< Return to Video

A nyílt újítások korszaka

  • 0:00 - 0:03
    Az együttműködő kreativitás szellemében
  • 0:03 - 0:06
    sok mindent megismétlek abból,
  • 0:06 - 0:09
    amiről az előző előadók már szóltak.
  • 0:09 - 0:10
    De ezt
  • 0:11 - 0:13
    kreatív együttműködésnek nevezik,
  • 0:13 - 0:15
    ami valójában kölcsönvétel.
  • 0:16 - 0:18
    Bizonyos nézőpontból foglalkozom ezzel,
  • 0:18 - 0:20
    mégpedig a használóknak s fogyasztóknak
  • 0:20 - 0:23
    a kreatív együttműködés
    kibontakozó világában betöltött
  • 0:23 - 0:25
    szerepe alapján,
  • 0:25 - 0:28
    amelyről Jimmy és mások szóltak.
  • 0:28 - 0:29
    Kezdetnek
  • 0:29 - 0:31
    egyszerű kérdést teszek föl:
  • 0:32 - 0:34
    ki találta föl a hegyikerékpárt?
  • 0:34 - 0:37
    Mert a hagyományos
    gazdaságelmélet azt állítaná,
  • 0:37 - 0:40
    hogy valószínűleg valami
    nagy kerékpárgyártó cég,
  • 0:40 - 0:42
    amelynek nagy K+F laborja van,
  • 0:42 - 0:45
    amelyben új projekteken törik
    a fejüket, és onnan származik.
  • 0:45 - 0:47
    De nem onnan származik.
  • 0:47 - 0:49
    A másik lehető válasz szerint
  • 0:49 - 0:52
    valami garázsában bütykölő
    magányos zsenitől,
  • 0:52 - 0:54
    aki bicajok során dolgozva
  • 0:54 - 0:56
    egyszerre előállt a hegyikerékpárral.
  • 0:56 - 0:57
    De nem onnan származik.
  • 0:57 - 1:02
    A hegyikerékpár fiatal
    használóktól származik,
  • 1:02 - 1:04
    nevezetesen egy
    észak-kaliforniai csoporttól,
  • 1:04 - 1:08
    amely kínlódott a hagyományos
    versenykerékpárokkal,
  • 1:08 - 1:10
    mint amelyet Eddy Merckx hajtott,
  • 1:10 - 1:12
    vagy a bátyjuk; elbűvölők voltak.
  • 1:12 - 1:15
    De papájuk bicajával is kínlódtak,
  • 1:15 - 1:18
    melynek ekkora kormánya volt, és jó nehéz.
  • 1:18 - 1:20
    A fiúk fogták a nagy bicajok vázát,
  • 1:20 - 1:23
    fölrakták rájuk
    a versenybicajok sebváltóját,
  • 1:23 - 1:27
    motorkerékpár-féket
  • 1:27 - 1:29
    és még ezt-azt a hozzávaló alkatrészt.
  • 1:29 - 1:31
    A hegyikerékpárokat
  • 1:31 - 1:34
    az első három évükben tragacsnak hívták.
  • 1:34 - 1:37
    Csak a bringások köreiben,
  • 1:37 - 1:39
    főleg Észak-Kaliforniában
    készítették őket.
  • 1:39 - 1:42
    Aztán az egyik tragacsalkatrész-importőr
  • 1:42 - 1:44
    üzletet látott bennük,
  • 1:44 - 1:46
    és nekiállt másoknak is bicajt árulni.
  • 1:46 - 1:49
    Aztán másik cég is megjelent, a Marin,
  • 1:49 - 1:51
    majd talán 10,
  • 1:51 - 1:53
    de talán 15 év is eltelt,
  • 1:53 - 1:55
    mire a nagy kerékpárgyártók
  • 1:55 - 1:57
    rájöttek, hogy van ebben üzlet.
  • 1:57 - 1:59
    30 év múlva
  • 1:59 - 2:01
    a hegyikerékpárok
  • 2:01 - 2:02
    és a tartozékaik eladása
  • 2:02 - 2:06
    az USA-ban a kerékpáreladások
    65%-át teszi ki.
  • 2:06 - 2:08
    Ez 58 milliárd dollár.
