< Return to Video

אלן דה בוטון: פילוסופיה של הצלחה אדיבה ומתונה יותר.

  • 0:00 - 0:03
    אצלי הם בדרך כלל קורים, משברי הקריירה האלו,
  • 0:03 - 0:05
    ביום ראשון בערב,
  • 0:05 - 0:07
    בדיוק כשהשמש מתחילה לשקוע,
  • 0:07 - 0:10
    והפער בין התקוות שלי עבור עצמי,
  • 0:10 - 0:14
    לבין המציאות של חיי, מתחיל להסתעף באופן כה מכאיב
  • 0:14 - 0:17
    שאני בדרך כלל מגיע לבכי מר לתוך כרית.
  • 0:17 - 0:19
    אני מציין את כל זה,
  • 0:19 - 0:22
    אני מציין את כל זה כי אני חושב שזאת לא רק בעיה אישית.
  • 0:22 - 0:24
    אתם יכולים לחשוב שאני טועה בכך.
  • 0:24 - 0:26
    אבל אני חושב שאנחנו חיים בעידן שבו חיינו באופן קבוע
  • 0:26 - 0:28
    מפוסקים על-ידי משברי קריירה,
  • 0:28 - 0:30
    על-ידי רגעים בהם מה שחשבנו שאנחנו יודעים
  • 0:30 - 0:32
    על חיינו, על הקריירות שלנו,
  • 0:32 - 0:36
    בא במגע עם סוג של מציאות מאיימת.
  • 0:36 - 0:39
    יתכן שהיום קל מאי פעם להתפרנס טוב.
  • 0:39 - 0:42
    יתכן שקשה יותר מאי פעם
  • 0:42 - 0:45
    להישאר רגועים, להיות נטולי חרדת קריירה.
  • 0:45 - 0:47
    אני רוצה להסתכל עכשיו, אם יורשה לי,
  • 0:47 - 0:49
    על חלק מהסיבות לכך
  • 0:49 - 0:52
    שאנו מרגישים חרדה לגבי הקריירות שלנו.
  • 0:52 - 0:54
    לכך שאנו עלולים להיות הקורבנות של משברי הקריירה הללו,
  • 0:54 - 0:58
    כאשר אנחנו מתייפחים בעדינות לתוך הכריות שלנו.
  • 0:58 - 1:01
    אחת הסיבות לכך שאולי אנו סובלים
  • 1:01 - 1:03
    היא שאנחנו מוקפים בסנובים.
  • 1:03 - 1:06
    עכשיו, במובן מסויים, יש לי חדשות רעות,
  • 1:06 - 1:09
    במיוחד למי שבא לאוקספורד מחו"ל.
  • 1:09 - 1:11
    ישנה בעיה אמיתית עם סנוביות.
  • 1:11 - 1:13
    כיוון שלפעמים אנשים מחוץ לבריטניה מניחים
  • 1:13 - 1:15
    שסנוביות זאת תופעה בריטית מובהקת
  • 1:15 - 1:18
    שמקובעת בבתים כפריים ותארים.
  • 1:18 - 1:20
    החדשות הרעות הן שזה לא נכון.
  • 1:20 - 1:22
    סנוביות היא תופעה כלל עולמית.
  • 1:22 - 1:24
    אנחנו ארגון גלובלי. זאת תופעה גלובלית.
  • 1:24 - 1:26
    זה קיים. מה זה סנוב?
  • 1:26 - 1:29
    סנוב זה כל מי שלוקח חלק קטן ממך
  • 1:29 - 1:32
    ומשתמש בו כדי להגיע לראיה שלמה של מי שאתה.
  • 1:32 - 1:34
    זאת סנוביות.
  • 1:34 - 1:36
    והסוג הדומיננטי של הסנוביות
  • 1:36 - 1:38
    שקיים כיום זאת סנוביות העבודה.
  • 1:38 - 1:40
    אתה נתקל בזה תוך דקות במסיבה,
  • 1:40 - 1:43
    כאשר אתה נשאל את השאלה המפורסמת והסמלית
  • 1:43 - 1:46
    של תחילת המאה ה-21: "מה אתה עושה?"
  • 1:46 - 1:48
    ובהתאם לאיך שתענה לשאלה הזאת,
  • 1:48 - 1:50
    או שהאנשים מאושרים לראותך במידה שלא תיאמן,
  • 1:50 - 1:52
    או שהם מסתכלים על השעונים שלהם ומבקשים סליחה.
  • 1:52 - 1:53
    (צחוק)
  • 1:53 - 1:56
    עכשיו, ההיפך מסנוב זאת אמא שלך.
  • 1:56 - 1:58
    (צחוק)
  • 1:58 - 2:01
    לא בהכרח אמא שלך או שלי.
  • 2:01 - 2:03
    אלא, האמא האידיאלית, כביכול.
  • 2:03 - 2:05
    מישהי שלא אכפת לה מההישגים שלך.
