< Return to Video

#rC3 - CIA vs. Wikileaks

  • 0:00 - 0:13
    rC3 aloitusmusiikki
    [Translated by Miikka Kivinen
    (ITKST56 course assignment at JYU.FI)]
  • 0:13 - 0:20
    Herald: Kuten sanoimme vuosia sitten, "the force
    merged to main". Andy on yleisesti
  • 0:20 - 0:28
    tunnettu yhteisössämme. Hänen tämänkertainen puheensa
    on "CIA vs. WikiLeaks: pelottelun, tiedustelun
  • 0:28 - 0:31
    ja muiden taktiikoiden tarkastelu ja läpikäynti".
    Puheessaan Andyn tarkoituksena on
  • 0:34 - 0:40
    raportoida ja esitellä koottuna
    havaintoja, fyysisiä, visuaalisia ja muita
  • 0:40 - 0:47
    todisteita viime vuoden sattumuksista,
    jotka indikoivat USA:n
  • 0:47 - 0:54
    Central Intelligence Agency:n ja
    mahdollisesti muiden USA:n hallituksen
  • 0:54 - 0:58
    entiteettien toimivan WikiLeaksia ja
    sitä ympäröiviä toimijoita vastaan.
  • 0:58 - 1:04
    Toivottakaa tervetulleeksi, lämpimien
    digitaalisten aploodien kera, Andy.
  • 1:04 - 1:11
    Andy: OK, en tiedä kuinka digitaaliset
    aploodit toimivat, mutta kiitos
  • 1:11 - 1:17
    kuitenkin. Aluksi haluan, ja minun pitää
    tehdä pari asiaa selväksi, jotta
  • 1:17 - 1:22
    tiedätte perspektiivin käsiteltäviin
    asioihin. Olen työskennellyt data-
  • 1:22 - 1:26
    journalistina jo jonkin aikaa, käsitellen
    valvontaa, signaalitiedustelua
  • 1:26 - 1:31
    ja dataturvallisuutta. Pyöritän
    BuggedPlanetia, ja loin
  • 1:31 - 1:36
    buggedplanet.infon jo ennen Snowdenin
    dokumentteja. Työskentelin hetken
  • 1:36 - 1:42
    hänen dokumenttiensa parissa. Tämä
    keskustelu on kuitenkin erilainen, sillä en
  • 1:42 - 1:48
    puhu oppimistani asioista, vaan
    omista kokemuksistani. Puhun
  • 1:48 - 1:52
    tapahtumista, joissa olin itse kohteena.
    En siis välttämättä ole tässä skenaariossa
  • 1:52 - 1:59
    neutraalein henkilö, mutta yritän olla
    teknisesti mahdollisimman
  • 1:59 - 2:06
    tarkka. Antakaa siis anteeksi, jos olen
    hieman ärtyisä näistä ihmisistä. Johtuu
  • 2:06 - 2:12
    heidän perspektiivistään. Toiseksi,
    minä ja tottakai CCC
  • 2:12 - 2:18
    on tuonut ihmisoikeuksia esiin digi-
    aikakaudella jo pidemmän aikaa ja itse
  • 2:18 - 2:23
    olin perustamssa EDRIä, Europena Digital
    Rights Initiativeä varmistamaan ihmis-
  • 2:23 - 2:28
    oikeuksien toteutumista digitaalisessa
    ympäristössä. Kuitenkin, se mitä tapahtui
  • 2:28 - 2:35
    menee hieman digitaalisten oikeuksien yli.
    Se kosketti tosielämää. Vaikka olen Saksan
  • 2:35 - 2:39
    kansalainen ja tiedän suunnillen
    toiminnassa rikotut lait Saksan
  • 2:39 - 2:45
    lainsäädännössä, toivottaisin tervetulleeksi
    ihmiset, jotka auttaisivat analysoimaan
  • 2:45 - 2:51
    ja ymmärtämään tapahtuneen universaalien
    ihmisoikeuksien näkökulmasta, sillä
  • 2:51 - 2:58
    samanlaisia tapauksia esiintyy muissakin
    lainsäädännöllisissä ympäristöissä. Toinen
  • 2:58 - 3:04
    huomautusten slaidi, anteeksi näitä on
    niin paljon. Keskustelussa käsitellään
  • 3:04 - 3:10
    toimintoja Julianin ja WikiLeaksin
    ympärillä olevia tai olleita
  • 3:10 - 3:18
    henkilöitä tai WikiLeaksin jäseniä
    vastaan. Mitä ikinä kuvailenkaan täällä,
  • 3:18 - 3:24
    on henkilökohtaista kokemusta, joten
    kokonaiskuva se ei todellakaan ole.
  • 3:24 - 3:30
    Parhaimmillaan, kertomani on pieni osa
    siitä mitä tapahtuu. Mutta mikäli ette ole
  • 3:30 - 3:38
    vielä kuulleet Pompeon lausunnoista CIA:n
    johtajana, kuulette niistä nyt.
  • 3:38 - 3:47
    On siis melko selvää kenen ansiota nämä
    tapahtumat ovat olleet. Ja viimeiseksi,
  • 3:47 - 3:51
    muita ihmisiä tullaan mainitsemaan, mutta
    pidetään heidät tästä erillään eri syistä.
  • 3:51 - 3:57
    Kuulemme aikanaan raportteja ja muita
    persektiivejä tapahtuneesta.
  • 3:57 - 4:05
    Tässä tulee siis oma näkökulmani.
    Haluan kertoa teille, kuinka
  • 4:05 - 4:13
    tällaiseen sotkuun voi joutua siltä
    varalta, että joku haluaa sellaiseen.
  • 4:13 - 4:16
    Aikajanaa, hieman psykologiaa, sillä
    se on tärkeää, koska jossain vaiheessa
  • 4:16 - 4:22
    et vain ala olemaan paranoidi, vaan sinulla
    on tunne "Ei, eihän tämä voi olla totta?"
  • 4:22 - 4:26
    Syntyy kognitiivinen dissonanssi, kun
    haluaisit pysyä järjissäsi.
  • 4:26 - 4:34
    IT-sattumusten uusi normaali. Olemme kaikki
    tottuneet jo tähän, peitelty vs. avoin
  • 4:34 - 4:38
    Mitä tarkoitan termeillä pelottelu-
    tiedustelu, fyysiset tapahtumat ja niiden
  • 4:38 - 4:46
    vaikutus, kissa pöydälle ja "puuttuvien
    sukkien ongelma". Ja lopuksi
  • 4:46 - 4:51
    muutamia kysymyksiä. Tartutanko muita?
    Kuinka tällaisesta sotkusta pääsee ulos?
  • 4:51 - 4:58
    Eli, kuinka joutua tällaiseen kauniiseen
    sotkuun? Eihän se kovin kaunis olekaan.
  • 4:58 - 5:05
    No, hakkeriyhteisössä on muutamia ideoita
    jotka kaikki yleensä jakavat, eikä se ole
  • 5:05 - 5:11
    kaukana toimittajien yhteisöstä.
    Tiedon tulisi olla
  • 5:11 - 5:18
    vapaata. Informaation vapaa kulku on
    jotakuinkin edellytys maailmanrauhalle. Ja
  • 5:18 - 5:23
    meillä oli, ja itselläni oli tällainen
    mielikuva, ymmärtämisen
  • 5:23 - 5:29
    tiedostaminen kahdenkymmenen vuoden ajan
    kun WikiLeaks perustettiin vuonna
  • 5:29 - 5:37
    2006. Tämä ei siis ollut minulle
    tai kenellekkään yhteisössä
  • 5:37 - 5:41
    mitään uutta. Mutta WikiLeaks
    tuntui olevan
  • 5:41 - 5:49
    erittäin hyvä konsepti demokratiatestinä.
    Jos hallinto ei pysty työskentelemään
  • 5:49 - 5:55
    täysin läpinäkyvästi, kertoo se aika
    paljon heistä. Toki tämä on
  • 5:55 - 6:04
    samankaltaista, viitaten viimeiseen
    pointtiin, kuin journalismi. Kun
  • 6:04 - 6:09
    paljastat jotain, kuten
    korruptiota, poliitikkojen hypokritiaa,
  • 6:09 - 6:16
    valheita tai mitä tahansa, ei
    tarkoituksena ole kaverien hankkiminen.
  • 6:16 - 6:23
    Toki se on sitäkin osiltaan, mutta
    myös ihmisten ärsyttämistä. Sitä tapahtuu.
  • 6:23 - 6:31
    Kuitenkin tässä Julianin inspiroimassa
    ympäristössä, on jopa
  • 6:31 - 6:37
    kultturaalisia väärinymmärryksiä.
    Esimerkkinä sana salaliitto. Me
  • 6:37 - 6:42
    eurooppalaiset, vaikkapa saksalaisen
    hakkeriyhteisön jäsenet ovat inspiroituneet
  • 6:42 - 6:47
    Robert Wiltonin sanonnasta, maailma
    on salaliittoja täynnä ja meidän
  • 6:47 - 6:55
    tulisi liittyä niistä parhaimpiin.
    Amerikkalaisessa kontekstissa salaliitto
  • 6:55 - 7:00
    on lakitermi, valitettavasti. Ja kun olet
    amerikkalaisen kanssa ja puhut
  • 7:00 - 7:04
    salaliitoista, he muuttuvat erittäin
    hermostuneiksi. Tämä on täysin
  • 7:04 - 7:10
    erilainen näkökulma, sillä USA:n
    salaliitto tarkoittaa
  • 7:10 - 7:14
    ryhmiä, kuten järjestäytynyt rikollisuus
    tai tiedättehän, T-sana, siis
  • 7:14 - 7:19
    näitä eri tyypin entiteettejä. Ja se
    ei tietenkään ole sitä mihin haluamme
  • 7:19 - 7:25
    itsemme rinnastettavan. Joskus kuitenkin
    ajattelematta tai vahingossa vitsailemme
  • 7:25 - 7:31
    salaliitoista ja ihmiset väärinymmärtävät
    vitsin. Ja epäilen, että
  • 7:31 - 7:39
    tämän takia minä ja muut joutuivat sotkuun
    johon jouduimme.
