< Return to Video

97% Owned - Positive Money Directors Cut

  • 0:02 - 0:09
    Pripovjedač: Kako se novac stvara,
    otkuda dolazi? Kome koristi? I kojoj
  • 0:09 - 0:10
    svrsi služi?
  • 0:10 - 0:12
    Vičuči: Odbij prokleti nacistu!
  • 0:12 - 0:16
    Što je novčani (monetarni) sustav?
    Kakav je novac u pozadini novčanog sustava?
  • 0:16 - 0:21
    Pripovjedač: Stoljećima su mehanizmi
    novčanog sustava ostajali skriveni od
  • 0:21 - 0:29
    znatiželjnih očiju stanovništva. Ipak, njegov
    utjecaj, i na nacionalnoj i međunarodnoj razini,
  • 0:29 - 0:36
    je vjerojatno bez premca, jer je monetarni
    sustav taj koji osigurava temelje za međunarodnu
  • 0:36 - 0:39
    dominaciju i nacionalnu kontrolu.
  • 0:39 - 0:43
    Skandiranje: Čije su ulice? Ulice su naše!
  • 0:43 - 0:49
    Pripovjedač: Danas, kad su upravo ovi temelji
    potreseni krizom, potreba za otvorenim
  • 0:49 - 0:55
    i iskrenim dijalogom o budućnosti
    monetarnog sustava nikada nije bila veća.
  • 0:55 - 1:00
    Ova ekonomska kriza je kao rak. Ako budemo
    samo čekali i čekali, misleći da će to što se događa
  • 1:00 - 1:04
    samo proći, baš kao rak to će
    rasti i bit će prekasno. Ono što
  • 1:04 - 1:11
    bih ja rekao svima, je da se pripreme.
    Ovo nije vrijeme za maštanje
  • 1:11 - 1:15
    da će Vlada srediti stvari.
    Vlade ne vladaju svijetom:
  • 1:15 - 1:17
    Goldman Sachs vlada svijetom.
  • 1:17 - 1:20
    "Na rubu smo strašne oluje".
  • 1:20 - 1:26
    Pripovjedač: Na suprotnoj strani leže ukorijenjeni
    korumpirani interesi koji vrebaju u hodnicima moći,
  • 1:26 - 1:32
    koji ne vide razloge da se odreknu privilegija
    za koje misle da su ih s pravom zaslužili.
  • 1:32 - 1:38
    David Cameron: Ima li on plan reforme
    zdravstvenog sustava? [Vičući: Ne!!] Ima li on
  • 1:38 - 1:42
    plan reforme policije? [Ne!!]
    Ima li on plan za smanjenje deficita? [Ne!!]
  • 1:42 - 1:58
    Predsjedavajći u Saboru: Mir! Smirite se!
    Mir! Pokušajte se smiriti i ponašati kao
  • 1:58 - 2:05
    odrasla osoba, a ako ne možete, ako je to
    previše za vas, napustite dvoranu! Izađite!
  • 2:05 - 2:06
    Snaći ćemo se bez vas!
  • 2:06 - 2:09
    "To je zaštićeni izvor hrane zombi banaka "
  • 2:09 - 2:15
    Nije slučajnost da je ciklus "procvata i
    kraha" [ekonomije] postao pravi problem
  • 2:15 - 2:21
    1700-ih godina, kada je William Paterson
    osnovao Englesku Narodnu Banku.
  • 2:21 - 2:24
    "Pojedi ju! Požderi ju!"
  • 2:24 - 2:32
    Predsjedavajući u Saboru: Ovo je
    nedopustivo ponašanje u javnosti... Ne, to nije
  • 2:32 - 2:41
    smiješno! Samo je u vašoj glavi smiješno.
    To uopće nije smiješno, to je sramota.
  • 2:41 - 2:43
    Skandiranje: Revolucija! Revolucija!
  • 2:43 - 2:48
    Pripovjedač: Sustav je u suštini nestabilan,
    kao rezultat međunarode moći
  • 2:48 - 2:55
    koju pruža dominantnim stranama,
    jer u korjenu njeguje ideju "Kako
  • 2:55 - 2:58
    mogu dobiti nešto iz ničega".
  • 2:58 - 3:04
    Statistička analiza je utvrdila da svaki put
    kada se neko carstvo bliži svome kraju,
  • 3:04 - 3:07
    njegova valuta se urušava.
  • 3:07 - 3:12
    Ne postoji vodič o tome kako cijeli sustav
    funkcionira. Da vam dam primjer, istraživač
  • 3:12 - 3:16
    koji je na BBC-u radio na dokumentarcu Roberta
    Pestona, otišao je u Englesku Narodnu Banku i pitao
  • 3:16 - 3:22
    "Možete li mi dati vodič o tome kako se
    novac stvara?". I oni su samo rekli: "Ne".
  • 3:22 - 3:27
    Pripovjedač: Ovaj dokumentarac će istražiti
    i objasniti ovaj stalno promjenjivi sustav
  • 3:27 - 4:05
    te utjecaj koji ima i na nacionalnoj
    i na međunarodnoj razini.
  • 4:05 - 4:12
    U 2010. godini, ukupna količina novca
    u ekonomiji UK iznosila je 2.15 bilijuna funti.
  • 4:12 - 4:18
    2,6 % od tog iznosa je bio
    fizički novac, ukupno 53,5 milijardi.
  • 4:18 - 4:28
    Ostatak od 2.1 bilijuna, ili 97,4% ukupnog
    novca je bio novac komercijalnih banka.
  • 4:28 - 4:36
    3% novca je stvorila središnja banka,
    a što se tiče tog novca u biti, ako stvorite
  • 4:36 - 4:42
    novčanicu od 10 futi, možete ju prodati banci
    da je stavi u svoj bankomat, a banka će trebati
  • 4:42 - 4:48
    platiti tih 10 funti, tj. kupiti tu novčanicu
    za 10 funti. Na taj novac nema kamate,
  • 4:48 - 4:56
    nego je taj novac onda zapravo prebačen u
    državnu riznicu i to je oblik prikupljanja sredstava
  • 4:56 - 5:07
    za vladu. To se zove emisijska dobit (seigniorage).
  • 5:07 - 5:13
    Kada Engleska Narodna Banka stvara novčanicu
    od 10 funti, ima trošak od oko 3 ili 4 penija
  • 5:13 - 5:21
    za printanje te novčanice, a prodaje ju komercijalnim
    bankama po nominalnoj vrijednosti od 10 funti.
  • 5:21 - 5:27
    Ta dobit, tj. razlika između cijene printanja
    i vrijednosti od 10 funti za koju je prodaje,
  • 5:27 - 5:34
    ide izravno u riznicu. Dakle, u tom
    smislu sva dobit od stvaranja fizičkog
  • 5:34 - 5:41
    novca, novčanica [i kovanica], ide u riznicu i
    smanjuje količinu poreza koje moramo platiti.
  • 5:41 - 5:44
    Tijekom posljednjih 10 godina, na taj
    način je prikupljeno oko 18 milijardi funti.
  • 5:44 - 5:53
    Pripovjedač: 1948. godine novčanice i kovanice
    su predstavljale 17 % ukupne količine novca. To je
  • 5:53 - 5:58
    bio jedan od faktora koji je omogućio vladi
    financiranje poslijeratne obnove, što je
  • 5:58 - 6:00
    uključivalo uspostavu Zdravstvenog sustava.
  • 6:00 - 6:11
    U samo 60 godina, novčanice i kovanice su
    smanjeni na manje od 3 % [ukupnog novca].
  • 6:11 - 6:18
    Prije 1844. godine, novčanice su stvarale
    privatne banke i vlada nije profitirala
  • 6:18 - 6:21
    od njihovog stvaranja.
  • 6:21 - 6:26
    U 1840-im godinama nije bilo zakona koji bi spriječili
    banke u stvaranju vlastitih novčanica. Dakle, tada
  • 6:26 - 6:34
    su banke izdavale papirnate bilješke [novčanice]
    kao potvrdu onog što ste imali na bankovnom računu.
  • 6:34 - 6:38
    Umjesto da uzimate teške metalne
    kovanice iz banke da nekome platite,
  • 6:38 - 6:42
    mogli ste sa sobom imati komad papira
    na kojem piše koliko novca imate u banci
  • 6:42 - 6:45
    i mogli ste to dati netkome tko bi onda
    mogao otići i uzeti teške metalne kovanice
  • 6:45 - 6:52
    od banaka. Dakle, tijekom vremena ovi
    komadi papira postali su jednaki novcu. Ljudi su
  • 6:52 - 6:57
    koristili te komade papira, umjesto
    da idu u banku po stvarni novac, a čim
  • 6:57 - 7:03
    su banke shvatile da je ono što su
    stvarale postalo dominantna vrsta novca
  • 7:03 - 7:08
    u ekonomiji, shvatili su da ako stvore
    više toga mogu ostvariti profit. Mogu
  • 7:08 - 7:13
    jednostavno ispisati nove novčanice,
    posuditi ih i dobivati kamate na njih. I to
  • 7:13 - 7:19
    su činili do 1840-ih. U 1840-ima
    su otišli malo predaleko, što je
  • 7:19 - 7:26
    uzrokovalo inflaciju i destabiliziralo ekonomiju.
    Zato je 1844. godine konzervativna vlada
  • 7:26 - 7:32
    na čelu s Robertom Peelom donijela zakon
    koji je privatnim bankama oduzeo moć
  • 7:32 - 7:36
    stvaranja novca i vratio je državi.
    Od tada je Engleska Narodna Banka
  • 7:36 - 7:48
    jedina organizacija ovlaštena za izradu papirnatih
    novčanica. No od tada je sve postalo digitalno
  • 7:48 - 7:56
    i ono što danas koristimo kao novac su digitalni
    brojevi koje privatne banke mogu stvoriti iz ničega.
  • 7:56 - 8:03
    Problem je u tome što taj zakon nije
    uključivao depozite, dakle novčane pologe,
  • 8:03 - 8:12
    koje u bankama imaju pojedinci,
    odnosno elektroničke oblike novca, što u biti
  • 8:12 - 8:17
    novčani polozi u bankama i jesu. Danas je
    većina novca u opticaju u elektroničkom
  • 8:17 - 8:27
    obliku, to su bankovni polozi koji sjede
    na našim računima. Dakle, zakonodavstvo
  • 8:27 - 8:36
    mora zapravo uhvatiti korak s razvojem elektronskog
    novca i načinom na koji su banke zapravo funkcioniraju.
