< Return to Video

Going Long! Sending weird signals over long haul optical networks

  • 0:00 - 0:04
    Translated by Juho Tepponen KYBS2001 course assignment at JYU.FI
  • 0:05 - 0:07
    38C3 preroll music
  • 0:10 - 0:14
    38C3 Pitkälle meneminen! Outojen signaalien lähettäminen pitkän matkan optisissa verkoissa.
  • 0:17 - 0:21
    Juontaja: Seuraavan esityksen pitää Ben Cartwright Cox.
  • 0:22 - 0:27
    J: Hän on päivätyössään järjestelmäinsinööri ja sivutoimisesti huonojen ideoiden bloggaaja.
  • 0:28 - 0:33
    Hänen esityksensä käsittelee outojen signaalien lähettämistä pitkän matkan optisissa verkoissa.
  • 0:34 - 0:39
    Voit liittyä hänen seikkailuunsa lähettämään outoja signaaleja monien kilometrien päähän.
  • 0:39 - 0:47
    Ja ehkä rikkoa ennätyksiä kaistanleveyden tuhlaamisessa optisella spektrillä vuonna 2024.
  • 0:47 - 0:48
    Pidä hauskaa.
  • 0:55 - 0:56
    Ben Cartwright Cox: Hei kaikille.
  • 0:56 - 0:58
    Moikka, olen Ben.
  • 0:58 - 1:00
    Tämä on esitys pitkistä signaaleista, kuten esiteltiin.
  • 1:00 - 1:01
    Moikka, olen Ben.
  • 1:01 - 1:07
    Saatat muistaa minut päivätyöstäni, jossa pyöritän verkkoarkkitehtuurisivustoa nimeltä BGP Tools.
  • 1:07 - 1:10
    Puhuin täällä CCC:ssä aiemmin DOS-virusten syväsukelluksesta.
  • 1:10 - 1:12
    Tämä aihe on hieman erilainen.
  • 1:12 - 1:16
    Olen myös tehnyt muuta, kuten pelannut taistelulaivaa BGP:llä.
  • 1:16 - 1:17
    Jotkut eivät tykänneet siitä.
  • 1:17 - 1:24
    Ja sitten jotain blogijuttuja USB-ajureista ja hätäisesti ostetuista taikalaatikoista.
  • 1:24 - 1:28
    Tärkeintä on, että tykkään todella tietää, miten asiat toimivat.
  • 1:28 - 1:35
    Elämän nyrkkisääntöni on, että teknologia on joko todella fiksua tai uskomattoman typerää.
  • 1:35 - 1:38
    Haluan tietää, kumpaa se on, ennen kuin käytän sitä.
  • 1:38 - 1:44
    Nykyään internetin runkoverkko on lähes kokonaan optinen.
  • 1:46 - 1:49
    Optinen verkko on todella outo maailma.
  • 1:49 - 1:51
    Siellä on ikään kuin kolme eri universumia.
  • 1:51 - 1:54
    On laitteet itse,
  • 1:54 - 1:55
    mitä laitteet puhuvat sähköisellä puolella.
  • 1:56 - 1:58
    Ja sitten on itse fyysinen optinen puoli.
  • 1:58 - 2:00
    Ala päätti kauan sitten,
  • 2:01 - 2:09
    ettei kaikkien tarpeita eri lasereille, pituuksille ja vahvistuksille voida tyydyttää.
  • 2:09 - 2:13
    Joten sen sijaan, kuten tässä kuvassa näkyy, monet näistä ovat liitettäviä moduuleja.
  • 2:13 - 2:17
    Itse kytkin tai reititin on vain kasa reikiä, joihin voi liittää moduuleja.
  • 2:19 - 2:26
    On paljon erilaisia moduuleja, erilaisia aallonpituuksia tai värejä ja erilaisia protokollia, joita laite voi lähettää siitä reiästä.
  • 2:27 - 2:30
    On myös erilaisia optisia kuitukaapeleita.
  • 2:31 - 2:34
    Nykyään suurin osa on yksimuotokuitua.
  • 2:34 - 2:39
    Jostain syystä, kun CCC:n verkko uusittiin muutama vuosi sitten, valittiin monimuotokuitu.
  • 2:39 - 2:41
    Se oli mielenkiintoinen päätös.
  • 2:41 - 2:44
    Kysy NOC:ilta siitä.
  • 2:44 - 2:46
    Yleensä on vain kahta päätyyppiä kuitua.
  • 2:47 - 2:54
    Keskimääräinen tylsä internet-palveluntarjoajan verkko, kontekstina, matkasi internetissä näyttää suunnilleen tältä.
  • 2:54 - 2:59
    ISP:llä on SFP+-portti, 10 gigabitin portti kytkimessä.
  • 2:59 - 3:05
    He ovat todennäköisesti ostaneet sen liitettävän moduulin joltakin valmistajalta tai kolmannelta osapuolelta.
  • 3:05 - 3:10
    Monet näistä optiikoista valmistetaan luultavasti alle kymmenessä tehtaassa.
  • 3:10 - 3:11
    Todennäköisesti vain noin viidessä.
  • 3:12 - 3:14
    Lopulta ne tehdään samoissa tehtaissa.
  • 3:14 - 3:16
    Ainoa todellinen ero on,
  • 3:16 - 3:18
    kuinka paljon välikädet veloittavat toisiltaan.
  • 3:18 - 3:21
    Jotkut tarjoavat myös tukea.
  • 3:21 - 3:25
    Kytkimen siru sylkee ulos jonkinlaisen signaalin.
  • 3:25 - 3:29
    Optiikka tekee jotain suhteellisen yksinkertaista muuttaakseen sen laservaloksi.
  • 3:29 - 3:31
    Toisessa päässä tapahtuu vastakkainen vaihto.
  • 3:31 - 3:36
    Databitit vaihdetaan toivottavasti samassa järjestyksessä, ja kissavideoita vaihdetaan.
  • 3:37 - 3:41
    Juttu on siinä, että nämä optiikat ovat yllättävän tyhmiä.
  • 3:43 - 3:44
    Ei aina täysin totta.
  • 3:44 - 3:50
    Ohitamme lyhyesti näiden liitettävien objektien olemassaolon, joissa on täysiä prosessoreita.
  • 3:51 - 3:55
    Esimerkiksi voit saada sellaisia, joissa on täysi VDSL-modeemi.
  • 3:55 - 4:03
    Bloggasin aiemmin kiinnostavasta venäläisestä valmistajasta, jolla oli optiikka, joka pyöritti täyttä Debian Linux -ympäristöä.
  • 4:05 - 4:06
    Todella siisti optiikka.
  • 4:06 - 4:12
    Ei ole aikaa mennä tähän tarkemmin, mutta se on kiehtova laite, luultavasti erinomainen vakoiluun.
  • 4:13 - 4:23
    Samaan tapaan on laite, jolla voit saada nykyaikaisen kodin kuituinternetin, G-PONin, myös SFP:hen, mikä on varmasti hyödyllistä joillekin,
  • 4:23 - 4:25
    jotka haluavat kompaktimpaa infrastruktuuria.
  • 4:25 - 4:28
    Ohitamme nämä, koska niissä on täysiä tietokoneita.
  • 4:28 - 4:31
    Jälleen kerran, tämä ei ajattele.
  • 4:31 - 4:32
    Siellä ei ole paljon älyä.
  • 4:32 - 4:35
    Pieni varoitus, niissä on EEPROM-muisteja.
  • 4:35 - 4:36
    Tästä tulee tärkeää myöhemmin.
  • 4:36 - 4:44
    Kytkin voi yleensä lukea tämän EEPROMin ja sanoa, ettet ostanut sitä minun valmistajaltani, joten sinulta veloitetaan enemmän.
