Co jest złego w umieraniu? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle
-
0:13 - 0:17Wiem, że większość ludzi boi się śmierci,
-
0:17 - 0:19ale ja boję się przyjęć koktajlowych.
-
0:19 - 0:22(Śmiech)
-
0:22 - 0:25Niezbyt dobrze idzie mi gadka szmatka,
-
0:25 - 0:27więc gdy wleję w siebie kilka drinków,
-
0:27 - 0:30nigdy nie wiadomo,
co może mi się wymsknąć. -
0:30 - 0:31(Śmiech)
-
0:32 - 0:34Jak pewnego razu na imprezie,
-
0:34 - 0:37gdy byłam w pół drogi do drugiego martini.
-
0:38 - 0:39Wdałam się w rozmowę
-
0:39 - 0:43z gorliwym wyznawcą ruchu
"koniec ze starzeniem się", -
0:44 - 0:47czyli wizji radykalnego wydłużenia życia,
-
0:47 - 0:52modnego wśród bogaczy z Doliny Krzemowej,
którzy myślą, że powinni żyć wiecznie. -
0:53 - 0:55Jeden z nich się chwalił,
-
0:55 - 0:59że dziennie zażywa 150 suplementów diety,
-
0:59 - 1:02żeby odstraszyć śmierć.
-
1:03 - 1:05Ta czynność musiała pożerać mu z godzinę,
-
1:05 - 1:08nie wspominając o błonie żołądka.
-
1:08 - 1:10(Śmiech)
-
1:10 - 1:14Facet, z którym rozmawiałam,
nie widział w tym nic dziwnego. -
1:16 - 1:17Był połowę młodszy ode mnie,
-
1:18 - 1:20właściwie więcej niż połowę.
-
1:20 - 1:25Ponieważ mnie do śmierci
jest zdecydowanie bliżej niż jemu, -
1:25 - 1:29popełnił błąd, zakładając,
że żyję w śmiertelnym strachu. -
1:30 - 1:33Zdziwił się, gdy okazało się to nieprawdą.
-
1:33 - 1:36Mój stoicki spokój w obliczu śmierci
-
1:36 - 1:39musiał wydać mu się
porażką z mojej strony. -
1:41 - 1:44Zapytał: "Czemu zgadzasz się
na zbędne ograniczenia?". -
1:44 - 1:47"Biotechnologia może oznaczać
koniec starzenia się. -
1:47 - 1:50Może nawet koniec śmierci".
-
1:52 - 1:54No i wymsknęło mi się.
-
1:54 - 1:57(Śmiech)
-
1:59 - 2:03Spytałam: "Co jest złego w umieraniu?".
-
2:04 - 2:06Zaniemówił.
-
2:06 - 2:09Prawdę mówiąc, ja też.
-
2:10 - 2:13Nigdy nie zdarzyło mi się zadać
tego konkretnego pytania. -
2:13 - 2:15Nigdy tak bezpośrednio,
-
2:15 - 2:16ale pojęłam, że gdzieś tam było,
-
2:16 - 2:19unosiło się między nami
w alkoholowych oparach. -
2:19 - 2:22(Śmiech)
-
2:23 - 2:25Chyba trafiłam w samo sedno,
-
2:26 - 2:31bo strach przed śmiercią
bierze się za pewnik. -
2:31 - 2:34Zapytajcie ludzi, czy się boją.
-
2:34 - 2:35Ja pytałam,
-
2:35 - 2:37choć zazwyczaj nie na imprezach.
-
2:37 - 2:41W większości odpowiadali: "Oczywiście!",
-
2:41 - 2:45a miny mieli, jakby chcieli uciec,
gdzie pieprz rośnie. -
2:46 - 2:48Psycholog William James
-
2:48 - 2:51nazwał śmierć "złowrogim kontekstem",
-
2:51 - 2:55"czerwiem u źródła
ludzkich dążeń do szczęścia". -
2:56 - 2:58Poeta Philip Larkin,
-
2:58 - 3:01też dobry w czerwiach u źródeł,
-
3:01 - 3:03pisał o niemożności zaśnięcia ze strachu,
-
3:03 - 3:07który nazwał "wieczną, absolutną pustką".
-
3:09 - 3:12Okazuje się jednak,
że w braniu rzeczy za pewnik -
3:12 - 3:15jestem równie beznadziejna
jak w gadkach szmatkach. -
3:15 - 3:18Gdy coś wydaje się oczywiste
i nie do zakwestionowania, -
3:18 - 3:21wtedy zazwyczaj nachodzą mnie wątpliwości.
