< Return to Video

David Keith'in iklim değişimi hakkındaki şaşırtıcı fikirleri

  • 0:00 - 0:03
    Şimdiye kadar iklim değişimiyle ilgili bir sürü makale gördünüz...
  • 0:03 - 0:05
    ...ve buradaki de başka bir New York Times makalesi;...
  • 0:05 - 0:07
    ...aynı daha önce gördüğünüz lanet makalelerden.
  • 0:07 - 0:09
    Daha önce gördüğünüz makalelerde yazılanlarla aynı şeyleri söylüyor.
  • 0:09 - 0:12
    Hatta diğer gördüklerinizle aynı sayıda başlığa sahip.
  • 0:12 - 0:16
    Bu makaleyle ilgili ilginç olan şey ise 1953'te yayınlanmış olması.
  • 0:16 - 0:18
    Bunu söylememin nedeni ise...
  • 0:18 - 0:20
    ...bu problemin yeni çıktığını sanmak gibi bir fikre sahip olabilmenizdir.
  • 0:20 - 0:23
    İnsanlar daha yeni ne olduğunu anlamaya başladı ve şimdi...
  • 0:23 - 0:26
    ...California Valisi, Kyoto ve insanların gerçekten bir şeyler yapmaya başlaması ile...
  • 0:26 - 0:29
    ...bir çözüm yolunda ilerliyor olabiliriz.
  • 0:29 - 0:32
    Gerçek şu ki: Hayır.
  • 0:32 - 0:37
    Biz bu sorundan nasıl saydığınıza bağlı olarak 50 yıldır haberdarız.
  • 0:37 - 0:39
    Yaklaşık son 10 yıl boyunca bunun hakkında konuştuk durduk.
  • 0:39 - 0:42
    Ve neredeyse hiçe yakın bir başarı sağladık.
  • 0:42 - 0:45
    Bu, atmosferdeki karbondioksitin artış oranı.
  • 0:45 - 0:47
    Bunu bir çok farklı şekilde gördünüz,...
  • 0:47 - 0:49
    ...ama belki de bunu hiç görmediniz.
  • 0:49 - 0:52
    Bunun gösterdiği şey ise karbondioksit salınımımızın oranının artmakta olduğudur.
  • 0:52 - 0:54
    Ve bir kaç yıl önce düşündüğümüz...
  • 0:54 - 0:58
    ...olabilecek en kötü halden daha hızlı arttığıdır.
  • 0:58 - 1:01
    Şüpheciler, şu kırmızı çizginin çevreciler tarafından...
  • 1:01 - 1:03
    ...bu tahminleri olabildiğince kötü göstermek amacıyla...
  • 1:03 - 1:06
    ...ve bunları olabildiğince kötü göstermeye çalıştılar.
  • 1:06 - 1:09
    ...salınımın asla o kırmızı çizgideki kadar hızlı şekilde büyümeyeceğini söylemişlerdi.
  • 1:09 - 1:11
    Gerçek şu ki salınımlar daha da hızlı büyümekte.
  • 1:11 - 1:14
    Burada henüz 10 gün önce alınmış verileri görmektesiniz.
  • 1:14 - 1:19
    Bu veriler bize bu seneki en düşük Kutup Denizi buz seviyesini göstermekte ve bu seviye şu ana kadarkilerin en düşüğü.
  • 1:19 - 1:24
    Kutup Denizi buzunun yok olma hızı tahminlerde öngörülenden çok daha fazla.
  • 1:24 - 1:27
    Benim gibi dünyayı dolaşarak uçak yakıtı harcayan uzmanlara ve...
  • 1:27 - 1:30
    ...anlaşmalar imzalayan politikacılara rağmen...
  • 1:30 - 1:33
    ...aslında bütün bunların genel etkisinin olumsuz olduğu savunulabilir...
  • 1:33 - 1:36
    ...çünkü bunlar uçak yakıtı tüketmekten başka bir işe yaramadı.
  • 1:36 - 1:41
    Hayır, hayır! Büyük ekonomimiz olan bu ataleti yüksek şeyi durdurma konusunda...
  • 1:41 - 1:45
    ...bir şeyler yapmaya henüz başlamadık bile.
  • 1:45 - 1:52
    Doğrusunu söylemek gerekirse yaptığımız budur. Aslında neredeyse hiçbir şey yapmıyoruz.
  • 1:52 - 1:54
    Daha fazla keyfinizi kaçırmak istemiyorum.
  • 1:54 - 1:59
    Bu sorun kesinlikle çözülebilir, hatta ekonomik olarak epeyce uygun bir şekilde.
  • 1:59 - 2:04
    Uygundan kastım askeri harcamalar seviyesinde, sağlık harcamaları seviyesinde değil.