  • 7:39 - 7:47
    Loppujen lopuksi journalismi ja datan
    käsittely, myös hakkerin
  • 7:47 - 7:56
    perspektiivistä on median tukemista
    datalla, ja niin edelleen.
  • 7:56 - 8:03
    Eli tässä olisi aikajana, jotta saatte
    käsityksen tapahtumien aikaikkunasta. Olin
  • 8:03 - 8:07
    noin kaksi vuosikymmentä CCC:n
    puhujana ja niin edelleen.
  • 8:07 - 8:11
    Siirryin Wau Holland Foundationiin, joka
  • 8:11 - 8:18
    kerää rahaa Wikileaksille noudattaen
    Waun ideaa
  • 8:18 - 8:24
    informaatiovapauden tukemisesta vuodesta
    2010 lähtien. Liityin tästä vähän myöhemmin
  • 8:24 - 8:30
    Kun WikiLeaks alkoi julkistaa
    Afganistanin ja Irakin sotien lokeja ja
  • 8:30 - 8:36
    diplomaattikytköksiä, käynnistivät ne
    rikostutkimuksia ja johtivat
  • 8:36 - 8:43
    Bradley, nykyään Chelsea Manningin
    pidätykseen. Oli siis
  • 8:43 - 8:47
    selvää aina, että ongelmia
    lain kanssa on edessä,
  • 8:47 - 8:51
    salainen tuomioistuin on olemassa ja
    että amerikkalaiset eivät juuri
  • 8:51 - 8:57
    arvostaneet sotarikoksiensa paljastamista
    ja diplomaattikytköstensä löytymistä
  • 8:57 - 9:03
    internetistä kaikkien nähtävissä ja
    ymmärrettävissä.
  • 9:03 - 9:10
    Luonnollisesti, kun ihmiset
    työskentelevät projektissa,
  • 9:10 - 9:16
    on ihmisiä ja näin ollen virheitä.
    Ihmiset tekevät
  • 9:16 - 9:23
    huonoja asioita. En siis yritä
    sanoa, että kaikki oli ennen
  • 9:23 - 9:28
    hyvin ja vain CIA sotki asiat.
    Ei, ihmiset tekevät virheitä
  • 9:28 - 9:34
    ja nämä virheet ympäristöstä riippuen
    joutuvat hyödynnetyiksi, ne paisuvat
  • 9:34 - 9:42
    ja niin edelleen. Vuonna 2007, WikiLeaks
    alkoi julkistaa CIA-dokumentteja koko
  • 9:42 - 9:48
    sarjan verran. Vault 7-dokumentit.
    Nämä dokumentit kuvailevat
  • 9:48 - 9:55
    CIA:n teknologia- ja hyödyntämisohjelmat.
    Suurin osa todennäköisesti muistaa.
  • 9:55 - 10:01
    Jos ei, niin ne voi nyt katsoa. Ja nämä
    dokumentit sisälsivät työkalut, joilla CIA
  • 10:01 - 10:06
    pystyi tekeytymään joksikin muuksi,
    mukaanlukien ulkomaalaiseksi, puhumaan
  • 10:06 - 10:12
    eri kielillä, esimerkiksi venäjäksi,
    farsiksi ja niin edelleen.
  • 10:12 - 10:19
    Pompeo, joka siihen aikaan oli
    CIA:n johtaja, oli erittäin vihainen. Tästä
  • 10:19 - 10:26
    on kaksi viitettä, huhtikuulta 2017
    ja helmikuulta 2018.
  • 10:26 - 10:36
    Ensimmäisessä julkissa puheessaan CIA:n
    johtajana, 13. huhtikuuta 2017, hän
  • 10:36 - 10:41
    piti puheen konferenssissa Washingtonissa
    ja sanoi asioita, kuten
  • 10:41 - 10:45
    WikiLeaks toimii kuin vihamielinen
    tiedustelupalvelu ja puhuu kuin
  • 10:45 - 10:53
    tiedustelupalvelu. Ja kutsui WikiLeaksia
    valtiottomaksi vihamieliseksi tiedustelupalveluksi
  • 10:53 - 10:58
    Niille, jotka tietävät informaatio-
    teknologiasta, on idea
  • 10:58 - 11:04
    että data on jotain, minkä pystyy
    teknisesti mittaamaan. Informaatio
  • 11:04 - 11:08
    on dataa kontekstissa ja tiedustelutieto
    on käsiteltyä informaatiota, jonka
  • 11:08 - 11:14
    perusteella voidaan muodostaa päätöksiä.
    Tästä näkökulmasta julkinen tiedustelupalvelu
  • 11:14 - 11:22
    olisi mielestäni kuin kunniatermi. Pompeo
    kuitenkin painotti sitä tyylillä,
  • 11:22 - 11:27
    joka ei ollut niinkään kunnioittava.
    Hän rinnasti sen enemmin
  • 11:27 - 11:33
    muihin valtioihin, pahoihin voimiin
    ja niin edelleen, koska USA:n
  • 11:33 - 11:41
    määritelmä tiedustelupalvelle on kaukana.
    Anteeksi, tarvitsen hieman
  • 11:41 - 11:46
    vettä... Kaukana vain tietoa keräävästä
    entiteetistä, sisältäen myöskin
  • 11:46 - 11:54
    ihmisten elämään sekaantumista ja
    niin edelleen. Kuitenkin, vuosi myöhemmin
  • 11:54 - 12:03
    helmikuussa 2018, hän päivitti
    samantyyppistä lausuntoaan. The Zeit
  • 12:03 - 12:07
    raportoi hänen sanomisiaan Munichin
    Security Conference Intelligence
  • 12:07 - 12:13
    Roundtablesta, jolloin hän sanoi erittäin
    ikävän lausunnon. Suurimman osan ajastaan
  • 12:13 - 12:19
    hän käyttää ei-valtiollisiin toimijoihin,
    kuten al-Qaida, ISIS,
  • 12:19 - 12:28
    WikiLeaks ja Hezbollah. Mikä lista.
    En tiedä, mitä hän tietää ja mikä sai
  • 12:28 - 12:35
    hänet vertaamaan näitä keskenään. Siis,
    Hezbollah, voin sanoa, että Berliinissä
  • 12:35 - 12:42
    he tuottavat herkullista halloumia ja
    sellaista. Mutta kyllä, he
  • 12:42 - 12:47
    ovat rahanpesijöitä ja epäiltyjä
    terroristeja joillain alueilla, tai
  • 12:47 - 12:53
    ainakin julistettu sellaisiksi. Mutta
    heidän hummus on erittäin hyvää. Kuitenkin
  • 12:53 - 12:59
    tämän kaiken pointtiin. Pompeo vihastui
    todella. Hän teki
  • 12:59 - 13:06
    tämän vertauksen ja näyttää valmistelleen
    resurssit WikiLeaksia ja
  • 13:06 - 13:13
    muita vastaan. Eikä tule yllätyksenä,
    että koska Wau Holland Foundation
  • 13:13 - 13:21
    rahoittaa osaa julkaisuista, myös
    me jouduimme
  • 13:21 - 13:28
    fokukseen lahjoitusten ja heille
    puhumisen ja
  • 13:28 - 13:34
    rahoituksen takia. Ennen
    tositapahtumiin sukeltamista, haluan
  • 13:34 - 13:43
    sanoa vielä sanan psykiologiasta.
    Kun asiat tapahtuvat sinulle,
  • 13:43 - 13:46
    tiedustelunäkökulmasta, on aina
    olemassa todistamisen
  • 13:46 - 13:51
    epävarmuus. Kun joku seisoo
    ovella tarkkaillen, kun
  • 13:51 - 13:55
    menet sisään tai ulos, hän ei ikinä
    vain katsele sinua. Hän lukee
  • 13:55 - 14:00
    sanomalehteä tai korjaa sähköja,
    vesiputkia tai
  • 14:00 - 14:04
    muuta sellaista. Tarkoitan siis, että
    hänellä on aina hyvä syy olla siellä
  • 14:04 - 14:10
    vaikka tosiasiallisesti se ei ole
    todellinen syy. Todistamisen
  • 14:10 - 14:16
    epävarmuus on tapa, jolla tiedustelupalvelut
    toimivat niin sanotusti kentällä. Eli siis
  • 14:16 - 14:23
    kotisi luona, kadulla, seuratessaan
    ja niin edelleen. Ajan kuluessa, kun
  • 14:23 - 14:28
    tätä tapahtuu liikaa ja näet näitä
    kuvioita, paranoia
  • 14:28 - 14:32
    ottaa vallan. Alat, tiedäthän,
    epäileväiseksi kaikesta mikä
  • 14:32 - 14:36
    tapahtuu, vaikka mitään ei tapahtuisi ja
    sinulla on tunne, että jotain
  • 14:36 - 14:43
    on vialla. Ja tämä voi olla, voisimme
    paranoian sijaan kutsua sitä
  • 14:43 - 14:46
    joissain tapauksissa tilannetietoisuudeksi
    sillä, jos asioita oikeasti tapahtuu
  • 14:46 - 14:52
    ei sillä ole mitään tekemistä hulluksi
    tulemisen kanssa. Kyseessä on vain
  • 14:52 - 14:58
    oikea havainto ympärillä tapahtuvasta.
