
    To se stoprocentně stane.
  • 19:19 - 19:21
    Je to jen otázka času.
  • 19:22 - 19:23
    CA: Páni!
  • 19:23 - 19:25
    Zmiňoval jste se o tahači
  • 19:25 - 19:28
    a ohlásit ho plánujete tuším v září,
  • 19:28 - 19:31
    ale zajímalo by mě, jestli nám
    něco můžete ukázat už dnes.
  • 19:31 - 19:35
    EM: Ukážu vám upoutávku na tahač.
  • 19:35 - 19:38
    (smích)
  • 19:38 - 19:40
    Je to na živo.
  • 19:40 - 19:41
    CA: Fajn.
  • 19:41 - 19:44
    EM: V tomto případě
    chceme být určitě opatrní,
  • 19:44 - 19:45
    pokud jde o autonomní funkce.
  • 19:46 - 19:48
    Jo.
  • 19:48 - 19:49
    (smích)
  • 19:49 - 19:51
    CA: Moc toho nevidíme,
  • 19:51 - 19:54
    ale nevypadá to zrovna jako
    sousedovic dodávečka.
  • 19:54 - 19:59
    Vypadá to na pořádného drsňáka.
    Co je to za tahač?
  • 19:59 - 20:04
    EM: Tohle je těžký tahač
    určený na dlouhé trasy.
  • 20:04 - 20:08
    Uveze nejvyšší možný náklad
  • 20:08 - 20:10
    a má dlouhý dojezd.
  • 20:11 - 20:17
    V zásadě je určen ke zmírnění důsledků
    nákladní kamionové dopravy.
  • 20:17 - 20:22
    To je něco, co dnes lidé
    ani nepovažují za možné.
  • 20:23 - 20:26
    Myslí si, že elektrické kamiony nemají
    dostatečný výkon a dojezd,
  • 20:26 - 20:29
    ale s Teslou Semi chceme ukázat,
  • 20:29 - 20:32
    že tomu tak není, že elektrický tahač
  • 20:32 - 20:37
    může mít lepší točivý moment
    než jakýkoli tahač s dieselovým motorem.
  • 20:38 - 20:41
    A kdybyste uspořádali
    soutěž v přetahování,
  • 20:42 - 20:47
    vytáhne ho Tesla Semi i do kopce.
  • 20:47 - 20:49
    (smích)
  • 20:49 - 20:51
    (potlesk)
  • 20:51 - 20:54
    CA: To je vážně skvělé.
    A navíc k tomu potřebují řidiče.
  • 20:54 - 20:58
    Tyhle tahače se budou
    řidičům kamionů zamlouvat.
  • 20:58 - 21:01
    EM: Ano. Na tomhle je fakt paráda,
  • 21:01 - 21:06
    že křivka kroutícího momentu
    u elektrického motoru je rovná,
  • 21:07 - 21:10
    zatímco u naftových motorů
    nebo u aut se spalovacím motorem
  • 21:10 - 21:13
    vypadá křivka s rostoucími
    otáčkami jako kopec.
  • 21:14 - 21:17
    Takže to bude velmi živý tahač.
  • 21:17 - 21:19
    Můžete se s ním prohánět
    jako ve sportovním voze.
  • 21:19 - 21:22
    Není potřeba řadit.
    Jako když máte stálý převod.
  • 21:22 - 21:24
    CA: Jednou o tom někde natočí skvělý film.
  • 21:24 - 21:28
    Nevím, o čem bude a jestli to
    skončí dobře, ale bude to skvělý film.
  • 21:28 - 21:29
    (smích)
  • 21:29 - 21:32
    EM: Testovací jízda byla dost bizarní,
  • 21:32 - 21:36
    když jsem řídil testovací
    prototyp prvního tahače.
  • 21:36 - 21:39
    Je to opravdu zvláštní,
    protože si jen tak jezdíte
  • 21:39 - 21:42
    a jízda je hrozně svižná
    a přitom sedíte v tom obřím tahači.
  • 21:42 - 21:45
    CA: Počkejte, vy už jste řídil prototyp?
  • 21:45 - 21:48
    EM: Jo, jezdil jsem s tím
    po parkovišti a bylo to šílené.
  • 21:49 - 21:51
    CA: Páni. Tak to není jen reklama.
  • 21:51 - 21:53
    EM: Představte si,
    že řídíte obrovský tahač
  • 21:53 - 21:55
    a manévrujete si s ním, jak chcete.