  • 2:05 - 2:07
    אבל למרבה הצער, רוב האנשים אינם האמהות שלנו.
  • 2:07 - 2:10
    רוב האנשים יוצרים מתאם מדויק בין כמות הזמן,
  • 2:10 - 2:12
    ואם תרצו, אהבה, לא אהבה רומנטית,
  • 2:12 - 2:14
    למרות שזה יכול להיות משהו,
  • 2:14 - 2:16
    אלא אהבה בכלל, כבוד,
  • 2:16 - 2:19
    שהם מוכנים להעניק לנו, שיהיה מוגדר במדויק
  • 2:19 - 2:21
    על ידי מעמדנו בהיררכיה החברתית.
  • 2:21 - 2:24
    וזה חלק גדול מהסיבה לכך שאכפת לנו כל כך מהקריירות שלנו.
  • 2:24 - 2:28
    ואכן שאכפת כל כך מחפצים חומריים.
  • 2:28 - 2:31
    אתם יודעים, לעתים קרובות נאמר לנו שאנחנו חיים בזמניים מאוד חומרניים,
  • 2:31 - 2:33
    שכולנו אנשים חמדניים.
  • 2:33 - 2:35
    אני לא חושב שאנחנו חומרניים במיוחד.
  • 2:35 - 2:37
    אני חושב שאנחנו חיים בחברה
  • 2:37 - 2:39
    שפשוט הצמידה תגמולים רגשיים מסויימים
  • 2:39 - 2:42
    להשגתם של חפצים חומריים.
  • 2:42 - 2:45
    זה לא החפצים החומריים שאנחנו רוצים. זה התגמול שאנו רוצים.
  • 2:45 - 2:47
    וזאת דרך חדשה להסתכל על חפצי המותרות.
  • 2:47 - 2:49
    בפעם הבאה שתראו מישהו נוהג בפרארי
  • 2:49 - 2:51
    אל תחשבו, " זהו מישהו חמדן".
  • 2:51 - 2:54
    תחשבו: "זהו מישהו פגיע במידה שלא תיאמן וזקוק לאהבה".
  • 2:54 - 2:59
    במילים אחרות -- (צחוק)
  • 2:59 - 3:01
    תרגישו אהדה במקום זילזול.
  • 3:01 - 3:03
    ישנן סיבות אחרות --
  • 3:03 - 3:04
    (צחוק)
  • 3:04 - 3:06
    ישנן סיבות אחרות לכך שייתכן שקשה יותר כעת
  • 3:06 - 3:08
    להרגיש רגועים מאי פעם.
  • 3:08 - 3:11
    אחת מהן, וזה פרדוקסלי כי היא קשורה למשהו די נחמד,
  • 3:11 - 3:14
    היא התקווה שיש לכולנו עבור הקריירות שלנו.
  • 3:14 - 3:16
    מאז ומעולם לא היו ציפיות כה גבוהות
  • 3:16 - 3:19
    בנוגע למה בני האדם מסוגלים להשיג במשך החיים שלהם.
  • 3:19 - 3:22
    נאמר לנו, ממקורות רבים, שכל אחד יכול להשיג כל דבר.
  • 3:22 - 3:24
    נפטרנו משיטת הקאסטות.
  • 3:24 - 3:26
    אנחנו כיום בשיטה שבה כל אחד יכול להגיע
  • 3:26 - 3:28
    לכל תפקיד שהוא רוצה.
  • 3:28 - 3:30
    וזה רעיון יפהפה.
  • 3:30 - 3:34
    לזה מתלווה רוח של שוויון. כולנו בעצם שווים.
  • 3:34 - 3:36
    אין היררכיות
  • 3:36 - 3:38
    מוגדרות בבירור.
  • 3:38 - 3:40
    יש רק בעיה אחת ממש גדולה עם זה.
  • 3:40 - 3:42
    והבעיה הזו היא קנאה.
  • 3:42 - 3:45
    קנאה, זה ממש טאבו להזכיר קנאה,
  • 3:45 - 3:48
    אבל אם יש רגש דומיננטי בחברה המודרנית, זוהי קנאה.
  • 3:48 - 3:52
    וזה קשור לרוח השוויון. תרשו לי להסביר.
  • 3:52 - 3:55
    אני חושב שזה יהיה מאוד יוצא דופן עבור מישהו כאן, או מישהו מהצופים,
  • 3:55 - 3:57
    לקנא במלכת אנגליה.
  • 3:57 - 4:00
    על אף שהיא הרבה יותר עשירה מכל אחד מכם.
  • 4:00 - 4:03
    ויש לה בית מאוד גדול.
  • 4:03 - 4:07
    הסיבה לכך שאנחנו לא מקנאים בה היא מפני שהיא תמוהה מידי.
  • 4:07 - 4:09
    היא פשוט מוזרה מידי.
  • 4:09 - 4:11
    אנחנו לא יכולים להזדהות איתה. היא מדברת בצורה מוזרה.
