< Return to Video

Amy Smith prezentuje prosty, ratujący życie dizajn

  • 0:00 - 0:02
    Mówiąc o wynalzakch,
  • 0:02 - 0:05
    chciałabym zaprezentować wam historię jednego z moich ulubionych projektów.
  • 0:05 - 0:08
    Myślę, że jest on jednym z najbardziej ekscytujących, nad jakimi pracuję,
  • 0:08 - 0:10
    i myślę też, że najprostszym.
  • 0:10 - 0:14
    Jest to projekt, który potencjalnie może mieć ogromy wpływ na całym świecie.
  • 0:14 - 0:18
    Dotyczy on jednego z największych problemów zdrowotnych na naszej planecie,
  • 0:18 - 0:21
    najczęstszej przyczyny śmierci dzieci poniżej 5 roku życia,
  • 0:21 - 0:26
    którą jest...? Choroby przenoszone przez wodę? Biegunka? Niedożywienie?
  • 0:26 - 0:32
    Nie, jest nią wdychanie dymu z domowych palenisk,
  • 0:32 - 0:37
    będące przyczyną poważnych infekcji układu oddechowego. Dacie temu wiarę?
  • 0:37 - 0:40
    Jestem tym faktem zszokowana, a nawet przerażona.
  • 0:40 - 0:43
    Czy nie potrafimy stworzyć czyściej palącego się opału?
  • 0:43 - 0:45
    Nie potrafimy zrobić lepszych piecyków?
  • 0:45 - 0:49
    Jak to możliwe, że prowadzi to do ponad 2 milionów zgonów każdego roku?
  • 0:49 - 0:51
    Wiem, że Bill Joy opowiadał wam
  • 0:51 - 0:53
    o cudownym świecie nanorurek węglowych.
  • 0:53 - 0:55
    Ja zaś opowiem wam o
  • 0:55 - 0:59
    cudzie makrorurek węglowych, to jest o węglu drzewnym.
  • 1:01 - 1:06
    Mamy tu zdjęcie wiejskich obszarów Haiti. Na Haiti wycięto 98% lasów.
  • 1:06 - 1:09
    Widoki takie jak ten, można zobaczyć na całej wyspie.
  • 1:09 - 1:12
    Brak drzew prowadzi do wszelkiego rodzaju problemów środowiskowych
  • 1:12 - 1:17
    i problemów, które dotyczą całej ludności.
  • 1:17 - 1:19
    Kilka lat temu miała miejsce bardzo dotkliwa powódź,
  • 1:19 - 1:20
    która spowodowała tysiące zgonów,
  • 1:20 - 1:22
    co jest ściśle powiązane z faktem,
  • 1:22 - 1:25
    że na wzgórzach brak jest drzew, które ustabilizowałby glebę.
  • 1:25 - 1:29
    Przychodzą deszcze, spływają rzekami i powstaje powódź.
  • 1:30 - 1:33
    Jednym z powodów, dla których jest tak mało drzew, jest fakt,
  • 1:33 - 1:36
    że ludzie muszą gotować - zbierają drewno,
  • 1:36 - 1:39
    robią z niego węgiel drzewny i na nim gotują.
  • 1:39 - 1:42
    Nie znaczy to, że ludzie ci nie są świadomi szkód jakie czynią środowisku.
  • 1:42 - 1:45
    Wiedzą o tym doskonale, ale nie mają innego wyjścia.
  • 1:45 - 1:47
    Nie ma tu paliw kopalnych,
  • 1:47 - 1:52
    a energia słoneczna nie daje możliwości takiego sposobu gotowania, jaki lubią.
  • 1:52 - 1:54
    Dlatego tak właśnie postępują.
  • 1:54 - 1:58
    Można spotkać rodziny takie jak ta, które idą do lasu po drzewo,
  • 1:58 - 2:01
    ścinają je i wytwarzają z niego węgiel drzewny.
  • 2:02 - 2:05
    Dlatego nie dziwi, że tak dużo wysiłku poświęcono,
  • 2:05 - 2:09
    aby znaleźć alternatywne rodzaje opału.
