< Return to Video

Berättelsen om två politiska system

  • 0:01 - 0:02
    God morgon.
  • 0:02 - 0:06
    Mitt namn är Eric Li, och jag föddes här.
  • 0:07 - 0:10
    Eller nej, jag föddes inte där.
  • 0:10 - 0:12
    Det var här jag föddes:
  • 0:12 - 0:16
    Shanghai, på kulmen av kulturrevolutionen.
  • 0:16 - 0:18
    Min mormor har sagt att hon hörde
  • 0:18 - 0:21
    ljudet av gevärseld samtidigt
    som mina första babyskrik.
  • 0:21 - 0:25
    Medan jag växte upp fick jag
    återberättat för mig en historia
  • 0:25 - 0:29
    som förklarade allt jag behövde
    veta om mänskligheten.
  • 0:29 - 0:30
    Historien gick så här:
  • 0:30 - 0:33
    Alla mänskliga samhällen utvecklas
    enligt en linjär progression,
  • 0:33 - 0:37
    med början i det primitiva samhället,
    sedan slavsamhället,
  • 0:37 - 0:40
    feodala samhället, kapitalism, socialism,
  • 0:40 - 0:42
    och till slut, gissa var vi hamnar?
  • 0:42 - 0:44
    Kommunism!
  • 0:44 - 0:46
    (Skratt)
  • 0:46 - 0:49
    Förr eller senare hamnar
    hela mänskligheten,
  • 0:49 - 0:52
    oavsett kultur, språk, nationalitet,
  • 0:52 - 0:54
    i detta slutgiltiga steg
  • 0:54 - 0:57
    av politisk och social utveckling.
  • 0:57 - 0:59
    Hela världens folk kommer att enas
  • 0:59 - 1:01
    i detta paradis på jorden
  • 1:01 - 1:04
    och leva lyckliga för all framtid.
  • 1:04 - 1:06
    Men innan vi kommer dit,
    måste vi hänge oss
  • 1:06 - 1:09
    åt en kamp mellan det goda och det onda,
  • 1:09 - 1:12
    den goda socialismen
    mot den onda kapitalismen,
  • 1:12 - 1:14
    och det goda ska alltid segra.
  • 1:14 - 1:16
    Det var förstås metaberättelsen
  • 1:16 - 1:19
    som sammanfattats av Karl Marx teorier.
  • 1:19 - 1:21
    Och kineserna gick på det!
  • 1:21 - 1:24
    Vi blev matade med den här
    grandiosa berättelsen
  • 1:24 - 1:25
    dagarna i ända.
  • 1:25 - 1:27
    Den blev en del av oss,
    och vi trodde på den.
  • 1:27 - 1:30
    Berättelsen var en storsäljare.
  • 1:30 - 1:32
    Omkring en tredjedel av jordens befolkning
  • 1:32 - 1:34
    levde i denna metaberättelse.
  • 1:34 - 1:37
    Sen ändrades världen, över en natt.
  • 1:37 - 1:41
    Desillusionerad av den misslyckade religion
    som jag trott på som ung,
  • 1:41 - 1:44
    åkte jag till Amerika
    och blev en hippie vid Berkeley.
  • 1:44 - 1:47
    (Skratt)
  • 1:47 - 1:51
    Senare, när jag blev mer mogen,
    hände något annat.
  • 1:51 - 1:53
    Som om en stor berättelse inte var nog,
  • 1:53 - 1:55
    fick jag en till berättad för mig.
  • 1:55 - 1:58
    Den här var precis lika grandios.
  • 1:59 - 2:01
    Den hävdade att alla mänskliga samhällen
  • 2:01 - 2:04
    utvecklas i en linjär progression
    mot ett endaste mål.
  • 2:05 - 2:07
    Den här berättelsen löd istället:
  • 2:07 - 2:10
    Alla samhällen, oavsett kultur,
  • 2:10 - 2:12
    vare sig den är kristen,
    muslimsk, konfuciansk,
  • 2:12 - 2:15
    måste utvecklas
    från traditionella samhällen
  • 2:15 - 2:18
    i vilka gruppen är den basala enheten
  • 2:18 - 2:21
    till ett modernt samhälle
    i vilket atomiserade individer
  • 2:21 - 2:22
    är den förhärskande enheten,
  • 2:22 - 2:26
    och alla dessa individer är,
    per definition, rationella,
  • 2:26 - 2:28
    och de vill alla en sak:
  • 2:28 - 2:31
    att rösta.
  • 2:31 - 2:34
    Eftersom alla är rationella,
    kommer de när de väl fått rösträtt
  • 2:34 - 2:35
    att välja bra regeringar
  • 2:35 - 2:37
    och leva lyckliga för all framtid.
  • 2:37 - 2:40
    Paradis på jorden, återigen.
  • 2:40 - 2:43
    Förr eller senare
    kommer representativ demokrati
  • 2:43 - 2:47
    att vara det enda politiska systemet
    för alla länder och alla folk,
  • 2:47 - 2:50
    med en fri marknad som kommer
    göra dem alla rika.
  • 2:50 - 2:53
    Men innan vi kommer dit,
    dras vi in i en kamp
  • 2:53 - 2:55
    mellan gott och ont.
  • 2:55 - 2:56
    (Skratt)
  • 2:56 - 2:59
    Det goda hör till de som är demokratier
  • 2:59 - 3:01
    och ålagda ett uppdrag att sprida den
  • 3:01 - 3:04
    runt jordklotet, ibland med våld,
  • 3:04 - 3:07
    mot ondskan hos dem som inte håller val.
  • 3:07 - 3:09
    (Video) George W Bush:
    "en ny världsordning ..."
  • 3:09 - 3:12
    "... som förgör
    tyranniet i vår värld..."
  • 3:12 - 3:14
    (Video) Barack Obama:
    "... ett enhetligt mått på alla"
  • 3:14 - 3:16
    "...som kommer att ha makt".
  • 3:17 - 3:19
    Eric X. Li: Men -
  • 3:19 - 3:21
    (Skratt) (Applåder)
  • 3:21 - 3:25
    [Uppdrag utfört]
  • 3:26 - 3:30
    Den här berättelsen
    blev också en bästsäljare.
  • 3:30 - 3:32
    Enligt Freedom House,
  • 3:32 - 3:35
    gick antalet demokratier upp
