< Return to Video

İnşa ettiğimiz ve kazdığımız gelecek

  • 0:00 - 0:03
    Chris Anderson:
    Elon, selam TED'e yeniden hoş geldin.
  • 0:03 - 0:04
    Seni burada ağırlamak güzel.
  • 0:04 - 0:06
    Elon Musk: Çağırdığınız için teşekkürler.
  • 0:06 - 0:09
    CA: Gelecek yarım saatte
  • 0:09 - 0:11
    heyecanlı bir geleceğin
  • 0:11 - 0:15
    nasıl olabileceğine dair vizyonunu
    keşfetmeye zaman harcayacağız,
  • 0:15 - 0:19
    ki bu ilk soruyu sanırım
    biraz ironik yapıyor:
  • 0:19 - 0:21
    Neden kazıyorsun?
  • 0:21 - 0:22
    EM: Evet.
  • 0:22 - 0:24
    Bunu kendime sıkça sorarım.
  • 0:27 - 0:31
    LA'in altını [trafik]
    sıkışıklığını azaltmak için
  • 0:31 - 0:35
    ve umarım, sonunda 3B tünel ağlarının
  • 0:35 - 0:39
    da başlangıcı olabilmesi için
  • 0:40 - 0:42
    kazmaya çalışıyoruz.
  • 0:42 - 0:47
    Şu an trafik insanı
    en bezdiren şeylerden biri.
  • 0:47 - 0:50
    Dünyanın her yanındaki
    insanları etkiliyor.
  • 0:50 - 0:54
    Hayatınızdan çok fazlasını götürüyor.
  • 0:54 - 0:56
    Bu korkunç.
  • 0:56 - 0:58
    Özellikle de LA'de korkunç.
  • 0:58 - 1:00
    (Gülüşmeler)
  • 1:00 - 1:02
    CA: Sanırım yanında
  • 1:02 - 1:05
    bunu gösteren ilk görselleri getirdin.
  • 1:05 - 1:06
    Bunu gösterebilir miyim?
  • 1:06 - 1:09
    EM: Evet, tabii ki. Bu ilk kez --
  • 1:09 - 1:11
    Neden bahsettiğimizi göstermek için.
  • 1:11 - 1:14
    Yani 3B tünel ağına sahip olmak için
  • 1:14 - 1:17
    önemli olan birkaç ana nokta.
  • 1:17 - 1:18
    Öncelikle, tünelin giriş ve çıkışını
  • 1:18 - 1:21
    şehrin dokusuna belirgin olmadan
  • 1:21 - 1:23
    entegre edebilmeniz lazım.
  • 1:23 - 1:26
    Yani bir asansörle,
  • 1:27 - 1:31
    asansöre konmuş bir
    nevi bir araba kızağıyla,
  • 1:31 - 1:35
    sadece iki park yerini kullanarak
    tünel ağının giriş ve çıkışlarını
  • 1:35 - 1:38
    entegre edebilirsiniz.
  • 1:39 - 1:41
    Ve sonra araba raya gelir.
  • 1:41 - 1:42
    Burada bir hız limiti yok,
  • 1:42 - 1:47
    bu yüzden saatte 200 kilometre ile
    çalışabilecek şekilde tasarlıyoruz.
  • 1:47 - 1:49
    CA: Ne kadar?
  • 1:49 - 1:52
    EM: Saatte 200 kilometre
    veya saatte yaklaşık 130 mil.
  • 1:53 - 1:59
    Yani mesela Westwood'dan
    LAX'e altı dakikada
  • 1:59 - 2:01
    -- beş, altı dakikada gidebileceksiniz.
  • 2:01 - 2:06
    (Alkış)
  • 2:06 - 2:07
    CA: O zaman muhtemelen
  • 2:07 - 2:10
    ilk yapıldığında, bir nevi paralı yol
    esasında olacak.
  • 2:10 - 2:11
    EM: Evet.
  • 2:11 - 2:13
    CA: Bu da sanırım
    trafiğin bir kısımını
  • 2:13 - 2:15
    üst yollardan da azaltacaktır.
  • 2:15 - 2:17
    EM: Bilmiyorum
    videoda fark edilebildi mi
  • 2:17 - 2:22
    ama kaç seviye tünel
    olabileceğinin tam bir sınırı yok.
  • 2:22 - 2:25
    Yukarıya gidebileceğinizden çok
    daha derine inebilirsiniz.
  • 2:25 - 2:29
    En derindeki madenler
    en yüksek binalardan daha derindedir,
  • 2:29 - 2:34
    o zaman 3B tünel ağı ile isteğe bağlı
    herhangi bir seviyede
  • 2:34 - 2:36
    şehir tıkanıklığını azaltabiliyorsunuz.
  • 2:36 - 2:38
    Bu çok önemli bir nokta.
  • 2:38 - 2:41
    Tünel denemelerinde muhalif
    düşünce şudur:
  • 2:41 - 2:44
    Eğer tek bir seviye tünel eklerseniz,
    sıkışıklığı biraz azaltsa da
  • 2:44 - 2:47
    bu giderek biter, sonra başladığınız
    noktaya dönersiniz,
  • 2:47 - 2:50
    [trafik] sıkışıklığıyla
    başbaşa kalırsınız.
  • 2:50 - 2:53
    Ama herhangi sayıda seviye ve
    istediğiniz sayıda
  • 2:53 - 2:54
    tünel kazabilirsiniz.
  • 2:54 - 2:57
    CA: Ama insanlar -- geleneksel olarak
    kazmanın pahalı olduğunu düşünebilir
  • 2:58 - 2:59
    ve bu da fikre engel olur.
  • 2:59 - 3:01
    EM: Evet.
  • 3:01 - 3:02
    Aslında haklılar.
  • 3:02 - 3:06
    Örnek vermek gerekirse,
    LA metro uzantısı,
  • 3:06 - 3:10
    ki -- sanırım iki buçuk mil
    uzunluğunda bir uzantı
  • 3:10 - 3:12
    iki milyar dolara ancak tamamlandı.
  • 3:12 - 3:17
    Yani LA'de metro uzantısı yapmak
    kabaca mil başına bir milyar dolar.
  • 3:17 - 3:21
    Bu dünyadaki en üstün
    metro hizmeti de değil.
  • 3:21 - 3:26
    Yani evet, normalde tünel
    kazmak oldukça zor.
  • 3:26 - 3:29
    Tünel kazma maliyetinde
    mil başına en az on kat
  • 3:29 - 3:31
    iyileştirme yapmamız
    gerektiğini düşünüyorum.
  • 3:32 - 3:34
    CA: Peki buna nasıl ulaşacaksın?
  • 3:34 - 3:38
    EM: Aslında eğer sadece
    iki şey yaparsanız,
  • 3:38 - 3:42
    bir kat iyileştirme sağlayabilirsiniz
  • 3:42 - 3:44
    ve bunun da ötesine gidebilirsiniz.
  • 3:44 - 3:48
    Yani yapılması gereken ilk şey,
    tünel çapını
  • 3:48 - 3:50
    iki veya daha fazla kat azaltmak.
  • 3:50 - 3:54
    Yönetmeliklere göre
    tek şeritli yol olan bir tünelin
  • 3:54 - 3:57
    çapı 26 fit (7,9 m),
    belki 28 fit (8,5 m) olmalı,
  • 3:57 - 4:00
    bu da çarpmalara ve acil durum
    araçlarına izin vermek
  • 4:00 - 4:04
    ve yanmalı motorlu araçlara yeterli
    havalandırma sağlamak için.
  • 4:04 - 4:08
    Ama eğer bu çapı bizim yapmak
    istediğimiz kadar küçültürseniz,
  • 4:08 - 4:11
    yani 12 fit (3,65 m), bu bir
    elektrikli kızağı geçirmek için yeterlidir,
  • 4:11 - 4:15
    böylece çapı iki kat kadar ve
  • 4:15 - 4:19
    kesit alanını da dört katı kadar
    azaltmış olursunuz.
  • 4:19 - 4:21
    Tünel açma maliyeti de
    kesit alanı ile ölçeklidir.
  • 4:21 - 4:25
    Yani bu da yaklaşık yarım
    kat bir iyileştirmeye denk geliyor.
  • 4:25 - 4:30
    Tünel kazma makineleri zamanın
    yarısında tünel açar, durur
  • 4:30 - 4:33
    ve geri kalan zamanda da
    tünel duvarlarına
  • 4:33 - 4:34
    destek koyarlar.
  • 4:34 - 4:36
    Ama bu makineleri sürekli kazmak
  • 4:36 - 4:39
    ve destek koymak için tasarlarsanız,
  • 4:39 - 4:41
    bu size iki katı iyileştirme sağlar.
  • 4:41 - 4:43
    Bunu du birleştirince sekiz kat oluyor.
  • 4:43 - 4:48
    Aynı zamanda bu makineler güç
    ve termal sınırlarının çok uzağındalar,
  • 4:48 - 4:51
    bu yüzden makineye büyük
    oranda güç yükleyebilirsiniz.