-
3:22 - 3:24To, co bierzemy za pewnik,
-
3:24 - 3:29może naprawdę być tym,
czego nie zdążyliśmy przemyśleć. -
3:31 - 3:32Pewnie myślicie,
-
3:32 - 3:36że nie miałam innego wyboru,
jak rozmyślać nad własną śmiercią, -
3:36 - 3:38skoro kilka razy spojrzałam jej w oczy.
-
3:39 - 3:43Na Bliskim Wschodzie postrzelono mnie,
kiedy pracowałam jako dziennikarka, -
3:43 - 3:44zbombardowano jako osobę cywilną,
-
3:44 - 3:47groziły mi prawicowe opryszki.
-
3:47 - 3:52Najbliżej śmierci znalazłam się
na własne życzenie. -
3:52 - 3:54Straciłam panowanie nad samochodem
-
3:54 - 3:59na zakręcie numer trzy na torze wyścigowym
na amerykańskim Środkowym Zachodzie. -
3:59 - 4:01W zwolnionym tempie, jak mi się zdawało,
-
4:01 - 4:03koziołkowałam
-
4:03 - 4:07kilka razy.
-
4:08 - 4:13W tamtej chwili jedno zdanie
rozbrzmiewało mi w głowie -
4:13 - 4:15jak mantra.
-
4:16 - 4:21Myślałam: "Głupio tak umrzeć".
-
4:21 - 4:24(Śmiech)
-
4:29 - 4:31Moją pierwszą reakcją,
-
4:31 - 4:33kiedy samochód się zatrzymał
i okazało się, że żyję, -
4:33 - 4:35było zdziwienie,
-
4:35 - 4:37po którym przyszła wdzięczność
-
4:37 - 4:40dla wynalazcy kasku.
-
4:40 - 4:41(Śmiech)
-
4:41 - 4:43Dopiero potem przyszło mi na myśl:
-
4:43 - 4:47"Co głupiego byłoby w takiej śmierci?
-
4:48 - 4:51Jak wygląda inteligentna śmierć?".
-
4:51 - 4:53(Śmiech)
-
4:54 - 4:57Skąd takie pytanie?
-
4:57 - 5:02Jedyną odpowiedzią jest:
intelektualna próżność. -
5:03 - 5:08Na pewno byłam zbyt inteligentna
na tak głupią śmierć. -
5:08 - 5:11(Śmiech)
-
5:13 - 5:17Zdaje się, że nie tylko życie
ma dla mnie ogromną wagę, -
5:17 - 5:19ale też i śmierć.
-
5:20 - 5:21Nawet pomimo tego, że będąc martwą,
-
5:21 - 5:25nie mogłabym docenić znaczenia tego faktu.
-
5:26 - 5:29W sumie nie mogłabym niczego docenić,
-
5:29 - 5:32więc dobrze, że nie jestem wierząca,
-
5:32 - 5:36bo wtedy na pewno byłabym w pobliżu,
-
5:36 - 5:39w tak zwanym "życiu po śmierci".
-
5:40 - 5:45Delikatnie mówiąc,
to bardzo otrzeźwiające, -
5:45 - 5:48ponieważ z założenia nie tylko
nigdy naprawdę nie umrzesz, -
5:48 - 5:51ale i to, co robisz w tym życiu,
-
5:51 - 5:55przypuszczalnie stanowi
o twoim losie w kolejnym. -
5:56 - 5:59Innymi słowy, życie,
które obecnie wiedziesz, -
5:59 - 6:02nie ma wartości samo w sobie,
-
6:03 - 6:05ale właściwie, czyli nie innymi słowy,
-
6:05 - 6:09lecz według słów Ricka Warrena,
pastora motywacyjnego, -
6:09 - 6:11tego od książki "The Purpose Driven Life",
-
6:12 - 6:14który mówi: "Ziemia...",
-
6:14 - 6:17niczego nie zmyślam,
-
6:17 - 6:21"Ziemia to przystanek, przedszkole,
-
6:21 - 6:26próba życia w wieczności".
-
6:27 - 6:30Życie jako sesja próbna?
-
6:31 - 6:33To sposób na trywializowanie problemu.
-
6:34 - 6:35Jak również inny.
-
6:35 - 6:39To, co oferuje Dolina Krzemowa,
dążenie do nieśmiertelności, -
6:40 - 6:43jest świecką wersją trywializacji.