    Mutta vaikka sinä ja pari kaveriasi,
  • 14:58 - 15:04
    jotka kokevat samaa, ymmärtävät tämän,
    tyttöystäväsi, kumppanisi, normaalit
  • 15:04 - 15:08
    ihmiset ympärilläsi eivät välttämättä
    ymmärrä ja luulevat sinun
  • 15:08 - 15:15
    tulleen hulluksi. Ja tämä hulluksi
    tuleminen on asia, josta täytyy aina olla
  • 15:15 - 15:20
    itsekriittinen, sillä saatat nähdä
    liikaa asioita tapahtuvan
  • 15:20 - 15:24
    joita ei oikeasti tapahdu, mutta toisaalta
    on myös
  • 15:24 - 15:31
    inhimmillinen ajatus, että emme halua
    CIA:n tyyppien olevan elämässämme. Haluamme
  • 15:31 - 15:35
    kaiken olevan hyvin. Ja jollain asteella,
    on ehkä terveellistä olla näkemättä
  • 15:35 - 15:41
    monstereita koko ajan. Mutta jos monsterit
    oikeasti ovat siellä, ja alat kieltämään
  • 15:41 - 15:46
    ne niiden olessa silmiesi alla, ei sekään
    ole terveellistä. Löysin siis itseni
  • 15:46 - 15:52
    tästä oudosta tilanteesta, jossa nämä
    kaikki ajatukset tulevat mieleen koko
  • 15:52 - 15:59
    ajan. Aloitan kaikkein harmittomimmasta.
    Eli, internet-hyökkäykset, tai
  • 15:59 - 16:05
    no internet-sattumukset. Sanotaan
    niitä IT-sattumuksiksi. Niiden
  • 16:05 - 16:11
    volyymin vuoksi, teen näistä vielä
    erillisen esitelmän tai raportin
  • 16:11 - 16:17
    seuraavien päivien tai viikkojen tai
    kuukausien aikana. Voitte pitää hauskaa.
  • 16:17 - 16:24
    Seuraavaksi perus käytäntöä. Laitteet,
    joita käytät kommunikaatioon
  • 16:24 - 16:29
    kohtaavat aina ongelmia, kun alat
    tekemään enkryptattuja
  • 16:29 - 16:35
    asioita ja se tapahtuu aina tiettyjen
    ihmisten kanssa. Se on siis... Ja
  • 16:35 - 16:40
    mobiililaitteet, joissa on datapalvelu.
    Jossain kohti kaikki alkavat kohtaamaan
  • 16:40 - 16:49
    ongelmia. Suuri datankäyttö, appeja
    katoaa, jos käytät niitä. Lopetin
  • 16:49 - 16:56
    niiden käytön kokokaan. Korkea
    virrankulutus. Vaikka et tehnyt mitään
  • 16:56 - 17:00
    puhelimellasi tuntikausiin, ja alat
    miettimään mitä on tekeillä. Okei, olemme
  • 17:00 - 17:04
    haudanneet heidän salaisuutensa muualle.
    Silti, on outoa, että akku
  • 17:04 - 17:12
    tyhjentyy puolessa päivässä. Konfiguroin
    puhelimeni käyttämään LTE:tä, jolloin se
  • 17:12 - 17:17
    toimi pääasiassa hyvin. Seuraavaksi, en
    pystynyt soittamaan normaaleja puheluita,
  • 17:17 - 17:23
    ja normaalilla käytöllä, yhteys laski
    3G:hen, jossa enkryptatut yhteydet
  • 17:23 - 17:28
    alkoivat kohtaamaan ongelmia. Erilliset
    yhteydet, kuten VPN. Kun yritin yhdistää
  • 17:28 - 17:35
    VPN:ään, sain sertifikaattivirheen ja
    muita ongelmia. Ja toki kyseessä on
  • 17:35 - 17:40
    toimittajia, joiden kanssa olen yhteydessä
    jatkuvasti. He eivät ole
  • 17:40 - 17:45
    teknisiä asijantuntijoita. Heillä on
    Macit sun muuta. Ja heillä on hauskoja
  • 17:45 - 17:51
    ongelmia PGP-avainten ja PGP-
    setupien kanssa.
  • 17:51 - 17:56
    Kyllä, se voi johtua myös avoimen lähde-
    koodin ohjelmistosta, mutta jotain on
  • 17:56 - 18:00
    selkeästi tekeillä. Mutta tämä on se
    maailma johon olemme tottuneet. Tiedäthän,
  • 18:00 - 18:06
    kuten "OK, IT ei nyt toimi, salatut
    yhteydet kaatuvat, no, tapahtuu koko ajan"
  • 18:06 - 18:17
    Noin vuoden 2017 puolivälistä, kun
    vielä kerran tai kahdesti kuussa
  • 18:17 - 18:22
    lensin Julianin luokse lähetystöön,
    tajusin että jotain oli muuttumassa
  • 18:22 - 18:26
    kohtelussani rajalla. Tottakai,
  • 18:26 - 18:33
    he olivat vain Britannian rajavartioita.
    He alkoivat kyselemään hauskoja kysymyksiä
  • 18:33 - 18:37
    kuten "Asutko Britanniassa?", "Maassaolon
    tarkoitus?", "Kauan viivyt?",
  • 18:37 - 18:42
    "Mitä teet Britanniassa?". Ennen oli ehkä
    vain yksi kysymys, ei
  • 18:42 - 18:47
    kolmea tai neljää. Ja tärkeintä oli
    että huomasin hän ei edes
  • 18:47 - 18:52
    kuunnellut vastauksiani. Joskus hän
    palasi ensimmäiseen kysymykseen, kun
  • 18:52 - 18:56
    olin vastannut kolmanteen, joka tuntui
    melkoiselta limbolta. Kuin kone olisi
  • 18:56 - 19:01
    satunnaisesti kysynyt minulta asioita.
    Mutta sitten tajusin, että hän vain odotti
  • 19:01 - 19:05
    lupaa päästää minut menemään. Ja lupa
    todennäköisesti tarkoitti, että
  • 19:05 - 19:12
    tiimi ulkopuolella oli valmiina ottamaan
    minut haltuun, ja näin tapahtuikin.
  • 19:12 - 19:18
    Saavun Britanniaan ja ihmiset seuraavat
    minua koko v*tun päivän. Ei vain
  • 19:18 - 19:26
    lähetystöön, vaan myös sieltä pois ja niin
    edelleen. Kerran huomasin yhden näistä
  • 19:26 - 19:31
    seuraajista istumasta katutasolla
    katselemassa minua koko ajan, kun olin
  • 19:31 - 19:38
    toimistossa katutasolla. Ja koska minulla
    oli asiasta kokemusta manner-Euroopasta,
  • 19:38 - 19:41
    kuten Saksasta, kun tajusit näiden
    henkilöiden seuraavan sinua ja laitoit
  • 19:41 - 19:46
    kamerasi pöydälle tai ottamaan heistä
    kuvia, he katosivat erittäin nopeasti,
  • 19:46 - 19:50
    sillä he eivät halunneet tulla uudelleen-
    sijoitetuksi, paljastetuiksi
  • 19:50 - 19:57
    ja niin edelleen. Mutta Britit
    toimivat tällä kertaa täysin erilailla.
  • 19:57 - 20:02
    Hänellä oli aggressiivinen kehonkieli,
    hän yritti
  • 20:02 - 20:10
    vilkuilla taakseen ja niin edelleen. Se
    oli outoa. Samana päivänä kolmen maissa
  • 20:10 - 20:14
    yöllä kaverini ajoivat minut paikkaan,
    jossa nukuin. Yksisuuntaisella
  • 20:14 - 20:19
    tielläkin meitä seurasi auto.
  • 20:19 - 20:26
    Hänen täytyi kääntyä takaisin ja niin
    edelleen. Peitelty valvonta oli loppunut.
  • 20:26 - 20:34
    Oltiin jo pelottelun rajalla.
    Seuraavien kuukausien aikana, minulla
  • 20:34 - 20:39
    alkoi olla uusia lemppareita, mutta ei
    vain Englannissa, vaan muissakin maissa.
  • 20:39 - 20:45
    Näin kodittoman näköisiä ihmisiä
    kerjäämässä tai
  • 20:45 - 20:51
    nojailemassa rakennuksiin. Ja jossain
    kohti tajusin, että heidän halvat
  • 20:51 - 20:55
    muovipussinsa olivat vain
    peitteenä kameroille
  • 20:55 - 21:00
    zoomattuna minun suuntaani. Ja tuo
    tuntui
  • 21:00 - 21:08
    vähän, um. Ja jos tarkastelee
    heidän ohjeitaan näiden
  • 21:08 - 21:13
    tapojen osalta, jotka kyllä löytyvät
    internetistä, huomaa että on ero
  • 21:13 - 21:17
    löytämiseen tähtäävän tiedustelun, joka on
    kohteen löytämistä ja avoimen
  • 21:17 - 21:22
    tiedustelun välillä, jota kutsun
    pelottelutiedusteluksi. Ideana on luoda,
  • 21:22 - 21:29
    tässä tapauksessa minulle, ahdistunut
    olotila. Eli sinulla on
  • 21:29 - 21:34
    koko ajan tämä, tiedäthän,
    katsot ympärillesi ja sinulla on
  • 21:34 - 21:39
    käsitys, että jotain on tekeillä. Ja he
    haluavat, että tiedostat sen
  • 21:39 - 21:50
    ja se on hieman outoa. Huhtikuussa 2018,
    maaliskuun lopulla, toin yhden
  • 21:50 - 21:58
    Cryptophoineistani, tässä tapauksessa
    Snom 870:aan perustuvan pöytäpuhelimeni
  • 21:58 - 22:05
    korjattavaksi työpajallemme. Näyttö
    oli altistunut lämmölle ja
  • 22:05 - 22:13
    suli hieman. Ei mikään hirveän laadukas
    LCD-näyttö, joten halusin vain
  • 22:13 - 22:18
    vaihtaa näytön. Avasin puhelimen ja löysin
    kuuntelulaitteen, joka
  • 22:18 - 22:23
    osoittautui erittäin kehittyneeksi.
