Return to Video

Μαχόμενος αθεϊσμός

  • 0:00 - 0:05
    Αυτή η μεγαλοπρεπής μουσική,
    η μουσική της εισόδου μου --
  • 0:05 - 0:11
    το «Εμβατήριο των Ελεφάντων» από την «Αΐντα»
    -- είναι η μουσική που έχω διαλέξει για την κηδεία μου.
  • 0:11 - 0:12
    (Γέλια)
  • 0:12 - 0:17
    -- και μπορείτε να δείτε το γιατί:
    Είναι θριαμβευτική.
  • 0:17 - 0:21
    Θα είμαι -- δε θα νοιώθω τίποτε,
    αλλά αν μπορούσα,
  • 0:21 - 0:25
    θα ένοιωθα θριαμβευτικά
    επειδή και μόνο έζησα,
  • 0:25 - 0:27
    και επειδή έζησα
    σε αυτόν τον υπέροχο πλανήτη,
  • 0:27 - 0:30
    και επειδή μου δόθηκε η ευκαιρία να καταλάβω
  • 0:30 - 0:37
    κάτι σχετικά με το γιατί βρέθηκα εδώ, προτού πάψω να είμαι εδώ.
  • 0:37 - 0:44
    Καταλαβαίνετε τη γραφική αγγλική προφορά μου;
  • 0:44 - 0:50
    Όπως όλοι, εκστασιάστηκα χθες με τη διάλεξη για τα ζώα.
  • 0:50 - 0:55
    Ο Ρόμπερτ Φουλ, ο Φρανς Λάντινγκ και άλλοι --
  • 0:55 - 0:57
    η ομορφιά των όσων έδειξαν.
  • 0:57 - 1:03
    η μόνη ελαφρά παραφωνία ήταν όταν ο Τζέφρεϋ Κάτζενμπεργκ είπε για τα άλογα μάστανγκ
  • 1:03 - 1:07
    «τα πιο υπέροχα πλάσματα που έβαλε ο Θεός στη Γη.»
  • 1:07 - 1:10
    Εμείς βέβαια ξέρουμε ότι δεν το εννοούσε πραγματικά,
  • 1:10 - 1:14
    αλλά σε αυτή τη χώρα αυτή τη στιγμή, όσο προσεκτικοί και να είμαστε δεν είναι αρκετό.
  • 1:14 - 1:15
    [Γέλια]
  • 1:15 - 1:22
    Είμαι βιολόγος, και το κεντρικό θεώρημα του θέματος μας: η θεωρία του σχεδιασμού,
  • 1:22 - 1:27
    η θεωρία του Δαρβίνου για την εξέλιξη μέσω της φυσικής επιλογής,
  • 1:27 - 1:31
    σε επαγγελματικούς κύκλους παντού είναι φυσικά καθολικά αποδεκτή.
  • 1:31 - 1:37
    Σε μη επαγγελματικούς κύκλους εκτός της Αμερικής, σε μεγάλο βαθμό την αγνοούν.
  • 1:37 - 1:41
    Αλλά σε μη επαγγελματικούς κύκλους εντός της Αμερικής,
  • 1:41 - 1:44
    ξεσηκώνει τέτοια εχθρότητα --
  • 1:44 - 1:45
    [Γέλια]
  • 1:45 - 1:51
    -- που είναι λογικό να πούμε ότι οι Αμερικανοί βιολόγοι βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση.
  • 1:51 - 1:53
    Ο πόλεμος είναι τόσο ανησυχητικός αυτή τη στιγμή,
  • 1:53 - 1:55
    με δίκες να ανακύπτουν στη μια πολιτεία μετά την άλλη,
  • 1:55 - 1:58
    που ένοιωσα ότι έπρεπε να πω κάτι για αυτό.
  • 1:58 - 2:02
    Αν θέλετε να ξέρετε τι έχω να πω για τον ίδιο τον Δαρβινισμό,
  • 2:02 - 2:05
    φοβάμαι ότι θα πρέπει να κοιτάξετε στα βιβλία μου,
  • 2:05 - 2:08
    τα οποία δεν θα βρείτε στο βιβλιοπωλείο απέξω.
  • 2:08 - 2:11
    [Γέλια]
  • 2:11 - 2:13
    Οι σημερινές δικαστικές υποθέσεις
  • 2:13 - 2:17
    συχνά αφορούν μια δήθεν νέα μορφή δημιουργισμού,
  • 2:17 - 2:21
    η οποία λέγεται «Ευφυής Σχεδιασμός» ή «Ε.Σ.».
  • 2:21 - 2:25
    Μη γελιέστε. Δεν υπάρχει τίποτε το νέο στον Ε.Σ.
  • 2:25 - 2:28
    Είναι απλά ο δημιουργισμός με άλλο όνομα.
  • 2:28 - 2:32
    Αναβαπτισμένος –επιλέγω τη λέξη σκόπιμα--
  • 2:32 - 2:33
    [Γέλια]
  • 2:33 - 2:35
    για λόγους τακτικής και πολιτικής.
  • 2:35 - 2:37
    Τα επιχειρήματα των λεγόμενων θεωρητικών του Ε.Σ.
  • 2:37 - 2:40
    είναι τα ίδια γνωστά επιχειρήματα που έχουν καταρριφθεί επανειλημμένα
  • 2:40 - 2:44
    από την εποχή του Δαρβίνου μέχρι και σήμερα.
  • 2:44 - 2:47
    Υπάρχει ένα αποτελεσματικό λόμπυ της εξέλιξης
  • 2:47 - 2:49
    που συντονίζει τον αγώνα για λογαριασμό της επιστήμης,
  • 2:49 - 2:52
    και προσπαθώ να κάνω ό,τι μπορώ για να το βοηθήσω.
  • 2:52 - 2:56
    αλλά αναστατώνονται όταν άνθρωποι σαν εμένα τολμούν να αναφέρουν
  • 2:56 - 3:00
    ότι τυγχάνει να είμαστε και άθεοι εκτός από οπαδοί της εξέλιξης.
  • 3:00 - 3:05
    Θεωρούν ότι ταράζουμε τα νερά και καταλαβαίνετε γιατί.
  • 3:05 - 3:10
    Οι δημιουργιστές που δεν έχουν κανένα σοβαρό επιστημονικό επιχείρημα
  • 3:10 - 3:15
    καταφεύγουν στη δημοφιλή φοβία απέναντι στον αθεϊσμό.
  • 3:15 - 3:19
    Διδάξτε στα παιδιά σας την εξέλιξη στο μάθημα της βιολογίας,
  • 3:19 - 3:24
    και σύντομα θα πέσουν στα ναρκωτικά, την απάτη και τη σεξουαλική διαστροφή.
  • 3:24 - 3:29
    [Γέλια]
  • 3:29 - 3:32
    Στην πραγματικότητα βέβαια, μορφωμένοι θεολόγοι από τον Πάπα και κάτω
  • 3:32 - 3:35
    υποστηρίζουν ακλόνητα την εξέλιξη.
  • 3:35 - 3:38
    Αυτό το βιβλίο, "Αναζητώντας το Θεό του Δαρβίνου", του Κέννεθ Μίλλερ,
  • 3:38 - 3:40
    είναι μια από τις πιο αποτελεσματικές επιθέσεις στον Ευφυή Σχεδιασμό
  • 3:40 - 3:43
    που έχω υπόψη μου, και είναι ακόμα πιο αποτελεσματική
  • 3:43 - 3:46
    γιατί είναι γραμμένη από έναν ευσεβή Χριστιανό.