  • 21:55 - 21:58
    CA: To je skvělé.
    Dobře, pojďme od nekompromisní síly
  • 21:58 - 22:00
    k něčemu méně zastrašujícímu.
  • 22:00 - 22:04
    Co je tohle za roztomilý dům
    jako ze „Zoufalých manželek“.
  • 22:04 - 22:07
    Co se to tady proboha děje?
  • 22:07 - 22:09
    EM: No, tohle představuje
    obraz budoucnosti,
  • 22:09 - 22:12
    kterým se podle mě budou věci ubírat.
  • 22:12 - 22:15
    Na příjezdové cestě máte elektromobil.
  • 22:15 - 22:18
    Mezi elektromobilem a domem vidíte
  • 22:18 - 22:22
    u zdi domu narovnané
    tři kusy baterií Powerwall
  • 22:22 - 22:25
    a střecha domu je pak solární.
  • 22:25 - 22:27
    Je to opravdová skleněná solární střecha.
  • 22:27 - 22:28
    CA: Fajn.
  • 22:29 - 22:33
    EM: To je fotka skutečného domu ‒
    no, připouštím, že se v něm nebydlí.
  • 22:33 - 22:34
    Je reálný jenom jako.
  • 22:34 - 22:38
    (smích)
  • 22:38 - 22:39
    CA: Takže některé střešní tašky,
  • 22:39 - 22:45
    v podstatě přijímají solární energii,
    mají schopnost…
  • 22:46 - 22:48
    EM: Jsou to skleněné solární tašky,
  • 22:49 - 22:54
    u kterých můžete velice jemně
    upravovat texturu a barvu
  • 22:54 - 23:00
    a ve skle mají takové mikrolamely,
  • 23:00 - 23:05
    takže, když se na střechu díváte z ulice
    nebo zhruba z úrovně ulice,
  • 23:05 - 23:08
    vypadají všechny tašky stejně,
  • 23:08 - 23:13
    ty se solárními články i ty běžné.
  • 23:14 - 23:17
    Z ulice má barva
  • 23:17 - 23:21
    všude stejný odstín.
  • 23:21 - 23:23
    Pokud byste se na ně dívali z vrtulníku,
  • 23:23 - 23:25
    viděli byste skrz ně a uviděli byste,
  • 23:25 - 23:29
    že některé skleněné tašky mají
    zezadu solární články a některé ne.
  • 23:30 - 23:31
    Z ulice to nepoznáte.
  • 23:31 - 23:34
    CA: Články dáváte jen tam,
    kam dopadá hodně světla
  • 23:34 - 23:36
    a díky tomu jsou ty střechy tak levné?
  • 23:36 - 23:39
    Nejsou o moc dražší
    než střechy z běžných tašek.
  • 23:39 - 23:40
    EM: Jo.
  • 23:42 - 23:45
    Opravdu jsme si jistí tím,
    že náklady na stavbu střechy
  • 23:46 - 23:48
    vyjdou v kombinaci s cenou elektřiny
  • 23:49 - 23:51
    u skleněné střechy lépe
  • 23:51 - 23:54
    než náklady na stavbu běžné střechy
    plus cena za elektřinu.
  • 23:54 - 23:56
    Jinými slovy
  • 23:56 - 23:59
    vyjde to ekonomicky jasně lépe,
  • 23:59 - 24:02
    podle nás to bude skvěle vypadat
  • 24:02 - 24:04
    a střecha dlouho vydrží…
  • 24:04 - 24:07
    Uvažovali jsme,
    že na ni dáme doživotní záruku,
  • 24:07 - 24:08
    ale lidé by si mysleli,
  • 24:08 - 24:11
    že by to možná vyznělo
    jenom jako naparování,
  • 24:11 - 24:16
    i když jde vlastně o tvrzené sklo.
  • 24:16 - 24:19
    Ty skleněné tašky tam zůstanou
  • 24:19 - 24:21
    ještě dlouho poté, co dům spadne
  • 24:21 - 24:24
    a nic z něho nezbude.
  • 24:25 - 24:26
    (potlesk)
  • 24:26 - 24:28
    CA: Tak to je skvělé.
  • 24:28 - 24:31
    Takže s tím, tuším,
    chcete přijít během pár týdnů,
  • 24:31 - 24:34
    se čtyřmi typy střešních krytin.
  • 24:34 - 24:36
    EM: Jo, začneme se dvěma,
    nejdřív se dvěma
  • 24:36 - 24:39
    a druhé dvě představíme
    počátkem příštího roku.