  • 2:09 - 2:12
    Około czterech lat temu zabrałam zespół studentów na Haiti
  • 2:12 - 2:15
    i pracowaliśmy tam z wolontariuszami z Korpusu Pokoju.
  • 2:15 - 2:17
    To jest właśnie jeden z wolontariuszy,
  • 2:17 - 2:20
    a to jest urządzenie, które zbudował w wiosce, w której pracował.
  • 2:20 - 2:22
    Pomysł polegał na tym, aby wziąć makulaturę,
  • 2:22 - 2:26
    zgnieść ją i wyprodukować brykiety, których można by użyć jako opału.
  • 2:26 - 2:28
    Urządzenie to było jednak bardzo powolne.
  • 2:28 - 2:31
    Tak więc nasi studenci inżynierii zaczęli pracować nad urządzeniem
  • 2:31 - 2:34
    i za pomocą bardzo prostych zmian
  • 2:34 - 2:37
    byli w stanie trzykrotnie zwiększyć jego wydajność.
  • 2:37 - 2:39
    Możecie sobie wyobrazić jak bardzo byli podekscytowani.
  • 2:39 - 2:43
    Następnie zabrali brykiety ze sobą do instytutu MIT, aby je przetestować.
  • 2:43 - 2:48
    Okazało się, że brykiety nie chcą się palić.
  • 2:48 - 2:51
    Trochę ich to zniechęciło.
  • 2:52 - 2:56
    Jeśli przyjrzycie się bliżej, o tutaj,
  • 2:56 - 2:58
    zobaczycie napis "Korpus Pokoju USA."
  • 2:58 - 3:02
    Jak się również okazało, w wiosce nie było żadnej makulatury.
  • 3:02 - 3:06
    Był to dobry sposób wykorzystania rządowych papierów,
  • 3:06 - 3:08
    które wolontariusz zabrał ze sobą z powrotem do swojej wsi
  • 3:08 - 3:10
    odległej o 800 kilometrów.
  • 3:10 - 3:14
    Pomyśleliśmy jednak, że znajdziemy może lepszy pomysł
  • 3:14 - 3:16
    na alternatywny rodzaj opału.
  • 3:16 - 3:19
    To, co chcieliśmy zrobić, to stworzyć opał
  • 3:19 - 3:22
    z czegoś co jest łatwo dostępne lokalnie.
  • 3:22 - 3:26
    Takie małe cukrownie, jak ta tutaj, można znaleźć na całej wyspie,
  • 3:26 - 3:27
    a ich produktem ubocznym
  • 3:27 - 3:31
    jest bagassa - łodygi trzciny cukrowej, które zostają po wyciśnięciu soku.
  • 3:31 - 3:34
    Bagassa nie ma innego zastosowania. Nie ma żadnych wartości odżywczych,
  • 3:34 - 3:36
    dlatego nie karmią nią zwierząt.
  • 3:36 - 3:40
    Stosy bagassy leżą po prostu w pobliżu cukrowni do momentu spalenia.
  • 3:40 - 3:43
    To, co chcieliśmy osiągnąć, to znaleźć sposób
  • 3:43 - 3:46
    na wykorzystanie tego odpadu jako opał
  • 3:46 - 3:49
    przypominający węgiel drzewny,
  • 3:49 - 3:51
    na którym ludzie mogliby łatwo przyrządzać posiłki.
  • 3:51 - 3:56
    Przez następne kilka lat razem ze studentami pracowaliśmy nad technologią.
  • 3:56 - 4:00
    Najpierw bierzemy bagassę, potem bardzo prosty piec,
  • 4:00 - 4:03
    który można zrobić ze zużytej 208-litrowej metalowej beczki po oleju.
  • 4:03 - 4:07
    Po jakimś czasie, po podpaleniu bagassy, przykrywamy beczkę,
  • 4:07 - 4:10
    aby ograniczyć dostęp tlenu do pieca
  • 4:10 - 4:14
    i na koniec uzyskujemy zwęglony materiał.
