Return to Video

Liberal ve konservatiflerin moral kaynakları üzerine Jonathan Haidt

  • 0:01 - 0:04
    Farzedin ki iki Amerikalı arkadaş birlikte İtalya’yı geziyorlar.
  • 0:04 - 0:06
    Mikelanj'ın Davut'unu (David) görmeye giderler,
  • 0:06 - 0:08
    ve sonunda heykelle yüzyüze geldiklerinde
  • 0:08 - 0:10
    ikisi birden öylece donakalırlar.
  • 0:10 - 0:12
    Birinci adam -- ona Adam diyelim --
  • 0:12 - 0:15
    mükemmel insan figürünün güzelliği karşısında donakalmıştır.
  • 0:15 - 0:17
    İkinci adam -- ona da Bill diyelim --
  • 0:17 - 0:21
    o açıktaki şeye bakarken utançtan donakalmıştır.
  • 0:22 - 0:24
    Bu durumda size sorum şu;
  • 0:24 - 0:28
    Bu iki adamdan hangisi daha yüksek olasılıkla George Bush'a oy vermiştir,
  • 0:28 - 0:30
    hangisi Al Gore'a?
  • 0:30 - 0:31
    Ellerinizi kaldırmanıza gerek yok
  • 0:31 - 0:34
    çünkü hepimiz aynı politik klişelere sahibiz.
  • 0:34 - 0:36
    Hepimiz bunun Bill olduğunu biliyoruz.
  • 0:36 - 0:40
    Ve bu durumda, bu klişe gerçekle örtüşür.
  • 0:40 - 0:43
    Şu bir gerçektir ki temel karakter özelliği bakımından liberaller
  • 0:43 - 0:46
    yeni tecrübelere muhafazakarlara göre daha açıktırlar.
  • 0:46 - 0:48
    Bu "yeni tecrübelere açık" insanlar;
  • 0:48 - 0:52
    yenilik, değişiklik, çeşitlilik, yeni fikirler, seyahat peşindedirler.
  • 0:52 - 0:57
    Bu açıdan zayıf olan insanlar ise daha tanıdık, güvenli ve sabit şeyleri isterler.
  • 0:57 - 0:59
    Eğer bu karakter hakkında fikir sahibiyseniz
  • 0:59 - 1:01
    insan davranışıyla ilgili birçok muammayı anlayabilirsiniz.
  • 1:01 - 1:04
    Sanatçıların, muhasebecilerden neden bu kadar farklı olduğunu anlayabilirsiniz.
  • 1:04 - 1:06
    Ne tür kitaplar okumaktan zevk alacaklarını,
  • 1:06 - 1:08
    ne tür yerlere seyehat etmek isteyeceklerini,
  • 1:08 - 1:10
    ve ne tür yiyecekler tercih edeceklerini öngörebilirsiniz.
  • 1:10 - 1:13
    Bir kere bu karakteri çözdüğünüzde neden birisinin Applebee's (alt-orta kesime hitap eden bir restorant zinciri)
  • 1:13 - 1:17
    gibi bir yerde yemek yemek isteyebileceğini fakat sizin tanıdığınız birinin neden yemediğini anlayabilirsiniz.
  • 1:17 - 1:23
    (Gülmeler)
  • 1:23 - 1:25
    Bu karakter politikayla ilintili de birçok şey anlatıyor.
  • 1:25 - 1:28
    Bu karakterin önde gelen araştırmacılarından Robert McCrae'nin dediğine göre;
  • 1:28 - 1:32
    Liberal düşünceye bir şekilde yakınlığı olan ilerici, sol politik görüşlü, açık fikirli bireyler,
  • 1:32 - 1:34
    değişen ve açık bir toplum istiyorlar.
  • 1:34 - 1:39
    bunun yanında kapalı bireyler ise muhafazakar, gelenekçi, sağ politik görüşü tercih ediyorlar.
  • 1:39 - 1:43
    Bu karakter yapısı aynı zamanda bize insanların hangi gruplara neden katıldığı konusunda da çok şey söyler.
  • 1:43 - 1:45
    İşte internetten bulduğum bir grup tanımı.
  • 1:45 - 1:47
    Ne tür insanlar global bir topluma katılmak ister?
  • 1:47 - 1:49
    her disiplin ve kültürden insanın kabul edildiği,
  • 1:49 - 1:51
    dünyayı daha iyi anlamaya çalışan,
  • 1:51 - 1:54
    ve bu çıkarımların hepimiz için daha iyi bir gelecek sağlayacağını uman insanlar topluluğu.
  • 1:54 - 1:56
    Bu TED isminde birinden.
  • 1:56 - 1:58
    (Gülmeler)
  • 1:58 - 2:02
    Şimdi bir bakalım, eğer açık görüşlülük liberal olmayı öngörüyorsa,
  • 2:02 - 2:04
    ve açık görüşlü olmak TEDci olmak demek ise,
  • 2:04 - 2:07
    TED'cilerin çoğunluğunun liberal görüşe sahip olduğunu varsayabilir miyiz?
  • 2:07 - 2:08
    Görelim bakalım.
  • 2:08 - 2:12
    Birazdan sizin liberal, sol veya merkez --
  • 2:12 - 2:14
    genel olarak sosyal konulardan bahsediyorum --
  • 2:14 - 2:16
    yoksa muhafazakar mı olduğunuzu soracağım. Üçüncü bir seçenek olarak;
  • 2:16 - 2:18
    izleyiciler arasinda aşırı bireysel özgürlükçülerin de olduğunu biliyorum.
  • 2:18 - 2:20
    Şimdi lütfen elinizi kaldırın --
  • 2:20 - 2:21
    aşağı yayın odası da dahil,
  • 2:21 - 2:23
    hadi herkese burada kimin olduğunu gösterelim.
