< Return to Video

Going Long! Sending weird signals over long haul optical networks

  • 0:00 - 0:04
    Translated by Juho Tepponen KYBS2001
    course assignment at JYU.FI
  • 0:05 - 0:07
    38C3 preroll music
  • 0:08 - 0:10
    38C3 Pitkälle meneminen!
  • 0:10 - 0:14
    Outojen signaalien lähettäminen
    pitkän matkan optisissa verkoissa.
  • 0:17 - 0:21
    Juontaja: Seuraavan esityksen pitää
    Ben Cartwright Cox.
  • 0:22 - 0:24
    J: Hän on töissään järjestelmäinsinööri
  • 0:24 - 0:28
    ja sivutoimisesti huonojen
    ideoiden bloggaaja.
  • 0:28 - 0:31
    Hänen esityksensä käsittelee outojen
    signaalien lähettämistä
  • 0:31 - 0:33
    pitkän matkan optisissa verkoissa.
  • 0:34 - 0:37
    Voit liittyä hänen seikkailuunsa
    lähettämään outoja signaaleja
  • 0:37 - 0:39
    monien kilometrien päähän.
  • 0:39 - 0:45
    Ja ehkä rikkoa ennätyksiä kaistanleveyden
    tuhlaamisessa optisella
  • 0:45 - 0:47
    spektrillä vuonna 2024.
  • 0:47 - 0:48
    Pidä hauskaa.
  • 0:54 - 0:56
    Ben Cartwright Cox: Hei kaikille.
  • 0:56 - 0:57
    Moikka, olen Ben.
  • 0:57 - 1:00
    Tämä on esitys pitkistä signaaleista,
    kuten esiteltiin.
  • 1:00 - 1:01
    Moikka, olen Ben.
  • 1:01 - 1:06
    Saatat muistaa minut päivätyöstäni, jossa
    pyöritän verkkoarkkitehtuurisivustoa
  • 1:06 - 1:07
    nimeltä BGP Tools
  • 1:07 - 1:10
    Puhuin täällä CCC:ssä aiemmin
    DOS-virusten syväsukelluksesta.
  • 1:10 - 1:12
    Tämä aihe on hieman erilainen.
  • 1:12 - 1:16
    Olen myös tehnyt muuta,
    kuten pelannut taistelulaivaa BGP:llä.
  • 1:16 - 1:17
    Jotkut eivät tykänneet siitä.
  • 1:17 - 1:22
    Ja sitten jotain blogijuttuja
    USB-ajureista ja hätäisesti
  • 1:22 - 1:24
    ostetuista taikalaatikoista.
  • 1:24 - 1:28
    Tärkeintä on, että tykkään todella
    tietää, miten asiat toimivat.
  • 1:28 - 1:33
    Elämän nyrkkisääntöni on, että teknologia
    on joko todella fiksua tai
  • 1:33 - 1:35
    uskomattoman typerää.
  • 1:35 - 1:38
    Haluan tietää, kumpaa se on,
    ennen kuin käytän sitä.
  • 1:38 - 1:44
    Nykyään internetin runkoverkko
    on lähes kokonaan optinen.
  • 1:46 - 1:49
    Optinen verkko on todella outo maailma.
  • 1:49 - 1:51
    Siellä on ikään kuin kolme eri universumia
  • 1:51 - 1:54
    On laitteet itse,
  • 1:54 - 1:56
    mitä laitteet puhuvat sähköisellä puolella
  • 1:56 - 1:58
    Ja sitten on itse fyysinen optinen puoli.
  • 1:58 - 2:00
    Ala päätti kauan sitten,
  • 2:01 - 2:07
    ettei kaikkien tarpeita eri lasereille,
    pituuksille ja vahvistuksille
  • 2:07 - 2:09
    voida tyydyttää.
  • 2:09 - 2:12
    Joten sen sijaan, kuten tässä kuvassa
    näkyy, monet näistä ovat
  • 2:12 - 2:13
    liitettäviä moduuleja
  • 2:13 - 2:17
    Itse kytkin tai reititin on vain kasa
    reikiä, joihin voi liittää moduuleja.
  • 2:19 - 2:24
    On paljon erilaisia moduuleja, erilaisia
    aallonpituuksia tai värejä ja erilaisia
  • 2:24 - 2:27
    protokollia, joita laite voi
    lähettää siitä reiästä.
  • 2:27 - 2:30
    On myös erilaisia optisia kuitukaapeleita.
  • 2:31 - 2:34
    Nykyään suurin osa on yksimuotokuitua.
  • 2:34 - 2:38
    Jostain syystä, kun CCC:n verkko uusittiin
    muutama vuosi sitten
  • 2:38 - 2:39
    valittiin monimuotokuitu.
  • 2:39 - 2:41
    Se oli mielenkiintoinen päätös.
  • 2:41 - 2:44
    Kysy NOC:ilta siitä.
  • 2:44 - 2:46
    Yleensä on vain kahta päätyyppiä kuitua.
  • 2:47 - 2:52
    Keskimääräinen tylsä internet-
    palveluntarjoajan verkko, kontekstina,
  • 2:52 - 2:54
    matkasi internetissä näyttää
    suunnilleen tältä.
  • 2:54 - 2:59
    ISP:llä on SFP+-portti, 10 gigabitin
    portti kytkimessä.
  • 2:59 - 3:03
    He ovat todennäköisesti ostaneet sen
    liitettävän moduulin joltakin
  • 3:03 - 3:05
    valmistajalta tai kolmannelta osapuolelta
  • 3:05 - 3:10
    Monet näistä optiikoista valmistetaan
    luultavasti alle kymmenessä tehtaassa.
  • 3:10 - 3:11
    Todennäköisesti vain noin viidessä.
  • 3:12 - 3:14
    Lopulta ne tehdään samoissa tehtaissa.
  • 3:14 - 3:16
    Ainoa todellinen ero on,
  • 3:16 - 3:18
    kuinka paljon välikädet
    veloittavat toisiltaan.
  • 3:18 - 3:21
    Jotkut tarjoavat myös tukea.
  • 3:21 - 3:25
    Kytkimen siru sylkee ulos
    jonkinlaisen signaalin.
  • 3:25 - 3:28
    Optiikka tekee jotain suhteellisen
    yksinkertaista muuttaakseen
  • 3:28 - 3:29
    sen laservaloksi.
  • 3:29 - 3:31
    Toisessa päässä tapahtuu
    vastakkainen vaihto.
  • 3:31 - 3:35
    Databitit vaihdetaan toivottavasti
    samassa järjestyksessä, ja
  • 3:35 - 3:37
    kissavideoita vaihdetaan.
  • 3:37 - 3:41
    Juttu on siinä, että nämä
    optiikat ovat yllättävän tyhmiä.
  • 3:43 - 3:44
    Ei aina täysin totta.
  • 3:44 - 3:49
    Ohitamme lyhyesti näiden liitettävien
    objektien olemassaolon, joissa
  • 3:49 - 3:51
    on täysiä prosessoreita.
  • 3:51 - 3:55
    Esimerkiksi voit saada sellaisia,
    joissa on täysi VDSL-modeemi.
  • 3:55 - 4:01
    Bloggasin aiemmin kiinnostavasta
    venäläisestä valmistajasta, jolla
  • 4:01 - 4:04
    oli optiikka, joka pyöritti
    täyttä Debian Linux -ympäristöä.
  • 4:05 - 4:06
    Todella siisti optiikka.
  • 4:06 - 4:11
    Ei ole aikaa mennä tähän tarkemmin, mutta
    se on kiehtova laite, luultavasti
  • 4:11 - 4:13
    erinomainen vakoiluun.
  • 4:13 - 4:19
    Samaan tapaan on laite, jolla voit saada
    nykyaikaisen kodin kuituinternetin,
  • 4:19 - 4:23
    G-PONin, myös SFP:hen, mikä
    on varmasti hyödyllistä joillekin,
  • 4:23 - 4:25
    jotka haluavat kompaktimpaa
    infrastruktuuria.
  • 4:25 - 4:28
    Ohitamme nämä, koska niissä
    on täysiä tietokoneita.
  • 4:28 - 4:31
    Jälleen kerran, tämä ei ajattele.
  • 4:31 - 4:32
    Siellä ei ole paljon älyä.
  • 4:32 - 4:35
    Pieni varoitus, niissä on EEPROM-muisteja.
  • 4:35 - 4:36
    Tästä tulee tärkeää myöhemmin.
  • 4:36 - 4:42
    Kytkin voi yleensä lukea tämän EEPROMin ja
    sanoa, ettet ostanut sitä minun
  • 4:42 - 4:45
    valmistajaltani, joten sinulta
    veloitetaan enemmän.