  • 4:14 - 4:16
    Jednak, nie nadaje się on jeszcze do palenia - jest zbyt delikatny
  • 4:16 - 4:20
    i spala się zbyt szybko, by można było na tym gotować.
  • 4:20 - 4:24
    Dlatego musieliśmy wypróbować jakiś sposób uformowania z tego przydatnych brykietów.
  • 4:24 - 4:27
    Pomocnym okazał się fakt, że jeden z moich studentów pochodził z Ghany
  • 4:27 - 4:32
    i pamiętał jedno z dań, które przygotowywała jego mama, zwane kokonte -
  • 4:32 - 4:35
    coś w rodzaju bardzo gęstej masy zrobionej z korzenia kasawy.
  • 4:35 - 4:37
    Wobec tego sprawdziliśmy i odkryliśmy,
  • 4:37 - 4:41
    że kasawę uprawia się na Haiti pod nazwą manioku.
  • 4:41 - 4:43
    Tak naprawdę uprawia się ją na całym świecie -
  • 4:43 - 4:47
    juka, tapioka, maniok, kasawa - to wszytko nazwy tej samej rośliny -
  • 4:47 - 4:49
    warzywa o bulwach bogatych w skrobię.
  • 4:49 - 4:52
    Można z niej przyrządzić bardzo gęstą masę,
  • 4:52 - 4:56
    która może posłużyć jako spoiwo do uformowania zwęglonych brykietów.
  • 4:56 - 4:59
    Tak właśnie zrobiliśmy. Pojechaliśmy na Haiti.
  • 4:59 - 5:02
    To są absolwenci pierwszej szkoły Ecole de Chabon -
  • 5:02 - 5:04
    Istytutu Węgla Drzewnego, a to są... -
  • 5:04 - 5:06
    (Śmiech)
  • 5:06 - 5:11
    zgadza się. Jestem jednocześnie instruktorem w instytucie MIT i CIT -
  • 5:11 - 5:15
    a to są brykiety, które wyprodukowaliśmy.
  • 5:15 - 5:20
    Teraz przenieśmy się na inny kontynent. To są Indie,
  • 5:20 - 5:25
    a to jest najpowszechniej używany w Indiach opał do gotowania: krowi nawóz.
  • 5:25 - 5:29
    Ten rodzaj opału wytwarza podczas spalania o wiele więcej dymu w porównaniu z opałem stosowanym na Haiti.
  • 5:29 - 5:32
    Zrozumieć więc można jak negatywny wpływ na zdrowie
  • 5:32 - 5:36
    ma gotowanie z użyciem opału z krowich odchodów i biomasy.
  • 5:36 - 5:39
    Narażone są szczególnie dzieci i kobiety,
  • 5:39 - 5:41
    gdyż to one przebywają w pobliżu paleniska.
  • 5:41 - 5:44
    Chcieliśmy dlatego zobaczyć, czy da się tutaj wprowadzić
  • 5:44 - 5:46
    tę nową technologię produkcji węgla.
  • 5:46 - 5:49
    Niestety nie uprawia się tutaj trzciny cukrowej;
  • 5:49 - 5:52
    nie mają tutaj również kasawy - to nas jednak nie powstrzymało.
  • 5:52 - 5:56
    To co zrobiliśmy, to rozpoznaliśmy, jakie były lokalnie dostępne źródła biomasy.
  • 5:56 - 5:59
    Na tym terenie była to słoma pszenicy i słoma ryżowa.
  • 5:59 - 6:01
    Za spoiwo mogły nam posłużyć
  • 6:01 - 6:03
    małe ilości obornika, którego
  • 6:03 - 6:06
    miejscowa ludność zwyczajowo używa jako opału.
  • 6:06 - 6:10
    Zrobiliśmy badania porównawcze i tutaj możecie zobaczyć
  • 6:10 - 6:13
    brykiety węglowe, a tutaj obornik.