    Sisällä oli akku ja
  • 22:23 - 22:29
    suoja. Suojan takana oli moduuli
    joka
  • 22:29 - 22:36
    oli juotettu kiinni. Laitteen rauta
    perustui FPGA:han. 16 GB
  • 22:36 - 22:41
    ROM-muistia. Kokonaan passiivinen, joten
    en olisi löytänyt sitä millään sweepillä,
  • 22:41 - 22:48
    koska nauhoitus tapahtui vain, jos puhuin
    tuohon enkryptattuun puhelimeen ja
  • 22:48 - 22:55
    lähetys kytkeytyi korkealla frekvenssillä
    enkryptattuna signaaliin
  • 22:55 - 23:00
    Näette osoitteen, josta löytyy
    lisää kuvia. Selventääkseni, tämä
  • 23:00 - 23:06
    on laite, jonka löysin. Tältä se näytti
    aluksi. Puhelin itsessään
  • 23:06 - 23:12
    sisältää kaksi PGB:tä, yksi näppäimistölle
    ja yksi muille operaatioille.
  • 23:12 - 23:19
    Tämä oli modifioitu versio näppäimistön
    PGB:stä, jossa akku on
  • 23:19 - 23:25
    sinisessä, suojatussa moduulissa. Tästä
    saa ideaa, mitä sisällä oli.
  • 23:25 - 23:30
    Melko korkean luokan teknologiaa. Toki,
    katsoimme tarkemmin, mistä on kyse,
  • 23:30 - 23:39
    milloin siru on tuotettu, mitä se tekee
    ja niin edelleen. Mutta on
  • 23:39 - 23:46
    melko selvää niille, jotka ovat lukeneet
    Snowdenin dokumentteja,
  • 23:46 - 23:50
    että tämä oli eritysen tiedonkeruun
    palvelu. Tähän kuuluu ryhmä
  • 23:50 - 23:57
    nimeltä Target Access operations TAO, ja
    he työskentelevät yhdessä
  • 23:57 - 24:04
    PAG:n eli Physical Access Groupin, koska
    joku... ja tämä on se juttu, kuuntelulaite
  • 24:04 - 24:09
    ei ollut rakennettu puhelimeen ja puhelin
    oli tietenkin ollut lukitussa tilassa.
  • 24:09 - 24:14
    Täytyi kysyä itseltä, mitä oikein
    tapahtui? Tässä näette audion kaappauksen
  • 24:14 - 24:21
    liimatulla PGB:llä, joka on kiinni
    toisessa kontrollerissa.
  • 24:21 - 24:27
    Ja tässä näette vertailukuvan, oikealla
    näette alkuperäisen PGB
  • 24:27 - 24:31
    näppäimistön, jossa ei ole melkein mitään
    ja vasemmalla modifiouidun
  • 24:31 - 24:41
    version. Kaverini teki pienen diagrammin
    ja, noh, jätän sen vain tähän
  • 24:41 - 24:46
    teille. Voitte arvioida sitä myöhemmin.
    Lataan toki PDF:t myöhemmin. Tässä
  • 24:46 - 24:52
    on hieman asioita, joita ajattelin sinä
    aikana. Toki ensimmäinen
  • 24:52 - 25:02
    kysymys oli kuinka kauan laite oli siellä?
    Vuosia? Komponentit,
  • 25:02 - 25:11
    jotka tunnistimme, oli tuotettu noin...
    ei aiemmin kuin huhtikuussa 2013. Jos
  • 25:11 - 25:17
    muistatte, Snowden tuli esiin
    paljastuksineen 2013 keskellä. Ja olen
  • 25:17 - 25:22
    työskennellyt Spiegelille Snowden-
    dokumenttien parissa puhelimen ollessa
  • 25:22 - 25:29
    vieressä ja koordinoinut kaikkea sitä
    vuonna 2013. Teoriassa, kaikki voisi
  • 25:29 - 25:35
    liittyä siihen. Kuka tietää. Dimensiot,
    kuten ei-metrinen alkuperä ottaen huomioon
  • 25:35 - 25:44
    antenni toimisi noin 800 MHz alueella.
    Löydätte PDF:stä mainitoja
  • 25:44 - 25:49
    näistä ryhmistä. Puhuin ihmisille, jotka
  • 25:49 - 25:55
    tekevät ammatikseen kuuntelulaitteiden
    ja muiden löytämistä laitteista ja
  • 25:55 - 26:00
    huoneista ja he kertoivat kokemuksella
    Kylmästä sodasta tähän päivään, että
  • 26:00 - 26:05
    laitteen tuominen huoneeseen tai
    laiteeseen on melkoinen
  • 26:05 - 26:10
    vaiva, koska täytyy olla varma,
    että siitä ei jää kiinni ja
  • 26:10 - 26:15
    niin edelleen. Tämän vuoksi, normaali
    käytäntö, koska tekniikka pettää, on
  • 26:15 - 26:21
    asentaa ainakin kaksi kuuntelulaitetta.
    Ja Kylmän sodan asiantuntijat kertoivat,
  • 26:21 - 26:26
    että vanhemmalla sukupolvella määrä oli
    yhdestä kahdeksaan, koska
  • 26:26 - 26:32
    teknologia petti silloin usein.
    Tämä sai minut toki ajattelemaan
  • 26:32 - 26:38
    mitä muuta voisi löytyä. Mitä voisin
    tehdä loppujen löytämiseksi ja niin
  • 26:38 - 26:43
    edelleen. Onko siinä edes järkeä? Voinko
    suojata kaikki työhuoneeni ja onko edes
  • 26:43 - 26:49
    mahdollista olla varma turvallisuudesta.
    Ei tietenkään ole. Tämä oli siis
  • 26:49 - 26:55
    ensimmäinen vaikea esimerkki
    kognitiivisesta dissonanssista, koska
  • 26:55 - 26:59
    kaikki valvonta, josta sanoin "OK
    Julian on vaikeuksissa", en uskonut
  • 26:59 - 27:03
    itse liittyväni siihen mitenkään. Ja kun
    matkustin Englantiin, OK, minua seurataan
  • 27:03 - 27:08
    mutta sen kaltaisiin asioihin tottuu.
    Mutta että jotain, mitä voit pitää
  • 27:08 - 27:14
    kädessäsi joutuu IT-sattumuksen kohteeksi.
    Tarkoittaen siis, että kaikki
  • 27:14 - 27:20
    enkryptatut viestisi ovat joutuneet sala-
    kuunnelluksi. No, se tuntuu kurjalta.
  • 27:20 - 27:26
    Tätä kutsun siis yhteenotoksi
    kognitiivisen dissonanssin kanssa. Seuraava
  • 27:26 - 27:32
    aihe, josta haluan puhua on hyvin tuore.
    Noin puolitoista kuukautta vanha.
  • 27:32 - 27:40
    Ollessani Berliinissä, lähdin itseasiassa
    todella aikaisin aamulla hakemaan
  • 27:40 - 27:44
    tavaroita ruokakaupasta, nyt pandemian
    aikaan, kun kukaan ei vielä ole kaupassa
  • 27:44 - 27:49
    seitsämän tai jotain aikaan. Puoli tuntia
    myöhemmin tullessani takaisin, avain
  • 27:49 - 27:56
    ei enää käykään asuntoni oveen.
    Se tuntui hieman kurjalta.
  • 27:56 - 28:02
    Oven lukko ei ollut normaali. Kyseessä
    oli niin sanottu turvalukko. Kannattaa
  • 28:02 - 28:07
    katsoa internetistä, mikä se on.
    Sveitsiläinen yritys, joka tekee avaimia,
  • 28:07 - 28:13
    joita ei voi kuvata ja kopioida, koska
    elementit ovat avaimen sisällä ja mekanismi
  • 28:13 - 28:20
    on erittäin kehittynyt. Kuitenkin,
    törmäsin siis oveen ja minun
  • 28:20 - 28:26
    piti ensimmäiseksi soitaa lukkosepälle tai
    siis kaverilleni tiirikointialalta enemmin,
  • 28:26 - 28:34
    joka suositteli lukon ostamista. Puhuin
    myös lakimiehelleni, ja
  • 28:34 - 28:39
    tulimme siihen tulokseen, että ilmoitan
    asian poliisille, heidän keräämänsä
  • 28:39 - 28:44
    listan jatkoksi. Sitten tajusin, että
    minua on seurattu
  • 28:44 - 28:48
    sinä aamuna, mutta en kiinnittänyt asiaan
    huomiota, koska
  • 28:48 - 28:53
    kävelin, tiedättehän, autopilotilla
    kauppaan ja siellä oli pariskunta, joka
  • 28:53 - 28:58
    puhui hirveää paskaa. He varmaan
    kuuntelevat tätä puhetta ja muistavat sen.
  • 28:58 - 29:03
    Puheessa ei ollut mitään järkeä, mutta
    olin liian kohtelias huomauttaakseni. Ja
  • 29:03 - 29:08
    he olivat erittäin lähellä. Ei ollut kyse
    siitä minne olin menossa, vaan siitä että
  • 29:08 - 29:13
    en ollut kotona. He siis varmistivat, että
    sinä aikana, kun olin kaupassa, muut
  • 29:13 - 29:19
    pystyivät operoimaan. Joo, tämä on
    vielä keskeneräinen tutkinta. Mutta voin
  • 29:19 - 29:26
    kertoa, että tämä oli tapaus kognitiivi-
    sesta dissonanssista ja illuusiosta, jonka
  • 29:26 - 29:31
    haluaa luoda, tiedättehän, että en ole
    merkittävä henkilö tässä pelissä. Jep.
  • 29:31 - 29:35
    Tämä jätkä seuraa minua siellä täällä.
    Mutta tämä tuntui erilaiselta. Tämä ei
  • 29:35 - 29:40
    enää ole kivaa. Tässä hieman ideaa
    lukkopesästä. Kuvasta ei oikein näy
  • 29:40 - 29:46
    objektia, joka sinne laitettiin, ja
    emme ottaneet sitä ulos.
  • 29:46 - 29:50
    Forensiikan vuoksi. Meidän piti porata.
    Poliisi kävi asunnon läpi ja niin.
