< Return to Video

Adam Davidson: Czego nauczyliśmy się będąc na krawędzi klifu fiskalnego

  • 0:02 - 0:04
    Mój znajomy, który jest politologiem,
  • 0:04 - 0:05
    powiedział mi kilka miesięcy temu
  • 0:05 - 0:07
    dokładnie, jaki będzie ten miesiąc.
  • 0:07 - 0:10
    Powiedział: „Wiesz, nadchodzi klif fiskalny,
  • 0:10 - 0:14
    zacznie się na początku 2013 r.
  • 0:14 - 0:17
    Obie strony koniecznie muszą się z nim uporać,
  • 0:17 - 0:20
    ale żadna nie chce zrobić tego jako pierwsza.
  • 0:20 - 0:24
    Nikt nie odniesie korzyści z uporania się
    z klifem na ostatnią chwilę,
  • 0:24 - 0:26
    więc - ciągnął dalej - w grudniu zobaczymy
  • 0:26 - 0:30
    wiele gniewnych i załamujących się negocjacji,
  • 0:30 - 0:32
    raportów z rozmów telefonicznych, które nie idą dobrze,
  • 0:32 - 0:35
    ludzi, którzy mówią, że nic się właściwie nie dzieje,
  • 0:35 - 0:37
    a potem w okolicach świąt lub Nowego Roku,
  • 0:37 - 0:40
    usłyszymy „Okej, problem rozwiązany".
  • 0:40 - 0:44
    Powiedział mi to kilka miesięcy temu.
    Był na 98% pewien, że uda się to rozwiązać.
  • 0:44 - 0:47
    Dzisiaj dostałem od niego maila, w którym stwierdza,
  • 0:47 - 0:51
    że jesteśmy na dobrej drodze,
    ale teraz jest tylko na 80% pewien,
  • 0:51 - 0:52
    że problem uda się rozwiązać.
  • 0:52 - 0:55
    Zacząłem nad tym myśleć. Uwielbiam analizować
  • 0:55 - 0:57
    te momenty w historii Stanów Zjednoczonych,
  • 0:57 - 1:01
    kiedy strony są pogrążone w szalonym gniewie,
  • 1:01 - 1:04
    bo gospodarka jest na krawędzi załamania.
  • 1:04 - 1:08
    Najsłynniejsza wczesna bitwa
    rozegrała się między Aleksandrem Hamiltonem
  • 1:08 - 1:12
    a Thomasen Jeffersonem o to,
    czy kurs dolara spadnie czy wzrośnie,
  • 1:12 - 1:14
    i w jaki sposób dolar będzie
    zabezpieczony. Aleksander Hamilton stwierdził:
  • 1:14 - 1:17
    „Potrzebujemy banku centralnego,
    Pierwszego Banku Stanów Zjednoczonych,
  • 1:17 - 1:19
    inaczej dolar kompletnie straci na wartości.
  • 1:19 - 1:21
    Ten rodzaj prowadzenia gospodarki nie zadziała",
  • 1:21 - 1:23
    na co Thomas Jefferson odpowiedział:
    „Ludzie nie będą temu ufać.
  • 1:23 - 1:27
    Właśnie zrzucili z tronu króla.
    Nie zaakceptują jakiejś władzy centralnej".
  • 1:27 - 1:32
    Ta bitwa zadecydowała o pierwszych
    150 latach amerykańskiej gospodarki.
  • 1:32 - 1:36
    W każdej chwili różne ugrupowania twierdzą,
  • 1:36 - 1:38
    że gospodarka jest na krawędzi przepaści,
  • 1:38 - 1:40
    a większość z nas jedynie wydaje pieniądze
  • 1:40 - 1:44
    na cokolwiek tylko nam się zachce.
  • 1:44 - 1:46
    Oto krótki przegląd sytuacji,
  • 1:46 - 1:48
    z którą zmagamy się dzisiaj.
  • 1:48 - 1:51
    Klif fiskalny, jak mi powiedziano,
  • 1:51 - 1:53
    jest zbyt tendencyjnym wyrażeniem,
  • 1:53 - 1:57
    choć nie pamiętam, którą partię
    w ten sposób popieram, a którą atakuję.
  • 1:57 - 1:59
    Niektórzy twierdzą,
    że powinniśmy nazywać to zboczem fiskalnym
  • 1:59 - 2:01
    albo kryzysem problemów ekonomicznych,
  • 2:01 - 2:03
    choć wtedy inni twierdzą,
    że te nazwy są nawet bardziej tendencyjne.