  • 4:46 - 4:50
    Haluaisin tietää historialliset syyt,miksi
    tämä EEPROM on olemassa, mutta miten vaan.
  • 4:50 - 4:53
    Joskus siellä on myös pieni
    mikrokontrolleri, joka kertoo hyödyllistä
  • 4:53 - 4:56
    tietoa, kuten kuinka kirkasta
    on saapuva valo.
  • 4:56 - 5:01
    Tämä on hyödyllistä, koska joskus, jos
    lähetät liikaa valoa toiseen päähän,
  • 5:01 - 5:03
    se voi tehdä optisen vastineen
    syttymiselle tuleen.
  • 5:03 - 5:05
    Tai sokaistua tai häikäistyä.
  • 5:05 - 5:06
    Sitä halutaan välttää.
  • 5:06 - 5:09
    Tai ainakin haluat, että kytkin varoittaa
    , kun näin tapahtuu.
  • 5:09 - 5:13
    Nykyään asiat nopeutuvat.
  • 5:13 - 5:18
    Keskimääräinen nopeampi tylsä ISP-verkko
    käyttää paljon isompaa porttia tai reikää
  • 5:18 - 5:20
    kytkimessä, nimeltään QSFP28.
  • 5:20 - 5:23
    He luultavasti käyttävät QSFP28-optiikkaa,
    jonka he ovat ostaneet samalta
  • 5:23 - 5:25
    valmistajalta kuin kytkimensä.
  • 5:25 - 5:29
    Riippuen optiikasta, ohitan henkisesti
    100G:n täydellisen
  • 5:29 - 5:31
    spesifikaatiosekaannuksen.
  • 5:31 - 5:32
    On erilaisia siruja.
  • 5:32 - 5:35
    Niitä käytetään muuntamaan kytkimen
    lähettämä signaali haluttuun muotoon
  • 5:35 - 5:39
    riippuen siitä, kuinka pitkälle pitää
    mennä, ja tarvitaan viileämpää
  • 5:39 - 5:41
    signaalinkäsittelyä erikoistapauksiin.
  • 5:41 - 5:42
    Erikoistapauksiin.
  • 5:42 - 5:48
    Jos olet saanut tähdet kohdilleen,
    toisessa päässä tapahtuu päinvastainen,
  • 5:48 - 5:51
    databittejä vaihdetaan ja kissavideoita
    vaihdetaan 100 tai
  • 5:51 - 5:52
    400 gigabitin nopeudella.
  • 5:52 - 5:55
    Nämä optiikat ovat hieman fiksumpia,
    kuten olen saattanut vihjata.
  • 5:55 - 6:04
    Hienot optiikat alussa sanoivat, että
    olisi kiva, jos meillä olisi
  • 6:04 - 6:06
    40 gigabitin Ethernet.
  • 6:06 - 6:10
    He vain tekivät optiikoita
    yksinkertaisella tavalla.
  • 6:10 - 6:14
    He periaatteessa vain tekivät neljä 10
    gigabitin optiikkaa yhteen pakettiin
  • 6:14 - 6:16
    ja kutsuivat sitä quad SFP:ksi.
  • 6:16 - 6:18
    Sama tapahtui 100 gigabitin kanssa.
  • 6:18 - 6:20
    Päästiin siihen pisteeseen,
    että pystyttiin tekemään
  • 6:20 - 6:25
    25 gigabittiä yhdellä kaistalla ja
    sitten se vain kerrottiin neljällä.
  • 6:25 - 6:28
    Nyt sinulla on 400 gigabitin optiikka
    tai 100 gigabitin optiikka.
  • 6:28 - 6:31
    Voit kuvitella, mistä 400
    gigabitti koostuu.
  • 6:32 - 6:35
    Joskus tämä vaatii edistyneitä siruja.
  • 6:35 - 6:43
    Joskus optisten olosuhteiden vuoksi pitää
    muuntaa nämä neljä signaalikaistaa
  • 6:43 - 6:45
    yhdeksi todella nopeaksi signaaliksi.
  • 6:45 - 6:48
    Tämä vaatii käsittelyä liitettävällä
    puolella.
  • 6:48 - 6:51
    Itse asiassa aika vaikuttavaa käsittelyä.
  • 6:51 - 6:54
    Jos sinulla on Intel-läppäri, tämän
    moduulin siru on luultavasti pienempi
  • 6:54 - 6:56
    prosessisolmuna kuin läppärisi siru.
  • 6:56 - 6:58
    Tarkoitan, se on Intel, mutta tiedäthän.
  • 6:59 - 7:02
    Optiikat myös kuluttavat melkoisesti
    virtaa.
  • 7:02 - 7:06
    Joten kyse ei ole vain laserin
    pyörittämisestä, vaan myös melko
  • 7:06 - 7:09
    vaikuttavan DSP:n ja tietokoneen
    pyörittämisestä sen sisällä.
  • 7:09 - 7:13
    Riippuen optiikan tyypistä, ne voivat olla
    hyvin halpoja, ne joissa ei ole aivoja ja
  • 7:13 - 7:17
    digitaalista signaalinkäsittelyä, tai ne
    voivat olla hyvin kalliita.
  • 7:17 - 7:21
    Mutta ne pystyvät myös menemään
    satoja kilometrejä DSP:n avulla.
  • 7:22 - 7:25
    Tietenkin muitakin optiikkatyyppejä
    on saatavilla.
  • 7:25 - 7:28
    En käy läpi kaikkia, koska se olisi
    uuvuttavaa.
  • 7:29 - 7:32
    On erilaisia käyttökohteita,
    erilaisia alan standardeja.
  • 7:32 - 7:38
    Yli 400 gigabitin yleisten käyttöönottojen
    jälkeen mennään kohti 800 gigabittiä,
  • 7:38 - 7:41
    1,6 terabittiä yhdellä linkillä on
    horisontissa.
  • 7:41 - 7:43
    Niitä käytetään eri paikoissa erilaisissa
    käyttökohteissa.
  • 7:43 - 7:45
    Kuitenkin on yksi iso juttu.
  • 7:45 - 7:48
    Mielestäni ihmiset unohtavat yhen
    asian optisessa tiedonsiirrossa.
  • 7:48 - 7:51
    Kotiteatterilaitteet käyttävät myös
    optista äänensiirtoa.
  • 7:51 - 7:54
    Joten kotiteatterisi, käyttää myös
    optista tiedonsiirtoa
  • 7:54 - 7:59
    Jos olet joskus katsonut tietokoneesi
    taakse ja miettinyt, mikä ihme tuo pieni
  • 7:59 - 8:02
    punainen LED on, se on Toslink tai SPDIF
    riippuen siitä, mitä
  • 8:02 - 8:03
    Wikipedia-artikkelia luet.
  • 8:03 - 8:06
    Toslinkia käyttää kahdenlaisia ihmisiä.
  • 8:06 - 8:09
    On aitoja ihmisiä, joilla on
    maadoitusongelmia, jolloin kuuluu
  • 8:09 - 8:13
    verkkovirran huminaa, ja se on todella
    ärsyttävää päästä eroon, ja sitten on
  • 8:13 - 8:14
    ihmisiä, jotka vain haluavat
  • 8:14 - 8:16
    näyttää coolilta, käyttämällä optista
    siirtoa
  • 8:16 - 8:17
    Ymmärrän sen täysin.
  • 8:17 - 8:22
    Toslink on huomattavan hidas
    optisena siirtona.
  • 8:22 - 8:26
    Se on noin 10 megabittiä, jos speksataan
    7.1 surround-äänelle.
  • 8:26 - 8:30
    Realistisesti, jos lähetät stereoääntä, se
    on vain kaksi tai kolme megabittiä.
  • 8:30 - 8:32
    Aallonpituus ei ole oikeastaan edes laser.
  • 8:32 - 8:34
    Se on vain punainen LED melkein
    kaikissa tapauksissa.
  • 8:34 - 8:39
    Ja kaapelit ovat muovia, noin
    millimetrin paksuisia.
  • 8:39 - 8:43
    Speksattu maksimipituus on 10 metriä.
  • 8:43 - 8:47
    Koska tämän kaapelin ydin on 1 mm paksu.
  • 8:49 - 8:51
    Tämä on iso ero
  • 8:51 - 8:58
    verrattuna internetverkkoihin, joissa
    meillä on 9 mikronin paksuisia lasiytimiä.
  • 8:59 - 9:07
    Syynä siihen, miksi tämä on huono, on se,
    että jos sinulla on lasiputki ja lähetät
  • 9:07 - 9:11
    laserin sen läpi, fysiikka, signaalisi
    pomppii, toivottavasti ei liikaa,
  • 9:11 - 9:13
    putkessa, kunnes se pääsee perille.