  • 8:36 - 8:41
    Pripovjedač: Novac pohranjen na bankovnim računima
    zove se polog po viđenju. To je računovodstveni
  • 8:41 - 8:47
    pojam koji banke koriste prilikom izdavanja
    kredita. Banke koriste isti proces kada izdaju
  • 8:47 - 9:00
    zajmove. Sav novac položen na bankovnim
    računima, predstavlja jednostavno uknjiženje.
  • 9:00 - 9:06
    Današnja stvarnost je da većina novca nije papirnata,
    niti je u metalnim kovanicama, nego je digitalna.
  • 9:06 - 9:11
    To su samo brojevi u računalnom sustavu. To je
    vaša Visa debitna kartica, to je vaša elektronička
  • 9:11 - 9:19
    kartica. To je to, to je plastika. To su brojevi
    u računalnom sustavu, premještate novac iz
  • 9:19 - 9:25
    jednog računalnog sustava u drugi, to je sve
    jedna velika baza podataka i taj digitalni novac
  • 9:25 - 9:30
    je ono što mi danas koristimo za plaćanje,
    to je ono čime zapravo vodimo gospodarstvo.
  • 9:30 - 9:36
    Mislim da puno ljudi u Velikoj Britaniji
    vjerojatno misli da Vlada ili središnja banka
  • 9:36 - 9:43
    kontroliraju većinu novca u opticaju
    i uvode novi novac u opticaj, ali
  • 9:43 - 9:50
    to nije slučaj. Privatne banke su te koje
    stvaraju veliku većinu novog novca u opticaju
  • 9:50 - 9:53
    te odlučuju kako se on raspodjeljuje.
  • 9:53 - 10:02
    Pripovjedač: Službena terminologija za to
    knjiženje je novac komercijalnih [privatnih] banaka.
  • 10:02 - 10:08
    Kada banke izdaju kredite ljudima, one stvaraju
    novi novac komercijalne banke. Kada klijent
  • 10:08 - 10:16
    otplaćuje kredit, novac komercijalne banke biva
    uništen. Banke zadržavaju kamate, kao dobit.
  • 10:16 - 10:21
    Postoji puno zabluda o tome kako banke
    funkcioniraju. Centar "Cobden" je proveo
  • 10:21 - 10:28
    anketu u kojoj su pitali ljude što misle
    kako banke zapravo posluju. Oko
  • 10:28 - 10:33
    30 % javnosti misli da kad stave novac
    u banku on u njoj jednostavno ostaje
  • 10:33 - 10:44
    i siguran je i možete razumjeti zašto [to misle],
    jer svako dijete ima kasicu-prasicu koju koristi.
  • 10:44 - 10:49
    Dakle, puno ljudi još uvijek ima ovu ideju bankarstva,
    da je to sigurno mjesto za držanje novca, tako da
  • 10:49 - 10:57
    je tu kad god vam je potreban. Ostalih
    otprilike 60 % ljudi pretpostavlja da kada
  • 10:57 - 11:01
    položite svoj novac [u banku] taj novac
    biva prebačen nekome tko ga želi posuditi.
  • 11:01 - 11:07
    Dakle, imate umirovljenicu koja štedi
    cijeli život i ta je životna štednja
  • 11:07 - 11:12
    posuđena nekim mladim ljudima koji
    žele kupiti kuću. No zapravo banke tako
  • 11:12 - 11:27
    ne funkcioniraju.
  • 11:27 - 11:33
    Trenutno je u Velikoj Britaniji stvaranje
    i kontrola novca uglavnom u rukama
  • 11:33 - 11:43
    privatnih banaka. Oko 97 - 98 % novca je
    stvoreno obliku duga, možete to nazvati
  • 11:43 - 11:50
    dužničkim novcem. To je kada banke
    puštaju u opticaj novac u obliku kredita. To je
  • 11:50 - 11:53
    činjenica koju vrlo malo ljudi razumije.
  • 11:53 - 12:00
    To nije nikakva teorija zavjere, to nije neka izmišljena
    teorija, to je način na koji Engleska Narodna Banka
  • 12:00 - 12:08
    opisuje proces. Kada banke izdaju
    kredite zapravo stvaraju novi novac.
  • 12:08 - 12:19
    Vrlo malo ekonomista shvaća način na koji
    sustav funkcionira, a ako ne razumijete
  • 12:19 - 12:24
    način na koji novac funkcionira mislit ćete
    da ako svi štede, to će pomoći gospodarstvu.
  • 12:24 - 12:28
    Ono što se zapravo događa, jednom kada
    shvatite kako financijski sustav funkcionira,
  • 12:28 - 12:34
    je da ako svatko počne štedjeti, iznos
    novca u ekonomiji se smanjuje i imate
  • 12:34 - 12:39
    recesiju. Dakle, većina ekonomista nemaju
    tu cjelovitu sliku. Oni ne razumiju sve
  • 12:39 - 12:47
    elemente sustava. Oslanjaju se na pretpostavke,
    na znanje koje su dobili, bez da zapravo idu
  • 12:47 - 12:53
    u detalje, a novac je jezgra gospodarstva.
    Ako ne razumijete otkuda dolazi,
  • 12:53 - 13:00
    tko ga stvara i kada se stvara
    kako onda možete razumjeti
  • 13:00 - 13:06
    cjelokupno gospodarstvo?
  • 13:06 - 13:12
    Budući da velika većina novca koji koristimo
    danas nije gotovina, nego elektronički novac
  • 13:12 - 13:16
    onda tko god stvara taj elektronički
    novac ostvaruje profit stvarajući ga,
  • 13:16 - 13:19
    a očito je da je stvaranje elektroničkog novca
    puno isplativije nego stvaranje gotovine
  • 13:19 - 13:26
    jer nemate nikakve troškove proizvodnje.
    Dakle, iako smo imali 18 milijardi funti
  • 13:26 - 13:34
    dobiti od stvaranja gotovine u zadnjem desetljeću,
    banke su zapravo stvorile 1.2 bilijuna funti.
  • 13:34 - 13:41
    Između 1998. i 2007. godine količina
    novca u UK se utrostručila. 1.2 bilijuna funti
  • 13:41 - 13:49
    su stvorile banke, a 1.8 milijardi
    funti je stvorila Državna riznica.
  • 13:49 - 13:53
    Puno ljudi misli da kad ja ovo kažem ili kada
    vi to kažete ili kada Positive Money to kažu
  • 13:53 - 13:59
    da smo svi hrpa luđaka. No,
    9. ožujka 2009, guverner Federalne
  • 13:59 - 14:04
    Rezerve [Američka Narodna Banka] Ben
    Bernanke dao je prvi intervju ikad javno
  • 14:04 - 14:10
    emitiran od jednog guvernera središnje
    banke SAD-a, a dan prije je novčano spasio
  • 14:10 - 14:17
    tj. subvencionirao AIG, zapravo osiguravajuću
    tvrtku koja dakle čak i nije banka, iznosom
  • 14:17 - 14:22
    od oko 160 milijardi američkih dolara. Dakle jedan
    novinar ga je pitao: "Gospodine Bernanke gdje ste
  • 14:22 - 14:26
    našli 160 milijardi dolara za spašavanje AIG-a? "
  • 14:26 - 14:28
    NOVINAR: Je li to novac poreznih
    obveznika koji Fed [središnja banka] troši?
  • 14:28 - 14:35
    Bernanke: To nije novac poreznih obveznika. Banke
    imaju račune u Središnjoj Federalnoj banci, slično
  • 14:35 - 14:40
    kao što vi imate račun u komercijalnoj banci. Tako
    da posuđujući banci mi jednostavno koristimo računalo
  • 14:40 - 14:45
    za označavanje veličine računa koji oni imaju
    u Federalnoj banci. Dakle, to je puno sličnije,
  • 14:45 - 14:49
    iako ne posve isto, tiskanju
    novca nego pozajmljivanju.
  • 14:49 - 14:57
    Shvatila sam pri pričanju na kućnim pragovima,
    između kolovoza prošle godine, kolovoza 2009.
  • 14:57 - 15:04
    do državnih izbora, oko 8-9 mjeseci pretpostavljam
    kucanja na vrata, da kad bismo pokušali objasniti
  • 15:04 - 15:13
    kako novčani sustav funkcionira, da
    ljudi u srži odbijaju prihvatiti da bi takva
  • 15:13 - 15:21
    bizarna situacija zapravo mogla postojati.
    "Ah, ne, to nikako ne može biti. Kako to mislite?
  • 15:21 - 15:26
    To ne može... banke ne mogu... banke ne
    stvaraju novac iz ničega. To je smiješno.
  • 15:26 - 15:31
    Oni to ne mogu činiti. Oni posuđuju novac svojih štediša."
    Većina ljudi ima ideju o tome kako novac funkcionira.
  • 15:31 - 15:37
    Oni su navikli na svoj način rukovođenja
    novcem i pokušavaju prevesti vlastitu
  • 15:37 - 15:44
    percepciju toga kako njihovo malo kućno gospodarstvo
    funkcionira na nacionalno gospodarstvo. I naravno
  • 15:44 - 15:48
    to jednostavno nije realno,
    to jednostavno ne štima.
  • 15:48 - 15:53
    Pripovjedač: Do 2008. godine iznos kredita
    koje su izdale banke, drugim riječima novac
  • 15:53 - 15:58
    komercijalnih banaka, iznosio je preko 2 bilijuna funti.
  • 15:58 - 16:06
    Relativno nedavno, 1982. godine, omjer novčanica
    i kovanica prema bankovnim polozima bio je 1:12.
  • 16:06 - 16:14
    Do 2010 taj omjer se popeo na 1:37.
    Na svaku funtu koju je stvorila Riznica
  • 16:14 - 16:19
    bilo je 37 funti koje su stvorile banke.
  • 16:19 - 16:26
    U 10 godina prije krize 2007. godine,
    količina novca komercijalnih banaka
  • 16:26 - 16:29
    rasla je za 7-10 % svake godine.
  • 16:29 - 16:35
    Stopa rasta od 7% je ekvivalentna
    udvostručenju količine novca svakih 10 godina.