    från 45 stycken år 1970
  • 3:35 - 3:38
    till 115 stycken år 2010.
  • 3:38 - 3:42
    De senaste 20 åren har Västs elitskikt
    outtröttligt vandrat runt klotet
  • 3:42 - 3:44
    för att sälja in ett prospekt:
  • 3:44 - 3:47
    Flera grupperingar slåss om politisk makt
  • 3:47 - 3:48
    och att alla röstar på dem
  • 3:48 - 3:50
    är den enda räddningen
  • 3:50 - 3:53
    för de utvecklingsländer som lidit länge.
  • 3:53 - 3:56
    De som köper budskapet i prospektet
    har framgången utstakad.
  • 3:56 - 3:59
    De som inte gör det
    är dömda att misslyckas.
  • 3:59 - 4:03
    Men den här gången
    gick kineserna inte på det.
  • 4:03 - 4:05
    Försök inte lura mig gosse...
  • 4:05 - 4:08
    (Skratt)
  • 4:10 - 4:12
    Resten är historia.
  • 4:12 - 4:14
    På bara 30 år gick Kina från att vara
  • 4:14 - 4:16
    ett av världens fattigaste jordbruksländer
  • 4:16 - 4:18
    till dess andra största ekonomi.
  • 4:18 - 4:20
    650 miljoner människor
  • 4:20 - 4:22
    lyftes upp ur fattigdom och svält.
  • 4:22 - 4:24
    80 procent av hela världens fattigdom
  • 4:24 - 4:27
    lättades under den eran i Kina.
  • 4:27 - 4:30
    Med andra ord, alla nya
    eller gamla demokratier
  • 4:30 - 4:33
    uppnådde sammanlagt en knapp bråkdel
  • 4:33 - 4:35
    av vad en enda enpartistat gjorde,
  • 4:36 - 4:38
    utan att rösta.
  • 4:38 - 4:41
    Jag växte upp på sådana här:
    ransoneringskuponger.
  • 4:41 - 4:43
    Kött ransonerades till några få
  • 4:43 - 4:46
    hundra gram per person
    och månad vid ett tillfälle.
  • 4:46 - 4:49
    Det säger sig självt, jag åt alla
    min farmors portioner.
  • 4:50 - 4:54
    Så jag frågade mig själv,
    vad är fel med den här bilden?
  • 4:54 - 4:56
    Här är jag i min hemstad,
  • 4:56 - 4:57
    mitt företag växer så det knakar.
  • 4:57 - 5:00
    Entreprenörer startar
    nya företag varje dag.
  • 5:00 - 5:03
    Medelklassen utvidgas
    i en hastighet och omfattning
  • 5:03 - 5:05
    som är oöverträffad i människans historia.
  • 5:05 - 5:07
    Trots detta, enligt den
    grandiosa berättelsen,
  • 5:07 - 5:10
    borde inget av detta hända.
  • 5:10 - 5:13
    Så jag gjorde det enda jag kunde göra.
    Jag studerade fenomenet.
  • 5:13 - 5:16
    Ja, Kina är en enpartistat som drivs
  • 5:16 - 5:18
    av det kinesiska kommunistiska partiet.
  • 5:18 - 5:19
    Partiet.
  • 5:19 - 5:21
    Och de håller inte val.
  • 5:21 - 5:24
    Tre antaganden görs
  • 5:24 - 5:26
    i nutidens dominerande politiska teorier.
  • 5:26 - 5:29
    Ett sådant system är svårarbetat,
  • 5:29 - 5:33
    politiskt tillstängt,
    och moraliskt orättfärdigt.
  • 5:33 - 5:36
    Tja, antagandena är felaktiga.
  • 5:36 - 5:38
    Motsatserna är sanna.
  • 5:38 - 5:42
    Anpassningsbarhet, meritokrati
    och legitimitet
  • 5:42 - 5:44
    är de tre definierande karaktärsdragen
  • 5:44 - 5:46
    hos Kinas enpartisystem.
  • 5:46 - 5:48
    De flesta statsvetare säger
  • 5:48 - 5:51
    att ett enpartisystem inte klarar av
  • 5:51 - 5:53
    att korrigera missförhållanden
    inom det egna systemet.
  • 5:53 - 5:56
    Det varar inte,
    för det kan inte anpassa sig.
  • 5:56 - 5:57
    Men här är fakta.
  • 5:57 - 6:01
    Under de 64 år som det varit
    världens största land,
  • 6:01 - 6:04
    har Partiets politik breddats mer
  • 6:04 - 6:06
    än något annat land i modern historia,
  • 6:06 - 6:10
    från radikal landkollektivisering
    till Det Stora Språnget,
  • 6:10 - 6:13
    sedan privatiseringen av åkermarken,
  • 6:13 - 6:15
    sedan Kulturrevolutionen,
  • 6:15 - 6:18
    följt av Deng Xiaopings marknadsreform,
  • 6:18 - 6:21
    följt av hans efterföljare Jiang Zemin
    som tog det enorma steget
  • 6:21 - 6:25
    att tillåta medlemskap i Partiet
    för företagare i privat sektor,
  • 6:25 - 6:28
    något som var otänkbart under Maos styre.
  • 6:28 - 6:32
    Så Partiet självkorrigerar
    på ett rätt dramatiskt vis.
  • 6:32 - 6:34
    Man statuerar nya institutionella regler
  • 6:34 - 6:37
    för att korrigera
    tidigare missförhållanden.
  • 6:37 - 6:39
    Till exempel, mandatperioders längd.
  • 6:39 - 6:41
    Politiska ledare brukade ha
    sina ämbeten på livstid,
  • 6:41 - 6:43
    och det användes
    för att ackumulera makt
  • 6:43 - 6:45
    och driva igenom sina regler.
  • 6:45 - 6:47
    Mao var fadern till det moderna Kina,
  • 6:47 - 6:50
    men hans utdragna styre
    ledde till förödande misstag.
  • 6:50 - 6:52
    Så Partiet begränsade mandatperioderna
  • 6:52 - 6:55
    med en tvingande pensionsålder
    på 68 till 70 år.
  • 6:56 - 6:58
    En sak vi ofta hör är:
  • 6:58 - 7:01
    "Politiska reformer har släpat långt
    efter ekonomiska reformer",
  • 7:01 - 7:04