  • 9:13 - 9:18
    Ongelma on, että et koskaan saa
    täydellistä sisäänmenoa, joten signaali
  • 9:18 - 9:20
    tulee toisesta päästä hieman vääristyneenä
  • 9:20 - 9:24
    Jos lähetät paljon pulsseja,
  • 9:24 - 9:28
    signaali ikään kuin hajoaa matkalla
    verkossa.
  • 9:28 - 9:32
    Tässä on kiva pieni simulaatio siitä,
    miltä tämä näyttää todellisuudessa.
  • 9:32 - 9:36
    Tässä on joitakin parametreja, kuten 140
    kilometriä, ja kuten näet lopussa,
  • 9:36 - 9:39
    signaali toisella puolella ei välttämättä
    ole täysin luettavissa.
  • 9:39 - 9:41
    Tämän voi korjata kahdella tavalla.
  • 9:41 - 9:44
    Voit ilmeisesti olla lähettämättä niin
    pitkälle.
  • 9:45 - 9:46
    Se ei ole hyvä vastaus.
  • 9:46 - 9:50
    Voit myös pienentää ytimen kokoa,
  • 9:50 - 9:53
    mikä auttaa estämään signaalin
    pomppimista liikaa.
  • 9:54 - 9:58
    Tämä tekee kuidusta kalliimpaa,
    mutta nykyään se ei ole ongelma.
  • 9:59 - 10:04
    Joka tapauksessa, ajattelin, että nämä
    asiat ovat liian tyhmiä välittääkseen,
  • 10:04 - 10:06
    mitä niille syötetään useimmiten.
  • 10:06 - 10:11
    Joten, voisimmeko tehdä 10 km:n Toslinkin?
  • 10:15 - 10:19
    Tätä varten meidän pitää katsoa, mitä
    näiden optiikoiden takana on, näissä
  • 10:19 - 10:20
    liitettävissä moduuleissa.
  • 10:20 - 10:24
    Ohitamme pinnit, jotka liittyvät aivojen
    kanssa puhumiseen.
  • 10:24 - 10:28
    Emme ole kiinnostuneita aivoista täällä,
    vaan siitä, että päästään 10 kilometriin
  • 10:28 - 10:29
    tai pidemmälle.
  • 10:29 - 10:34
    Pohjimmiltaan on lähetys puoli laserin
    virran syöttöön, vastaanottopuoli saapuvan
  • 10:34 - 10:37
    vahvistimen virran syöttöön ja
    differentiaaliset signaalipinnit.
  • 10:37 - 10:39
    Nämä ovat luultavasti ainoat asiat,
    joita tarvitsemme.
  • 10:39 - 10:44
    Kaverini teki joitakin Osmicom-
    kokeilukortteja.
  • 10:44 - 10:46
    Pelkkä mukavuusjuttu, mutta
    niissä on 5 voltin virta.
  • 10:47 - 10:49
    Moduulit toimivat 3,3 voltilla.
  • 10:49 - 10:52
    Maailmani on enimmäkseen 5 volttia,
    koska leikin Arduinoiden kanssa
  • 10:52 - 10:53
    enimmäkseen.
  • 10:53 - 10:56
    Mukana tulee kasa kivoja pinnejä ja
    paljastaa ne, yms.
  • 10:56 - 11:00
    Myös kriittisesti, siinä on pari linja-
    ajuria, jotka tekevät signaalista hieman
  • 11:00 - 11:02
    ystävällisemmän käsitellä.
  • 11:02 - 11:05
    Tämä periaatteessa vain saa asiat
    värisemään oikein, näin kuvailen
  • 11:05 - 11:06
    sen parhaiten.
  • 11:06 - 11:11
    Jos olet joskus katsonut balansoitua
    ääntä, se on vähän sama juttu.
  • 11:11 - 11:14
    Se vain tekee signaalista vaikeammin
    korruptoituvan pitkillä
  • 11:14 - 11:15
    kaapelijuoksuilla.
  • 11:16 - 11:20
    Kun otetaan huomioon, että nopeat
    digitaaliset ympäristöt ovat hyvin
  • 11:20 - 11:23
    meluisia ja vaikeita saada oikein,
    tämä on aika kriittistä.
  • 11:23 - 11:27
    Jos katsot oskilloskoopilla,
    ääni näyttää tältä.
  • 11:28 - 11:31
    Aivan eri aikaskaalalla, tältä
    näyttää SPDIF.
  • 11:31 - 11:33
    Melko normaalin näköinen digitaalinen
    signaali.
  • 11:33 - 11:35
    Noin kaksi megahertsiä sekunnissa.
  • 11:35 - 11:36
    Melko nopeaa.
  • 11:36 - 11:39
    Tällainen oli karkea kokeellinen
    kokoonpano, joka minulla oli.
  • 11:39 - 11:45
    Menin eBayhin ja ostin analogia-digitaali
    -muuntimia ja digitaali-analogia-
  • 11:45 - 11:47
    muuntimia ja yritin tehdä hyvin
    monimutkaisen silmukan.
  • 11:47 - 11:49
    Ja se toimi.
  • 11:49 - 11:52
    Lopulta se ei näyttänyt
    lentokenttäystävälliseltä.
  • 11:52 - 11:55
    Luulen, että lensin tämän kanssa kerran.
  • 11:56 - 11:57
    Melko mielenkiintoinen keskustelu.
  • 11:57 - 11:59
    Mutta se toimii.
  • 11:59 - 12:05
    Jos katsot molempia siirron puolia, näet
    34 nanosekunnin välin, mikä on aika
  • 12:05 - 12:07
    hyvä, koska käyttämäni
    kaapelipatchi oli noin 500
  • 12:07 - 12:08
    senttimetriä.
  • 12:09 - 12:13
    Joten se on rauhoittavaa, että
    valonnopeus toimii, ilmeisesti.
  • 12:19 - 12:20
    Sanot niin.
  • 12:20 - 12:24
    Sanon sen kuin se olisi yllättävää, mutta
    on aina hyvä varmistaa nämä asiat.
  • 12:24 - 12:28
    Muuten, jos et validoi perusoletuksiasi,
    päädyt hulluihin juttuihin.
  • 12:28 - 12:30
    Mutta entä jos voisimme mennä
    pidemmälle?
  • 12:30 - 12:34
    Ilmeisesti viisi metriä on vielä muovisen
    ydinkaapelin mahdollisuuksien rajoissa.
  • 12:36 - 12:40
    Kaverillani on kaksi datakeskusta nurkan
    takana.
  • 12:40 - 12:43
    On Telehouse, joka pyörittää paljon
    Britannian internetinfrastruktuuria, ja
  • 12:43 - 12:45
    toinen datakeskus nimeltä IP House.
  • 12:45 - 12:48
    Kaverini on sekä IP Housessa että
    Telehousessa ja hänellä on niiden välissä
  • 12:48 - 12:49
    pimeä kuitu. No,
  • 12:49 - 12:51
    lainasin kanavan hänen multiplekseriltään.
  • 12:51 - 12:57
    Hän oli tarpeeksi luottavainen antaakseen
    minun työntää oudon signaalin hänen
  • 12:57 - 13:00
    tuotantoverkkoonsa, olen ikuisesti
    kiitollinen, koska hän oli
  • 13:00 - 13:01
    ensimmäinen uhrikaritsa.
  • 13:01 - 13:04
    Tältä kokoonpano suunnilleen näytti.
  • 13:04 - 13:08
    Näin nämä jutut toimivat: laserit
    ampuvat hieman eri väriä.
  • 13:08 - 13:12
    Olemme kaukana siitä, mitä voit nähdä
    silmilläsi, mutta näen sen väreinä, ja
  • 13:12 - 13:14
    suurin osa alasta näkee sen väreinä.
  • 13:14 - 13:15
    Se ampuu eri värejä alas.
  • 13:15 - 13:17
    Tässä laatikossa on prisma.
  • 13:17 - 13:20
    Se erottaa signaalin toisella puolella
    ja multipleksoi sen yhdeksi.
  • 13:20 - 13:22
    Yllättävän yksinkertaista tavaraa.
  • 13:22 - 13:27
    Kriittistä on, että se antaa sinun
    työntää useita piirejä yhteen kuituun.
  • 13:27 - 13:31
    Tämä on mahtavaa, koska maan alla
    oleva kuitu on vähän kallista.
  • 13:31 - 13:34
    Ja pidemmän matkan maan alla oleva
    kuitu on vielä kalliimpaa.