  • 2:03 - 2:06
    Nazywam więc to samonarzuconym, autodestrukcyjnym
  • 2:06 - 2:11
    arbitralnym terminem rozwiązania nieuniknionego problemu.
  • 2:11 - 2:15
    A tak wygląda nieunikniony problem.
  • 2:15 - 2:19
    To jest prognoza amerykańskiego długu w stosunku do
  • 2:19 - 2:21
    całej gopodarki, PKB.
  • 2:21 - 2:25
    Niebieska przerywana linia przedstawia
  • 2:25 - 2:27
    scenariusz, który, według agencji
    dostarczającej Kongresowi danych o gospodarce,
  • 2:27 - 2:31
    nastąpi, jeśli Kongres nie zrobi nic.
  • 2:31 - 2:34
    Jak widzicie, około 2027 r.
  • 2:34 - 2:37
    osiągniemy poziom długu zbliżony do Grecji,
  • 2:37 - 2:40
    ok. 130% PKB,
  • 2:40 - 2:43
    co znaczy, że jeśli w ciągu następnych 20 lat
  • 2:43 - 2:45
    Kongres nie zrobi absolutnie nic,
  • 2:45 - 2:49
    przyjdzie taka chwila, kiedy inwestorzy zagraniczni,
  • 2:49 - 2:51
    światowi nabywcy obligacji, stwierdzą,
  • 2:51 - 2:53
    że nie ufają już dłużej Stanom
    i nie będą nam pożyczać pieniędzy,
  • 2:53 - 2:55
    chyba że przy bardzo wysokim oprocentowaniu.
  • 2:55 - 2:58
    W tym momencie wali się nasza gospodarka.
  • 2:58 - 3:00
    Grecja jest w tym miejscu dzisiaj.
  • 3:00 - 3:04
    My możemy tam być za 20 lat. Mamy dużo czasu
  • 3:04 - 3:06
    na uniknięcie kryzysu,
  • 3:06 - 3:10
    a klif fiskalny to jeszcze jedna próba
  • 3:10 - 3:13
    pogodzenia obu stron w celu zażegnania kryzysu.
  • 3:13 - 3:17
    A to inny sposób interpretacji tego samego problemu.
  • 3:17 - 3:20
    Ciemnoniebiska linia pokazuje wydatki rządowe.
  • 3:20 - 3:23
    Jasnoniebieska linia pokazuje,
    ile pieniędzy wpływa do rządu.
  • 3:23 - 3:26
    Jak widać, przez większość czasu,
  • 3:26 - 3:30
    oprócz krótkiego okresu, mieliśmy większe wydatki
  • 3:30 - 3:33
    niż dochody. Stąd dług publiczny.
  • 3:33 - 3:37
    Możecie jednak również zauważyć, że w przyszłości
  • 3:37 - 3:40
    zakłada się poszerzenie i podniesienie tej różnicy
  • 3:40 - 3:42
    a ten wykres kończy się zaledwie na 2021 r.
  • 3:42 - 3:45
    Potem, bliżej 2030 r.,
    zaczyna się robić bardzo nieciekawie.
  • 3:45 - 3:50
    Ten wykres podsumowuje ten problem.
  • 3:50 - 3:53
    Demokraci twierdzą, że nie jest on wielki.
  • 3:53 - 3:57
    Wystarczy trochę podnieść podatki
    i w ten sposób zniwelować różnicę,
  • 3:57 - 3:59
    zwłaszcza, jeśli podniesiemy je dla osób bogatych.
  • 3:59 - 4:02
    Republikanie twierdzą, że mają lepszy pomysł.
  • 4:02 - 4:03
    Dlaczego by nie obniżyć obu linii?
  • 4:03 - 4:07
    Można przecież obniżyć wydatki rządowe i podatki,
  • 4:07 - 4:11
    a wtedy będziemy na korzystnej drodze
  • 4:11 - 4:13
    długoterminowej redukcji deficytu.
  • 4:13 - 4:18
    W obliczu istnienia tej silnej różnicy zdań na temat
  • 4:18 - 4:19
    sposobu zniwelowania tej różnicy
  • 4:19 - 4:23
    najbardziej cyniczni politycy partyjni
  • 4:23 - 4:28
    uprawiają najgorszego rodzaju lobbying.
  • 4:28 - 4:32
    Istnieje także ten ogromnie interesujący,
  • 4:32 - 4:35
    pełen szacunku konflikt pomiędzy
  • 4:35 - 4:38
    dwiema fundamentalnie różnymi
    filozofiami gospadarczymi.