  • 29:50 - 29:59
    Joo. Taas yksi kiinnostava päivä.
    No, on tietysti asioita, joita kysyin
  • 29:59 - 30:07
    itseltäni. Oliko kyseessä edes oma
    lukkopesäni? Ehkä he eivät
  • 30:07 - 30:15
    saaneet tiirikoitua alkuperäistä lukko-
    pesää ja joutuivat käyttämään väkivaltaa.
  • 30:15 - 30:22
    He kävivät asunnossa, mitälie, laittamassa
    uuden kuuntelulaitteen. Mutta, koska he
  • 30:22 - 30:26
    eivät voineet laittaa alkuperäistä
    tuhottua lukkopesää takaisin, korvasivat
  • 30:26 - 30:32
    he sen toisella. Ja siksi avaimeni ei
    käynyt lukkoon. Se on vaihtoehto. Seuraava
  • 30:32 - 30:37
    vaihtoehto: Oliko kyseessä ansa, jotta
    vaihtaisin rikkinäisen lukkopesän halpaan
  • 30:37 - 30:43
    ja yksinkertaiseen malliin, jotta he
    voisivat avata sen seuraavalla kerralla?
  • 30:43 - 30:51
    Seuraava vaihtoehto: ehkä kyse ei ollut
    ovesta lainkaan. Tarkoitus oli pelästyttää
  • 30:51 - 30:56
    minut? Eihän se kivalta tunnu, jos
    et pysty oman asuntosi ovea avaamaan ja
  • 30:56 - 31:02
    niin edelleen. Ja ensimmäinen kysymys oli
    tietenkin: paljon käytin sinä päivänä
  • 31:02 - 31:07
    aikaa poliisin kanssa ja oven aukaisuun
    kaikilla eri keinoilla?
  • 31:07 - 31:16
    Se maksoi minulle koko päivän. Ja mitä
    mahdollisesti tapahtui koneilleni,
  • 31:16 - 31:23
    tarkoittaen tietokoneita sekä muitakin
    laitteita? Missä huomioni ei ollut sinä
  • 31:23 - 31:27
    aikana? Koska kyseessä saattoi olla vain
    harhautus: "pelästytetään hänet
  • 31:27 - 31:31
    hieman ja sillä välin teemme muita
    juttuja hänen toimistollaan" tai jotain
  • 31:31 - 31:38
    sellaista. Sitäkään ei voi poissulkea. Ja
    tietenkin, poliisi lähetti minulle joitain
  • 31:38 - 31:42
    outoja kysymyksiä. Mietin niitä vieläkin,
    niin kuin, pitäisikö Pompeo nimetä
  • 31:42 - 31:50
    epäiltynä? En ole varma, ehkä pitäisi.
    Keskustelen siitä lakimieheni kanssa.
  • 31:50 - 31:56
    Ja oliko tämä päivämäärään liittyvää?
    Tämä tapahtui 3. marraskuuta ja
  • 31:56 - 31:59
    kyseinen päivä on äänestyspäivä. Tai siis
    oli äänestyspäivä
  • 31:59 - 32:04
    Yhdysvalloissa. Ja oli jotain syytöksiä
    äänestyssysteemiin liittyen
  • 32:04 - 32:14
    joitain vuosia sitten. No, kuitenkin
    seuraava tapaus, tapaus numero
  • 32:14 - 32:19
    kolme, liittyy johonkin, mitä
    tapahtui siinä välissä, koska maanantaina,
  • 32:19 - 32:23
    päivä ennen oven tuhoamista, olin
    toimittanut joitain dokumentteja
  • 32:23 - 32:29
    Espanjaan. Ne olivat joitain laki-
    dokumentteja, jotka vaativat minun ja
  • 32:29 - 32:35
    kaverini matkaamista Espanjan lähetystöön.
    Annoimme asianajajalle valtuudet, sillä
  • 32:35 - 32:40
    nostimme syytteet myös UC Globalia vastaan
    josta puhuinkin viime vuonna, joka oli
  • 32:40 - 32:46
    aluksi vastuussa valvonnasta tai
    suojelusta/valvonnasta
  • 32:46 - 32:49
    ecuadorilaisten lähetystössä, kunnes
    paljastui, että he
  • 32:49 - 32:56
    työskentelevät Sheldon Adelsonille tai
    ainakin ovat kytköksissä hänen yritykseensä
  • 32:56 - 32:59
    Oikeudenkäynti on vielä kesken. Ja
    osallistumme
  • 32:59 - 33:04
    oikeudenkäyntiin, sillä Julianin lisäksi
    myö kaikkia vieraita ja niin edelleen,
  • 33:04 - 33:11
    vakoiltiin. Eli olin siis toimittanut
    dokumentit maanantaina, noin kello
  • 33:11 - 33:16
    kuusi, paikalliseen DHL Expressin
    postitoimistoon. Laitoin dokumentit
  • 33:16 - 33:22
    suljettuun kuoreen, jossa oli sarjanumerot
    ja kaikkea. Lisäksi laitoin
  • 33:22 - 33:28
    listan sisällöistä erilliseen valkoiseen
    kirjekuoreen, jonka myöskin suljin
  • 33:28 - 33:32
    tiedättehän, sinetillä. Ja annoin senkin
    postitoimistolle. He kuitenkin vaativat,
  • 33:32 - 33:37
    että sekin laitetaan Express-pakettiin.
    Se on 70 eurolla ostettava paketti, joka
  • 33:37 - 33:47
    saapuu kahdessa päivässä. Eli, paketit
    saapuivat keskiviikkona avattuina ja
  • 33:47 - 33:54
    espanjalaiset lakimiehet sekosivat täysin.
    He olivat varmoja, että kyseessä oli
  • 33:54 - 34:00
    sekaantuminen. Kuvasta näkee, että paketit
    oli leikattu auki. Kyllä, kuvassa näkyy
  • 34:00 - 34:06
    hauska teippi nimeltä "Zoll", mutta miksi
    saksan viranomaiset aukaisisivat Euroopan
  • 34:06 - 34:11
    sisäisen dokumenttilähetyksen? Siinä ei
    vain ole järkeä. Se on kyllä muiden
  • 34:11 - 34:17
    tarkastetavien joukossa. Teoriassa, he
    voivat tehdä sen, mutta tapauksessa on
  • 34:17 - 34:21
    joitain aspekteja. Kyseessä on lakimiehen
    ja asiakkaan yksityisyyden loukkaus. Siksi
  • 34:21 - 34:26
    lakimiehet vaativat, että asiasta tehdään
    rikosilmoitus. He tekivät oikein
  • 34:26 - 34:33
    ottaessaan kuvat lähetyksestä. Mutta
    olivatko asialla edes Saksan viranomaiset
  • 34:33 - 34:39
    vai oliko heidän teippiänsä vain käytetty
    muiden toimesta. Miksi lähettäessäni
  • 34:39 - 34:44
    tästä kaikesta sähköpostia lakimiehelleni,
    miksi hän ei saanut sähköpostia
  • 34:44 - 34:51
    ennen maanantaita, kun hän tajusi sen
    joutuneen roskakoriin? Myös hän
  • 34:51 - 34:57
    pelästyi. Puhuin toki myös DHL:lle ja
    teinkin asiasta pienen numeron ja he
  • 34:57 - 35:02
    sanoivat, että "ei, emme voi kertoa
    lähetyksen aukaisseita tahoja. Emme voi
  • 35:02 - 35:07
    kertoa kuka sen teki. Mutta jos sinulla
    on kysely asiasta, miksi et lähetä sitä
  • 35:07 - 35:12
    tullille?" Ilman, että olisivat edes
    kertoneet, minkä tullin kautta lähetys
  • 35:12 - 35:17
    kulki. Ja toki, onhan tämä kiinnostava
    tarina, mutta minulla on
  • 35:17 - 35:22
    muitakin prioriteetteja elämässä. Joten
    kysyn itseltäni, montako päivää
  • 35:22 - 35:27
    tuhlaan selvitykseen, että kuka avasi
    sen vitun lähetyksen. Mutta tiedättehän
  • 35:27 - 35:32
    taas tämä ahdistuksen olotila.
    Taas tämä vaiva. Ja kyseessä
  • 35:32 - 35:36
    on taas muistutus: me olemme perässäsi,
    me valvomme asioitasi, emme pidä siitä,
  • 35:36 - 35:44
    että nostat syytteet CIA:n peiteyritystä
    vastaan ja niin edelleen. Siirrytään kohti
  • 35:44 - 35:51
    yhteenvetoa, sillä haluamme jättää
    aikaa myös kysymyksille ja niin edelleen.
  • 35:51 - 35:54
    Haluan puhua kolmesta aspektista.
    Ensimmäisenä kissan nosto pöydälle
  • 35:54 - 36:02
    ja kadonneiden sukkien ongelma. Eli
    jossain kohti... en sano että olisin
  • 36:02 - 36:07
    ollut kokonaan vapaa ahdistuksen tilasta.
    Joten en myöskään tiedä, kuinka tämä
  • 36:07 - 36:13
    vaikuttaa mielenterveyteeni ja ihmisiin
    ympärilläni. Kognitiiviset toiminnot
  • 36:13 - 36:20
    triggeröityvät herkästi ja alat näkemään
    näitä asioita kaikkialla. Ja
  • 36:20 - 36:27
    kun peset sukkia ja joku niistä katoaa,
    toinen puoli
  • 36:27 - 36:32
    sinusta sanoo: "OK, CIA".