  • 2:04 - 2:08
    Uygunun anlamı, GSYİH'nın az bir yüzdesi.
  • 2:08 - 2:10
    Hayır, Bu fiyatlandırma duygumuz için çok önemli bir şey.
  • 2:10 - 2:14
    Yani bu sorun çözülebilir, ve bu çözümün yolu...
  • 2:14 - 2:16
    ...karbondioksit salınımını %43 ve üzeri oranlarda arttıran...
  • 2:16 - 2:20
    ...elektrik üretimiyle uğraşmaktan geçiyor.
  • 2:20 - 2:23
    Bu amaca ulaşmak için tasarruf, rüzgar gücü, nükleer güç,...
  • 2:23 - 2:27
    ...karbondioksiti yakalamak için kömür gibi geniş ölçekte...
  • 2:27 - 2:32
    ...uygulamalara hazır ve zaten kullanılmakta olan makul yöntemler kullanabiliriz.
  • 2:32 - 2:37
    Bu konudaki tek eksiğimiz bu uygulamaları kullanıma sokmak için gereken parayı harcamak.
  • 2:37 - 2:39
    Bunun yerine zamanımızı konuşarak geçiriyoruz.
  • 2:39 - 2:42
    Bununla beraber, bu gece size anlatacaklarım bu değil.
  • 2:42 - 2:46
    Bu gece size anlatacağım konu, eğer bir şey yapmadığımızda yapabileceklerimiz.
  • 2:46 - 2:50
    Ve o da, salınımları yeterince hızlı durdurmadığınızda yapacağınız...
  • 2:50 - 2:53
    ...bu ortadaki şeydir.
  • 2:53 - 2:56
    Ve bununla baş etmek için, iklimi değiştiren insan etkileri ve iklim değişikliği arasındaki...
  • 2:56 - 3:00
    ...bağlantıyı bir şekilde kırmalısınız. Bu özellikle önemlidir çünkü...
  • 3:00 - 3:03
    ...her ne kadar iklim değişikliğine uyum sağlayabilsek de, ki burada dürüst olalım...
  • 3:03 - 3:06
    ...iklim değişiminin bazı faydaları olacaktır.
  • 3:06 - 3:09
    Evet, Bence kötü bir şey. Ben tüm hayatımı onu durdurmaya çalışarak harcadım.
  • 3:09 - 3:13
    Fakat bunun politik olarak zor olmasının sebeplerinden birisi sadece kaybedenlerin değil, kazananların ve kaybedenlerin olması.
  • 3:13 - 3:16
    Ama tabi ki, doğal hayat, kutup ayıları.
  • 3:16 - 3:19
    Yüksek kuzey kutbundaki deniz buzları üzerinde tek seferde haftalarca kayak yaparak vakit geçirdim.
  • 3:19 - 3:21
    Onlar tamamen kaybedecek.
  • 3:21 - 3:23
    Ve uyum sağlama diye bir şey yok.
  • 3:23 - 3:24
    Bu sorun kesinlikle çözülebilir.
  • 3:24 - 3:27
    Bu jeo-mühendislik fikri, en basitçe şu şekilde uygulanabilir: ...
  • 3:27 - 3:32
    ...Üst atmosfere, yani stratosfere...
  • 3:32 - 3:34
    ...güneş ışınlarını dünyadan uzağa yansıtıp gezegeni soğutacak...
  • 3:34 - 3:36
    ...sülfürik asit parçacıkları gibi imzalı parçacıklar yerleştirebiliriz.
  • 3:36 - 3:39
    Ve bunun kesinlikle işe yarayacağını biliyorum.
  • 3:39 - 3:42
    Olumsuz etkileri yok değil, fakat kesinlikle işe yarayacağını biliyorum.
  • 3:42 - 3:44
    Bunu sebebi de zaten yapılmış olması.
  • 3:44 - 3:47
    Ve gerçekleştirildi bizim tarafımızdan yada, benim tarafımdan değil, fakat doğa tarafından.
  • 3:47 - 3:50
    İşte 90'lı yılların başında Pinatubo Dağı. Bir atom bombası patlama...
  • 3:50 - 3:54
    ...bulutunu andıran şekilde yüklü miktarda sülfür yollamıştı.
  • 3:54 - 3:57
    Bunun sonuçları bayağı geniş çapta etkiliydi.
  • 3:57 - 4:00
    Bundan ve önceki diğer volkanlardan sonra atmosferde...
  • 4:00 - 4:02
    ...dikkate değer bir serinleme gözlemleniyor.
  • 4:02 - 4:05
    Alttaki bu çizgi, üst atmosfer olan stratosferi temsil ediyor ve...