  • 4:46 - 4:50
    Haluaisin tietää historialliset syyt, miksi tämä EEPROM on olemassa, mutta miten vaan.
  • 4:50 - 4:56
    Joskus siellä on myös pieni mikrokontrolleri, joka kertoo hyödyllistä tietoa, kuten kuinka kirkasta on saapuva valo.
  • 4:56 - 5:03
    Tämä on hyödyllistä, koska joskus, jos lähetät liikaa valoa toiseen päähän, se voi tehdä optisen vastineen syttymiselle tuleen.
  • 5:03 - 5:05
    Tai sokaistua tai häikäistyä.
  • 5:05 - 5:06
    Sitä halutaan välttää.
  • 5:06 - 5:08
    Tai ainakin haluat, että kytkin varoittaa, kun näin tapahtuu.
  • 5:09 - 5:13
    Nykyään asiat nopeutuvat.
  • 5:13 - 5:20
    Keskimääräinen nopeampi tylsä ISP-verkko käyttää paljon isompaa porttia tai reikää kytkimessä, nimeltään QSFP28.
  • 5:20 - 5:25
    He luultavasti käyttävät QSFP28-optiikkaa, jonka he ovat ostaneet samalta valmistajalta kuin kytkimensä.
  • 5:25 - 5:31
    Riippuen optiikasta, ohitan henkisesti 100G:n täydellisen spesifikaatiosekaannuksen.
  • 5:31 - 5:32
    On erilaisia siruja.
  • 5:32 - 5:40
    Niitä käytetään muuntamaan kytkimen lähettämä signaali haluttuun muotoon riippuen siitä, kuinka pitkälle pitää mennä, ja tarvitaan viileämpää signaalinkäsittelyä erikoistapauksiin.
  • 5:40 - 5:42
    Erikoistapauksiin.
  • 5:42 - 5:50
    Jos olet saanut tähdet kohdilleen, toisessa päässä tapahtuu päinvastainen, databittejä vaihdetaan ja kissavideoita vaihdetaan 100 tai 400 gigabitin nopeudella.
  • 5:52 - 5:55
    Nämä optiikat ovat hieman fiksumpia, kuten olen saattanut vihjata.
  • 5:55 - 6:06
    Hienot optiikat alussa sanoivat, että olisi kiva, jos meillä olisi 40 gigabitin Ethernet.
  • 6:06 - 6:10
    He vain tekivät optiikoita yksinkertaisella tavalla.
  • 6:10 - 6:15
    He periaatteessa vain tekivät neljä 10 gigabitin optiikkaa yhteen pakettiin ja kutsuivat sitä quad SFP:ksi.
  • 6:16 - 6:18
    Sama tapahtui 100 gigabitin kanssa.
  • 6:18 - 6:20
    Päästiin siihen pisteeseen, että pystyttiin tekemään
  • 6:20 - 6:25
    25 gigabittiä yhdellä kaistalla ja sitten se vain kerrottiin neljällä.
  • 6:25 - 6:28
    Nyt sinulla on 400 gigabitin optiikka tai 100 gigabitin optiikka.
  • 6:28 - 6:31
    Voit kuvitella, mistä 400 gigabitti koostuu.
  • 6:32 - 6:35
    Joskus tämä vaatii edistyneitä siruja.
  • 6:35 - 6:45
    Joskus optisten olosuhteiden vuoksi pitää muuntaa nämä neljä signaalikaistaa yhdeksi todella nopeaksi signaaliksi.
  • 6:45 - 6:48
    Tämä vaatii käsittelyä liitettävällä puolella.
  • 6:48 - 6:51
    Itse asiassa aika vaikuttavaa käsittelyä.
  • 6:51 - 6:56
    Jos sinulla on Intel-läppäri, tämän moduulin siru on luultavasti pienempi prosessisolmuna kuin läppärisi siru.
  • 6:56 - 6:58
    Tarkoitan, se on Intel, mutta tiedäthän.
  • 6:59 - 7:02
    Optiikat myös kuluttavat melkoisesti virtaa.
  • 7:02 - 7:08
    Joten kyse ei ole vain laserin pyörittämisestä, vaan myös melko vaikuttavan DSP:n ja tietokoneen pyörittämisestä sen sisällä.
  • 7:08 - 7:17
    Riippuen optiikan tyypistä, ne voivat olla hyvin halpoja, ne joissa ei ole aivoja ja digitaalista signaalinkäsittelyä, tai ne voivat olla hyvin kalliita.
  • 7:17 - 7:21
    Mutta ne pystyvät myös menemään satoja kilometrejä DSP:n avulla.
  • 7:22 - 7:25
    Tietenkin muitakin optiikkatyyppejä on saatavilla.
  • 7:25 - 7:28
    En käy läpi kaikkia, koska se olisi uuvuttavaa.
  • 7:29 - 7:32
    On erilaisia käyttökohteita, erilaisia alan standardeja.
  • 7:32 - 7:39
    Yli 400 gigabitin yleisten käyttöönottojen jälkeen mennään kohti 800 gigabittiä, 1,6 terabittiä yhdellä linkillä on horisontissa.
  • 7:41 - 7:43
    Niitä käytetään eri paikoissa erilaisissa käyttökohteissa.
  • 7:43 - 7:45
    Kuitenkin on yksi iso juttu.
  • 7:45 - 7:48
    Mielestäni ihmiset unohtavat yhen asian optisessa tiedonsiirrossa.
  • 7:48 - 7:50
    Kotiteatterilaitteet käyttävät myös optista äänensiirtoa.
  • 7:50 - 7:54
    Joten kotiteatterisi, käyttää myös optista tiedonsiirtoa
  • 7:54 - 8:03
    Jos olet joskus katsonut tietokoneesi taakse ja miettinyt, mikä ihme tuo pieni punainen LED on, se on Toslink tai SPDIF, riippuen siitä, mitä Wikipedia-artikkelia luet.
  • 8:03 - 8:06
    Toslinkia käyttää kahdenlaisia ihmisiä.
  • 8:06 - 8:14
    On aitoja ihmisiä, joilla on maadoitusongelmia, jolloin kuuluu verkkovirran huminaa, ja se on todella ärsyttävää päästä eroon, ja sitten on ihmisiä, jotka vain haluavat
  • 8:14 - 8:16
    näyttää coolilta, käyttämällä optista siitoa
  • 8:16 - 8:17
    Ymmärrän sen täysin.
  • 8:17 - 8:22
    Toslink on huomattavan hidas optisena siirtona.
  • 8:22 - 8:26
    Se on noin 10 megabittiä, jos speksataan 7.1 surround-äänelle.
  • 8:26 - 8:30
    Realistisesti, jos lähetät stereoääntä, se on vain kaksi tai kolme megabittiä.
  • 8:30 - 8:32
    Aallonpituus ei ole oikeastaan edes laser.
  • 8:32 - 8:34
    Se on vain punainen LED melkein kaikissa tapauksissa.
  • 8:34 - 8:39
    Ja kaapelit ovat muovia, noin millimetrin paksuisia.
  • 8:39 - 8:43
    Speksattu maksimipituus on 10 metriä.
  • 8:43 - 8:47
    Koska tämän kaapelin ydin on 1 mm paksu.
  • 8:49 - 8:51
    Tämä on iso ero
  • 8:51 - 8:58
    verrattuna internetverkkoihin, joissa meillä on 9 mikronin paksuisia lasiytimiä.
  • 8:59 - 9:13
    Syynä siihen, miksi tämä on huono, on se, että jos sinulla on lasiputki ja lähetät laserin sen läpi, fysiikka, signaalisi pomppii, toivottavasti ei liikaa, putkessa, kunnes se pääsee perille.
  • 9:13 - 9:20
    Ongelma on, että et koskaan saa täydellistä sisäänmenoa, joten signaali tulee toisesta päästä hieman vääristyneenä.