    och "Kina är i trängande behov
    av politiska reformer".
  • 7:04 - 7:07
    Men dessa påståenden är en retorisk fälla
  • 7:07 - 7:10
    gömd bakom politiska fördomar.
  • 7:10 - 7:13
    Ni förstår, en del personer
    har bestämt sig a priori
  • 7:13 - 7:14
    för vilka förändringar de vill se,
  • 7:14 - 7:18
    och endast de förändringarna
    kan då kallas politiska reformer.
  • 7:18 - 7:21
    Sanningen är att politiska reformer
    aldrig har slutat införas.
  • 7:21 - 7:24
    Jämfört med för 30 år sedan, 20 år sedan,
    till och med 10 år sedan,
  • 7:24 - 7:26
    har varje aspekt
    av det kinesiska samhället,
  • 7:26 - 7:28
    hur landet styrs,
  • 7:28 - 7:30
    från det lokala till den absoluta toppen,
  • 7:30 - 7:32
    blivit helt oigenkännliga idag.
  • 7:32 - 7:35
    Sådana förändringar är
    helt enkelt inte möjliga
  • 7:35 - 7:39
    utan de mest fundamentala
    politiska reformerna.
  • 7:39 - 7:41
    Jag skulle vilja drista mig
    att påstå att Partiet
  • 7:41 - 7:45
    är världens ledande expert
    på politiska reformer.
  • 7:45 - 7:48
    Det andra antagandet är att
    inom en enpartistat
  • 7:48 - 7:51
    blir makt koncentrerad
    till några få personer,
  • 7:51 - 7:54
    och det som följer
    är dåligt styre och korruption.
  • 7:54 - 7:56
    Korruption är verkligen ett stort problem,
  • 7:56 - 7:58
    men låt oss först se hela bilden.
  • 7:58 - 8:00
    Det här kan kännas kontraintuitivt för er.
  • 8:00 - 8:03
    Partiet råkar vara
    en av de mest meritokratiska
  • 8:03 - 8:06
    politiska institutioner
    som finns i världen idag.
  • 8:06 - 8:10
    Kinas högsta styrande organ,
    Politbyrån, har 25 medlemmar.
  • 8:10 - 8:12
    I den senaste har endast fem av dem
  • 8:12 - 8:16
    en privilegierad bakgrund,
    så kallade kronprinsar.
  • 8:16 - 8:19
    Övriga 20, inklusive president
    och premiärminister,
  • 8:19 - 8:21
    hade helt vanliga bakgrunder.
  • 8:21 - 8:24
    I den större Centralkommittén
    med 300 eller fler,
  • 8:24 - 8:26
    är andelen som är födda till makt
  • 8:26 - 8:28
    och välstånd ännu mindre.
  • 8:28 - 8:31
    Den stora majoriteten
    av seniora kinesiska ledare
  • 8:31 - 8:33
    har arbetat och konkurrerat
    på sin väg till toppen.
  • 8:33 - 8:36
    Jämför det med dagens härskande elitskikt
  • 8:36 - 8:38
    i både i-länder och u-länder,
  • 8:38 - 8:40
    så tror jag att ni ser att Partiet
  • 8:40 - 8:42
    är nära toppen i rörelsefrihet uppåt.
  • 8:43 - 8:45
    Frågan blir då, hur kan det vara möjligt
  • 8:45 - 8:48
    i ett system som styrs av ett parti?
  • 8:49 - 8:50
    Här har vi kommit
  • 8:50 - 8:52
    till en kraftfull politisk institution,
  • 8:52 - 8:53
    som få från väst känner till:
  • 8:53 - 8:56
    Partiets Organisationsdepartement.
  • 8:56 - 8:58
    Departementets funktion är som ett gigantiskt
  • 8:58 - 9:00
    HR-maskineri som lätt skulle väcka avund
  • 9:00 - 9:03
    hos de mest framgångsrika storföretag.
  • 9:04 - 9:06
    Det fungerar som en roterande pyramid
  • 9:06 - 9:07
    uppbyggd av tre komponenter:
  • 9:07 - 9:10
    samhällstjänster, statsägda bolag,
  • 9:10 - 9:12
    och sociala organisationer
    såsom universitet
  • 9:12 - 9:14
    eller samhällsprogram.
  • 9:14 - 9:17
    De bildar separata
    men integrerade karriärvägar
  • 9:17 - 9:19
    för kinesiska tjänstemän.
  • 9:19 - 9:22
    De rekryterar högskolestudenter
    till ingångspositioner
  • 9:22 - 9:24
    inom alla tre spåren,
    och de börjar från botten,
  • 9:24 - 9:26
    och kallas "keyuan".
  • 9:26 - 9:27
    Sedan kan de bli befordrade
  • 9:27 - 9:31
    genom fyra allt mer exklusiva nivåer:
  • 9:32 - 9:36
    "fuke", "ke", "fuchu" och "chu".
  • 9:36 - 9:38
    Det här är inte "Karate Kid"-tekniker...
  • 9:38 - 9:40
    Det här är allvar.
  • 9:40 - 9:41
    (Skratt)
  • 9:41 - 9:44
    Bredden av positioner är stor,
  • 9:44 - 9:45
    från ansvar för sjukvård i en by,
  • 9:45 - 9:48
    till utländska investeringar
    i ett stadsområde,
  • 9:48 - 9:50
    till att bli chef i ett företag.
  • 9:50 - 9:52
    Departementet utvärderar dem varje år.
  • 9:52 - 9:55
    De intervjuar deras överordnade,
    deras jämlikar, deras underordnade,
  • 9:55 - 9:57
    och undersöker personligt uppträdande.
  • 9:57 - 9:59
    De genomför opinionsundersökningar.
  • 9:59 - 10:01
    Sedan befordrar de vinnarna.
  • 10:01 - 10:03
    Genom hela karriären
  • 10:03 - 10:06
    kan de förflytta sig genom
    och ut ur alla tre spår.
  • 10:06 - 10:09
    Över tid rör sig de duktiga
    bortom de fyra grundnivåerna
  • 10:09 - 10:12
    till "fuju"- och "ju"-nivån.
  • 10:12 - 10:14
    Där når de höga tjänstemannabefattningar.