  • 4:05 - 4:07
    ...bu volkanlardan sonra ısınıyor.
  • 4:07 - 4:09
    Ama farkedeceksiniz ki yüzeyi ve alt atmosferi temsil eden...
  • 4:09 - 4:13
    ...üstteki çizgi atmosferi biraz koruduğumuz için soğuyor.
  • 4:13 - 4:15
    Bunda büyük bir gizem yok.
  • 4:15 - 4:18
    Detaylarda yüklüce gizem var ve bazı kötü yan etkileri bulunmakta,
  • 4:18 - 4:21
    mesela birazdan değineceğim ozon tabakasının kısmen yokedilmesi.
  • 4:21 - 4:23
    Ama açıkça görülüyor ki bir soğuma var.
  • 4:23 - 4:26
    Bir diğer husus: Bu olay hızlı.
  • 4:26 - 4:29
    Bunu belirtmek çok önemli. Salınımları yavaşlatmak gibi yapmamız gereken...
  • 4:29 - 4:34
    ...diğer bütün şeyler doğaları gereği yavaşlar çünkü salınımları...
  • 4:34 - 4:37
    ...azaltmak için üretmemiz gereken makineleri yapmak zaman istiyor.
  • 4:37 - 4:40
    Sadece bu da değil, salınımları azalttığınızda yoğunluğu azaltmış olmuyorsunuz...
  • 4:40 - 4:42
    ...çünkü havadaki karbondioksit miktarı olan yoğunluklar...
  • 4:42 - 4:44
    ...salınımların zaman içindeki toplamıdır.
  • 4:44 - 4:46
    Yani frene bir anda basamazsınız.
  • 4:46 - 4:48
    Ama bunu yaparsanız etkisi çok hızlı.
  • 4:48 - 4:51
    Ve bazen bu şekilde hızlıca bir şeyler yapmak isteyebilirsiniz.
  • 4:51 - 4:54
    Merak ettiğiniz başka bir şey de işe yarayıp yaramadığıdır.
  • 4:54 - 4:58
    Güneş ışığını biraz gölgeleyerek ek karbondioksiti de etkin bir şekilde...
  • 4:58 - 5:01
    ...telafi etmek ve eskisine benzer bir iklim oluşturabilir miyiz?
  • 5:01 - 5:03
    Ve bu sorunun cevabı evet gibi gözükmekte.
  • 5:03 - 5:06
    Burada daha önce bir çok defa gördüğünüz grafikler var.
  • 5:06 - 5:09
    Burada dünyanın, atmosferinde şu ankinin iki katı karbondioksit olduğunu...
  • 5:09 - 5:11
    ...varsayan bir iklim modeline göre nasıl gözüktüğü gösterilmekte.
  • 5:11 - 5:15
    Aşağıdaki grafik şu ankinin iki katı karbondioksit ve mevcut olandan yüzde 1.8 daha az...
  • 5:15 - 5:17
    ...güneş ışığı olduğundaki durumu gösteriyor ve böylece orijinal iklime dönüş sağlanıyor.
  • 5:17 - 5:20
    Bu grafik de Ken Caldeira'dan. Bunu söylemek önemli çünkü Ken...
  • 5:20 - 5:23
    ...-sanırım Marty Hoffart'ında olduğu 90'ların ortasındaki bir toplantıda-...
  • 5:23 - 5:26
    ...ve ben toplantının arka tarafında ayağa kalktık ve dedik ki...
  • 5:26 - 5:28
    ..."Jeo-mühendislik işe yaramayacak".
  • 5:28 - 5:30
    Ardından toplantıyı yöneten kişiye dedik ki...
  • 5:30 - 5:32
    ..."Atmosfer çok daha karmaşık.".
  • 5:32 - 5:35
    Bunun yeterli miktarda telafi sağlamayacağını bir sürü fiziksel sebeplerle açıkladık.
  • 5:35 - 5:38
    Ken gidip modellerini çalıştırdı ve işe yaradığını buldu.
  • 5:38 - 5:40
    Bu konu da eski.
  • 5:40 - 5:43
    1965 yılında ben iki yaşındayken Başkan Johnson'ın masasına giden...
  • 5:43 - 5:45
    ...o rapor.
  • 5:45 - 5:47
    Zamanın modern iklim bilimi bilgilerini içeren o raporda...
  • 5:47 - 5:50
    tek yapmaktan bahsettikleri şey aslında jeo-mühendislikti.
  • 5:50 - 5:52
    Bu problem hakkındaki düşüncelerimizin yönünü değiştiren...
  • 5:52 - 5:55
    ... şey olan salınımları kısmaktan behsetmemişler bile
  • 5:55 - 5:57
    Ben salınımları kesmemeliyiz demiyorum.