  • 13:34 - 13:38
    Joten haluat saada parhaan vastineen
    rahallesi, kun mennään pitkiä matkoja.
  • 13:38 - 13:43
    Tai joskus, jos olet datakeskuksissa jotka
    veloittavat 200 puntaa kuussa pelkästä
  • 13:43 - 13:47
    kaapelin pitämisestä siellä, saatat haluta
    tehdä tämän myös telineiden välillä.
  • 13:47 - 13:48
    Se on eri juttu.
  • 13:48 - 13:50
    Mutta se toimi.
  • 13:50 - 13:54
    Kannettava kaiutin, en tiedä, mitä
    datakeskuksen henkilökunta ajatteli
  • 13:54 - 13:56
    minusta, kun he näkivät tämän, mutta
    kokoonpano toimi.
  • 13:56 - 13:59
    Suurin ongelma oli taistelu kannettavaa
    kaiutinta vastaan.
  • 13:59 - 14:01
    Täällä on aika meluisaa.
  • 14:01 - 14:06
    Kriittisesti, se ei tuhonnut suhteellisen
    kallista optiikkaa, joka tuottaa tämän
  • 14:06 - 14:07
    mukavan aallonpituuden.
  • 14:07 - 14:09
    Rauhoittavaa.
  • 14:09 - 14:13
    Oskilloskoopilla on vähän vaikea nähdä,
    mutta jos katsot tarkasti, voit jotenkin
  • 14:13 - 14:15
    nähdä bittivirran vastaavuuden.
  • 14:15 - 14:18
    Ja väli on noin 11 mikrosekuntia.
  • 14:18 - 14:22
    Laitamme sen Wolfram Alphaan, se
    on noin 2 km, mikä on rauhoittavaa.
  • 14:23 - 14:26
    Toisella puolella on silmukka, noin 600
    metrin päässä.
  • 14:26 - 14:28
    Se ei ole 600 metriä, odottaisit 1 km,
    eikö?
  • 14:28 - 14:32
    Mutta ongelma on, että rakennukset
    ovat kolmiulotteisia.
  • 14:32 - 14:37
    On paljon kytkentöjä, joihin voi helposti
    osua.
  • 14:37 - 14:43
    Olen kuullut tarinan, että yhdessä
    datakeskuksessa patch-kaapeli
  • 14:43 - 14:45
    datakeskuksen toisesta osasta
    toiseen oli yli 2 km.
  • 14:45 - 14:49
    En tiedä, miten se tehdään, mutta
    3D-tila on outo juttu.
  • 14:50 - 14:52
    Mutta entä jos voisimme mennä
    pidemmälle?
  • 14:53 - 14:59
    Pidemmän matkan vaihtoehto on yleensä
    jotain nimeltä DWDM, joka on kuin aiemmin
  • 14:59 - 15:01
    puhumamme värillinen juttu,
    mutta tiheämpää.
  • 15:01 - 15:04
    Siirrytään 8 kanavasta 32 kanavaan.
  • 15:05 - 15:11
    Kriittistä on, että signaali itsessään on
    paljon tarkempi, ja laserin fysiikka on
  • 15:11 - 15:13
    paljon mielenkiintoisempaa.
  • 15:13 - 15:14
    Se käyttää lämpötilan säätöä,
  • 15:14 - 15:16
    jotta voidaan
  • 15:16 - 15:21
    säätää tarkasti ulostulevan valon
    aallonpituutta tekemällä laserista
  • 15:21 - 15:25
    viileämpi tai kuumempi riippuen
    tarvittavasta aallonpituudesta.
  • 15:25 - 15:28
    Joten tässä on mukana aika siistiä
    fysiikkaa, tai kuumaa fysiikkaa.
  • 15:29 - 15:34
    Sivuhuomautus: tämä toimii todella hyvin
    tietyn tyyppisen vahvistimen kanssa.
  • 15:34 - 15:38
    Jos haluat vahvistaa tätä eteenpäin, se
    osuu juuri oikeaan taajuusalueeseen, joka
  • 15:38 - 15:40
    on täydellinen näille vahvistimille.
  • 15:40 - 15:44
    En aio selittää, miten Erbium Doped Fiber
    Amplifiers toimivat.
  • 15:44 - 15:50
    Jos katsot niitä, se tuntuu oudolta ja
    fysiikan bugilta, en ole optisen fysiikan
  • 15:50 - 15:54
    ihminen, mutta luin sen ja olin lievästi
    peloissani.
  • 15:54 - 15:56
    Muita pidemmän matkan vaihtoehtoja
    on saatavilla.
  • 15:57 - 16:04
    Useimmiten, jos tarjoat optisia ratkaisuja
    verkkoasiakkaille, et halua asiakkaidesi
  • 16:04 - 16:06
    käyttävän multiplekseriasi suoraan.
  • 16:06 - 16:09
    Et luultavasti luota heihin lähettämään
    oikeanlaista laseria.
  • 16:09 - 16:14
    Et luultavasti luota siihen, etteivät he
    vahingossa ota 2 dollarin eBayn 5W
  • 16:14 - 16:17
    laserpointteria ja työnnä sitä
    sinne ja räjäytä kaiken.
  • 16:17 - 16:23
    Sen sijaan käytetään transponderia, joka
    on periaatteessa jotain, mikä kopioi ja
  • 16:23 - 16:26
    liittää signaalin yhdestä portista
    toiseen.
  • 16:26 - 16:32
    Ideana on, että voit luovuttaa asiakkaalle
    tavallisen halvan optiikan, joka
  • 16:32 - 16:36
    asiakkaalla todennäköisesti on käsillä,
    ja sitten voit asentaa oudon optiikan
  • 16:36 - 16:37
    omalle puolellesi.
  • 16:37 - 16:40
    Voit myös mennä ja vaihtaa oudon
    optiikan omalla puolellasi.
  • 16:40 - 16:42
    Joten minun signaalini, tai tulevaisuuden
  • 16:42 - 16:46
    nämä oudot TOSlink-signaalit toimivat
    transpondereissa, koska ne ovat
  • 16:46 - 16:48
    periaatteessa vain kopioivia ja
    liittäviä laitteita.
  • 16:48 - 16:51
    On kuitenkin yhteensopimattomia
    pitkän matkan vaihtoehtoja.
  • 16:51 - 16:57
    On jotain nimeltä muxsponder, koko
    laajempi linjajärjestelmä, tuotesarja,
  • 16:57 - 17:01
    joka tekee paljon enemmän käsittelyä
    saapuvan signaalin kanssa.
  • 17:01 - 17:05
    Ne tekevät tämän periaatteessa
    nopeuttamalla, kehystämällä, ymmärtämällä
  • 17:05 - 17:10
    mitä heillä on ja sitten multipleksoimalla
    sen paljon nopeampaan signaaliin.
  • 17:10 - 17:13
    Joku voisi lähettää 1 gigabitin piirin,
  • 17:13 - 17:16
    ja se olisi 100 gigabitin säde, joten voit
    saada paljon enemmän asiakkaita
  • 17:16 - 17:17
    samaan paikkaan.
  • 17:17 - 17:21
    Niillä on edelleen aikarajoituksia eivätkä
    ne ylivaraa kapasiteettia, mutta se
  • 17:21 - 17:23
    on vain paljon nopeampaa.
  • 17:23 - 17:27
    Ilmeisesti tehokkuus on pelin nimi ihmiset
    pitävät näistä, koska ne ovat tehokkaita.
  • 17:27 - 17:29
    Voit tienata enemmän rahaa.
  • 17:29 - 17:35
    Koska muxsponderit ymmärtävät aktiivisesti
    Ethernetiä ja Fibre Channelia ja mitä
  • 17:35 - 17:39
    tahansa, jos työnnät Toslinkia näihin,
    ne eivät ymmärrä, mitä on tekeillä.
  • 17:39 - 17:40
    tekeillä.
  • 17:40 - 17:44
    Ongelma on, että monet ihmiset ottavat
    näitä käyttöön, koska ne ovat
  • 17:44 - 17:45
    hyvin tehokkaita.
  • 17:45 - 17:50
    Jos kyselet piireissä, että lainaisin
    kanavan, joka menee niin pitkälle kuin
  • 17:50 - 17:54
    mahdollista, he eivät voi auttaa,
    koska heillä on muxspondereita.
  • 17:54 - 17:57
    Kuitenkin, kaverini.
  • 18:00 - 18:04
    Datakeskus, jota pyöritän yrityksessäni,
    on Brick Lanella Lontoossa.
  • 18:04 - 18:08
    Ja sitten, jälleen kerran Telly House,
    kaverillani on tämä piiri.