    Kuitenkin, epäilin myös petivaatteita ja
  • 36:32 - 36:37
    löysimmekin yhden sukista petivaatteiden
    sisältä. Joten, ongelma on että sukat
  • 36:37 - 36:41
    joutuvat joskus perurumpuun, jonka jälkeen
    peset jotain muuta, kuten petivaatteita
  • 36:41 - 36:45
    ja petivaatteet ovat erinomainen paikka
    piilottaa rumpuun joutuneita vaatteita,
  • 36:45 - 36:50
    jotka sitten joutuvat sinne ja kuivaat ne
    etkä edes tajua sitä ja
  • 36:50 - 36:57
    niin edelleen. Ja vaikkapa viihtyvyyden
    vuoksi sekä, tiedättehän,
  • 36:57 - 37:02
    aivoille pitää välillä antaa vapaata
    tuollaisissa tilanteissa, minulle
  • 37:02 - 37:07
    on OK sanoa, että CIA on kaiken takana,
    myös puuttuvien sukkien,
  • 37:07 - 37:12
    mutta kannattaa ensin epäillä niitä peti-
    vaatteita ja tajuta, että tämä on vitsi ja
  • 37:12 - 37:18
    eskapismia ja se auttaa säilyttämään
    mielenterveyden hieman pidempään. Mutta
  • 37:18 - 37:24
    pitkässä juoksussa, en tiedä. Ja se "en
    tiedä"-osuus tulee seuraavissa kahdessa
  • 37:24 - 37:27
    tulevassa kalvossa. Eli mitä pitäisi
    tehdä? Pitäsikö kutsua kavereitani
  • 37:27 - 37:35
    ja julistaa toimistoni "valvonta"-
    laboratorioksi? Joo, sitä on kokeiltu
  • 37:35 - 37:38
    ennen. Eräs teknologia, mutta nyt
    on kyse valvontateknologiasta, joka
  • 37:38 - 37:44
    valvoo minua ja kavereitani, joten se
    on hieman eri asia. Ja ehkä on
  • 37:44 - 37:51
    tärkeää olla menemättä jonkinlaiseen auto-
    maattivastaustilaan, kun asioita tapahtuu.
  • 37:51 - 37:55
    Koska ajattelin myös, että mitä ihmettä?
    Miksi he tekevät tämän?
  • 37:55 - 38:00
    Tämä maksaa heille rahaa. Tämä maksaa
    heille vaivaa. Pelästyttääkseen minut?
  • 38:00 - 38:07
    Ajattelevatko he, että olen tosissaan
    jossain pahassa organisaatiossa, jonka
  • 38:07 - 38:11
    takia he eskaloivat asioita ja minä alan
    heitellä USA:n lähetystöä pommeilla
  • 38:11 - 38:19
    tai en tiedä. Minulla ei ole käsitystä
    mikä heidän näkemys on, mutta yritän vain
  • 38:19 - 38:28
    pysyä kuin hidastettuna ja pohtia sitä.
    Seuraava pointti on että vaikutanko muihin?
  • 38:28 - 38:32
    Enkä puhu paranoiasta tai tilannetajusta,
    kuten itse sitä kutsuisin,
  • 38:32 - 38:41
    joka toki joskus jatkuu vieläkin ja
    joskus sitä ei enää ole. Vaan
  • 38:41 - 38:48
    kun puhun normaaleille ihmisille, muille
    journalisteille, ihmisille, joiden kanssa
  • 38:48 - 38:56
    teen normaaleja asioita, he vierailevat
    luonani ja teemme jotain sosiaalista,
  • 38:56 - 39:00
    normaaleja asioita, kuten ruokailemme. Ja
    myöhemmin, kun he soittavat minulle päivää
  • 39:00 - 39:05
    myöhemmin ja sanovat: puhelimeni boottasi
    itsensä eilen kahdesti ja
  • 39:05 - 39:10
    tällaisia asioita, alat ajattelemaan, että
    se ei ole vainoharhaisuus, joka on
  • 39:10 - 39:16
    tarttuvaa, vaan he eivät vain halua
    tietää millaisten ihmisten kanssa olen
  • 39:16 - 39:19
    tekemisissä ja valvoa heidänkin laitteita.
    He haluavat pelotella myös
  • 39:19 - 39:27
    heitä. Tämä ei ole kivaa. Se tarkoittaa
    myös sitä, että normaali tietämättömyys,
  • 39:27 - 39:32
    jota normaalisti voisi soveltaa ja sanoa:
    tietämättömyys on siunaus, pidetään vain
  • 39:32 - 39:38
    hauskaa ja unohdetaan tämä. Se on nyt
    rajoitettua. Se ei ole enää vaihtoehto.
  • 39:38 - 39:44
    Ja vaikka olen elänyt tällaisen stressin
    ja tällaisten asioiden kanssa jo
  • 39:44 - 39:51
    hetken, ja voin sanoa, että näin asiat
    nyt vain ovat, se ei tarkoita että
  • 39:51 - 39:56
    kaikki ympärilläsi voivat tehdä samoin.
    On ihmisiä, jotka kovasti
  • 39:56 - 40:02
    pelästyvät samanlaista tilannetta ja se
    luo pelkoa, vihaa, stressiä ja
  • 40:02 - 40:08
    niin edelleen. Se ei ole kivaa. Ja, öö,
    viimeinen dia, joka päättyy kysymykseen
  • 40:08 - 40:15
    teille: kuinka tällaisesta sotkusta pääsee
    pois? Eli siis, vaihtoehto yksi. Saisin
  • 40:15 - 40:21
    oikeat auktoriteetit pysäyttämään CIAn
    laittomat toimet. OK, kuulin jo naurun.
  • 40:21 - 40:28
    Tiedän, että tämä on naurettavaa, mutta
    se olisi niin kaunista. Oikeus
  • 40:28 - 40:33
    voittaa. Saksalaiset tai eurooppalaiset
    auktoriteetit käsittelisivät asian. Vihdoin
  • 40:33 - 40:36
    saisin eskaloitua asian Saksan julkiselle
    syyttäjälle eikä minun
  • 40:36 - 40:40
    tarvitsisi puhu Saksan
    tiedustelupalvelulle, sillä en ole varma
  • 40:40 - 40:48
    heidän hyödyllisyydestään. Ja he
    laittaisivat CIAn lopettamaan laittomuudet
  • 40:48 - 40:53
    minua ja muita vastaan tässä kauniissa
    unessa. Mutta, ei
  • 40:53 - 41:00
    kovin realistista. Ehkä vaihtoehto kaksi?
    Pompeo tajuaa Jeesuksen rakkauden
  • 41:00 - 41:05
    WikiLeaksia kohtaan ja totuuden täytyy
    tulla julki. Lukee sen Raamatusta. Pompeo
  • 41:05 - 41:09
    vaikuttaa hänen Twitteriä katsomalla
    johdonmukaiselta, uskoo Jeesus
  • 41:09 - 41:14
    Kristukseen ja niin edespäin. Joten hän
    tajuaa kaiken vääryyden Juliania,
  • 41:14 - 41:20
    WikiLeaksia ja muita asiaan liittyviä
    kohtaan ja lopettaa. OK,
  • 41:20 - 41:27
    asioita tapahtuu. Mutta onko se
    realistista, en tiedä. Kertokaa minulle.
  • 41:27 - 41:31
    Ja kolmas vaihtoehto. En tiedä. Ehkä
    teillä on ideoita? Ja se on kysymykseni
  • 41:31 - 41:39
    teille yleisölle sekä lopetukseni
    valmistellulle osuudelle keskustelusta.
  • 41:39 - 41:48
    Herald: Ja näillä sanoilla, kiitos Andylle
    hienosta puheesta. Olen
  • 41:48 - 41:53
    saanut tässä jo kysymyksiä. Kolmas
    vaihtoehto olisi omistaa hieno
  • 41:53 - 41:59
    viinitila, anteeksi. Henkilökohtaisesti...
    Ande: Kyllä, aivan oikein. Itseasiassa
  • 41:59 - 42:03
    harkitsin, että minun pitäisi tehdä jotain
    vuohien kanssa, alkaa maanviljeijäksi
  • 42:03 - 42:09
    tai teidättehän, nämä ovat vaihtoehtoja.
    Mutta ennen kuin luovutan ja muutan
  • 42:09 - 42:15
    maalle, ulkoistan ongelman yhteisölle
    ja katson mitä he ajattelevat
  • 42:15 - 42:20
    asiasta.
    Herald: Sillä aikaa, luulisn, että
  • 42:20 - 42:28
    aikaa hyvälle valkoviinille olisi, mutta
    sitten kysymyksiin. Olemme saaneet paljon
  • 42:28 - 42:33
    kysymyksiä. Ensimmäinen kysymys: Kuinka
    vertaisit CIAn tai muiden valvontaa
  • 42:33 - 42:40
    DDR:n vastaavaan. Deutche
    Demokratische Rebuplik
  • 42:40 - 42:45
    siis.
    Andy: No, synnyin Hampurissa Länsi-
  • 42:45 - 42:51
    Saksassa. Elin Itä-Saksassa, kun hallinto
    oli jo hajoamassa
  • 42:51 - 42:58
    palasiksi. Se oli siellä vain teknisesti.
    En siis ole paras henkilö vertaamaan.
  • 42:58 - 43:04
    Puhuin henkilön kanssa, joka työskenteli
    ulkomaan tiedustelussa
  • 43:04 - 43:08
    koska oli, yksinkertaistettuna
    toki, "muutamia" sattumuksia.