  • 4:38 - 4:43
    Gdy myślę o tym, jak Republikanie
  • 4:43 - 4:48
    postrzegają gospodarkę, to,
    co sobie wyobrażam, to niezwykle
  • 4:48 - 4:52
    dobrze skonstruowana, perfekcyjna maszyna.
  • 4:52 - 4:56
    Niestety, wyobrażam sobie,
    że jest wyprodukowana w Niemczech lub Japonii.
  • 4:56 - 4:59
    Ta niezwykła maszyna nieustannie oczyszcza
  • 4:59 - 5:04
    każdy ludzki wysiłek i przesuwa zasoby:
  • 5:04 - 5:06
    pieniądze, pracę, kapitał, maszyny,
  • 5:06 - 5:11
    z dala od mniej produktywnych części
    do tych bardziej produktywnych.
  • 5:11 - 5:12
    Mimo, iż może to spowodować
    tymczasową dezorganizację,
  • 5:12 - 5:16
    wynikiem tego jest wzmocnienie
    obszarów o wysokiej produktywności
  • 5:16 - 5:18
    oraz redukcja i elimminacja tych mało produktywnych.
  • 5:18 - 5:21
    W rezultacie cały system staje się bardziej wydajny
  • 5:21 - 5:23
    i korzystny dla wszystkich.
  • 5:23 - 5:27
    Zakłada się tutaj, że rząd ma swoją niewielką rolę,
  • 5:27 - 5:30
    polegającą na ustalaniu
    przepisów zapobiegających kłamstwom,
  • 5:30 - 5:32
    oszustwom i wzajemnej krzywdzie.
  • 5:32 - 5:36
    To tak, jakby mieć policję, straż pożarną
  • 5:36 - 5:39
    i wojsko, choć przy bardzo ograniczonym wpływie
  • 5:39 - 5:42
    na funkcjonowanie całej tej maszyny.
  • 5:42 - 5:46
    Jak natomiast Demokraci i ich ekonomiści
  • 5:46 - 5:49
    wyobrażają sobie gospodarkę?
  • 5:49 - 5:51
    Większość demokratycznych ekonomistów
    jest, jak wiecie, kapitalistami
  • 5:51 - 5:54
    i sądzi, że zazwyczaj jest to dobry system.
  • 5:54 - 5:58
    Dobrze jest pozwolić rynkom przemieszczać zasoby
    w celu zwiększenia produktywności.
  • 5:58 - 6:02
    Ten system ma jednak wiele wad.
  • 6:02 - 6:05
    Bogactwo gromadzi się w złych miejscach.
  • 6:05 - 6:09
    Jest odbierane ludziom, których nie powinno nazywać się bezproduktywnymi.
  • 6:09 - 6:12
    Tak nie stworzymy równego, sprawiedliwego społeczeństwa.
  • 6:12 - 6:15
    Ten system nie martwi się również kwestiami środowiska,
  • 6:15 - 6:17
    rasizmu, czy innymi,
  • 6:17 - 6:19
    które pogarszają nasze życie,
  • 6:19 - 6:22
    więc obowiązkiem rządu jest wykorzystanie zasobów
  • 6:22 - 6:26
    w bardziej produktywny sposób
    lub wzięcie ich z bogatszych źródeł
  • 6:26 - 6:28
    i przekazanie biedniejszym.
  • 6:28 - 6:34
    Jeśli spróbujecie spojrzeć na gospodarkę
    przez te dwie soczewki,
  • 6:34 - 6:38
    zrozumiecie, dlaczego
    tak trudno jest rozwiązać ten kryzys.
  • 6:38 - 6:42
    Im jest on gorszy, im większa jest stawka w tej grze,
  • 6:42 - 6:44
    tym większa pewność każdej ze stron, że zna rozwiązanie,
  • 6:44 - 6:48
    a ta druga strona tylko wszystko zniszczy.
  • 6:48 - 6:51
    Rozpaczam z tego powodu. Ostatnie lata
  • 6:51 - 6:54
    byłem pogrążony w depresji na myśl o tym,
  • 6:54 - 6:57
    aż do tego roku, kiedy nauczyłem się czegoś,
  • 6:57 - 7:00
    co mnie podekscytowało.
    Wydaje mi się, że to dobra wiadomość.
  • 7:00 - 7:03
    Jest tak szokująca, że nie lubię
    o niej mówić, bo wydaje mi się,
  • 7:03 - 7:05
    że ludzie mi nie uwierzą.