  • 3:46 - 3:51
    Άνθρωποι σαν τον Κέννεθ Μίλλερ θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν Θεόσταλτοι για το λόμπυ της εξέλιξης --
  • 3:51 - 3:52
    [Γέλια]
  • 3:52 - 3:56
    -- γιατί αποκαλύπτουν ως ψέμα το ότι ο εξελικτισμός ουσιαστικά
  • 3:56 - 3:58
    ισοδυναμεί με αθεϊσμό.
  • 3:58 - 4:03
    Άνθρωποι όπως εγώ από την άλλη, ταράζουν τα νερά.
  • 4:03 - 4:06
    Εδώ όμως, θέλω να πω κάτι καλό για τους δημιουργιστές.
  • 4:06 - 4:09
    Δεν είναι κάτι που κάνω συχνά, οπότε ακούστε προσεκτικά.
  • 4:09 - 4:10
    [Γέλια]
  • 4:10 - 4:13
    Νομίζω πως έχουν δίκιο για ένα πράγμα.
  • 4:13 - 4:15
    Νομίζω πως έχουν δίκιο στο ότι η εξέλιξη
  • 4:15 - 4:18
    είναι κατά βάσιν εχθρική προς τη θρησκεία.
  • 4:18 - 4:22
    Έχω ήδη πει πως πολλοί εξελικτιστές, όπως ο Πάπας,
  • 4:22 - 4:25
    είναι επίσης θρήσκοι, αλλά νομίζω πως αυταπατώνται.
  • 4:25 - 4:28
    Πιστεύω ότι η πραγματική κατανόηση του Δαρβινισμού
  • 4:28 - 4:33
    διαβρώνει βαθιά τη θρησκευτική πίστη.
  • 4:33 - 4:39
    Ίσως να φαίνεται πως πρόκειται να κάνω κήρυγμα για τον αθεϊσμό,
  • 4:39 - 4:42
    και θέλω να σας διαβεβαιώσω πως δε θα κάνω κάτι τέτοιο.
  • 4:42 - 4:46
    Σε ένα τόσο εκλεπτυσμένο κοινό όπως αυτό
  • 4:46 - 4:49
    θα ήταν σαν να κάνω θρησκευτικό κήρυγμα σε εκκλησιαστική χορωδία.
  • 4:49 - 4:53
    Όχι, αυτό στο οποίο θέλω να σας παροτρύνω --
  • 4:53 - 4:55
    [Γέλια]
  • 4:55 - 5:00
    -- αυτό στο οποίο θέλω να σας παροτρύνω είναι ο μαχόμενος αθεϊσμός.
  • 5:00 - 5:02
    [Γέλια]
  • 5:02 - 5:05
    [Χειροκροτήματα]
  • 5:05 - 5:08
    Αλλά έτσι το θέτουμε πολύ αρνητικά.
  • 5:08 - 5:13
    Αν ήθελα -- αν ήμουν κάποιος που ενδιαφερόταν να διατηρήσει τη θρησκευτική πίστη,
  • 5:13 - 5:18
    θα φοβόμουν πολύ τη θετική δύναμη της εξελικτικής επιστήμης, και οποιασδήποτε
  • 5:18 - 5:20
    επιστήμης γενικά, αλλά της εξέλιξης ιδιαίτερα,
  • 5:20 - 5:28
    να εμπνεύσει και να συναρπάσει, ακριβώς επειδή είναι αθεϊστική.
  • 5:28 - 5:32
    Το δύσκολο πρόβλημα με οποιαδήποτε θεωρία βιολογικού σχεδιασμού
  • 5:32 - 5:38
    είναι να εξηγήσει την τεράστια στατιστική απιθανότητα της ζωής.
  • 5:38 - 5:43
    Στατιστική απιθανότητα προς την κατεύθυνση του καλού σχεδιασμού ---
  • 5:43 - 5:45
    πολυπλοκότητα είναι μια άλλη λέξη για αυτό.
  • 5:45 - 5:50
    Το τυπικό επιχείρημα των δημιουργιστών -- μόνο ένα υπάρχει, όλα ανάγονται σε αυτό το ένα --
  • 5:50 - 5:52
    ξεκινάει από τη στατιστική απιθανότητα.
  • 5:52 - 5:56
    Τα ζωντανά πλάσματα είναι υπερβολικά πολύπλοκα για να έχουν δημιουργηθεί κατά τύχη,
  • 5:56 - 5:58
    άρα θα πρέπει να είχαν κάποιο σχεδιαστή.
  • 5:58 - 6:00
    Αυτό το επιχείρημα βέβαια αυτοαναιρείται.
  • 6:00 - 6:04
    Οποιοσδήποτε σχεδιαστής ικανός να σχεδιάσει κάτι πραγματικά πολύπλοκο
  • 6:04 - 6:09
    πρέπει να είναι ακόμα πιο πολύπλοκος ο ίδιος, κι αυτό προτού ακόμα πάμε
  • 6:09 - 6:11
    στα υπόλοιπα πράγματα που περιμένουμε να κάνει,
  • 6:11 - 6:14
    όπως το να συγχωρεί αμαρτίες, να ευλογεί γάμους, να ακούει προσευχές --
  • 6:14 - 6:17
    -- να ευνοεί τη δική μας πλευρά σε ένα πόλεμο --
  • 6:17 - 6:19
    [Γέλια]
  • 6:19 - 6:22
    -- να αποδοκιμάζει τη σεξουαλική μας ζωή και τα λοιπά.
  • 6:22 - 6:24
    [Γέλια]
  • 6:24 - 6:29
    Η πολυπλοκότητα είναι το πρόβλημα που πρέπει να λύσει οποιαδήποτε θεωρία της βιολογίας,
  • 6:29 - 6:34
    και δεν μπορείς να το λύσεις με το αξίωμα ενός παράγοντα που είναι ακόμα πιο πολύπλοκος,
  • 6:34 - 6:37
    απλά επαυξάνοντας με αυτό τον τρόπο το μέγεθος του προβλήματος.
  • 6:37 - 6:41
    Η φυσική επιλογή του Δαρβίνου είναι τόσο έξοχα κομψή
  • 6:41 - 6:45
    γιατί λύνει το πρόβλημα του πώς να εξηγήσουμε την πολυπλοκότητα
  • 6:45 - 6:49
    χρησιμοποιώντας τίποτε άλλο παρά απλότητα.
  • 6:49 - 6:52
    Ουσιαστικά, το καταφέρνει προσφέροντας
  • 6:52 - 6:56
    μια στρωτή ανηφορική διαδρομή από βαθμιαία ανοδικά βήματα.
  • 6:56 - 6:58
    Αλλά εδώ, θέλω απλά να επισημάνω
  • 6:58 - 7:02
    ότι η κομψότητα του Δαρβινισμού είναι διαβρωτική για τη θρησκεία
  • 7:02 - 7:07
    ακριβώς γιατί είναι τόσο κομψή, τόσο φειδωλή, τόσο ισχυρή,
  • 7:07 - 7:09
    τόσο οικονομικά ισχυρή.
  • 7:09 - 7:18
    Έχει τη ρωμαλέα οικονομία μιας όμορφης κρεμαστής γέφυρας.
  • 7:18 - 7:20
    Η θεωρία του Θεού δεν είναι απλά μια κακή θεωρία.
  • 7:20 - 7:26
    Αποδεικνύεται ότι, καταρχήν, δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει το σκοπό της.