  • 10:14 - 10:17
    Då kan ett typiskt uppdrag vara
  • 10:17 - 10:20
    att leda ett område med en
    befolkning på flera miljoner,
  • 10:20 - 10:23
    eller ett företag med hundratals
    miljoner dollar i omsättning.
  • 10:23 - 10:27
    Bara för att visa hur hård
    konkurrensen i systemet är:
  • 10:27 - 10:31
    Under 2012 fanns det 900 000 anställda
    på fuke- och ke-nivåerna,
  • 10:31 - 10:34
    600 000 anställda på fuchu-
    och chu-nivåerna,
  • 10:34 - 10:37
    och endast 40 000 anställda
    på fuju- och ju-nivåerna.
  • 10:37 - 10:39
    Efter ju-nivåerna
  • 10:39 - 10:41
    kan de bästa här flytta
    ytterligare flera nivåer upp,
  • 10:41 - 10:44
    och till slut ta sig
    till Centralkommittén.
  • 10:44 - 10:47
    Processen tar två till tre årtionden.
  • 10:47 - 10:49
    Spelar kontakter någon roll?
  • 10:49 - 10:50
    Ja, naturligtvis.
  • 10:50 - 10:53
    Men meriter är fortfarande
    den fundamentala drivkraften.
  • 10:54 - 10:56
    Organisationsdepartementet driver
  • 10:56 - 11:01
    en moderniserad version
    av Kinas sekelgamla mentorssystem.
  • 11:01 - 11:03
    Kinas nye president, Xi Jinping,
  • 11:03 - 11:05
    är son till en tidigare ledare.
  • 11:05 - 11:06
    Mycket ovanligt.
  • 11:06 - 11:08
    Den förste av sitt slag
    att nå en topposition.
  • 11:08 - 11:11
    Även för honom tog karriären 30 år.
  • 11:11 - 11:13
    Han började som by-föreståndare,
  • 11:13 - 11:14
    och när han väl nått till Politbyrån,
  • 11:14 - 11:17
    hade han lett områden
    med en total befolkning
  • 11:17 - 11:18
    på 150 miljoner människor
  • 11:18 - 11:22
    och en sammanlagd BNP
    på ca 10 biljoner SEK.
  • 11:23 - 11:25
    Tolka mig inte på fel sätt, okej?
  • 11:25 - 11:28
    Det här är inte en förolämpning mot någon.
    Det är bara fakta.
  • 11:29 - 11:32
    George W. Bush, minns ni honom?
  • 11:32 - 11:35
    Det här är inte menat som en förolämpning.
  • 11:35 - 11:36
    (Skratt)
  • 11:36 - 11:38
    Innan han blev guvernör för Texas,
  • 11:38 - 11:41
    eller Barack Obama,
    innan presidentkampanjen,
  • 11:41 - 11:44
    skulle inte ens nått nivån kommunchef
  • 11:44 - 11:46
    i Kinas system.
  • 11:46 - 11:47
    Winston Churchill sa att
  • 11:47 - 11:50
    "Demokrati är ett dåligt system,
    bortsett från alla andra."
  • 11:50 - 11:54
    Uppenbarligen hade han inte hört talas
    om Organisationsdepartementet.
  • 11:54 - 11:56
    Västerlänningar förutsätter alltid
  • 11:56 - 12:00
    att flerpartival med allmän rösträtt
  • 12:00 - 12:03
    är den enda källan
    till politisk legitimitet.
  • 12:03 - 12:06
    Jag fick en gång frågan,
    "Partiet röstades inte in genom val.
  • 12:06 - 12:09
    Vari ligger deras
    källa till legitimitet?"
  • 12:09 - 12:12
    Jag svarade, "Vad sägs om kompetens?"
  • 12:12 - 12:14
    Vi känner alla till faktauppgifterna.
  • 12:14 - 12:15
    1949, när Partiet tog makten,
  • 12:15 - 12:19
    var Kina nedtyngt av inbördeskrig,
    uppstyckat av utländsk aggression.
  • 12:19 - 12:23
    Den förväntade livslängden
    vid den tidpunkten var 41 år.
  • 12:23 - 12:26
    Idag är det den näst största
    ekonomin i världen,
  • 12:26 - 12:29
    en industriell kraft, och dess folk lever
  • 12:29 - 12:31
    i allt mer ökande välstånd.
  • 12:31 - 12:34
    Pew Research undersöker
    Kinas folks attityder,
  • 12:34 - 12:36
    och här är siffrorna från de senaste åren.
  • 12:36 - 12:38
    Tillfredsställelse med landets ledning:
  • 12:38 - 12:40
    85 procent.
  • 12:41 - 12:42
    De som anser sig fått det bättre
  • 12:42 - 12:45
    de senaste fem åren: 70 procent.
  • 12:45 - 12:47
    De som förväntar sig en bättre framtid:
  • 12:47 - 12:50
    hela 82 procent.
  • 12:50 - 12:54
    Financial Times mäter attityder
    hos världens unga,
  • 12:54 - 12:57
    och dessa siffror, helt färska,
    lades fram i förra veckan.
  • 12:57 - 13:00
    93 procent av Kinas generation Y
  • 13:00 - 13:02
    är optimistiska om sitt lands framtid.
  • 13:02 - 13:08
    Om det här inte räknas som legitimitet,
    då vet jag inte vad som gör det.
  • 13:08 - 13:11
    I kontrast till detta lider de flesta
    valda demokratier världen runt
  • 13:11 - 13:14
    av undermåliga resultat.
  • 13:14 - 13:16
    Jag behöver inte utveckla
    resonemanget för er
  • 13:16 - 13:17
    om hur dysfunktionellt det är,
  • 13:17 - 13:20
    från Washington
    till europeiska huvudstäder.
  • 13:21 - 13:24
    Med ett fåtal undantag
    lider de flesta utvecklingsländer
  • 13:24 - 13:26
    som har antagit valda regimer
  • 13:26 - 13:30
    fortfarande av fattigdom
    och inbördes strider.
  • 13:30 - 13:32
    Regeringar blir valda, sen faller de
  • 13:32 - 13:34