  • 4:11 - 4:13
    היא באה ממקום משונה.
  • 4:13 - 4:17
    כך שאנחנו לא יכולים להזדהות איתה. וכשאתה לא יכול להזדהות עם מישהו אתה לא מקנא בו.
  • 4:17 - 4:20
    ככל ששני אנשים קרובים יותר, בגילם, ברקע,
  • 4:20 - 4:23
    בתהליך ההזדהות, כך יש יותר סכנה של קנאה.
  • 4:23 - 4:26
    וזו, דרך אגב, הסיבה למה לא כדאי ללכת לפגישת מחזור של בית הספר.
  • 4:26 - 4:29
    כי אין נקודת התייחסות חזקה יותר
  • 4:29 - 4:31
    מאשר אנשים שהיית בבית הספר איתם.
  • 4:31 - 4:34
    אבל הבעיה של החברה המודרנית, באופן כללי, היא שזו הופכת את כל העולם
  • 4:34 - 4:36
    לבית ספר. כולם לובשים ג'ינס, כולם אותו הדבר.
  • 4:36 - 4:38
    ובכל זאת, הם לא.
  • 4:38 - 4:41
    כך שישנה רוח של שוויון, משולבת עם חוסר שוויון עמוק.
  • 4:41 - 4:44
    שזה יוצר -- יכול ליצור מצב מאוד מלחיץ.
  • 4:44 - 4:46
    כנראה שזה בלתי סביר באותה מידה שכיום
  • 4:46 - 4:48
    תהפוך לעשיר ומפורסם כמו ביל גייטס,
  • 4:48 - 4:50
    כפי שזה היה בלתי סביר במאה ה-17
  • 4:50 - 4:53
    שתתפס בסולם המעמדות של האצולה הצרפתית.
  • 4:53 - 4:55
    אבל הנקודה היא, שזה לא מרגיש ככה.
  • 4:55 - 4:58
    כתבי עת וכלי תקשורת אחרים יוצרים את ההרגשה,
  • 4:58 - 5:01
    שאם יש לך אנרגיה, כמה רעיונות מבריקים לגבי טכנולוגיה,
  • 5:01 - 5:05
    מוסך, גם אתה יכול להתחיל משהו ענק.
  • 5:05 - 5:06
    (צחוק)
  • 5:06 - 5:09
    וההשלכות של הבעיה הזו ניכרות בחנויות הספרים.
  • 5:09 - 5:12
    כשהולכים לחנות ספרים גדולה ומסתכלים במדורי העזרה העצמית,
  • 5:12 - 5:14
    כפי שאני נוהג לפעמים,
  • 5:14 - 5:16
    אם מנתחים ספרי עזרה-עצמית שמופקים
  • 5:16 - 5:18
    בעולם כיום, ישנם בעיקרון שני סוגים.
  • 5:18 - 5:21
    הסוג הראשון אומר לך, "אתה יכול לעשות את זה! אתה יכול להצליח! הכל אפשרי!"
  • 5:21 - 5:24
    והסוג השני אומר לך איך להתמודד
  • 5:24 - 5:27
    עם מה שאנחנו מכנים בנימוס "הערכה-עצמית נמוכה",
  • 5:27 - 5:29
    או בחוסר נימוס " להרגיש ממש רע לגבי עצמך".
  • 5:29 - 5:31
    ישנם יחסי התאמה הדדית ממשיים,
  • 5:31 - 5:35
    קורלציה ממשית בין חברה שאומרת לאנשים שהם יכולים לעשות כל דבר,
  • 5:35 - 5:37
    וקיומה של הערכה-עצמית נמוכה.
  • 5:37 - 5:39
    כך שזאת דרך נוספת שבה משהו שהינו חיובי למדי
  • 5:39 - 5:41
    יכול להביא לתגובת נגד נבזית.
  • 5:41 - 5:44
    ישנה סיבה נוספת מדוע אנו עלולים להרגיש חרדים יותר,
  • 5:44 - 5:48
    לגבי הקריירות שלנו, לגבי מעמדנו בעולם כיום, יותר מאי פעם.
  • 5:48 - 5:50
    וזה שוב, קשור למשהו נחמד.
  • 5:50 - 5:53
    ולדבר הנחמד הזה קוראים מֶרִיטוֹקְרַטְיָה.
  • 5:53 - 5:55
    עכשיו כולם, כל הפוליטיקאים על ימין ועל שמאל,
  • 5:55 - 5:57
    מסכימים שמריטוקרטיה זה דבר אדיר,
  • 5:57 - 6:01
    וכולנו צריכים להשתדל להפוך את החברות שלנו לממש ממש מריטוקרטיות.
  • 6:01 - 6:05
    במילים אחרות, מה היא חברה מריטוקרטית?