  • 7:26 - 7:29
    Έτσι, επιστρέφοντας στην τακτική και το λόμπυ της εξέλιξης,
  • 7:29 - 7:38
    θέλω να υποστηρίξω ότι το να ταράζεις τα νερά ίσως να είναι το πιο σωστό.
  • 7:38 - 7:44
    Η προσέγγισή μου στην επίθεση κατά των δημιουργιστών διαφέρει από αυτή του λόμπυ της εξέλιξης.
  • 7:44 - 7:49
    Η προσέγγισή μου είναι η επίθεση κατά της θρησκείας συνολικά,
  • 7:49 - 7:53
    και σε αυτό το σημείο πρέπει να αναγνωρίσω το αξιοσημείωτο ταμπού
  • 7:53 - 7:56
    που μας απαγορεύει να κακολογούμε τη θρησκεία
  • 7:56 - 7:59
    και θα το κάνω χρησιμοποιώντας τα λόγια του μακαρίτη Ντάγκλας Άνταμς,
  • 7:59 - 8:01
    ενός αγαπημένου φίλου που, αν και δεν ήρθε ποτέ
  • 8:01 - 8:04
    στο TED, σίγουρα θα έπρεπε να είχε προσκληθεί.
  • 8:04 - 8:06
    [Ρίτσαρντ Σαούλ Ούρμαν: Είχε προσκληθεί.]
  • 8:06 - 8:08
    Ρίτσαρντ Ντώκινς: Είχε προσκληθεί. Ωραία. Έτσι πίστευα κι εγώ.
  • 8:08 - 8:11
    Ξεκινάει την ομιλία του η οποία μαγνητοφωνήθηκε
  • 8:11 - 8:13
    στο Καίμπριτζ λίγο πριν πεθάνει.
  • 8:13 - 8:17
    Ξεκινάει εξηγώντας πώς η επιστήμη λειτουργεί δοκιμάζοντας υποθέσεις
  • 8:17 - 8:21
    που έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι δυνατή η διάψευσή τους, και συνεχίζει:
  • 8:21 - 8:25
    "Η θρησκεία δε φαίνεται να λειτουργεί έτσι.
  • 8:25 - 8:29
    Έχει κάποιες ιδέες στον πυρήνα της, τις οποίες αποκαλούμε ιερές.
  • 8:29 - 8:32
    Αυτό σημαίνει πως εδώ έχουμε μια ιδέα ή μια έννοια
  • 8:32 - 8:36
    για την οποία δεν έχεις δικαίωμα να πεις οτιδήποτε άσχημο.
  • 8:36 - 8:40
    Απλά δεν μπορείς. Γιατί; Γιατί δεν μπορείς.
  • 8:40 - 8:44
    [Γέλια]
  • 8:44 - 8:48
    Γιατί είναι απολύτως αποδεκτό να υποστηρίζεις Ρεπουμπλικάνους ή Δημοκρατικούς,
  • 8:48 - 8:53
    αυτό το οικονομικό μοντέλο έναντι του άλλου, τον Macintosh αντί για τα Windows,
  • 8:53 - 8:56
    αλλά το να έχεις άποψη για το πώς ξεκίνησε το σύμπαν,
  • 8:56 - 9:00
    το ποιος δημιούργησε το σύμπαν -- όχι, αυτό είναι ιερό.
  • 9:00 - 9:03
    Έτσι, έχουμε συνηθίσει να μην αμφισβητούμε θρησκευτικές ιδέες
  • 9:03 - 9:06
    και είναι πολύ ενδιαφέρον πόση αναστάτωση δημιουργεί ο Ρίτσαρντ
  • 9:06 - 9:10
    όταν το κάνει." Εννοούσε εμένα, όχι αυτόν.
  • 9:10 - 9:13
    "Όλοι γίνονται έξαλλοι,
  • 9:13 - 9:17
    γιατί δεν μπορείς να λες τέτοια πράγματα, αλλά όταν το δεις λογικά
  • 9:17 - 9:21
    δεν υπάρχει λόγος αυτές οι ιδέες να μην είναι ανοιχτές προς συζήτηση
  • 9:21 - 9:25
    όσο και οποιεσδήποτε άλλες, εκτός απ'το ότι έχουμε κάπως συμφωνήσει μεταξύ μας
  • 9:25 - 9:32
    ότι δεν πρέπει να είναι," κι εδώ τελειώνει το απόσπασμα από την ομιλία του Ντάγκλας.
  • 9:32 - 9:36
    Κατά την άποψή μου, όχι μόνο είναι η επιστήμη διαβρωτική προς τη θρησκεία,
  • 9:36 - 9:40
    η θρησκεία είναι διαβρωτική προς την επιστήμη.
  • 9:40 - 9:46
    Διδάσκει τους ανθρώπους να ικανοποιούνται με επιπόλαιες, υπερφυσικές μη-εξηγήσεις
  • 9:46 - 9:52
    και τους εμποδίζει να δούνε τις θαυμάσιες πραγματικές εξηγήσεις που μπορούμε να συλλάβουμε.
  • 9:52 - 9:59
    Τους διδάσκει να αποδέχονται την εξουσία, την αποκάλυψη και την πίστη
  • 9:59 - 10:04
    αντί να επιμένουν πάντα σε αποδείξεις.
  • 10:04 - 10:10
    Εδώ είναι ο Ντάγκλας Άνταμς, έξοχη φωτογραφία από το βιβλίο του, "Τουρίστες στον Πλανήτη Γη."
  • 10:10 - 10:14
    Εδώ είναι ένα τυπικό επιστημονικό περιοδικό, η Τριμηνιαία Επιθεώρηση της Βιολογίας.
  • 10:14 - 10:17
    Και θα συνθέσω, ως φιλοξενούμενος συντάκτης,
  • 10:17 - 10:22
    ένα ειδικό τεύχος πάνω στο ερώτημα, "Σκοτώθηκαν οι δεινόσαυροι από έναν αστεροειδή;"
  • 10:22 - 10:26
    Και η πρώτη δημοσίευση είναι μια τυπική επιστημονική δημοσίευση
  • 10:26 - 10:30
    παρουσιάζοντας στοιχεία, "Στρώμα Ιριδίου στο όριο Κ-Τ,
  • 10:30 - 10:32
    Κρατήρας στο Γιουκατάν με χρονολόγηση Καλίου-Αργού,
  • 10:32 - 10:35
    υποδεικνύουν ότι οι δεινόσαυροι
    σκοτώθηκαν από αστεροειδή».
  • 10:35 - 10:38
    Απόλυτα συνηθισμένη επιστημονική δημοσίευση.
  • 10:38 - 10:42
    Τώρα, η επόμενη,
    «Ο Πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας
  • 10:42 - 10:46
    έχει ισχυρή εσωτερική πεποίθηση» -- (Γέλια) --
  • 10:46 - 10:49
    «... ότι οι δεινόσαυροι
    σκοτώθηκαν από αστεροειδή».
  • 10:49 - 10:53
    (Γέλια)
  • 10:53 - 10:59
    «Αποκαλύφθηκε ιδιαιτέρως
    στον Καθηγητή Χάξταιην
  • 10:59 - 11:01
    ότι οι δεινόσαυροι
    σκοτώθηκαν από αστεροειδή».
  • 11:01 - 11:04
    (Γέλια)
  • 11:04 - 11:07
    «Ο Καθηγητής Χόρντλεϋ ανατράφηκε
  • 11:07 - 11:10
    με ολοκληρωτική και ακλόνητη πίστη" --
  • 11:10 - 11:11
    (Γέλια)
  • 11:11 - 11:18
    «...ότι οι δεινόσαυροι σκοτώθηκαν από αστεροειδή».