  • 2:08 - 2:11
    E kategóriát teljesen vevők teremtették,
  • 2:11 - 2:14
    amelyet a hagyományos kerékpárpiac
    nem teremtett volna meg,
  • 2:14 - 2:17
    mert nincs fogalma az igényről,
  • 2:17 - 2:18
    a lehetőségről:
  • 2:18 - 2:21
    nincs ösztönzésük innovációra.
  • 2:21 - 2:23
    Egy dologgal nem értek egyet,
  • 2:23 - 2:25
    ami elhangzott Yochai előadásában:
  • 2:25 - 2:27
    hogy az internet révén vált
  • 2:27 - 2:30
    az innováció közös valóságunkká.
  • 2:30 - 2:33
    Mikor az internettel ötvözzük
  • 2:33 - 2:36
    az efféle szenvedélyes
    félprofi értelmes fogyasztót,
  • 2:36 - 2:39
    aki ég az újítási vágytól,
  • 2:39 - 2:41
    aki megkapja hozzá a kellő eszközt,
  • 2:41 - 2:43
    akkor áll elő az effajta robbanás
  • 2:43 - 2:46
    a kreatív együttműködésben.
  • 2:46 - 2:49
    Ezen kívül új szükséglet jelenik meg,
  • 2:49 - 2:52
    amelyről Jimmy beszélt;
    ez újfajta szervezés,
  • 2:52 - 2:54
    vagy jobban mondva:
  • 2:54 - 2:57
    hogyan szervezzük
    magunkat szervezetek nélkül?
  • 2:57 - 3:01
    Most ez lehetséges; nem kell szervezet,
    hogy szervezettek legyünk,
  • 3:01 - 3:03
    hogy nagy, bonyolult
    feladatokat oldjunk meg,
  • 3:03 - 3:06
    pl. új szoftverprogramok kidolgozása.
  • 3:07 - 3:09
    Ez óriási feladat
  • 3:09 - 3:12
    a kreativitás gondolkozásunk
    szerinti kibontakoztatására.
  • 3:13 - 3:15
    A hagyományos nézet szerint,
  • 3:15 - 3:18
    amelyet a kreativitásról
    még mindig vallunk
  • 3:18 - 3:20
    szervezetekben, államigazgatásban,
  • 3:20 - 3:23
    a kreativitáshoz
    különleges emberek kellenek:
  • 3:23 - 3:25
    akik fordítva hordják a baseballsapkát,
  • 3:25 - 3:28
    elit helyeken tartott
    efféle konferenciákra,
  • 3:28 - 3:32
    elit egyetemekre,
    erdei és vízi K+F laborokba járnak,
  • 3:33 - 3:36
    tán menő színűre festett
    külön szobájuk van cégeiknél;
  • 3:36 - 3:39
    babzsákjuk, tán fura asztali focijuk van.
  • 3:40 - 3:43
    Különleges emberek,
    különleges helyek, különleges ötletek,
  • 3:43 - 3:46
    aztán az ötletek csővezetéken jutnak
  • 3:46 - 3:48
    a várakozó passzív fogyasztókhoz.
  • 3:49 - 3:51
    Igent vagy nemet mondhatnak a találmányra.
  • 3:51 - 3:53
    Ez a kreativitás elve.
  • 3:53 - 3:55
    Milyen irányvonal következik ebből,
  • 3:55 - 3:58
    ha valaki a kormányzatban
    vagy nagyvállalatnál dolgozik?
  • 3:59 - 4:02
    Több különleges ember, különleges hely.
  • 4:02 - 4:04
    Építs kreatív városi központokat,
  • 4:04 - 4:07
    teremts több K+F parkot s a többi.
  • 4:07 - 4:10
    Tágítsd a fogyasztóhoz vezető csövet.
  • 4:10 - 4:13
    E nézet egyre inkább hibás.
  • 4:13 - 4:15
    Mindig is hibás volt,
  • 4:15 - 4:18
    mert a kreativitás mindig is együttműködő
  • 4:18 - 4:21
    és valószínűleg nagyban interaktív volt.
  • 4:21 - 4:24
    Egyre inkább hibás, s ennek egyik oka,
  • 4:24 - 4:27
    hogy a csővezetéken
    az ötletek visszaáramlanak.