  • 5:57 - 6:00
    Kesmeliyiz ama raporda geçen tam olarak buydu.
  • 6:00 - 6:02
    Yani bir anlamda pek yeni bir şey yok.
  • 6:02 - 6:04
    Tek yeni şey bu araştırma.
  • 6:04 - 6:08
    Söylemeliyim ki sanırım orijinal Başkan Johnson raporunun zamanından ve...
  • 6:08 - 6:11
    ...çeşitli Birleşik Devletler Ulusal Akademisi raporlarının zamanından...
  • 6:11 - 6:14
    ...-1977, 1982, 1990- beri insanlar hep bu fikir hakkında konuştular.
  • 6:14 - 6:17
    Kesin işe yarayacak bir şey olarak değil ama konuşulacak bir fikir olarak.
  • 6:17 - 6:21
    Ama iklim son 15 tılda politik olarak -burada bir espri yapabilirsem- sıcak bir konu olduğunda...,
  • 6:21 - 6:27
    ...o kadar politik olarak doğru olmayan bir şey olmuştu ki artık hakkında konuşamıyorduk.
  • 6:27 - 6:31
    Yüzeyin altına batmıştı. Hakkında konuşmamıza izin verilmiyordu.
  • 6:31 - 6:34
    Ama geçtiğimiz yıl Paul Crutzen bu araştırmayı yayınladı ve...
  • 6:34 - 6:37
    ...genel olarak daha önce söylenenleri söyledi: Belki de bu problemin çözümünde...
  • 6:37 - 6:40
    sağladığımız yavaş ilerleme ve belirsiz sonuçlar yüzünden...
  • 6:40 - 6:42
    ...bunun gibi şeyler hakkında konuşmamız gerekmekte.
  • 6:42 - 6:44
    Kabaca daha önce söylenen şeyleri söyledi.
  • 6:44 - 6:47
    İşin can alıcı noktası aynı kişinin ozon kimyası üzerine bir Nobel ödülü kazanmış olmasıydı.
  • 6:47 - 6:49
    Ve böylece bunu düşünmemiz gerektiğini söylediğinde, bazı ozon etkileri olacağı halde...
  • 6:49 - 6:51
    ...insanlar onu ciddiye aldı.
  • 6:51 - 6:53
    Bu ozon etkilerini giderecek fikirleri de vardı.
  • 6:53 - 6:55
    Dünya basınında geniş şekilde yer buldu, hatta Economist gazetesi...
  • 6:55 - 6:59
    ...ünlü filme gönderme yaparak "Dr. Strangelove Dünyayı Kurtaruyor" manşetini attı.
  • 6:59 - 7:02
    Ve bu beni düşündürdü. Bu konu üzerinde aralıklı olarak çalıştım...
  • 7:02 - 7:05
    ...ama teknik olarak fazla değildi. Aslında bir gece yatakta yatarken düşünüyordum.
  • 7:05 - 7:09
    Bu çocuk oyuncağını düşündüm -konuşmamın başlığı da bu yüzden-
  • 7:09 - 7:12
    ...ve acaba bu radyometrenin dönmesini sağlayan fizik kurallarının aynısını...
  • 7:12 - 7:16
    ...atmosferin üst kısmına parçacık yükseltmek ve...
  • 7:16 - 7:18
    ...orada kalmalarını sağlamak için kulllanılabilir mi dedim.
  • 7:18 - 7:20
    Sülfatlarla ilgili sorunlardan birisi onların çok çabuk alçalmalarıdır.
  • 7:20 - 7:22
    Dİğer bir sorun ise ozon katmanının tam içinde bulunmalarıdır ve...
  • 7:22 - 7:24
    ...ben onların ozon katmanının da üzerinde olmalarını yeğlerim.
  • 7:24 - 7:26
    Ardından sonraki sabah uyandım ve bunu hesaplamaya başladım.
  • 7:26 - 7:29
    İlk temellerden başlayarak hesapları yapmak oldukça zordu. Afallamıştım.
  • 7:29 - 7:32
    Ama sonradan bu konuyu işleyen bir çok araştırmanın önceden yayınlanmış...
  • 7:32 - 7:35
    ...olduğunu buldum çünkü bu olay zaten atmosferde doğal olarak gerçekleşmekte.
  • 7:35 - 7:37
    Öyle gözüküyor ki yaklaşık 100 kilometre yukarıda atmosferin mezosfer dediğimiz...
  • 7:37 - 7:41
    ...kısmına yükselen ve bu etkiye zaten sahip olan...
  • 7:41 - 7:43
    ...ince parçacıklar zaten varmış.
  • 7:43 - 7:45
    Size hızlıca bu etkinin nasıl işlediğini anlatcağım.