  • 2:23 - 2:26
    Eğer liberal ya da merkezin solunda görüşlüyüm diyorsanız lütfen elinizi kaldırın.
  • 2:26 - 2:29
    Lütfen elinizi yüksek kaldırın. Tamam.
  • 2:30 - 2:32
    Lütfen aşırı bireysel özgürlükçüyüm diyorsanız elinizi kaldırın.
  • 2:33 - 2:35
    Tamam, iki düzine civarında.
  • 2:35 - 2:38
    Ve lütfen muhafazakar veya sağ görüşlüyüm diyorsanız elinizi kaldırın.
  • 2:38 - 2:43
    Bir, iki, üç, dçrt, beş -- Sekiz, on civarında.
  • 2:44 - 2:47
    Tamam. Şimdi bir problemimiz var.
  • 2:47 - 2:50
    Çünkü, eğer amacımız dünyayı anlamak,
  • 2:50 - 2:52
    dünya hakkında daha derin bir kavrayışa varmak ise,
  • 2:52 - 2:55
    genel ahlaki çeşitliliğimizin yetersiz oluşu bunu daha da zorlaştıracaktır.
  • 2:55 - 2:59
    Çünkü insanlar değerleri paylaştıkça, aynı ahlakı paylaştıkça,
  • 2:59 - 3:02
    bir takıma dönüşürler ve bir defa takım psikolojisine girdiğinizde,
  • 3:02 - 3:04
    açık görüşlü bakış açısı yok olur.
  • 3:07 - 3:11
    Liberal takım kaybettiğinde, 2004'te olduğu gibi,
  • 3:11 - 3:15
    ve 2000'de neredeyse kaybettiğimizde, kendimizi kandırmayı tercih ediyoruz.
  • 3:15 - 3:17
    (Gülmeler)
  • 3:17 - 3:21
    Neden Amerika'nın yarısının diğer takıma oy verdiğini açıklamaya çalışırız.
  • 3:21 - 3:26
    Din yüzünden gözlerinin kör olduğunu düşünürüz, veya sadece aptallık yüzünden.
  • 3:26 - 3:29
    (Gülmeler)
  • 3:29 - 3:37
    (Alkışlar)
  • 3:37 - 3:43
    Eğer Amerika'nın yarısının, Cumhuriyetcilere, bu şekilde kör olduğu
  • 3:43 - 3:46
    için oy verdiğini düşünüyorsanız,
  • 3:46 - 3:49
    o zaman size mesajım, ahlaki bir kapalı devrenin içinde sıkıştığınızdır.
  • 3:49 - 3:50
    belirli bir ahlaki kapalı devre.
  • 3:50 - 3:54
    Matriksten kastım tam olarak da "The Matrix" filmindeki gibi.
  • 3:54 - 3:56
    Fakat ben bu gün size bir secenek sunmak için buradayım.
  • 3:56 - 4:00
    Mavi hapı alıp iç ferahlatıcı yanılsamanıza sıkıca yapışabilirsiniz,
  • 4:00 - 4:02
    veya kırmızı hapı alıp,
  • 4:02 - 4:05
    ahlakı psikoloji hakkında bir şeyler öğrenir ve ahlaki kapalı devreden çıkmak için adım atarsınız.
  • 4:05 - 4:07
    Çünkü biliyorum ki --
  • 4:07 - 4:10
    (Alkışlar)
  • 4:10 - 4:12
    Tamam, Bunu bir cevap olarak kabul ediyorum.
  • 4:12 - 4:14
    Size hangisini seçeceğinizi soracaktım ama gerek yok.
  • 4:14 - 4:16
    Hepiniz gayet açık görüşlüsünüz, hatta ötesinde,
  • 4:16 - 4:19
    göründüğü kadarıyla bunun keyfini de çıkarıyorsunuz.
  • 4:19 - 4:21
    Her neyse haydi kırmızı hap alıyormuş gibi davranalım.
  • 4:21 - 4:23
    Hadi biraz ahlaki psikoloji çalışalım ve bizi nere götürdüğüne bakalım.
  • 4:23 - 4:25
    Hadi en başından başlayalım.
  • 4:25 - 4:27
    Ahlak nedir ve nereden gelir.
  • 4:27 - 4:29
    Psikolojideki en berbat fikir
  • 4:29 - 4:32
    zihnin doğduğumuzda boş bir levha gibi olduğudur.
  • 4:32 - 4:34
    Gelişimsel psikoloji gösteriyor ki
  • 4:34 - 4:36
    çocuklar dünyaya geldiklerinde
  • 4:36 - 4:38
    fiziksel ve sosyal dünyalar hakkında çok şey bilirler
  • 4:38 - 4:42
    ve bazı şeyleri diğerleri için çok zor iken kolayca öğrenebilmek için
  • 4:42 - 4:43
    programlanmışlar.
  • 4:43 - 4:45
    Doğuştan taşınan bu özellikle ilgili olarak benim bugüne kadar gördüğüm en iyi tanım
  • 4:45 - 4:47
    bu benim için birçok şeyi netleştirir--
  • 4:47 - 4:49
    beyin araştırmacısı Gary Marcus’a aittir.
  • 4:49 - 4:54
    O şöyle der “Beynin başlangıçtaki organizasyonu deneyime fazlaca bağımlı değildir.
  • 4:54 - 4:57
    Önce doğa ilk dersi sağlar sonra deneyim bunu şekillendirir.
  • 4:57 - 4:59
    Doğuştan gelmesi değiştirilemeyeceği anlamına gelmez;
  • 4:59 - 5:02
    Tecrübe edindikçe yapılandığı anlamına gelir.
  • 5:02 - 5:04
    Tamam, ahlaki beynin bu başlangıç şemasında ne var peki?