  • 16:35 - 16:41
    Ben Dyson: Iznosi novca koje oni stvaranju
    iz ničega su upravo nevjerojatni, 1.2 bilijuna
  • 16:41 - 16:47
    funti u posljednjih 10 godina. Taj novac
    se onda distribuira prema prioritetima
  • 16:47 - 16:52
    bankarskog sektora, a ne
    prema prioritetima društva.
  • 16:52 - 17:03
    Sam bankarski sektor je porastao sa
    2,5 bilijuna $ 1980. godine na 40 bilijuna $ u imovini.
  • 17:03 - 17:10
    1980. godine, globalna imovina banaka je bila
    20 puta veća od ondašnjeg globalnog gospodarstva.
  • 17:10 - 17:13
    Do 2006. ta vrijednost je bila 75
    puta veća, prema podatcima UN-a.
  • 17:13 - 17:20
    Pripovjedač: Kao što sljedeća tablica pokazuje, ukupna
    aktiva [imovina] banaka u Velikoj Britaniji uzeta kao
  • 17:20 - 17:28
    postotak BDP-a bila je relativno stabilna,
    iznosivši 50-60% sve do kraja 1960. Nakon
  • 17:28 - 17:30
    toga dramatično raste.
  • 17:30 - 17:35
    Ako danas želite zarađivati ozbiljan novac
    u svijetu, ne trebate proizvoditi baš ništa.
  • 17:35 - 17:41
    To se jednostavno radi raznim oblicima špekulirnja. U
    biti zarađivanjem novca od novca. To je najprofitabilniji
  • 17:41 - 17:50
    i daleko najrašireniji oblik ekonomske
    aktivnosti koja se danas odvija u svijetu.
  • 17:50 - 17:57
    Pripovjedač: Danas banke više nemaju ograničenja
    na količinu novca koju mogu posuditi, a time niti
  • 17:57 - 18:03
    koliko novih kredita mogu stvoriti iz ničega.
    Ograničene su isključivo vlastitom spremnošću
  • 18:03 - 18:06
    da novac posude.
  • 18:06 - 18:12
    Ben Dyson: Problem kod dozvoljavanja bankama
    da posuđuju novac, postoje dva glavna pitanja. Prvo,
  • 18:12 - 18:17
    činjenica da oni stvaraju taj novac
    pri izdavanju kredita. Dakle, to znači
  • 18:17 - 18:21
    da moramo posuditi sav novac koji
    nam treba za gospodarstvo od banke.
  • 18:21 - 18:26
    Pripovjedač: U takvom sustavu, da bismo imali
    zdravo, rastuće gospodarstvo, Vlada mora
  • 18:26 - 18:31
    razviti strategije koje omogućuju sve veći dug.
  • 18:31 - 18:36
    Jedini način na koji Vlada može osigurati
    dodatnu kupovnu moć je uvodeći sebe
  • 18:36 - 18:38
    i nas, u sve veći dug.
  • 18:38 - 18:44
    Ben Dyson: Drugi veliki problem u dopuštanju
    bankama da stvaraju novac je činjenica da
  • 18:44 - 18:49
    imaju poticaj stalno stvarati sve više.
    Ako izdaju kredit, stvaraju više novca.
  • 18:49 - 18:54
    Dobivaju bonuse, provizije i poticaje
    da posude što je moguće više.
  • 18:54 - 18:56
    Morate razviti kulturu prodaje. I što
  • 18:56 - 19:01
    su učinili? Angažirali su nevjerojatnog dečka
    - Lijep momak - Andy Hornby, koji je došao
  • 19:01 - 19:07
    iz ASDA-e [UK lanac supermarketa],
    pretvoriti banku u maloprodajni supermarket.
  • 19:07 - 19:10
    Ako vjerujete bankarima da kontroliraju količinu
  • 19:10 - 19:15
    novca, ta količina novca će samo rasti
    i rasti i rasti, a s njom i razina duga,
  • 19:15 - 19:20
    dok ne dođu do točke u kojoj se sustav
    urušava, kada neki ljudi ne mogu otplatiti dug
  • 19:20 - 19:22
    i onda će zaustaviti kreditiranje.
  • 19:22 - 19:27
    Čujemo političare i novinare kako govore da
    smo živjeli izvan naših mogućnosti, da smo
  • 19:27 - 19:33
    postali ovisni o dugu. Moramo zauzdati svoju
    potrošnju i živjeti unutar svojih mogućnosti.
  • 19:33 - 19:38
    To nije moguće u postojećem sustavu.
    Razlog zašto su svi trenutno u dugovima
  • 19:38 - 19:43
    nije zato što su se nesmotreno zaduživali.
    Nismo posudili sav taj novac od neke
  • 19:43 - 19:48
    vojske umirovljenika koji štede cijeli
    svoj život. Novac u sadašnjem sustavu
  • 19:48 - 19:54
    jest dug. Stvoren je kada banke izdaju kredite.
    Dakle jedini način, u sadašnjem sustavu,
  • 19:54 - 19:58
    na koji možemo imati nekakav novac u gospodarstvu
    - jedini način na koji možemo imati novac za poslovanje
  • 19:58 - 20:02
    za trgovinu - je ako ga posudimo od banaka.
  • 20:02 - 20:06
    I upravo suprotno onome što stranka Torijevaca
  • 20:06 - 20:11
    danas tvrdi, a to je da prvo morate stvoriti
    rezerve štednje da biste tek onda mogli
  • 20:11 - 20:17
    pomoći Zdravstvenom sustavu. A to je
    zato jer su ekonomisti su potpuno pobrkali
  • 20:17 - 20:22
    te dvije stvari, kako u pogledu monetarne politike
    tako i u ekonomskom razmišljanju, i zato što većina
  • 20:22 - 20:28
    ljudi još uvijek ima zastarjelo stajalište da vam
    je potrebna štednja prije nego što možete ulagati,
  • 20:28 - 20:34
    upravo zato se danas nalazimo u ovom neredu.
    Dakle, jedan od razloga zašto nam je teško
  • 20:34 - 20:39
    razumjeti bankarski sustav i stvaranje kredita
    je taj što smo bez novca kad završimo školovanje
  • 20:39 - 20:45
    i onda nađemo posao npr. radeći kao šegrt
    kod vodoinstalatera. Radimo jako marljivo
  • 20:45 - 20:50
    cijeli mjesec i na kraju mjeseca netko
    nam uplati novac u banku i tako imamo
  • 20:50 - 20:56
    logiku: prvo radiš, a onda dobiješ
    novac - dobiješ štednju. U stvarnosti taj
  • 20:56 - 21:02
    posao nikad ne bismo dobili da kredit
    nije bio unaprijed stvoren. To je jako
  • 21:02 - 21:09
    važan konceptualni nesporazum i
    to nije nešto što samo javnost ne zna.
  • 21:09 - 21:12
    Ekonomisti te stvari ne razumiju.
  • 21:12 - 21:14
    Anne Belsey: Novac ne proizlazi sam iz
  • 21:14 - 21:18
    gospodarske aktivnosti. Puno ljudi
    smatra, odnosno pretpostavlja, da ako
  • 21:18 - 21:25
    imaš posao, ako imaš ljude koji rade neke
    stvari, da nekako novac nekako proizlazi
  • 21:25 - 21:30
    iz tog procesa kad ljudi rade stvari,
    izrađuju stvari i uzgajaju stvari, prodaju
  • 21:30 - 21:35
    stvari i proizvode stvari, da nekako novac iz toga
    jednostavno proizlazi. Ne proizlazi. To je kao
  • 21:35 - 21:37
    podmazivanje automobila. Morate ga ubaciti unutra.
  • 21:37 - 21:43
    Kad vidim Davida Camerona kako govori o tome
    da trebamo gospodarstvo koje se ne temelji na dugu,
  • 21:43 - 21:48
    nego trebamo gospodarstvo utemeljeno na štednji,
    on nema pojma što govori. To je smiješno.
  • 21:48 - 21:54
    To je apsolutno apsurdno i to pokazuje njegov potpuni
    nedostatak razumijevanja o tome kako naš novčani
  • 21:54 - 21:54
    sustav zapravo funkcionira.
  • 21:54 - 21:59
    Znate, to je paradoks u trenutnom sustavu
    Ako se mi kao nacija budemo dalje
  • 21:59 - 22:03
    zaduživali, to će uvesti više
    novca u ekonomiju i imat ćemo
  • 22:03 - 22:07
    procvat. Kada imate ekonomski procvat, lakše
    je posuđivati, tako da ljudi nagomilaju još više duga.
  • 22:07 - 22:12
    I taj ciklus se nastavlja. Postaje sve
    lakše i lakše ući u dug dok se neki
  • 22:12 - 22:18
    ljudi ne zaduže previše i nisu u stanju dug otplaćivati.
    Oni ne mogu platiti svoje hipoteke, tj. kredite. To se
  • 22:18 - 22:26
    prvo dogodilo u donjem sloju Amerike.
    A onda to nosi val nemogućnosti otplate,
  • 22:26 - 22:31
    koji se širi cijelom ekonomijom.
    Banke postanu nelikvidne. Zatim ulazimo
  • 22:31 - 22:38
    u financijsku krizu i onda banke zaustavljaju
    daljnje kreditiranje. Pretjerano su izdavale kredite
  • 22:38 - 22:43
    tijekom procvata, a onda zaustavljaju
    kreditiranje i time produbljuju recesiju.
  • 22:43 - 22:48
    Ljudi gube radna mjesta te u biti postaju još
    ovisniji o dugovima samo da bi uspjeli opstati.
  • 22:48 - 22:53
    Znate, trenutno imamo sustav gdje moramo
    posuđivati da bismo uopće imali gospodarstvo.
  • 22:53 - 23:00
    Moramo dugovati bankama. A to
    bankama jamči ogromnu dobit.
  • 23:00 - 23:02
    Pripovjedač: Ovo je ciklus procvata i kraha.
  • 23:02 - 23:12
    Gordon Brown: "Ja sam već to rekao, g. Zamjeniče
    govornika, nema povratka na procvat i krah!".
  • 23:12 - 23:19
    Pripovjedač: Neto kreditiranje banaka
    mora se zauvijek povećavati.
  • 23:19 - 23:24
    Mi plaćamo kamate na svaku pojedinu funtu.
  • 23:24 - 23:29
    Čak i ako mislite novac pripada
    vama, netko negdje plaća kamate
  • 23:29 - 23:29
    na taj novac.
  • 23:29 - 23:35
    Bankovni sustav ima takav ogroman utjecaj
    na svijet, ali samo zato što služi kao izvor
  • 23:35 - 23:40
    novca nacijama. Moramo ih zaštititi.