  • 6:13 - 6:16
    Widać, że brykiety są o wiele czyściej palącym się opałem,
  • 6:16 - 6:19
    a nawet znacznie szybciej podgrzewają wodę.
  • 6:19 - 6:21
    Jak dotąd, byliśmy bardzo zadowoleni.
  • 6:21 - 6:23
    Zauważyliśmy również,
  • 6:23 - 6:26
    że w porównaniu z węglem drzewnym,
  • 6:26 - 6:29
    nasze brykiety nie spalały się równie długo i trochę się rozsypywały
  • 6:29 - 6:32
    i traciliśmy energię, gdy rozpadały się w czasie gotowania.
  • 6:32 - 6:36
    Postanowiliśmy więc znaleźć sposób, aby wyprodukować mocniejsze brykiety,
  • 6:36 - 6:40
    które mogłyby konkurować z węglem drzewnym, sprzedawanym na targach na Haiti.
  • 6:40 - 6:44
    Wróciliśmy do instytutu MIT, wyciągnęliśmy aparat Instrona
  • 6:44 - 6:47
    i zbadaliśmy jakiej siły potrzeba
  • 6:47 - 6:49
    by sprasować brykiet na tyle mocno,
  • 6:49 - 6:52
    by był bardziej efektywny.
  • 6:52 - 6:56
    W tym samym czasie, kiedy studenci prowadzili doświadczenia w laboratorium,
  • 6:56 - 7:02
    partnerzy projektu ze społeczności Haitańskiej również pracowali nad poprawą technologii tak,
  • 7:02 - 7:08
    by stała się bardziej dostępna dla ludzi mieszkających na wsi.
  • 7:08 - 7:10
    Po jakimś czasie
  • 7:10 - 7:15
    zbudowaliśmy tanią w produkcji prasę, która umożliwia produkcję zwęglonego materiału,
  • 7:15 - 7:22
    który pali się dłużej od węgla drzewnego i o wiele czyściej.
  • 7:22 - 7:26
    Znaleźliśmy się w sytuacji, w której mamy produkt naprawdę lepszy od tego,
  • 7:26 - 7:29
    jaki można kupić na haitańskim targu -
  • 7:29 - 7:32
    miejscu, w którym wspaniale się przebywa.
  • 7:33 - 7:39
    Na Haiti, każdego roku wycina się 30 milionów drzew.
  • 7:39 - 7:41
    Jest możliwość, aby wprowadzić nasz projekt w życie
  • 7:41 - 7:43
    i uratować znaczną ich ilość.
  • 7:43 - 7:49
    Ponadto przychód, jaki można wygenerować z naszego węgla wyniesie 260 milionów dolarów.
  • 7:49 - 7:52
    To ogromnie dużo jak na taki kraj, jak Haiti,
  • 7:52 - 7:54
    gdzie populacja wynosi 8 milinów ludzi,
  • 7:54 - 7:58
    a średni dochód poniżej 400 dolarów.
  • 7:58 - 8:03
    Również w tym aspekcie, nasz projekt rozwiązuję pewne problemy.
  • 8:03 - 8:05
    Jest jeszcze jedna rzecz, którą uważam za interesującą.
  • 8:05 - 8:10
    Mam przyjaciela na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, który zajmował się analizą ryzyka.
  • 8:10 - 8:13
    Porównał on szkodliwość wpływu na zdrowie
  • 8:13 - 8:15
    spalania drewna i węgla drzewnego
  • 8:15 - 8:17
    i wykazał, że na skalę światową
  • 8:17 - 8:21
    można by zapobiec milionowi zgonów, przestawiając się na gotowanie na węglu drzewnym zamiast na drewnie.
  • 8:21 - 8:23
    To niesamowite,
  • 8:23 - 8:26
    ale jak dotąd nie dało się tego zrobić bez ścinania drzew.
  • 8:26 - 8:28
    Teraz mamy rozwiązanie,
  • 8:28 - 8:32
    z użyciem którego możemy przetworzyć odpady rolnicze na opał.