  • 7:05 - 7:06
    A nauczyłem się tego:
  • 7:06 - 7:08
    Amerykanie, jako populacja,
  • 7:08 - 7:12
    gdy przychodzi do kwestii fiskalnych,
  • 7:12 - 7:15
    są w umiarkowanym, pragmatycznym centrum.
  • 7:15 - 7:18
    Wiem, że trudno uwierzyć w to, że Amerykanie
  • 7:18 - 7:19
    mają pragmatyczne poglądy centrowe.
  • 7:19 - 7:22
    Pozwólcie mi jednak wyjaśnić.
  • 7:22 - 7:25
    Jeżeli zobaczycie, jak rząd spędza pieniądze,
  • 7:25 - 7:28
    a o to właśnie toczy się bitwa,
  • 7:28 - 7:30
    to ponad połowa, 55%, idzie na ubezpieczenie społeczne,
  • 7:30 - 7:33
    opiekę i pomoc medyczną,
    oraz parę innych programów;
  • 7:33 - 7:36
    20% na obronę, 19% na inne cele
  • 7:36 - 7:38
    i 6% na odsetki.
  • 7:38 - 7:42
    Gdy więc mówimy o obcięciu wydatków rządowych,
  • 7:42 - 7:44
    mamy na myśli właśnie te 6%,
  • 7:44 - 7:48
    a Amerykanom w większości, niezależnie od
  • 7:48 - 7:51
    przywiązania partyjnego, podoba się
  • 7:51 - 7:54
    ta część równa 55%.
  • 7:54 - 7:56
    Amerykanie są za ubezpieczeniem
    społecznym i zdrowotnym.
  • 7:56 - 7:59
    Są nawet za pomocą medyczną,
    choć idzie do biednych,
  • 7:59 - 8:02
    więc wydawałoby się,
    że będzie miała mniejsze poparcie.
  • 8:02 - 8:06
    Nie chcą w niej żadnych istotnych zmian,
  • 8:06 - 8:10
    choć zarówno demokraci, jak i republikanie
  • 8:10 - 8:13
    są coraz bardziej przekonani do wprowadzenia
  • 8:13 - 8:18
    drobnych usprawnień
    zwiększających stabilność systemu.
  • 8:18 - 8:20
    Ubezpieczenie społeczne łatwo naprawić.
  • 8:20 - 8:24
    Plotki o jego końcu są zawsze wielce przesadzone.
  • 8:24 - 8:26
    Wystarczy stopniowo podnieść wiek emerytalny,
  • 8:26 - 8:29
    może tylko w przypadku osób jeszcze nienarodzonych.
  • 8:29 - 8:31
    Około połowa Amerykanów popiera Demokratów
  • 8:31 - 8:33
    a druga połowa Republikanów.
  • 8:33 - 8:36
    Zmniejszenie opieki medycznej dla zamożnych emerytów;
  • 8:36 - 8:39
    nawet nie zlikwidowanie,
    bo wystarczy tylko zawężenie oferty
  • 8:39 - 8:44
    - większość Demokratów i Republikan godzi się na to.
  • 8:44 - 8:46
    Zwiększenie składek zdrowotnych?
  • 8:46 - 8:49
    Każdy tego nienawidzi, ale Republikanie
  • 8:49 - 8:51
    i Demokraci łączą się w tej nienawiści.
  • 8:51 - 8:54
    Co to oznacza? Jeśli spojrzycie
  • 8:54 - 8:58
    na dyskusję dotyczącą
    rozwiązania problemów fiskalnych,
  • 8:58 - 9:06
    to jako naród nie jesteśmy
    podzieleni w tej znaczącej sprawie.
  • 9:06 - 9:09
    Zgadzamy się na podrasowanie systemu,
    ale chcemy go zachować.
  • 9:09 - 9:12
    Nie jesteśmy otwarci na dyskusję o jego zniesieniu.
  • 9:12 - 9:16
    Jednak teraz pojawiła się kwestia, która dzieli partie,
  • 9:16 - 9:20
    bo jedna z nich chce wyłącznie wydawać,
  • 9:20 - 9:21
    i nic więcej poza tym,
  • 9:21 - 9:23
    (oczywiście chodzi o Republikan),
  • 9:23 - 9:25
    gdy chodzi o wydatki na cele militarne.
  • 9:25 - 9:28
    Mają tu większe poparcie niż Demokraci.
  • 9:28 - 9:33
    Zdecydowana większość chce
    zachowania wydatków na cele wojskowe.
  • 9:33 - 9:35
    Stanowią one 20% budżetu,
  • 9:35 - 9:38
    i to jest kością niezgody.