  • 4:51 - 4:53
    Bence bunun üstüne de en az iki kat,
  • 4:53 - 4:57
    belki dört veya beş kat
    iyileştirme elde edebilirsiniz.
  • 4:57 - 5:02
    Yani bence mil başına maliyeti
    bir kat iyileştirmenin
  • 5:02 - 5:05
    üzerinde bir yerlere gelmek için
  • 5:05 - 5:06
    oldukça açık bir dizi adım bulunuyor
  • 5:06 - 5:09
    ve bizim hedefimiz de aslında --
  • 5:09 - 5:12
    Gary adında evcil bir salyangozumuz var,
  • 5:12 - 5:15
    kendisi "South Park"taki salyangoz Gary,
  • 5:15 - 5:18
    pardon "SüngerBob KareŞort"taki
    demek istedim.
  • 5:18 - 5:19
    (Gülüşmeler)
  • 5:19 - 5:24
    Gary şunu yapabiliyor --
  • 5:24 - 5:28
    şu an tünel açma makinesinden
  • 5:28 - 5:30
    14 kat hızlı gidebiliyor.
  • 5:30 - 5:32
    (Gülüşmeler)
  • 5:32 - 5:34
    CA: Gary'i geçmek istiyorsunuz.
  • 5:34 - 5:36
    EM: Gary'i geçmek istiyoruz.
  • 5:36 - 5:37
    (Gülüşmeler)
  • 5:37 - 5:39
    Pek sabırlı bir arkadaş değil
  • 5:39 - 5:42
    ve bu bir zafer olur.
  • 5:42 - 5:44
    Zafer salyangozu geçmek olur.
  • 5:45 - 5:49
    CA: Ama birçok insan gelecek
    şehirleri hayal ederken,
  • 5:49 - 5:52
    çözümün aslında uçan arabalar,
    dronlar, vb. olduğunu düşünüyorlar.
  • 5:52 - 5:54
    Yer üstüne çıkılıyor.
  • 5:54 - 5:56
    Bu neden daha iyi bir çözüm değil?
  • 5:56 - 5:59
    Tüm tünel kazma maliyetinden
    tasarruf etmiş oluyorsunuz.
  • 5:59 - 6:01
    EM: Doğru. Daha çok
    uçan şeyleri seviyorum.
  • 6:01 - 6:04
    Açıkçası roketler yapıyorum,
    uçan şeyler yapıyorum.
  • 6:04 - 6:07
    Uçan şeylere karşı doğal bir önyargı değil
  • 6:07 - 6:10
    ama uçan arabaların oldukça gürültülü
  • 6:11 - 6:14
    olacağına ilişkin bir sorun var,
  • 6:14 - 6:16
    oluşan rüzgâr gücü çok yüksek olacak.
  • 6:20 - 6:23
    Diyelim ki başınızın üzerinde
    bir şeyler uçuyor,
  • 6:23 - 6:25
    her yerde bir sürü uçan araba var,
  • 6:26 - 6:31
    bu endişe azaltıcı bir durum değil.
  • 6:31 - 6:32
    (Gülüşmeler)
  • 6:33 - 6:37
    Kendi kendinize şöyle düşünmezsiniz,
    "Bugün kendimi daha iyi hissediyorum."
  • 6:39 - 6:41
    Şöyle düşünürsünüz,
    "Jantlarına baktırdılar mı,
  • 6:41 - 6:44
    yoksa gelip kafamı mı uçuracak?"
  • 6:44 - 6:46
    Bunun gibi şeyler.
  • 6:48 - 6:50
    CA: Yer altında zengin
  • 6:50 - 6:55
    3B tünel ağlarının olduğu, gelecekteki
    şehirlerin vizyonuna sahipsin.
  • 6:55 - 6:57
    Bunun Hyperloop'la bir bağlantısı var mı?
  • 6:57 - 7:01
    Birkaç yıl önce ortaya koyduğun
    Hyperloop fikrinin kullanımını
  • 7:01 - 7:02
    bu tünellere uygulayabilir misin?
  • 7:03 - 7:06
    EM: Evet, bir süredir Hyperloop fikriyle
  • 7:06 - 7:09
    oyalanıp duruyoruz.
  • 7:09 - 7:13
    SpaceX'in yanına
    bir öğrenci yarışması için
  • 7:13 - 7:15
    Hyperloop test pisti inşa ettik.
  • 7:15 - 7:18
    ulaşımda yenilikçi fikirleri
    teşvik etmek için.
  • 7:18 - 7:23
    Sonunda hacim olarak hakikaten
    Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'ndan sonra
  • 7:23 - 7:25
    dünyadaki en büyük
  • 7:26 - 7:27
    vakum odası oldu.
  • 7:29 - 7:35
    Sonuçta bunu yapmak eğlenceliydi,
    ama bir nevi hobi gibiydi
  • 7:35 - 7:38
    ve sonra şöyle düşündük belki --
  • 7:39 - 7:43
    böylece öğrenci gruplarını itmek üzere
    küçük itici arabalar inşa ettik,
  • 7:44 - 7:48
    ama bir şeyleri itmeden, iticinin
    ne kadar hızlı gidebileceğini
  • 7:48 - 7:50
    görmeyi deneyeceğiz.
  • 7:51 - 7:53
    Dünyanın en hızlı sürat treninden
  • 7:53 - 7:58
    0,8 mil kadar daha hızlı
    olacağımız konusunda
  • 7:58 - 8:00
    ihtiyatlı bir şekilde iyimseriz.
  • 8:00 - 8:03
    CA: Vay be. İyi frenler.
  • 8:03 - 8:05
    EM: Evet, tabii öyle -- evet.
  • 8:05 - 8:09
    Ya paramparça olacak
    ya da oldukça hızlı gidecek.
  • 8:09 - 8:13
    CA: Ama o zaman Hyperloop'un
    bir tünelde oldukça uzun
  • 8:13 - 8:15
    mesafeler aldığını hayal edebiliyorsun.
  • 8:15 - 8:17
    EM: Tamamen öyle.
  • 8:17 - 8:19
    Ve tünel kazma teknolojisine bakarsak,
  • 8:19 - 8:21
    tünel yapmak için
  • 8:21 - 8:23
    şunu yapmanız lazım --
  • 8:24 - 8:27
    su tablasını sızdırmaz yapmak için
  • 8:27 - 8:31
    tünel duvarını tipik olarak yaklaşık
    beş veya altı atmosfer olacak
  • 8:31 - 8:34
    kadar iyi tasarlamanız lazım.
  • 8:35 - 8:38
    Vakum olmasını sağlamak
    veya vakuma yaklaşık olmak
  • 8:38 - 8:40
    sadece bir atmosfer.
  • 8:40 - 8:44
    Yani aslında otomatik olarak
    su tablasına dayanacak kadar
  • 8:44 - 8:48
    iyi bir su tablası inşa ederseniz,
  • 8:48 - 8:50
    otomatik olarak vakum tutmaya
    muktedir oluyor.
  • 8:51 - 8:52
    CA: Ha.
  • 8:52 - 8:54
    EM: Evet, öyle.
  • 8:54 - 8:57
    CA: Yani aslında Elon'un gelecekte
    Hyperloop'u işletmek için
  • 8:57 - 9:01
    ne kadar uzunlukta bir tüneli olacağını
    hayal edebiliyorsun?
  • 9:01 - 9:05
    EM: Bence gerçek bir uzunluk sınırı yok.
  • 9:05 - 9:08
    İstediğiniz kadar kazabilirsiniz.
  • 9:08 - 9:12
    Bence eğer DC'den New York'a Hyperloop
  • 9:12 - 9:15
    yapmak isterseniz,
  • 9:15 - 9:18
    tamamıyla yer altından gitmek
    istemeniz muhtemel,
  • 9:18 - 9:20
    çünkü yüksek yoğunluklu bir alan.
  • 9:20 - 9:23
    Bir sürü bina ve evin
    altından gidiyorsunuz
  • 9:23 - 9:25
    ve eğer yeterince derinden giderseniz,
  • 9:25 - 9:28
    tüneli saptayamazsınız.
  • 9:28 - 9:31
    Bazen insanlar evlerinin
    altında tünel kazılmasının
  • 9:31 - 9:32
    oldukça can sıkıcı olduğunu düşünüyor.
  • 9:32 - 9:34
    Eğer o tünel evinizin altında
  • 9:34 - 9:37
    üç ya da dört tünel çapından
    altta kazılırsa,
  • 9:37 - 9:40
    kazıldığını hiç fark
    edemeyeceksiniz bile.
  • 9:41 - 9:48
    Aslında tünelin kazıldığını
    fark edecek olursanız,
  • 9:48 - 9:49
    kullandığınız cihaz her neyse,
  • 9:49 - 9:53
    Hamas'ın tünellerini saptamaya çalışan
  • 9:53 - 9:55
    İsrail ordusundan ve uyuşturucu
    tünellerini saptamaya çalışan
  • 9:56 - 10:00
    ABD Gümrük ve Sınır Devriyesi'nden
    bir sürü para alabilirsiniz.