  • 18:08 - 18:11
    Ja hän on, jälleen kerran, yllättävän
    luottavainen.
  • 18:11 - 18:13
    Varmaan, koska en räjäyttänyt edellisen
    kaverin verkkoa
  • 18:14 - 18:20
    Joten menin Telehouseen, laitoin pienen
    silmukan, palasin Brick Lanen
  • 18:20 - 18:25
    datakeskukseen, laitoin vekottimeni
    muxiin, ja se toimi, en räjäyttänyt sitä.
  • 18:25 - 18:30
    Kierrosaika oli 84 mikrosekuntia, joten
    noin 116 kilometriä lasiputkea.
  • 18:30 - 18:35
    Piti lisätä noin kymmenen desibeliä
    optista vaimennusta.
  • 18:35 - 18:38
    Käyttämäni optiikat olivat hieman herkkiä.
  • 18:38 - 18:40
    Ne on suunniteltu menemään 140 kilometriä,
  • 18:40 - 18:44
    joten jos vain käännät niiden signaalin
    takaisin, se on liian kirkasta.
  • 18:44 - 18:47
    Se häikäisee itsensä ja luultavasti
    polttaa ilmaisimensa.
  • 18:47 - 18:51
    Joten laitat optisen vaimentimen.
  • 18:51 - 18:53
    Se tekee siitä hieman hiljaisemman tai
    vähemmän kirkkaan.
  • 18:54 - 18:56
    Entä jos voisimme mennä pidemmälle?
  • 18:58 - 18:59
    Kaupunkien välinen.
  • 18:59 - 19:00
    Kaupunkien välinen.
  • 19:00 - 19:04
    Internet-vaihto Lontoossa sattui olemaan
    varakanava, niin sanottu DWDM-kanava,
  • 19:04 - 19:14
    Slough’n Lontoo 6:n, joka ei ole Lontoossa
    vaan Slough’ssa, ja LD8:n välillä joka on
  • 19:14 - 19:16
    Lontoon Docklandsissa.
  • 19:16 - 19:18
    Tämä on kaupunkien välistä.
  • 19:18 - 19:22
    Se täytyy myös vahvistaa, koska
    se on melko kaukana.
  • 19:22 - 19:23
    Se on noin 73 kilometriä.
  • 19:23 - 19:25
    Tässä se on kartalla.
  • 19:25 - 19:28
    Myös, tiedäthän...
  • 19:30 - 19:34
    Olen aika järkyttynyt, että datakeskusala
    pitää Slough’ta Lontoona.
  • 19:34 - 19:35
    Huomaatko?
  • 19:36 - 19:37
    Kriittisesti, se ei ole Lontoo.
  • 19:37 - 19:39
    Tämä on kaupunkien välistä.
  • 19:39 - 19:41
    Joten, kaupunkien välinen Toslink.
  • 19:41 - 19:43
    Kuinka teemme tämän?
  • 19:43 - 19:44
    Sama juttu kuin aina.
  • 19:44 - 19:47
    Mennään muxiin, tällä kertaa muxissa
    on vahvistin.
  • 19:48 - 19:51
    Saatat huomata, että tässä on pieni
    vaimennin.
  • 19:51 - 19:56
    Tämä johtuu siitä, että multiplekserin
    vahvistin vahvistaa myös
  • 19:56 - 19:57
    lähtevää signaalia.
  • 19:57 - 19:59
    Jos käännät signaalin takaisin,
  • 19:59 - 20:03
    signaalin tulovoimakkuus toisella puolella
    on järjettömän korkea.
  • 20:03 - 20:10
    Tämä on huono, koska näillä
    erbium-seostetuilla kuituvahvistimilla
  • 20:10 - 20:11
    on outo ominaisuus.
  • 20:11 - 20:15
    Jos et sovita tulosignaalia, muut
    signaalit hiljenevät paljon.
  • 20:15 - 20:19
    Jos joku laittaa todella suuren signaalin,
    kaikki muut signaalisi katoavat.
  • 20:19 - 20:21
    Tämä on huono käytettävyydelle.
  • 20:21 - 20:25
    Pohjimmiltaan sinun täytyy olla hyvin
    varovainen sovittamaan tulokirkkaus
  • 20:25 - 20:26
    näissä asioissa.
  • 20:26 - 20:27
    On joitakin
  • 20:27 - 20:31
    hienompia teknologioita, jotka
    automaattisesti vaimentavat puolestasi ja
  • 20:31 - 20:34
    yrittävät sovittaa kaiken, mutta en aio
    ottaa riskiä, koska on noloa, jos
  • 20:34 - 20:36
    aiheutat katkoksen Toslinkilla.
  • 20:39 - 20:44
    Joten, jos käännät tavaraa takaisin,
    sinun täytyy olla varovainen sen kanssa.
  • 20:44 - 20:46
    Muxit tässä ovat hieman fiksumpia.
  • 20:46 - 20:50
    Ne voivat kertoa, tai voit tehdä hyvän
    arvauksen siitä, mitä niihin työnnetään.
  • 20:50 - 20:53
    Tässä on kuvakaappaus yhdestä
    näistä muxista.
  • 20:53 - 20:57
    Taajuus, jolla olen, on lihavoitu, se on
    9550 heidän kielellään.
  • 20:57 - 21:01
    Ja he ennustavat tai sanovat, että
    formaatti on 1–32 gigaa.
  • 21:01 - 21:06
    Ilmeisesti ne eivät ole spekseissä
    typerälle Toslinkin 2 megabitille
  • 21:06 - 21:10
    sekunnissa, mutta se on tarpeeksi
    lähellä suuruusluokkaa.
  • 21:10 - 21:11
    Se on siistiä.
  • 21:11 - 21:12
    Virittelin sen.
  • 21:12 - 21:16
    Lainasin optiikan näiltä ihmisiltä, koska
    heillä on tavaraa, joka toimii
  • 21:16 - 21:17
    heidän laitteidensa kanssa.
  • 21:17 - 21:19
    Kytkin sen kiinni, eikä se toiminut.
  • 21:19 - 21:24
    Tarkistin tuomalla omat optiikkani
    varmistaakseni, etten ollut
  • 21:24 - 21:26
    asentanut jotain väärin.
  • 21:26 - 21:27
    Se ei vain toiminut.
  • 21:27 - 21:29
    Joten se on itse asiassa mielenkiintoista.
  • 21:29 - 21:34
    Tällä DWDM-optiikalla oli paljon korkeampi
    raja tulo- ja lähtönopeudelle.
  • 21:34 - 21:38
    Jos käytämme signaaligeneraattoria
    oskilloskoopilla ja heiluttelemme
  • 21:38 - 21:41
    taajuutta, näemme, että se kehittää
    oudon lohkon.
  • 21:41 - 21:44
    Joten sillä näyttää olevan minimissään
    kolme megahertsiä.
  • 21:44 - 21:48
    Sanoin aiemmin, että signaali, jota teen,
    on 2,5 megahertsiä, koska se on stereo.
  • 21:48 - 21:52
    Teoriassa, jos onnistuisin lähettämään
    surround-ääntä, tämä ei olisi ongelma.
  • 21:52 - 21:54
    Mutta minulla ei ollut sellaista käsillä.
  • 21:54 - 21:56
    Joten signaalit...
  • 21:56 - 22:01
    On vaikea käydä tätä keskustelua
    toimittajasi kanssa, koska signaali on
  • 22:01 - 22:04
    niin kaukana speksistä, ja he hämmentyvät
  • 22:04 - 22:09
    Teoriassa se on vakaa 6,5 megahertsillä,
    mutta emme pääse 6,5 megahertsiin,
  • 22:09 - 22:12
    joten tämä oli epäonnistunut
    datakeskusreissu.
  • 22:12 - 22:13
    Olin todella ärsyyntynyt tästä.
  • 22:13 - 22:17
    En myöskään tiennyt, miksi näin tapahtuu,
    koska teoriassa, kuten mainitsin, näiden
  • 22:17 - 22:20
    ei pitäisi niin paljon ajatella saapuvaa
    signaalia.
  • 22:20 - 22:22
    On todella vaikea selvittää, mitä siruja
    näissä on sisällä.
  • 22:22 - 22:23
    Jos avaat ne...
  • 22:23 - 22:29
    kaikki tunnisteet on poltettu pois, jos
    löydät sellaisia, joita ei ole poltettu
  • 22:29 - 22:31
    datalehtiä ei ole olemassa.
  • 22:31 - 22:35
    Hyvin salamyhkäinen ala siitä, mitä
    osanumeroita kaikki käyttävät.
  • 22:35 - 22:39
    Epäilen, että tämä johtuu siitä, että
    pelissä on vain muutama toimija, joten he
  • 22:39 - 22:42
    eivät halua kertoa toisilleen mitä siruja
    he käyttävät.