  • 9:20 - 9:24
    Jos lähetät paljon pulsseja,
  • 9:24 - 9:28
    signaali ikään kuin hajoaa matkalla verkossa.
  • 9:28 - 9:32
    Tässä on kiva pieni simulaatio siitä, miltä tämä näyttää todellisuudessa.
  • 9:32 - 9:39
    Tässä on joitakin parametreja, kuten 140 kilometriä, ja kuten näet lopussa, signaali toisella puolella ei välttämättä ole täysin luettavissa.
  • 9:39 - 9:41
    Tämän voi korjata kahdella tavalla.
  • 9:41 - 9:44
    Voit ilmeisesti olla lähettämättä niin pitkälle.
  • 9:45 - 9:46
    Se ei ole hyvä vastaus.
  • 9:46 - 9:50
    Voit myös pienentää ytimen kokoa,
  • 9:50 - 9:53
    mikä auttaa estämään signaalin pomppimista liikaa.
  • 9:54 - 9:58
    Tämä tekee kuidusta kalliimpaa, mutta nykyään se ei ole ongelma.
  • 9:59 - 10:05
    Joka tapauksessa, ajattelin, että nämä asiat ovat liian tyhmiä välittääkseen, mitä niille syötetään useimmiten.
  • 10:06 - 10:11
    Joten, voisimmeko tehdä 10 km:n Toslinkin?
  • 10:15 - 10:20
    Tätä varten meidän pitää katsoa, mitä näiden optiikoiden takana on, näissä liitettävissä moduuleissa.
  • 10:20 - 10:24
    Ohitamme pinnit, jotka liittyvät aivojen kanssa puhumiseen.
  • 10:24 - 10:28
    Emme ole kiinnostuneita aivoista täällä, vaan siitä, että päästään 10 kilometriin tai pidemmälle.
  • 10:29 - 10:38
    Pohjimmiltaan on lähetys puoli laserin virran syöttöön, vastaanottopuoli saapuvan vahvistimen virran syöttöön ja differentiaaliset signaalipinnit.
  • 10:38 - 10:39
    Nämä ovat luultavasti ainoat asiat, joita tarvitsemme.
  • 10:39 - 10:44
    Kaverini teki joitakin Osmicom-kokeilukortteja.
  • 10:44 - 10:46
    Pelkkä mukavuusjuttu, mutta niissä on 5 voltin virta.
  • 10:47 - 10:49
    Moduulit toimivat 3,3 voltilla.
  • 10:50 - 10:53
    Maailmani on enimmäkseen 5 volttia, koska leikin Arduinoiden kanssa enimmäkseen.
  • 10:53 - 10:56
    Mukana tulee kasa kivoja pinnejä ja paljastaa ne, yms.
  • 10:56 - 11:02
    Myös kriittisesti, siinä on pari linja-ajuria, jotka tekevät signaalista hieman ystävällisemmän käsitellä.
  • 11:02 - 11:06
    Tämä periaatteessa vain saa asiat värisemään oikein, näin kuvailen sen parhaiten.
  • 11:06 - 11:11
    Jos olet joskus katsonut balansoitua ääntä, se on vähän sama juttu.
  • 11:11 - 11:14
    Se vain tekee signaalista vaikeammin korruptoituvan pitkillä
  • 11:14 - 11:15
    kaapelijuoksuilla.
  • 11:16 - 11:22
    Kun otetaan huomioon, että nopeat digitaaliset ympäristöt ovat hyvin meluisia ja vaikeita saada oikein, tämä on aika kriittistä.
  • 11:23 - 11:27
    Jos katsot oskilloskoopilla, ääni näyttää tältä.
  • 11:28 - 11:31
    Aivan eri aikaskaalalla, tältä näyttää SPDIF.
  • 11:31 - 11:33
    Melko normaalin näköinen digitaalinen signaali.
  • 11:33 - 11:35
    Noin kaksi megahertsiä sekunnissa.
  • 11:35 - 11:36
    Melko nopeaa.
  • 11:36 - 11:39
    Tällainen oli karkea kokeellinen kokoonpano, joka minulla oli.
  • 11:39 - 11:47
    Menin eBayhin ja ostin analogia-digitaali-muuntimia ja digitaali-analogia-muuntimia ja yritin tehdä hyvin monimutkaisen silmukan.
  • 11:47 - 11:49
    Ja se toimi.
  • 11:49 - 11:52
    Lopulta se ei näyttänyt lentokenttäystävälliseltä.
  • 11:52 - 11:55
    Luulen, että lensin tämän kanssa kerran.
  • 11:56 - 11:57
    Melko mielenkiintoinen keskustelu.
  • 11:57 - 11:59
    Mutta se toimii.
  • 11:59 - 12:07
    Jos katsot molempia siirron puolia, näet 34 nanosekunnin välin, mikä on aika hyvä, koska käyttämäni kaapelipatchi oli noin 500
  • 12:07 - 12:08
    senttimetriä.
  • 12:09 - 12:13
    Joten se on rauhoittavaa, että valonnopeus toimii, ilmeisesti.
  • 12:19 - 12:20
    Sanot niin.
  • 12:21 - 12:24
    Sanon sen kuin se olisi yllättävää, mutta on aina hyvä varmistaa nämä asiat.
  • 12:24 - 12:28
    Muuten, jos et validoi perusoletuksiasi, päädyt hulluihin juttuihin.
  • 12:29 - 12:30
    Mutta entä jos voisimme mennä pidemmälle?
  • 12:30 - 12:34
    Ilmeisesti viisi metriä on vielä muovisen ydinkaapelin mahdollisuuksien rajoissa.
  • 12:36 - 12:40
    Kaverillani on kaksi datakeskusta nurkan takana.
  • 12:40 - 12:45
    On Telehouse, joka pyörittää paljon Britannian internetinfrastruktuuria, ja toinen datakeskus nimeltä IP House.
  • 12:45 - 12:48
    Kaverini on sekä IP Housessa että Telehousessa ja hänellä on niiden välissä pimeä kuitu.
  • 12:48 - 12:49
    No,
  • 12:49 - 12:51
    lainasin kanavan hänen multiplekseriltään.
  • 12:51 - 13:01
    Hän oli tarpeeksi luottavainen antaakseen minun työntää oudon signaalin hänen tuotantoverkkoonsa, olen ikuisesti kiitollinen, koska hän oli ensimmäinen uhrikaritsa.
  • 13:01 - 13:04
    Tältä kokoonpano suunnilleen näytti.
  • 13:04 - 13:08
    Näin nämä jutut toimivat: laserit ampuvat hieman eri väriä.
  • 13:08 - 13:14
    Olemme kaukana siitä, mitä voit nähdä silmilläsi, mutta näen sen väreinä, ja suurin osa alasta näkee sen väreinä.
  • 13:14 - 13:15
    Se ampuu eri värejä alas.
  • 13:15 - 13:17
    Tässä laatikossa on prisma.
  • 13:17 - 13:20
    Se erottaa signaalin toisella puolella ja multipleksoi sen yhdeksi.
  • 13:20 - 13:22
    Yllättävän yksinkertaista tavaraa.
  • 13:22 - 13:27
    Kriittistä on, että se antaa sinun työntää useita piirejä yhteen kuituun.
  • 13:27 - 13:31
    Tämä on mahtavaa, koska maan alla oleva kuitu on vähän kallista.
  • 13:32 - 13:34
    Ja pidemmän matkan maan alla oleva kuitu on vielä kalliimpaa.
  • 13:34 - 13:37
    Joten haluat saada parhaan vastineen rahallesi, kun mennään pitkiä matkoja.
  • 13:38 - 13:47
    Tai joskus, jos olet datakeskuksissa, jotka veloittavat 200 puntaa kuussa pelkästä kaapelin pitämisestä siellä, saatat haluta tehdä tämän myös telineiden välillä.