  • 8:32 - 8:34
    Jedną z naprawdę ekscytujących rzeczy,
  • 8:34 - 8:37
    jest odkrycie, którego dokonałam podczas podróży do Ghany w zeszłym miesiącu.
  • 8:37 - 8:40
    Jest to, tak mi się wydaje, najfajniejsza rzecz,
  • 8:40 - 8:43
    a jest nawet mniej zaawansowana technologicznie niż to, co właśnie widzieliście,
  • 8:43 - 8:46
    jeśli jest to w ogóle możliwe. Oto ona.
  • 8:46 - 8:51
    A więc co to jest? Są to kolby kukurydzy zamienione w węgiel.
  • 8:51 - 8:54
    Piękno tego pomysłu tkwi w tym, że nie ma potrzeby formowania brykietów.
  • 8:54 - 8:58
    To paliwo jest dostępne w postaci gotowej, jak mój laptop za 100 dolarów, ten tutaj.
  • 8:58 - 9:01
    Nawet przyniosłam próbki, tak jak Nick.
  • 9:01 - 9:04
    (Śmiech)
  • 9:04 - 9:06
    Podajcie je dalej.
  • 9:07 - 9:12
    Są w pełni funkcjonalne, przetestowane, gotowe do wprowadzenia na rynek.
  • 9:15 - 9:20
    Niesamowite w tej technologii jest również to,
  • 9:20 - 9:24
    że jej transfer jest tak łatwy.
  • 9:24 - 9:26
    W porównaniu z węglem z trzciny cukrowej,
  • 9:26 - 9:29
    gdzie musieliśmy uczyć ludzi jak, formować go w brykiety
  • 9:29 - 9:31
    i gdzie mamy dodatkowy etap gotowania spoiwa,
  • 9:31 - 9:33
    w tej technologii surowiec jest od razu w postaci brykietów.
  • 9:33 - 9:36
    To jest w tej chwili najbardziej ekscytująca rzecz w moim życiu,
  • 9:36 - 9:39
    co może się wydać smutnym komentarzem do mojego życia.
  • 9:39 - 9:41
    (Śmiech)
  • 9:41 - 9:44
    Kiedy jednak to zobaczycie, jak osoby siedzące w pierwszych rzędach, mam rację?
  • 9:44 - 9:46
    No właśnie. Wracając do tematu -
  • 9:46 - 9:48
    (Śmiech)
  • 9:48 - 9:52
    jest to doskonały przykład
  • 9:52 - 9:57
    tego, o czym mówił Robert Wright w tych swoich sumowaniach niezerowych.
  • 9:57 - 10:00
    Mamy w tym przypadku nie tylko korzyść w kwestii zdrowia,
  • 10:00 - 10:02
    ale także w kwestii środowiska.
  • 10:02 - 10:05
    Mamy tu również, co zdarza się niesłychanie rzadko,
  • 10:05 - 10:08
    korzyści ekonomiczne.
  • 10:08 - 10:12
    Ludzie są w stanie wyprodukować własny materiał opałowy z odpadów.
  • 10:12 - 10:14
    Może to stać się źródłem ich dochodu.
  • 10:14 - 10:17
    Mogą zaoszczędzić pieniądze, które musieli by wydać na węgiel drzewny
  • 10:17 - 10:19
    i mogą też wyprodukować więcej niż potrzebują i sprzedać nadmiar na rynku ludziom,
  • 10:19 - 10:21
    którzy nie produkują własnego opału.
  • 10:21 - 10:23
    To bardzo rzadki przypadek, kiedy nie musisz wybierać
  • 10:23 - 10:27
    między zdrowiem i ekonomią, lub środowiskiem i ekonomią.
  • 10:27 - 10:30
    To jest projekt, który uważam za niezwykle ekscytujący
  • 10:30 - 10:36
    i bardzo jestem ciekawa jak się rozwinie.
  • 10:37 - 10:41
    Gdy mówimy o przyszłości, którą stworzymy
  • 10:41 - 10:44
    myślę, że musimy mieć
  • 10:44 - 10:48
    bardzo klarowną wizję świata, w którym żyjemy.