  • 24:39 - 24:41
    CA: A jaké máte ambice?
  • 24:43 - 24:47
    U kolika domů si myslíte,
    že s tímto typem střechy uspějete?
  • 24:48 - 24:50
    EM: Myslím, že nakonec budou mít
  • 24:51 - 24:54
    solární střechu skoro všechny domy.
  • 24:56 - 24:59
    Předpokládejme, že si je lidé
  • 24:59 - 25:02
    budou pravděpodobně objednávat
  • 25:02 - 25:05
    v průběhu 40 až 50 let.
  • 25:05 - 25:10
    Střecha se obměňuje
    v průměru jednou za 20 až 25 let.
  • 25:11 - 25:15
    Ale ne všechny se budou
    obměňovat okamžitě, najednou.
  • 25:15 - 25:18
    Ovšem nakonec,
    když půjde všechno hladce,
  • 25:18 - 25:21
    řekněme za takových 15 let,
  • 25:22 - 25:25
    už bude obvyklé mít střechu
    se solárními články.
  • 25:26 - 25:29
    CA: Není to jen mentálním modelem
    v hlavách lidí, že nedospěli k tomu,
  • 25:29 - 25:33
    že díky úsporám nákladů,
    díky solární ekonomice,
  • 25:33 - 25:37
    vlastně u většiny domů dopadá
    na střechu dost slunečního svitu,
  • 25:37 - 25:39
    aby se dostatečně uspokojily
    všechny potřeby lidí?
  • 25:39 - 25:41
    Pokud by se dala energie skladovat,
  • 25:41 - 25:45
    aby jí bylo dost k pokrytí potřeb,
    mohli by se odpojit ze sítě.
  • 25:45 - 25:46
    EM: Záleží na tom, kde jste
  • 25:46 - 25:50
    a jaká je velikost domu
    vzhledem k ploše střechy,
  • 25:50 - 25:52
    ale můžu s klidem prohlásit,
  • 25:52 - 25:56
    že většina domů v USA má
    pro napájení všech spotřebičů
  • 25:56 - 25:59
    střechu dostatečně velkou.
  • 26:00 - 26:03
    CA: Klíčem k ekonomice
  • 26:03 - 26:07
    těchto aut, kamionů Semi, domů,
  • 26:07 - 26:11
    je klesající cena
    lithium-iontových baterií,
  • 26:11 - 26:13
    na které v Tesle široce sázíte.
  • 26:13 - 26:16
    V mnoha ohledech to je
    téměř základní prostředek.
  • 26:16 - 26:18
    Vy jste se rozhodli,
  • 26:18 - 26:23
    abyste jich měli opravdu dostatek,
  • 26:23 - 26:27
    postavit největší továrnu na světě
  • 26:27 - 26:31
    a tím zdvojnásobit světovou
    nabídku lithium-iontových baterií.
  • 26:31 - 26:32
    Co to je?
  • 26:32 - 26:35
    EM: Tak tohle je Gigafactory,
  • 26:36 - 26:38
    respektive to, co jsme
    doteď stihli postavit.
  • 26:38 - 26:43
    Už se dá zhruba vidět,
    že celá továrna má obrysy diamantu
  • 26:43 - 26:48
    a až bude úplně hotová,
    bude vypadat jako obří diamant,
  • 26:48 - 26:52
    nebo aspoň taková je představa,
    a bude orientovaná k severu.
  • 26:52 - 26:53
    To je takový malý detail.
  • 26:53 - 26:57
    CA: A ve finále bude schopna vyrábět
  • 26:57 - 27:01
    baterie o kapacitě řekněme
    100 gigawatthodin ročně.
  • 27:01 - 27:04
    EM: Sto gigawatthodin.
    Předpokládáme, že asi víc, ale jo.
  • 27:04 - 27:06
    CA: Vlastně už teď se tolik článků vyrábí.
  • 27:06 - 27:09
    EM: Vyrábí se už teď.
    CA: Zveřejnili jste tohle video.
  • 27:09 - 27:10
    To je zrychlené?
  • 27:10 - 27:12
    EM: To je zpomalená verze.
  • 27:12 - 27:14
    (smích)
  • 27:14 - 27:16
    CA: Jak rychle to vlastně běží?
  • 27:16 - 27:19
    EM: No, když to běží naplno,
  • 27:19 - 27:23
    bez stroboskopu
    se články nedají rozpoznat.
  • 27:23 - 27:25
    Uvidíte jen šmouhu.