    Moramo ih subvencionirati. Moramo
  • 23:40 - 23:47
    im omogućiti da nastave, jer katastrofa bankovnog
    kolapsa ima ogroman utjecaj na sve nas.
  • 23:47 - 23:52
    Tko god kaže da nismo trebali spasiti
    banke ne razumije u potpunosti
  • 23:52 - 23:58
    prirodu našeg monetarnog sustava. To bi
    eliminiralo golemi dio našeg novca.
  • 23:58 - 24:04
    No isto tako, spašavanje banaka je samo održavanje
    sustava koji ionako nikada neće funkcionirati.
  • 24:04 - 24:09
    Dakle što god da napravimo, uvijek ćemo imati
    ovaj ciklus, sve dok ne odvojimo stvaranje novca
  • 24:09 - 24:13
    od djelatnosti bankarstva. Onda
    banke mogu činiti što god žele. Bile bi
  • 24:13 - 24:15
    normalne tvrtke kao i sve druge.
  • 24:15 - 24:22
    Ovo je također važno pitanje demokracije.
    Imate te privatne banke, željne profita
  • 24:22 - 24:27
    koje stvaraju do 200 milijardi funti godišnje,
    upumpavaju to u gospodarstvo ondje
  • 24:27 - 24:33
    gdje žele u biti, gdje god im to odgovara,
    bilo da ih ubacuju u te toksične derivate,
  • 24:33 - 24:38
    ili ubacuju novac u stambene balone [mjehure],
    čineći tako nekretnine skupljima. 200 milijardi
  • 24:38 - 24:45
    funti novog novca je 2007. godine ušlo u
    gospodarstvo, stvoreno iz ničega, a gdje
  • 24:45 - 24:50
    će se taj novac potrošiti u principu oblikuje
    naše gospodarstvo. Dakle, ako ćemo
  • 24:50 - 24:54
    dopustiti bilo kome da stvara novi novac iz
    ničega, onda bismo trebali imati barem neku
  • 24:54 - 24:59
    demokratsku kontrolu nad time kako se
    taj novac koristi. Mislim, bismo li radije taj novac
  • 24:59 - 25:04
    koristili za zdravstvenu skrb, ili za rješavanje
    pitanja zaštite okoliša, ili da smanjimo
  • 25:04 - 25:08
    siromaštvo, ili bismo ga radije koristili da učinimo
    kuće skupljima tako da nitko od nas više ne može
  • 25:08 - 25:14
    priuštiti živjeti u kući.
  • 25:14 - 25:22
    Može se to smatrati subvencijom, to je posebna
    mega-subvencija bankama, za pravo stvaranja
  • 25:22 - 25:28
    novca, koji bi zapravo trebao služiti u korist
    javnosti i biti utrošen kroz demokratski
  • 25:28 - 25:33
    proces.
  • 25:33 - 25:37
    Banke su tvrtke koje primaju najveće subvencije
    na svijetu, posebno zaštićene od strane vlade.
  • 25:37 - 25:43
    I u slučaju da ponestane novca za nas ostale,
    najveće privatne banke će i dalje napredovati.
  • 25:43 - 25:50
    To je zato što imaju najveću potporu
    od svih: dozvolu za tiskanje novca.
  • 25:50 - 25:53
    Teško je za povjerovati? Martin Wolf, Glavni
  • 25:53 - 25:57
    urednik za ekonomiju u Financial Timesu,
    rekao je nedavno: "U korijenu suvremenog
  • 25:57 - 26:03
    monetarnog sustava je stvaranje novca
    iz ničega od strane privatnih banaka kroz
  • 26:03 - 26:04
    često nepromišljeno pozajmljivanje..."
  • 26:04 - 26:10
    Dobro ste čuli. Privatne banke stvaraju
    novac iz ničega. Zatim ga posuđuju
  • 26:10 - 26:16
    nama i traže kamate povrh toga. Ako ste se
    ikad pitali kako to da su zgrade banaka po
  • 26:16 - 26:20
    cijelom svijetu više od bilo koje
    palače ili tornja, sada znate odgovor.
  • 26:20 - 26:23
    No, banke ne tiskaju novac koristeći neke
  • 26:23 - 26:28
    tajne tiskare u svojim podrumima. One
    to ne moraju. Poput mnogih drugih stvari
  • 26:28 - 26:31
    u današnje doba, tiskanje novca je postalo digitalno.
  • 26:31 - 26:36
    Korištenjem popularnih debitnih kartica, elektroničkog
    prijenosa sredstava i internet bankarstva, samo
  • 26:36 - 26:44
    3 % novca u Velikoj Britaniji danas su papirnati
    i metalni novac. Ostalih 97% je u cijelosti
  • 26:44 - 26:49
    na računalima. Elektronički novac je
    svakome praktičan, ali je posebno praktičan
  • 26:49 - 26:56
    privatnim bankama, jer posjeduju, pokreću
    i kontroliraju cijeli sustav digitalnog novca.
  • 26:56 - 26:58
    A kako se ponašaju prema toj posebnoj privilegiji?
  • 26:58 - 27:03
    Kanaliziraju li oni novi novac, koji je
    krvotok nacije, prema stvarima koje trebamo
  • 27:03 - 27:08
    kao što su bolnice, škole, fakulteti i javni prijevoz?
  • 27:08 - 27:11
    Ne, ako im to ne donosi profit.
  • 27:11 - 27:16
    Umjesto toga, oni koriste svoju dozvolu za tiskanje
    novca da bi kockali na financijskim tržištima i dizali
  • 27:16 - 27:20
    cijene kuća izvan dosega običnih
    ljudi, pumpanjem stotina milijardi funti
  • 27:20 - 27:27
    u rizične hipoteke. Upravo su tako
    banke izazvale financijsku krizu i
  • 27:27 - 27:34
    sada se od ostatka nas traži da ju platimo.
  • 27:34 - 27:36
    Ako si ne možemo priuštiti
    da vodimo bolnice i gradimo škole
  • 27:36 - 27:42
    možemo li si zaista priuštiti subvencioniranje
    financijske industrije? Moramo li mi
  • 27:42 - 27:44
    živjeti s manje da bi bankari mogli imati više?
  • 27:44 - 27:51
    To je apsurdno i vrijeme je da to zaustavimo.
    Privatnim bankama se ne može vjerovati
  • 27:51 - 27:54
    da drže uzde cijelog našeg gospodarstva.
  • 27:54 - 27:59
    Moramo oduzeti bankama moć stvaranja
    novca iz ničega. To će spriječiti da
  • 27:59 - 28:04
    izazovu još jedan financijski krah, a nama
    omogućiti da si priuštimo ključne usluge
  • 28:04 - 28:11
    koje kao društvo trebamo.
  • 28:11 - 28:17
    Ako želimo rastuće gospodarstvo, u trenutnom
    sustavu moramo imati rastući dug. Ovo je
  • 28:17 - 28:22
    nešto što jako, jako malo ljudi stvarno
    razumije, pogotovo političari koji
  • 28:22 - 28:32
    gospodarstvom upravljaju,
    što je zastrašujuća pomisao.
  • 28:32 - 28:34
    Pripovjedač: Kako količina novca raste, sve više
  • 28:34 - 28:41
    novca je na raspolaganju koji može biti uložen
    u produktivne svrhe. Međutim, također se može
  • 28:41 - 28:57
    koristiti za špekuliranje i dizanje cijena nekretnina.
  • 28:57 - 29:00
    Pripovjedač: Inflacija je porast opće
  • 29:00 - 29:07
    razine cijena robe i usluga u
    gospodarstvu tijekom vremena. Kada
  • 29:07 - 29:14
    opća razina cijena raste svaka jedinica
    valute može kupiti sve manje robe i usluga.
  • 29:14 - 29:18
    Kako količina novca raste i veća količina
    valute je dostupna, više novca je dostupno
  • 29:18 - 29:24
    i za ulaganja, što može dovesti do rasta,
    ali više novca je također dostupno za kupnju
  • 29:24 - 29:30
    robe i za špekulacije, što dovodi do inflacije.
  • 29:30 - 29:39
    U suštini, inflacija je ono što se događa
    kada previše novaca juri premalo robe i
  • 29:39 - 29:46
    usluga, tako da ima previše novca
    za stvarnu proizvodnju gospodarstva.
  • 29:46 - 29:49
    U sedam godina između 2000. i
  • 29:49 - 29:57
    i 2007. godine, količina novca se udvostručila
    i glavna banka, Engleska Narodna Banka je
  • 29:57 - 30:00
    imala dojam u tom trenutku da sve
    imaju pod kontrolom, jer su govorili
  • 30:00 - 30:03
    da cijene ne rastu toliko visoko.
    Naravno gledali su samo cijene
  • 30:03 - 30:09
    u vašoj lokalnoj trgovini. Nisu gledali
    cijene nekretnina, a nekretnina
  • 30:09 - 30:13
    je za većinu ljudi najveći izdatak koji će ikada napraviti.
  • 30:13 - 30:17
    S povećanjem cijena kuća, može vam se činiti
  • 30:17 - 30:25
    da ste postali bogatiji, ali kako se vaše
    bogatstvo povećava učinak je da se
  • 30:25 - 30:30
    bogatstvo vaše djece zapravo smanjuje.
    Tako da zapravo ne postoji neto dobit bogatstva,
  • 30:30 - 30:37
    jer će vaša djeca morati platiti još
    više kada oni budu htjeli kupiti kuću.
  • 30:37 - 30:41
    Dakle u stvari ne postoji neto dobitak.
    Oni će morati zarađivati još više.
  • 30:41 - 30:48
    Morat će se još više zadužiti.
    Stoga, rastuće cijene kuća ne stvaraju
  • 30:48 - 30:54
    dodatnu neto vrijednost BDP-a u gospodarstvu.
  • 30:54 - 30:59
    Zapravo učinak koji imaju, je preraspodjela
    bogatstva u korist ljudi koji već imaju kuće
  • 30:59 - 31:05
    tj. u korist bogatijih ljudi, uzimajući ga od
    siromašnijih ljudi koji si ne mogu priuštiti kuće,
  • 31:05 - 31:10
    tako da je to je još jedan primjer vrlo regresivne
    politike koja omogućuje prenapuhivanje cijene
  • 31:10 - 31:17
    kuća. U toj situaciji se svima
    čini da stvari idu dobro i ljudi
  • 31:17 - 31:21
    troše novac na druge stvari. Imaju kapital
    od svojih kuća. No, to ne stvara nova
  • 31:21 - 31:27
    radna mjesta. To nije povećanje kvalitete
    gospodarstva. To ne pomaže bilanci
  • 31:27 - 31:34
    trgovine. To ne pomaže javnom
    deficitu. To je kao pozitivna nula.