  • 7:45 - 7:47
    Bütün akşamı ayırmaktan zevk duyacağım ilginç karmaşıklıklar var...
  • 7:47 - 7:49
    ...ama bunu yapmayacağım.
  • 7:49 - 7:52
    Ama diyelim ki güneş ışığı vuran bir parçacık var ve eşit olmayan biçimde ısınıyor.
  • 7:52 - 7:54
    Güneşe bakan tarafı sıcak ve diğer tarafı ise daha soğuk.
  • 7:54 - 7:57
    Gaz molekülleri sıcak taraftan sekiyor ve...
  • 7:57 - 8:01
    sekerken biraz hızlanıyorlar çünkü yüzey sıcak.
  • 8:01 - 8:03
    Böylece güneşten uzak tarafa doğru bir güç görüyorsunuz.
  • 8:03 - 8:05
    Buna fotoforetik güç deniyor.
  • 8:05 - 8:09
    Ben ve bazı meslektaşlarım bundan nasıl faydalanabileceğimiz...
  • 8:09 - 8:11
    ...konusunda düşündüğümüz bir sürü biçimi var.
  • 8:11 - 8:13
    Bunlar henüz hakem denetiminden geçmediği ve henüz bu düşüncenin...
  • 8:13 - 8:15
    ...ortasında olduğumuz için yanlış olma ihtimali var...
  • 8:15 - 8:17
    ...ama şimdilik sorun yok gibi gözüküyor.
  • 8:17 - 8:20
    Görünüşe göre daha öncekinde de uzun atmosferik ömür sürelerine...
  • 8:20 - 8:23
    ...erişebiliyormuşuz çünkü parçacıklar yükseltilmiş haldeler.
  • 8:23 - 8:25
    Çeşitli parçacıkları stratosferden mezosfere parçacıkları taşıyabilir ve...
  • 8:25 - 8:28
    ...böylece temel olarak ozon sorununu çözebiliriz.
  • 8:28 - 8:30
    Eminim ki ortaya çıkacak başka sorunlar olacaktır.
  • 8:30 - 8:33
    Son olarak parçacıkların kutuplar üzerine gitmelerini sağlayabiliriz,...
  • 8:33 - 8:37
    ...böylece iklim mühendisliğini iyice kutuplara odaklı şekilde ayarlayabiliriz.
  • 8:37 - 8:40
    Bu şekilde yaşadığımız bölge olan gezegenin orta kısmında etkileri en az olur...
  • 8:40 - 8:44
    ...ve yapmamız gereken şey olan, bir gezegensel acil durum için kutupları...
  • 8:44 - 8:48
    ...soğutmayı, en iyi şekilde sağlamış oluruz.
  • 8:48 - 8:50
    Bu fikir belki de sülfatları ekleme planından...
  • 8:50 - 8:52
    ...daha zekice bir plan olabilir.
  • 8:52 - 8:56
    Bu fikir ya da başka bir fikir doğru olsa da...
  • 8:56 - 8:58
    ...bence bizler kesinlikle...
  • 8:58 - 9:01
    ...sadece sülfür eklemekten daha zekice fikirler bulacağız.
  • 9:01 - 9:04
    Eğer mühendisler ve bilim adamları ilgilerini buna yoğunlaştırırlarsa...
  • 9:04 - 9:07
    ...gezegeni nasıl etkileyebileceğimiz çok şaşırtıcı.
  • 9:07 - 9:11
    Bununla ilgili bir şey, bize olağanüstü avantaj sağlaması.
  • 9:11 - 9:14
    Bu ileri bilim ve mühendislik, hoşumuza gitse de gitmese de...
  • 9:14 - 9:17
    ...gezegeni etkilememiz, kontrol etmemiz ve hava ve iklim kontrolü için...
  • 9:17 - 9:19
    ...bize daha fazla avantaj sağlıyor.
  • 9:19 - 9:23
    Bunu planladığımız ya da...
  • 9:23 - 9:26
    ...istediğimiz için değil, bilim bize bunu parça parça ulaştırıyor ve...
  • 9:26 - 9:28
    ... bunu, sistemin çalışması hakkında bilgi ve...
  • 9:28 - 9:30
    ...onu etkileyecek daha etkili mühendislik araçları sağlayarak yapıyor.
  • 9:32 - 9:36
    Şimdi varsayın ki uzaylılar gezegenimize geliyor.
  • 9:36 - 9:38
    Belik aşağı taraftaki B.M. merkezine iniş yapacaklar,...
  • 9:38 - 9:40
    ...ya da daha küçük bir yeri seçecekler...
  • 9:40 - 9:43
    ama varsayın ki geliyorlar ve size bir kutu veriyorlar.