  • 27:25 - 27:26
    (smích)
  • 27:28 - 27:30
    CA: Elone, jedna z Vašich
    hlavních myšlenek o tom,
  • 27:30 - 27:32
    jaká nás čeká vzrušující budoucnost,
  • 27:32 - 27:35
    je o budoucnosti, kde se nebudeme
    cítit provinile za spotřebu energie.
  • 27:35 - 27:37
    Co si pod tím máme představit?
  • 27:37 - 27:42
    Nebo jinak, kolik takových Gigafactory
    na to budeme ještě potřebovat?
  • 27:42 - 27:44
    EM: Zhruba stovku.
  • 27:44 - 27:45
    Není to 10, ani to není 1000.
  • 27:45 - 27:47
    Nejspíš 100.
  • 27:48 - 27:50
    CA: Aha, to je úžasné.
  • 27:50 - 27:54
    Asi si dokážete představit,
    jak dlouho potrvá,
  • 27:54 - 27:57
    než se svět vzdá toho obrovského
    množství fosilních paliv.
  • 27:57 - 28:00
    Když postavíte jednu,
  • 28:00 - 28:02
    bude to stát 5 miliard dolarů,
  • 28:02 - 28:05
    nebo něco mezi 5 až 10 miliardami dolarů.
  • 28:05 - 28:08
    Představit si, co takový projekt znamená,
    chce už trochu odvahy.
  • 28:08 - 28:13
    Vy se letos v Tesle chystáte
    ohlásit rozjezd dalších dvou.
  • 28:13 - 28:16
    EM: Myslím, že ještě letos
  • 28:16 - 28:20
    oznámíme umístění
    dvou až čtyř Gigafactory.
  • 28:20 - 28:22
    Jo, pravděpodobně čtyř.
  • 28:22 - 28:24
    CA: No tedy.
  • 28:24 - 28:26
    (potlesk)
  • 28:26 - 28:30
    Nechcete už prozradit, kde to bude?
  • 28:30 - 28:33
    Myslím, jako na kterém kontinentě.
  • 28:35 - 28:37
    Nemusíte, jestli nechcete.
  • 28:37 - 28:41
    EM: Potřebujeme oslovit globální trh.
  • 28:41 - 28:42
    CA: Chápu.
  • 28:42 - 28:44
    (smích)
  • 28:44 - 28:45
    To je senzační.
  • 28:47 - 28:52
    Myslím, že bychom měli mluvit o…
  • 28:53 - 28:54
    vlastně o dvojnásobku.
  • 28:54 - 28:58
    Chci Vám položit jednu otázku
    na politické téma, jen jednu.
  • 28:58 - 29:02
    Z politiky už je mi sice trochu zle,
    ale přesto se Vás na to chci zeptat.
  • 29:02 - 29:08
    Působíte teď v poradním sboru
    a radíte jednomu člověku…
  • 29:08 - 29:09
    EM: Komu?
  • 29:09 - 29:12
    CA: Který řekl, že vlastně
    doopravdy nevěří ve změny klimatu
  • 29:12 - 29:16
    a spousta lidí si myslí,
    že byste mu neměl radit.
  • 29:16 - 29:20
    Chtěli by, abyste od něj odešel.
    Co byste jim vzkázal?
  • 29:22 - 29:24
    EM: No, za prvé,
  • 29:24 - 29:27
    jsem jen ve dvou poradních sborech,
  • 29:27 - 29:30
    jejichž činnost spočívá
    v chození po místnosti
  • 29:30 - 29:32
    a vyptávání se lidí na názory.
  • 29:33 - 29:36
    Scházíme se tak jednou
    za měsíc nebo za dva.
  • 29:38 - 29:41
    To je celý můj příspěvek.
  • 29:41 - 29:44
    Ale pokud šlo o lidi v té místnosti,
  • 29:44 - 29:48
    kteří argumentovali ve prospěch snah
    udělat něco se změnou klimatu
  • 29:48 - 29:52
    nebo se sociálními problémy…
  • 29:55 - 29:58
    využíval jsem doposud ta setkání
  • 29:58 - 30:02
    k argumentaci ve prospěch přistěhovalectví
    a ve prospěch diskuze o změnách klimatu.
  • 30:03 - 30:05
    (potlesk)
  • 30:05 - 30:06
    A kdybych to neudělal,
  • 30:07 - 30:09
    nedostalo by se to na pořad jednání.