  • 4:27 - 4:29
    Visszaáramlanak a fogyasztóktól,
  • 4:29 - 4:32
    és gyakran megelőzik a gyártókat.
  • 4:33 - 4:34
    Miért?
  • 4:36 - 4:37
    Az egyik oka,
  • 4:37 - 4:39
    hogy a gyökeres újítások,
  • 4:39 - 4:43
    amikor ötleteinknek sok technológiára
  • 4:43 - 4:45
    vagy sokakra van hatásuk,
  • 4:45 - 4:47
    erős bizonytalanságot gerjesztenek.
  • 4:47 - 4:49
    Az újítás eredménye akkor a legnagyobb,
  • 4:49 - 4:52
    amikor a legnagyobb a bizonytalanság.
  • 4:52 - 4:54
    Gyökeres újítások esetén
  • 4:54 - 4:57
    gyakorta bizonytalan az alkalmazhatóságuk.
  • 4:57 - 5:00
    A telefon egész történetét
  • 5:00 - 5:03
    bizonytalanság kíséri.
  • 5:03 - 5:05
    Az első vezetékes telefonok idején
  • 5:05 - 5:07
    föltalálóik azt hitték,
  • 5:07 - 5:10
    hogy a nagy londoni színházak előadásait
  • 5:10 - 5:11
    hallgatják majd rajtuk
  • 5:11 - 5:13
    az előfizetők.
  • 5:13 - 5:16
    Mikor a mobiltelefoncégek
    az SMS-t föltalálták,
  • 5:16 - 5:18
    fogalmuk sem volt, mire lesz jó;
  • 5:18 - 5:20
    csak akkor jöttek rá, mikor a technika
  • 5:20 - 5:22
    serdülők kezébe került:
  • 5:22 - 5:24
    ők találták ki, mire alkalmas.
  • 5:24 - 5:27
    Tehát minél gyökeresebb az újítás,
  • 5:28 - 5:29
    annál több a bizonytalanság,
  • 5:29 - 5:31
    használatához annál több újítás kell,
  • 5:31 - 5:34
    hogy a technika rendeltetésére rájöjjünk.
  • 5:34 - 5:38
    Összes szabadalmunk, szabadalom-
    és újításfölfogásunk
  • 5:38 - 5:40
    azon az elven nyugszik,
  • 5:40 - 5:43
    hogy az újító tudja, műve mi célt szolgál,
  • 5:43 - 5:45
    meg tudjuk mondani, mire való.
  • 5:45 - 5:47
    Az újítók egyre kevésbé képesek
  • 5:47 - 5:50
    e kérdésre előzetes választ adni.
  • 5:50 - 5:51
    A használatban derül ki,
  • 5:51 - 5:54
    az alkalmazókkal együttműködve.
  • 5:54 - 5:57
    Szívesen hisszük, hogy az újítások
  • 5:57 - 5:59
    valamiféle teremtés pillanatai,
  • 5:59 - 6:02
    születés pillanata, mikor valaki
    előáll az ötletével.
  • 6:02 - 6:05
    Ám a kreativitás
  • 6:05 - 6:07
    fölhalmozó és együttműködési folyamat,
  • 6:07 - 6:11
    mint a Wikipédia: sokáig fejlődik.
  • 6:12 - 6:15
    Az alkalmazók növekvő
    fontosságának másik oka,
  • 6:15 - 6:19
    hogy ők a nagy, leleményes
    újítások forrásai.
  • 6:19 - 6:22
    Ha nagy, új ötletekre vadászunk,
  • 6:23 - 6:26
    gyakran nem a hagyományos piacokon
  • 6:26 - 6:28
    találkozunk velük.
  • 6:28 - 6:30
    Nézzünk bele a nagy cégek működésébe,
  • 6:30 - 6:32
    és rájövünk az okára.
  • 6:32 - 6:36
    Mondjuk, önök egy nagy cégnél dolgoznak.
  • 6:36 - 6:39
    Nyilván följebb akarnak
    kerülni a ranglétrán.
  • 6:39 - 6:41
    Beállítanának-e ezzel az igazgatótanácsra?
  • 6:41 - 6:43
    "Óriási ötletem van
  • 6:43 - 6:45
    az egyik fejlesztés alatti termék
  • 6:45 - 6:47
    mellékes piacával kapcsolatban.