  • 9:43 - 9:47
    Kutuda iki kontrol düğmesi bulunuyor.
  • 9:47 - 9:49
    Bir düğme küresel sıcaklığı kontrol etmek için.
  • 9:49 - 9:51
    Belik diğer düğme de karbondioksit yoğunluğunu kontrol etmek için.
  • 9:51 - 9:55
    Bu kutu için birbirimizle savaşacağımızı düşünebilirsiniz.
  • 9:55 - 9:58
    Çünkü bu düğmeleri hangi değere ayarlamamız konusunda bir fikrimiz yok.
  • 9:58 - 10:00
    Küresel bir yönetime sahip değiliz.
  • 10:00 - 10:02
    Ve farklı insanlar bu düğmeleri farklı değerlere ayarlamak isteyeceklerdir.
  • 10:02 - 10:06
    Bunun olacağını sanmıyorum. Pek muhtemel değil.
  • 10:06 - 10:10
    Ama bu kutuyu yapıyoruz.
  • 10:10 - 10:12
    Dünyanın mühendis ve bilim adamları...
  • 10:12 - 10:14
    ...laboratuvarlarında parça parça inşa etmekteler.
  • 10:14 - 10:16
    İnşa etme sebepleri her ne kadar farklı olsa da.
  • 10:16 - 10:19
    Sadece çevreyi korumak konusunda çalıştıklarını düşünürlerken de.
  • 10:19 - 10:21
    Bütün gezegeni mühendislikle değiştirmek gibi çılgın fikirlere ilgileri yok.
  • 10:21 - 10:25
    Bunu yapmayı gittikçe kolaylaştıran bilimi geliştiriyorlar.
  • 10:25 - 10:28
    Sanırım benim bu konudaki görüşüm bunu yapmak istediğim değil -istemiyorum-...
  • 10:28 - 10:33
    ...ama bu konuyu karanlık köşelerden çıkarıp hakkında ciddi şekilde konuşmamız gerektiği.
  • 10:33 - 10:36
    Çünkü er ya da geç bununla ilgili kararlar karşımıza çıkacak...
  • 10:36 - 10:39
    ...ve bunun hakkında düşünmek, bunu neden asla...
  • 10:39 - 10:43
    ...yapmamamız gerektiği gibi düşünceleri içerecek de olsa daha iyi olacaktır.
  • 10:43 - 10:49
    Bu konuyu düşünmek ile ilgili benim düşüncemin başlangıcı olan problem hakkında...
  • 10:49 - 10:51
    ...size iki farklı yol sunacağım.
  • 10:51 - 10:54
    Ama bizim ihtiyacımız olan bu konu hakkında düşünen benim gibi bir kaç acayip kişi değil.
  • 10:54 - 10:56
    Daha geniş bir tartışmaya ihtiyacımız var.
  • 10:56 - 11:00
    İklim mühendisliği hakkındaki bu sorunla ilgilenen ve...
  • 11:00 - 11:03
    ...etkileri hakkında ciddi olarak düşünen müzisyenleri,...
  • 11:03 - 11:06
    ...bilim insanlarını, filozofları ve yazarları kapsayan bir tartışma.
  • 11:06 - 11:08
    Bu konuya bir bakışı şöyle görebilirsiniz.
  • 11:08 - 11:12
    Daha ucuz olduğu için salınımları kısmak yerine yaptığımız şeyi gösteriyor.
  • 11:12 - 11:15
    Sanırım bunun hakkında söylemediğim şey akıl almaz derecede ucuz olması.
  • 11:15 - 11:19
    Sülfatlar yönetmini ya da benim bulduğum yöntemi kullanarak GSİYH'nın...
  • 11:19 - 11:25
    ...yüzde 0,001'i maliyetine bir buzul çağı başlatılabileceği düşünülebilir.
  • 11:25 - 11:28
    Yöntem çok ucuz. Avantajımız çok fazla.
  • 11:28 - 11:30
    İyi bir fikir değil ama o kadar önemli.
  • 11:30 - 11:33
    Avantajın ne kadar büyük olduğunu söyleyeyim: İşte bu kadar.
  • 11:34 - 11:37
    Ve bu hesaplamalar konusunda anlaşmazlık bulunmamakta.
  • 11:37 - 11:43
    Fikrin mantıklı olması konusunda şüphe edebilirsiniz ama avantajı gerçek.
  • 11:45 - 11:47
    Bu sebeple; basit şekilde salınımları azaltarak...
  • 11:47 - 11:52
    ...problemin üstesinden gelebiliriz ve...
  • 11:52 - 11:54
    ...tam da yoğunluklar artarken jeo-mühendislik...
  • 11:54 - 11:56
    ...oranını arttırabiliriz.