  • 30:10 - 30:14
    Možná, že se nic nestane,
    ale aspoň se o tom mluvilo.
  • 30:15 - 30:16
    CA: Dobrá.
  • 30:16 - 30:20
    (potlesk)
  • 30:20 - 30:23
    Pojďme se bavit o SpaceX a o Marsu.
  • 30:23 - 30:25
    Když jste tady byl naposledy,
  • 30:25 - 30:29
    tak jste mluvil o něčem, co vypadalo
    jako neuvěřitelně ambiciózní sen,
  • 30:29 - 30:33
    spočívající ve vývoji raket,
    které jsou opakovaně použitelné.
  • 30:33 - 30:35
    Vy jste prostě šli a udělali to.
  • 30:35 - 30:37
    EM: Konečně. Trvalo to dlouho.
  • 30:37 - 30:39
    CA: Řekněte nám o tom něco.
    Na co se teď díváme?
  • 30:39 - 30:41
    EM: To je jeden
    z našich raketových nosičů,
  • 30:41 - 30:46
    který se pohyboval velkou rychlostí
    ve velké výšce a vrací se z vesmíru.
  • 30:46 - 30:49
    Ve vysoké rychlosti právě
  • 30:49 - 30:51
    vynesl horní stupeň.
  • 30:51 - 30:55
    Ta rychlost mohla být tak 7 machů,
  • 30:55 - 30:57
    rychlost vynesení horního stupně.
  • 30:59 - 31:02
    (potlesk)
  • 31:02 - 31:03
    CA: To bylo zrychleně…
  • 31:03 - 31:05
    EM: To byla ta zpomalená verze.
  • 31:05 - 31:07
    (smích)
  • 31:07 - 31:09
    CA: Myslel jsem si,
    že to byla zrychlená verze.
  • 31:09 - 31:12
    Ale myslím, že je to úžasné,
    i když jich několik selhalo,
  • 31:12 - 31:15
    než jste přišli na to, jak to udělat,
  • 31:15 - 31:17
    ale teď jste to dokázali,
    pětkrát nebo šestkrát?
  • 31:18 - 31:20
    EM: Jsme na čísle osm nebo devět.
  • 31:20 - 31:22
    CA: A poprvé
  • 31:22 - 31:25
    jste skutečně znovupoužili
    jednu z raket, která přistála.
  • 31:25 - 31:28
    EM: Jo, přistáli jsme s prvním stupněm
  • 31:28 - 31:30
    a pak jsme ho připravili
    na start a znovu vypustili,
  • 31:30 - 31:35
    takže je to první vzlet
    orbitálního nosiče,
  • 31:35 - 31:38
    jehož opětovné vypuštění
    splňovalo podmínky.
  • 31:38 - 31:41
    Je důležité si uvědomit,
    že znovupoužitelnost je relevantní,
  • 31:41 - 31:45
    pouze pokud je rychlá a kompletní.
  • 31:45 - 31:49
    Tak jako je rychlá a kompletní
  • 31:49 - 31:51
    u letadel nebo aut.
  • 31:51 - 31:56
    Letadlo také neposíláte
    mezi jednotlivými lety do Boeingu.
  • 31:56 - 32:01
    CA: Ano. Předpokládám, že Vám to dovoluje
    snít o tom skutečně ambiciózním nápadu
  • 32:01 - 32:04
    na vyslání mnoha a mnoha lidí na Mars
  • 32:04 - 32:07
    v průběhu příštích asi 10 nebo 20 let.
  • 32:07 - 32:08
    EM: Jo.
  • 32:08 - 32:11
    CA: Vy jste k tomu navrhli
    tuhle úžasnou raketu.
  • 32:11 - 32:14
    Pomozte nám pochopit,
    jak je to celé veliké.
  • 32:14 - 32:19
    EM: No, vidíte, že tohle je člověk.
  • 32:21 - 32:22
    A tohle je raketa.
  • 32:23 - 32:24
    (smích)
  • 32:24 - 32:26
    CA: Takže kdyby to byl mrakodrap,
  • 32:26 - 32:29
    byl by vysoký, jestli to přečtu,
    40 poschodí?
  • 32:29 - 32:31
    EM: Možná o trochu víc.
  • 32:32 - 32:36
    Síla v tahu je opravdu…
  • 32:38 - 32:44
    ta konfigurace má asi čtyřikrát větší tah,
    než Saturn V, který letěl k Měsíci.
  • 32:44 - 32:49
    CA: Má čtyřikrát větší tah než největší
    raketa, jakou kdy lidstvo stvořilo.