  • 11:18 - 11:23
    «Ο Καθηγητής Χώκινς
    διακήρυξε επίσημο δόγμα
  • 11:23 - 11:26
    που δεσμεύει όλους τους πιστούς Χωκινιστές
  • 11:26 - 11:29
    ότι οι δεινόσαυροι
    σκοτώθηκαν από αστεροειδή».
  • 11:29 - 11:32
    (Γέλια)
  • 11:32 - 11:36
    Αυτό είναι φυσικά αδιανόητο.
  • 11:36 - 11:38
    Αλλά αν υποθέταμε --
  • 11:38 - 11:48
    (Χειροκρότημα)
  • 11:48 - 11:51
    -- ότι το 1987, ένας δημοσιογράφος
    ρωτούσε τον Τζωρτζ Μπους τον πρεσβύτερο
  • 11:51 - 11:54
    αν αναγνωρίζει την ισοπολιτεία
    και τον πατριωτισμό
  • 11:54 - 11:57
    των Αμερικανών που είναι άθεοι.
  • 11:57 - 12:00
    Η απάντηση του κ. Μπους
    έχει γίνει διάσημη.
  • 12:00 - 12:04
    «Όχι, δεν πιστεύω ότι οι άθεοι
    πρέπει να θεωρούνται πολίτες,
  • 12:04 - 12:06
    ούτε και πατριώτες.
  • 12:06 - 12:09
    Αυτό είναι ένα έθνος υπό τον Θεό».
  • 12:09 - 12:12
    Η μισαλλοδοξία του Μπους
    δεν ήταν ένα μεμονωμένο λάθος,
  • 12:12 - 12:15
    που ειπώθηκε απερίσκεπτα πάνω στην έξαψη
    της στιγμής και ανακλήθηκε αργότερα.
  • 12:15 - 12:20
    Την υπερασπίστηκε παρά τις επανειλημμένες
    εκκλήσεις για διευκρίνηση ή ανάκληση.
  • 12:20 - 12:21
    Το εννοούσε πραγματικά.
  • 12:21 - 12:27
    Το σημαντικότερο, ήξερε ότι δεν απειλούσε
    την εκλογή του, μάλλον το αντίθετο.
  • 12:27 - 12:31
    Οι Δημοκρατικοί όσο και οι Ρεπουμπλικάνοι
    επιδεικνύουν τη θρησκευτικότητά τους
  • 12:31 - 12:37
    αν θέλουν να εκλεγούν. Και τα δύο κόμματα
    επικαλούνται το ένα έθνος υπό τον Θεό.
  • 12:37 - 12:42
    Τι θα έλεγε ο Τόμας Τζέφερσον?
  • 12:42 - 12:47
    Παρεμπιπτόντως, συνήθως δεν είμαι
    περήφανος που είμαι Βρετανός,
  • 12:47 - 12:51
    αλλά δεν μπορώ να μην κάνω τη σύγκριση.
  • 12:51 - 12:59
    (Χειροκρότημα)
  • 12:59 - 13:02
    Στην πράξη, τι είναι άθεος;
  • 13:02 - 13:06
    Άθεος είναι απλά κάποιος
    που βλέπει τον Γιαχβέ
  • 13:06 - 13:13
    όπως βλέπει ο κάθε πιστός Χριστιανός
    τον Θορ ή τον Βάαλ ή το χρυσό μοσχάρι
  • 13:13 - 13:17
    Όπως έχει ξαναειπωθεί, είμαστε όλοι άθεοι
    ως προς τους περισσότερους θεούς
  • 13:17 - 13:22
    στους οποίους έχει πιστέψει η ανθρωπότητα.
    Μερικοί από μας απλά προχωράνε ένα θεό παραπέρα.
  • 13:22 - 13:25
    (Γέλια)
  • 13:25 - 13:32
    (Χειροκρότημα)
  • 13:32 - 13:35
    Με όποιο τρόπο κι αν ορίσουμε τον αθεϊσμό, είναι σίγουρα το είδος της ακαδημαϊκής πεποίθησης
  • 13:35 - 13:39
    που δικαιούται κάποιος
    να έχει χωρίς να διασύρεται
  • 13:39 - 13:44
    ως μη πατριώτης, μη εκλέξιμος μη-πολίτης.
  • 13:44 - 13:47
    Παρόλα αυτά, είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός
    ότι το να ομολογήσεις πως είσαι άθεος
  • 13:47 - 13:53
    ισοδυναμεί με το να συστηθείς
    ως κ. Χίτλερ ή Δις Βελζεβούλ.
  • 13:53 - 13:56
    Και αυτό ξεκινάει από την αντίληψη πως οι άθεοι
  • 13:56 - 14:01
    είναι κάποιο είδος αλλόκοτης, έξαλλης μειονότητας.
  • 14:01 - 14:04
    Η Νάταλι Έηντζερ έγραψε ένα μάλλον
    θλιβερό άρθρο στον Νιου Γιόρκερ,
  • 14:04 - 14:06
    λέγοντας πόση μοναξιά ένοιωθε ως άθεη.
  • 14:06 - 14:09
    Είναι σαφές ότι αισθάνεται
    σε μια πολιορκημένη μειονότητα,
  • 14:09 - 14:15
    στην πραγματικότητα όμως, που βρίσκονται αριθμητικά οι Αμερικανοί άθεοι?
  • 14:15 - 14:18
    Η τελευταία δημοσκόπηση είναι εκπληκτικά ενθαρρυντική.
  • 14:18 - 14:20
    Ο Χριστιανισμός, φυσικά, παίρνει τη μερίδα του λέοντος
  • 14:20 - 14:24
    του πληθυσμού, με σχεδόν 160 εκατομμύρια.
  • 14:24 - 14:27
    Αλλά ποια πιστεύετε πως θα ήταν
    η δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα,
  • 14:27 - 14:33
    ξεπερνώντας κατά πολύ τα 2,8 εκατομμύρια
    Εβραίους, 1,1 εκατομμύρια Μουσουλμάνους,
  • 14:33 - 14:36
    καθώς και τους Ινδουιστές, Βουδιστές
    και όλες τις άλλες θρησκείες αθροιστικά;
  • 14:36 - 14:39
    Η δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα,
    με σχεδόν 30 εκατομμύρια,
  • 14:39 - 14:44
    είναι αυτοί που χαρακτηρίζονται ως μη θρήσκοι.
  • 14:44 - 14:47
    Δεν μπορείς παρά να αναρωτηθείς
    γιατί οι ψηφοθήρες πολιτικοί
  • 14:47 - 14:52
    έχουν αυτό το παροιμιώδες δέος
    για την ισχύ, π.χ. του Εβραϊκού λόμπυ.
  • 14:52 - 14:54
    Το κράτος του Ισραήλ φαίνεται
    να χρωστά την ίδια του την ύπαρξη
  • 14:54 - 14:58
    στις ψήφους των Εβραίων Αμερικανών,
    ενώ την ίδια στιγμή
  • 14:58 - 15:03
    ξαποστέλνει τους μη θρήσκους
    στην πολιτική λήθη.
  • 15:03 - 15:07
    Αυτή η ψήφος των μη θρήσκων,
    αν κινητοποιηθεί κατάλληλα,
  • 15:07 - 15:11
    είναι εννέα φορές υπεράριθμη της Εβραϊκής ψήφου.