  • 11:56 - 11:59
    Kimsenin bunu ciddiye aldığını sanmıyorum.
  • 11:59 - 12:01
    Çünkü bu senaryoda şu anki iklimde git gide...
  • 12:01 - 12:03
    ...uzaklaşıyoruz.
  • 12:03 - 12:05
    Atmosferdeki karbondioksitten kaynaklanan okyanus asitlenmesi...
  • 12:05 - 12:08
    ...gibi bir sürü sorunumuz bulunmakta zaten.
  • 12:08 - 12:11
    Belki bir ya da iki aykırı kişinin dışında bunu öneren yok.
  • 12:11 - 12:13
    Ama burada reddetmesi daha zor bir durum görüyorsunuz.
  • 12:13 - 12:17
    Diyelim ki jeo-mühendislik yapmıyoruz ve yapmamız gerekeni yapıp...
  • 12:17 - 12:19
    ...salınımları kısmak konusunda ciddileşiyoruz.
  • 12:19 - 12:22
    Ama salınımları ne kadar hılzı kesmemiz gerektiğini bilmiyoruz.
  • 12:22 - 12:25
    Etrafta ne kadar iklim değişikliğinin aşırı görüldüğü konusunda çok belirsizlik var.
  • 12:25 - 12:28
    Diyelim ki çok uğraşıyoruz ve sadece frene dokunmakla kalmayıp...
  • 12:28 - 12:31
    ...frene gerçekten asılarak salınımları ciddi şekilde azaltıyoruz ve...
  • 12:31 - 12:33
    ...neticede yoğunlukları azaltıyoruz.
  • 12:33 - 12:38
    Belki bir gün -mesela 23 Ekim 2075-...
  • 12:38 - 12:41
    ...yoğunlukların tepe noktasına ulaşıp o noktadan aşağı yuvarlandığı...
  • 12:41 - 12:43
    ...güne ulaşıyoruz.
  • 12:43 - 12:46
    Dünya genelinde kutlamalar yapılıyor ve gerçekten de en kötü zamanlar...
  • 12:46 - 12:49
    ...artık geride kaldı.
  • 12:49 - 12:53
    Ama belki aynı günde ayrıca Grönland buz tabakasının kabul edilemez...
  • 12:53 - 12:59
    ...derecede hızlı eridiğini fark ediyoruz. Bu erimenin önümüzdeki 100 yılda...
  • 12:59 - 13:01
    ...deniz seviyesinde metrelerce artışa yol açacağını ve haritalardaki...
  • 13:01 - 13:03
    ...en büyük şehirlerin bazılarını yok edeceğini öğreniyoruz.
  • 13:03 - 13:05
    Bu çok imkan dahilinde olan bir senaryo.
  • 13:05 - 13:08
    O noktada, jeo-mühendisliğin belirsiz ve ahlaki açıdan mutsuz olmasına rağmen...
  • 13:08 - 13:13
    ...jeo-mühendislik kullanmamamızın sonucundan daha iyi olduğuna karar verebiliriz.
  • 13:13 - 13:15
    Ve bu, soruna çok farklı bir bakış açısıdır.
  • 13:15 - 13:18
    Bu, planı faaliyet yerine risk kontrol aracı olarak kullanmaktır.
  • 13:18 - 13:21
    Bu, jeo-mühendisliği faaliyetin yerine kullanmak değil de...
  • 13:21 - 13:26
    ...onu sıcaklığın en kötü kısmını düşürmek için kullanmak anlamına gelmektedir.
  • 13:26 - 13:28
    Ama bu bakış açısında bir sorun var.
  • 13:28 - 13:30
    Bu problem şudur:
  • 13:30 - 13:32
    Jeo-mühendisliğinin mümkün olduğunun bilgisi,...
  • 13:32 - 13:35
    ...iklim etkilerini daha az korkunç hale getiriyor ve...
  • 13:35 - 13:38
    ...bu da bizim salınımları azaltmak için daha az uğraşmamıza sebep oluyor.
  • 13:38 - 13:40
    Buna ekonomistler ahlaki tehlike diyorlar.
  • 13:40 - 13:44
    Ve bu, sorunun konuşulmasının bu kadar zor olmasının ana nedenlerinden birisi...
  • 13:44 - 13:46
    ...ve bence genel olarak bu sorun hakkında konuşmanın...
  • 13:46 - 13:47
    ...politik olarak kabul edilemez olmasının altındaki sebep.
  • 13:47 - 13:51
    Ama olayları çekmeceye tıkarak iyi ilkeler oluşturamazsınız.
  • 13:51 - 13:54
    Sizleri üç soruyla baş başa bırakacağım ve sonra son bir alıntı yapacağım.