  • 43:08 - 43:14
    Oli tapaus, kun menin keittiööni
    samana päivänä, kun oveni lukko
  • 43:14 - 43:20
    oli hajoitettu ja löysin sinisen
    kumihanskan. Minulla ei ole sinisiä
  • 43:20 - 43:24
    kumihanskoja. Kysyn lukkosepältä ja hän
    sanoi, että se ei ole hänen. Ja
  • 43:24 - 43:29
    poliisi käytti mustia. Ja ajattelin, että
    mitä ihmettä? Ehkä tyypit olivat olleet
  • 43:29 - 43:33
    asunnossani, mitä en siis ajatellut
    aiemmin toisen lukon
  • 43:33 - 43:39
    ja poliisin tarkastuksen jälkeen. Ja
    sitten puhuin asiasta tämän tuntemani
  • 43:39 - 43:43
    henkilön kanssa. Hän on ystävällinen mies,
    joka työskenteli ulkomaan tiedustelussa
  • 43:43 - 43:49
    DDR:ssä. Ja hän sanoi jotain, että
    asiaa täytyy katsoa kustannustehokkuuden
  • 43:49 - 43:54
    näkökulmasta. Tuo muovinpalanen maksaa
    kymmenen senttiä, eli
  • 43:54 - 44:00
    ei mitään, ja se pelästyttää sinut
    kolmeksi kuukaudeksi. Katso kuinka
  • 44:00 - 44:07
    kustannustehokas se on. Ja se oli hyvä
    näkökulma. Hyvä pointti. Ja luulen, että
  • 44:07 - 44:13
    Itä-Saksan Stasi, idän tiedustelutyypit
    tiesivät myös
  • 44:13 - 44:18
    varsin hyvin eron. Ja heillä oli
    instrumentit kumpaankin, tiedättehän,
  • 44:18 - 44:24
    ohjelma sekä piilotiedusteluun, jossa
    kohteen ei anneta huomata,
  • 44:24 - 44:30
    sekä osasto "annetaan hänen tietää ja
    katsotaan reaktio" tai "annamme hänen
  • 44:30 - 44:35
    tietää koska hän tekee asioita ja haluamme
    lopettaa sen ja tehdä hänet
  • 44:35 - 44:39
    ahdistuneeksi" ja niin edelleen, pelotella
    ehkä, tai hänen vaimonsa pelästyy tai
  • 44:39 - 44:48
    tällaista. Luulen, että se on verratavissa
    Herald: Siistiä. Tai, ei siistiä.
  • 44:48 - 44:54
    Piilossa versus näkyvillä siviilikohteille
    Nyt, kun tiedät asiasta, häiritseekö
  • 44:54 - 45:01
    se vielä henkisesti?
    Andy: No, se mikä häiritsee välillä
  • 45:01 - 45:06
    on, että välillä olisi kiva olla yksin
    ja joskus olisi
  • 45:06 - 45:14
    kiva olla ajattelematta CIAn tyyppejä,
    minun tapauksessa suoraan naapurissa,
  • 45:14 - 45:22
    alapuolellani tai muualla ympäristössä.
    Vaan ajatella
  • 45:22 - 45:28
    normaaleja asioita, kuten palapelejä
    tai hauskan vakoojaleffan katsomista. Voi,
  • 45:28 - 45:35
    melkein rentouttavaa. Mutta oikeasti
    jossain vaiheessa se ärsyttää hieman.
  • 45:35 - 45:42
    Elän asian kanssa, mutta tämä 2020-
    ajanjakso on tietenkin vaikeuttanut tai
  • 45:42 - 45:47
    tehnyt matkustamisen melkein mahdottomaksi
    Normaalisti pakenen työtilanteeni
  • 45:47 - 45:54
    intensiteettiä matkoille. Ehkä voin tehdä
    sen tänä vuonna. Se tuntuu siis hieman
  • 45:54 - 46:00
    intensiivisemmältä ja ärsyttää hieman.
    Ja haluaisin nämä tyypit ulos
  • 46:00 - 46:05
    elämästäni ja tekemään jotain
    hyödyllistä elämällään tai jotain.
  • 46:05 - 46:17
    Herald: Seuraava kysymys: hän, henkilö
    tai olento, todennäköisesti jotain jäi
  • 46:17 - 46:21
    välistä. Puratko laitteitasi
    säännöllisesti?
  • 46:21 - 46:30
    Andy: En. Yleensä teen vain tavanomaisen
    rutiinin ja suljen ne. Tässä tapauksessa,
  • 46:30 - 46:35
    tiivisteessä oli ongelma lämmön kanssa.
    Eli olin huolimaton sen tarkastuksessa.
  • 46:35 - 46:42
    Pakko myöntää. Onhan sekin jotain. Jos
    olisi vain yksi toimisto, sen voisi tehdä.
  • 46:42 - 46:49
    Työskentelen kuitenkin useissa maanosissa,
    josta tulikin sitten pienoinen
  • 46:49 - 46:54
    ongelma. Eli kyllä, sinettejä ja
    kassakaappeja täytyy olla kaikkialla, blaa
  • 46:54 - 47:01
    blaa. Mutta sittenkin, Pompeo näyttää
    oikeuttaneen tai saaneen
  • 47:01 - 47:07
    käskyn tehdä nämä asiat kustannuksista
    riippumatta. Ja odotukseni saada
  • 47:07 - 47:16
    yksityinen tai turvallinen kommunikointi-
    kanava on hyvin pieni, ottaen tämän
  • 47:16 - 47:21
    huomioon. Cryptophonen enkryptaus oli
    selkeästi hyvä. Eivät he
  • 47:21 - 47:26
    muuten olisi nähneet vaivaa rakentaa
    jotain sen sisälle. Loppujen lopuksi
  • 47:26 - 47:33
    sillä on sama vaikutus.
    Se on puhelin, se on
  • 47:33 - 47:38
    laite, se on huoneessa. Huoneessa on
    ikkunat. Olemme nähneet mitä lähetystön
  • 47:38 - 47:44
    ikkunoille on tehty ja niin edelleen.
    Joten, turvallisuus. Erittäin kiva
  • 47:44 - 47:51
    idea, mutta sitä ei oikeasti ole olemassa.
    Herald: Joo. Annatko ikinä muutamia
  • 47:51 - 47:57
    kolikoita kodittoman näköisille ihmisille
    tehdäksesi vasta-ahdistelua tai hyvän teon
  • 47:57 - 48:04
    mikäli he eivät ole CIA:sta?
    Andy: Joo se on... Minulla oli tämä yksi
  • 48:04 - 48:12
    tilanne, jossa odotin jotakuta tällaisella
    kauppakadulla ja
  • 48:12 - 48:19
    näin jotain outoa tässä tyypissä. Mutta,
    kun näin hänen kameransa,
  • 48:19 - 48:24
    hän myöskin kiirehti pakoon. Joten, ei, en
    antanut heille rahaa. Toinen
  • 48:24 - 48:31
    tilanne... Ei mutta tuo on hyvä idea.
    Mitä aloin tekemään, oli
  • 48:31 - 48:36
    pitää aina kameraa mukanani. Se
    osoittautui tärkeimmäksi keinoksi
  • 48:36 - 48:41
    dokumentoida asioita. Ja muutenkin suurin
    osa, brittejä lukuunottamatta, eivät pidä
  • 48:41 - 48:45
    heidän kuvaamisestaan. Ja
    mielenkiintoista on,
  • 48:45 - 48:49
    että normaalit ihmiset tajuavat, että
    heitä kuvataan, mutta nämä tyypit
  • 48:49 - 48:55
    esittävät, että eivät huomaisi sitä.
    Ja he, tiedättehän, käyttävät liikaa
  • 48:55 - 49:02
    energiaa pois katsomiseen tai ovat sitten
    erittäin häiriintyneitä ja lähtevät
  • 49:02 - 49:05
    pois.
    Herald: Eli paras ratkaisu olisi
  • 49:05 - 49:10
    pitää suurinta kameraa käden ulottuvilla
    koko ajan.
  • 49:10 - 49:14
    Andy: Muotoillaan tämä näin: en ole
    ollut valvontatelnologian suurin
  • 49:14 - 49:21
    fani, etenkään CCTV:n, suurimman osan
    elämästäni. Mutta alan pitämään
  • 49:21 - 49:27
    CCTV:n pitämisestä jossain omassa
    ympäristössäni. Anteeksi vain.
  • 49:27 - 49:32
    Kompromissejä kuitenkin voi tehdä, kuten
    valvoa jalkoja tai muita alueita, joissa
  • 49:32 - 49:37
    ei tarvita kasvoja. Jos tarvitset kasvot,
    on vaihtoehtoja.
  • 49:37 - 49:43
    Herald: Ja silti, analoginen valokuvaus on
    hieno asia. Henkilökohtainen
  • 49:43 - 49:49
    mielipiteeni. Öö, ehkä haluat, ehkä voit,
    ehkä et voi puhua siitä. Käytätkö
  • 49:49 - 49:54
    mitään vastakeinoja, joista haluaisit
    tai voit puhua?
  • 49:54 - 49:59
    Andy: No, tietenkään en halua puhua siitä.
    Mutta toki...
  • 49:59 - 50:09
    Mutta mietin itsekseni, miksi nämä melko
    intensiiviset asiat tapahtuivat?
  • 50:09 - 50:14
    Mietin oliko se ajanjaksosta johtuvaa?
    Olinko se minä persoonana? Se voi
  • 50:14 - 50:20
    johtua myös tässä hauskassa skenessä
    olemisesta. Toki, olen oppinut, tarkoitan
  • 50:20 - 50:25
    tiedän tiirikointityyppejä, olen aina
    panostanut hyviin lukkoihin heidän
  • 50:25 - 50:30
    neuvojensa perusteella ja tiedän kuinka
    helppoa se muuten olisi. Ja kryptauksen
  • 50:30 - 50:38
    käyttäminen ei johtunut asioiden
    piilottelusta, vaan se oli vain hyvä
  • 50:38 - 50:43
    käytäntö yksityisyyden ja toimien
    suojaamiseksi. Minulle oli siis normaalia
  • 50:43 - 50:48
    vuosien ajan toimia niin. Ja ehkä se teki
    minusta muihin verrattuna
  • 50:48 - 50:54
    kiinnostavan kohteen. En tiedä. Saan
    tietää joku päivä. Mielestäni kaikkien
  • 50:54 - 51:00
    tähän liittyvien olisi hyvä miettiä kolmea
    turvallisuuden aspektia: fyysinen
  • 51:00 - 51:06
    turvallisuus, enkryptaus ja tavat, joilla
    voi saada selville, jos jotain
  • 51:06 - 51:09
    on pengottu.