  • 10:00 - 10:04
    Yani gerçek şu ki
  • 10:04 - 10:08
    toprak titreşimleri emmekte
    inanılmaz iyi
  • 10:08 - 10:11
    ve tünel derinliği belli bir seviyenin
    altında olduktan sonra
  • 10:11 - 10:13
    saptanamıyor.
  • 10:13 - 10:15
    Belki çok hassas sismik araçlarınız varsa,
  • 10:15 - 10:17
    onu saptayabilirsiniz.
  • 10:17 - 10:20
    CA: Bunu yapmak için The Boring Company
  • 10:20 - 10:21
    adında yeni bir şirket kurdunuz.
  • 10:21 - 10:23
    Çok iyi. Çok komik.
  • 10:23 - 10:25
    (Gülüşmeler)
  • 10:25 - 10:26
    EM: Bunun nesi komik?
  • 10:26 - 10:29
    (Gülüşmeler)
  • 10:29 - 10:31
    CA: Bu ne kadar zamanınızı alıyor?
  • 10:32 - 10:35
    EM: Belki...
  • 10:36 - 10:37
    yüzde iki ya da üç.
  • 10:37 - 10:39
    CA: Bir hobi satın aldınız.
  • 10:39 - 10:41
    Elon Musk'ın hobisi işte böyle olur.
  • 10:42 - 10:43
    (Gülüşmeler)
  • 10:43 - 10:45
    EM: Yani gerçekten, şöyle --
  • 10:45 - 10:50
    Gerçekten stajyerler ve çalışanların
    yarı zamanlı yaptığı bir iş.
  • 10:51 - 10:56
    İkinci el makineler aldık.
  • 10:56 - 10:59
    Biraz oyalanıyoruz ama
    iyi bir şekilde ilerliyoruz da --
  • 11:00 - 11:03
    CA: O zaman zamanının daha büyük bir kısmı
  • 11:03 - 11:06
    Tesla ile arabaları elektrikli hâle
    getirmek ve ulaşımla geçiyor.
  • 11:07 - 11:10
    Tünel kazma projesindeki
    motivasyonlardan biri,
  • 11:10 - 11:13
    aslında arabaların elektrikli
  • 11:13 - 11:16
    ve kendi kendine giden olduğu bir dünyada
  • 11:16 - 11:20
    yollarda şimdi olduğundan
    çok daha fazla arabanın olması
  • 11:20 - 11:22
    ile sonuçlanabileceğini fark etmek mi?
  • 11:22 - 11:24
    EM: Evet, aynen.
  • 11:26 - 11:30
    Birçok insan arabaları
    otonom yaptığınızda,
  • 11:30 - 11:35
    daha hızlı gideceklerini ve bunun
    sıkışıklığı önleyeceğini düşünüyor.
  • 11:35 - 11:37
    Ve bir dereceye kadar bu doğru
  • 11:37 - 11:42
    ama arabayla gitmenin daha ucuz olduğu
    ve bir noktadan bir noktaya gidilebildiği
  • 11:42 - 11:43
    ortak bir otonomi olunca,
  • 11:45 - 11:50
    arabayla gitmek otobüsle gitmekten
    daha hesaplı hâle gelecek.
  • 11:50 - 11:52
    Bir otobüs biletinden daha ucuz olacak.
  • 11:52 - 11:57
    Yani ortak otonomiyle
    daha çok sürüş miktarı olacak
  • 11:57 - 12:00
    ve trafik de daha kötü hâle gelecek.
  • 12:00 - 12:05
    CA: Tesla'yı elektrikli olmanın
    otomobilin geleceği olduğuna
  • 12:05 - 12:08
    dünyayı ikna etmek amacıyla başlattın
  • 12:08 - 12:10
    ve birkaç sene önce
    insanlar sana gülüyordu.
  • 12:10 - 12:13
    Şimdiyse pek değil.
  • 12:13 - 12:14
    EM: Tamam.
  • 12:14 - 12:16
    (Gülüşmeler)
  • 12:16 - 12:18
    Bilmiyorum. Bilmiyorum.
  • 12:18 - 12:21
    CA: Ancak her otomobil üreticisinin
    kısa ve orta vadede
  • 12:22 - 12:25
    ciddi bir elektrikli hâle getirme
    planı olduğunu
  • 12:25 - 12:27
    duyurması doğru değil mi?
  • 12:28 - 12:29
    EM: Evet. Evet.
  • 12:31 - 12:36
    Bence neredeyse her otomobil üreticisinin
    bir elektrikli araç programı var.
  • 12:36 - 12:38
    Ciddiyet seviyeleri değişiyor.
  • 12:38 - 12:42
    Bazıları tamamen elektrikliye
    geçmekte çok ciddi
  • 12:42 - 12:44
    ve bazıları sadece amatörce uğraşıyor.
  • 12:45 - 12:48
    Ve bazıları çok ilginç şekilde
    hâlâ yakıt hücreleri peşinde
  • 12:48 - 12:50
    ama bence bu fazla uzun sürmeyecek.
  • 12:50 - 12:52
    CA: Ancak Elon şimdi zafer ilan edip
  • 12:52 - 12:56
    "Başardık" diyebileceğine dair
    bir his yok mu?
  • 12:56 - 13:00
    Bırak dünya elektrikli hâle gelsin
    ve sen de gidip başka şeylere odaklan.
  • 13:02 - 13:03
    EM: Evet.
  • 13:04 - 13:09
    Çok uzak bir gelecekte dahi
    Tesla'da bulunmak istiyorum
  • 13:09 - 13:14
    ve bir sürü heyecan verici
    şeyler çıkarmak üzereyiz.
  • 13:14 - 13:16
    Tabii ki Model 3 yakında çıkıyor.
  • 13:16 - 13:19
    Tesla Semi kamyoneti de
    piyasaya çıkarıyoruz.
  • 13:20 - 13:22
    CA: Tamam, bu konuya geleceğiz.
  • 13:22 - 13:27
    Model 3, Temmuz gibi çıkıyor olacak.
  • 13:27 - 13:32
    EM: Evet, Temmuz'da üretime
    başlar gibi görünüyor.
  • 13:32 - 13:33
    CA: Vay be.
  • 13:33 - 13:35
    İnsanların çok heyecan
    duyduğu şeylerden biri de,
  • 13:35 - 13:39
    otopilota sahip olması.
  • 13:39 - 13:41
    Ve bir süre önce teknolojinin
  • 13:41 - 13:46
    neye benzeyeceğine dair
    bir videoyu gösterdiniz.
  • 13:46 - 13:48
    EM: Evet.
  • 13:48 - 13:50
    Açıkçası şu an Model S'de otopilot var.
  • 13:50 - 13:52
    Burada ne görüyoruz?
  • 13:52 - 13:58
    EM: Evet, bu sadece kameraları
    ve GPS'i kullanıyor.
  • 13:58 - 14:00
    Burada LIDAR (lazer tarama)
    veya radar kullanılmıyor.
  • 14:00 - 14:04
    Bir kişinin kullanımı için gerekli
    olan pasif optikleri kullanıyor.
  • 14:05 - 14:08
    Tüm yol sistemi pasif optikler
    veya kameralarla
  • 14:08 - 14:12
    yönlendirilmek durumunda
  • 14:12 - 14:14
    ve kameralar
  • 14:14 - 14:16
    veya görüşü çözdüğünüzde,
  • 14:18 - 14:19
    otonomi çözülmüş oluyor.
  • 14:19 - 14:22
    Görüşü çözmezseniz, çözülmüş olmuyor.
  • 14:22 - 14:28
    Bu yüzden ağırlıklı olarak
    odaklandığımız şey, yol durumları için
  • 14:28 - 14:31
    çok efektif olan bir görüş
    nöral ağa sahip olmak.
  • 14:31 - 14:34
    CA: Doğru. Çoğu insan LIDAR
    yolundan gidiyor.
  • 14:34 - 14:37
    İstediğiniz şey çoğunlukla
    kameralar artı radar.
  • 14:37 - 14:40
    EM: Sadece kameralarla bile
    insanüstü olabilirsiniz.
  • 14:40 - 14:43
    Sadece kameralarla insanların
    yapabileceğinin on katını
  • 14:43 - 14:45
    muhtemelen yaparsınız.
  • 14:45 - 14:49
    CA: Şu an yeni satılan arabaların
    içinde sekiz kamera bulunuyor.
  • 14:49 - 14:53
    Ancak gösterdiği şeyi henüz yapamıyorlar.
  • 14:53 - 14:55
    Ne zaman bunu yapabilecekler?
  • 14:56 - 15:02
    EM: LA'den New York'a kadar
    yıl sonuna kadar
  • 15:02 - 15:06
    tamamen otonom olarak gitme planımızda
    hâlâ ilerlemekteyiz.
  • 15:06 - 15:10
    CA: Tamam, yıl sonuna dek diyorsun ki
  • 15:10 - 15:14
    biri direksiyona dokunmadan
    Tesla'sında oturup
  • 15:14 - 15:17
    New York'a gidebilecek.