  • 5:04 - 5:07
    Anlamak için meslektaşım Craig Joseph ve ben
  • 5:07 - 5:09
    antropoloji, ahlak içerisinde kültürün rolü,
  • 5:09 - 5:11
    ve hatta evrimsel psikoloji,
  • 5:11 - 5:13
    üzerinde karşılaştırmalı birçok araştırma yaptık.
  • 5:13 - 5:16
    İnsanların disiplinler arasında ortak olarak konuştukları
  • 5:16 - 5:18
    kültürler arasında ortak biçimde bulabileceğiniz hatta türler arasında ortak olan ne gibi şeyler var diye?
  • 5:18 - 5:20
    Biz beş tane bulduk- beş en iyi mukayeseli örnek ki
  • 5:20 - 5:22
    bunlara ahlakın beş temeli dedik.
  • 5:22 - 5:24
    Bunlardan birincisi korunma.
  • 5:24 - 5:28
    Burda hepimiz memelileriz ve hepimizi diğerlerine bağlayan, diğerlerini önemseyen
  • 5:28 - 5:30
    şefkat gösteren, özellikle zayıf ve incinebilir olanlara karşı
  • 5:30 - 5:33
    bir çok nöral ve hormonal programa sahibiz.
  • 5:33 - 5:36
    Bu bize zarara neden olanlar hakkında çok güçlü bir his verir.
  • 5:36 - 5:39
    Bu moral kaynak tüm moral değerlerin yaklaşık %70'ini oluşturuyor.
  • 5:39 - 5:41
    Bunu burada TED' de duydum.
  • 5:41 - 5:44
    İkinci kaynak iyilik yapmanın iyilik doğuracağına inanma konusundaki eğilimdir.
  • 5:44 - 5:46
    Belirsizliğini koruyan konu
  • 5:46 - 5:48
    başka hayvanlarda iyiliğin karşılık bulduğu fikri ve
  • 5:48 - 5:50
    ve aynı zamanda insanlar için de bu konunun çok net olmadığıdır.
  • 5:50 - 5:52
    Bu Norman Rockwell'in "Altın Kural" isimli tablosu
  • 5:52 - 5:54
    ve Karen Armstrong dan da duyduğumuz gibi tabii ki
  • 5:54 - 5:57
    bu bir çok din için bir kaynaktır.
  • 5:57 - 5:59
    Bu ikinci kaynak burada TED'te duyduğum moral karar verme durumlarının
  • 5:59 - 6:01
    diğer yüzde otuzunu belirler.
  • 6:01 - 6:03
    Üçüncü kaynak grup-içi sadakat’tir.
  • 6:03 - 6:05
    Hayvanlar Kırallığında gruplar bulabilirsiniz
  • 6:05 - 6:07
    kooperatif gruplar bulabilirsiniz—
  • 6:07 - 6:10
    fakat bu gruplar daima ya çok küçüktürler ya da hepsi akrabadırlar.
  • 6:10 - 6:13
    Sadece insanlar içinde çok büyük grupları bulabilirsiniz.
  • 6:13 - 6:16
    Bu gruplar bir araya gelebilen, karşılıklı ilişkiye giren bireylerden oluşan gruplardır.
  • 6:16 - 6:20
    Ancak bu grupların birlikte olma amacı diğer gruplarla savaşmaktır.
  • 6:20 - 6:24
    Bu muhtemelen bizim uzun kabile yaşantısı ve kabile psikolojisi tarihimizden geliyor.
  • 6:24 - 6:26
    Ve bu kabile psikolojisi o denli keyif verici bir şeydir ki
  • 6:26 - 6:28
    kabilelere sahip olmadığımız zamanlarda bile
  • 6:28 - 6:31
    biz bunları oluşturmak için çalışırız çünkü bu iş eğlencelidir.
  • 6:31 - 6:34
    Gülmeler
  • 6:34 - 6:37
    sporu da grup seksini de bu amaçla yaparız.
  • 6:37 - 6:40
    Biz çok çok eskiye dayanan güdülerimizi sürekli bu amaç doğrultusunda sınarız.
  • 6:40 - 6:43
    Dördüncü kaynak otoriteye saygıdır.
  • 6:43 - 6:46
    Burada birbirine çok yakın türlere mensup iki üyenin baskılayıcı jestlerini görüyorsunuz.
  • 6:46 - 6:50
    –fakat insanlardaki otorite ilişkisi
  • 6:50 - 6:52
    diğer primatlarda olduğu gibi sadece güç ve vahşetle sınırlı değildir
  • 6:52 - 6:54
    O daha çok istemli katılıma
  • 6:54 - 6:56
    ve hatta zaman zaman sevgi-aşk elemanlarına dayanır.
  • 6:56 - 6:58
    Beşinci kaynak bakir (e) lik ve kutsanmışlık.
  • 6:58 - 7:01
    Bu tablonun adı “Ahlaka Uygunluğun Alegorisi”
  • 7:01 - 7:04
    fakat püritenlik sadece kadın cinselliğinin baskılanması anlamında değil.
  • 7:04 - 7:07
    O her türlü ideolojiyle,
  • 7:07 - 7:09
    ve yapabileceğiniz şeylerle
  • 7:09 - 7:10
    vücudunuzla ne yapacağınızın kontroluyla
  • 7:10 - 7:12
    vücudunuza dışarıdan ne girdiğinin kontroluyla ilgilidir.
  • 7:12 - 7:16
    Ve bu konuyu politik sağ daha çok seksle ilgili görürken,
  • 7:16 - 7:18
    politik sol da daha çok besin maddeleriyle ilgili görmektedir.