  • 22:42 - 22:46
    Joka tapauksessa, vanhemmat optiikat
    alkaisivat toimia noin 150 kilohertsillä.
  • 22:46 - 22:48
    Joten jotain hyvin erilaista on
    meneillään.
  • 22:48 - 22:51
    Lähetin siis kasan sähköposteja eri
    optiikkatoimittajille, jotka vaikuttivat
  • 22:51 - 22:53
    suhteellisen ystävällisiltä.
  • 22:53 - 22:55
    Ja sain tämän ihanan vastauksen
    FlexOpticsilta.
  • 22:55 - 22:57
    Pohjimmiltaan siellä on retimer.
  • 22:57 - 23:01
    Retimer periaatteessa varmistaa, että
    pulssisignaalisi näyttävät hyvin
  • 23:01 - 23:02
    pulssimaisilta toisessa päässä.
  • 23:02 - 23:06
    Kun mennään pidemmälle ja pidemmälle,
    kuten mainitsimme signaalin hajoamisesta
  • 23:06 - 23:10
    ja epämääräisyydestä, nämä vain pakottavat
    asiat olemaan jälleen digitaalisia
  • 23:10 - 23:10
    signaaleja.
  • 23:10 - 23:11
    Jälleen.
  • 23:11 - 23:14
    Se on hyvin yksinkertaistettu tapa
    kuvata, mitä ne tekevät.
  • 23:14 - 23:18
    Joka tapauksessa, käy ilmi, että nämä
    retimerit eivät pidä todella hitaista
  • 23:18 - 23:20
    jutuista, mikä jotenkin on järkevää.
  • 23:20 - 23:23
    Haittapuoli on, että 10G-optiikoissa
    pitkän matkan jutuissa on retimereitä,
  • 23:23 - 23:25
    koska niitä tarvitaan.
  • 23:25 - 23:32
    Hankimme siis upouuden DWDM-optiikan
    yhdelle gigalle ja samalla sain kasan
  • 23:32 - 23:35
    käytettyjä, joita ihmiset eivät enää
    tarvitse, koska se on
  • 23:35 - 23:37
    vanhempaa teknologiaa.
  • 23:37 - 23:39
    Menin datakeskukseen.
  • 23:39 - 23:45
    Ostin upouuden, kävin hyvin
    mielenkiintoisen sähköpostikeskustelun
  • 23:45 - 23:48
    tämän kuitutoimittajan kanssa ja sanoin,
    kyllä, siinä ei ole retimeriä.
  • 23:48 - 23:49
    Täydellistä.
  • 23:49 - 23:51
    Toimii minkä tahansa signaalin kanssa.
  • 23:51 - 23:53
    Muuten, minkä signaalin lähetät?
  • 23:54 - 23:56
    Joka tapauksessa, se saapui.
  • 23:57 - 23:59
    Piirilevy ei ollut välttämättä
    vahva aloitus.
  • 23:59 - 24:02
    XE verkkomaailmassa tarkoittaa
    yleensä 10 gigaa.
  • 24:02 - 24:04
    Se on kuin lyhenne 10 gigalle.
  • 24:04 - 24:07
    Kun piirilevyllä lukee XE09, ei
    näytä hyvältä.
  • 24:07 - 24:08
    Googlaat sen.
  • 24:08 - 24:09
    Piirilevyn numeron.
  • 24:09 - 24:12
    Tiedäthän, miten sanoin aiemmin,
    että näitä tekee vain muutama tehdas.
  • 24:12 - 24:15
    Käy ilmi, että monilla on tämä
    piirilevyn numero.
  • 24:15 - 24:17
    Ne ovat kaikki 10 gigabitin
    DWDM-optiikoita.
  • 24:17 - 24:18
    Ei yhtä gigaa.
  • 24:18 - 24:19
    Arvaa mitä?
  • 24:19 - 24:21
    Kirjaimellisesti uudelleenbrändätty
    10G-optiikka.
  • 24:21 - 24:26
    He vaihtoivat EEPROMin, joka sanoi
    olevansa 10G-optiikka, 1G-optiikaksi.
  • 24:26 - 24:28
    Mikä jotenkin on järkevää, eikö?
  • 24:28 - 24:32
    Kukaan ei oikeastaan tee näitä enää, koska
    kukaan ei oikeastaan tarvitse niitä enää.
  • 24:32 - 24:36
    Jos useimmat kytkimet pystyvät siihen, jos
    retimer pystyy tekemään 1G:n
  • 24:36 - 24:38
    , ketä kiinnostaa?
  • 24:38 - 24:42
    Haittapuoli on, että sinun täytyy
    periaatteessa metsästää retro-laitteita
  • 24:42 - 24:45
    kaikkein tylsimpiä ja outoja
    komponentteja varten.
  • 24:45 - 24:47
    Joo, myös, joo.
  • 24:47 - 24:48
    Ne vain
  • 24:48 - 24:50
    tältä EEPROMit suunnilleen näyttävät.
  • 24:50 - 24:52
    Toimittajat vain antavat sinun
    dumpata sen.
  • 24:52 - 24:53
    Se on vain jättimäinen heksadumppi.
  • 24:53 - 24:57
    Toimittaja, osanumero, sarjanumero,
    päivämääräkoodi, hauskasti tarpeeksi,
  • 24:57 - 25:00
    päivämääräkoodi tuhmassa optiikassa,
    joka oli uudelleenohjelmoitu, oli
  • 25:00 - 25:03
    kuin 2018, eivät selvästi tee
    10Gb-optiikoita kovin usein
  • 25:03 - 25:04
    enää.
  • 25:04 - 25:06
    Joo.
  • 25:06 - 25:10
    Tämän heksasotkun sisällä on myös
    jossain, mitä se pystyy puhumaan.
  • 25:11 - 25:13
    Se ei edes maininnut olevansa
    kykenevä 10Gb:hen.
  • 25:13 - 25:17
    Se olisi voinut vain kääntää sen bitin
    ja olla rehellisempi, mutta miten vaan.
  • 25:17 - 25:24
    Joten vanhalla 1Gb:llä eri kanavalla, mikä
    tarkoitti, että minun piti mennä
  • 25:24 - 25:27
    Slough’hun ja sotkea kaapeleita.
  • 25:27 - 25:28
    Se toimi oikeasti.
  • 25:28 - 25:35
    On todella vaikea löytää 720 mikro-
    sekunnin kierrosaikaa oskilloskoopilla.
  • 25:35 - 25:38
    Ratkaisu, johon päädyin, oli napauttaa
    tuloja ja katsoa, missä vaiheessa
  • 25:38 - 25:40
    aaltomuoto näyttää muuttuvan.
  • 25:40 - 25:44
    Oletan, että tämä on normaali tapa
    testata latenssia, se on noin
  • 25:44 - 25:47
    750 mikrosekuntia, mikä
  • 25:47 - 25:50
    valonnopeus lasissa on suunnilleen
    143 kilometriä.
  • 25:51 - 25:53
    Tämä on suhteellisen pitkä linkki.
  • 25:53 - 25:55
    Tältä testauskokoonpano näytti.
  • 25:55 - 25:58
    Näissä pitkän matkan linkeissä et ole
    koskaan täysin varma, jos ollaan
  • 25:58 - 26:00
    salaliittoteoriamoodissa.
  • 26:00 - 26:01
    Nämä voivat olla jonkun kuuntelussa.
  • 26:01 - 26:03
    Annoin heille kivan pienen lahjan.
  • 26:03 - 26:06
    Ajattelen mielelläni, että joku
  • 26:13 - 26:16
    takaraivossani, että joku näki tämän
    signaalin ja oli kuten,
  • 26:16 - 26:17
    en tiedä, mitä se on.
  • 26:17 - 26:18
    Dekoodaa se.
  • 26:19 - 26:21
    Näyttää olevan TOSlink-signaali.
  • 26:21 - 26:23
    Soita se kaiuttimilla.
  • 26:25 - 26:29
    Ja sitten joku määrää Slough’n
    pommituksen tai jotain.
  • 26:29 - 26:33
    Joka tapauksessa, tämä on ollut
    näin pitkä projekti.
  • 26:33 - 26:35
    Olen niin iloinen, että se vihdoin
    saatiin tehtyä.
  • 26:36 - 26:39
    Tietenkin aina voi tehdä tulevaisuuden
    innovaatioita.