  • 15:17 - 15:18
    EM: Evet.
  • 15:18 - 15:21
    CA: Direksiyona dokunmak zorunda
    kalmadan -- 2017'nin sonuna doğru.
  • 15:22 - 15:27
    EM: Evet. Aslında bu yılın Kasım
    veya Aralık ayında,
  • 15:27 - 15:31
    Kaliforniya'daki bir park alanından
    New York'taki bir park alanına dek
  • 15:31 - 15:34
    tüm seyahat boyunca herhangi bir
    tuşa dokunmadan
  • 15:34 - 15:36
    dümdüz gidebilmemiz lazım.
  • 15:37 - 15:39
    (Alkış)
  • 15:39 - 15:40
    CA: İnanılmaz.
  • 15:40 - 15:42
    Ancak bunun bir kısmı bu yollarda
  • 15:42 - 15:45
    sürülmekte olan Tesla sürüsüne
    sahip olduğun için mümkün oluyor.
  • 15:45 - 15:50
    Bu ulusal yol sisteminden
    çok miktarda veri topluyorsun.
  • 15:51 - 15:54
    EM: Evet ama ilginç olan şey,
  • 15:54 - 15:59
    yolu dinamik olarak değiştirsen
    bile o yolu yine de
  • 16:01 - 16:04
    gidebileceğine aslında oldukça
    güveniyor olmam.
  • 16:05 - 16:07
    Yani bu oldukça kolay --
  • 16:08 - 16:12
    Eğer belirli bir yolda gerçekten iyi
    olduğunu söylersen, bu da bir şeydir,
  • 16:12 - 16:14
    ama herhangi bir ülkedeki
  • 16:14 - 16:17
    otoyol sistemine girdiğinde
  • 16:17 - 16:19
    o yol sistemindeki herhangi bir yere
  • 16:19 - 16:21
    gidebilecek seviyede
  • 16:22 - 16:23
    gerçekten çok iyi olmalı.
  • 16:24 - 16:26
    Yani LA'den New York'a
    gitmekle sınırlı değil.
  • 16:26 - 16:30
    Bu yolculuğu değiştirip
  • 16:30 - 16:33
    o gün, gerçek zamanlı olarak
    Seattle-Florida yapabiliriz.
  • 16:33 - 16:35
    Yani LA'den New York'a gidiyorken,
  • 16:35 - 16:37
    şimdi de LA'den Toronto'ya gidebilirsin.
  • 16:38 - 16:41
    CA: Bir anlığına regülasyonu
    bir kenara bırakırsak,
  • 16:41 - 16:44
    yalnız teknoloji açısından,
  • 16:44 - 16:48
    birisi arabalarınızdan birini alıp
    sahiden elini direksiyondan çekerek
  • 16:48 - 16:52
    uykuya dalıp, uyanıp vardığını
  • 16:52 - 16:54
    anladığı ve bunu da güvenli
    yapabildikleri
  • 16:54 - 16:56
    bir zaman ne kadar uzağımızda?
  • 16:56 - 16:58
    EM: Sanırım iki yıl kadar.
  • 16:58 - 17:01
    Bu işin sırrı onu yüzde 99,9
  • 17:01 - 17:04
    çalışır yapmak değil,
  • 17:04 - 17:08
    çünkü eğer bir araba binde
    bir olasılıkla çarparsa,
  • 17:08 - 17:12
    o zaman uykuya dalmakta kendinizi
    hâlâ rahat hissetmeyeceksiniz.
  • 17:16 - 17:17
    Gerçekten de öyle olmamalısınız.
  • 17:17 - 17:19
    (Gülüşmeler)
  • 17:20 - 17:23
    Hiçbir zaman mükemmel olmayacak.
  • 17:23 - 17:25
    Hiçbir sistem mükemmel olmayacak
  • 17:25 - 17:26
    ama diyelim ki belki --
  • 17:29 - 17:31
    arabanın yüz hayat
    veya bin hayat boyunca
  • 17:31 - 17:34
    çarpması muhtemel değil,
    o zaman insanlar
  • 17:34 - 17:38
    diyecek ki, vay be, eğer bin
    hayatım olsa ve hâlâ kaza
  • 17:38 - 17:41
    yapma ihtimalim muhtemel olmasa,
    o zaman bunu yapmamda
  • 17:41 - 17:42
    bir sakınca yok.
  • 17:42 - 17:44
    CA: Yani uyumak için.
  • 17:44 - 17:46
    Sanırım senin en büyük endişen,
    insanların aslında
  • 17:47 - 17:49
    bunun güvenli olduğunu düşünerek
    çok erken gaza gelmesi
  • 17:49 - 17:53
    ve işleri geriletebilecek kötü
    bir olay gerçekleşmesi.
  • 17:53 - 17:59
    EM: Bence otonomi sisteminin
    nadir vakalar haricinde,
  • 17:59 - 18:01
    çarpmaları azaltması muhtemel.
  • 18:02 - 18:05
    Araç güvenliği konusunda
    memnun olunacak şey
  • 18:05 - 18:08
    bunun olasılıklara bağlı olması.
  • 18:09 - 18:12
    Yani her ne zaman insan sürücünün
    direksiyon başına geçip
  • 18:12 - 18:15
    kendi hataları olan bir kaza
    yapmaları mümkün.
  • 18:15 - 18:17
    Hiçbir zaman sıfır değil.
  • 18:17 - 18:22
    O zaman otonomi için ana eşik
  • 18:22 - 18:26
    ona güvenmeden önce
    otonominin bir insandan
  • 18:26 - 18:28
    ne kadar iyi olması gerektiği?
  • 18:28 - 18:31
    CA: Ama bir kez güvenli dokunmadan
    sürüş yapılabildikten sonra,
  • 18:31 - 18:34
    bunun tüm endüstriyi
    değiştirme gücü çok büyük,
  • 18:34 - 18:38
    çünkü o noktada artık
    insanların bu arabayla
  • 18:38 - 18:40
    işlerine bırakıldıktan sonra
    arabanın gidip
  • 18:41 - 18:43
    diğer insanlara bir nevi Uber
    benzeri bir hizmet sağlayabilen,
  • 18:43 - 18:46
    size para kazandırabilen
    belki arabanın maliyetini de
  • 18:46 - 18:48
    arabayı kiralayarak çıkarabilen ve
  • 18:48 - 18:50
    böylece arabayı da bir nevi
    bedaya getirebilen
  • 18:50 - 18:53
    insanlardan bahsediyoruz .
    Bu gerçekten mümkün mü?
  • 18:53 - 18:55
    EM: Evet. Kesinlikle olacak olan şey bu.
  • 18:55 - 18:56
    Alacağınız aracın
  • 18:56 - 18:58
    tercihlerinize göre
  • 18:58 - 19:01
    sadece arkadaşlarınız
    ve aileniz tarafından
  • 19:01 - 19:05
    veya sadece beş yıldız almış
    diğer sürücüler tarafından
  • 19:05 - 19:10
    kullanılmasını seçebileceğiniz
    paylaşılan otonomi filosu olacak.
  • 19:10 - 19:15
    Aracı her zaman değil,
    bazı zamanlarda paylaşmayı seçebilirsiniz.
  • 19:16 - 19:19
    Yüzde 100 olacak olan bu.
  • 19:19 - 19:21
    Asıl soru ne zaman olacağı.
  • 19:22 - 19:23
    CA: Vay be.
  • 19:23 - 19:25
    Semi'den bahsettin
  • 19:25 - 19:28
    ve onu Eylül'de açıklamayı
    düşünüyorsun sanırım,
  • 19:28 - 19:31
    ancak bugün bize gösterebileceğin
    bir şey var mı merak ediyorum?
  • 19:31 - 19:35
    EM: Kamyonetin bir tanıtımını
    gösterebilirim.
  • 19:35 - 19:38
    (Gülüşmeler)
  • 19:38 - 19:40
    Canlı.
  • 19:40 - 19:41
    CA: Tamam.
  • 19:41 - 19:44
    EM: Otonomi özellikleri hakkında
    dikkatli olmak istediğimiz
  • 19:44 - 19:45
    bir durum bu kesinlikle.
  • 19:46 - 19:48
    Evet.
  • 19:48 - 19:49
    (Gülüşmeler)
  • 19:49 - 19:51
    CA: Çok fazla bir şey görmüyoruz
  • 19:51 - 19:54
    ama küçük, canayakın mahalle
    kamyonetine pek benzemiyor.
  • 19:54 - 19:55
    Sert bir çocuğa benziyor.
  • 19:55 - 19:59
    Ne tür bir kasasız kamyonet bu?
  • 19:59 - 20:04
    EM: Bu ağır hizmet için,
    uzun menzilli bir kasasız kamyonet.
  • 20:04 - 20:08
    Yani bu en fazla ağırlık kapasitesi
  • 20:08 - 20:11
    ve en uzun menzili olanı.
  • 20:11 - 20:17
    Yani esas olarak, ağır hizmet kamyonet
    yükünü azaltmak için.
  • 20:17 - 20:23
    İnsanların bugün mümkün olmadığını
    düşündükleri bir şey.