  • 15:11 - 15:14
    Γιατί αυτή η πολύ πιο ουσιαστική μειονότητα
  • 15:14 - 15:18
    δεν κινείται για να ασκήσει την πολιτική της ισχύ;
  • 15:18 - 15:22
    Αρκετά όμως για την ποσότητα. Τι γίνεται με την ποιότητα;
  • 15:22 - 15:25
    Υπάρχει καμία συσχέτιση, θετική ή αρνητική,
  • 15:25 - 15:28
    ανάμεσα στην ευφυΐα και την τάση προς τη θρησκεία;
  • 15:28 - 15:36
    (Γέλια)
  • 15:36 - 15:39
    Η έρευνα που ανέφερα, που είναι η δημοσκόπηση ARIS,
  • 15:39 - 15:42
    δεν αναλύει τα δεδομένα με βάση την κοινωνικό-οικονομική τάξη ή τη μόρφωση,
  • 15:42 - 15:44
    το IQ ή οτιδήποτε άλλο.
  • 15:44 - 15:48
    Αλλά ένα πρόσφατο άρθρο του Πωλ Τζ. Μπελ στο περιοδικό της Mensa
  • 15:48 - 15:50
    μας προσφέρει μια ένδειξη.
  • 15:50 - 15:52
    Η Mensa, όπως ξέρετε, είναι ένας διεθνής οργανισμός
  • 15:52 - 15:56
    για ανθρώπους με υψηλό IQ.
  • 15:56 - 16:00
    Και από μια μετα-ανάλυση της βιβλιογραφίας,
  • 16:00 - 16:06
    ο Μπελ συμπεραίνει ότι, «Από 43 μελέτες
    που εκπονήθηκαν από το 1927
  • 16:06 - 16:10
    πάνω στη σχέση θρησκευτικής πίστης
    και ευφυΐας ή μορφωτικού επιπέδου,
  • 16:10 - 16:15
    όλες εκτός από τέσσερις
    βρήκαν αρνητική συσχέτιση.
  • 16:15 - 16:18
    Δηλαδή, όσο υψηλότερη είναι
    η ευφυΐα ή το μορφωτικό επίπεδο,
  • 16:18 - 16:21
    τόσο μειώνεται η πιθανότητα
    να είναι κάποιος θρήσκος».
  • 16:21 - 16:26
    Δεν έχω δει τις πρωτότυπες 42 μελέτες και
    δεν μπορώ να σχολιάσω σε αυτή τη μετα-ανάλυση
  • 16:26 - 16:30
    αλλά θα ήθελα να δω
    περισσότερες μελέτες αυτού του είδους.
  • 16:30 - 16:32
    Και ξέρω πως υπάρχουν,
    αν μπορώ να κάνω μια μικρή διαφήμιση εδώ,
  • 16:32 - 16:34
    υπάρχουν άνθρωποι σε αυτό το κοινό
  • 16:34 - 16:40
    που μπορούν εύκολα να χρηματοδοτήσουν
    μια μαζική δημοσκόπηση για να κλείσει το ζήτημα,
  • 16:40 - 16:42
    και βάζω την πρόταση
    στο τραπέζι -- με κάθε επιφύλαξη.
  • 16:42 - 16:44
    Αλλά επιτρέψτε μου τώρα
    να σας δείξω κάποια δεδομένα
  • 16:44 - 16:46
    που έχουν δημοσιευτεί και αναλυθεί σωστά
  • 16:46 - 16:51
    σχετικά με μια ειδική ομάδα,
    συγκεκριμένα τους κορυφαίους επιστήμονες.
  • 16:51 - 16:54
    Το 1998, οι Λάρσον και Γουίταμ
  • 16:54 - 16:57
    έκαναν μια δημοσκόπηση
    στην αφρόκρεμα των Αμερικανών επιστημόνων,
  • 16:57 - 17:01
    αυτών που έχουν τιμηθεί με την εκλογή τους
    στην Εθνική Ακαδημία Επιστημών
  • 17:01 - 17:03
    και σε αυτή την εκλεκτή ομάδα,
  • 17:03 - 17:10
    η πίστη σε ένα προσωπικό Θεό
    γκρεμίστηκε στο 7%.
  • 17:10 - 17:15
    Περίπου 20% είναι αγνωστικιστές και οι υπόλοιποι
    θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν άθεοι.
  • 17:15 - 17:18
    Παρόμοια ήταν και τα ποσοστά για την πίστη
    στην προσωπική αθανασία.
  • 17:18 - 17:21
    Ανάμεσα στους επιστήμονες της βιολογίας,
    οι αριθμοί είναι ακόμα μικρότεροι,
  • 17:21 - 17:28
    5.5% μόνο πιστεύουν στον Θεό.
    Στους φυσικούς επιστήμονες είναι 7.5%.
  • 17:28 - 17:31
    Δεν έχω δει αντίστοιχα νούμερα
    για τους κορυφαίους διανοούμενους
  • 17:31 - 17:34
    σε άλλα πεδία, όπως η ιστορία ή η φιλοσοφία,
  • 17:34 - 17:37
    αλλά θα μου έκανε εντύπωση αν ήταν διαφορετικά.
  • 17:37 - 17:41
    Έτσι έχουμε φτάσει
    σε μια πραγματικά αξιοσημείωτη κατάσταση,
  • 17:41 - 17:46
    μια αλλόκοτη αναντιστοιχία
    ανάμεσα στους Αμερικανούς διανοούμενους
  • 17:46 - 17:48
    και στο Αμερικανικό εκλογικό σώμα.
  • 17:48 - 17:52
    Μια φιλοσοφική άποψη για τη φύση του σύμπαντος,
  • 17:52 - 17:56
    την οποία συμμερίζεται η συντριπτική πλειονότητα
    των κορυφαίων Αμερικανών επιστημόνων
  • 17:56 - 18:00
    και πιθανότατα της πλειονότητας των διανοούμενων γενικά,
  • 18:00 - 18:02
    είναι τόσο απεχθής στο Αμερικανικό εκλογικό σώμα
  • 18:02 - 18:08
    που κανένας υποψήφιος στις εκλογές
    δεν τολμάει να την αναγνωρίσει δημόσια.
  • 18:08 - 18:11
    Αν έχω δίκιο, τότε τα υψηλά αξιώματα
  • 18:11 - 18:13
    στη μεγαλύτερη χώρα του κόσμου
  • 18:13 - 18:19
    έχουν αποκλειστεί για αυτούς ακριβώς που είναι
    οι πιο κατάλληλοι για αυτά, τους διανοούμενους,
  • 18:19 - 18:22
    εκτός αν είναι προετοιμασμένοι
    να πουν ψέματα για τα πιστεύω τους.
  • 18:22 - 18:25
    Για να το θέσουμε ωμά,
    οι πολιτικές ευκαιρίες στην Αμερική
  • 18:25 - 18:28
    δίνουν σημαντικά λιγότερες πιθανότητες
  • 18:28 - 18:31
    σε αυτούς που είναι
    ταυτόχρονα έξυπνοι και έντιμοι.
  • 18:31 - 18:38
    (Χειροκρότημα)
  • 18:38 - 18:42
    Δεν είμαι πολίτης αυτής της χώρας,
    οπότε ελπίζω να μη θεωρηθεί ανάρμοστο
  • 18:42 - 18:45
    αν προτείνω ότι κάτι πρέπει να γίνει.
  • 18:45 - 18:47
    (Γέλια)
  • 18:47 - 18:50
    Και έχω ήδη κάνει μια νύξη για το τι είναι αυτό.