-
6:43 - 6:46Nawet jeśli zostaniesz w swoim ciele,
-
6:46 - 6:49zamiast ulotnić się w bezcielesny stan.
-
6:50 - 6:54Współzałożyciel firmy PayPal
Peter Thiel powiedział, -
6:54 - 6:58cytuję:
-
6:58 - 7:02"Jeśli ludzie myślą, że umrą,
to demotywują się". -
7:03 - 7:05(Śmiech)
-
7:06 - 7:08To nie wszystko!
-
7:08 - 7:09(Śmiech)
-
7:10 - 7:15"Idea nieśmiertelności motywuje".
-
7:19 - 7:23Jako jedna z tych głupiutkich osób
wierzących, że umrą, -
7:23 - 7:27czuję się zdziwiona elokwencją Thiela.
-
7:27 - 7:31Thiel ogranicza ludzkie istnienie
do języka zarządzania korporacją, -
7:32 - 7:34do ścieżki motywacyjnej.
-
7:35 - 7:39Myśli, że śmierć unieważnia nasze życie.
-
7:40 - 7:44Zakłada, że życie jest
jedynie kwestią metryki, -
7:45 - 7:49a jego wartość da się
łatwo policzyć w latach. -
7:50 - 7:54W świecie Thiela to,
co pozwala rano wstać z łóżka, -
7:54 - 7:57to nie zadowolenie z życia,
które wiedziemy, -
7:57 - 8:02ale nadzieja, że będziemy
wiecznie wstawać w przyszłości. -
8:05 - 8:08Osobiście nie wyobrażam sobie
czegoś bardziej przybijającego. -
8:08 - 8:10(Śmiech)
-
8:13 - 8:16(Brawa)
-
8:17 - 8:20Marzenie Thiela to dla mnie koszmar.
-
8:20 - 8:21(Śmiech)
-
8:21 - 8:23Jeśli o tym chwilę pomyślicie,
-
8:23 - 8:26może okazać się, że dla was także.
-
8:27 - 8:29Odłóżmy rozważania praktyczne
-
8:29 - 8:32o tym, kto mógłby pozwolić sobie
na życie wieczne. -
8:32 - 8:34Pewnie jest to mniej istotne,
-
8:34 - 8:37gdy jest się miliarderem,
ale tylko nieco mniej, -
8:37 - 8:39ponieważ dowolna ilość miliardów dolarów
-
8:39 - 8:42to wciąż kropla w morzu
finansowych potrzeb wieczności. -
8:43 - 8:47Lepiej zastanówmy się,
co oznaczałoby życie wieczne, -
8:47 - 8:51jak by to było istnieć wiecznie,
-
8:51 - 8:55jak ten różowy zajączek
ze starej reklamy baterii -
8:55 - 8:57uderzający w blaszany bębenek.
-
8:57 - 8:58(Śmiech)
-
9:00 - 9:03Właściwie mamy wyobrażenie,
jak to mogłoby być. -
9:03 - 9:06Widać to w sposobie, w jaki się wyrażamy.
-
9:06 - 9:08Gdy na przykład mówimy,
-
9:08 - 9:12że wykład dłużył się bez końca,
-
9:12 - 9:15gdy narzekamy na ciągły trajkot,
-
9:15 - 9:20albo gdy mówimy, że zły film się ciągnie.
-
9:21 - 9:24Świadomie albo nieświadomie
zauważamy, że nie mając końca, -
9:24 - 9:27nasze życie stałoby się nudną,
bezkształtną nieskończonością: -
9:28 - 9:32dzień dłużyłby się za dniem,
i tak przez wieczność. -
9:33 - 9:37Nieskończoność wyssałaby
witalność z naszej egzystencji, -
9:37 - 9:38pozbawiłaby ją znaczenia.
-
9:39 - 9:42Doprowadziłaby do znużenia i bezcelowości,
-
9:42 - 9:44a to przecież znamiona
chronicznej depresji. -
9:46 - 9:50Ostatnią rzeczą, jakiej bym chciała,
to nigdy nie umrzeć. -
9:52 - 9:54Nie chciałabym żyć wiecznie,
-
9:54 - 9:58bo nieśmiertelność nie jest tym,
czego byśmy sobie szczerze życzyli. -
9:58 - 10:01Wręcz przeciwnie, to klątwa.
-
10:02 - 10:04Tak jak w micie greckim,
-
10:04 - 10:07w którym Syzyf toczy głaz pod górę
-
10:07 - 10:09i nigdy nie dociera na szczyt.