  • 6:05 - 6:07
    חברה מריטוקרטית היא זו שבה
  • 6:07 - 6:09
    אם יש לך כשרון ואנרגיה ומיומנות,
  • 6:09 - 6:11
    אתה תגיע לפסגה. שום דבר לא אמור לעמוד בדרכך.
  • 6:11 - 6:14
    זה רעיון יפהפה. הבעיה היא
  • 6:14 - 6:16
    שאם אתה באמת מאמין בחברה
  • 6:16 - 6:19
    שבה אלה שראויים להגיע לפסגה, מגיעים לפסגה,
  • 6:19 - 6:22
    אתה גם, בהשתמע מכך, ובאופן הרבה יותר נבזי,
  • 6:22 - 6:25
    מאמין בחברה שבה אלה שמגיע להם להגיע לתחתית
  • 6:25 - 6:28
    גם מגיעים לתחתית ונשארים שם.
  • 6:28 - 6:31
    במילים אחרות, מעמדך בחיים מתחיל להראות לא מקרי,
  • 6:31 - 6:33
    אלא ראוי ומגיע לך.
  • 6:33 - 6:36
    וזה הופך את הכישלון לנראה הרבה יותר מוחץ.
  • 6:36 - 6:38
    אתם יודעים, בימי הביניים, באנגליה,
  • 6:38 - 6:40
    כאשר פגשת אדם עני מאוד,
  • 6:40 - 6:43
    האדם הזה היה מתואר כ"חסר מזל".
  • 6:43 - 6:47
    באופן מילולי, מישהו שלא בורך על ידי הפורטונה, חסר מזל.
  • 6:47 - 6:49
    היום, במיוחד בארצות הברית,
  • 6:49 - 6:51
    אם תפגשו מישהו בתחתית החברה,
  • 6:51 - 6:54
    הוא עלול, באכזריות, להיות מתואר כ"לוזר".
  • 6:54 - 6:57
    יש הבדל ממשי בין החסר מזל ללוזר.
  • 6:57 - 7:00
    וזה מראה 400 שנות אבולוציה של החברה,
  • 7:00 - 7:03
    ואמונתינו במי הוא האחראי על חיינו.
  • 7:03 - 7:06
    זה כבר לא האלים, אלה עצמינו. אנחנו במושב הנהג.
  • 7:06 - 7:08
    זה מלהיב אם אתה מצליח,
  • 7:08 - 7:10
    ומאוד מרסק אם אתה לא.
  • 7:10 - 7:13
    זה מוביל, במקרים הגרועים ביותר, בניתוחו של סוציולוג
  • 7:13 - 7:17
    כמו אמיל דורקהיים, זה מוביל לאחוז עולה של התאבדות.
  • 7:17 - 7:20
    ישנן יותר התאבדויות במדינות מפותחות אינדיוידואליסטיות
  • 7:20 - 7:22
    מאשר בכל חלק אחר של העולם.
  • 7:22 - 7:24
    וחלק מהסיבה לכך היא שאנשים לוקחים את מה שקורה
  • 7:24 - 7:26
    להם באופן מאוד אישי.
  • 7:26 - 7:30
    הם בעלי ההצלחה שלהם. אבל הם גם בעלי הכישלון שלהם.
  • 7:30 - 7:32
    האם יש הקלה כלשהי מחלק מהלחצים הללו
  • 7:32 - 7:34
    שתיארתי עתה?
  • 7:34 - 7:36
    אני חושב שיש. הייתי רק רוצה להפנות אל כמה מהם.
  • 7:36 - 7:38
    בואו נקח את מריטוקרטיה.
  • 7:38 - 7:41
    הרעיון הזה שכל אחד ראוי להגיע לאן שהוא מגיע.
  • 7:41 - 7:44
    אני חושב שזה רעיון מטורף, מטורף לחלוטין.
  • 7:44 - 7:46
    אני אתמוך בכל פוליטיקאי משמאל ומימין,
  • 7:46 - 7:48
    עם כל רעיון מריטוקרטי חצי הגון.
  • 7:48 - 7:50
    אני מריטוקרט וזהו זה.
  • 7:50 - 7:52
    אבל אני חושב שזה מטורף להאמין שאנחנו אי פעם
  • 7:52 - 7:56
    נצליח ליצור חברה שבאמת ובתמים מריטוקרטית. זה חלום בלתי אפשרי.
  • 7:56 - 7:58
    הרעיון שאנחנו ניצור חברה
  • 7:58 - 8:00
    שבה ממש כולם מדורגים,
  • 8:00 - 8:02
    הטובים בפסגה, והרעים בתחתית,
  • 8:02 - 8:04
    וזה נעשה בדיוק כפי שזה צריך להיות, הוא בלתי אפשרי.
  • 8:04 - 8:06
    יש פשוט יותר מידי גורמים אקראיים.
  • 8:06 - 8:08
    תאונות, תאונות לידה,
  • 8:08 - 8:11
    תאונות של דברים שנופלים על הראשים של אנשים, מחלות וכו'.