  • 31:34 - 31:39
    Pripovjedač: Od kolovoza 2011. godine, 85,5 % zajmova
  • 31:39 - 31:43
    koje su banke izdale potrošačima
    bile su hipoteke/krediti za stanove.
  • 31:43 - 31:48
    Ako netko stvara novac koji se može potrošiti
    samo na jednu stvar, a to je nekretnina,
  • 31:48 - 31:53
    onda će cijena te stvari rasti. Između
    2000. i 2010. godine su stvorili više
  • 31:53 - 31:59
    od bilijun funti novog novca - 500 milijardi
    funti samo u tri godine prije krize
  • 31:59 - 32:04
    To je razlog zašto su cijene kuća tada
    tako porasle. Nema ništa posebno
  • 32:04 - 32:08
    u kućama. To je sve bio samo
    prazan novac upumpavan u to tržište.
  • 32:08 - 32:12
    Ako se novac troši u ekonomiji, puno
  • 32:12 - 32:18
    novca odlazi nekretnine, na primjer
    u obliku hipoteka, što je porast u količini
  • 32:18 - 32:25
    novca u gospodarstvu, ali bez odgovarajuće
    povećane aktivnosti u proizvodnji, u BDP-u.
  • 32:25 - 32:34
    To je potrošnja koja nije utemeljena na BDP-u.
    To je ono što uzrokuje inflaciju. U Velikoj Britaniji smo
  • 32:34 - 32:42
    toga imali na kante. Imali smo masivni procvat
    tržišta nekretnina. Glavni uzrok za taj procvat,
  • 32:42 - 32:49
    po mom mišljenju, je ogromna količina
    špekulativnog kredita kojeg su stvorile banke
  • 32:49 - 32:56
    da bi ga upumpali u nekretnine. Kada bi kuće
    bile jeftinije, bilo bi ih lakše graditi. Više bi ih bilo
  • 32:56 - 33:02
    sagrađeno. Bilo bi manje ogromnih kuća,
    u kojima gotovo i nema ljudi. London ne bi bio
  • 33:02 - 33:09
    središte jedne vrste vrlo bogatih špekulativnih
    orgija, pri kojima svi najbogatiji ljudi u svijetu
  • 33:09 - 33:14
    žele imati nekretninu u Londonu, jer to
    vide kao neko izvrsno ulaganje. Kuće bi
  • 33:14 - 33:19
    bile prvenstveno mjesto za život, a
    ne prilika za ulaganje. Važna stvar
  • 33:19 - 33:25
    o kojoj treba razmisliti je, ako ste banka
    i trebate izdati kredit, imate izbor.
  • 33:25 - 33:33
    Možete dati taj kredit maloj tvrtci,
    znajući da nosite rizik da taj zajam
  • 33:33 - 33:38
    propadne, da se ne može otplatiti. To je zapravo
    prilično visok rizik jer mala poduzeća, tj. vlasnici
  • 33:38 - 33:44
    tih poduzeća, imaju ograničenu odgovornost,
    što znači da ako posao propadne vi
  • 33:44 - 33:51
    kao banka u biti ne dobivate ništa natrag.
    Dakle to visok rizik u usporedbi sa posuđivanjem
  • 33:51 - 33:56
    novca nekome sa pokrićem, tko ima
    kuću kao zalog, u obliku hipoteke.
  • 33:56 - 33:59
    Dakle tu postoji jednostavan poticaj za banke
  • 33:59 - 34:06
    da radije ulažu novac u nekretnine, nego u
    mala poduzeća. Međutim pravi problem nastaje
  • 34:06 - 34:13
    ako proširite taj princip preko cijelog gospodarstva,
    jer to znači da postoji poticaj da se novac
  • 34:13 - 34:18
    radije koristi za špekulativna nego za produktivna
    ulaganja. Stoga opet, moramo razmišljati o tome
  • 34:18 - 34:24
    kako stvarati monetarni sustav koji je dobro
    uravnotežen između tih dviju vrsta ulaganja,
  • 34:24 - 34:30
    špekulativnih i produktivnih. Vlada
    pokazuje ogroman otpor prema reguliranju
  • 34:30 - 34:36
    tržišta nekretnina te time i reguliranju
    iznosa novca koji banke ulažu u kuće.
  • 34:36 - 34:39
    Mi ne odlučujemo tko stvara kredit za što.
  • 34:39 - 34:47
    Ne, mi tu odluku zapravo dajemo
    u ruke nekakvim momcima u bankama.
  • 34:47 - 34:56
    Dakle, inflacija se može izbjeći ako je iznos
    novca koji ulazi u gospodarstvo reguliran
  • 34:56 - 35:03
    na način da ne prelazi stvarnu
    aktivnost koja se odvija u ekonomiji.
  • 35:03 - 35:09
    Najbolji način da to učinite, po mom mišljenju,
    je da osigurante da se novac ulaže u
  • 35:09 - 35:17
    gospodarstvo samo kao produktivno ulaganje,
    za proizvodnju robe i usluga, tako da novac
  • 35:17 - 35:25
    pomaže malim tvrtkama koje tek počinju,
    što stvara radna mjesta, što stvara dodatnu
  • 35:25 - 35:33
    kupovnu moć, što znači da nema inflacije.
    Morate imati sustav u kojem je kredit
  • 35:33 - 35:40
    stavljen u službu produktivnosti, gdje je
    kredit uložen u izgradnju brzih željeznica,
  • 35:40 - 35:46
    gdje je kredit uložen u izgradnju kuća, umjesto
    davanja novca ljudima u svrhu napuhivanja cijene
  • 35:46 - 35:54
    kuća. Dakle, to je zapravo vrlo jednostavno,
    na taj način, a sadašnji sustav je jednostavno
  • 35:54 - 35:58
    postavljen tako da to u osnovi ne radi.
  • 35:58 - 36:04
    Stvaranje novca od strane privatnih banaka za
    neproduktivne svrhe uzrokuje stvarnu inflaciju
  • 36:04 - 36:15
    i kao takvo ima ulogu poreza na
    kupovnu moć sredstvom razmjene.
  • 36:15 - 36:23
    Podatci za Veliku Britaniju su zapravo vrlo tmurni,
    prosječni srednji realni dohodak (za srednji sloj)
  • 36:23 - 36:29
    za većinu ljudi opada tijekom zadnjih
    8 godina. Sada je u vrlo oštrom
  • 36:29 - 36:34
    padu, kako ulazimo u recesiju,
    najoštriju zapravo kako se čini,
  • 36:34 - 36:38
    još od 1930-ih godina rekao bih,
    dakle realni dohodak je u opadanju.
  • 36:38 - 36:42
    Pripovjedač: Stvaranje tzv. fiat valute omogućuje
    privatnim bankama isisavanje bogatstva iz
  • 36:42 - 36:49
    gospodarstva i tijekom vremena kao posljedicu
    ima postupno smanjenje životnog standarda.
  • 36:49 - 36:55
    Kako ljudi postaju siromašniji, postaju još ovisniji
    o dugu. I to u vrijeme kada su učinkovitost
  • 36:55 - 36:58
    i mehanizacija dramatično poboljšani.
  • 36:58 - 37:05
    Ako se vratimo u 1960e, očekivali smo tada,
    radovali smo se nadolazećem dobu slobodnog vremena,
  • 37:05 - 37:11
    televizijski programi su govorili: "Što će ljudi
    činiti sa toliko slobodnog vremena?", a sada
  • 37:11 - 37:19
    imamo još više ljudi koji rade teže nego
    ikada. Troši se više nego ikad, što izgleda
  • 37:19 - 37:26
    super, znate, svatko troši više,
    ali ako zapravo nemate koristi od
  • 37:26 - 37:30
    te potrošnje, ako morate trošiti
    novac na skrb za djecu, na prijevoz
  • 37:30 - 37:38
    i tako dalje. Imate troškove koje
    ljudi u prošlosti nisu imali, jer ste
  • 37:38 - 37:45
    mogli hodati do posla i jedan član obitelji je
    bio u mogućnosti ostati kod kuće i trajno
  • 37:45 - 37:51
    se brinuti za dom, onda vam zapravo nije
    ništa bolje. Svi su pod takvim golemim pritiscima
  • 37:51 - 38:00
    danas, znate, ja sam svjesna da mojih
    četvero nećaka i nećakinja očekuju
  • 38:00 - 38:10
    teška vremena. Naći će se u situaciji da
    moraju raditi vrlo teško samo da bi imali
  • 38:10 - 38:13
    krov nad glavom, tj. da dobiju krov nad glavom.
  • 38:13 - 38:17
    Ljudi realno postaju siromašniji,
    a to je zato što cijene stalno rastu,
  • 38:17 - 38:24
    jer banke upumpavaju sav taj
    prazan novac u sustav, stvarajući
  • 38:24 - 38:28
    istovremeno sav taj dug, a cijene
    rastu, stvari postaju sve skuplje,
  • 38:28 - 38:34
    ulazimo sve dublje u dug, a
    naše bogatstvo i povratna dobit
  • 38:34 - 38:38
    od rada [plaća] se s vremenom sve više
    smanjuje. Ne možete rješavati siromaštvo
  • 38:38 - 38:43
    ako imate financijski i monetarni sustav
    koji preraspodjeljuje novac od siromašnih
  • 38:43 - 38:50
    prema vrlo bogatima; bilo kakva raspodjela koju
    pokušate učiniti u suprotnom smjeru je učinkovita
  • 38:50 - 38:57
    koliko i pišanje u vjetar. Ako se pozabavite pitanjima
    poput rasta nejednakosti [između siromašnih i bogatih],
  • 38:57 - 39:03
    jedan način borbe protiv nejednakost je npr.
    preraspodjela u poreznom sustavu. Oporezujete bogate,
  • 39:03 - 39:08
    date određeni novac siromašnima. Premjestite
    nešto novca na donji dio ljestvice. To je sve
  • 39:08 - 39:14
    jako dobro, ali ako ste u potpunosti zanemarili
    činjenicu da postoji još jedan sustav preraspodjele
  • 39:14 - 39:18
    u obliku uzimanja novca od siromašnih i davanje
    istog bogatima, onda niste napravili ništa ozbiljno
  • 39:18 - 39:25
    u smislu te nejednakosti, a način na koji novčani
    sustav utemeljen na dugu funkcionira jamči
  • 39:25 - 39:29
    da za svaku funtu novca postoji
    funta duga. Taj dug obično
  • 39:29 - 39:35
    završava kod siromašnih i kod niže
    srednje klase, ti ljudi završavaju s dugovima
  • 39:35 - 39:39
    i oni na kraju plaćaju kamate na taj novac
    koji onda ide natrag bankarskom sektoru
  • 39:39 - 39:46
    i distribuira se ljudima koji rade u [financijskom]
    centru ili na Wall Streetu. To što ovaj sustav
  • 39:46 - 39:52
    u suštini radi je da distribuira novac od
    siromašnih prema bogatima, distribuira
  • 39:52 - 39:59
    novac iz siromašnijih regija u Velikoj Britaniji
    natrag londonskom centru i također distribuira
  • 39:59 - 40:05
    novac od svih malih poduzetnika, svih
    malih tvornica diljem Velike Britanije i vraća
  • 40:05 - 40:08
    taj novac natrag financijskom sektoru.