  • 13:54 - 13:57
    Bu konuda ciddi araştırma yapmalı mıyız?
  • 13:57 - 14:00
    Bu konuyla ilgilenen ulusal bir araştırma programına sahip olmalı mıyız?
  • 14:00 - 14:02
    Sadece nasıl daha iyi yapabileceğimizi araştırmak için değil,...
  • 14:02 - 14:04
    ...ayrıca uygulamanın riskleri ve olumsuz taraflarının ne olduklarını bulmak için.
  • 14:04 - 14:08
    Şu anda istekli bir kaç kişi bunun hakkında konuşmakta; bazıları olumlu yönlerini,...
  • 14:08 - 14:11
    ...bazıları da olumsuz yönlerini - ama bu tarafta olmak tehlikeli çünkü...
  • 14:11 - 14:14
    ...bu konu hakkında çok derin bir bilgi birikimi bulunmamakta.
  • 14:14 - 14:16
    Az bir miktar parayla bir bilgi derinliği oluşturabiliriz.
  • 14:16 - 14:19
    Çoğumuz - belki şimdi de ben - bunu yapmamız gerektiğini düşünmekte.
  • 14:19 - 14:21
    Ama benim bir çok tereddütüm var.
  • 14:21 - 14:24
    Benim tereddütlerim temel olarak ahlaki tehlike konusunda...
  • 14:24 - 14:28
    ...ve bu ahlaki tehlikeyi en iyi şekilde nasıl önleriz bilmiyorum.
  • 14:28 - 14:30
    Bence ortada çok büyük bir sorun var: Bunun hakkında konuştukça...
  • 14:30 - 14:34
    ...insanlar salınımları kesmek için o kadar çaba sarf etmek gerekmediğini düşünmeye başlıyorlar.
  • 14:34 - 14:37
    Bir diğer konu ise belki bir anlaşmaya ihtiyacımız olduğu.
  • 14:37 - 14:40
    Bunu kimin yapacağını belirleyen bir anlaşma.
  • 14:40 - 14:42
    Şu anda bunu A.B.D. gibi büyük ve zengin bir ülkenin yapacağını düşünebiliriz.
  • 14:42 - 14:46
    Ama Çin'in 2030 yılında uyanıp iklim etkilerinin kabul edilemez olduğunu...
  • 14:46 - 14:48
    düşünmesi ve bizim bunun yapılışı hakkındaki ahlaki tartışmalarımızla ilgilenmeyip...
  • 14:48 - 14:52
    ...jeo-mühendislik olmayan bir dünya yerine jeo-mühendislik olan bir dünyayı...
  • 14:52 - 14:56
    ...tercih ettiklerine karar vermesi gibi...
  • 14:56 - 14:59
    ...ortaya çıkabilir.
  • 14:59 - 15:03
    Ve bizim bu kararı kimin vereceğini belirleyecek uluslararası bir mekanizmamız olmayacaktır.
  • 15:03 - 15:05
    Şimdi de, 25 yıl önce A.B.D. Ulusal Akademisi raporunda...
  • 15:05 - 15:09
    ...benim söyleyebileceğimden çok daha iyi söylenmiş bir düşünce.
  • 15:09 - 15:12
    Ve bence bu söz nerede olduğumuzu gerçekten özetliyor.
  • 15:12 - 15:15
    Karbondioksit sorununun, duyduğumuz iklim sorununun bir çok şeyi...
  • 15:15 - 15:17
    ...- enerji teknolojilerinde salınımları azaltacak yenilikler gibi -...
  • 15:17 - 15:19
    ...yönlendirdiğini ama ayrıca...
  • 15:19 - 15:24
    ...hoşumuza gitse de gitmese de kaçınılmaz olarak bizi iklim ve...
  • 15:24 - 15:27
    ...hava kontrolü hakkında düşünmeye ittiği gibi.
  • 15:27 - 15:29
    Ve düşünmemizin sebebi,...
  • 15:29 - 15:32
    ...bunu yapmamamız yönünde savlar oluşturmak için olsa dahi...
  • 15:32 - 15:34
    ...düşünmeye başlamanın zamanı geldi.
  • 15:34 - 15:35
    Çok teşekkürler.
Title:
David Keith'in iklim değişimi hakkındaki şaşırtıcı fikirleri
Speaker:
David Keith
Description:

Doğa bilimci olan David Keith, iklim değişimini sorununun üzerine gitmek için ucuz, etkili ve şok edici yöntemler öneriyor: Eğer büyük bir toz bulutunu, güneş ışınlarını ve ısısını engellemek için atmosfere salsak ne olur?

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
15:35
Semih Tor added a translation

Turkish subtitles

Revisions