  • 18:50 - 18:54
    Απ' ό,τι έχω δει στο TED, νομίζω πως αυτό
    είναι το ιδανικό μέρος για να το ξεκινήσουμε.
  • 18:54 - 18:57
    Και πάλι, φοβάμαι πως θα κοστίσει χρήματα.
  • 18:57 - 18:59
    Χρειαζόμαστε μια εκστρατεία έγερσης της συνείδησης
  • 18:59 - 19:03
    των Αμερικανών αθεϊστών, να φανερωθούν.
  • 19:03 - 19:05
    (Γέλια)
  • 19:05 - 19:08
    Θα μπορούσε να είναι κάτι παρόμοιο
    με την εκστρατεία που οργάνωσαν
  • 19:08 - 19:10
    οι ομοφυλόφιλοι πριν από μερικά χρόνια,
  • 19:10 - 19:13
    αν και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει
    να ξεπέσουμε στο να φανερώσουμε
  • 19:13 - 19:15
    ανθρώπους παρά τη θέλησή τους.
  • 19:15 - 19:18
    Στις περισσότερες περιπτώσεις,
    οι άνθρωποι που θα φανερωθούν
  • 19:18 - 19:22
    θα βοηθήσουν να καταρριφθεί ο μύθος
    ότι οι άθεοι έχουν κάτι στραβό.
  • 19:22 - 19:24
    Το αντίθετο,
  • 19:24 - 19:26
    θα δείξουν ότι οι άθεοι είναι συχνά άνθρωποι
  • 19:26 - 19:29
    που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρότυπα για τα παιδιά σας.
  • 19:29 - 19:34
    Άνθρωποι που κάποιος διαφημιστής θα μπορούσε
    να αξιοποιήσει για να προβάλλει ένα προϊόν.
  • 19:34 - 19:38
    Άνθρωποι σαν αυτούς
    που κάθονται σε αυτό το δωμάτιο.
  • 19:38 - 19:41
    Θα πρέπει να γίνει ένα φαινόμενο
    χιονοστιβάδας, μια θετική ανάδραση,
  • 19:41 - 19:44
    έτσι ώστε όσο περισσότερα ονόματα έχουμε,
    τόσο περισσότερα να παίρνουμε.
  • 19:44 - 19:47
    Μπορεί να προκύψει μη-γραμμικότητα,
    φαινόμενα κατωφλίου.
  • 19:47 - 19:49
    Όταν φτάσουμε μια κρίσιμη μάζα,
  • 19:49 - 19:52
    υπάρχει μια απότομη επιτάχυνση
    στη στρατολόγηση.
  • 19:52 - 19:55
    Και πάλι, θα χρειαστούν χρήματα.
  • 19:55 - 19:59
    Υποψιάζομαι πως η ίδια η λέξη «άθεος»
  • 19:59 - 20:02
    εμπεριέχει ή παραμένει ένα εμπόδιο
  • 20:02 - 20:06
    δυσανάλογο ως προς αυτό που πραγματικά
    σημαίνει, και ένα εμπόδιο σε ανθρώπους
  • 20:06 - 20:09
    που διαφορετικά ευχαρίστως
    θα φανερωνόντουσαν.
  • 20:09 - 20:12
    Άρα, τί άλλες λέξεις θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να εξομαλύνουμε την πορεία,
  • 20:12 - 20:19
    να λαδώσουμε τα γρανάζια, να ζαχαρώσουμε το χάπι;
    Ο Δαρβίνος προτιμούσε το αγνωστικιστής --
  • 20:19 - 20:25
    και όχι μόνο από αφοσίωση
    στον φίλο του Χάξλεϋ, που επινόησε τον όρο.
  • 20:25 - 20:27
    Ο Δαρβίνος είπε, «Δεν ήμουν ποτέ άθεος
  • 20:27 - 20:31
    με την έννοια της άρνησης ύπαρξης του Θεού.
  • 20:31 - 20:33
    Νομίζω γενικά ότι αγνωστικιστής
  • 20:33 - 20:37
    θα ήταν η πιο κατάλληλη περιγραφή
    της πνευματικής μου κατάστασης».
  • 20:37 - 20:42
    Ήταν μάλιστα ασυνήθιστα
    ευέξαπτος με τον Έντουαρντ Έηβλινγκ.
  • 20:42 - 20:44
    Ο Έηβλινγκ ήταν ένα μαχόμενος άθεος
  • 20:44 - 20:46
    που δεν κατάφερε να πείσει τον Δαρβίνο
  • 20:46 - 20:49
    να δεχθεί να αφιερώσει το βιβλίο του στον αθεϊσμό --
  • 20:49 - 20:52
    παρεμπιπτόντως, ξεκινώντας
    έτσι έναν συναρπαστικό μύθο
  • 20:52 - 20:55
    για το ότι ο Καρλ Μαρξ προσπάθησε
    να αφιερώσει το «Κεφάλαιο» στον Δαρβίνο,
  • 20:55 - 20:57
    το οποίο δεν έγινε. Ήταν
    στην πραγματικότητα ο Έντουαρντ Έηβλινγκ.
  • 20:57 - 21:02
    Αυτό που έγινε ήταν ότι η ερωμένη
    του Έηβλινγκ ήταν η κόρη του Μαρξ,
  • 21:02 - 21:05
    και όταν και ο Δαρβίνος
    και ο Μαρξ είχαν πεθάνει,
  • 21:05 - 21:09
    τα χαρτιά του Μαρξ
    μπερδεύτηκαν με αυτά του Έηβλινγκ
  • 21:09 - 21:14
    και ένα γράμμα του Δαρβίνου που έλεγε,
    «Αγαπητέ κύριε, σας ευχαριστώ πολύ
  • 21:14 - 21:16
    αλλά δεν θέλω να αφιερώσετε
    το βιβλίο σας σε μένα»,
  • 21:16 - 21:19
    λανθασμένα θεωρήθηκε
    ότι απευθυνόταν στον Μαρξ,
  • 21:19 - 21:22
    και αυτό ξεκίνησε όλον αυτόν τον μύθο,
    τον οποίο πιθανά έχετε ακούσει.
  • 21:22 - 21:24
    Είναι ένα είδος αστικού μύθου,
  • 21:24 - 21:27
    ότι ο Μαρξ προσπάθησε
    να αφιερώσει το Κεφάλαιο στον Δαρβίνο.
  • 21:27 - 21:35
    Όπως και νά'χει, ήταν ο Έηβλινγκ, και όταν συναντήθηκαν , ο Δαρβίνος προκάλεσε τον Έηβλινγκ,
  • 21:35 - 21:42
    «Γιατί αυτοαποκαλείστε άθεοι;»
  • 21:42 - 21:46
    «Αγνωστικιστής», απάντησε ο Έηβλινγκ,
    «ήταν απλά ο άθεος γραμμένος ευπρεπώς,
  • 21:46 - 21:50
    και άθεος ήταν απλά
    ο αγνωστικιστής γραμμένος επιθετικά».
  • 21:50 - 21:54
    Ο Δαρβίνος παραπονέθηκε, «Μα γιατί
    πρέπει να είστε τόσο επιθετικοί;»
  • 21:54 - 21:57
    Ο Δαρβίνος θεωρούσε ότι ο αθεϊσμός μπορεί
    να ήταν καλός για τους διανοούμενους,
  • 21:57 - 22:02
    αλλά οι κανονικοί άνθρωποι
    δεν ήταν «ώριμοι για αυτό».
  • 22:02 - 22:06
    Το οποίο είναι βέβαια ο παλιός μας φίλος, το επιχείρημα "μην ταράζετε τα νερά."