  • 40:08 - 40:14
    Imamo sustav u kojem je aktivnost
    stvaranja [novca] pod istim
  • 40:14 - 40:20
    krovom kao i organizacija koja profitira
    od spajanja dužnika i pozajmljivača,
  • 40:20 - 40:29
    tj. banka. Dakle, banka stvara
    novac naše nacije, jednako kao
  • 40:29 - 40:31
    što izdaje kredite u svrhu profita.
  • 40:31 - 40:36
    Pripovjedač: Vlada ne može dopustiti da
    bankarski sustav propadne, jer kad bi to učinila
  • 40:36 - 40:42
    više od 97% ukupnog novca bi nestalo.
    Zbog toga se u slučaju krize rizik
  • 40:42 - 40:49
    prenosi na porezne obveznike. No, čak i tijekom
    normalnih vremena banke imaju brojne garancije
  • 40:49 - 40:51
    i povlastice osim prava na stvaranje novca.
  • 40:51 - 40:57
    Usput rečeno Bill, znam da je Banka Amerike
    vrlo velika banka, da ti pravo kažem ja čak
  • 40:57 - 41:01
    u njoj imam 32 dolara. Nego, između nas,
    kakvu garanciju ja imam da je taj novac tamo siguran?
  • 41:01 - 41:08
    Pa, svi depoziti do 10.000 dolara osigurani
    su od strane savezne vlade u Washingtonu.
  • 41:08 - 41:15
    To mi je jamstvo? Da. Jeste li čuli da je
    Federalna vlada za oko 280 milijardi
  • 41:15 - 41:19
    dolara u rupi [dugu]?
  • 41:19 - 41:24
    Pripovjedač: Banke imaju velike sigurnosne mreže
    koje im pruža Vlada. Porezni obveznici jamče
  • 41:24 - 41:31
    85.000 funti kao osiguranje pologa. I Engleska
    Narodna Banka pruža osiguranje likvidnosti,
  • 41:31 - 41:38
    u slučaju da banci ponestane rezervne valute.
  • 41:38 - 41:41
    Upitno je hoćemo li izići iz ove
    recesije ili ćemo jednostavno
  • 41:41 - 41:47
    nastaviti "ići za svojim poslom" kao
    do sada. Međutim ako nastavimo ovako,
  • 41:47 - 41:52
    jednom kad iziđemo iz ove recesije i kada opet
    dođe do rasta pogledajte što se događa sa dugom.
  • 41:52 - 41:55
    On će rasti dalje i dalje, i što brže
    bude raslo gospodarstvo, brže će rasti
  • 41:55 - 42:02
    i dug, a onda za nekih 3 - 5 godina
    bit ćemo u istoj situaciji, dug će
  • 42:02 - 42:07
    postati prevelik, ljudi ga opet neće moći
    otplaćivati. To sustav u kojem smo
  • 42:07 - 42:12
    zaglavljeni, u kojem ne možemo imati
    rastuće gospodarstvo bez rastućeg duga,
  • 42:12 - 42:16
    a upravo taj dug je stvar koja će srušiti
    gospodarstvo. Jedina opcija koja vodi naprijed
  • 42:16 - 42:22
    je da sustav reformiramo. Da zaustavimo banake u
    stvaranju novca u obliku duga. Ako popravimo monetarni
  • 42:22 - 42:27
    sustav možemo spriječiti banke da uzrokuju nove
    financijske krize u budućnosti te istovremeno
  • 42:27 - 42:33
    učiniti trenutna rezanja javnih usluga, povećanje
    poreza i povećanje državnog duga nepotrebnima.
  • 42:33 - 42:38
    Pripovjedač: Sadašnji monetarni sustav omogućuje
    bankarskom sektoru da crpi bogatstvo iz
  • 42:38 - 42:44
    ekonomije, kojoj ne daje ništa produktivno zauzvrat.
  • 42:44 - 42:51
    Zašto je danas, kad imamo svu ovu tehnologiju,
    svu tu novu učinkovitost, potrebno dvoje ljudi
  • 42:51 - 42:57
    za financiranje jednog kućanstva, kad je u 50ima
    za to bila potrebna samo jedna zaposlena osoba?
  • 42:57 - 43:02
    Razlog tome nije taj što su strojevi
    za pranje i sve ostalo postali skuplji,
  • 43:02 - 43:07
    nego je to je zbog svih dugova, zato što
    u stvarnosti bankarski sektor "skuplja vrhnje"
  • 43:07 - 43:13
    na račun svih ostalih. Tako da rastući
    bankarski sektor nije dobra stvar. Ako bankarski
  • 43:13 - 43:18
    sektor raste, to znači da ili postaje
    manje učinkovit ili postaje parazit
  • 43:18 - 43:25
    na ostataku gospodarstva. Možemo govoriti
    kako bankarski sektor čini 4 %, 5 %, 6 %
  • 43:25 - 43:31
    BDP-a, ali što se događa s ostatkom gospodarstva?
    Ono se smanjuje na 96 %, 95 %, 94 % BDP-a.
  • 43:31 - 43:36
    Sada se moramo uključiti. Ako želimo
    imati priliku za rješavanje bilo kojeg drugog
  • 43:36 - 43:39
    važnog društvenog pitanja,
    moramo shvatiti problem novca.
  • 43:39 - 43:47
    Najsiromašniji u svijetu plaćaju za krize čak
    i kada sami nisu imali nikakve koristi od često
  • 43:47 - 43:52
    nepromišljenih i špekulativnih procvata, poput procvata
    tržišta nekretnina u Irskoj koji je prethodio toj krizi.
  • 43:52 - 43:58
    Znate, tijekom posljednjih 30 godina, vidjeli smo
    da se razlike u prihodima povećavaju tako da
  • 43:58 - 44:02
    su bogati postali puno, puno bogatiji, a
    obični ljudi nisu, oni su ostali na istom ili
  • 44:02 - 44:08
    su postali siromašniji, a jedan od načina na
    koji se gospodarstvo održavalo je bilo pružanje
  • 44:08 - 44:12
    jeftinih kredita, pružanje duga upravo onim
    ljudima koji si zapravo više ne mogu priuštiti stvari,
  • 44:12 - 44:19
    tako da su oni nastavili kupovati, a kada se sustav
    uruši onda su ti isti ljudi oni koji opet moraju platiti
  • 44:19 - 44:23
    iako su po mnogočemu bili žrtve i prvi put.
  • 44:23 - 44:29
    Pripovjedač: Kao rezultat krize Engleska Narodna
    Banka je otkupila korporativni dug i prepakirala ga
  • 44:29 - 44:35
    po nižim kamatnim stopama. Ipak, od prosječne
    osobe se traži da plaća više nego ikada prije
  • 44:35 - 44:38
    na prekoračenja na računima i kreditne kartice.
  • 44:38 - 44:45
    O dugovima među vrlo bogatima ili između
    vlada se uvijek se može iznova pregovarati i
  • 44:45 - 44:50
    uvijek se jest pregovaralo, kroz cijelu svjetsku
    povijest, ne postoji ništa uklesano u kamenu.
  • 44:50 - 44:54
    Općenito govoreći, kada siromašni duguju
    bogatima, iznenada ti dugovi postaju
  • 44:54 - 44:58
    sveta obveza važnija od bilo čega drugoga.
    Ideja da se o njima može ponovo pregovarati
  • 44:58 - 45:00
    postaje nezamisliva.
  • 45:00 - 45:06
    Voditeljica emisije: Možete li točno objasniti
    što bi investitore zadovoljilo, što im može
  • 45:06 - 45:12
    dati više sigurnosti ili samopouzdanja?
    Alessio Rastani: To je teško reći, osobno
  • 45:12 - 45:16
    meni to nije bitno, vidite ja sam trgovac
    dionicama, meni te stvari nisu važne.
  • 45:16 - 45:17
    Skandiranje: Platite porez!
  • 45:17 - 45:19
    Bankar prosvjedniku: "Jeste li rođeni u Engleskoj?"
  • 45:19 - 45:24
    Alessio Rastani: Ako vidim priliku za zaradu
    zgrabit ću je. Za većinu trgovaca dionicama to je tako,
  • 45:24 - 45:28
    nas stvarno ne zanima posebno kako
    će oni popraviti ekonomiju, kako će
  • 45:28 - 45:35
    popraviti cijelu situaciju, naš posao je da
    zaradimo novac od toga, a da budem iskren
  • 45:35 - 45:39
    osobno sam sanjao o ovom trenutku zadnje tri
    godine. Ako znate što činiti, možete zaraditi mnogo
  • 45:39 - 45:44
    novca od ove situacije. Moram priznati da
    kad idem u krevet svake večeri sanjam o još
  • 45:44 - 45:49
    jednoj recesiji, sanjam o još jednom ovakvom
    trenutku. Sanjam o još jednoj recesiji, sanjam
  • 45:49 - 45:55
    o još jednom ovakvom trenutku.
    Možete zaraditi mnogo novaca od toga.
  • 45:55 - 46:01
    Djevojka: Bruno, Virginija je nekoga
    jako povrijedila, trebao bi ju mrziti.