  • 7:18 - 7:20
    Beslenme biçimi bu günlerde aşırı biçimde bir moral faktör
  • 7:20 - 7:22
    ve saflıkla ilgili fikirlerin çoğu
  • 7:22 - 7:25
    ve vücudunuza neyin değdiği ya da neyin girdiğiyle ilgili fikirlerin çoğu haline dönüşüyor.
  • 7:25 - 7:28
    Bunların beş en iyi aday olduğuna inanıyorum
  • 7:28 - 7:30
    moral zihnin ilk sayfasının üzerine yazılmış olmaları anlamında.
  • 7:30 - 7:31
    Böylelikle geldiğimiz noktada en azından
  • 7:31 - 7:34
    bu gibi şeylerin tümünü öğrenmek için bir hazırlığa sahip olduğumuza inanıyorum.
  • 7:34 - 7:37
    Fakat oğlum Max gibi liberal üniversite kasabasında büyüme koşulunda
  • 7:38 - 7:40
    Bu ilk kaba yazılım nasıl değişikliğe uğrayacak?
  • 7:40 - 7:42
    Ve bizim 60 mil güneyimizdeki Lynchburg, Virginia'da doğan bir çocuktakinden
  • 7:42 - 7:45
    nasıl bir farklılıkla sonuçlanacak?
  • 7:45 - 7:47
    Kültür değişkenliği hakkında düşünmek için haydi farklı bir metafor deneyelim
  • 7:47 - 7:50
    Eğer zihinde gerçekten iş gören beş sistem varsa--
  • 7:50 - 7:52
    içgüdülerin ve emosyonların beş kaynağı--
  • 7:52 - 7:54
    o zaman moral zihni
  • 7:54 - 7:56
    beş kanallı odyo eşitleyicilerden biri gibi ve
  • 7:56 - 7:58
    her kanal üzerinde farklı bir düzenek oluşturabileceğimiz bir yer olarak düşünebiliriz.
  • 7:58 - 8:01
    Ve meslekdaşlarım Brian Nosek ve Jesse Graham ve ben
  • 8:01 - 8:06
    bir anket hazırlayarak bunu www.YourMorals.org adresiyle internete koyduk.
  • 8:06 - 8:11
    Ve şimdiye kadar, 30,000 kişi bu anketi cevaplandırdı ve siz de bunu yapabilirsiniz.
  • 8:11 - 8:12
    İşte sonuçlar.
  • 8:12 - 8:15
    İşte 23,000 civarında Amerikan vatandaşıyla ilgili sonuçlar.
  • 8:15 - 8:17
    Sol tarafta liberallerle ilgili skorları işaretledim,
  • 8:17 - 8:19
    sağ tarafta konservatiflerle, ortada da ılımlılarla ilgili olanları.
  • 8:19 - 8:21
    Mavi çizgi size insanların zarar verme sorularına
  • 8:21 - 8:23
    verdiği yanıtların ortalamasını gösteriyor.
  • 8:23 - 8:26
    Gördüğünüz gibi insanlar zarar ve ondan korunma konularına özen gösteriyorlar.
  • 8:26 - 8:28
    Bu türlü vargılara yüksek oranda destek veriyorlar
  • 8:28 - 8:30
    tablonun bütününde bu böyle, fakat aynı zamanda gördüğünüz gibi
  • 8:30 - 8:33
    liberaller konservatiflerden biraz daha ilgili görünüyorlar, çizgi aşağı doğru eğiliyor.
  • 8:33 - 8:35
    hakkaniyet için de aynı hikaye.
  • 8:35 - 8:37
    Fakat diğer üç çizgiye bakınız,
  • 8:37 - 8:39
    liberaller için skorlar çok düşük
  • 8:39 - 8:41
    Liberaller esas olarak " Hayır, bu ahlak değil" diyor.
  • 8:41 - 8:44
    Grup-içi otorite, temizlik--bu gibi şeylerin ahlakla hiç bir ilişkisi yok. Reddediyorum."
  • 8:44 - 8:46
    Fakat insanlar daha fazla konservatif oldukça, değerler yükseliyor.
  • 8:46 - 8:49
    Liberallerin bir çeşit iki-kanallı olduğunu söyleyebiliriz
  • 8:49 - 8:50
    ya da iki kaynaklı ahlak.
  • 8:50 - 8:52
    Konservatifler beş kaynak içinde daha fazlasına sahipler,
  • 8:52 - 8:54
    ya da beş-kanallı ahlak.
  • 8:54 - 8:55
    Biz bunu incelediğimiz her ülkede görüyoruz.
  • 8:55 - 8:57
    İşte 1100 Kanadalı için veriler.
  • 8:57 - 8:59
    Diğer bir kaç slaydı da kısaca gözden geçireceğim
  • 8:59 - 9:02
    Birleşik Krallık, Avustralya, Yeni Zelanda, Batı Avrupa, Doğu Avrupa,
  • 9:02 - 9:06
    Latin Amerika, Orta Doğu, Doğu Asya ve Güney Asya
  • 9:06 - 9:08
    Bu grafiklerin hepsinde de gördüğünüz gibi
  • 9:08 - 9:11
    Eğri grup-içinde, otoritede, saflıkta yükseliyor.
  • 9:11 - 9:13
    Ki bu, ülkelerden her birinde
  • 9:13 - 9:16
    tartışmalar kötülük ve iyilik üzerine değil.
  • 9:16 - 9:18
    Herkes--iyiliğin ne olduğu konusunda tartıştık---
  • 9:18 - 9:21
    fakat herkes kötülüğün ve iyiliğin bir anlam taşıdığında hemfikir.
  • 9:21 - 9:23
    Kültürler içinde ahlaki tartışmalar
  • 9:23 - 9:26
    özellikle grup-içi, otorite ve saflıkla ilgili konular
  • 9:26 - 9:29
    Bu etki o kadar güçlü ki soruyu nasıl sorarsak soralım bu etkiyi bulduk.