  • 9:38 - 9:41
    Chcę podkreślić, że wydatki na inne cele,
  • 9:41 - 9:44
    stanowiące około 19% budżetu,
  • 9:44 - 9:46
    czyli sprawy obu partii
  • 9:46 - 9:48
    tj. pomoc społeczna, talony na żywność i inne programy
  • 9:48 - 9:50
    popularne wśród Demokratów,
  • 9:50 - 9:53
    ale także ustawa o rolnictwie i inne zachęty
    Departamentu Zasobów Wewnętrznych
  • 9:53 - 9:56
    do wiertnictwa naftowego i innych rzeczy,
  • 9:56 - 10:00
    które są popularne wśród Republikan.
  • 10:00 - 10:03
    Gdy przychodzi do podatków, niezgoda rośnie.
  • 10:03 - 10:05
    To bardziej podzielony obszar.
  • 10:05 - 10:08
    Demokraci w większości popierają
  • 10:08 - 10:12
    podniesienie podatku dochodowego
    dla osób zarabiających 250 tys. $ rocznie.
  • 10:12 - 10:18
    Republikanie są raczej przeciwko,
    choć podzieleni na grupy wg dochodów,
  • 10:18 - 10:22
    tym zarabiającym poniżej 75 tys. $ rocznie
    podoba się ten pomysł.
  • 10:22 - 10:27
    Republikanie zarabiający ponad 250 tys. $
    na rok nie chcą płacić większych podatków.
  • 10:27 - 10:30
    Zwiększenie podatku
    od dochodów z inwestycji
  • 10:30 - 10:33
    zyskało także poparcie 2/3 Demokratów,
    ale tylko 1/3 Republikan
  • 10:33 - 10:37
    popiera ten pomysł.
  • 10:37 - 10:40
    To prowadzi do ważnej kwestii:
  • 10:40 - 10:42
    zazwyczaj mówimy o Demokratach
  • 10:42 - 10:44
    i Republikanach myśląc, że istnieje tylko niewielka grupa
  • 10:44 - 10:46
    osób bezpartyjnych, może ze 2%.
  • 10:46 - 10:49
    Tak, że po zsumowaiu Demokratów i Republikan
  • 10:49 - 10:50
    powinniśmy otrzymać wszystkich Amerykanów.
  • 10:50 - 10:53
    A przecież wcale tak nie jest.
  • 10:53 - 10:58
    I tak nie było przez większość
    historii współczesnych Stanów.
  • 10:58 - 11:02
    Około 1/3 Amerykanów popiera Demokratów.
  • 11:02 - 11:05
    Około 25% popiera republikan.
  • 11:05 - 11:09
    Mały odsetek nazywa się libertarianami lub socjalistami,
  • 11:09 - 11:12
    lub też należy do innej, mniejszej partii,
  • 11:12 - 11:17
    ale największa grupa, 40%, jest bezpartyjna.
  • 11:17 - 11:20
    Większość Amerykanów nie popiera żadnej partii,
  • 11:20 - 11:22
    tylko znajduje się gdzieś pomiędzy
  • 11:22 - 11:26
    Demokratami i Republikanami, więc nawet jeśli
  • 11:26 - 11:30
    poglądy na sprawy fiskalne są podobne
  • 11:30 - 11:32
    między tymi dwiema partiami,
  • 11:32 - 11:36
    zgoda jest jeszcze większa, jeśli dodamy osoby bezpartyjne.
  • 11:36 - 11:39
    Możemy walczyć o inne kwestie.
  • 11:39 - 11:41
    Nienawidzimy jakie poglądy ma ta druga strona
    na kontrolę broni palnej,
  • 11:41 - 11:43
    aborcję, środowisko,
  • 11:43 - 11:46
    ale w tych ważnych kwestiach fiskalnych
  • 11:46 - 11:50
    nie jesteśmy aż tak podzieleni, jak mówią ludzie.
  • 11:50 - 11:52
    Istnieje grupa ludzi,
  • 11:52 - 11:55
    nie aż tak podzielona, jak ludzie myślą,
  • 11:55 - 11:57
    i są nią ekonomiści.
  • 11:57 - 12:03
    Rozmawiałem z wieloma z nich.
    W latach 70. i 80.
  • 12:03 - 12:06
    bycie ekonomistą nie było postrzegane pozytywnie.
  • 12:06 - 12:09
    Albo ukończyłeś starą, renomowaną uczelnię,
  • 12:09 - 12:14
    tj. Harvard, Princeton, MIT, Stanford czy Berkeley,
  • 12:14 - 12:17
    albo jedną z tych nowych, Uniwersytet w Chicago
  • 12:17 - 12:18
    lub Uniwersytet w Rochester.