-
10:09 - 10:12Jak w historiach o duchach i wampirach
-
10:12 - 10:16skazanych na niekończącą się
egzystencję upiorów. -
10:17 - 10:20A nawet w komiksie o Supermanie,
-
10:20 - 10:24który nigdy nie będzie prowadził
zwykłego życia Clarka Kenta, -
10:24 - 10:29nie będzie żył, kochał i nie umrze
jak normalna istota ludzka. -
10:30 - 10:32Zakończenia są potrzebne,
-
10:32 - 10:35a najważniejsze jest wpisane w nas samych.
-
10:36 - 10:38To umiejętność umierania,
-
10:38 - 10:40nasza śmiertelność
-
10:40 - 10:43jest tym, co czyni nas ludźmi.
-
10:43 - 10:47Jesteśmy śmiertelnymi istotami
pośród nieskończoności -
10:47 - 10:49i jeśli mamy tego świadomość,
-
10:49 - 10:53to pomaga ona docenić fakt, że istniejemy,
-
10:53 - 10:56dodaje nowej głębi
idei życia jako podróży. -
10:57 - 11:02Moja śmiertelność
nie jest zaprzeczeniem sensu, -
11:03 - 11:05ona go tworzy.
-
11:05 - 11:07Jest tym, co budzi mnie do życia.
-
11:07 - 11:08Tym, co mówi:
-
11:08 - 11:09"Doceń je!
-
11:09 - 11:11Nie bierz za pewnik!
-
11:11 - 11:13Napisz następną książkę!
-
11:13 - 11:15Śmiej się z przyjaciółmi!
-
11:15 - 11:16Odkrywaj!
-
11:17 - 11:19Zjedz kolejny tuzin ostryg!".
-
11:19 - 11:20(Śmiech)
-
11:21 - 11:24Ważne jest nie to, jak długo żyję,
-
11:24 - 11:26ale jak żyję.
-
11:27 - 11:29Staram się to robić dobrze
-
11:30 - 11:31aż do samego końca.
-
11:32 - 11:34Dziękuję!
-
11:34 - 11:37(Brawa)
- Title:
- Co jest złego w umieraniu? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle
- Description:
-
Odpowiedź może wydawać się prosta, ale Lesley Hazleton zabiera nas w podróż, zaskakująco dowcipną i zmuszającą do myślenia, ku temu, co właściwie oznaczałoby żyć wieczne, i czy tego byśmy naprawdę chcieli. Lesley Hazleton, częsty gość na TED.com oraz "Przypadkowa teolożka", ucieka się do błyskotliwego dowcipu i wiedzy, aby zakwestionować nasze przekonania dotyczące nie tylko śmierci, ale także i tego, co oznacza żyć dobrze.
Lesley Hazleton w swoich książkach - w tym także w biografiach Muhammada i Marii, wciągających opowieściach z krwi i kości - bada źródła konfliktu, a na swoim blogu AccidentalTheologist.com przygląda się okiem agnostyczki polityce, religii oraz egzystencji. Jej najnowsza książka "Agnostic: A Spirited Manifesto" definiuje agnostyczną postawę jako "wzniesienie się ponad dwuwymiarową granicę między wiarą i niewiarą, która daje nowe możliwości do myślenia o istnieniu w świecie". Bada, dlaczego szukamy znaczenia, przywołując pokorną postawę wobec nieskończoności, i zastanawia się ponownie, o czym rozprawiamy, gdy mówimy o duszy.
Prelekcja wygłoszona na konferencji TEDx. Konferencje TEDx korzystają z formatu TED, ale organizowane są niezależnie, przez lokalnych ochotników. Więcej informacji pod adresem http://ted.com/tedx
- Video Language:
- English
- Team:
- closed TED
- Project:
- TEDxTalks
- Duration:
- 11:41
Barbara Guzik approved Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Barbara Guzik edited Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Sylwia Gliniewicz commented on Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Agnieszka Dłuska-Paczek commented on Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Barbara Guzik edited Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Sylwia Gliniewicz commented on Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Agnieszka Dłuska-Paczek commented on Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle | ||
Agnieszka Dłuska-Paczek commented on Polish subtitles for What's wrong with dying? | Lesley Hazleton | TEDxSeattle |
Sylwia Gliniewicz
Cześć,
dzięki za krytyczne uwagi:)
Coś tu nie gra > coś jest jest dziwne > też przyszła mi do głowy taka wersja, ale sądziłam, że różnica nie jest na tyle duża, żeby to zmieniać
Wersja z pieprzem jest fajna.