  • 9:29 - 9:31
    Bir yakın dönem çalışmasında,
  • 9:31 - 9:33
    insanlara bir köpek sahibi olacaklarını farzetmelerini söyledik.
  • 9:33 - 9:34
    Özel bir cins seçtiniz,
  • 9:34 - 9:36
    alacağınız cinsle ilgili bazı yeni bilgiler öğrendiniz.
  • 9:36 - 9:39
    Öğrendiğinizi farzedin ki bu özel cins kendi kafasına göre takılan bir cins.
  • 9:39 - 9:41
    ve sahibini arkadaşı gibi ve kendisiyle eşit kabul ediyor.
  • 9:41 - 9:43
    Eğer liberal biriyseniz " Hey, bu harika!" dersiniz.
  • 9:43 - 9:45
    Çünkü liberaller " Lütfen getir." demeyi tercih ederler.
  • 9:45 - 9:49
    (Gülüşmeler)
  • 9:50 - 9:53
    Fakat eğer konservatifseniz, bu size fazla çekici gelmez.
  • 9:53 - 9:56
    Eğer konservatifseniz, ve köpeğin evine ve ailesine ileri derecede sadık olduğunu
  • 9:56 - 9:58
    ve yabancılara çabucak alışmadığını öğrenmişseniz
  • 9:58 - 10:01
    konservatifler için--bağlılık iyidir--köpekler bağlı olmalıdırlar.
  • 10:01 - 10:03
    Fakat bir liberale göre bu köpek
  • 10:03 - 10:05
    Cumhuriyetçi Parti adaylığına soyunmuş gibi gelir.
  • 10:05 - 10:06
    (Gülüşmeler)
  • 10:06 - 10:08
    Böylelikle diyebilirsiniz ki, OK,
  • 10:08 - 10:10
    bunlar liberaller ve konservatifler arasındaki farklılıklardır,
  • 10:10 - 10:12
    fakat diğer üç kaynağı moral yapan nedir?
  • 10:12 - 10:14
    Onlar gerçekte ksenofobi
  • 10:14 - 10:16
    ve otoritaryanizm ve Puritanizm'in kaynakları değiller midir?
  • 10:16 - 10:17
    Onları ahlaki yapan nedir?
  • 10:17 - 10:20
    Cevap, Bana göre Hieronymus Bosch' un bu inanılmaz triptişinin içindedir ,
  • 10:20 - 10:22
    " Dünyevi Zevklerin Bahçesi."
  • 10:22 - 10:25
    Birinci panelde yaradılış anını görüyoruz.
  • 10:25 - 10:29
    Her şey düzenli, her şey harikulade, bütün insanlar ve hayvanlar
  • 10:29 - 10:32
    ne yapmaları,nerede olmaları tahmin ediliyorsa onu yapıyorlar.
  • 10:32 - 10:35
    Fakat sonra, dünyanın halleriyle işler değişir.
  • 10:35 - 10:37
    Her kişinin diğer kişilerin ve diğer hayvanların
  • 10:37 - 10:40
    açığını kollayarak ne istiyorsa onu yaptığını görürüz,
  • 10:40 - 10:42
    Bazılarınız bunu 60'lara benzetebilir.
  • 10:42 - 10:43
    (Gülüşmeler)
  • 10:43 - 10:47
    Ancak 60'lar kaçınılmaz biçimde 70'lere ilerler,
  • 10:47 - 10:51
    bu dönemde gediklerin kapanması can sıkıcı olmuştur.
  • 10:51 - 10:53
    Tabii ki Bosch bunu Cehennem olarak adlandırmıştır.
  • 10:53 - 10:56
    Bundan dolayı bu triptiş şu üç panele sahiptir,
  • 10:56 - 11:01
    Düzenin hep bozulmaya eğilim gösterdiği şeklindeki ebedi gerçeğin tasviri
  • 11:01 - 11:03
    Düzensizlik ve yozlaşmanın gerçekliği
  • 11:03 - 11:06
    Fakat bunun sadece hıristiyanların zevk duyarak sahip oldukları bir garip problem olduğu yolundaki
  • 11:06 - 11:08
    hıristiyan hayal gücünün bir parçası olduğunu da düşünmeyin
  • 11:08 - 11:11
    işte aynı hikayeyi,aynı gelişmeyi
  • 11:11 - 11:14
    bir kaç yıl önce Nature'da yayınlanmış olan bir makale de söyledi
  • 11:14 - 11:18
    orada Ernst Fehr ve Simon Gachter bu ortak çelişki konusunda insanlara bir oyun düzeneği sunuyorlar
  • 11:18 - 11:20
    Oyunda insanlara para veriliyor
  • 11:20 - 11:22
    ve sonra oyunun her aşamasında
  • 11:22 - 11:24
    onlar ortak bir kaba para koyuyorlar
  • 11:24 - 11:26
    ve sonra deneyi yapan oradaki parayı iki katına çıkartıyor,
  • 11:26 - 11:28
    ve sonra hepsi oyuncular arasında bölüşülüyor.
  • 11:28 - 11:31
    bu her türlü çevresel sorunlar için gerçekten güzel bir analoji
  • 11:31 - 11:33
    bu gibi durumlarda insanlardan fedakarlık yapmalarını istiyoruz
  • 11:33 - 11:35
    ve onlar yaptıkları fedakarlıktan gerçekte kendileri için bir fayda sağlamıyorlar.
  • 11:35 - 11:37
    Fakat gerçekten herkesten fedakarlık yapmalarını istiyorsunuz,
  • 11:37 - 11:39
    ancak kendi başına hareket etmek herkese cazip geliyor.