    under 50 procents acceptans
    inom ett fåtal månader
  • 13:34 - 13:38
    och stannar där och blir bara värre
    fram till nästa val.
  • 13:38 - 13:40
    Demokrati börjar bli en evighetscykel
  • 13:40 - 13:42
    av val och ånger.
  • 13:43 - 13:46
    I den här takten är jag rädd
    att det är demokratin,
  • 13:46 - 13:49
    inte Kinas enpartisystem, som riskerar
  • 13:49 - 13:51
    att förlora sin legitimitet.
  • 13:51 - 13:54
    Jag vill inte skapa missuppfattningen
  • 13:54 - 13:56
    att allt i Kina är rosenrött, på väg
  • 13:56 - 13:58
    mot att bli en form av supermakt.
  • 13:58 - 14:01
    Landet står inför enorma utmaningar.
  • 14:01 - 14:03
    De sociala och ekonomiska problemen
  • 14:03 - 14:07
    som kommer av att tvinga fram
    denna förändring är ofattbara.
  • 14:07 - 14:10
    Föroreningar är en, matsäkerhet en annan.
    Befolkningsmängden ett tredje.
  • 14:10 - 14:14
    När det kommer till politik, är det
    värsta problemet korruption.
  • 14:14 - 14:17
    Korruptionen är utspridd
    och underminerar systemet
  • 14:17 - 14:19
    och dess moraliska legitimitet.
  • 14:19 - 14:22
    Men de flesta analytiker
    feldiagnostiserar sjukdomen.
  • 14:22 - 14:25
    De säger att korruption
    är resultatet av ett enpartisystem,
  • 14:25 - 14:26
    och därför måste man
  • 14:26 - 14:28
    göra sig av med hela systemet
    för att bota det.
  • 14:28 - 14:31
    Men en mer noggrann undersökning
    skulle tala om något annat.
  • 14:31 - 14:34
    Transparency International rankar Kina
  • 14:34 - 14:38
    på plats 70 till 80 de senaste
    åren bland 170 länder,
  • 14:38 - 14:40
    och Kina har rört sig uppåt.
  • 14:40 - 14:42
    Indien, den största demokratin i världen,
  • 14:42 - 14:44
    plats 94 och faller.
  • 14:44 - 14:47
    Av de ca 100 länder som
    rankas lägre än Kina
  • 14:47 - 14:50
    är mer än hälften valda demokratier.
  • 14:50 - 14:53
    Så om val är en patentlösning
    mot korruption,
  • 14:53 - 14:56
    hur kommer det sig
    att dessa länder inte klarar det?
  • 14:56 - 15:00
    Jag är ju riskkapitalist. Jag slår vad.
  • 15:00 - 15:02
    I rättvisans namn kan jag inte
    avsluta detta talk
  • 15:02 - 15:05
    utan att blotta mig
    genom att göra några förutsägelser.
  • 15:05 - 15:07
    Så här kommer de:
  • 15:07 - 15:09
    De kommande 10 åren
    kommer Kina passera USA
  • 15:09 - 15:12
    och bli världens största ekonomi.
  • 15:12 - 15:14
    Inkomst per capita
    kommer vara nära toppen
  • 15:14 - 15:16
    av alla utvecklingsländer.
  • 15:16 - 15:18
    Korruptionen kommer kuvas,
    men inte elimineras,
  • 15:18 - 15:21
    och Kina kommer röra sig
    upp 10 till 20 steg
  • 15:21 - 15:24
    till över 60 i TI:s rankning.
  • 15:24 - 15:27
    Ekonomiska reformer ökar,
    politiska reformer fortsätter,
  • 15:27 - 15:30
    och enpartisystemet kommer stå fast.
  • 15:30 - 15:33
    Vi lever i en dunkel era.
  • 15:33 - 15:36
    Metaberättelser med universella anspråk
  • 15:36 - 15:38
    svek oss i det tjugonde århundradet.
  • 15:38 - 15:41
    Och det sviker oss i det tjugoförsta.
  • 15:41 - 15:44
    Metaberättelser är cancern
  • 15:44 - 15:47
    som dödar demokrati inifrån.
  • 15:47 - 15:48
    Men, låt mig klargöra någonting.
  • 15:48 - 15:50
    Jag är inte här för att väcka åtal
  • 15:50 - 15:51
    mot demokratin.
  • 15:51 - 15:54
    Tvärtom, jag tror demokratin har bidragit
  • 15:54 - 15:57
    till Västs uppgång och skapandet
    av den moderna världen.
  • 15:57 - 16:00
    Det är det universella påståendet
    som många västerländska elitskikt
  • 16:00 - 16:03
    gör om sitt politiska system, hybrisen,
  • 16:03 - 16:07
    som är kärnan i Västs nuvarande sjukdom.
  • 16:07 - 16:09
    Om de bara hade ägnat lite mindre tid
  • 16:09 - 16:11
    åt att försöka tvinga sig på andra,
  • 16:11 - 16:12
    och lite mer tid
  • 16:12 - 16:15
    åt politiskt reformarbete hemmavid,
  • 16:15 - 16:18
    hade de kanske givit demokratin
    en bättre chans.
  • 16:18 - 16:20
    Kinas politiska modell
    kommer aldrig ersätta
  • 16:20 - 16:23
    representativ demokrati eftersom
  • 16:23 - 16:25
    den inte försöker vara universell.
  • 16:25 - 16:29
    Den kan inte exporteras.
    Men det är precis det som är poängen.
  • 16:29 - 16:31
    Betydelsen av Kinas exempel
  • 16:31 - 16:33
    är inte att det erbjuder ett alternativ,
  • 16:33 - 16:37
    utan att det visar att alternativ finns.
  • 16:38 - 16:41
    Låt oss sammanfatta
    denna era av metaberättelser.
  • 16:41 - 16:45
    Kommunism och demokrati må båda
    vara berömvärda ideal,
  • 16:45 - 16:49
    men eran då de var dogmatiska
    och universella alternativ är över.
  • 16:49 - 16:51