  • 13:47 - 13:48
    Se on eri juttu.
  • 13:48 - 13:50
    Mutta se toimi.
  • 13:50 - 13:56
    Kannettava kaiutin, en tiedä, mitä datakeskuksen henkilökunta ajatteli minusta, kun he näkivät tämän, mutta kokoonpano toimi.
  • 13:56 - 13:59
    Suurin ongelma oli taistelu kannettavaa kaiutinta vastaan.
  • 13:59 - 14:01
    Täällä on aika meluisaa.
  • 14:01 - 14:07
    Kriittisesti, se ei tuhonnut suhteellisen kallista optiikkaa, joka tuottaa tämän mukavan aallonpituuden.
  • 14:07 - 14:09
    Rauhoittavaa.
  • 14:09 - 14:15
    Oskilloskoopilla on vähän vaikea nähdä, mutta jos katsot tarkasti, voit jotenkin nähdä bittivirran vastaavuuden.
  • 14:15 - 14:18
    Ja väli on noin 11 mikrosekuntia.
  • 14:18 - 14:22
    Laitamme sen Wolfram Alphaan, se on noin 2 km, mikä on rauhoittavaa.
  • 14:23 - 14:26
    Toisella puolella on silmukka, noin 600 metrin päässä.
  • 14:26 - 14:28
    Se ei ole 600 metriä, odottaisit 1 km, eikö?
  • 14:28 - 14:32
    Mutta ongelma on, että rakennukset ovat kolmiulotteisia.
  • 14:32 - 14:37
    On paljon kytkentöjä, joihin voi helposti osua.
  • 14:37 - 14:45
    Olen kuullut tarinan, että yhdessä datakeskuksessa patch-kaapeli datakeskuksen toisesta osasta toiseen oli yli 2 km.
  • 14:45 - 14:49
    En tiedä, miten se tehdään, mutta 3D-tila on outo juttu.
  • 14:50 - 14:52
    Mutta entä jos voisimme mennä pidemmälle?
  • 14:53 - 15:01
    Pidemmän matkan vaihtoehto on yleensä jotain nimeltä DWDM, joka on kuin aiemmin puhumamme värillinen juttu, mutta tiheämpää.
  • 15:01 - 15:04
    Siirrytään 8 kanavasta 32 kanavaan.
  • 15:05 - 15:12
    Kriittistä on, että signaali itsessään on paljon tarkempi, ja laserin fysiikka on paljon mielenkiintoisempaa.
  • 15:13 - 15:14
    Se käyttää lämpötilan säätöä,
  • 15:14 - 15:16
    jotta voidaan
  • 15:16 - 15:25
    säätää tarkasti ulostulevan valon aallonpituutta tekemällä laserista viileämpi tai kuumempi riippuen tarvittavasta aallonpituudesta.
  • 15:25 - 15:28
    Joten tässä on mukana aika siistiä fysiikkaa, tai kuumaa fysiikkaa.
  • 15:29 - 15:34
    Sivuhuomautus: tämä toimii todella hyvin tietyn tyyppisen vahvistimen kanssa.
  • 15:34 - 15:40
    Jos haluat vahvistaa tätä eteenpäin, se osuu juuri oikeaan taajuusalueeseen, joka on täydellinen näille vahvistimille.
  • 15:40 - 15:44
    En aio selittää, miten Erbium Doped Fiber Amplifiers toimivat.
  • 15:44 - 15:52
    Jos katsot niitä, se tuntuu oudolta ja fysiikan bugilta, en ole optisen fysiikan ihminen, mutta luin sen ja olin lievästi peloissani.
  • 15:54 - 15:56
    Muita pidemmän matkan vaihtoehtoja on saatavilla.
  • 15:57 - 16:06
    Useimmiten, jos tarjoat optisia ratkaisuja verkkoasiakkaille, et halua asiakkaidesi käyttävän multiplekseriasi suoraan.
  • 16:06 - 16:09
    Et luultavasti luota heihin lähettämään oikeanlaista laseria.
  • 16:09 - 16:17
    Et luultavasti luota siihen, etteivät he vahingossa ota 2 dollarin eBayn 5W laserpointteria ja työnnä sitä sinne ja räjäytä kaiken.
  • 16:17 - 16:25
    Sen sijaan käytetään transponderia, joka on periaatteessa jotain, mikä kopioi ja liittää signaalin yhdestä portista toiseen.
  • 16:26 - 16:37
    Ideana on, että voit luovuttaa asiakkaalle tavallisen halvan optiikan, joka asiakkaalla todennäköisesti on käsillä, ja sitten voit asentaa oudon optiikan omalle puolellesi.
  • 16:37 - 16:38
    puolellesi.
  • 16:38 - 16:41
    Voit myös mennä ja vaihtaa oudon optiikan omalla puolellasi.
  • 16:41 - 16:43
    Joten minun signaalini, tai tulevaisuuden
  • 16:43 - 16:48
    nämä oudot TOSlink-signaalit toimivat transpondereissa, koska ne ovat periaatteessa vain kopioivia ja liittäviä laitteita.
  • 16:48 - 16:51
    On kuitenkin yhteensopimattomia pitkän matkan vaihtoehtoja.
  • 16:51 - 17:00
    On jotain nimeltä muxsponder, koko laajempi linjajärjestelmä, tuotesarja, joka tekee paljon enemmän käsittelyä saapuvan signaalin kanssa.
  • 17:01 - 17:10
    Ne tekevät tämän periaatteessa nopeuttamalla, kehystämällä, ymmärtämällä, mitä heillä on, ja sitten multipleksoimalla sen paljon nopeampaan signaaliin.
  • 17:10 - 17:13
    Joku voisi lähettää 1 gigabitin piirin,
  • 17:13 - 17:17
    ja se olisi 100 gigabitin säde, joten voit saada paljon enemmän asiakkaita samaan paikkaan.
  • 17:17 - 17:23
    Niillä on edelleen aikarajoituksia, eivätkä ne ylivaraa kapasiteettia, mutta se on vain paljon nopeampaa.
  • 17:23 - 17:27
    Ilmeisesti tehokkuus on pelin nimi, ihmiset pitävät näistä, koska ne ovat tehokkaita.
  • 17:27 - 17:29
    Voit tienata enemmän rahaa.
  • 17:29 - 17:39
    Koska muxsponderit ymmärtävät aktiivisesti Ethernetiä ja Fibre Channelia ja mitä tahansa, jos työnnät Toslinkia näihin, ne eivät ymmärrä, mitä on tekeillä.
  • 17:39 - 17:40
    tekeillä.
  • 17:40 - 17:45
    Ongelma on, että monet ihmiset ottavat näitä käyttöön, koska ne ovat hyvin tehokkaita.
  • 17:45 - 17:53
    Jos kyselet piireissä, että lainaisin kanavan, joka menee niin pitkälle kuin mahdollista, he eivät voi auttaa, koska heillä on muxspondereita.
  • 17:54 - 17:57
    Kuitenkin, kaverini.
  • 18:00 - 18:04
    Datakeskus, jota pyöritän yrityksessäni, on Brick Lanella Lontoossa.
  • 18:04 - 18:08
    Ja sitten, jälleen kerran Telly House, kaverillani on tämä piiri.
  • 18:08 - 18:11
    Ja hän on, jälleen kerran, yllättävän luottavainen.
  • 18:11 - 18:13
    Varmaan, koska en räjäyttänyt edellisen kaverin verkkoa
  • 18:14 - 18:25
    Joten menin Telehouseen, laitoin pienen silmukan, palasin Brick Lanen datakeskukseen, laitoin vekottimeni muxiin, ja se toimi, en räjäyttänyt sitä.
  • 18:25 - 18:30
    Kierrosaika oli 84 mikrosekuntia, joten noin 116 kilometriä lasiputkea.