  • 12:18 - 12:21
    Jako ekonomista popierałeś wolny rynek
  • 12:21 - 12:23
    lub keynesistowski liberalizm.
  • 12:23 - 12:25
    Ci ludzie nie przychodzili na śluby tej drugej strony
  • 12:25 - 12:27
    i lekceważyli siebie na konferencjach.
  • 12:27 - 12:30
    To trwa do dziś, choć bardzo trudno jest
  • 12:30 - 12:34
    znaleźć ekonomistę poniżej 40 roku życia,
  • 12:34 - 12:38
    który wciąż tak postrzega świat.
  • 12:38 - 12:41
    Wśród zdecydowanej większości z nich
  • 12:41 - 12:44
    przynależność do grupy ideologicznej
    nie jest popularna.
  • 12:44 - 12:46
    Jeśli robisz doktorat, asystenturę
  • 12:46 - 12:49
    lub jesteś profesorem,
  • 12:49 - 12:52
    wolisz powiedzieć: „Jestem empirystą.
  • 12:52 - 12:53
    Uznaję fakty".
  • 12:53 - 12:56
    A fakty są jednoznaczne.
  • 12:56 - 13:00
    Żadna z tych głównych teorii
    nie była w pełni poprawna.
  • 13:00 - 13:01
    XX wiek, ostatnie sto lat, to okres
  • 13:01 - 13:04
    pełen katastrofalnych przykładów,
  • 13:04 - 13:08
    gdy jedna lub druga szkoła
    próbowała wyjaśnić przeszłość
  • 13:08 - 13:10
    lub przewidzieć przyszłość.
  • 13:10 - 13:12
    I zawsze kończyło się to fiaskiem.
  • 13:12 - 13:17
    Dlatego ekonomiści przyswoili sobie
    pewien stopień skromności.
  • 13:17 - 13:21
    Zapewniam was,
    że wciąż są bardzo aroganckimi ludźmi,
  • 13:21 - 13:24
    choć teraz z powodu swojej bezstronniczości,
  • 13:24 - 13:31
    dostrzegają ogromną liczbę możliwych rozwiązań.
  • 13:31 - 13:36
    Ta bezstronniczość istniała
  • 13:36 - 13:37
    w Stanach Zjednoczonych
  • 13:37 - 13:39
    w tajemnicy przez wiele lat.
  • 13:39 - 13:43
    Spędziłem sporo czasu na rozmowach
    z trzema głównymi organizacjami
  • 13:43 - 13:47
    badającymi
    poglądy polityczne Amerykanów:
  • 13:47 - 13:48
    Pew Research,
  • 13:48 - 13:52
    Ośrodkiem Badania Opinii Narodowej
    Uniwersytetu w Chicago
  • 13:52 - 13:55
    i z najmniej znaną, choć najważniejszą -
  • 13:55 - 13:58
    American National Election Studies,
  • 13:58 - 14:02
    szanowaną organizację
    najdłużej badającą opinię publiczną.
  • 14:02 - 14:04
    Zajmują się tym od 1948 r.
  • 14:04 - 14:08
    i konsekwentnie wykazują,
  • 14:08 - 14:12
    że prawie niemożliwe jest znalezienie Amerykanów,
  • 14:12 - 14:15
    którzy są konsekwentni ideologicznie,
  • 14:15 - 14:19
    np. konsekwentnie popierają zmniejszenie
  • 14:19 - 14:22
    rządu zamiast podniesienia podatków
  • 14:22 - 14:25
    lub popierają większą aktywność rządu
  • 14:25 - 14:29
    w redystrybucji i poprawianiu
    niedociągnięć kapitalizmu.
  • 14:29 - 14:31
    Te grupy są bardzo, bardzo małe.
  • 14:31 - 14:34
    Większość ludzi wybiera jedną opcję,
  • 14:34 - 14:37
    widzą kompromis i zmieniają zdanie,
  • 14:37 - 14:39
    gdy trafi do nich lepszy lub gorszy argument.
  • 14:39 - 14:43
    Ta część się nie zmieniła.
  • 14:43 - 14:47
    Zmieniło się to, jak ludzie
    regują na ogólnikowe pytania.