  • 20:23 - 20:26
    Kamyonetin yeterli gücü veya yeterli
    menzili olmadığını düşünüyorlar
  • 20:26 - 20:29
    ama Tesla Semi ile biz
    elektrikli bir kamyonetin
  • 20:29 - 20:32
    aslında herhangi kasasız bir dizelden
  • 20:32 - 20:38
    daha fazla torku
    olabileceğini göstermek istiyoruz.
  • 20:38 - 20:42
    Eğer ki şiddetli bir rekabete girerseniz,
  • 20:42 - 20:47
    Tesla Semi, kasasız bir dizeli
    yokuşta geçer.
  • 20:47 - 20:49
    (Gülüşmeler)
  • 20:49 - 20:51
    (Alkış)
  • 20:51 - 20:54
    CA: Bu oldukça harika.
    Ve kısa vadede bunlar sürücüsüz değil.
  • 20:54 - 20:57
    Bunlar kamyon sürücülerinin sürmek
    istediği kamyonlar olacak.
  • 20:58 - 21:01
    EM: Evet. Bununla ilgili
    gerçekten eğlenceli olan şey,
  • 21:01 - 21:06
    elektrikli motorla düz tork
    RPM (dakikada devir sayısı) eğriniz var,
  • 21:07 - 21:10
    buna karşın bir dizel motor veya
    herhangi bir içten yanmalı motorlu araçla
  • 21:10 - 21:13
    bir tepe gibi görünen
    tork RPM eğriniz olur.
  • 21:14 - 21:17
    Yani bu bayağı çevik bir kamyonet olacak.
  • 21:17 - 21:20
    Aynı bir spor araba gibi sürebilirsiniz.
  • 21:20 - 21:22
    Vites yok. Tek devirli gibi.
  • 21:22 - 21:25
    CA: Bununla iyi bir film yapılabilir.
  • 21:25 - 21:27
    Ne olduğunu ve iyi bitip
    bitmeyeceğini bilmiyorum
  • 21:27 - 21:29
    ama harika bir film.
  • 21:29 - 21:30
    (Gülüşmeler)
  • 21:30 - 21:32
    EM: Oldukça garip bir test sürüşüydü.
  • 21:32 - 21:36
    İlk kamyonet için test
    prototipini sürüyordum.
  • 21:36 - 21:39
    Gerçekten garip, çünkü etrafta sürüyorsun,
  • 21:39 - 21:42
    bu koskoca kamyonetin içindesin
    ve çok çeviksin.
  • 21:42 - 21:45
    CA: Bekle, şimdiden bir
    prototipini sürdün mü?
  • 21:45 - 21:47
    EM: Evet, park alanında sürdüm
  • 21:47 - 21:49
    ve bu çılgınca diye düşündüm.
  • 21:49 - 21:51
    CA: Vay be. Bu asparagas değil.
  • 21:51 - 21:53
    EM: Bu büyük kamyoneti sürüp
  • 21:53 - 21:55
    çılgın manevraları yapabiliyorsun.
  • 21:55 - 21:58
    CA: Bu harika. Tamam,
    gerçekten sert bir resimden
  • 21:58 - 22:00
    bir nevi daha az sert bir resme bakıyoruz.
  • 22:00 - 22:04
    Bu Umutsuz Ev Kadınları'ndaki
    şirin evlerden biri gibi.
  • 22:04 - 22:07
    Burada neler oluyor?
  • 22:07 - 22:09
    EM: Bu resim nesnelerin nasıl gelişeceğini
  • 22:09 - 22:12
    düşündüğüm şekliyle
    geleceğin fotoğrafını gösteriyor.
  • 22:12 - 22:15
    Garaj yolunda bir elektrikli arabanız var.
  • 22:15 - 22:18
    Elektrikli araba ile ev arasına bakarsan,
  • 22:18 - 22:22
    evin kenarına dizilmiş üç [Powerwall]
    güç duvarı var
  • 22:22 - 22:25
    ve evin çatısı ise solar.
  • 22:25 - 22:27
    Yani bu aslında solar cam çatı.
  • 22:27 - 22:28
    CA: Tamam.
  • 22:29 - 22:33
    EM: Bu resim gerçek bir -- itiraf
    ediyorum, gerçekten imitasyon bir ev.
  • 22:33 - 22:34
    Bu bir gerçek imitasyon ev.
  • 22:34 - 22:38
    (Gülüşmeler)
  • 22:38 - 22:39
    CA: Bu çatı kiremitleri,
  • 22:39 - 22:46
    bazılarının içinde
    solar güç var ve kabiliyetleri --
  • 22:46 - 22:47
    EM: Evet. Solar cam kiremitlerle
  • 22:47 - 22:52
    doku ve rengi tam istediğiniz
  • 22:52 - 22:54
    seviyeye ayarlayabilirsiniz
  • 22:54 - 23:00
    ve sonra camda mikropanjurlar var,
  • 23:00 - 23:04
    öyle ki çatıya cadde seviyesinden
    veya cadde seviyesine
  • 23:04 - 23:05
    yakın bir yerden baktığınızda,
  • 23:05 - 23:08
    bütün kiremitler ardında solar
  • 23:08 - 23:13
    hücre olsun, olmasın aynı görünür.
  • 23:14 - 23:17
    Böylece zemin seviyesinde
  • 23:17 - 23:21
    tek bir renginiz olur.
  • 23:21 - 23:23
    Eğer bir helikopterden baksaydınız,
  • 23:23 - 23:25
    gerçekten bazı cam tuğlaların ardında
  • 23:25 - 23:29
    solar hücrelerin olduğunu, bazılarında
    ise olmadığını görebilirdiniz.
  • 23:29 - 23:31
    Bunu cadde seviyesinde göremezsiniz.
  • 23:31 - 23:34
    CA: Çok güneş görmesi muhtemel
    olanlara koyarsınız
  • 23:34 - 23:36
    ve bu o çatıları çok uygun
    fiyatlı yapar, değil mi?
  • 23:36 - 23:39
    Çatıya kiremit dizmekten
    daha pahalı değiller.
  • 23:39 - 23:40
    EM: Evet.
  • 23:42 - 23:44
    Eminiz ki çatı maliyeti
  • 23:46 - 23:48
    artı elektrik maliyeti --
  • 23:50 - 23:53
    Solar cam çatı, normal bir çatı
    maliyetinden az olacaktır,
  • 23:53 - 23:54
    artı elektrik maliyeti.
  • 23:54 - 23:56
    Yani başka bir deyişle,
  • 23:56 - 24:00
    bunu ekonomik olarak fazla
    düşünmek gerekmiyor,
  • 24:00 - 24:02
    harika görüneceğini düşünüyoruz
  • 24:02 - 24:04
    ve ömrü --
  • 24:04 - 24:06
    Garantisini sonsuz yapmayı düşündük
  • 24:06 - 24:08
    ama sonra insanlar biz bunu söyleyince
  • 24:08 - 24:11
    saçmalıyor olabileceğimizi düşündüler
    ama aslında
  • 24:11 - 24:16
    bu sertleştirilmiş cam.
  • 24:16 - 24:19
    Aslında ev çöktükten
  • 24:19 - 24:21
    ve orada bir şey kalmadıktan
    sonra bile,
  • 24:21 - 24:25
    cam kiremitler hâlâ orada olacak.
  • 24:25 - 24:26
    (Alkış)
  • 24:26 - 24:28
    CA: Bu çok hoş.
  • 24:28 - 24:31
    Sanırım bunu birkaç hafta
    içinde, dört farklı çatı
  • 24:31 - 24:34
    kaplama şekliyle çıkaracaksınız.
  • 24:34 - 24:36
    EM: Evet, ilk başta iki,
    iki tane ile başlıyoruz
  • 24:36 - 24:39
    ve diğer ikisi de gelecek
    yılın başında olacak.
  • 24:39 - 24:41
    CA: Buradaki hırsın ölçüsü ne?
  • 24:41 - 24:47
    Kaç tane evin bu tip bir çatısı
    olacağını düşünüyorsunuz?
  • 24:48 - 24:49
    EM: Bence sonunda
  • 24:51 - 24:54
    bütün evlerin solar çatısı olacak.
  • 24:56 - 24:59
    Burada zaman birimini muhtemelen
  • 24:59 - 25:02
    yaklaşık 40 ila 50 yıl olarak
  • 25:02 - 25:05
    olarak düşünmek gerekiyor.
  • 25:05 - 25:10
    Bir çatı ortalama olarak 20
    ila 25 senede bir değişir.
  • 25:11 - 25:15
    Ancak tüm çatıları hemen
    değiştirmeye başlamazsınız.
  • 25:15 - 25:18
    Ama sonunda, diyelim ki, bundan 15 sene
  • 25:18 - 25:22
    sonrasına gittik,
  • 25:22 - 25:25
    solar olmayan bir çatı olması garip olur.