  • 18:30 - 18:35
    Piti lisätä noin kymmenen desibeliä optista vaimennusta.
  • 18:35 - 18:39
    Käyttämäni optiikat olivat hieman herkkiä.
  • 18:39 - 18:40
    Ne on suunniteltu menemään 140 kilometriä,
  • 18:40 - 18:44
    joten jos vain käännät niiden signaalin takaisin, se on liian kirkasta.
  • 18:44 - 18:47
    Se häikäisee itsensä ja luultavasti polttaa ilmaisimensa.
  • 18:47 - 18:51
    Joten laitat optisen vaimentimen.
  • 18:51 - 18:53
    Se tekee siitä hieman hiljaisemman tai vähemmän kirkkaan.
  • 18:54 - 18:56
    Entä jos voisimme mennä pidemmälle?
  • 18:58 - 18:59
    Kaupunkien välinen.
  • 18:59 - 19:00
    Kaupunkien välinen.
  • 19:00 - 19:14
    Internet-vaihto Lontoossa sattui olemaan varakanava, niin sanottu DWDM-kanava, Slough’n Lontoo 6:n, joka ei ole Lontoossa, vaan Slough’ssa, ja LD8:n välillä, joka on
  • 19:14 - 19:16
    Lontoon Docklandsissa.
  • 19:16 - 19:18
    Tämä on kaupunkien välistä.
  • 19:18 - 19:22
    Se täytyy myös vahvistaa, koska se on melko kaukana.
  • 19:22 - 19:23
    Se on noin 73 kilometriä.
  • 19:23 - 19:25
    Tässä se on kartalla.
  • 19:25 - 19:28
    Myös, tiedäthän...
  • 19:30 - 19:34
    Olen aika järkyttynyt, että datakeskusala pitää Slough’ta Lontoona.
  • 19:34 - 19:35
    Huomaatko?
  • 19:36 - 19:37
    Kriittisesti, se ei ole Lontoo.
  • 19:37 - 19:39
    Tämä on kaupunkien välistä.
  • 19:39 - 19:41
    Joten, kaupunkien välinen Toslink.
  • 19:41 - 19:43
    Kuinka teemme tämän?
  • 19:43 - 19:44
    Sama juttu kuin aina.
  • 19:44 - 19:47
    Mennään muxiin, tällä kertaa muxissa on vahvistin.
  • 19:48 - 19:51
    Saatat huomata, että tässä on pieni vaimennin.
  • 19:51 - 19:57
    Tämä johtuu siitä, että multiplekserin vahvistin vahvistaa myös lähtevää signaalia.
  • 19:57 - 19:59
    Jos käännät signaalin takaisin,
  • 19:59 - 20:03
    signaalin tulovoimakkuus toisella puolella on järjettömän korkea.
  • 20:03 - 20:11
    Tämä on huono, koska näillä erbium-seostetuilla kuituvahvistimilla on outo ominaisuus.
  • 20:11 - 20:15
    Jos et sovita tulosignaalia, muut signaalit hiljenevät paljon.
  • 20:15 - 20:19
    Jos joku laittaa todella suuren signaalin, kaikki muut signaalisi katoavat.
  • 20:19 - 20:21
    Tämä on huono käytettävyydelle.
  • 20:21 - 20:26
    Pohjimmiltaan sinun täytyy olla hyvin varovainen sovittamaan tulokirkkaus näissä asioissa.
  • 20:26 - 20:27
    On joitakin
  • 20:27 - 20:34
    hienompia teknologioita, jotka automaattisesti vaimentavat puolestasi ja yrittävät sovittaa kaiken, mutta en aio ottaa riskiä, koska on noloa, jos aiheutat katkoksen Toslinkilla.
  • 20:34 - 20:36
    katkosten Toslinkilla.
  • 20:39 - 20:44
    Joten, jos käännät tavaraa takaisin, sinun täytyy olla varovainen sen kanssa.
  • 20:44 - 20:46
    Muxit tässä ovat hieman fiksumpia.
  • 20:46 - 20:50
    Ne voivat kertoa, tai voit tehdä hyvän arvauksen siitä, mitä niihin työnnetään.
  • 20:50 - 20:53
    Tässä on kuvakaappaus yhdestä näistä muxista.
  • 20:53 - 20:57
    Taajuus, jolla olen, on lihavoitu, se on 9550 heidän kielellään.
  • 20:57 - 21:01
    Ja he ennustavat tai sanovat, että formaatti on 1–32 gigaa.
  • 21:01 - 21:10
    Ilmeisesti ne eivät ole spekseissä typerälle Toslinkin 2 megabitille sekunnissa, mutta se on tarpeeksi lähellä suuruusluokkaa.
  • 21:10 - 21:11
    Se on siistiä.
  • 21:11 - 21:12
    Virittelin sen.
  • 21:12 - 21:18
    Lainasin optiikan näiltä ihmisiltä, koska heillä on tavaraa, joka toimii heidän laitteidensa kanssa.
  • 21:18 - 21:19
    Kytkin sen kiinni, eikä se toiminut.
  • 21:19 - 21:25
    Tarkistin tuomalla omat optiikkani varmistaakseni, etten ollut asentanut jotain väärin.
  • 21:26 - 21:27
    Se ei vain toiminut.
  • 21:27 - 21:28
    Joten se on itse asiassa mielenkiintoista.
  • 21:28 - 21:34
    Tällä DWDM-optiikalla oli paljon korkeampi raja tulo- ja lähtönopeudelle.
  • 21:34 - 21:40
    Jos käytämme signaaligeneraattoria oskilloskoopilla ja heiluttelemme taajuutta, näemme, että se kehittää oudon lohkon.
  • 21:41 - 21:44
    Joten sillä näyttää olevan minimissään kolme megahertsiä.
  • 21:44 - 21:48
    Sanoin aiemmin, että signaali, jota teen, on 2,5 megahertsiä, koska se on stereo.
  • 21:48 - 21:52
    Teoriassa, jos onnistuisin lähettämään surround-ääntä, tämä ei olisi ongelma.
  • 21:52 - 21:54
    Mutta minulla ei ollut sellaista käsillä.
  • 21:54 - 21:56
    Joten signaalit...
  • 21:56 - 22:02
    On vaikea käydä tätä keskustelua toimittajasi kanssa, koska signaali on niin kaukana speksistä, ja he hämmentyvät.
  • 22:04 - 22:11
    Teoriassa se on vakaa 6,5 megahertsillä, mutta emme pääse 6,5 megahertsiin, joten tämä oli epäonnistunut datakeskusreissu.
  • 22:12 - 22:13
    Olin todella ärsyyntynyt tästä.
  • 22:13 - 22:19
    En myöskään tiennyt, miksi näin tapahtuu, koska teoriassa, kuten mainitsin, näiden ei pitäisi niin paljon ajatella saapuvaa signaalia.
  • 22:19 - 22:22
    On todella vaikea selvittää, mitä siruja näissä on sisällä.
  • 22:22 - 22:23
    Jos avaat ne...
  • 22:23 - 22:31
    kaikki tunnisteet on poltettu pois, jos löydät sellaisia, joita ei ole poltettu, datalehtiä ei ole olemassa.
  • 22:31 - 22:35
    Hyvin salamyhkäinen ala siitä, mitä osanumeroita kaikki käyttävät.
  • 22:35 - 22:42
    Epäilen, että tämä johtuu siitä, että pelissä on vain muutama toimija, joten he eivät halua kertoa toisilleen, mitä siruja he käyttävät.
  • 22:42 - 22:46
    Joka tapauksessa, vanhemmat optiikat alkaisivat toimia noin 150 kilohertsillä.
  • 22:46 - 22:48
    Joten jotain hyvin erilaista on meneillään.