  • 32:49 - 32:51
    EM: Jo. Jo.
  • 32:52 - 32:54
    CA: Postavená člověkem.
    EM: Jo.
  • 32:54 - 32:57
    (smích)
  • 32:57 - 33:00
    V přepočtu na tah Boeingu 747,
  • 33:00 - 33:03
    který je jen asi čtvrt milionu liber,
  • 33:03 - 33:08
    vychází na každých 10 milionů liber tahu
    čtyřicet Boeingů 747.
  • 33:08 - 33:12
    Takže by to byl ekvivalent
    tahu 120 Boeingů 747
  • 33:13 - 33:14
    s naplno běžícími motory.
  • 33:14 - 33:17
    CA: Posledně jste mi říkal,
    že i ve stroji navrženém tak,
  • 33:17 - 33:20
    aby unikl gravitačnímu poli Země,
  • 33:20 - 33:23
    by se vlastně dala
    na oběžnou dráhu vynést
  • 33:23 - 33:27
    plně naložená 747,
    s lidmi, nákladem, se vším.
  • 33:27 - 33:32
    EM: Přesně. Uveze to plně
    naloženou 747 s plnými nádržemi,
  • 33:32 - 33:36
    s maximálním počtem cestujících,
    s maximální nákladem –
  • 33:37 - 33:39
    může ji vézt v nákladovém prostoru.
  • 33:40 - 33:42
    CA: Na základě toho
  • 33:42 - 33:47
    jste nedávno představili tento
    Meziplanetární dopravní systém,
  • 33:47 - 33:50
    který jste takhle vizualizovali.
  • 33:50 - 33:54
    Je to scéna, jakou si představujete,
    řekněme za 30 let? Za 20 let?
  • 33:55 - 33:57
    Jak lidi nastupují do této rakety.
  • 33:57 - 34:02
    EM: Věřím, že to bude
    v horizontu 8 až 10 let.
  • 34:02 - 34:04
    To je náš ambiciózní cíl.
  • 34:04 - 34:07
    Naše interní cíle
    jsou agresivnější, ale myslím…
  • 34:08 - 34:10
    (smích)
  • 34:12 - 34:13
    CA: Dobře.
  • 34:13 - 34:15
    EM: I když se raketa zdá dost velká
  • 34:15 - 34:17
    i ve srovnání s jinými raketami,
  • 34:17 - 34:21
    předpokládám, že budoucí kosmická loď
  • 34:21 - 34:25
    bude muset vypadat jako člun.
  • 34:26 - 34:31
    Budoucí kosmické lodě
    budou skutečně obrovské.
  • 34:31 - 34:33
    CA: Proč, Elone?
  • 34:33 - 34:37
    Proč potřebujeme vybudovat na Marsu město
  • 34:37 - 34:40
    s milionem lidí ještě během vašeho života,
  • 34:40 - 34:44
    což je myslím to, co jste mi naznačoval,
    že byste rád udělal?
  • 34:44 - 34:47
    EM: Myslím, že je důležité mít
  • 34:49 - 34:52
    inspirativní a přitažlivou budoucnost.
  • 34:52 - 34:55
    Prostě si myslím,
    že musí existovat důvody,
  • 34:55 - 34:57
    pro které stojí za to
    ráno vstávat a chtít žít.
  • 34:58 - 34:59
    Proč vlastně chcete žít?
  • 34:59 - 35:01
    Jaký to má smysl? Co Vás inspiruje?
  • 35:01 - 35:03
    Co se Vám líbí na budoucnosti?
  • 35:03 - 35:04
    Pokud tam venku nebudeme,
  • 35:04 - 35:08
    pokud budoucnost neznamená
    i naši přítomnost mezi hvězdami
  • 35:08 - 35:10
    a naši existenci na mnohých planetách,
  • 35:10 - 35:13
    bylo by pro mě neuvěřitelně depresivní,
  • 35:13 - 35:16
    kdybychom si takovou
    budoucnost neplánovali.
  • 35:16 - 35:20
    (potlesk)
  • 35:20 - 35:22
    CA: Lidé to rádi staví jako buď a nebo,
  • 35:22 - 35:26
    to, že se teď na planetě děje
    tolik zoufalých věcí,
  • 35:26 - 35:30
    od změn klimatu po chudobu,
    a vy jste si vybral to svoje.
  • 35:30 - 35:33
    To trochu odvádí pozornost.