  • 46:01 - 46:03
    Gomila: Upadamo!
  • 46:03 - 46:10
    Kad pogledate sada [situaciju] u cijeloj
    Europi, vidjet ćete da je novi premijer
  • 46:10 - 46:14
    Grčke, koji nije izabran, nego u biti nametnut,
    Papademous, bivši zaposlenik Goldman Sachsa.
  • 46:14 - 46:19
    Novi premijer i ministar financija
    Italije, Mario Monti, je bivši zaposlenik
  • 46:19 - 46:24
    Goldman Sachsa, novi predsjednik Europske
    Središnje Banke je bivši zaposlenik Goldman Sachsa.
  • 46:24 - 46:26
    Vidite te ljude kako niču apsolutno posvuda.
  • 46:26 - 46:30
    Glas: To je način da se promijeni sve
    što imamo, oduzeti svu moć i sve slobode
  • 46:30 - 46:35
    narodu, skupljajući sve u ruke jedne
    male skupine koja posjeduje apsolutnu
  • 46:35 - 46:44
    moć. Od naroda, bez naroda, protiv naroda.
  • 46:44 - 46:48
    Ono što je zanimljivo u ovome svemu
    čini mi se, je pitanje demokracije koje se
  • 46:48 - 46:52
    vrlo otvoreno nametnulo u Europi,
    gdje zapravo imate vladu bankara koja
  • 46:52 - 46:56
    vam je nametnuta. Bankari koji su više-manje
    ti koji su nas uvalili u ovaj nered da to tako grubo
  • 46:56 - 47:01
    kažem, ali to je prilično dobra aproksimacija,
    a onda kažete OK, bankari su ti koji će
  • 47:01 - 47:04
    nas dakle i izvući iz tog [nereda] i eto
    usput, oni će od sada voditi vašu zemlju.
  • 47:04 - 47:08
    To ovdje otvara vrlo ozbiljno pitanje demokracije.
  • 47:08 - 47:17
    Usput, bankovna kriza je odvukla više od
    100 milijuna ljudi natrag ispod granice siromaštva.
  • 47:17 - 47:23
    Statistike smrtnosti ljudi koji padnu ispod
    granice siromaštva naglo rastu, iz cijelog
  • 47:23 - 47:29
    niza razloga, prema tome bankovna kriza nije
    samo pitanje siromaštva, to je također pitanje
  • 47:29 - 47:35
    života i smrti. I znate što? Nismo još došli do
    prave istine, nitko još nije pozvan na odgovornost,
  • 47:35 - 47:40
    a još nismo ni pokrenuli radikalnu
    reformu koja nam je prijeko potrebna,
  • 47:40 - 47:47
    jer smo pogrešno mislili: ako dalje
    destabiliziramo položaj, to će samo
  • 47:47 - 47:53
    pogoršati stvari. I pogodite tko je donosio
    odluke? To su sve ljudi koji su cijelo vrijeme
  • 47:53 - 47:55
    bili na tim pozicijama.
  • 47:55 - 48:04
    "Mislim da biste trebali znati da je posao
    jednog od ovih poslovnih ljudi ubojstvo."
  • 48:04 - 48:23
    "Njihova oružja su moderna, a njihova razmišljanja
    nazadna: prošao im je rok trajanja prije 2000 godina."
  • 48:23 - 48:27
    Kako izgleda progresivan financijski sustav?
    I želim čuti što neki od vas misle o tome.
  • 48:27 - 48:34
    Tko misli, na primjer, da bismo trebali
    zabraniti bankama da stvaraju novac?
  • 48:34 - 48:39
    Kontrola količine novca koji se stvara i
    svrha u koju se koristi, to je pitanje demokracije.
  • 48:39 - 48:44
    Trenutno imate bankarski sektor koji
    želi profit, znate, oni nisu odgovorni
  • 48:44 - 48:51
    nikome osim sebi, i koji stvara do
    200 milijardi funti nove kupovne moći
  • 48:51 - 48:54
    godišnje i ima moć odlučivanja
    u koji dio gospodarstva to ide.
  • 48:54 - 49:00
    Monetarni reformisti vjeruju da sva količina
    novca [u ekonomiji] treba služiti na dobrobit
  • 49:00 - 49:06
    javnosti i nikada ne bi smjela biti stvarana
    od strane privatne organizacije u obliku duga.
  • 49:06 - 49:13
    Demokratizacija novca, ono što to znači
    je da se moć stvaranja i razdiobe novca
  • 49:13 - 49:21
    vrati natrag u ruke naroda i oduzme
    privatnim organizacijama i institucijama
  • 49:21 - 49:26
    koje zapravo ne predstavljaju narod
    te mu nisu demokratski odgovorne.
  • 49:26 - 49:31
    Banke nisu demokratski odgovorne
    ljudima, one imaju odgovornost prema
  • 49:31 - 49:36
    svojim dioničarima i samo svojim
    dioničarima. Međutim, mi jamčimo za njih,
  • 49:36 - 49:40
    mi, porezni obveznici, ali oni nisu odgovorni
    nama. To uopće nema smisla. Dakle, ako
  • 49:40 - 49:48
    demokratizirate monetarni sustav, podvrgavate
    ga jednoj vrsti discipline, kao što je tome podvrgnut
  • 49:48 - 49:56
    obrazovni sustav, kao i zdravstveni sustav
    i kao druge javnosti potrebne usluge.
  • 49:56 - 50:03
    Nema razloga da se novac promatra kao
    bilo što drugačije. To je fundamentalno važna
  • 50:03 - 50:09
    usluga koju svatko treba. Ja ne mogu opstati
    bez dovoljno novca, nitko ne može. Dakle, to
  • 50:09 - 50:16
    ne može kontrolirati isključivo malobrojna elita
    velikih banaka, kao što je slučaj u Velikoj Britaniji.
  • 50:16 - 50:18
    Trebamo drugačiji sustav.
  • 50:18 - 50:24
    Vjerujemo da djelatnost snabdijevanja
    nacije novcem treba biti potpuno odvojena
  • 50:24 - 50:27
    od djelatnosti bankarstva.
  • 50:27 - 50:34
    Ono što trebamo učiniti sada je ažurirati zakon
    iz 1844. godine da obuhvati digitalni novac kao
  • 50:34 - 50:39
    pravi novac. To može biti elektronički
    novac, ali mora biti klasificiran kao novac.
  • 50:39 - 50:46
    Mi samo želimo da banke imaju status svake
    druge privatne organizacije, to je privatna tvrtka u
  • 50:46 - 50:49
    gospodarstvu i mora imati tržišnu disciplinu.
  • 50:49 - 50:54
    Problem je u tome što smo sada u ovom hibridnom
    modelu u kojem nemamo kontrolu nad time kako
  • 50:54 - 51:01
    oni troše novac, ali se oslanjamo
    na njih da stvaraju naš novac.
  • 51:01 - 51:05
    Svi smo stalno u dugovima i bit ćemo u
    dugovima u principu ostatak svog života,
  • 51:05 - 51:10
    a mlađim generacijama će biti
    još i gore od starijih generacija.
  • 51:10 - 51:14
    Upravo sam čitala izvještaj programa za
    zaštitu okoliša Ujedinjenih Naroda gdje kažu
  • 51:14 - 51:23
    da trebamo 2 bilijuna američkih dolara godišnje.
    Dva bilijuna! Možete li zamisliti što je to dva bilijuna?
  • 51:23 - 51:29
    To je puno novaca. 2 bilijuna dolara godišnje za
    financiranje "ozelenjavanja" gospodarstva, da se
  • 51:29 - 51:34
    odmaknemo od otrovnog ugljika koji truje
    atmosferu, prema alternativama ugljika.
  • 51:34 - 51:42
    Kad su se banke pale, u rujnu 2007. godine, vidjeli smo,
    a to su podatci Engleske Narodne Banke, ne moji,
  • 51:42 - 51:49
    Engleska Narodna Banka mi kaže da smo
    prikupili 14 bilijuna dolara u godini dana da bismo
  • 51:49 - 51:53
    spasili banke. Tako da u usporedbi s 2 bilijuna
    dolara godišnje za spas ekosustava to
  • 51:53 - 51:53
    i nije tako velika stvar.
  • 51:53 - 51:59
    Ova vrsta modela nema nikakvog smisla
    niti sa stajališta klasičnog slobodnog tržišta,
  • 51:59 - 52:05
    jer ove banke koje su zapravo monopolisti,
    one monopoliziraju stvaranje kredita
  • 52:05 - 52:10
    ne pridržavajući se disciplinskih pravila bilo
    koje vrste slobodnog tržišta, a istovremeno
  • 52:10 - 52:19
    ne vode do nikakvog društveno ili ekološki
    korisnog ishoda na bilo kojoj razini.
  • 52:19 - 52:25
    Cijela zadaća novca je da nam omogući da radimo
    ono što već možemo i znamo raditi i jednom kad to
  • 52:25 - 52:30
    shvatimo možemo postići da novac radi za nas.
  • 52:30 - 52:38
    Moć stvaranja novca je toliko moćna;
    moramo biti jako paziti na to tko ima
  • 52:38 - 52:43
    tu moć. Ako je to netko tko ima
    korist od stvaranja novca, onda će taj
  • 52:43 - 52:47
    imati poticaj za stvaranje više [novca] nego
    gospodarstvu zapravo treba. Isto to bi se
  • 52:47 - 52:50
    vjerojatno dogodilo kad bismo tu moć dali
    u ruke političarima. Znate da ne možete
  • 52:50 - 52:58
    političaru koji pokušava udovoljiti biračima
    istovremeno povjeriti moć stvaranja novca.
  • 52:58 - 53:04
    To je pravi sukob interesa. Jedina stvar
    koju zapravo možete npraviti je da [tu moć]
  • 53:04 - 53:10
    date nekome tko nema sukoba interesa,
    neovisnom, transparentnom, odgovornom tijelu.
  • 53:10 - 53:16
    Pripovjedač: Novac bi mogao biti raspodjeljen
    u skladu sa potrebama i željama stanovništva,
  • 53:16 - 53:20
    mogu se kreirati mehanizmi koji bi omogućili
    izravnu demokratsku raspodjelu sredstava bilo
  • 53:20 - 53:27
    u cijelosti ili djelomično. Pravila i okvir [funkcioniranja]
    temeljena na suvremenoj ekonomskoj teoriji
  • 53:27 - 53:35
    bi se mogla uspostaviti kako bi se odredilo
    koliko novca treba stvoriti i u koje svrhe.