    Låt oss sluta säga åt folk och våra barn
  • 16:51 - 16:53
    att det bara finns ett sätt att styra oss
  • 16:53 - 16:55
    och en enda framtid framför oss som
  • 16:55 - 16:58
    alla samhällen måste utvecklas mot.
  • 16:58 - 17:00
    Det är fel. Det är ansvarslöst.
  • 17:00 - 17:03
    Och värst av allt, det är tråkigt.
  • 17:03 - 17:05
    (Skratt)
  • 17:05 - 17:09
    Låt universalitet lämna väg
    för pluralitet.
  • 17:09 - 17:12
    En mer intressant tidsålder
    kanske närmar sig.
  • 17:12 - 17:14
    Är vi modiga nog att välkomna den?
  • 17:14 - 17:15
    Tack så mycket.
  • 17:15 - 17:18
    (Applåder)
  • 17:31 - 17:35
    Tack så mycket. Tack.
    Tack så mycket. Tack.
  • 17:35 - 17:37
    Bruno Giussani: Eric, stanna kvar lite,
  • 17:37 - 17:40
    för jag skulle vilja
    ställa några frågor till dig.
  • 17:40 - 17:44
    Jag tror många av oss här,
    och i västerländska länder i allmänhet,
  • 17:44 - 17:46
    skulle hålla med i ditt påstående
  • 17:46 - 17:47
    om att analysen
  • 17:47 - 17:49
    av demokratiska system
    har blivit dysfunktionell,
  • 17:49 - 17:52
    men på samma gång anser nog många
  • 17:52 - 17:58
    att det är en oroväckande tanke
    att det finns en icke-vald auktoritet
  • 17:58 - 18:02
    som utan någon form
    av översyn eller konsultation,
  • 18:02 - 18:05
    bestämmer vad det nationella intresset är.
  • 18:05 - 18:08
    Vilka är mekanismerna
    i den kinesiska modellen
  • 18:08 - 18:10
    som tillåter människor att säga, faktiskt,
  • 18:10 - 18:13
    att det nationella intresset,
    som ni definierar det, är fel?
  • 18:13 - 18:16
    EXL: Frank Fukuyama, som är statsvetare,
  • 18:16 - 18:20
    kallade det kinesiska systemet
    "lyhörd auktoritet".
  • 18:20 - 18:23
    Det är inte riktigt rätt, men det
    kommer nära verkligheten.
  • 18:23 - 18:29
    Jag känner till det största företaget
    för opinionsundersökningar i Kina.
  • 18:29 - 18:32
    Vet ni vilka som är deras största kund?
  • 18:32 - 18:34
    Den kinesiska regeringen.
  • 18:34 - 18:36
    Inte bara den centrala regeringen;
  • 18:36 - 18:38
    kommunstyrelsen, provinsstyrelsen,
  • 18:38 - 18:40
    ner till de mest lokala
    grannskapsområdena.
  • 18:40 - 18:42
    De genomför undersökningar hela tiden.
  • 18:42 - 18:44
    Är du nöjd med sophanteringen?
  • 18:44 - 18:47
    Är du nöjd med landets
    allmänna inriktning?
  • 18:47 - 18:50
    Det finns en annan typ av mekanism i Kina
  • 18:50 - 18:53
    som anpassar sig efter de önskemål
    och tankar som folket hyser.
  • 18:53 - 18:57
    Min poäng är att vi borde ta oss loss
  • 18:57 - 18:59
    från idén om ett enda politiskt system -
  • 18:59 - 19:01
    val, val, val -
  • 19:01 - 19:02
    som kunde göra det anpassningsbart.
  • 19:02 - 19:04
    Jag är inte helt säker att val producerar
  • 19:04 - 19:07
    anpassningsbara regeringar längre
    runt om i världen.
  • 19:07 - 19:10
    (Applåder)
  • 19:12 - 19:13
    BG: Många verkar hålla med.
  • 19:13 - 19:16
    En av egenskaperna
    hos ett demokratiskt system
  • 19:16 - 19:19
    är ett utrymme för civilsamhället
    att uttrycka sig själv.
  • 19:19 - 19:22
    Och du har visat siffror
    som visar på det stöd som regeringen
  • 19:22 - 19:24
    och myndigheterna i Kina har.
  • 19:24 - 19:28
    Men du nämnde nyss även andra aspekter,
  • 19:28 - 19:30
    stora utmaningar, och det finns
  • 19:30 - 19:33
    en hel del annan data
    som visar på andra trender:
  • 19:33 - 19:35
    tiotusentals oroshärdar och protester
  • 19:35 - 19:38
    och miljöprotester etcetera.
  • 19:38 - 19:41
    Så det verkar som att du säger
    att den kinesiska modellen
  • 19:41 - 19:43
    inte har utrymme för civilsamhället
  • 19:43 - 19:46
    att uttrycka sig utanför Partiet.
  • 19:46 - 19:49
    EXL: Det finns ett levande civilsamhälle
  • 19:49 - 19:51
    i Kina, för miljöfrågor eller vad-du-vill.
  • 19:51 - 19:54
    Men det är annorlunda.
    Svårt att känna igen,
  • 19:54 - 19:57
    eftersom ett civilsamhälle,
    med västerländska definitioner,
  • 19:57 - 19:59
    måste vara separat från
    eller till och med i opposition
  • 19:59 - 20:01
    mot det politiska systemet.
  • 20:01 - 20:06
    Men det konceptet
    är främmande för kinesisk kultur.
  • 20:06 - 20:08
    I tusentals år har man haft
    ett civilsamhälle,
  • 20:08 - 20:11
    ändå har det varit konsekvent
    och sammanhållet
  • 20:11 - 20:13
    och del av en politisk ordning,
  • 20:13 - 20:17
    och jag tror att det finns
    en stor kulturell skillnad.
  • 20:17 - 20:19
    Eric, tack för att du
    delade detta på TED.
  • 20:19 - 20:20
    Tack.
Title:
Berättelsen om två politiska system
Speaker:
Eric X. Li
Description:

Det vanliga antagandet i västerlandet är att när ett samhälle utvecklas, blir det till slut ett demokratiskt, kapitalistiskt flerpartisystem. Eller? Eric X. Li, en kinesisk riskkapitalist och politisk forskare, vill hävda motsatsen. I denna provokativa och gränsöverskridande presentation ber han publiken att överväga om det finns mer än ett sätt att styra en framgångsrik modern nation.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
20:37
Annika Bidner commented on Swedish subtitles for A tale of two political systems
Annika Bidner approved Swedish subtitles for A tale of two political systems
Annika Bidner edited Swedish subtitles for A tale of two political systems
Annika Bidner edited Swedish subtitles for A tale of two political systems
Annika Bidner edited Swedish subtitles for A tale of two political systems
Stephanie Jurzysta accepted Swedish subtitles for A tale of two political systems
Stephanie Jurzysta commented on Swedish subtitles for A tale of two political systems
Stephanie Jurzysta edited Swedish subtitles for A tale of two political systems
Show all
  • En bra översättning.

    De allra flesta ändringar är gjorda för att det bara får vara 42 tecken per rad och 21 tecken per sekund när man läser texten.

    Jag tycker att din översättning var bra men för lång på sina ställen så jag skickar tillbaks den till dig så att du kan titta på de ändringar jag gjort och ändra på sådant du inte tycker är bra.

    Skicka tillbaks det till mig när du tittat på det så skickar jag vidare det för godkännande.

    Vid 9.32 finns ett problem. Jag vet inte hur det ska kunna gå att korta ner till TED-standard. MEN i originaltexten ser det likadant ut så vi kanske kan komma undan med den raden.

    Oavsett:

    ändringar
    0,10 där > var, 0,45 borttaget kommatecken, 1,14 (och konsekvent) meta-berättande > metaberättelse 2,10 muslim > muslimsk 2,10 konfucianist > konfuciansk 2,21 härskande > förhärskande 2,40 (och konsekvent) vald demokrati > representativ demokrati 4,30 sammanlagd > sammanlagt 4,33 (och konsekvent) en-partistat > enpartistat 4,43 per > och 5,00 skala > omfattning 5,24 av > i 5,26 operationellt stelt > svårarbetat 5,46 (och konsekvent) politiska forskare > statsvetare 6,10 jordbruksland > åkermark 6,43 deras > sina 6,47 förlängda > utdragna 6,52 av > på 7,24 kinesiskt > det kinesiska 7,39 inskjutet mig 8,12 ungprinsar > kronprinsar 8,16 försteminister > premiärminister 8,31 inskjutet på 8,58 personalresurs > HR 9,00 för > hos 9,48 inskjutet i 11,01 nya > nye 11,06 från denna grupp > av sitt slag 11,17 av > på 11,18 trillioner > biljoner 12,19 medelålder > livslängd 12,23 andra > näst 12,34 inskjutet här 13,00 deras > sitt 13,26 från > av 14,07 omformulerad 14,38 det > Kina 14,56 gör > slår 15,02 omformulerad 15,05 ,>: 15,33 som gör > med 15,44 från insidan > inifrån 16,00 deras > sitt 16,11 reform > reformarbete 16,23 ändrad ordföljd

    nedkortningar
    0,16 1,30 1,37 2,31 2,33 2,59 3,09 4,41 5,46 5,53 6,01 6,21 6,39 6,41 6,50 7,13 7,24 7,28 7,56 7,58 8,10 8,16 8,21 8,38 8,51 8,58 9,06 9,14 9,32 9,44 9,45 9,50 9,55 10,01 10,06 10,09 10,14 10,39 10,54 11,03 11,11 11,14 11,18 11,41 11,46 11,48 12,40 12,45 13,14 14,01 14,44 14,47 15,00 15,12 15,24 16,20 16,31 16,33 16,51 17,35 17,37 18,10 18,53 18,57 19,01 19,02
    19,28 19,38

    radbrytningar
    0,25 0,30 0,33 0,45 1,04 1,09 1,22 1,25 1,30 1,37 1,41 1,47 2,01 2,22 2,31 2,43 2,47 2,50 3,32 3,38 3,41 3,53 3,56 3,59 4,22 4,27 4,33 4,38 4,46 4,50 4,57 5,00 5,05 5,15 5,29 5,38 5,48 5,53 5,57 6,06 6,18 6,21 6,28 6,34 6,47 6,52 6,58 7,01 7,10 7,14 7,18 7,21 7,32 7,35 7,39 7,41 7,45 7,48 7,51 7,54 8,03 8,12 8,16 8,18 8,28 8,31 8,38 8,49 9,10 9,14 9,19 9,22 9,36 9,55 10,03 10,17 10,20 10,23 10,27 10,31 10,34 10,41 10,50 10,56 11,03 11,06 11,14 11,25 11,38 11,50 12,00 12,03 12,06 12,15 12,19 12,23 12,31 12,36 12,50 12,54 13,02 13,08 13,16 13,20 13,23 13,32 13,34 13,43 13,46 13,54 14,03 14,10 14,14 14,19 14,22 14,28 14,50 14,53 15,00 15,07 15,16 15,18 15,24 15,48 15,51 15,54 15,57 16,15 16,18 16,38 16,41 16,45 17,09 17,31 17,40 17,47 17,49 17,52 17,56 18,05 18,12 18,16 18,20 18,23 18,38 18,44 18,47 18,50 19,04 19,13 19,16 19,19 19,21 19,30

  • Hej Stephanie,

    Bra jobbat med det här långa och intressanta talket!