  • 11:39 - 11:43
    Ve olan da,başlar başlamaz insanlar mantıklı bir şekilde işbirliği yapıyorlar--
  • 11:43 - 11:45
    ve bu herkes tarafından böyle oynanıyor--
  • 11:45 - 11:48
    birinci aşamada,verebilecekleri kadar paranın yarısına yakınını veriyorlar.
  • 11:48 - 11:51
    Fakat hemen ardından olanı görüp " neler döndüğünü biliyorsun, diğer insanlar bunu fazlaca yapmıyorlar.
  • 11:51 - 11:53
    Enayi durumuna düşmek istemiyorum. İşbirliği yapmayacağım." diyorlar.
  • 11:53 - 11:57
    Ve işbirliği çabucak mantık açısından iyi olandan uzaklaşıp sıfıra yakın bir yere iniyor.
  • 11:57 - 11:59
    Fakat sonra-- ve işte işin sırrı--
  • 11:59 - 12:01
    Fehr ve Gachter'in söylediğine göre-- insanlara tekrar ettikleri yedinci aşamada
  • 12:01 - 12:03
    " Ne olduğunu biliyor musun? Yeni kural.
  • 12:03 - 12:05
    Sana ait olan paranın bir bölümünü
  • 12:05 - 12:09
    katkıda bulunmayanları cezalandırmak amacıyla vermek istediğinde,bunu yapabilirsin"
  • 12:09 - 12:12
    Ve insanlar bu cezalandırma meselesini duyar duymaz,
  • 12:12 - 12:14
    işbirliği patlıyor.
  • 12:14 - 12:16
    Patlıyor ve arkası geliyor.
  • 12:16 - 12:19
    İşbirliği problemlerinin çözümüyle ilgili bir çok araştırma bunun gerçekten işe yaradığını gösteriyor.
  • 12:19 - 12:21
    İnsanların sadece iyilik güdülerine başvurmak yeterli değil,
  • 12:21 - 12:23
    bazı türden cezalara sahip olmak da gerçekten yardımcı oluyor.
  • 12:23 - 12:25
    utanma,mahcubiyet ya da dedikodu konusu olsalar dahi
  • 12:25 - 12:28
    insanlar büyük gruplar halindeyken işbirliğini korumak için
  • 12:28 - 12:30
    bazı türden cezalar uygulamaya ihtiyacınız var.
  • 12:30 - 12:33
    Hatta yakın dönemde yapılan bazı araştırmalar telkin ediyor ki din
  • 12:33 - 12:35
    tanrıyı düşünmek, insanları tanrı konusunda düşündürmek--
  • 12:35 - 12:40
    sıklıkla, bazı durumlarda daha çok işbirliğine, daha çok sosyalleşmeye yarıyor.
  • 12:41 - 12:43
    Bazı insanlar dinin
  • 12:43 - 12:45
    kültürel ve biyolojik evrimle gelişen,
  • 12:45 - 12:47
    grupları tutarlı hale getiren,
  • 12:47 - 12:49
    kısmen de olsa birbirlerine güven duymalarını sağlayan,
  • 12:49 - 12:51
    ve böylece diğer gruplarla rekabeti daha etkili hale getiren bir adaptasyon olduğunu düşünüyorlar.
  • 12:51 - 12:52
    Bence bu,
  • 12:52 - 12:54
    tartışmalı bir konu olsa da muhtemelen doğru,
  • 12:54 - 12:56
    Fakat ben dinle,
  • 12:56 - 12:59
    ve dinin başlangıcıyla, ve onun bize ve bizim için ne yaptığıyla özellikle ilgiliyim.
  • 12:59 - 13:03
    Çünkü dünyadaki en çok merak edilen şeyin Büyük Kanyon olmadığını düşünüyorum.
  • 13:03 - 13:05
    Büyük Kanyon gerçekten basit bir şey.
  • 13:05 - 13:08
    O sadece bir yığın kaya, ve sonra bir yığın su ve rüzgar, ve bir yığın zaman,
  • 13:08 - 13:10
    Bunları topladığınızda Büyük Kanyon eder.
  • 13:10 - 13:11
    O kadar karışık bir konu değil.
  • 13:11 - 13:13
    Gerçekten karmaşık olan bir konu varsa, o da
  • 13:13 - 13:15
    Büyük Kanyon'da yaşamış ve birbirleriyle iletişim içinde olmuş olan insanlar,
  • 13:15 - 13:17
    veya Afrikanın savanlarında,
  • 13:17 - 13:20
    ya da Alaska'nın donmuş körfezlerinde, ve sonra bu köylerden bazıları
  • 13:20 - 13:24
    Babil, Roma ve Tenoktitlan' nın zengin şehirleri haline geldiler.
  • 13:24 - 13:25
    Bu nasıl oldu?
  • 13:25 - 13:28
    Bu kesinlikle bir mucizedir, açıklaması Büyük Kanyon'dan çok daha zor bir mucize.
  • 13:28 - 13:31
    Yanıt bence onların moral elemanlar arasındaki her elemanı kullanmış olmalarıdır.
  • 13:31 - 13:33
    Moral psikolojinin tamamı
  • 13:33 - 13:35
    bu kooperatif grupların yaratılması için kullanılmıştır.
  • 13:35 - 13:37
    Evet, kötülüğü düşünmeye ihtiyacınız var,
  • 13:37 - 13:38
    adalet psikolojisine de ihtiyacınız var.
  • 13:38 - 13:41
    Fakat eğer grup öncesi aşamadaysanız bu bir grubu organize etmek için size gerçekten yardımcı olur.
  • 13:41 - 13:44
    ve eğer bu grup öncesi yapılar bazı iç yapı elemanlara sahipse,
  • 13:44 - 13:46
    ve eğer insanlara kendi aralarındaki mücadeleyi bastırmalarını,
  • 13:46 - 13:50
    daha yüksek amaçlara yönelmelerini söyleyen bazı ideolojiler varsa amaca ulaşılır.