Czerw czy robal > wersja Agnieszki jest bardziej poetycka, a widz nie powinien mieć trudności z odkryciem, co to jest czerw
Inteligenta śmierć > jest w tym określeniu pewna ironia, dlatego ono bardziej mi pasuje
Toczyć się > raczej chodziło o użycie tego terminu w sensie „turlać się”, ale masz rację, że takie odniesienie dotyczy ludzi, a nie pojazdów (jak podają słownik). Dla mnie z tego kontekstu jest jasne, że chodzi o koziołkowanie, a nie poruszanie się wolno i z trudem (w przypadku pojazdu). Zastanowię się nad tym fragmentem.
Sylwia Gliniewicz
6:58.00
If people think they're going to die, it's demotivating
Nie czuję różnicy w tych tłumaczeniach. Jeśli myślenie o śmierci może być demotywujące, co nie jest to niedorzeczne, to dlaczego myślenie o tym, że się umrze, miałoby kojarzyć się z absurdem i czymś niedorzecznym.
Jeśli szukałabym różnicy, to chyba bardziej w twoim tłumaczeniu zmienia się punkt ciężkości: z abstrakcji, czyli śmierci, do myślenia o własnej śmierci, która jest dla nas bardziej namacalna i odczuwalna. Taka interpretacja jest oczywiście uzasadniona.
Sylwia Gliniewicz
Poza tym zgadzam się z pozostalymi uwagami, za które bardzo dziękuję:)
Agnieszka Dłuska-Paczek
Cześć!
Też uważam, że wersja z pieprzem jest bardzo fajna. Robal brzmi rewelacyjnie, bo kto dziś mówi o czerwiach, szczególnie że jest tendencja do aktualizowania języka klasycznej literatury. A mnie te czerwie z Blake'a zostały ;)
Wydaje mi się, że ominięcie tego toczenia/koziołkowania to dobry pomysł. Rzeczywiście to zdanie jest bezpośrednią kontynuacją poprzedniego, stąd kontekst jest oczywisty i czytający napisy na pewno nie będzie miał żadnych wątpliwości.
Dziękuję za owocną współpracę. :)
Agnieszka Dłuska-Paczek
Cześć!
Też uważam, że wersja z pieprzem jest bardzo fajna. Robal brzmi rewelacyjnie, bo kto dziś mówi o czerwiach, szczególnie że jest tendencja do aktualizowania języka klasycznej literatury. A mnie te czerwie z Blake'a zostały ;)
Wydaje mi się, że ominięcie tego toczenia/koziołkowania to dobry pomysł. Rzeczywiście to zdanie jest bezpośrednią kontynuacją poprzedniego, stąd kontekst jest oczywisty i czytający napisy na pewno nie będzie miał żadnych wątpliwości.
Dziękuję za owocną współpracę. :)
Agnieszka Dłuska-Paczek
Cześć!
Też uważam, że wersja z pieprzem jest bardzo fajna. Robal brzmi rewelacyjnie, bo kto dziś mówi o czerwiach, szczególnie że jest tendencja do aktualizowania języka klasycznej literatury. A mnie te czerwie z Blake'a zostały ;)
Wydaje mi się, że ominięcie tego toczenia/koziołkowania to dobry pomysł. Rzeczywiście to zdanie jest bezpośrednią kontynuacją poprzedniego, stąd kontekst jest oczywisty i czytający napisy na pewno nie będzie miał żadnych wątpliwości.
Dziękuję za owocną współpracę. :)
Sylwia Gliniewicz
Tego czerwia też zapamiętałam z poezji angielskiej:)
Agnieszka Dłuska-Paczek
"Jeśli ludzie myślą, że umrą, to demotywują się" - według mnie do dobry wybór. Rzeczywiście brzmi to zabawnie. Jakby słowa szefa, który rozważa, na co nie może pozwolić swoim pracownikom, żeby nie spadał mu w firmie poziom produkcyjności i produktywności :) I rzeczywiście czuję różnicę w porównaniu z "myślenie o śmierci jest demotywujące".
Sylwia Gliniewicz
W sprawie tego zdania o śmierci zdaję się na was, bo ja tej różnicy nie czuję tak wyraźnie.
Jedynie tego "czerwia" zostawiłabym w tłumaczeniu tego fragmentu wiersza, bo "robal" brzmi dla mnie zbyt potocznie i nie oddaje groteskowości tej wypowiedzi.