  • 22:06 - 22:11
    Δεν έχει καταγραφεί αν ο Έηβλινγκ είπε
    στον Δαρβίνο να ξεκαβαλήσει το καλάμι του.
  • 22:11 - 22:13
    (Γέλια)
  • 22:13 - 22:15
    Σε κάθε περίπτωση,
    αυτό ήταν πάνω από 100 χρόνια πριν.
  • 22:15 - 22:18
    Θα πίστευε κανείς πως όλοι
    έχουμε ενηλικιωθεί από τότε.
  • 22:18 - 22:23
    Ένας φίλος μου, ένας έξυπνος
    μη θρησκευόμενος Εβραίος,
  • 22:23 - 22:25
    ο οποίος παρεμπιπτόντως
    τηρεί την αργία του Σαββάτου
  • 22:25 - 22:27
    για λόγους πολιτιστικής αλληλεγγύης,
  • 22:27 - 22:31
    περιγράφει τον εαυτό του
    ως «νεραϊδο-αγνωστικιστή».
  • 22:31 - 22:33
    Δε θα αποκαλέσει τον εαυτό του άθεο
  • 22:33 - 22:37
    γιατί είναι καταρχήν αδύνατο
    να αποδείξεις μια άρνηση,
  • 22:37 - 22:40
    αλλά αγνωστικιστής από μόνο του
    μπορεί να υποδήλωνε ότι η ύπαρξη του Θεού
  • 22:40 - 22:44
    είναι εξίσου πιθανή με τη μη-ύπαρξή του.
  • 22:44 - 22:49
    Έτσι ο φίλος μου είναι αυστηρά
    αγνωστικιστής σχετικά με τις νεράιδες,
  • 22:49 - 22:54
    αλλά δεν είναι και πολύ πιθανό,
    έτσι δεν είναι; Όπως και με τον Θεό.
  • 22:54 - 22:56
    Εξ ου και η φράση «νεραϊδο-αγνωστικιστής»,
  • 22:56 - 22:58
    αλλά ο Μπέρτραντ Ράσσελ
    έκανε την ίδια επισήμανση
  • 22:58 - 23:02
    χρησιμοποιώντας μια υποθετική
    τσαγιέρα σε τροχιά γύρω από τον Άρη.
  • 23:02 - 23:04
    Θα πρέπει τυπικά να είμαστε αγνωστικιστές
  • 23:04 - 23:06
    για το αν υπάρχει μια τσαγιέρα
    σε τροχιά γύρω από τον Άρη,
  • 23:06 - 23:09
    αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα πρέπει
    να θεωρούμε την πιθανότητα της ύπαρξής της
  • 23:09 - 23:12
    στο ίδιο επίπεδο με αυτή της μη-ύπαρξής της.
  • 23:12 - 23:15
    Η λίστα των πραγμάτων για τα οποία
    πρέπει τυπικά να είμαστε αγνωστικιστές
  • 23:15 - 23:19
    δε σταματάει στις νεράιδες
    και τις τσαγιέρες. Είναι άπειρη.
  • 23:19 - 23:21
    Αν θέλεις να πιστέψεις σε κάποιο από αυτά,
  • 23:21 - 23:26
    μονόκερους, ή νεράιδες ή τσαγιέρες ή τον Γιαχβέ,
  • 23:26 - 23:28
    σε σένα πέφτει το βάρος του να πεις γιατί.
  • 23:28 - 23:32
    Δεν είναι το βάρος σε εμάς τους υπόλοιπους να πούμε το γιατί όχι.
  • 23:32 - 23:37
    Εμείς που είμαστε άθεοι, είμαστε
    επίσης α-νεραϊδιστές και α-τσαγιεριστές.
  • 23:37 - 23:39
    (Γέλια)
  • 23:39 - 23:42
    Αλλά δεν μπαίνουμε στον κόπο να το πούμε,
  • 23:42 - 23:45
    και γι' αυτό ο φίλος μου χρησιμοποιεί
    τον όρο νεραϊδο-αγνωστικιστής
  • 23:45 - 23:48
    σαν χαρακτηρισμό για αυτό
    που οι περισσότεροι θα αποκαλούσαν άθεο.
  • 23:48 - 23:54
    Παρ'όλα αυτά, αν θέλουμε να προσελκύσουμε τους βαθιά άθεους να φανερωθούν,
  • 23:54 - 23:56
    θα πρέπει να βρούμε κάτι καλύτερο
  • 23:56 - 24:01
    για τα πανό μας από το νεραϊδο-αγνωστικιστής ή τσαγερο-αγνωστικιστής.
  • 24:01 - 24:04
    Άρα γιατί όχι ανθρωπιστής;
  • 24:04 - 24:09
    Αυτό έχει το πλεονέκτημα ενός παγκόσμιου δικτύου από καλά οργανωμένους συνδέσμους
  • 24:09 - 24:11
    και περιοδικά κλπ που υπάρχουν ήδη.
  • 24:11 - 24:14
    Το μόνο πρόβλημά μου με αυτό είναι ο προφανής ανθρωποκεντρισμός του.
  • 24:14 - 24:16
    Ένα από τα πράγματα που μάθαμε από τον Δαρβίνο
  • 24:16 - 24:18
    είναι πως το ανθρώπινο είδος είναι μόνο ένα
  • 24:18 - 24:22
    ανάμεσα σε εκατομμύρια ξαδέλφια, κάποια κοντινά, κάποια μακρινά.
  • 24:22 - 24:25
    Και υπάρχουν άλλες πιθανότητες όπως νατουραλιστής.
  • 24:25 - 24:27
    Αλλά κι αυτό έχει προβλήματα σύγχυσης,
  • 24:27 - 24:29
    γιατί ο Δαρβίνος θα πίστευε πως νατουραλιστής,
  • 24:29 - 24:32
    νατουραλιστής σημαίνει βέβαια, κάποιος που δεν πιστεύει στο υπερφυσικό.
  • 24:32 - 24:34
    Και χρησιμοποιείται κάποιες φορές.
  • 24:34 - 24:37
    Ο Δαρβίνος θα μπερδευόταν με την άλλη έννοια του νατουραλιστή (φυσιοδίφης)
  • 24:37 - 24:41
    που ήταν ο ίδιος βέβαια, και φαντάζομαι μπορεί να υπάρχουν άλλοι
  • 24:41 - 24:43
    που μπορεί να το μπερδεύανε με τον γυμνισμό.
  • 24:43 - 24:45
    (Γέλια)
  • 24:45 - 24:52
    Τέτοιοι άνθρωποι μπορεί να ήταν αυτοί που ανήκαν στην ομάδα Βρετανών
  • 24:52 - 24:57
    που λύντσαρε πέρυσι έναν παιδίατρο συγχέοντάς τον με παιδεραστή.
  • 24:57 - 25:02
    (Γέλια)
  • 25:02 - 25:07
    Νομίζω πως η καλύτερη από τις διαθέσιμες εναλλακτικές του άθεος είναι απλά μη-θεϊστής.
  • 25:07 - 25:10
    Δεν έχει τη δυνατή υποδήλωση ότι σίγουρα δεν υπάρχει Θεός,
  • 25:10 - 25:16
    άρα θα μπορούσαν να την χρησιμοποιήσουν εύκολα οι τσαγερο-αγνωστικιστές ή νεραϊδο-αγνωστικιστές.