  • 14:47 - 14:49
    Jeżeli zadasz ogólnikowe pytanie,
  • 14:49 - 14:52
    np. "Czy wpływ rządu
    powienien być mniejszy, czy większy?",
  • 14:52 - 14:57
    zwłaszcza, jeśli używasz emocjonalnego języka,
  • 14:57 - 14:59
    "Czy rząd powienien
    zapewniać wsparcie biedniejszym?",
  • 14:59 - 15:01
    lub: „Czy rząd powinien redystrybuować zasoby?",
  • 15:01 - 15:04
    wtedy możesz dostrzec radykalną zmianę.
  • 15:04 - 15:06
    Jednak jeśli wdasz się w szczegóły i zapytasz
  • 15:06 - 15:10
    o opodatkowanie i kwestie wydawana funduszy,
  • 15:10 - 15:13
    ludzie zajmują bardzo centrowe stanowiska
  • 15:13 - 15:16
    i są zadziwiająco otwarci na kompromis.
  • 15:16 - 15:20
    Należy więc mysleć o klifie fiskalnym
  • 15:20 - 15:24
    nie jako o sprawie, która całkowicie
  • 15:24 - 15:26
    dzieli wszystkich Amerykanów,
  • 15:26 - 15:28
    tak, jakby istniały teraz
  • 15:28 - 15:30
    dwa osobne, walczące ze sobą narody.
  • 15:30 - 15:36
    Należy o nim mysleć
    jak o niewielkim odsetku starych ekonomistów
  • 15:36 - 15:40
    i wprowadzjących w błąd ideologiach
    omawiających ten proces.
  • 15:40 - 15:43
    Ten proces został wytłumaczony w prosty sposób
  • 15:43 - 15:46
    przy użyciu podstawowego systemu, który wzmacnia
  • 15:46 - 15:48
    tę niewielką grupę ludzi.
  • 15:48 - 15:50
    Ta właśnie grupa ludzi,
  • 15:50 - 15:53
    którzy mają tak radykalne opinie
  • 15:53 - 15:55
    w kwestiach ideologicznych,
  • 15:55 - 15:58
    może jest niewielka,
    ale każda z tych osób prowadzi bloga,
  • 15:58 - 16:02
    każda pojawiła się w minionym tygodniu w telewizji.
  • 16:02 - 16:05
    Głos każdego z nich jest coraz głośniejszy,
  • 16:05 - 16:07
    choć oni nas nie reprezentują.
  • 16:07 - 16:10
    Nie reprezentują naszych poglądów.
  • 16:10 - 16:12
    I to prowadzi mnie z powrotem do dolara,
  • 16:12 - 16:15
    do przypominania sobie,
  • 16:15 - 16:17
    że już to znamy.
  • 16:17 - 16:19
    Wiemy, jak to jest
  • 16:19 - 16:24
    mieć tych ludzi w telewizji, w Kongresie,
  • 16:24 - 16:27
    gdzie krzyczą o nadejściu końcu świata,
  • 16:27 - 16:30
    jeżeli całkowicie nie przyjmiemy ich poglądów.
  • 16:30 - 16:32
    To właśnie działo się wokół dolara
  • 16:32 - 16:34
    od kiedy tylko zaistniał.
  • 16:34 - 16:38
    Mieliśmy walkę między Jeffersonem a Hamiltonem.
  • 16:38 - 16:43
    W 1913 r., gdy powstawał
    Fundusz Rezerwy Federalnej,
  • 16:43 - 16:47
    mieliśmy podłą walkę
    z użyciem zjadliwych argumentów
  • 16:47 - 16:48
    o to, jak powienien być tworzony,
  • 16:48 - 16:50
    i ogólną zgodę, że obrana droga jego utworzenia
  • 16:50 - 16:53
    była możliwie najgorszym kompromisem,
  • 16:53 - 16:56
    który gwarantował zniszczenie cennego dolara.
  • 16:56 - 16:59
    Potem jednak wszyscy zgodzili się, że tak długo
  • 16:59 - 17:01
    jak będzie stosowany system waluty złotej,
    wszystko powinno być w porządku.
  • 17:01 - 17:03
    Myśleliśmy, że rząd federalny
    nie może tego aż tak sknocić.
  • 17:03 - 17:08
    Potem jednak opuściliśmy
    system waluty złotej dla jednostek
  • 17:08 - 17:10
    w czasach kryzysu, a potem ponownie
  • 17:10 - 17:14
    jako źródło koordynacji waluty miedzynarodowej
  • 17:14 - 17:16
    podczas prezydentury Richarda Nixona.
  • 17:16 - 17:20
    Za każdym razem byliśmy
    na skraju całkowitej przepaści.
  • 17:20 - 17:22
    I nic się nie stało.