  • 6:47 - 6:50
    Olyan vevőket érint, akikkel eddig
    soha nem foglalkoztunk.
  • 6:50 - 6:53
    Nem biztos a nagy eredmény,
    de a jövőben lehet, hogy nagy lesz!"
  • 6:53 - 6:56
    Dehogy; bemennek, és így szólnak:
  • 6:56 - 6:58
    "Óriási ötletem volna
    az egyik járulékos újításhoz
  • 6:58 - 7:02
    az egyik létező termékünket illetően,
    melyet már létező csatornákon árulunk
  • 7:02 - 7:04
    meglévő vásárlóinknak, és kezeskedem,
  • 7:04 - 7:08
    hogy ebből a következő három évben
    ennyi és ennyi nyereség származik."
  • 7:08 - 7:10
    A nagy cégek megrögzötten
  • 7:10 - 7:12
    múltbéli eredményeik
    megerősítésére törekszenek.
  • 7:12 - 7:14
    Annyira beléjük habarodtak,
  • 7:14 - 7:18
    hogy nehéz észrevenniük az új piacokat.
  • 7:18 - 7:20
    Ezért a kialakuló piacok
  • 7:20 - 7:23
    a szenvedélyes alkalmazók táptalaja.
  • 7:23 - 7:25
    A legjobb példa:
  • 7:25 - 7:27
    ki mondta volna
  • 7:27 - 7:30
    30 éve a zeneiparban:
  • 7:30 - 7:33
    "Igen, találjunk föl egy zenei formát,
  • 7:33 - 7:36
    amely gettólakó nincstelen feketéknek
  • 7:36 - 7:38
    a világban való csalódottságát fejezi ki
  • 7:38 - 7:40
    zenei formán keresztül,
  • 7:40 - 7:43
    és amely kezdetben sokaknak
    nehezen lesz hallgatható!
  • 7:43 - 7:46
    Nyereséges üzlet lenne, vágjunk neki!"
  • 7:46 - 7:47
    (Nevetés)
  • 7:47 - 7:50
    Mi történt? A rapzenét a tömeg teremtette.
  • 7:50 - 7:53
    Saját szalagjaikon,
    saját rögzítő berendezéseiken;
  • 7:53 - 7:54
    maguk terjesztik.
  • 7:54 - 7:55
    30 év múltán
  • 7:55 - 7:59
    a rapzene a popkultúra
    uralkodó zenei formája.
  • 7:59 - 8:01
    Nagy cégeknél soha
    meg nem született volna.
  • 8:01 - 8:04
    A harmadik pont,
  • 8:04 - 8:06
    hogy félprofiknak kellett kezdeniük.
  • 8:06 - 8:08
    E megfogalmazást használtam
  • 8:08 - 8:10
    bizonyos írásaimban
  • 8:10 - 8:12
    a londoni Demos nevű agytrösztnél,
  • 8:12 - 8:15
    amikor ezeket az amatőröket kutattam –
  • 8:15 - 8:18
    azaz kedvtelésből csinálják –,
  • 8:18 - 8:20
    de magas színvonalon akarják művelni.
  • 8:20 - 8:22
    Számos területen,
  • 8:22 - 8:25
    a szoftverektől, csillagászattól,
  • 8:26 - 8:28
    természettudományoktól kezdve
  • 8:28 - 8:31
    a szabadidő és kultúra
    óriási területein át,
  • 8:31 - 8:33
    pl. sárkányszörfben stb.
  • 8:33 - 8:37
    találunk olyanokat,
    akik kedvtelésből tesznek valamit,
  • 8:37 - 8:40
    ám magas színvonalra törekszenek.
  • 8:40 - 8:42
    Szabadidejükben dolgoznak.
  • 8:42 - 8:44
    Igen komolyan veszik a szabadidejüket:
  • 8:44 - 8:47
    szakértelmet szereznek, időt áldoznak rá,
  • 8:47 - 8:50
    olcsóbbá váló technikát használnak,
    nem csak az internetet:
  • 8:50 - 8:53
    kamerákat, tervezőtechnikát,
  • 8:53 - 8:56
    szabadidő-technikát, szörfdeszkát s í.t.