    Jag har märkt att du föredrar att skicka tillbaka texter som du ändrat i och eftersom det blev ganska många ändringar gör jag också så den här gången.

    Som vanligt, hör av dig om du inte håller med om något.

    /Annika

    *Föreslagna textändringar*
    0:09 Det här är var jag föddes > Det var här jag föddes
    0:29 linjär progression > linjär ordningsföljd
    0:44 NY (Skratt)
    1:22 vi lärdes > vi blev matade med; dag in och dag ut > dagarna i ända
    1:24 Det > Den
    2:00 progression > ordningsföljd
    2:30 när de väl > kommer de när de väl
    3:50 längst > länge
    3:53 framgång > framgången
    4:43 + vid ett tillfälle
    5:33 fel > felaktiga
    5:36 Motsatsen är sann > Motsatserna är sanna
    5:47 är av sig självt inkapabelt > inte klarar av
    5:50 + inom det egna systemet
    5:53 för det kan inte kan anpassa sig > för det kan inte anpassa sig
    6:31 Institutionellt statuerar man nya regler > Man statuerar nya institutionella regler
    7:18 Sanningen är, politiska reformer har aldrig slutat ske > Sanningen är att politiska reformer aldrig har slutat införas.
    7:53 I sanning, korruption är ett stort problem > Korruption är verkligen ett stort problem
    8:18 var från helt och hållet ordinära bakgrunder > hade helt vanliga bakgrunder
    8:30 sin > på sin
    8:33 eliter > elitskikt
    9:14 tar bort kommatecken
    9:24 kallade > som kallas, tar bort ordförklaring som inte uttalas
    9:27 ökande exklusiva > allt mer exklusiva
    9:32 32,6 tecken/sek - tar bort ordförklaringar som inte uttalas
    9:38 NY (Skratt)
    10:08 tar bort förklaringar som inte uttalas
    10:47 härstamning > kontakter
    11:22 ta mig > tolka mig
    12:12 Vi vet redan alla fakta > Vi känner alla till faktauppgifterna.
    12:30 inställningar > attityder
    12:50 världens ungas inställningar > attityder hos världens unga
    13:02 Inte vad det är > inte vad som gör det.
    13:08 Som kontrast, de flesta valda demokratier världen runt lider > I kontrast till detta lider de flesta valda demokratier världen runt av
    14:34 mellan 70 och 80 > på plats 70 till 80
    14:42 + plats
    14:44 För de > Av de
    15:51 skapande > skapandet
    15:56 eliter > elitskikt
    16:03 hjärtat > kärnan
    16:33 med > utan, flytta ihop text
    16:44 men eran av deras dogmatiska
    universalism > men eran då de var dogmatiska
    och universella alternativ
    17:03 NY (Skratt)
    17:04 göra > lämna
    17:37 ställa dig några frågor > ställa några frågor till dig
    17:49 hade många på sätt och vis funnit den oroväckande tanken > anser nog många att det är en oroväckande tanke
    18:04 Vad > vilka
    18:09 som du definierar > som ni definierar det
    18:16 ansvarsfull > lyhörd
    18:36 borgmästaren > kommunstyrelsen
    19:24 Men då har du endast nämnt andra > Men du nämnde nyss även andra
    19:41 inte har utrymme att utanför Partiet för civilsamhället att uttrycka sig. > inte har utrymme för civilsamhället att uttrycka sig utanför Partiet.
    19:56 till > mot
    20:05 civilsamhälle > ett civilsamhälle

    *Tidsjusteringar*
    1:43 Kortade skratt (ljud max 3 sek)
    4:05 Kortade skratt
    11:34 För kort - minimitid för avsnitt är 1 sek
    17:15 Kortar applåder, (ljud max 3 sek)

    *Förkortat*
    4:38, 8:12, 9:00, 10:33, 10:41, 10:53, 11:50, 13:02, 13:20, 15:51, 18:12, 19:27, 20:17

    *Radbryt*
    5:09, 13:25, 15:02, 20:17

    *Flyttad/uppdelad text* (oftast för att sätta bindeord först på rad)
    1:08, 1:29, 1:40, 2:21, 2:40, 3:37, 4:21, 4:32, 4:59, 5:15, 5:29, 5:53, 6:00, 6:06, 6:21, 6:27, 6:34, 7:24, 7:39, 7:51, 8:00, 8:03, 8:27, 8:30, 8:37, 8:48, 9:14, 9:52, 10:02, 10:59, 11:03, 11:45, 11:54, 11:59, 12:02, 12:18, 12:36, 13:15, 13:20, 13:34, 13:51, 14:14, 14:21, 14:26, 14:53, 15:06, 15:11, 16:11, 16:37, 17:08, 17:39, 17:43, 17:46, 17:56, 18:04, 18:23, 18:46, 19:04, 19:13, 19:21, 19:29, 19:53, 20:05, 20:10, 20:17

    *Titel/Beskrivning*
    Det vanliga antagandet i västerlandet: när ett samhälle utvecklas, bilr det till slut ett demokratiskt, kapitalistiskt, fler-partisystem. >>>

    Det vanliga antagandet i västerlandet är att när ett samhälle utvecklas, blir det till slut ett demokratiskt, kapitalistiskt flerpartisystem.

  • Vilket jättejobb du fick göra Annika.

    Jag tycker det allra mesta av det du gjort är bra, men jag håller inte med om följande:

    Progression och ordningsföljd är inte samma sak, för mig betyder progression att något faktiskt utvecklas medan en ordningsföljd bara är i vilken ordning saker och ting sker.

  • Tack Stephanie! Jag köper ditt förslag. /Annika

Swedish subtitles

Revisions