  • 35:33 - 35:35
    Neměl byste se tím teď zabývat.
  • 35:35 - 35:37
    Měl byste řešit to, co je na pořadu dne.
  • 35:37 - 35:41
    Dlužno přiznat, že už jste toho
    prací na udržitelných zdrojích energie
  • 35:41 - 35:43
    vlastně poměrně dost udělal.
  • 35:43 - 35:45
    Proč se nezabýváte tím podstatným?
  • 35:47 - 35:49
    EM: Myslím, že…
  • 35:53 - 35:57
    Dívám se na budoucnost
    z hlediska pravděpodobnosti.
  • 35:57 - 36:01
    Jako byste větvil tok pravděpodobností
  • 36:01 - 36:06
    a my můžeme jednat tak,
    že tyto pravděpodobnosti ovlivníme,
  • 36:08 - 36:11
    tedy že jednu věc upřednostníme
    nebo jinou věc upozadíme.
  • 36:12 - 36:16
    Možná do toku pravděpodobnosti
    zařadím něco nového.
  • 36:19 - 36:21
    Udržitelné zdroje energie
    budeme mít tak či tak.
  • 36:21 - 36:24
    Kdyby žádná Tesla nebyla,
    kdyby Tesla nikdy neexistovala,
  • 36:24 - 36:26
    stejně by se staly nutností.
  • 36:26 - 36:28
    To je tautologie.
  • 36:28 - 36:32
    Pokud nemáte udržitelnou energii,
    znamená to, že je neudržitelná.
  • 36:32 - 36:33
    Nakonec zdroje vyčerpáte…
  • 36:35 - 36:39
    a zákony ekonomiky nasměrují civilizaci
  • 36:39 - 36:41
    k udržitelným zdrojům energie.
  • 36:41 - 36:42
    Nevyhnutelně.
  • 36:42 - 36:45
    Základním přínosem
    společnosti jako je Tesla
  • 36:45 - 36:49
    je urychlování příchodu
    udržitelných zdrojů energie,
  • 36:50 - 36:52
    rychleji, než jak by tomu bylo
    za jiných okolností.
  • 36:53 - 36:57
    Takže, když přemýšlím
    o základním přínosu společnosti Tesla,
  • 36:57 - 37:02
    řekl bych, že pokud by
    příchod urychlila o deset let,
  • 37:02 - 37:04
    potenciálně o více než deset let,
  • 37:04 - 37:07
    tak by to bylo celkem dobré.
  • 37:07 - 37:08
    Toto považuji
  • 37:08 - 37:12
    za základní přínos Tesly, o který usiluje.
  • 37:15 - 37:20
    Pak tu máme lidský druh žijící
    na planetách a vesmírnou civilizaci.
  • 37:20 - 37:22
    To není nevyhnutelné.
  • 37:22 - 37:24
    Je velmi důležité si uvědomit,
    že to nemusí nastat.
  • 37:24 - 37:28
    Budoucnost s udržitelnou energií
    je do značné míry nevyhnutelná,
  • 37:28 - 37:32
    ale být vesmírnou civilizací
    rozhodně není nevyhnutelné.
  • 37:32 - 37:37
    Pokud se podíváte na pokrok
    v dobývání vesmíru,
  • 37:37 - 37:39
    v roce 1969 jsme byli schopni
    poslat někoho na Měsíc.
  • 37:40 - 37:41
    V roce 1969!
  • 37:43 - 37:46
    Pak jsme měli raketoplán.
  • 37:46 - 37:49
    Raketoplán mohl vynést lidi jen
    na nízkou oběžnou dráhu Země.
  • 37:49 - 37:51
    Pak šel do starého železa
  • 37:51 - 37:54
    a Spojené státy nemohly
    na oběžnou dráhu poslat nikoho.
  • 37:54 - 37:56
    Takový je trend.
  • 37:56 - 37:58
    Směřuje dolů k nule.
  • 38:00 - 38:02
    Lidé se mýlí, když si myslí,
  • 38:02 - 38:04
    že se technologie prostě
    automaticky zlepšuje.
  • 38:04 - 38:06
    Ne, automaticky se nezlepšuje.
  • 38:06 - 38:10
    Zlepšuje se jen tehdy, pokud na tom
    spousta lidí hodně tvrdě pracuje
  • 38:11 - 38:16
    a myslím si, že sama od sebe
    se bude vlastně jen zhoršovat.