  • 26:39 - 26:45
    Teoriassa, jos itse moduuli ei, jos
    optiikka ei sisältänyt logiikkaa, joka
  • 26:45 - 26:49
    tekee kanttiaallosta vielä kanttisemman,
    ohitamme retimerit, voisit
  • 26:49 - 26:51
    oikeasti vain lähettää
  • 26:51 - 26:52
    raaka-ääntä suoraan alas.
  • 26:52 - 26:55
    Mikään ei estä sinua.
  • 26:55 - 26:59
    Se luultavasti tekisi laserin
    onnettomaksi, mutta nopeita voittoja.
  • 26:59 - 27:02
    Näin RF over fiber toimii.
  • 27:02 - 27:05
    Jotkut verkot ovat ikään kuin jumissa
  • 27:06 - 27:10
    kaapeli-TV:n ajamisessa optisten juttujen
    yli, koska se
  • 27:10 - 27:11
    sopii heidän migraatioagendoilleen.
  • 27:11 - 27:13
    Voisit käyttää näitä optiikoita uudelleen.
  • 27:13 - 27:14
    Hyvin erilaisia.
  • 27:14 - 27:16
    Niissä on erilaisia komponentteja sisällä.
  • 27:17 - 27:21
    Voisit myös ilmeisesti YOLOttaa
    FM-signaalin suoraan tämän läpi.
  • 27:21 - 27:26
    Se ei kuulosta kovin hyvältä, mutta se
    muistuttaisi luultavasti musiikkia.
  • 27:26 - 27:31
    Toinen juttu, mitä voisit tehdä, on
    liittää modeemi molemmille puolille.
  • 27:32 - 27:35
    Tämä luultavasti loisi suurimman
    kaistanleveyden tuhlauksen.
  • 27:35 - 27:37
    optisessa tilassa.
  • 27:37 - 27:41
    Jotain, joka voisi luultavasti ajaa 25
    gigabittiä, linkittyisi luultavasti
  • 27:41 - 27:42
    40 kilobittiin.
  • 27:42 - 27:46
    Oletan myös, että tämä räjäyttäisi täysin
    jonkun mielen, joka kuuntelee signaalia.
  • 27:57 - 27:58
    Joten, mitä olemme oppineet?
  • 27:58 - 28:01
    Voit lähettää hitaita signaaleja näiden
    optiikoiden kautta.
  • 28:01 - 28:06
    Joskus, tietenkin, joillakin optiikoilla
    on standardeja, mutta useimmilla ei ole.
  • 28:06 - 28:09
    Joskus, oikeilla laitteilla, voit lähettää
    niitä todella kauas.
  • 28:09 - 28:11
    Tälle ei ole hyvää syytä.
  • 28:12 - 28:18
    On IP-ratkaisuja melkein kaikelle, mitä
    voisit haluta tehdä tällä nyt.
  • 28:18 - 28:22
    Jos lähetät erityisesti ääntä, on
    nykyaikaisia juttuja kuten Dante tai AES.
  • 28:22 - 28:24
    En muista viimeisiä kahta numeroa.
  • 28:24 - 28:27
    Mutta tietäminen, miten asiat toimivat,
    on todella tärkeää.
  • 28:27 - 28:33
    Tieto siitä, miten maailman ydin on
    rakennettu, antaa sinun rakentaa paljon
  • 28:33 - 28:37
    jännittävämpiä, paljon kamalampia
    ongelmia suurten ahdistusten aikoina.
  • 28:37 - 28:40
    Se ei välttämättä ole kunniakasta,
    mutta se voisi toimia.
  • 28:41 - 28:45
    Tiedän paljon enemmän optisesta
    tiedonsiirrosta kuin aloittaessani, ja
  • 28:45 - 28:48
    yleisesti siitä, miten alani siirtää
    bittejä ympäriinsä, kerroksella
  • 28:48 - 28:50
    jolla en yleensä operoi kovin
  • 28:50 - 28:52
    paljon, ja ehkä sinäkin.
  • 28:53 - 28:53
    Ja sillä...
  • 28:53 - 28:55
    Haluaisin kiittää teitä.
  • 28:55 - 28:57
    Onko kysymyksiä?
  • 29:06 - 29:08
    Juontaja: Kiitos paljon.
  • 29:08 - 29:12
    Jos sinulla on kysymyksiä, asetu
    jonottamaan mikrofoneille.
  • 29:12 - 29:14
    Ne ovat ympäri huonetta.
  • 29:14 - 29:15
    Löydät ne, arvaan.
  • 29:15 - 29:18
    Ja meillä on jo kysymys internetistä.
  • 29:18 - 29:19
    Internet, ole hyvä.
  • 29:19 - 29:21
    Internet: Kyllä, on kysymys.
  • 29:21 - 29:27
    Onko helppo tapa selvittää, onko
    SFP-optiikassa mikrokontrolleri?
  • 29:27 - 29:31
    Ben: No, en sanoisi, että kaikissa
    on mikrokontrollereita.
  • 29:31 - 29:32
    Luultavasti päivämäärän perusteella.
  • 29:32 - 29:35
    Sanoisin, että joskus vuoden
    2010 tienoilla.
  • 29:35 - 29:40
    niissä alkoi olla mikrokontrollereita
    laserin valon lukemiseen
  • 29:40 - 29:41
    liittyviin juttuihin.
  • 29:41 - 29:46
    Hauska fakta: tapa, jolla tämä on
    toteutettu, on vain EEPROMin laajentaminen
  • 29:46 - 29:50
    Joten EEPROMiin tulee toinen sivu, johon
    on dataa, jota ei voi kirjoittaa.
  • 29:50 - 29:53
    Joo, se on outo toteutus, mutta kai
    kaikki on hakkeroitu.
  • 29:53 - 29:55
    Joten, joo.
  • 29:56 - 29:57
    J: Kiitos.
  • 29:57 - 29:59
    Ja meillä on kysymys mikrofonilla yksi.
  • 29:59 - 30:00
    Ole hyvä.
  • 30:00 - 30:01
    M1: Kyllä.
  • 30:01 - 30:04
    Oletko yrittänyt parantaa
    TOSlink-signaalia...
  • 30:04 - 30:09
    lyhentämällä nousuaikaa pienellä
    differentiaalisella piirillä ennen sitä?
  • 30:09 - 30:11
    Ben: Joo, tuntuu siltä, että se on
    vähän...
  • 30:11 - 30:13
    Siis on monia tapoja, joilla voisit...
  • 30:13 - 30:16
    Esimerkiksi, muistatko, kun sanoin,
    että se ei toimi muxspondereissa?
  • 30:16 - 30:18
    Teoriassa voisit laittaa Ethernet...
  • 30:18 - 30:21
    Ethernet-esipaketin alkuun...
  • 30:21 - 30:24
    ja se voisi toimia toisella puolella.
  • 30:24 - 30:27
    Tuntuu siltä, että siinä vaiheessa vähän
    pilaat koko jutun hengen, koska olet
  • 30:27 - 30:30
    tavallaan tehnyt Ethernet-mäisen
    TOSlinkin.
  • 30:30 - 30:32
    Joo.
  • 30:32 - 30:36
    Jotkut kytkimet, esimerkiksi, sallivat 100
    megabitin käytön, vaikka ne
  • 30:36 - 30:38
    olisivatkin 1 gigan kuitukytkimiä.
  • 30:38 - 30:42
    Ja tapa, jolla ne tekevät tämän kulissien
    takana, anteeksi, on että ne vain
  • 30:42 - 30:44
    toistavat kehyksen kymmenen kertaa.
  • 30:44 - 30:48
    Ja toinen puoli toimii liian hitaasti
    huomatakseen, että näin tapahtuu.
  • 30:48 - 30:51
    Joten tuntuu siltä, että siinä vaiheessa
    vähän pilaat koko jutun.
  • 30:51 - 30:55
    Mutta voisit ehdottomasti tehdä paljon
    temppuja signaalin laadun parantamiseksi.
  • 30:55 - 30:58
    Onneksi TOSlink on hyvin anteeksiantava.
  • 30:58 - 31:00
    Joten tässä tapauksessa se ei
    ollut tarpeen.
  • 31:02 - 31:05
    J: Onko toinen kysymys internetistä?
  • 31:06 - 31:08
    Ei kysymyksiä internetistä.
  • 31:08 - 31:10
    Sitten ole hyvä, mikrofoni yksi, jatka.
  • 31:10 - 31:17
    M1: Ymmärsinkö oikein, että optisissa
    kaapeleissa on sähköisiä kytkimiä,
  • 31:17 - 31:21
    kuten joskus sähkökaapeleihin
    laitetaan optisia kytkimiä?
  • 31:21 - 31:23
    Ben: En välttämättä ymmärrä kysymystäsi.