  • 8:11 - 8:13
    לעולם לא נצליח לדרג אותם.
  • 8:13 - 8:15
    לעולם לא נצליח לדרג אנשים כמו שצריך.
  • 8:15 - 8:18
    אני נמשך לציטוט מקסים של אוגוסטינוס הקדוש ב"עיר האלוהים",
  • 8:18 - 8:22
    שבו הוא אומר: " זה חטא לשפוט אדם לפי המשרה שלו".
  • 8:22 - 8:24
    באנגלית מודרנית זה אומר,
  • 8:24 - 8:26
    זה חטא להגיע לדעה לגבי עם מי אתה צריך לדבר
  • 8:26 - 8:28
    בהתבסס על הכרטיס ביקור שלו.
  • 8:28 - 8:30
    זה לא המשרה שצריכה לבוא בחשבון.
  • 8:30 - 8:32
    ועל פי אוגוסטינוס הקדוש,
  • 8:32 - 8:34
    זה רק האלוהים שיכול באמת לשים את כולם במקומם.
  • 8:34 - 8:36
    והוא הולך לעשות את זה ביום הדין
  • 8:36 - 8:38
    עם מלאכים וחצוצרות, והשמיים ייפתחו.
  • 8:38 - 8:41
    רעיון מטורף, אם אתה אדם חילוני, כמוני.
  • 8:41 - 8:43
    אבל יש משהו מאוד בעל ערך ברעיון הזה, אף על פי כן.
  • 8:43 - 8:47
    במילים אחרות, תחזיקו את עצמכם כשאתם באים לשפוט אנשים.
  • 8:47 - 8:50
    אתם לא בהכרח יודעים מה הערך האמיתי של מישהו.
  • 8:50 - 8:52
    זהו החלק הבלתי ידוע שלהם.
  • 8:52 - 8:55
    ואנחנו לא צריכים להתנהג כאילו זה ידוע.
  • 8:55 - 8:58
    ישנו מקור נוסף של נחמה ורווחה לכל זה.
  • 8:58 - 9:01
    כאשר אנו חושבים על להיכשל בחיים, כאשר אנו חושבים על כישלון,
  • 9:01 - 9:03
    אחת הסיבות לכך שאנחנו מפחדים להיכשל זה לא רק
  • 9:03 - 9:05
    אובדן ההכנסה, אובדן המעמד.
  • 9:05 - 9:09
    מה שאנו חוששים ממנו זה שיפוט ולעג של אחרים. וזה קיים.
  • 9:09 - 9:11
    אתם יודעים, הכלי המספר אחד של לעג
  • 9:11 - 9:13
    בימינו, הוא העיתון.
  • 9:13 - 9:15
    ואם תפתחו את העיתון בכל יום בשבוע,
  • 9:15 - 9:17
    הוא מלא באנשים שהרסו את החיים שלהם.
  • 9:17 - 9:20
    הם שכבו עם האדם הלא נכון. הם לקחו את החומר הלא נכון.
  • 9:20 - 9:22
    הם העבירו את החקיקה הלא נכונה. מה שזה לא יהיה.
  • 9:22 - 9:25
    ואז הם ראויים ללעג.
  • 9:25 - 9:28
    במילים אחרות, הם נכשלו. והם מתוארים כ"לוזרים".
  • 9:28 - 9:30
    עכשיו האם יש אלטרנטיבה לזה?
  • 9:30 - 9:32
    אני חושב שהמסורת המערבית מראה לנו אלטרנטיבה אחת מפוארת.
  • 9:32 - 9:35
    וזו הטרגדיה.
  • 9:35 - 9:38
    האמנות הטראגית, כפי שהתפתחה בתיאטראות של יוון עתיקה,
  • 9:38 - 9:40
    במאה החמישית לפנה"ס, הייתה במהותה צורת אמנות
  • 9:40 - 9:43
    שהוקדשה להתחקות כיצד אנשים נכשלים.
  • 9:43 - 9:47
    וכמו כן להעניק להם מידה של השתתפות בצער.
  • 9:47 - 9:51
    אשר החיים הרגילים לא בהכרח היו מעניקים להם.
  • 9:51 - 9:52
    אני זוכר לפני כמה שנים, חשבתי על כל זה.
  • 9:52 - 9:54
    והלכתי לראות את "הספורט של יום ראשון",
  • 9:54 - 9:57
    צהובון שאני לא ממליץ לכם להתחיל לקרוא,
  • 9:57 - 9:59
    אם אתם לא מכירים אותו כבר.
  • 9:59 - 10:01
    והלכתי לדבר איתם
  • 10:01 - 10:04
    על אי אלו מהטרגדיות הגדולות של האמנות המערבית.
  • 10:04 - 10:06
    ורציתי לראות כיצד הם יתפסו את השלד
  • 10:06 - 10:09
    של סיפורים מסויימים אם הם היו מגיעים כידיעה חדשותית
  • 10:09 - 10:12
    בדסק החדשות בשבת בצהריים.