  • 17:22 - 17:24
    Przez te wszystkie lata
  • 17:24 - 17:27
    dolar był jedną z długotrwałych,
  • 17:27 - 17:29
    stabilnych i rozsądnych walut,
  • 17:29 - 17:31
    z której korzystamy teraz każdego dnia,
  • 17:31 - 17:34
    niezależnie od tego, co mówią nam ci krzykacze,
  • 17:34 - 17:37
    niezależnie od tego, jak bardzo mamy się bać.
  • 17:37 - 17:41
    Tak wygląda nasz obecny,
    długotrwały krajobraz fiskalny.
  • 17:41 - 17:45
    Najbardziej irytujące jest w nim to,
  • 17:45 - 17:49
    że gdyby Kongres mógł po prostu
  • 17:49 - 17:51
    pokazać, nawet nie to,
    że jego członkowie zgadzają się ze sobą,
  • 17:51 - 17:54
    że są w stanie dojść
    do możliwie najlepszego kompromisu,
  • 17:54 - 17:58
    lecz to, że są w stanie chociaż zapoczątkować proces
  • 17:58 - 18:02
    osiągania kompromisu,
    od razu lepiej byśmy na tym wyszli.
  • 18:02 - 18:06
    Strach wywołuje to, że cały świat się nam przygląda,
  • 18:06 - 18:10
    że im dłużej opóźniamy znalezienie rozwiązania,
  • 18:10 - 18:11
    tym bardziej świat będzie postrzegał USA
  • 18:11 - 18:15
    nie jako opokę stabilności światowej gospodarki,
  • 18:15 - 18:19
    lecz jako kraj, który nie potrafi
    rozstrzygnąć własnych konfliktów.
  • 18:19 - 18:22
    Im dłużej to odkładamy,
    tym bardziej świat się denerwuje,
  • 18:22 - 18:24
    tym wyższe stają się stopy oprocentowania,
  • 18:24 - 18:27
    i tym wcześniej będziemy musieli przeżyć dzień
  • 18:27 - 18:29
    okropnej klęski.
  • 18:29 - 18:33
    A więc, sam akt kompromisu,
  • 18:33 - 18:34
    trwałego, prawdziwego kompromisu,
  • 18:34 - 18:36
    dałby nam więcej czasu
  • 18:36 - 18:39
    i pozwolił obu stronom na rozłożenie negatywnych konsekwencji w czasie
  • 18:39 - 18:42
    i osiągnięcie nawet
    większego kompromisu w przyszłości.
  • 18:42 - 18:45
    Pracuję w mediach. Czuję,
    że moim obowiązkiem jest umożliwienie tego,
  • 18:45 - 18:49
    sprzyjanie zjawiskom, które prowadzą do kompromisu,
  • 18:49 - 18:53
    a nie komentowanie ich w ogólnikowy sposób,
  • 18:53 - 18:55
    który nas dzieli.
  • 18:55 - 18:58
    Chodzi mi po prostu o komentarz sytuacji,
  • 18:58 - 19:00
    a nie kryzys egzystencjalny,
  • 19:00 - 19:04
    nie walkę między dwiema
    fundamentalnie różnymi religiami.
  • 19:04 - 19:07
    To jedynie problem matematyczny,
    który naprawdę da się rozwiązać
  • 19:07 - 19:09
    w taki sposób, że niestety nie wszyscy
    dostaną to, czego chcą,
  • 19:09 - 19:13
    i który będzie wymagał od nas paru wyrzeczeń.
  • 19:13 - 19:17
    Jednak im częściej będziemy go przedstawiać
    jako kwestię praktyczną,
  • 19:17 - 19:18
    tym szybciej go rozwiążemy
  • 19:18 - 19:22
    i, paradoksalnie, tym więcej czasu
    będziemy mieli na jego rozwiązanie.
  • 19:22 - 19:27
    Dziękuję. (Oklaski)
Title:
Adam Davidson: Czego nauczyliśmy się będąc na krawędzi klifu fiskalnego
Speaker:
Adam Davidson
Description:

Mamy koniec 2012 roku, a amerykański system polityczny jest pogrążony w konflikcie z powodu „klifu fiskalnego" - impasu w budżecie, który można rozwiązać jedynie przy obustronnym porozumieniu. (Na nim skupia się aktualnie wzrok całego świata). Adam Davidson, jeden z twórców bloga i podcastów o nazwie „Planet Money", dzieli się zaskakującymi danymi pokazującymi, jak można rozwiązać ten problem.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
19:48

Polish subtitles

Revisions