  • 31:23 - 31:30
    M1: Siis jos kytket laitteen, joskus
    laitetaan optinen kytkin väliin.
  • 31:30 - 31:35
    jotta laite ei palaisi, jos jotain
    kytketään väärin.
  • 31:35 - 31:40
    Joten laitetaanko optisiin kaapeleihin
    nyt sähköisiä kytkimiä?
  • 31:40 - 31:41
    Ben: No...
  • 31:42 - 31:46
    Joo, tavallaan.
  • 31:46 - 31:51
    Toinen korjaa EMI-ongelman ja
    toinen korjaa asiakasongelman.
  • 31:51 - 31:54
    Asiakkaat ovat mielestäni paljon
    vaarallisempia.
  • 31:54 - 31:55
    Haha.
  • 32:02 - 32:03
    Kiitos.
  • 32:03 - 32:06
    J: Seuraava kysymys mikrofonilta
    numero neljä, ole hyvä.
  • 32:06 - 32:08
    M4: Hei, kiitos esityksestä.
  • 32:09 - 32:13
    SFP:tä käytetään myös kuparipareihin.
  • 32:14 - 32:18
    Joten mietin, voisiko kokeilusi toimia
    myös kuparipareilla, vai
  • 32:18 - 32:21
    onko siinä jotain eroa?
  • 32:21 - 32:23
    Ben: Joo, siis jossain...
  • 32:23 - 32:24
    En aio yrittää sitä.
  • 32:24 - 32:28
    Periaatteessa tapa, jolla nuo base-T
    -optiikat toimivat, on aika kauhea.
  • 32:28 - 32:30
    Siellä on periaatteessa...
  • 32:30 - 32:33
    Jos katsot niiden virrankulutusta,
    se on todella korkea.
  • 32:33 - 32:36
    Jos kosketat noita base-T-juttuja
    ne ovat superkuumia
  • 32:36 - 32:38
    Se johtuu siitä, että siellä
    pyörii nopea DSP.
  • 32:38 - 32:41
    Kupariparin standardi on aika
    erilainen kuin optinen standardi.
  • 32:41 - 32:45
    Joten siellä on periaatteessa vain
    DSP-siru, joka yrittää epätoivoisesti
  • 32:45 - 32:46
    muuntaa niiden välillä.
  • 32:46 - 32:48
    Ja se tekee sen todella hyvin.
  • 32:48 - 32:50
    Mutta se on täysin erilainen teknologia.
  • 32:50 - 32:53
    Jos lähetät TOSlinkia tämän läpi,
    sillä ei ole aavistustakaan, mitä tapahtuu
  • 32:53 - 32:55
    M4: Okei, Kiitos.
  • 32:56 - 32:57
    J: Mikrofoni numero kolme, ole hyvä.
  • 32:58 - 32:59
    M3: Hei, Kiitos esityksestä.
  • 33:00 - 33:02
    Meillä on sattumalta joitain
    laitteita New Yorkissa.
  • 33:02 - 33:03
    Haluaisitko...
  • 33:15 - 33:19
    M3: Haluaisitko kokeilla jotain
    vedenalaisen sukelluskaapelin kanssa?
  • 33:19 - 33:23
    Ben: Sukelluskaapelit ovat tavallaan
    mielenkiintoisia, koska en tiedä,
  • 33:23 - 33:25
    mistä sukelluskaapelista puhut.
  • 33:25 - 33:29
    Mutta useimmissa sukelluskaapeleissa on
    nykyään periaatteessa pakotettu
  • 33:29 - 33:31
    muxsponderi molemmissa päissä.
  • 33:31 - 33:33
    Ehkä tämä voisi toimia.
  • 33:33 - 33:38
    En pistäisi pahakseni aiheuttaa
    hauskinta virhettä heidän puolellaan.
  • 33:39 - 33:41
    Surullista on se, että...
  • 33:41 - 33:44
    Toivoin, että joku kysyisi,
    entä Atlantin ali?
  • 33:44 - 33:45
    Joo.
  • 33:45 - 33:49
    Surullista on, että jos olisin tehnyt
    tämän ehkä kymmenen vuotta sitten, olisi
  • 33:49 - 33:52
    vielä ollut pari kaapelia, jotka
    eivät olleet pelkkiä muxspondereita
  • 33:52 - 33:54
    molemmissa päissä.
  • 33:54 - 33:59
    Nykyään, ymmärtääkseni, kun ostat raakaa
    sukelluskaapelikapasiteettia, pelaat
  • 33:59 - 34:02
    periaatteessa peliä muxsponderin
    kanssa toisella puolella.
  • 34:02 - 34:04
    Joten sinulla ei ole vaihtoehtoja.
  • 34:04 - 34:06
    Pitää asettaa hyvin tarkat kehystysajat.
  • 34:06 - 34:09
    Nämä jutut toimivat todella nopeasti.
  • 34:09 - 34:12
    Ja jos lähetät 2,5 megabittiä, luulen...
  • 34:12 - 34:15
    En ole edes varma, voiko laser
    pysyä päällä niin kauan.
  • 34:15 - 34:17
    Luulen, että se olisi hyvin onneton.
  • 34:17 - 34:18
    Olen valmis kokeilemaan.
  • 34:26 - 34:30
    J: Joten ehkä esitys ensi vuodelle
    tai sitä seuraavalle vuodelle.
  • 34:30 - 34:31
    Ben: Kaikki on mahdollista.
  • 34:31 - 34:34
    J: Onko toinen kysymys
    mikrofonilla numero yksi?
  • 34:34 - 34:35
    Jatka, ole hyvä.
  • 34:37 - 34:42
    M1: Puhuit DSL-modeemin liittämisen
    mahdollisuudesta siihen.
  • 34:42 - 34:45
    Aiotko tehdä sen joskus?
  • 34:45 - 34:48
    Ben: Joo, minulla on pari levyä valmiina.
  • 34:48 - 34:49
    Tarvitsee vain löytää...
  • 34:49 - 34:51
    Oudosti, minulla ei ole käsillä
    puhelinmodeemia.
  • 34:51 - 34:54
    Luulen, että sitä pitäisi muokata
    aika paljon.
  • 34:54 - 34:57
    Puhelinjärjestelmä toimii aika paljon
    korkeammalla jännitteellä kuin
  • 34:57 - 34:58
    mitä tämä laite haluaisi.
  • 34:58 - 35:01
    Mutta joo, ei ole mitään syytä,
    miksi tätä ei voisi tehdä.
  • 35:01 - 35:03
    En vain ole vielä ehtinyt siihen.
  • 35:03 - 35:07
    Suurin ongelma tässä esityksessä on se,
    että mitä et näe, on se, että joka kerta..
  • 35:07 - 35:11
    joka kerta kun menin pidemmälle, se oli
    varmaan kolmen kuukauden prosessi,
  • 35:11 - 35:16
    jossa etsin ihmisiä pubeista alaltani ja
    sanoin, no, lopulta olet aika
  • 35:16 - 35:18
    tyytyväinen, kun sait
  • 35:18 - 35:19
    tehtyä 140 kilometriä.
  • 35:20 - 35:24
    Tietenkin, siinä välissä oli monia vääriä
    aloituksia, joissa ihmiset sanoivat, oi,
  • 35:24 - 35:26
    anteeksi, meillä on muxsponderi
    toisessa päässä.
  • 35:26 - 35:27
    Sen voisi tehdä.
  • 35:27 - 35:28
    Se on houkuttelevaa.
  • 35:28 - 35:29
    Kuka tietää?
  • 35:29 - 35:33
    Seuraa minua Fediversessä, ja ehkä jonain
    päivänä näet minun luovan suurimman
  • 35:33 - 35:35
    mahdollisen optisen kaistanleveyden
    tuhlauksen.
  • 35:36 - 35:37
    No, ei mahdollista.
  • 35:37 - 35:39
    Voitaisiin mennä pahempaan.
  • 35:41 - 35:42
    J: Kiitos.
  • 35:42 - 35:44
    Onko toinen kysymys internetistä?
  • 35:45 - 35:47
    Onko lisää kysymyksiä salissa?
  • 35:48 - 35:51
    En näe ketään suuntaavan mikrofoneille.
  • 35:51 - 35:55
    Joten anna minun sanoa suuret
    kiitokset tästä hienosta esityksestä.
  • 36:00 - 36:05
    Translated by Juho Tepponen
    KYBS2001 course assignment at JYU.FI
Title:
Going Long! Sending weird signals over long haul optical networks
Description:

Suomenkieliset tekstitykset esitykselle:
Going Long! Sending weird signals over long haul optical networks

more » « less
Video Language:
English
Duration:
36:16

Finnish subtitles

Revisions Compare revisions