  • 10:12 - 10:14
    אז סיפרתי להם על אותלו. הם לא שמעו עליו אבל היו מוקסמים ממנו.
  • 10:14 - 10:15
    (צחוק)
  • 10:15 - 10:18
    וביקשתי מהם לכתוב את הכותרת לסיפור של אותלו.
  • 10:18 - 10:21
    הם חשבו על "מהגר חולה-אהבה הורג את בת הסנאטור"
  • 10:21 - 10:23
    מרוח על פני הכותרת.
  • 10:23 - 10:25
    נתתי להם את קו העלילה של מדאם בובארי.
  • 10:25 - 10:27
    שוב, ספר שהם היו מוקסמים לגלות.
  • 10:27 - 10:32
    והם כתבו "נואפת עם התמכרות לשופינג בולעת רעל לאחר הונאת אשראי"
  • 10:32 - 10:33
    (צחוק)
  • 10:33 - 10:35
    ואז האהוב עליי.
  • 10:35 - 10:37
    באמת יש להם סוג של גאונות לגמרי משלהם, לחברה האלה.
  • 10:37 - 10:39
    האהוב עליי הוא "אדיפוס המלך" של סופוקלס.
  • 10:39 - 10:42
    "סקס עם אמא היה מעוור"
  • 10:42 - 10:45
    (צחוק)
  • 10:45 - 10:47
    (מחיאות כפיים)
  • 10:47 - 10:50
    במובן מסוים, אם תרצו, בקצה אחד של הספקטרום של אהדה,
  • 10:50 - 10:52
    יש לכם את הצהובון.
  • 10:52 - 10:55
    ובקצה השני של הספקטרום יש לכם את הטרגדיה והאמנות הטרגית.
  • 10:55 - 10:57
    ואני מניח שאני טוען שאנו צריכים ללמוד קצת
  • 10:57 - 10:59
    אודות מה שמתרחש באמנות הטרגית.
  • 10:59 - 11:02
    זה יהיה מטורף לקרוא להמלט לוזר.
  • 11:02 - 11:05
    הוא לא לוזר, למרות שהוא חווה אובדן.
  • 11:05 - 11:07
    ואני חושב שזה המסר של הטרגדיה עבורנו,
  • 11:07 - 11:10
    והסיבה לחשיבותה הרבה, לדעתי.
  • 11:10 - 11:12
    הדבר השני לגבי החברה המודרנית,
  • 11:12 - 11:14
    ולמה היא גורמת לחרדה הזו,
  • 11:14 - 11:17
    היא שאין לנו שום דבר במרכזה שהוא לא-אנושי.
  • 11:17 - 11:19
    אנחנו החברה הראשונה שחיה בעולם
  • 11:19 - 11:22
    שבו אנו לא סוגדים לשום דבר חוץ מעצמינו.
  • 11:22 - 11:24
    יש לנו דעה מאוד גבוהה על עצמינו. וכך גם צריך להיות.
  • 11:24 - 11:27
    שמנו אנשים על הירח. עשינו כל מיני דברים יוצאים מן הכלל.
  • 11:27 - 11:29
    ולכן אנו נוטים להעריץ את עצמינו.
  • 11:29 - 11:31
    הגיבורים שלנו הם גיבורים אנושיים.
  • 11:31 - 11:33
    זהו מצב מאוד חדש.
  • 11:33 - 11:35
    לרוב החברות האחרות היה, בדיוק במרכזן,
  • 11:35 - 11:37
    פולחן של משהו נשגב. אל,
  • 11:37 - 11:39
    רוח, כוח טבע, היקום.
  • 11:39 - 11:42
    מה שזה לא יהיה, דבר מה אחר שסוגדים לו.
  • 11:42 - 11:44
    איבדנו קצת את ההרגל של לעשות את זה.
  • 11:44 - 11:46
    שזו, אני חושב, הסיבה שאנו נמשכים במיוחד לטבע.
  • 11:46 - 11:49
    לא למען הבריאות שלנו, למרות שזה לעתים קרובות מוצג כך.
  • 11:49 - 11:53
    אלא בגלל שזו בריחה מתל הנמלים האנושי.
  • 11:53 - 11:55
    זו בריחה מהתחרות שלנו,
  • 11:55 - 11:57
    והדרמות שלנו.
  • 11:57 - 11:59
    וזו הסיבה לכך שאנו נהנים להסתכל על קרחונים ואוקיינוסים,
  • 11:59 - 12:03
    ולהרהר בכדור הארץ מחוץ להיקפו וכו'.
  • 12:03 - 12:07
    אנחנו אוהבים להרגיש בקשר עם משהו שאינו אנושי.
  • 12:07 - 12:11
    וזה כל כך מאוד חשוב לנו.
  • 12:11 - 12:14
    מה שאני חושב שדיברתי עליו למעשה זה הצלחה וכישלון.