  • 10:48 - 10:52
    Nie mam tu na myśli świata, w którym my żyjemy.
  • 10:52 - 10:56
    Mam na myśli świat, w którym kobiety spędzają 2-3 godziny każdego dnia,
  • 10:56 - 10:59
    mieląc ziarno dla swoich rodzin na posiłek.
  • 10:59 - 11:02
    Mam na myśli świat, w którym zaawansowane materiały budowlane
  • 11:02 - 11:05
    to ręcznie robione cementowe dachówki
  • 11:05 - 11:08
    i gdzie, pracując 10 godzin dziennie,
  • 11:08 - 11:11
    zarabiasz tylko 60 dolarów miesięcznie.
  • 11:12 - 11:20
    Mam na myśli świat, w którym kobiety i dzieci spędzają 40 miliardów godzin rocznie, przynosząc wodę.
  • 11:20 - 11:24
    To tak, jakby cała siła robocza stanu Kalifornia
  • 11:24 - 11:28
    pracowała na pełnym etacie przez rok i nie robiła nic, tylko przynosiła wodę.
  • 11:28 - 11:33
    Mam na myśli świat, w którym dla przykładu, gdyby tutaj były Indie,
  • 11:33 - 11:36
    w tym pomieszczeniu, tylko 3 osoby spośród nas miałyby samochód.
  • 11:36 - 11:37
    Gdyby tu był Afganistan,
  • 11:37 - 11:41
    tylko jedna osoba na tej sali wiedziałaby jak korzystać z internetu.
  • 11:41 - 11:46
    Gdyby tu była Zambia, 300 z was byłaby rolnikami,
  • 11:46 - 11:49
    100 z was miałoby AIDS albo HIV,
  • 11:49 - 11:53
    a ponad połowa z was żyłaby za mniej niż dolara dziennie.
  • 11:53 - 11:58
    To są problemy, z którymi musimy się zmierzyć i znaleźć dla nich rozwiązania.
  • 11:58 - 12:03
    To są problemy, do których powinniśmy przygotowywać naszych inżynierów,
  • 12:03 - 12:07
    naszych projektantów, biznesmenów, przedsiębiorców.
  • 12:07 - 12:10
    To są rozwiązania, które musimy znaleźć.
  • 12:10 - 12:15
    Jest kilka bardzo ważnych obszarów działania, na których powinniśmy się skupić.
  • 12:15 - 12:21
    Jednym z nich jest tworzenie technologii wspierających mikro-finanse i mikro-przdsiębiorczość,
  • 12:21 - 12:25
    aby ludzie, którzy żyją poniżej poziomu ubóstwa, mogli znaleźć sposób, jak się z takiej sytuacji wydostać;
  • 12:25 - 12:27
    ale nie poprzez pracę
  • 12:27 - 12:31
    z wykorzystaniem tradycyjnych zajęć jak wyplatanie koszyków, hodowla kurczaków, itp.,
  • 12:31 - 12:34
    tylko poprzez nowe technologie i nowe produkty,
  • 12:34 - 12:36
    które mogliby produkować na małą skalę.
  • 12:36 - 12:41
    Kolejną rzeczą, w którą wierzę, jest potrzeba tworzenia technologii dla ubogich rolników,
  • 12:41 - 12:44
    by mogli tworzyć wartość dodaną do swoich plonów.
  • 12:44 - 12:47
    Musimy też przemyśleć nasze strategie rozwoju tak,
  • 12:47 - 12:51
    abyśmy nie promowali kampanii edukacyjnych,
  • 12:51 - 12:53
    w których namawiamy ich, aby przestali być rolnikami,
  • 12:53 - 12:56
    ale raczej przekonujemy ich, aby przestali być ubogimi rolnikami -
  • 12:56 - 12:59
    Musimy zastanowić się jak zrobić to efektywnie.