  • 22:48 - 22:52
    Lähetin siis kasan sähköposteja eri optiikkatoimittajille, jotka vaikuttivat suhteellisen ystävällisiltä.
  • 22:52 - 22:55
    Ja sain tämän ihanan vastauksen FlexOpticsilta.
  • 22:55 - 22:57
    Pohjimmiltaan siellä on retimer.
  • 22:57 - 23:02
    Retimer periaatteessa varmistaa, että pulssisignaalisi näyttävät hyvin pulssimaisilta toisessa päässä.
  • 23:02 - 23:10
    Kun mennään pidemmälle ja pidemmälle, kuten mainitsimme signaalin hajoamisesta ja epämääräisyydestä, nämä vain pakottavat asiat olemaan jälleen digitaalisia signaaleja.
  • 23:10 - 23:11
    Jälleen.
  • 23:11 - 23:14
    Se on hyvin yksinkertaistettu tapa kuvata, mitä ne tekevät.
  • 23:14 - 23:20
    Joka tapauksessa, käy ilmi, että nämä retimerit eivät pidä todella hitaista jutuista, mikä jotenkin on järkevää.
  • 23:20 - 23:25
    Haittapuoli on, että 10G-optiikoissa pitkän matkan jutuissa on retimereitä, koska niitä tarvitaan.
  • 23:25 - 23:37
    Hankimme siis upouuden DWDM-optiikan yhdelle gigalle ja samalla sain kasan käytettyjä, joita ihmiset eivät enää tarvitse, koska se on vanhempaa teknologiaa.
  • 23:37 - 23:39
    Menin datakeskukseen.
  • 23:39 - 23:48
    Ostin upouuden, kävin hyvin mielenkiintoisen sähköpostikeskustelun tämän kuitutoimittajan kanssa ja sanoin, kyllä, siinä ei ole retimeriä.
  • 23:48 - 23:49
    Täydellistä.
  • 23:50 - 23:51
    Toimii minkä tahansa signaalin kanssa.
  • 23:51 - 23:53
    Muuten, minkä signaalin lähetät?
  • 23:54 - 23:56
    Joka tapauksessa, se saapui.
  • 23:57 - 23:59
    Piirilevy ei ollut välttämättä vahva aloitus.
  • 23:59 - 24:02
    XE verkkomaailmassa tarkoittaa yleensä 10 gigaa.
  • 24:02 - 24:04
    Se on kuin lyhenne 10 gigalle.
  • 24:04 - 24:07
    Kun piirilevyllä lukee XE09, ei näytä hyvältä.
  • 24:07 - 24:09
    Googlaat sen.
  • 24:09 - 24:10
    Piirilevyn numeron.
  • 24:10 - 24:12
    Tiedäthän, miten sanoin aiemmin, että näitä tekee vain muutama tehdas.
  • 24:12 - 24:14
    Käy ilmi, että monilla on tämä piirilevyn numero.
  • 24:15 - 24:17
    Ne ovat kaikki 10 gigabitin DWDM-optiikoita.
  • 24:17 - 24:18
    Ei yhtä gigaa.
  • 24:18 - 24:19
    Arvaa mitä?
  • 24:19 - 24:21
    Kirjaimellisesti uudelleenbrändätty 10G-optiikka.
  • 24:21 - 24:26
    He vaihtoivat EEPROMin, joka sanoi olevansa 10G-optiikka, 1G-optiikaksi.
  • 24:26 - 24:28
    Mikä jotenkin on järkevää, eikö?
  • 24:29 - 24:32
    Kukaan ei oikeastaan tee näitä enää, koska kukaan ei oikeastaan tarvitse niitä enää.
  • 24:32 - 24:38
    Jos useimmat kytkimet pystyvät siihen, jos retimer pystyy tekemään 1G:n, ketä kiinnostaa?
  • 24:38 - 24:45
    Haittapuoli on, että sinun täytyy periaatteessa metsästää retro-laitteita kaikkein tylsimpiä ja outoja komponentteja varten.
  • 24:45 - 24:47
    Joo, myös, joo.
  • 24:47 - 24:48
    Ne vain
  • 24:48 - 24:49
    tältä EEPROMit suunnilleen näyttävät.
  • 24:49 - 24:51
    Toimittajat vain antavat sinun dumpata sen.
  • 24:51 - 24:52
    Se on vain jättimäinen heksadumppi.
  • 24:53 - 25:02
    Toimittaja, osanumero, sarjanumero, päivämääräkoodi, hauskasti tarpeeksi, päivämääräkoodi tuhmassa optiikassa, joka oli uudelleenohjelmoitu, oli kuin 2018, eivät selvästi tee 10Gb-optiikoita kovin usein
  • 25:02 - 25:03
    enää.
  • 25:04 - 25:06
    Joo.
  • 25:06 - 25:10
    Tämän heksasotkun sisällä on myös jossain, mitä se pystyy puhumaan.
  • 25:11 - 25:13
    Se ei edes maininnut olevansa kykenevä 10Gb:hen.
  • 25:13 - 25:17
    Se olisi voinut vain kääntää sen bitin ja olla rehellisempi, mutta miten vaan.
  • 25:17 - 25:26
    Joten vanhalla 1Gb:llä eri kanavalla, mikä tarkoitti, että minun piti mennä Slough’hun ja sotkea kaapeleita.
  • 25:27 - 25:28
    Se toimi oikeasti.
  • 25:28 - 25:35
    On todella vaikea löytää 720 mikrosekunnin kierrosaikaa oskilloskoopilla.
  • 25:35 - 25:40
    Ratkaisu, johon päädyin, oli napauttaa tuloja ja katsoa, missä vaiheessa aaltomuoto näyttää muuttuvan.
  • 25:40 - 25:47
    Oletan, että tämä on normaali tapa testata latenssia, se on noin 750 mikrosekuntia, mikä
  • 25:47 - 25:50
    valonnopeus lasissa on suunnilleen 143 kilometriä.
  • 25:51 - 25:53
    Tämä on suhteellisen pitkä linkki.
  • 25:53 - 25:55
    Tältä testauskokoonpano näytti.
  • 25:55 - 26:00
    Näissä pitkän matkan linkeissä et ole koskaan täysin varma, jos ollaan salaliittoteoriamoodissa.
  • 26:00 - 26:01
    Nämä voivat olla jonkun kuuntelussa.
  • 26:01 - 26:03
    Annoin heille kivan pienen lahjan.
  • 26:03 - 26:06
    Ajattelen mielelläni, että joku
  • 26:14 - 26:17
    takaraivossani, että joku näki tämän signaalin ja oli kuten, en tiedä, mitä se on.
  • 26:17 - 26:18
    Dekoodaa se.
  • 26:19 - 26:21
    Näyttää olevan TOSlink-signaali.
  • 26:21 - 26:23
    Soita se kaiuttimilla.
  • 26:25 - 26:29
    Ja sitten joku määrää Slough’n pommituksen tai jotain.
  • 26:29 - 26:33
    Joka tapauksessa, tämä on ollut näin pitkä projekti.
  • 26:33 - 26:35
    Olen niin iloinen, että se vihdoin saatiin tehtyä.
  • 26:36 - 26:39
    Tietenkin aina voi tehdä tulevaisuuden innovaatioita.
  • 26:39 - 26:51
    Teoriassa, jos itse moduuli ei, jos optiikka ei sisältänyt logiikkaa, joka tekee kanttiaallosta vielä kanttisemman, ohitamme retimerit, voisit oikeasti vain lähettää
  • 26:51 - 26:52
    raaka-ääntä suoraan alas.
  • 26:52 - 26:55
    Mikään ei estä sinua.
  • 26:55 - 26:59
    Se luultavasti tekisi laserin onnettomaksi, mutta nopeita voittoja.
  • 26:59 - 27:02
    Näin RF over fiber toimii.