  • 12:14 - 12:17
    ואחד הדברים המעניינים לגבי הצלחה
  • 12:17 - 12:19
    הוא שאנו חושבים שאנו יודעים מה זה אומר.
  • 12:19 - 12:21
    אילו הייתי אומר לכם שיש מישהו מאחורי המסך
  • 12:21 - 12:24
    שמאוד מצליח, רעיונות מסויימים היו מיד עולים לראש.
  • 12:24 - 12:26
    הייתם חושבים שייתכן שהאדם הזה עשה הרבה כסף,
  • 12:26 - 12:29
    השיג מוניטין בתחום כלשהו.
  • 12:29 - 12:31
    תיאוריית ההצלחה שלי, ואני מישהו
  • 12:31 - 12:34
    שמאוד מעוניין בהצלחה. אני באמת רוצה להיות מצליח.
  • 12:34 - 12:36
    אני כל הזמן חושב, "איך אני יכול להיות יותר מצליח?"
  • 12:36 - 12:38
    אבל ככל שאני מתבגר, אני גם מאוד מבחין בניואנסים
  • 12:38 - 12:40
    של מה המשמעות של המילה "הצלחה" יכולה להיות.
  • 12:40 - 12:42
    הנה התובנה שהיתה לי לגבי הצלחה.
  • 12:42 - 12:45
    אתה לא יכול להיות מצליח בהכל.
  • 12:45 - 12:47
    אנו שומעים הרבה דיבורים על איזון עבודה-חיים.
  • 12:47 - 12:50
    שטויות. אתה לא יכול לקבל הכל. אתה לא יכול.
  • 12:50 - 12:52
    אז כל ראיה של הצלחה
  • 12:52 - 12:54
    חייבת להודות במה היא מפסידה,
  • 12:54 - 12:56
    איפה נמצא אלמנט ההפסד.
  • 12:56 - 12:59
    ואני חושב שכל חיים נבונים יסכימו
  • 12:59 - 13:02
    כמו שאני אומר, שהולך להיות אלמנט שבו אנו לא מצליחים.
  • 13:02 - 13:04
    והעניין בנוגע לחיים מצליחים,
  • 13:04 - 13:06
    הוא שבהרבה פעמים, הרעיונות שלנו
  • 13:06 - 13:09
    לגבי מה זה אומר לחיות באופן מוצלח, הם לא שלנו.
  • 13:09 - 13:11
    הם שאובים מאנשים אחרים.
  • 13:11 - 13:13
    בעיקר, אם אתה גבר, אביך.
  • 13:13 - 13:15
    ואם את אישה, אימך.
  • 13:15 - 13:18
    פסיכואנליזה מנסה להשמיע את המסר הזה במשך כ- 80 שנה.
  • 13:18 - 13:21
    אף אחד לא מקשיב לזה מספיק חזק. אבל אני מאוד מאמין שזה נכון.
  • 13:21 - 13:23
    אנחנו גם שואבים מסרים
  • 13:23 - 13:25
    מכל דבר, החל מטלויזיה, עד פרסום,
  • 13:25 - 13:27
    עד שיווק וכו'.
  • 13:27 - 13:29
    אלה הם כוחות מאוד רבי עוצמה
  • 13:29 - 13:33
    שמגדירים את מה שאנו רוצים, וכיצד אנו רואים את עצמינו.
  • 13:33 - 13:36
    כשנאמר לנו שהבנקאות היא מקצוע מאוד מכובד
  • 13:36 - 13:38
    הרבה מאיתנו רוצים להיכנס לבנקאות.
  • 13:38 - 13:41
    כשהבנקאות כבר לא כל כך מכובדת, אנו מאבדים עניין בבנקאות.
  • 13:41 - 13:44
    אנו מאוד פתוחים להצעות.
  • 13:44 - 13:47
    אז מה שאני רוצה לטעון, זה לא שאנו צריכים לוותר
  • 13:47 - 13:49
    על מושגי ההצלחה שלנו.
  • 13:49 - 13:51
    אבל אנו צריכים לוודא שהם אכן שלנו.
  • 13:51 - 13:53
    אנחנו צריכים להתמקד ברעיונות שלנו.
  • 13:53 - 13:56
    ולוודא שהם בבעלות שלנו,
  • 13:56 - 13:58
    שאנו באמת היוצרים של השאיפות שלנו.
  • 13:58 - 14:00
    כי זה גרוע מספיק, לא לקבל את מה שאתה רוצה.
  • 14:00 - 14:03
    אבל זה אפילו גרוע יותר להחזיק ברעיון
  • 14:03 - 14:06
    לגבי מה שאתה רוצה, ולגלות בסופו של מסע,
  • 14:06 - 14:09
    שזה לא, למעשה, מה שרצית מלכתחילה.
  • 14:09 - 14:11
    אז אני הולך לסיים את זה פה.