  • 25:16 - 25:20
    Είναι απόλυτα συμβατό με το Θεό των φυσικών,
  • 25:20 - 25:24
    Όταν άνθρωποι όπως -- όταν άθεοι
  • 25:24 - 25:28
    όπως ο Στήβεν Χώκινγκ και ο Άλμπερτ Αϊνστάιν
    χρησιμοποιούν τη λέξη «Θεός»,
  • 25:28 - 25:31
    το κάνουν βέβαια ως μια μεταφορική συντομογραφία
  • 25:31 - 25:36
    για αυτό το βαθύ μυστηριώδες τμήμα της φυσικής που δεν κατανοούμε ακόμα.
  • 25:36 - 25:42
    Μη-θεϊστής κάνει για όλα αυτά, αλλά σε αντίθεση με τον άθεο,
  • 25:42 - 25:49
    δεν έχει την ίδια φοβική, υστερική αντίδραση.
  • 25:49 - 25:51
    Νομίζω όμως ότι, στην πραγματικότητα, η εναλλακτική
  • 25:51 - 25:54
    είναι να πιάσουμε τον ταύρο απ'τα κέρατα όσον αφορά τη λέξη άθεος,
  • 25:54 - 25:57
    ακριβώς επειδή είναι λέξη-ταμπού
  • 25:57 - 26:01
    που φέρνει ρίγη υστερικής φοβίας.
  • 26:01 - 26:05
    Θα είναι δυσκολότερο να φτάσουμε την κρίσιμη μάζα με τη λέξη άθεος
  • 26:05 - 26:06
    απ' ότι με τη λέξη μη-θεϊστής,
  • 26:06 - 26:08
    η κάποια άλλη μη-συγκρουσιακή λέξη.
  • 26:08 - 26:12
    Αλλά αν τα καταφέρναμε με αυτή τη φοβερή λέξη, άθεος,
  • 26:12 - 26:16
    το πολιτικό αντίκτυπο θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο.
  • 26:16 - 26:20
    Είπα πως αν ήμουν θρησκευόμενος θα φοβόμουν πολύ την εξέλιξη, θα πάω ένα βήμα πιο πέρα.
  • 26:20 - 26:23
    Θα φοβόμουνα γενικά την επιστήμη
    αν γίνει σωστά κατανοητή.
  • 26:23 - 26:27
    Κι αυτό γιατί η επιστημονική
    οπτική για τον κόσμο
  • 26:27 - 26:30
    είναι τόσο περισσότερο συγκινητική,
    τόσο πιο ποιητική,
  • 26:30 - 26:33
    πιο γεμάτη από πραγματικά θαύματα
    από οτιδήποτε
  • 26:33 - 26:39
    στα χτυπημένα από τη φτώχεια οπλοστάσια
    της θρησκευτικής φαντασίας.
  • 26:39 - 26:44
    Όπως το έθεσε ο Καρλ Σέηγκαν,
    άλλος ένας πρόσφατα χαμένος ήρωας,
  • 26:44 - 26:48
    «Πώς είναι δυνατόν καμία από τις μεγάλες
    θρησκείες να μην κοίταξε την επιστήμη
  • 26:48 - 26:53
    και να συμπέρανε,
    "Αυτό είναι καλύτερο απ' ό,τι νόμιζα!
  • 26:53 - 26:55
    Το σύμπαν είναι πολύ μεγαλύτερο
    απ' ό,τι είπε ο προφήτης μας,
  • 26:55 - 27:01
    πιο μεγαλοπρεπές, πιο περίπλοκο,
    πιο όμορφο"; Αντ' αυτού λένε "Όχι, όχι, όχι!"
  • 27:01 - 27:06
    Ο θεός μου είναι ένας μικρός θεός,
    και θέλω να μείνει έτσι.'
  • 27:06 - 27:08
    Μια θρησκεία, παλιά ή νέα,
  • 27:08 - 27:11
    που θα τόνιζε τη μεγαλοπρέπεια του σύμπαντος
  • 27:11 - 27:13
    όπως αποκαλύπτεται
    από τη σύγχρονη επιστήμη
  • 27:13 - 27:16
    θα μπορούσε να ανασύρει
    αποθέματα ευλάβειας και δέους
  • 27:16 - 27:21
    που δεν έχουν αγγίξει οι συμβατικές θρησκείες».
  • 27:21 - 27:24
    Αυτό είναι ένα εκλεκτό κοινό,
  • 27:24 - 27:31
    άρα θα περίμενα περίπου 10% από εσάς να είναι θρήσκοι.
  • 27:31 - 27:38
    Πολλοί από εσάς ακολουθούν την ευγενή πολιτιστική πεποίθηση ότι πρέπει να σεβόμαστε τη θρησκεία,
  • 27:38 - 27:42
    αλλά υποψιάζομαι επίσης ότι ένας σημαντικός αριθμός από αυτούς
  • 27:42 - 27:46
    μυστικά περιφρονούν τη θρησκεία όσο κι εγώ.
  • 27:46 - 27:47
    [Γέλια]
  • 27:47 - 27:50
    Αν είστε ένας από αυτούς, και φυσικά πολλοί από εσάς μπορεί να μην είναι,
  • 27:50 - 27:53
    αλλά αν είστε ένας από αυτούς, σας ζητάω να σταματήσετε να είστε ευγενείς,
  • 27:53 - 27:57
    βγείτε και πείτε το, και αν τυχαίνει να είστε πλούσιος,
  • 27:57 - 28:02
    σκεφτείτε λίγο με ποιό τρόπο μπορεί να κάνετε τη διαφορά.
  • 28:02 - 28:05
    Το θρησκευτικό λόμπυ σε αυτή τη χώρα
  • 28:05 - 28:10
    χρηματοδοτείται μαζικά από ιδρύματα, για να μην αναφέρουμε όλες τις φορο-ελαφρύνσεις,
  • 28:10 - 28:15
    από ιδρύματα όπως το Ίδρυμα Τέμπλτον
    και το Ίδρυμα Ντισκάβερυ.
  • 28:15 - 28:21
    Χρειαζόμαστε ένα αντι-Τέμπλτον να βγει στο προσκήνιο.
  • 28:21 - 28:24
    Αν τα βιβλία μου πουλούσαν το ίδιο καλά όσο και του Στήβεν Χώκινγκ,
  • 28:24 - 28:30
    αντί να πουλάνε απλά τόσο καλά όσο του Ρίτσαρντ Ντώκινς, θα το έκανα εγώ ο ίδιος.
  • 28:30 - 28:39
    Ο κόσμος λέει συνέχεια
    «Πώς σε άλλαξε η 11η Σεπτεμβρίου;»
  • 28:39 - 28:41
    Λοιπόν, να πώς άλλαξε εμένα.
  • 28:41 - 28:46
    Ας σταματήσουμε όλοι να δείχνουμε
    τόσο αναθεματισμένο σεβασμό.
  • 28:46 - 28:48
    Σας ευχαριστώ πολύ.
  • 28:48 - 28:53
    (Χειροκρότημα)
Title:
Μαχόμενος αθεϊσμός
Speaker:
Ρίτσαρντ Ντώκινς
Description:

Ο Ρίτσαρντ Ντώκινς παροτρύνει όλους τους άθεους να δηλώσουν ανοιχτά τη θέση τους - και να πολεμήσουν την εισβολή της εκκλησίας στην πολιτική και την επιστήμη. Μια φλογερή, αστεία, δυνατή ομιλία.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
28:53
Christos Selemeles commented on Greek subtitles for Militant atheism
Chryssa R. Takahashi edited Greek subtitles for Militant atheism
Nicholas Molfetas added a translation

Greek subtitles

Revisions Compare revisions