  • 53:35 - 53:39
    Vlada više ne bi mogla imati pristup velikim
    količinama novca koje bi koristila u svrhu
  • 53:39 - 53:44
    oružanih sukoba ako to narod ne odobri.
  • 53:44 - 53:49
    Mogli bismo jasno vidjeti kako točno
    koriste moć stvaranja novca. Mogli bismo
  • 53:49 - 53:54
    vidjeti koliko novca stvaraju i gdje
    taj novac ide. I to je u principu
  • 53:54 - 53:58
    jedini način da dobijemo kontrolu nad
    moći stvaranja novca i da zaustavimo
  • 53:58 - 53:59
    zloporabu [te moći].
  • 53:59 - 54:07
    [Politička] Stranka za Reformu Novca je osnovana
    2005. godine, nedugo nakon parlamentarnih izbora.
  • 54:07 - 54:14
    Ideja koju je SRN imala je da dijelimo to
    osnovno, suštinsko pitanje oko kojeg bi
  • 54:14 - 54:19
    se ljudi složili. Možda se ne slažu u ostalim
    pitanjima, to je druga stvar, postoje različiti
  • 54:19 - 54:24
    načini da se to rješava, ali ideja je bila da se
    zalažemo za ono što bi se moglo nazvati najmanji
  • 54:24 - 54:32
    zajednički nazivnik, da bismo privukli ljude
    različitih svjetonazora. To nije bilo pitanje
  • 54:32 - 54:39
    izbora u Sabor, to je pitanje otvaranja teme
    monetarne reforme u javnoj domeni, tako da
  • 54:39 - 54:48
    ljudi počnu razgovarati o tome.
  • 54:48 - 54:52
    Banke ne bi smjele biti u mogućnosti da kockaju
    vašim novcem bez vašeg dopuštenja, dakle
  • 54:52 - 54:58
    ono što bi trebale učiniti je ponuditi vam dvije vrste
    računa: Jedan koji je siguran, mi to zovemo "transakcijski
  • 54:58 - 55:02
    račun". Položite li svoj novac tamo, banka
    ga ne posuđuje, ne rade s tim novcem ništa rizično.
  • 55:02 - 55:06
    Druga vrsta računa je je investicijski
    račun na koji možete položiti svoj novac kroz
  • 55:06 - 55:12
    određeno vremensko razdoblje, a zatim ga banka
    uzima i njime vrši ulaganja. Ono što se događa
  • 55:12 - 55:17
    kada koristite ove dvije vrste računa je
    da u slučaju da banka propadne, novac
  • 55:17 - 55:23
    na sigurnom računu je još uvijek tamo, on nije
    u opasnosti. Dakle, samo ga premjestite na
  • 55:23 - 55:27
    sigurne račune u banci koja je još uvijek zdrava,
    a oni ljudi koji su položili svoj novac na investicijski
  • 55:27 - 55:32
    račun, oni ne gube sve, ali moraju
    pričekati postupak standardne likvidacije
  • 55:32 - 55:38
    kako bi saznali koliko će od preostalog
    kapitala banke dobiti natrag, a to onda
  • 55:38 - 55:42
    znači da vlada više nikada ne treba [financijski]
    izbavljati banku. Bankama se u tom slučaju
  • 55:42 - 55:43
    može dopustiti da propadnu.
  • 55:43 - 55:46
    Sustav bi zapravo funkcionirao onako kako
    ljudi misle da sada funkcionira, da kada ste stavili
  • 55:46 - 55:51
    novac u banku, da je on stvarno siguran,
    tj. to su možda mislili prije krize 2008. godine.
  • 55:51 - 55:57
    Tu postoji čitav spektar mogućnosti koje
    trenutno jednostavno ne istražujemo, a
  • 55:57 - 56:02
    ono što me jako razočarava je da ne eksperimentiramo
    čak ni sada, kada znamo da je sustav koji trenutno
  • 56:02 - 56:08
    imamo u svom temelju manjkav. Upravo
    prolazimo najveću krizu od Drugog svjetskog rata,
  • 56:08 - 56:14
    od 1930ih zapravo. Znamo da imamo
    sustav u kojem oni koji stvaraju novac imaju
  • 56:14 - 56:18
    naše jamstvo [ako propadnu]. To je najgore od
    oba svijeta, situacija koju imamo u ovom trenutku,
  • 56:18 - 56:22
    što je razlog zbog kojeg moramo početi
    razmišljati o pravim alternativama.
  • 56:22 - 56:27
    Dakle, kada govorimo o tome kako bi život
    mogao izgledati nakon što reformiramo sustav
  • 56:27 - 56:31
    to ne znači da nećete moći posuđivati, to ne
    znači da morate štedjeti 50 godina da biste
  • 56:31 - 56:36
    mogli kupiti kuću. To zapravo znači da možda
    nećete moći kupiti kuću koja košta 10 ili 12 puta
  • 56:36 - 56:40
    više od vašeg [godišnjeg] prihoda, ali s druge
    strane, to također znači da kuća koju želite
  • 56:40 - 56:46
    kupiti vjerojatno ne bi trebala koštati 10 ili 12 puta
    više od vašeg prihoda. Kuće bi trebale biti pristupačne
  • 56:46 - 56:50
    kao i sve ostalo. I dalje ćete biti u mogućnosti
    dići hipoteku [stambeni kredit] i dalje ćete moći
  • 56:50 - 56:59
    financirati automobil. Tvrtke će i dalje moći
    prikupiti investicije. To samo znači da dug
  • 56:59 - 57:08
    neće biti tako visok, to neće biti
    toliko velik faktor u ljudskim životima.
  • 57:08 - 57:18
    Pripovjedač: Pitanje monetarne reforme
    je kroz povijest bilo vrlo osjetljiva tema
  • 57:18 - 57:25
    zbog nevjerojatne moći, bogatstva i privilegija
    koje nosi. U dobu u kojem se analitičko razmišljanje
  • 57:25 - 57:30
    i znanstveni pristup vrednuju s visokim
    poštovanjem, ne postoji valjan argument
  • 57:30 - 57:37
    koji bi opravdao da mehanizami i implikacije
    monetarnih procesa ostanu tabu tema.
  • 57:37 - 57:43
    Kao građani [koji žive] u demokraciji imamo
    pravo zahtijevati monetarni sustav koji je
  • 57:43 - 57:46
    ujedno i stabilan i koristan za društvo.
  • 57:46 - 57:52
    Bankarski lobi je vrlo moćan. Oni
    vjerojatno neće biti pobornici ovakvih modela
  • 57:52 - 57:57
    iako bi se u konačnici moglo reći
    da bi [takav model] pružao puno
  • 57:57 - 57:58
    stabilnije temelje bankama.
  • 57:58 - 58:02
    Postoji jedan prisan odnos
    između Vlade i banaka. Usred krize
  • 58:02 - 58:08
    razgovarao sam s nekim tko je radio
    u Riznici, dakle usred krize mi je on
  • 58:08 - 58:12
    rekao da u principu svaka druga osoba
    koju tamo možes sresti radi za jednu od
  • 58:12 - 58:17
    velikih banaka. Dakle, kada je riječ o odluci
    o tome treba li neku od tih otrovnih banaka
  • 58:17 - 58:24
    pustiti da propadne ili ju spasiti,
    kakvu preporuku ćete dobiti od nekoga
  • 58:24 - 58:26
    tko radi u toj banci?
  • 58:26 - 58:29
    "To je zaštićeni izvor hrane zombi banaka"
  • 58:29 - 58:35
    Pripovjedač: Bilance banaka su sada na 6 bilijuna
    funti, što je iznos četverostruko veći od BDP-a.
  • 58:35 - 58:40
    Drže cijelu javnost kao taoce. Igrajući se s financijskim
    sustavom njihovo bogatstvo je postalo toliko veliko
  • 58:40 - 58:45
    da smo došli do ruba tanke linije gdje bi samo
    jedna banka sada mogla rastrojiti cijelu ekonomiju.
  • 58:45 - 58:53
    "Pojedi je, požderi je, pojedi je, ona je
    radnik u javnom sektoru, pojedi je, isiši joj krv,
  • 58:53 - 58:54
    popij je do suha!"
  • 58:54 - 59:01
    To je u konačnici političko pitanje, jer
    reforme koje su potrebne može provesti
  • 59:01 - 59:07
    samo Sabor. Čak i ne trebamo neki posebno
    veliki čin parlamenta. Sve što moraju učiniti
  • 59:07 - 59:14
    u osnovi je spriječiti banke da
    stvaraju valutu na temelju duga svojih
  • 59:14 - 59:18
    dužnika i to je to. To zaustavite.
  • 59:18 - 59:23
    Ne možemo dopustiti bankama da se vrate na
    stare navike, jer ako se to dogodi, vidjet ćemo
  • 59:23 - 59:30
    samo još više duga, više siromaštva, veću
    nejednakost i još jednu krizu za 5 ili 10 godina,
  • 59:30 -
    koju ćemo opet morati platiti mi.
Title:
97% Owned - Positive Money Directors Cut
Description:

To join the campaign to democratise money see http://www.positivemoney.org.uk/97percent

When money drives almost all activity on the planet, it's essential that we understand it. Yet simple questions often get overlooked - questions like: where does money come from? Who creates it? Who decides how it gets used? And what does that mean for the millions of ordinary people who suffer when money and finance breaks down?

97% Owned is a new documentary that reveals how money is at the root of our current social and economic crisis. Featuring frank interviews and commentary from economists, campaigners and former bankers, it exposes the privatised, debt-based monetary system that gives banks the power to create money, shape the economy, cause crises and push house prices out of reach. Fact-based and clearly explained, in just 60 minutes it shows how the power to create money is the piece of the puzzle that economists were missing when they failed to predict the crisis.

Produced by Queuepolitely and featuring Ben Dyson of Positive Money, Josh Ryan-Collins of The New Economics Foundation, Ann Pettifor, the "HBOS Whistleblower" Paul Moore, Simon Dixon of Bank to the Future and Nick Dearden from the Jubliee Debt Campaign, this is the first documentary to tackle this issue from a UK-perspective, and can be watched online now.

more » « less
Video Language:
English
Duration:
59:45

Croatian subtitles

Revisions