  • 14:11 - 14:14
    אבל מה שאני באמת רוצה להדגיש זה
  • 14:14 - 14:16
    בהחלט, הצלחה, כן.
  • 14:16 - 14:18
    אבל הבה נשלים עם המוזרות של כמה מהרעיונות שלנו.
  • 14:18 - 14:21
    בואו נחקור את המושגים שלנו של הצלחה.
  • 14:21 - 14:25
    בואו נוודא שרעיונות שלנו של הצלחה הם באמת שלנו.
  • 14:25 - 14:27
    תודה רבה לכם.
  • 14:27 - 14:43
    (מחיאות כפיים)
  • 14:43 - 14:45
    זה היה מרתק. איך אתה מיישב את
  • 14:45 - 14:50
    הרעיון הזה של היות מישהו --
  • 14:50 - 14:53
    שזה רע לחשוב על מישהו בתור לוזר,
  • 14:53 - 14:57
    עם הרעיון שהרבה אנשים אוהבים, של לקחת שליטה על חייך.
  • 14:57 - 15:00
    ושבחברה שמעודדת את זה
  • 15:00 - 15:03
    אולי חייבים להיות איזה שהם מנצחים ומפסידים.
  • 15:03 - 15:06
    כן. אני חושב שזה רק האקראיות
  • 15:06 - 15:08
    של תהליך הניצחון וההפסד שרציתי להדגיש.
  • 15:08 - 15:10
    מכיוון שהדגש כיום הוא כל כך
  • 15:10 - 15:12
    על הצדק של הכל.
  • 15:12 - 15:14
    ופוליטיקאים תמיד מדברים על צדק.
  • 15:14 - 15:17
    עכשיו אני מאמין אדוק בצדק. אני פשוט חושב שזה בלתי אפשרי.
  • 15:17 - 15:19
    אז אנו צריכים לעשות את כל שביכולתנו,
  • 15:19 - 15:21
    עלינו לעשות את כל מה שביכולתנו כדי לרדוף אותו.
  • 15:21 - 15:23
    אבל בסוף היום אנחנו צריכים לזכור תמיד
  • 15:23 - 15:26
    שכל מי שעומד מולנו, כל מה שקרה בחייהם,
  • 15:26 - 15:29
    יהיה אלמנט חזק של מקריות.
  • 15:29 - 15:31
    וזה מה שאני מנסה להשאיר מקום עבורו.
  • 15:31 - 15:33
    כי אחרת זה יכול להפוך לקלסטרופובי למדי.
  • 15:33 - 15:35
    אני מתכוון, האם אתה מאמין שאתה יכול לשלב
  • 15:35 - 15:37
    את הסוג של פילוסופיית עבודה אדיבה יותר, מתונה יותר שלך
  • 15:37 - 15:41
    עם כלכלה מצליחה?
  • 15:41 - 15:43
    או שאתה חושב שאתה לא יכול?
  • 15:43 - 15:45
    אבל זה לא משנה יותר מדי כי אנו שמים יותר מדי דגש על זה?
  • 15:45 - 15:48
    המחשבה הסיוטית
  • 15:48 - 15:52
    היא שלהפחיד אנשים זו הדרך הטובה ביותר להוציא מהם עבודה.
  • 15:52 - 15:55
    ושאיכשהו כמה שהסביבה יותר אכזרית
  • 15:55 - 15:57
    כך יותר אנשים יעמדו באתגר.
  • 15:57 - 16:01
    תרצה לחשוב, מי היית רוצה בתור האב האידיאלי שלך?
  • 16:01 - 16:04
    והאב האידיאלי שלך הוא מישהו קשוח אך מתון.
  • 16:04 - 16:06
    וזה גבול שקשה מאוד לעשותו.
  • 16:06 - 16:10
    אנו צריכים אבות, כביכול, דמויות אב לדוגמה בחברה,
  • 16:10 - 16:12
    שימנעו משני הקצוות.
  • 16:12 - 16:16
    שזה הסמכותית, משליטת משמעת, מצד אחד.
  • 16:16 - 16:20
    ומצד שני, האופציה הרופסת, ללא חוקים.
  • 16:20 - 16:22
    אלן דה בוטון.
  • 16:22 - 16:24
    אלן דה בוטון: תודה רבה לכם.
  • 16:24 - 16:34
    (מחיאות כפיים)
Title:
אלן דה בוטון: פילוסופיה של הצלחה אדיבה ומתונה יותר.
Speaker:
Alain de Botton
Description:

אלן דה בוטון בוחן את התפיסות שלנו על הצלחה וכשלון -- ומטיל ספק בהנחות שנמצאות בבסיס שני השיפוטים הללו. האם הצלחה תמיד מורווחת בזכות? האם כישלון? הוא טוען טיעון רהוט ושנון להפסיק להתנשא כדי למצוא עונג אמיתי בעבודה שלנו.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
16:39
nastya oksman added a translation

Hebrew subtitles

Revisions