  • 27:02 - 27:05
    Jotkut verkot ovat ikään kuin jumissa
  • 27:06 - 27:12
    kaapeli-TV:n ajamisessa optisten juttujen yli, koska se sopii heidän migraatioagendoilleen.
  • 27:12 - 27:14
    Voisit käyttää näitä optiikoita uudelleen.
  • 27:14 - 27:14
    Hyvin erilaisia.
  • 27:14 - 27:16
    Niissä on erilaisia komponentteja sisällä.
  • 27:17 - 27:21
    Voisit myös ilmeisesti YOLOttaa FM-signaalin suoraan tämän läpi.
  • 27:21 - 27:26
    Se ei kuulosta kovin hyvältä, mutta se muistuttaisi luultavasti musiikkia.
  • 27:26 - 27:31
    Toinen juttu, mitä voisit tehdä, on liittää modeemi molemmille puolille.
  • 27:32 - 27:35
    Tämä luultavasti loisi suurimman kaistanleveyden tuhlauksen.
  • 27:35 - 27:37
    optisessa tilassa.
  • 27:37 - 27:42
    Jotain, joka voisi luultavasti ajaa 25 gigabittiä, linkittyisi luultavasti 40 kilobittiin.
  • 27:42 - 27:46
    Oletan myös, että tämä räjäyttäisi täysin jonkun mielen, joka kuuntelee signaalia.
  • 27:57 - 27:58
    Joten, mitä olemme oppineet?
  • 27:58 - 28:01
    Voit lähettää hitaita signaaleja näiden optiikoiden kautta.
  • 28:01 - 28:06
    Joskus, tietenkin, joillakin optiikoilla on standardeja, mutta useimmilla ei ole.
  • 28:06 - 28:09
    Joskus, oikeilla laitteilla, voit lähettää niitä todella kauas.
  • 28:09 - 28:11
    Tälle ei ole hyvää syytä.
  • 28:12 - 28:18
    On IP-ratkaisuja melkein kaikelle, mitä voisit haluta tehdä tällä nyt.
  • 28:18 - 28:22
    Jos lähetät erityisesti ääntä, on nykyaikaisia juttuja kuten Dante tai AES.
  • 28:22 - 28:23
    En muista viimeisiä kahta numeroa.
  • 28:25 - 28:27
    Mutta tietäminen, miten asiat toimivat, on todella tärkeää.
  • 28:27 - 28:36
    Tieto siitä, miten maailman ydin on rakennettu, antaa sinun rakentaa paljon jännittävämpiä, paljon kamalampia ongelmia suurten ahdistusten aikoina.
  • 28:38 - 28:40
    Se ei välttämättä ole kunniakasta, mutta se voisi toimia.
  • 28:41 - 28:50
    Tiedän paljon enemmän optisesta tiedonsiirrosta kuin aloittaessani, ja yleisesti siitä, miten alani siirtää bittejä ympäriinsä, kerroksella, jolla en yleensä operoi kovin
  • 28:50 - 28:52
    paljon, ja ehkä sinäkin.
  • 28:53 - 28:53
    Ja sillä...
  • 28:53 - 28:55
    Haluaisin kiittää teitä.
  • 28:55 - 28:57
    Onko kysymyksiä?
  • 29:06 - 29:08
    Juontaja: Kiitos paljon.
  • 29:08 - 29:12
    Jos sinulla on kysymyksiä, asetu jonottamaan mikrofoneille.
  • 29:12 - 29:14
    Ne ovat ympäri huonetta.
  • 29:14 - 29:15
    Löydät ne, arvaan.
  • 29:15 - 29:18
    Ja meillä on jo kysymys internetistä.
  • 29:18 - 29:19
    Internet, ole hyvä.
  • 29:19 - 29:21
    Internet: Kyllä, on kysymys.
  • 29:21 - 29:27
    Onko helppo tapa selvittää, onko SFP-optiikassa mikrokontrolleri?
  • 29:27 - 29:31
    Ben: No, en sanoisi, että kaikissa on mikrokontrollereita.
  • 29:31 - 29:32
    Luultavasti päivämäärän perusteella.
  • 29:32 - 29:35
    Sanoisin, että joskus vuoden 2010 tienoilla.
  • 29:32 - 29:35
    Sanoisin, että joskus vuoden 2010 tienoilla.
  • 29:35 - 29:41
    niissä alkoi olla mikrokontrollereita laserin valon lukemiseen liittyviin juttuihin.
  • 29:41 - 29:46
    Hauska fakta: tapa, jolla tämä on toteutettu, on vain EEPROMin laajentaminen.
  • 29:46 - 29:50
    Joten EEPROMiin tulee toinen sivu, johon on dataa, jota ei voi kirjoittaa.
  • 29:50 - 29:53
    Joo, se on outo toteutus, mutta kai kaikki on hakkeroitu.
  • 29:53 - 29:55
    Joten, joo.
  • 29:56 - 29:57
    J: Kiitos.
  • 29:57 - 30:00
    Ja meillä on kysymys mikrofonilla yksi.
  • 30:00 - 30:00
    Ole hyvä.
  • 30:00 - 30:01
    M1: Kyllä.
  • 30:01 - 30:04
    Oletko yrittänyt parantaa TOSlink-signaalia...
  • 30:04 - 30:10
    lyhentämällä nousuaikaa pienellä differentiaalisella piirillä ennen sitä?
  • 30:11 - 30:12
    Ben: Joo, tuntuu siltä, että se on vähän...
  • 30:12 - 30:13
    Siis on monia tapoja, joilla voisit...
  • 30:13 - 30:15
    Esimerkiksi, muistatko, kun sanoin, että se ei toimi muxspondereissa?
  • 30:15 - 30:18
    Teoriassa voisit laittaa Ethernet...
  • 30:18 - 30:21
    Ethernet-esipaketin alkuun...
  • 30:21 - 30:24
    ja se voisi toimia toisella puolella.
  • 30:24 - 30:30
    Tuntuu siltä, että siinä vaiheessa vähän pilaat koko jutun hengen, koska olet tavallaan tehnyt Ethernet-mäisen TOSlinkin.
  • 30:30 - 30:32
    Joo.
  • 30:32 - 30:38
    Jotkut kytkimet, esimerkiksi, sallivat 100 megabitin käytön, vaikka ne olisivatkin 1 gigan kuitukytkimiä.
  • 30:38 - 30:43
    Ja tapa, jolla ne tekevät tämän kulissien takana, anteeksi, on että ne vain toistavat kehyksen kymmenen kertaa.
  • 30:44 - 30:48
    Ja toinen puoli toimii liian hitaasti huomatakseen, että näin tapahtuu.
  • 30:48 - 30:51
    Joten tuntuu siltä, että siinä vaiheessa vähän pilaat koko jutun.
  • 30:51 - 30:54
    Mutta voisit ehdottomasti tehdä paljon temppuja signaalin laadun parantamiseksi.
  • 30:54 - 30:58
    Onneksi TOSlink on hyvin anteeksiantava.
  • 30:58 - 31:00
    Joten tässä tapauksessa se ei ollut tarpeen.
  • 31:02 - 31:05
    J: Onko toinen kysymys internetistä?
  • 31:06 - 31:08
    Ei kysymyksiä internetistä.
  • 31:08 - 31:10
    Sitten ole hyvä, mikrofoni yksi, jatka.
  • 31:10 - 31:21
    M1: Ymmärsinkö oikein, että optisissa kaapeleissa on sähköisiä kytkimiä, kuten joskus sähkökaapeleihin laitetaan optisia kytkimiä?
  • 31:22 - 31:23
    Ben: En välttämättä ymmärrä kysymystäsi.
  • 31:23 - 31:30
    M1: Siis jos kytket laitteen, joskus laitetaan optinen kytkin väliin.
  • 31:30 - 31:35
    jotta laite ei palaisi, jos jotain kytketään väärin.