  • 25:26 - 25:29
    CA: Burada insanların anlamadığı
    bir zihinsel model falan mı var,
  • 25:29 - 25:33
    çünkü maliyetlerdeki değişimle,
    solar gücün ekonomikliği ile
  • 25:33 - 25:37
    çoğu evin çatısında bütün
    ihtiyaçlarına güç sağlayacak
  • 25:37 - 25:39
    kadar güneş ışığı mevcut.
  • 25:39 - 25:41
    Eğer gücü elde edebilirseniz,
  • 25:41 - 25:43
    bütün ihtiyaçları hemen hemen karşılar.
  • 25:43 - 25:45
    Mesela şebekeye bağınızı kesebilirsiniz.
  • 25:45 - 25:47
    EM: Bu çatı alanına göreli olarak
  • 25:47 - 25:50
    nerede olduğunuza ve ev büyüklüğüne bağlı,
  • 25:50 - 25:52
    ama ABD'deki çoğu evin,
  • 25:52 - 25:56
    evdeki tüm ihtiyacı karşılayacak kadar
    çatı alanına sahip olduğunu
  • 25:56 - 25:58
    söylemek adil bir beyan olur.
  • 26:00 - 26:03
    CA: Arabaların, Semi'nin, bu evlerin
  • 26:03 - 26:07
    ekonomik olmasının anahtarı,
  • 26:07 - 26:11
    Tesla ile büyük bir iddiaya girdiğiniz
  • 26:11 - 26:13
    lityum iyon pillerin düşen fiyatları.
  • 26:13 - 26:16
    Birçok yönden, bu neredeyse
    temel yetkinlik alanı.
  • 26:16 - 26:18
    Ve bu yetkinliği
  • 26:18 - 26:23
    gerçekten elde etmek için,
  • 26:23 - 26:27
    bu şeyle dünyadaki lityum iyon pillerin
    arzını iki katına çıkarmak için
  • 26:27 - 26:30
    dünyanın en büyük üretim
    fabrikasını inşa etmek
  • 26:30 - 26:32
    gerektiğine karar verdiniz. Bu nedir?
  • 26:32 - 26:36
    EM: Evet, işte bu Gigafactory,
  • 26:36 - 26:38
    Gigafactory'deki şimdiye kadarki ilerleme.
  • 26:38 - 26:40
    Sonunda, genel görünümün bir nevi
  • 26:40 - 26:43
    pırlanta şeklinde olduğunu
    kabaca görebilirsiniz
  • 26:43 - 26:48
    ve tamamı bitince kocaman
    bir pırlantaya benzeyecek
  • 26:48 - 26:50
    veya ardındaki fikir bu
  • 26:50 - 26:52
    ve gerçek kuzeyle hizalı.
  • 26:52 - 26:53
    Küçük bir detay.
  • 26:53 - 26:57
    CA: Sonuç olarak yılda
  • 26:57 - 27:01
    yüz gigavat saat pil üretimi yapabilecek.
  • 27:01 - 27:04
    EM: Yüz gigavat saat. Daha fazla
    olduğunu düşünüyoruz ama evet.
  • 27:04 - 27:05
    CA: Ve esasında şu an üretilmekteler.
  • 27:05 - 27:09
    EM: Şu anda üretimdeler.
    CA: Sizler bu videoyu yaptınız.
  • 27:09 - 27:10
    Peki bu hızlandırılmış mı?
  • 27:10 - 27:12
    EM: Bu yavaşlatılmış versiyonu.
  • 27:12 - 27:14
    (Gülüşmeler)
  • 27:14 - 27:16
    CA: Aslında ne kadar hızlı gidiyor?
  • 27:16 - 27:19
    EM: Tam hızda gidince,
  • 27:19 - 27:23
    elektronik flaş olmadan
    hücreleri göremezsiniz.
  • 27:23 - 27:24
    Yalnızca bulanıklık olur.
  • 27:25 - 27:28
    (Gülüşmeler)
  • 27:28 - 27:32
    CA: Heyecan verici bir geleceği kuran
    ana fikirlerinden biri, Elon,
  • 27:32 - 27:35
    enerji hakkında daha fazla suçlu
    hissetmediğimiz bir gelecek.
  • 27:35 - 27:37
    Bunu hayal etmemize yardım et.
  • 27:37 - 27:42
    Bizi oraya götürecek kaç tane
    Gigafactory olması lazım?
  • 27:42 - 27:44
    EM: Kabaca yüz kadar.
  • 27:44 - 27:45
    On değil, bin değil.
  • 27:45 - 27:47
    Yüz olması muhtemel.
  • 27:48 - 27:50
    CA: Bak, bunu harika buldum.
  • 27:50 - 27:54
    Dünyayı bu koca fosil olayından
  • 27:54 - 27:57
    kurtarmak nasıl bir şey
    hayal edebilirsiniz.
  • 27:57 - 28:00
    Birini kurmak,
  • 28:00 - 28:02
    beş milyar dolara mal oluyor
  • 28:02 - 28:05
    ya da her neyse, beş ila on milyar dolar.
  • 28:05 - 28:08
    Bu projeyi kafanda canlandırabilmen
    harika bir şey.
  • 28:08 - 28:13
    Tesla'da yapmayı planladığınız şey --
    bu sene diğer ikisini ilan etmek.
  • 28:13 - 28:16
    EM: Bu sene sonunda iki ila
    dört Gigafactory'nin
  • 28:16 - 28:20
    yerlerini duyuracağımızı düşünüyorum.
  • 28:20 - 28:22
    Evet, sanırım dört.
  • 28:22 - 28:24
    CA: Vay be.
  • 28:24 - 28:26
    (Alkış)
  • 28:26 - 28:30
    Burası için daha fazla şaka yok mu?
  • 28:30 - 28:33
    Mesela -- nerede, hangi kıtada?
  • 28:35 - 28:37
    Hayır diyebilirsin.
  • 28:37 - 28:41
    EM: Küresel bir pazara
    hitap etmemiz lazım.
  • 28:41 - 28:42
    CA: Peki.
  • 28:42 - 28:44
    (Gülüşmeler)
  • 28:44 - 28:45
    Bu harika.
  • 28:47 - 28:52
    Bence konuşmamız gereken --
  • 28:53 - 28:54
    Aslında altını iyice çizelim.
  • 28:54 - 28:58
    Sana politika hakkında
    bir soru soracağım, sadece bir.
  • 28:58 - 29:02
    Politikadan biraz bıktım
    ama sana bunu sormak istiyorum.
  • 29:02 - 29:08
    Şu an birine tavsiye
    veren bir kuruldasın --
  • 29:08 - 29:09
    EM: Kim?
  • 29:09 - 29:12
    CA: İklim değişikliğine sahiden
    inanmayan biri olduğunu söyledi
  • 29:12 - 29:16
    ve bunu yapmaman gerektiğini
    düşünen bir sürü insan var.
  • 29:16 - 29:19
    Bu kuruldan uzaklaşman
    gerektiğini düşünüyorlar.
  • 29:19 - 29:20
    Onlara ne söylemek istersin?
  • 29:21 - 29:24
    EM: Bence öncelikle,
  • 29:24 - 29:27
    sadece formatının odaya gelip
  • 29:27 - 29:30
    insanlara konular hakkında
    fikirleri sorulan
  • 29:30 - 29:33
    iki tavsiye kurulundayım
  • 29:33 - 29:36
    ve her ay veya iki ayda
    bir toplantı oluyor.
  • 29:38 - 29:41
    Tüm katkım bundan ibaret.
  • 29:41 - 29:44
    Ama bence odada iklim değişimine veya
    sosyal meselelere
  • 29:44 - 29:48
    dair bir şeyler yapmak lehine
  • 29:48 - 29:52
    tartışan insanlar olması noktasında,
  • 29:55 - 29:58
    şimdiye kadar bu toplantıları
  • 29:58 - 30:03
    göç ve iklim değişimi lehine
    konuşmak için kullandım.
  • 30:03 - 30:05
    (Alkış)
  • 30:05 - 30:07
    Ve eğer bunu yapmasaydım,
  • 30:07 - 30:10
    başta ajandada olan konular değillerdi.
  • 30:10 - 30:14
    Yani belki bir şey olmayacak
    ama en azından bazı şeyler söylendi.
  • 30:15 - 30:16
    CA: Peki.
  • 30:16 - 30:19
    (Alkış)
  • 30:20 - 30:23
    O zaman SpaceX ve Mars hakkında konuşalım.
  • 30:23 - 30:25
    En son buradayken,
  • 30:25 - 30:29
    inanılmaz hırslı bir hayal olarak
    görülen bir şey olan tekrar
  • 30:29 - 30:33
    kullanılabilen roket geliştirmek
    üzerine konuşmuştun.
  • 30:33 - 30:35
    Ve bunu gidip gerçekleştirdin.
  • 30:35 - 30:37
    EM: Sonunda. Uzun zaman aldı.
  • 30:37 - 30:39
    CA: Bize bundan bahset.
    Burada neden bahsediyoruz?
  • 30:39 - 30:41
    EM: Bu uzaydan hızla geri gelen
  • 30:41 - 30:46
    besleme roketlerimizden biri.