  • 38:16 - 38:19
    Podívejte se na civilizace,
    jakou byl starověký Egypt,
  • 38:19 - 38:23
    jak uměli stavět pyramidy
    a pak to zase zapomněli.
  • 38:23 - 38:26
    A pak Římané,
    ti stavěli ty neuvěřitelné akvadukty.
  • 38:26 - 38:27
    A zapomněli, jak se to dělá.
  • 38:29 - 38:31
    CA: Elone, skoro se zdá,
    když Vás poslouchám
  • 38:31 - 38:33
    a sleduji věci, které jste vykonal,
  • 38:33 - 38:36
    že máte tuhle jedinečnou
    motivaci pro všechno,
  • 38:36 - 38:38
    což považuji za velmi zajímavé.
  • 38:40 - 38:44
    Jednou z věcí je touha pracovat
    na dlouhodobém přínosu pro lidstvo.
  • 38:44 - 38:47
    Druhou je touha dělat něco vzrušujícího.
  • 38:47 - 38:51
    A často to vypadá, jako kdybyste
    potřeboval být tím, kdo ty druhé pohání.
  • 38:51 - 38:54
    V Tesle chcete mít udržitelnou energii,
  • 38:55 - 38:59
    tak jste udělali ty skvělé sexy
    vzrušující automobily.
  • 38:59 - 39:02
    K tomu je nutná sluneční energie,
    takže potřebujeme ty krásné střechy.
  • 39:02 - 39:06
    A to jsme ani nemluvili o vaší
    nejnovější věci, na kterou už nezbyl čas,
  • 39:06 - 39:09
    ale chcete ochránit lidstvo
    před nespolehlivou AI,
  • 39:09 - 39:12
    takže vytváříte tohle opravdu
    úžasné rozhraní pro mozek a počítač,
  • 39:12 - 39:16
    abychom všichni měli nekonečnou
    paměť a telepatii, a tak dále.
  • 39:16 - 39:19
    Podle toho, co říkáte o Marsu, to vypadá,
  • 39:19 - 39:24
    že musíme zachránit lidstvo
    a že musíme mít záložní plán,
  • 39:24 - 39:27
    ale také že potřebujeme
    lidstvo inspirovat
  • 39:27 - 39:32
    a že tohle je způsob, jak jak to udělat.
  • 39:34 - 39:37
    EM: Myslím, že hodnota krásy a inspirace
  • 39:37 - 39:41
    je velmi podceňována, to je bez debat.
  • 39:41 - 39:44
    Ale aby bylo jasno.
    Nesnažím se být žádným spasitelem.
  • 39:44 - 39:46
    V tom to není.
  • 39:46 - 39:51
    Jen se snažím přemýšlet
    o budoucnosti a necítit smutek.
  • 39:52 - 39:54
    (potlesk)
  • 39:55 - 39:56
    CA: Krásná výpověď.
  • 39:58 - 40:01
    Myslím, že všichni zde
    budou souhlasit, že to není…
  • 40:02 - 40:04
    že se nic z toho nestane nevyhnutelně.
  • 40:04 - 40:08
    Fakt, že se ve vaší mysli rodí tyhle sny,
  • 40:08 - 40:11
    že sníte o věcech, o kterých
    by se nikdo jiný snít neodvážil
  • 40:11 - 40:13
    nebo nikdo nebyl schopen snít
  • 40:13 - 40:16
    tak komplexně jako vy.
  • 40:17 - 40:20
    Fakt, že to děláte, Elone Musku,
    je opravdu pozoruhodná věc.
  • 40:20 - 40:22
    Děkujeme Vám, že jste nám
    pomohl mít odvážnější sny.
  • 40:22 - 40:26
    EM: Ale řeknete mi, až začnou
    být opravdu šílené, že?
  • 40:26 - 40:28
    (smích)
  • 40:28 - 40:32
    CA: Díky, Elone Musku.
    To bylo opravdu fantastické.
  • 40:32 - 40:33
    Bylo to opravdu fantastické.
  • 40:33 - 40:37
    (potlesk)
Title:
Budoucnost, kterou budujeme ‒ a hloubíme
Speaker:
Elon Musk
Description:

Elon Musk diskutuje s hlavním kurátorem TEDu, Chrisem Andersonem, o svém novém projektu, kterým je hloubení tunelů pod Los Angeles, dále o novinkách v Tesle a ve SpaceX a o své motivaci k budování naší budoucnosti na Marsu.
(The Boring Company = Vrtná společnost nebo také Nudná společnost)

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
40:50

Czech subtitles

Revisions