  • 31:35 - 31:40
    Joten laitetaanko optisiin kaapeleihin nyt sähköisiä kytkimiä?
  • 31:40 - 31:41
    Ben: No...
  • 31:42 - 31:46
    Joo, tavallaan.
  • 31:46 - 31:51
    Toinen korjaa EMI-ongelman ja toinen korjaa asiakasongelman.
  • 31:52 - 31:54
    Asiakkaat ovat mielestäni paljon vaarallisempia.
  • 31:54 - 31:55
    Haha.
  • 32:03 - 32:03
    Kiitos.
  • 32:03 - 32:06
    J: Seuraava kysymys mikrofonilta numero neljä, ole hyvä.
  • 32:06 - 32:08
    M4: Hei, kiitos esityksestä.
  • 32:09 - 32:13
    SFP:tä käytetään myös kuparipareihin.
  • 32:14 - 32:21
    Joten mietin, voisiko kokeilusi toimia myös kuparipareilla, vai onko siinä jotain eroa?
  • 32:21 - 32:23
    Ben: Joo, siis jossain...
  • 32:23 - 32:24
    En aio yrittää sitä.
  • 32:24 - 32:28
    Periaatteessa tapa, jolla nuo base-T-optiikat toimivat, on aika kauhea.
  • 32:28 - 32:30
    Siellä on periaatteessa...
  • 32:30 - 32:33
    Jos katsot niiden virrankulutusta, se on todella korkea.
  • 32:33 - 32:36
    Jos kosketat noita base-T-juttuja, ne ovat superkuumia.
  • 32:36 - 32:38
    Se johtuu siitä, että siellä pyörii nopea DSP.
  • 32:38 - 32:43
    Kupariparin standardi on aika erilainen kuin optinen standardi.
  • 32:43 - 32:46
    Joten siellä on periaatteessa vain DSP-siru, joka yrittää epätoivoisesti muuntaa niiden välillä.
  • 32:46 - 32:48
    Ja se tekee sen todella hyvin.
  • 32:48 - 32:49
    Mutta se on täysin erilainen teknologia.
  • 32:49 - 32:53
    Jos lähetät TOSlinkia tämän läpi, sillä ei ole aavistustakaan, mitä tapahtuu.
  • 32:53 - 32:53
    Okei.
  • 32:53 - 32:55
    M4: Kiitos.
  • 32:56 - 32:57
    J: Mikrofoni numero kolme, ole hyvä.
  • 32:58 - 32:58
    Hei.
  • 32:58 - 32:59
    M3: Kiitos esityksestä.
  • 33:00 - 33:02
    Meillä on sattumalta joitain laitteita New Yorkissa.
  • 33:02 - 33:03
    Haluaisitko...
  • 33:15 - 33:19
    M3: Haluaisitko kokeilla jotain vedenalaisen sukelluskaapelin kanssa?
  • 33:19 - 33:25
    Ben: Sukelluskaapelit ovat tavallaan mielenkiintoisia, koska en tiedä, mistä sukelluskaapelista puhut.
  • 33:25 - 33:31
    Mutta useimmissa sukelluskaapeleissa on nykyään periaatteessa pakotettu muxsponderi molemmissa päissä.
  • 33:31 - 33:33
    Ehkä tämä voisi toimia.
  • 33:33 - 33:38
    En pistäisi pahakseni aiheuttaa hauskinta virhettä heidän puolellaan.
  • 33:39 - 33:41
    Surullista on se, että...
  • 33:41 - 33:44
    Toivoin, että joku kysyisi, entä Atlantin ali?
  • 33:44 - 33:45
    Joo.
  • 33:45 - 33:54
    Surullista on, että jos olisin tehnyt tämän ehkä kymmenen vuotta sitten, olisi vielä ollut pari kaapelia, jotka eivät olleet pelkkiä muxspondereita molemmissa päissä.
  • 33:54 - 34:03
    Nykyään, ymmärtääkseni, kun ostat raakaa sukelluskaapelikapasiteettia, pelaat periaatteessa peliä muxsponderin kanssa toisella puolella.
  • 34:03 - 34:04
    Joten sinulla ei ole vaihtoehtoja.
  • 34:04 - 34:06
    Pitää asettaa hyvin tarkat kehystysajat.
  • 34:06 - 34:09
    Nämä jutut toimivat todella nopeasti.
  • 34:09 - 34:12
    Ja jos lähetät 2,5 megabittiä, luulen...
  • 34:12 - 34:15
    En ole edes varma, voiko laser pysyä päällä niin kauan.
  • 34:16 - 34:17
    Luulen, että se olisi hyvin onneton.
  • 34:17 - 34:18
    Olen valmis kokeilemaan.
  • 34:26 - 34:30
    J: Joten ehkä esitys ensi vuodelle tai sitä seuraavalle vuodelle.
  • 34:30 - 34:31
    Ben: Kaikki on mahdollista.
  • 34:31 - 34:34
    J: Onko toinen kysymys mikrofonilla numero yksi?
  • 34:34 - 34:35
    Jatka, ole hyvä.
  • 34:37 - 34:42
    M1: Puhuit DSL-modeemin liittämisen mahdollisuudesta siihen.
  • 34:42 - 34:45
    Aiotko tehdä sen joskus?
  • 34:45 - 34:48
    Ben: Joo, minulla on pari levyä valmiina.
  • 34:48 - 34:49
    Tarvitsee vain löytää...
  • 34:49 - 34:52
    Oudosti, minulla ei ole käsillä puhelinmodeemia.
  • 34:52 - 34:54
    Luulen, että sitä pitäisi muokata aika paljon.
  • 34:54 - 34:58
    Puhelinjärjestelmä toimii aika paljon korkeammalla jännitteellä kuin mitä tämä laite haluaisi.
  • 34:58 - 35:00
    Mutta joo, ei ole mitään syytä, miksi tätä ei voisi tehdä.
  • 35:00 - 35:02
    En vain ole vielä ehtinyt siihen.
  • 35:02 - 35:06
    Suurin ongelma tässä esityksessä on se, että mitä et näe, on se, että joka kerta...
  • 35:06 - 35:18
    joka kerta kun menin pidemmälle, se oli varmaan kolmen kuukauden prosessi, jossa etsin ihmisiä pubeista alaltani ja sanoin, no, lopulta olet aika tyytyväinen, kun sait
  • 35:18 - 35:19
    tehtyä 140 kilometriä.
  • 35:20 - 35:26
    Tietenkin, siinä välissä oli monia vääriä aloituksia, joissa ihmiset sanoivat, oi, anteeksi, meillä on muxsponderi toisessa päässä.
  • 35:26 - 35:28
    Sen voisi tehdä.
  • 35:28 - 35:28
    Se on houkuttelevaa.
  • 35:28 - 35:29
    Kuka tietää?
  • 35:29 - 35:34
    Seuraa minua Fediversessä, ja ehkä jonain päivänä näet minun luovan suurimman mahdollisen optisen kaistanleveyden tuhlauksen.
  • 35:36 - 35:37
    No, ei mahdollista.
  • 35:37 - 35:39
    Voitaisiin mennä pahempaan.
  • 35:41 - 35:42
    J: Kiitos.
  • 35:42 - 35:44
    Onko toinen kysymys internetistä?
  • 35:45 - 35:47
    Onko lisää kysymyksiä salissa?
  • 35:48 - 35:51
    En näe ketään suuntaavan mikrofoneille.
  • 35:51 - 35:55
    Joten anna minun sanoa suuret kiitokset tästä hienosta esityksestä.
  • 36:00 - 36:05
    Translated by Juho Tepponen KYBS2001 course assignment at JYU.FI
Title:
Going Long! Sending weird signals over long haul optical networks
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
36:16

Finnish subtitles

Revisions Compare revisions