  • 30:46 - 30:49
    Yüksek hızda üst kademeyi
  • 30:49 - 30:51
    henüz gerçekleştirdi.
  • 30:51 - 30:55
    Üst kademenin gerçekleştirilmesi
  • 30:55 - 30:57
    sanırım 7 Mach hızında olabilir.
  • 30:59 - 31:01
    (Alkış)
  • 31:02 - 31:03
    CA: Bu hızlandırılmış hâli --
  • 31:03 - 31:05
    EM: Bu yavaşlatılmış versiyondu.
  • 31:05 - 31:07
    (Gülüşmeler)
  • 31:07 - 31:09
    CA: Bunun hızlandırılmış versiyon
    olduğunu düşündüm.
  • 31:09 - 31:10
    Yani inanılmazdı
  • 31:10 - 31:12
    ve bunun nasıl yapılacağını
  • 31:12 - 31:15
    sonunda anlamadan önce
    birkaç tanesi başarısız oldu
  • 31:15 - 31:18
    ama bunu artık yaptın,
    hem de beş ya da altı kez değil mi?
  • 31:18 - 31:20
    EM: Sekiz veya dokuzdayız.
  • 31:20 - 31:22
    CA: İlk kez olarak
  • 31:22 - 31:25
    inen roketlerden birini de tekrar uçurdun.
  • 31:25 - 31:28
    EM: Evet, besleme roketini indirdik
  • 31:28 - 31:30
    ve sonra tekrar uçuşa hazırladık
    ve tekrar uçurduk,
  • 31:30 - 31:35
    yani tekrar uçurmanın uygun
    olduğu yörüngesel
  • 31:35 - 31:37
    ek motorun ilk tekrar uçuşu.
  • 31:37 - 31:41
    Yani tekrar kullanımın, sadece
    hızlı ve tamsa uygun
  • 31:41 - 31:45
    olduğunu kavramak önemli.
  • 31:45 - 31:49
    Yani bir uçak veya bir araba gibi,
  • 31:49 - 31:51
    tekrar kullanım hızlı ve tamdır.
  • 31:51 - 31:56
    Uçuşlar arasında uçağınızı
    Boeing'e göndermezsiniz.
  • 31:56 - 32:01
    CA: Doğru. Yani bu birçok
    ama birçok insanı Mars'a
  • 32:01 - 32:04
    kabaca 10 ila 20 yıl arasında,
    göndermek üzerine olan gerçekten
  • 32:04 - 32:07
    hırslı fikri hayal etmenizi sağlıyor,
    tahmin ederim.
  • 32:07 - 32:08
    EM: Evet.
  • 32:08 - 32:11
    CA: Bunu yapmak için bu
    müthiş roketi tasarladınız.
  • 32:11 - 32:14
    Bu şeyin ölçeğini anlamamıza yardımcı ol.
  • 32:14 - 32:19
    EM: Görsel olarak bunun
    bir insan olduğunu görebilirsiniz.
  • 32:21 - 32:22
    Evet ve bu da araç.
  • 32:23 - 32:24
    (Gülüşmeler)
  • 32:24 - 32:26
    CA: Eğer bu bir gökdelen olsaydı,
  • 32:26 - 32:29
    40 katlı bir gökdelen mi olurdu?
  • 32:29 - 32:31
    EM: Muhtemelen biraz daha fazla, evet.
  • 32:32 - 32:36
    Bunun itki seviyesi gerçekten --
  • 32:38 - 32:43
    Bu konfigürasyon Saturn V ay roketinden
    dört kat fazla itkiye sahip.
  • 32:44 - 32:49
    CA: İnsanlığın daha önce yaptığı en
    büyük roketin itkisinden dört kat fazla.
  • 32:49 - 32:51
    EM: Evet. Evet.
  • 32:52 - 32:54
    CA: Birilerinin yaptığı gibi.
    EM: Evet.
  • 32:54 - 32:57
    (Gülüşmeler)
  • 32:57 - 33:00
    747 biriminden, bir 747 sadece yaklaşık
  • 33:00 - 33:03
    bir milyon librelik
    itkinin dörtte biridir,
  • 33:03 - 33:06
    yani her 10 milyon librelik itki için,
  • 33:06 - 33:08
    40 tane 747 var.
  • 33:08 - 33:14
    Yani bu tüm motorları çalışan 120 tane
    747'nin itkisine eşdeğerdir.
  • 33:14 - 33:18
    CA: Dünyanın yer çekiminden kaçmak
    üzere tasarlanan bir makine ile bile
  • 33:18 - 33:20
    sanırım en son bana
  • 33:20 - 33:23
    bu şeyin aslında tam yüklü bir 747'i,
  • 33:23 - 33:26
    insanı, kargoyu, her şeyi yörüngeye
  • 33:26 - 33:27
    alabileceğini söylemiştin.
  • 33:27 - 33:32
    EM: Aynen. Bu araç, tam yüklü bir 747'i,
    maksimum yakıtla,
  • 33:32 - 33:36
    maksimum yolcuyla,
    maksimum kargoyla alır --
  • 33:37 - 33:39
    kargo olarak alır.
  • 33:40 - 33:42
    CA: Yani buna dayanarak,
  • 33:42 - 33:47
    bu şekilde görünen
    Gezegenler Arası Ulaşım Sistemi'ni
  • 33:47 - 33:50
    geçenlerde tanıttınız.
  • 33:50 - 33:54
    Bu sahnenin 30 sene içinde mi olacağını
    düşünüyorsunuz? 20 sene içinde mi?
  • 33:55 - 33:57
    İnsanların bu rokete
    girmesinden bahsediyorum.
  • 33:57 - 34:02
    EM: Ümit ediyorum ki daha çok
    sekiz ila on senelik bir süreç.
  • 34:02 - 34:04
    İstediğimiz hedef bu.
  • 34:04 - 34:07
    İç hedeflerimiz daha da agresif
    ama düşünüyorum da --
  • 34:08 - 34:10
    (Gülüşmeler)
  • 34:12 - 34:13
    CA: Tamam.
  • 34:13 - 34:15
    EM: Araç oldukça büyük görünse de
  • 34:15 - 34:17
    ve diğer roketlere oranla büyük olsa da,
  • 34:17 - 34:21
    bunun geleceğin uzay gemilerinin yanında
  • 34:21 - 34:25
    bir kayık gibi görüneceğini düşünüyorum.
  • 34:26 - 34:31
    Geleceğin uzay gemileri
    gerçekten devasa olacak.
  • 34:31 - 34:33
    CA: Neden Elon?
  • 34:33 - 34:37
    Neden yaşadığın sürede Mars'a
    milyonlarca insanın
  • 34:37 - 34:40
    oturduğu bir şehir kurman gerekiyor,
  • 34:40 - 34:43
    ki bunu yapmayı çok istediğini
    söylemiştin sanırım?
  • 34:44 - 34:47
    EM: Bence ilham verici ve cazip
  • 34:49 - 34:52
    bir geleceğimiz olması önemli.
  • 34:52 - 34:55
    Sabahları kalkıp yaşamanız için
  • 34:55 - 34:58
    sebeplerinizin olması gerektiğini
    düşünüyorum sadece.
  • 34:58 - 34:59
    Mesela neden yaşamak istiyorsun?
  • 34:59 - 35:01
    Sebep ne? Sana ne ilham veriyor?
  • 35:01 - 35:03
    Gelecekle ilgili neyi seversin?
  • 35:03 - 35:04
    Ve eğer orada değilsek,
  • 35:04 - 35:08
    eğer gelecek orada yıldızlar
    arasında olmamızı içermiyorsa
  • 35:08 - 35:11
    ve birden fazla gezegenli bir tür değilsek
  • 35:11 - 35:13
    eğer sahip olacağımız gelecek bu değilse,
  • 35:13 - 35:16
    bunu son derece üzücü buluyorum.
  • 35:16 - 35:19
    (Alkış)
  • 35:19 - 35:22
    CA: İnsanlar bunu konumlamak istiyor veya
  • 35:22 - 35:26
    şu an gezegende öylesine
    vahim şeyler oluyor ki
  • 35:26 - 35:30
    iklimden yoksulluğa kadar,
    bilirsin, meseleyi sen seç artık.
  • 35:30 - 35:33
    Ve bu dikkat dağıtıyor gibi.
  • 35:33 - 35:35
    Bunları düşünmemek lazım.
  • 35:35 - 35:37
    Şimdi olan biteni çözümlemek lazım.
  • 35:37 - 35:40
    Ve adil olmak gerekirse,
    sürdürebilir enerji
  • 35:40 - 35:43
    konusundaki çalışmalarınla
    aslında bu konuda bir şeyler yaptın.
  • 35:43 - 35:45
    Ama neden sadece bunu yapmıyorsun?
  • 35:47 - 35:49
    EM: Bence şu var --
  • 35:53 - 35:57
    Geleceğe olasılıklar açısından bakıyorum.