  • 13:50 - 13:52
    Ve şimdi liberaller ve konservatifler arasındaki
  • 13:52 - 13:54
    anlaşmazlığın düğüm noktasına geldik.
  • 13:54 - 13:56
    Çünkü liberaller bu kaynakların üçünü kabul etmiyorlar.
  • 13:56 - 13:59
    " Hayır, çeşitliliği kutsayalım ortak grup-içi üyeliği değil" diyorlar.
  • 13:59 - 14:01
    "Haydi otoriteyi sorgulayalım" diyorlar.
  • 14:01 - 14:03
    Ve " kanunlarınızı benim vücudumdan uzak tutun" diyorlar.
  • 14:03 - 14:06
    Liberaller bunu yapmakta çok yüce gerekçelere sahipler.
  • 14:06 - 14:09
    Geleneksel otorite, geleneksel ahlak bir hayli baskıcı olabilir,
  • 14:09 - 14:12
    ve tabandakiler için, kadınlar için, kriterleri karşılamayan insanlar için bu böyle olabilir.
  • 14:12 - 14:14
    Dolayısıyla liberaller zayıflar ve baskı altındakiler için konuşur.
  • 14:14 - 14:16
    Onlar kaos pahasına olsa da değişim ve adalet isterler.
  • 14:16 - 14:19
    Bu adamın gömleğinde " Şikayet etmeyi bırak, devrimi başlat" yazıyor.
  • 14:19 - 14:21
    Eğer yüksek derecede deneyime açıksanız, devrim iyidir,
  • 14:21 - 14:23
    o değişimdir, eğlencedir.
  • 14:23 - 14:26
    diğer taraftan, konservatifler kurumlar ve gelenekler üzerine konuşur.
  • 14:26 - 14:30
    Alt tabakalar için bazı maliyetleri olsa da düzenden yanadırlar.
  • 14:30 - 14:32
    Konservatiflerin sahip olduğu büyük bir içgörü düzenin gerçekte zorlukla ulaşılabilen bir şey olduğunu söyler.
  • 14:32 - 14:35
    o gerçekten değerlidir, ve kaybetmek kolaydır.
  • 14:35 - 14:37
    Edmund Burke'un söylediği gibi " insanların kısıtlanmaları da
  • 14:37 - 14:40
    özgürlükleri gibi onların hakları arasında sayılmalıdır."
  • 14:40 - 14:42
    Bu söz Fransız Devriminin kaosundan sonra söylenmiştir.
  • 14:42 - 14:44
    Öyleyse böyle bir şeyi bir kere gördüğünüzde görmüş olursunuz ki
  • 14:44 - 14:47
    liberaller ve konservatifler her ikisi de katkıda bulunacakları bir şeylere sahiptirler,
  • 14:47 - 14:50
    böylelikle değişime karşı stabilite üzerine bir denge oluştururlar--
  • 14:50 - 14:53
    böylelikle, moral matriksin dışına çıkan yolun açılacağını düşünüyorum.
  • 14:53 - 14:58
    Bu tüm Asya dinleri tarafından taşınan büyük bir içgörüdür.
  • 14:58 - 15:00
    Yin ve Yang'ı düşünün.
  • 15:00 - 15:02
    Yin ve Yang düşman değillerdir. Yin ve Yand birbirlerinden nefret etmez.
  • 15:02 - 15:04
    Yin ve Yang dünyanın işlemesi için
  • 15:04 - 15:06
    gece ve gündüz gibi birbirleri için gereklidir.
  • 15:06 - 15:08
    Hinduizm'de de aynı şeyi bulursunuz.
  • 15:08 - 15:10
    Hinduizmde bir çok yüksek tanrı vardır.
  • 15:10 - 15:13
    Bunlardan ikisi koruyucu Vişnu ve tahripkar Şiva'dır.
  • 15:13 - 15:16
    Bu imaj gerçekte bu iki tanrının aynı bedeni paylaşması gibidir.
  • 15:16 - 15:18
    solda Vişnu'nun belirteçleri var,
  • 15:18 - 15:21
    ki Vişnu'yu konservatif tanrı gibi düşünebiliriz.
  • 15:21 - 15:23
    Sağda Şiva'nın belirteçleri var,
  • 15:23 - 15:25
    Şiva liberal tanrıdır--- ve birlikte çalışırlar.
  • 15:25 - 15:27
    Budizm'de de aynı şeyi görürsünüz.
  • 15:27 - 15:29
    Bu iki yarı, bence,
  • 15:29 - 15:32
    moral psikoloji içinde daima varsayılmış en derin içgörülerdir.
  • 15:32 - 15:34
    Zen üstadı Seng-ts'an der ki;
  • 15:34 - 15:38
    Eğer gerçeğin önünüzde açık biçimde görünmesini istiyorsanız, ona ne taraftar ne de karşı olun,
  • 15:38 - 15:42
    taraf olmakla karşı olma arasındaki mücadele zihnin en kötü hastalığıdır."
  • 15:42 - 15:44
    Şimdi ne yazık ki,
  • 15:44 - 15:46
    dünya liderlerinin bir çoğunun yakalandığı o hastalık durumu var.
  • 15:46 - 15:49
    Fakat kendinizi George Bush'a üstün görmeden önce
  • 15:49 - 15:53
    taşı fırlatmadan önce, kendinize sorun: Bunu kabul ediyor musunuz?
  • 15:53 - 15:56
    İyi ve kötü arasındaki savaşın dışında kjalmayı kabul ediyor musunuz?
  • 15:56 - 15:59
    Herhangi bir şeyin yanında ya da karşısında olmamanız mümkün olabilir mi?