    Herald: Kyllä
  • 51:09 - 51:13
    Andy: Eikä se välttämättä ole
    monitorointia. Se voi toki auttaa,
  • 51:13 - 51:18
    mutta toisaalta, hekin osaavat
    toimia valvontasysteemien
  • 51:18 - 51:22
    kanssa.
    Herald: Kuten fyysiset tarkisteet?
  • 51:22 - 51:28
    Seuraava kysymys: kysytkö rajalla olevilta
    poliiselta, onko kaikki nyt
  • 51:28 - 51:34
    valmiina?
    Andy: No, Britannian raja,
  • 51:34 - 51:38
    viitaten todennäköisesti siihen. En
    matkusta Britanniaan enää. Päätin, että
  • 51:38 - 51:43
    Julianin käsittelyn jälkeen en enää pidä
    siitä paikasta. En ikinä voinut
  • 51:43 - 51:50
    hyvin siellä. Ja itseasiassa, unohdin ehkä
    mainita, että tällaisen rajalla
  • 51:50 - 51:56
    tapahtuneen kohtelun jälkeen, aloin myös
    välttämään nukkumista Britanniassa. Tein
  • 51:56 - 52:01
    päiväreissuja joskus, lentääkseni päivän
    viimeisellä koneella maasta. Lensin
  • 52:01 - 52:05
    Zurichiin, koska se oli myöhäislento
    Zurichiin ja seuraavana aamuna sitten
  • 52:05 - 52:10
    Berliiniin. Tunsin oloni paljon paremmaksi
    Zurichin hotellin baarissa kuin
  • 52:10 - 52:16
    Lontoon keskustassa. Joo, tämä
    niin sanottu erityissuhde
  • 52:16 - 52:21
    UK:n ja USA:n tiedustelun välillä.
  • 52:21 - 52:29
    Herald: Kyllä. Nukkumisesta puheen ollen,
    tai tässä tapauksessa asunnostasi,
  • 52:29 - 52:34
    kysymys olisi: toisiko jokin esimerkiksi
    kodin valvontajärjestelmä
  • 52:34 - 52:37
    mielenrauhaa?
    Andy: No, se on
  • 52:37 - 52:43
    vain väärän toivon tuomista, eikö?
    Tarkoitan, en ole sellaisen suuri
  • 52:43 - 52:47
    fani. Mutta toki, päivän päätteeksi piti
    kuitenkin tarkastaa lukot
  • 52:47 - 52:55
    ovesta ja niin edelleem, mitä voin tehdä
    asioiden tallentamiseksi ja huomaamiseksi.
  • 52:55 - 53:01
    Mutta se ei ole hauskaa. En tiedä.
    Tarkoitan, lopulta alat tekemään
  • 53:01 - 53:04
    tuollaisia asioita. Mutta se ei ole tapa,
    jolla täällä kuuluisi elää.
  • 53:04 - 53:11
    Herald: Kyllä, kyllä. Se on hienoinen
    kompromissi, mitä vastaan. Ja niin...
  • 53:11 - 53:15
    Andy: Tarkoitan, olen siis Saksan
    kansalainen. Tekemiseni on
  • 53:15 - 53:20
    suojattu perustuslaissa. Asun hallinto-
    korttelissa Berliinissä. Täällä
  • 53:20 - 53:26
    on melko turvallista. Mutta tiedäthän,
    kavereita muissa paikoissa, tilanteissa,
  • 53:26 - 53:34
    heidän elämänsä on täysin erilaista ja se
    huolestuttaa minua enemmän. Se, että
  • 53:34 - 53:38
    olen jotakuinkin hyvässä, turvallisessa
    asemassa. Siksi voin puhua
  • 53:38 - 53:43
    näistä asioista. Mutta minulla on kavereita
    paljon pahemmissa tilanteissa ja he eivät
  • 53:43 - 53:48
    ole varmoja, voivatko he puhua, jotta
    asiat eivät eskaloituisi. Ja se on tosi
  • 53:48 - 53:56
    vaikea valinta tehdä, ehkä.
    Herald: Kyllä, todellakin. Tästä pääsemme
  • 53:56 - 54:02
    toiseen kysymykseen. Ja tämä on
    täydellinen kohta mainita asia.
  • 54:02 - 54:07
    Mitä voimme tehdä auttaaksemme sinua
    pääsemään ulos tästä? Ja mitä voimme tehdä
  • 54:07 - 54:10
    yleisesti?
    Andy: Vaikka arvostan kovasti
  • 54:10 - 54:16
    kysymystä, en usko, että minulla on hyvää
    vastausta. Mutta luulen, että haluaisin
  • 54:16 - 54:23
    keskustella ihmisten kanssa keinoista.
    Tällä hetkellä työskentelen
  • 54:23 - 54:30
    poliisin, lakimiesten ja Spiegelin kanssa,
    ja he löysivätkin joitain keinoja, joilla
  • 54:30 - 54:37
    asiaa voi ehkä tuoda julki. Mutta näyttää
    sille, että ainakin Julianin
  • 54:37 - 54:42
    tilanteessa asiat ovat eskaloituneet
    liikaa ja kaikki liittyy hieman toisiinsa.
  • 54:42 - 54:49
    Hyvää vastausta ei siis ole tällä
    hetkellä, mutta hyvä idea on
  • 54:49 - 54:56
    keskustella lisää ja ehkäpä tunnistaa
    muita, jotka ovat jonkinlaisessa
  • 54:56 - 55:01
    riskitilanteessa tapahtuneiden asioiden
    johdosta. Ja niin, toivottavasti sain
  • 55:01 - 55:06
    näytettyä, että ei ole hankalaa joutua
    tällaiseen sotkuun. Se - se vain tapahtuu.
  • 55:06 - 55:11
    Herald: Kyllä, ja keskustelusta puheen
    ollen, mainitsit aiemmin, että oli iso
  • 55:11 - 55:17
    sininen nappi, josta voi keskustella
    myöhemmin. Sen löytää 2D-alueelta
  • 55:17 - 55:22
    Whistleblower Wikistä, eikö vain?
    Andy: Kyllä, teltassa itseasiassa, minulle
  • 55:22 - 55:27
    sanottiin. Teltassa on URL isoon siniseen
    nappiin tai jotenkin se on linkattu
  • 55:27 - 55:32
    siellä.
    Herald: Eli siis, menkää tutkimaan
  • 55:32 - 55:38
    2D-maailmaa ja toki, paljastaja-telttaa.
    Meillä on vielä muutamia
  • 55:38 - 55:45
    minuutteja jäljellä. Kuinka voit
    henkisesti? Oliko sinulla metodeja pään
  • 55:45 - 55:53
    kylmänä pitämiseksi vai sekositko?
    Andy: Hyvä kysymys. Öö, juon
  • 55:53 - 56:00
    liikaa vodkaa, mutta yritän pitää sen
    aisoissa. Öö, sanotaan
  • 56:00 - 56:09
    näin. Ongelma on, että vaikka tässä
    skenessä ihmisillä on
  • 56:09 - 56:18
    jo raaka ymmärrys tällaisista asioista.
    Haluaisin kuitenkin olla
  • 56:18 - 56:22
    tekemisissä ihmisten kanssa, joilla ei ole
    tekemistä IT:n, tuvallisuuden ja näiden
  • 56:22 - 56:28
    kanssa. Niin sanottujen normaalien.
    Joskus on virkistävää olla heidän kanssaan
  • 56:28 - 56:38
    mutta kyky ymmärtää asiaa on rajallinen.
    Uskon, että
  • 56:38 - 56:43
    muut näkevät paremmin, kuinka voin
    henkisesti. Yritän pitää pääni pystyssä
  • 56:43 - 56:51
    ja löytää hyvän ulospääsyn, mutta jos
    jollain on hyvä idea, olen pelkkänä
  • 56:51 - 56:57
    korvana ja katson mikä on mahdollista.
    Herald: Tässä tapauksessa voin palata
  • 56:57 - 57:04
    siihen viinitilaan ja on mahtavaa
    työskennellä siellä myöhään syksyllä.
  • 57:04 - 57:11
    Andy: Okei, jopa pandemian aikaan.
    OK, täytyy vain löytää keino päästä sinne.
  • 57:11 - 57:17
    Herald: Se on ulkona ja paljon etäisyyttä
    muihin ihmisiin. Uskon, että
  • 57:17 - 57:22
    se toimii. Viimeinen kysymys: Puna-
    vai valkoviini?
  • 57:22 - 57:26
    Andy: Puna. Punaviini.
    Herald: Punaviini.
  • 57:26 - 57:32
    Andy: Todellakin. Ja kiitos tästä
    kaikesta. Vielä huomauttaakseni,
  • 57:32 - 57:36
    meidän täytyy työskennellä Julianin
    vapauttamiseksi ja muiden, jotka ovat
  • 57:36 - 57:42
    tässä sotkussa, eivätkä voi puhua.
    Arvostan mahdollisuutta puhua teille,
  • 57:42 - 57:48
    mutta kyse on myös muista. Ja pyritään
    saamaan Julian ulos, kiitos. Ulos
  • 57:48 - 57:52
    siitä paskasta.
    Herald: Näiden hienojen sanojen myötä,
  • 57:52 - 58:01
    Andy, kiitos ajastasi. Kiitos täällä
    etäkaaoksessa olosta. Kuten mainittu,
  • 58:01 - 58:07
    meillä on vielä mahdollisuus esittää
    kysymyksiä Paljastaja-teltalla. Ja
  • 58:07 - 58:16
    tämän myötä, hyvää loppupäivää. Yritä
    rentoutua ja nähdään ensi kerralla.
  • 58:16 - 58:19
    Andy: Hyvästi
  • 58:19 - 58:39
    loppumusiikki
  • 58:39 - 58:57
    [Translated by Miikka Kivinen
    (ITKST56 course assignment at JYU.FI)]
Title:
#rC3 - CIA vs. Wikileaks
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
58:59

Finnish subtitles

Revisions