  • 35:57 - 36:01
    Bu sanki dallanan bir
    olasılıklar akıntısı gibi
  • 36:01 - 36:06
    ve bu olasılıkları etkileyen veya
    bir şeyi hızlandıran
  • 36:08 - 36:11
    veya diğer bir şeyi yavaşlatan
    eylemleri yapabiliriz.
  • 36:12 - 36:16
    Olasılık akıntısına yeni
    bir şeyler sunabilirim.
  • 36:19 - 36:21
    Sürdürebilir enerji ne olursa
    olsun gerçekleşecek.
  • 36:21 - 36:24
    Eğer Tesla olmasaydı,
    Tesla hiç gerçekleşmeseydi,
  • 36:24 - 36:26
    ihtiyaçtan dolayı bu
    yine de olmak zorunda olurdu.
  • 36:26 - 36:28
    Bu totolojik.
  • 36:28 - 36:29
    Eğer sürdürülebilir enerjiniz yoksa,
  • 36:29 - 36:32
    bu sürdürülebilir olmayan
    enerjiniz olduğu anlamında.
  • 36:32 - 36:33
    Sonunda bunun sonu gelecek
  • 36:33 - 36:39
    ve ekonomi kuralları
    kaçınılmaz olarak medeniyeti
  • 36:39 - 36:41
    sürdürülebilir enerjiye
  • 36:41 - 36:42
    doğru sürükleyecek.
  • 36:42 - 36:45
    Tesla gibi bir şirketin temel değeri,
  • 36:45 - 36:49
    sürdürülebilir enerjinin ilerleyişini
    olmayışına kıyasla
  • 36:49 - 36:51
    hızlandırabilme derecesidir.
  • 36:53 - 36:55
    Yani Tesla gibi bir şirketin
  • 36:55 - 36:57
    temel iyiliği nedir diye düşündüğümde,
  • 36:57 - 36:59
    umarım ki şöyle derim,
  • 36:59 - 37:04
    eğer bunu on yıl kadar hızlandırdıysa,
    muhtemelen on yıldan fazla,
  • 37:04 - 37:07
    bu oldukça iyi bir şey.
  • 37:07 - 37:08
    Bunu Tesla'nın temelde
  • 37:08 - 37:12
    tutkuyla yaptığı iyilik olarak düşünürüm.
  • 37:13 - 37:17
    Sonra birden fazla gezegenli bir tür
  • 37:17 - 37:20
    ve uzayda seyahat eden
    bir medeniyet olabilmemiz var.
  • 37:20 - 37:22
    Bu kaçınılmaz değil.
  • 37:22 - 37:24
    Kaçınılmaz olmadığını takdir
    etmek çok önemli.
  • 37:25 - 37:28
    Bence sürdürülebilir enerjinin
    geleceği büyük oranda kaçınılmaz,
  • 37:28 - 37:32
    ama uzayda seyahat eden bir medeniyet
    olmak kesinlikle kaçınılmaz değil.
  • 37:32 - 37:37
    Uzaydaki ilerlemelere bakarsanız,
  • 37:37 - 37:39
    1969'da birini aya gönderebiliyordunuz.
  • 37:40 - 37:41
    1969.
  • 37:43 - 37:46
    Sonra Uzay Mekiği'ne sahip olduk.
  • 37:46 - 37:49
    Uzay Mekiği insanları sadece
    alçak Dünya yörüngesine çıkarabiliyordu.
  • 37:49 - 37:51
    Sonra Uzay Mekiği emekli oldu
  • 37:51 - 37:53
    ve Amerika Birleşik Devletleri
    kimseyi yörüngeye götüremedi.
  • 37:54 - 37:56
    Yani trend bu.
  • 37:56 - 37:58
    Trend neredeyse hiçe doğru.
  • 38:00 - 38:02
    İnsanlar teknolojinin otomatik olarak
  • 38:02 - 38:04
    geliştiğini düşündüklerinde yanılıyorlar.
  • 38:04 - 38:06
    Otomatik olarak gelişmez.
  • 38:06 - 38:11
    Sadece bir sürü insan daha iyi olması
    için çok çalışırsa gelişir
  • 38:11 - 38:16
    ve bence kendi kendine kalırsa geriler.
  • 38:16 - 38:19
    Eski Mısır gibi büyük bir medeniyete bakıp
  • 38:19 - 38:21
    piramitleri yapabildiklerini görüyorsunuz
  • 38:21 - 38:23
    ve bunu nasıl yaptıklarını unutmuşlar.
  • 38:23 - 38:26
    Sonra Romalılar bu inanılmaz
    su kemerlerini yapmışlar.
  • 38:26 - 38:27
    Nasıl yaptıklarını unutmuşlar.
  • 38:29 - 38:31
    CA: Elon, öyle görünüyor ki, seni dinlemek
  • 38:31 - 38:33
    ve yaptığın farklı şeylere bakmakla,
  • 38:33 - 38:36
    çok ilginç bulduğum, her şeyde o eşsiz
  • 38:36 - 38:37
    ikili motivasyona sahipsin.
  • 38:40 - 38:44
    Biri insanlığın uzun dönemli
    iyiliği için çalışma isteği.
  • 38:44 - 38:47
    Diğeri ise heyecan verici
    bir şeyler yapma isteği.
  • 38:47 - 38:49
    Ve sık sık birini
    ilerletmek için diğerine
  • 38:49 - 38:51
    ihtiyaç olduğunu hissettiriyorsun.
  • 38:51 - 38:54
    Tesla'yla sürdürülebilir
    enerji olmasını istediğinden,
  • 38:55 - 38:59
    bu süper seksi,
    heyecan verici arabaları yaptın.
  • 38:59 - 39:01
    Solar enerji, oraya varmamız lazım,
  • 39:01 - 39:03
    yani bu güzel çatıları yapmamız lazım.
  • 39:03 - 39:05
    Zamanımız olmadığı için
  • 39:05 - 39:06
    en yeni projenden henüz bahsetmedik,
  • 39:06 - 39:09
    ama insanlığı kötü yapay zekâdan
    kurtarmak istiyorsun
  • 39:09 - 39:12
    ve o yüzden bütün o sonsuz hafıza,
    telepati vb. şeyleri vermek için
  • 39:12 - 39:16
    gerçekten havalı bir beyin
    makine-arayüzünü yaratacaksın.
  • 39:16 - 39:19
    Mars'la ilgili söylediğin şey, evet,
  • 39:19 - 39:23
    insanlığı kurtarmamız ve yedek bir plana
  • 39:23 - 39:24
    sahip olmamız lazım,
  • 39:24 - 39:27
    ama aynı zamanda insanlığa
    ilham olmamız lazım
  • 39:27 - 39:32
    ve ilham olma yolu bu.
  • 39:34 - 39:37
    EM: Bence güzellik ve ilhamın değeri
  • 39:37 - 39:39
    şüphe yok ki
  • 39:39 - 39:41
    çokça küçümseniyor.
  • 39:41 - 39:42
    Ama açık olmak istiyorum.
  • 39:42 - 39:44
    Kimsenin kurtarıcısı olmak istemiyorum.
  • 39:44 - 39:45
    Bu öyle değil --
  • 39:46 - 39:50
    Sadece gelecekle ilgili düşünürken
  • 39:50 - 39:51
    üzülmek istemiyorum.
  • 39:52 - 39:54
    (Alkış)
  • 39:55 - 39:56
    CA: Güzel bir ifade.
  • 39:58 - 40:00
    Bence buradaki herkes hemfikir olur ki
  • 40:00 - 40:01
    bunlar böyle değil --
  • 40:01 - 40:04
    Bunların hiçbiri kaçınılmaz
    şekilde olmayacak.
  • 40:04 - 40:08
    Gerçek şu ki kafanda bu şeyleri
    hayal ediyorsun,
  • 40:08 - 40:10
    kimsenin cesaret edemeyeceği
    şeyleri hayal ediyorsun
  • 40:10 - 40:13
    veya senin gibi karmaşık seviyede
  • 40:13 - 40:16
    hayal etmeye başkası muktedir değil.
  • 40:17 - 40:20
    Senin bunları yapman, Elon Musk,
    gerçekten kayda değer bir şey.
  • 40:20 - 40:23
    Bize biraz daha büyük hayaller
    kurdurduğun için teşekkürler.
  • 40:23 - 40:26
    EM: Ama gerçekten çılgın olmaya başlarsa
    haber verirsin değil mi?
  • 40:26 - 40:28
    (Gülüşmeler)
  • 40:28 - 40:32
    CA: Teşekkürler, Elon Musk.
    Bu gerçekten ama gerçekten harikaydı.
  • 40:32 - 40:33
    Gerçekten harikaydı.
  • 40:33 - 40:37
    (Alkış)
Title:
İnşa ettiğimiz ve kazdığımız gelecek
Speaker:
Elon Musk
Description:

Elon Musk, yeni projesi olan LA'in altına tüneller kazmayı, Tesla ve SpaceX'ten son haberleri ve Mars'ta bir gelecek kurmasının ardındaki motivasyonu, TED'in Baş Küratörü Chris Anderson ile sohbeti esnasında tartışıyor.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
40:50

Turkish subtitles

Revisions Compare revisions