  • 16:00 - 16:03
    peki esas nokta ne? Ne yapmanız gerekiyor?
  • 16:03 - 16:05
    Eğer eski Asya felsefelerinden ve
  • 16:05 - 16:07
    dinlerinden en güçlü içgörüleri alsanız
  • 16:07 - 16:09
    ve onları moral psikolojinin en yeni araştırmalarıyla birleştirseniz
  • 16:09 - 16:11
    Bence şu sonuçlara ulaşırsınız ki :
  • 16:11 - 16:15
    Erdemli zihinlerimiz evrim tarafından
  • 16:15 - 16:18
    bizi gruplar içinde birleştiren, bizi diğer gruplardan ayıran
  • 16:18 - 16:20
    ve bizi gerçekliğe karşı körleştiren biçimde yapılandırılmıştır.
  • 16:21 - 16:25
    O halde ne yapmalısınız? Size bununla mücadele etmemenizi mi söylüyorum?
  • 16:25 - 16:28
    Size Seng-ts'an'a sarılıp,
  • 16:28 - 16:31
    yandaşlık ve karşıtlık arasında geçen bu mücadeleyi sonlandırmanızı mı söylüyorum?
  • 16:31 - 16:33
    Hayır, kesinlikle değil. Ben bunu söylemiyorum.
  • 16:33 - 16:36
    Bu topluluk bir çok şey yapan müthiş bir grup,
  • 16:36 - 16:40
    yeteneklerini, parlak zekalarını, enerjilerini, paralarını fazlasıyla kullanarak
  • 16:40 - 16:42
    dünyayı daha iyi bir yer haline getirmek için
  • 16:42 - 16:45
    yanlişlarla ve problemlerin çözümüyle uğraşan bir grup.
  • 16:46 - 16:50
    Fakat Samantha Power'ın Sergio Vieira de Mello ile ilgili kendi hikayesinden öğrendiğimiz üzere,
  • 16:50 - 16:55
    sadece suçlamayı tercih ederek ,
  • 16:55 - 16:57
    " siz yanlışsınız, ben doğruyum" diyemezsiniz.
  • 16:57 - 17:01
    Çünkü, biraz önce duyduğumuz gibi, herkes kendinin haklı olduğunu düşünür.
  • 17:01 - 17:03
    Çözmemiz gereken bir yığın problem var
  • 17:03 - 17:06
    diğer insanları değiştirmemizi gerekli kılan problemler.
  • 17:06 - 17:09
    Ve eğer diğer insanları değiştirmek istiyorsanız, bunu yapmanın oldukça iyi bir yolu
  • 17:09 - 17:13
    ilk olarak kendimizin kim olduğunu anlamak---kendimizin moral psikolojisini anlamak,
  • 17:13 - 17:16
    hepimizin kendimizi doğru düşünüyor sandığını anlamak- ve sonra dışına çıkmak--
  • 17:16 - 17:20
    hatta bir an için bile olsa, dışında kalmak--Seng-ts'an'a başvurmak.
  • 17:20 - 17:22
    Moral matriksin dışında kalmak,
  • 17:22 - 17:24
    herkesin kendisinin doğru düşündüğünü sandığı
  • 17:24 - 17:26
    konumdan kurtulmayı görmeye çalışmak
  • 17:26 - 17:28
    ve herkes, en azından bazı nedenlere sahiptir--siz onlarla aynı fikirde olmasanız da
  • 17:28 - 17:30
    herkes ne yaptığıyla ilgili bazı açıklamalara sahiptir.
  • 17:30 - 17:31
    Dışında kalın.
  • 17:31 - 17:35
    Ve eğer bunu yaparsanız, bu moral alçakgönüllük yolunda atılmış temel bir adım olacaktır.
  • 17:35 - 17:36
    kendinizi bu kendi kendini doğrulayan tavrın dışında tutmakta,
  • 17:36 - 17:38
    ki bu normal insanlık halidir
  • 17:38 - 17:40
    Dalai Lama'yı düşünün.
  • 17:40 - 17:43
    Dalai Lama'nın muazzam moral otoritesi hakkında düşünün-
  • 17:43 - 17:45
    ve bu onun moral alçakgönüllüğünden gelir.
  • 17:47 - 17:49
    Böylece bence ana fikir-- konuşmamın ana fikri
  • 17:49 - 17:52
    ve bence ana fikir---TED' in işaret ettiği nokta
  • 17:52 - 17:55
    bu grubun tutkuyla
  • 17:55 - 17:57
    dünyanın daha iyi bir yer olması amacı için çalışan bir grup olduğu
  • 17:57 - 18:00
    Buradaki insanlar dünyanın daha iyi bir yer
  • 18:00 - 18:02
    olmasına çalışma ülküsüne tutkuyla sahipler
  • 18:02 - 18:05
    Fakat aynı zamanda gerçeğe bağlılık konusunda da tutkulu bir birliktelik var.
  • 18:05 - 18:09
    Ve bence cevap gerçeğe tutkuyla bağlı olmaktan çıkarak
  • 18:09 - 18:13
    bunu hepimiz için daha iyi bir gelecek amacına dönüştürmek.
  • 18:13 - 18:14
    Teşekkür ederim.
  • 18:14 - 18:17
    (Alkışlar)
Title:
Liberal ve konservatiflerin moral kaynakları üzerine Jonathan Haidt
Speaker:
Jonathan Haidt
Description:

Psikolog Jonathan Haidt sol, sağ ya da merkezci olsun politik tercihlerimizi şekillendiren beş moral değeri inceliyor. Bu öğretici konuşmada o liberal ve konservatiflerin en fazla değer verdiği moral değerlere işaret ediyor.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
18:19
Oguz Tanridag added a translation

Turkish subtitles

Revisions