  • 12:59 - 13:02
    Musimy pracować z ludźmi w ich społecznościach
  • 13:02 - 13:05
    i dać im możliwości i narzędzia, których potrzebują,
  • 13:05 - 13:08
    aby mogli rozwiązać swoje problemy. To najlepszy sposób postępowania.
  • 13:08 - 13:10
    Nie powinniśmy tego robić działając z zewnątrz.
  • 13:10 - 13:15
    Musimy wykreować taką właśnie przyszłość i musimy zacząć robić to teraz.
  • 13:15 - 13:17
    Dziękuję.
  • 13:17 - 13:26
    (Brawa)
  • 13:26 - 13:29
    Chris Anderson: Opowiedz nam - w międzyczasie jak czekamy na pytania od publiczności -
  • 13:29 - 13:32
    nad czym jeszcze pracowałaś.
  • 13:32 - 13:34
    Amy Smith: Kilka innych projektów, którymi się zajmujemy
  • 13:34 - 13:37
    skupiają się na sposobach taniego testowania jakości wody,
  • 13:37 - 13:40
    tak, aby lokalne społeczności mogły dbać o swoje własne systemy wodne,
  • 13:40 - 13:43
    żeby wiedziały kiedy działają poprawnie, a kiedy potrzebne jest uzdatnianie.
  • 13:43 - 13:45
    Skupiamy się również na tanich systemach uzdatniania wody.
  • 13:45 - 13:49
    Jedną z bardzo interesujących rzeczy są badania nad dezynfekcją wody z wykorzystaniem energii słonecznej
  • 13:49 - 13:52
    i zwiększaniem możliwości realizacji tego pomysłu.
  • 13:52 - 13:56
    Chris Anderson: Co powstrzymuje te wszystkie projekty od wdrożenia na większą skalę?
  • 13:56 - 13:59
    Czy jest to kwestia znalezienia przedsiębiorców lub spółek kapitałowych?
  • 13:59 - 14:04
    Co jest potrzebne, aby to co masz, rozwinąć na większą skalę?
  • 14:04 - 14:07
    Amy Smith: Tak, jest wielu ludzi, którzy przyczyniają się do rozwoju tych projektów.
  • 14:07 - 14:10
    To trudna sytuacja - jest to rynek bardzo rozproszony
  • 14:10 - 14:12
    z populacją konsumentów o bardzo niskich dochodach.
  • 14:12 - 14:16
    Nie można więc użyć tych samych schematów działania, co w Stanach Zjednoczonych,
  • 14:16 - 14:18
    aby wszystko ruszyło do przodu.
  • 14:18 - 14:21
    Mamy też mało liczną kadrę, czyli mnie.
  • 14:21 - 14:22
    (Śmiech)
  • 14:22 - 14:25
    Więc, wiecie, robię, co się da z pomocą studentów.
  • 14:25 - 14:27
    Mamy 30 studentów rocznie, którzy ruszają w teren
  • 14:27 - 14:29
    i próbują wdrażać te pomysły i je rozwijać.
  • 14:29 - 14:33
    Inną kwestią jest fakt, że trzeba robić rzeczy perspektywiczne,
  • 14:33 - 14:37
    tak jak - no wiesz, nie możesz spodziewać się wyników w ciągu roku, czy dwóch lat.
  • 14:37 - 14:39
    Musisz patrzeć 5-10 lat do przodu.
  • 14:39 - 14:43
    Myślę, że z wizją chęci zrobienia tego, uda nam się osiągnąć postęp.
Title:
Amy Smith prezentuje prosty, ratujący życie dizajn
Speaker:
Amy Smith
Description:

Dym powstały podczas użytkowania domowych palenisk jest przyczyną śmierci ponad 2 milionów dzieci rocznie w krajach rozwijających się. Amy Smith, inżynier instytutu MIT, prezentuje ze szczegółami ekscytujące, ale proste rozwiązanie: sposób na przekształcenie odpadów rolnych w czysto palący się węgiel.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
14:43
Aleksandra Sobocińska added a translation

Polish subtitles

Revisions