  • 8:56 - 8:58
    Főleg a globalizáció miatt
  • 8:58 - 9:01
    számos efféle eszköz sokkal olcsóbb lett.
  • 9:01 - 9:04
    Több a tájékozottabb, képzettebb vevő,
  • 9:04 - 9:06
    jobban kapcsolatba tudnak lépni egymással,
  • 9:06 - 9:08
    ügyesebben képesek
    valamit együtt csinálni.
  • 9:08 - 9:10
    Ebben az értelemben a fogyasztás
  • 9:10 - 9:12
    a termelőkapacitásuk kifejeződése.
  • 9:12 - 9:16
    Úgy találtuk, hogy az emberek
    azért érdeklődnek ezek iránt,
  • 9:16 - 9:19
    mert munkájuk nem nyújt kielégülést.
  • 9:19 - 9:22
    Úgy érzik, hogy amit tesznek,
    nem igazán fontos nekik,
  • 9:22 - 9:25
    ezért fordulnak az efféle dolgokhoz.
  • 9:25 - 9:27
    Ennek óriási szervezési hatása van
  • 9:28 - 9:30
    az élet számos nagy területére.
  • 9:30 - 9:32
    Vegyük pl. a csillagászatot,
  • 9:32 - 9:34
    amiről Yochai már szólt.
  • 9:35 - 9:37
    20–30 éve
  • 9:37 - 9:40
    csak nagy hivatásos csillagászok
  • 9:40 - 9:44
    óriási távcsöveikkel
    tudtak az űr mélyére látni.
  • 9:44 - 9:47
    Észak-Angliában van
    a Jodrell Bank nevű óriástávcső.
  • 9:48 - 9:49
    Gyerekkoromban elképesztett,
  • 9:49 - 9:52
    mert holdfelvételekkor az egész
    szerkezet sínen mozgott.
  • 9:53 - 9:55
    Hatalmas volt, borzasztó nagy.
  • 9:55 - 9:58
    De most interneten dolgozva
  • 9:58 - 10:00
    hat amatőr csillagász
  • 10:00 - 10:02
    digitális Dobson-távcsővel –
  • 10:02 - 10:04
    ami elég nyílt forrás –
  • 10:04 - 10:06
    némi fényérzékelővel,
  • 10:06 - 10:09
    melyeket az utóbbi
    évtizedben fejlesztettek ki,
  • 10:09 - 10:13
    meg tudják tenni, amit csak
    a Jodrell Bank tudott 30 éve.
  • 10:13 - 10:14
    A csillagászatban látható
  • 10:15 - 10:18
    e termelékeny új források
    robbanásszerű fejlődése.
  • 10:18 - 10:21
    Az alkalmazók termelők is lehetnek.
  • 10:22 - 10:23
    Mit jelent ez
  • 10:23 - 10:25
    szervezési oldalról?
  • 10:25 - 10:27
    Képzeljünk el egy pillanatra
  • 10:27 - 10:31
    egy két táborra osztott világot.
  • 10:31 - 10:34
    Itt ez a régi, hagyományos
    vállalati modell:
  • 10:34 - 10:36
    különleges emberek, különleges helyek;
  • 10:36 - 10:38
    szabadalmaztassunk,
    nyomjuk le a csővezetéken
  • 10:38 - 10:41
    a türelmesen várakozó, tétlen vevőkhöz.
  • 10:42 - 10:43
    Itt meg, képzeljük el,
  • 10:43 - 10:47
    van Wikipédiánk, Linuxunk
    meg a többi nyílt forrású eszközünk.
  • 10:47 - 10:49
    Ez nyitott, az zárt.
  • 10:49 - 10:51
    Ez új, az hagyományos.
  • 10:51 - 10:54
    Biztos vagyok, hogy elsőként
    ugyanazt mondják,
  • 10:54 - 10:56
    amit Yochai említett:
  • 10:56 - 10:58
    a két szervezeti forma
  • 10:58 - 11:00
    ádáz harcban áll egymással.
  • 11:00 - 11:03
    Ezek az emberek minden
    tőlük telhetőt megtesznek,
  • 11:03 - 11:06
    hogy e szervezetek sikereinek
    kerékkötője legyenek,
  • 11:06 - 11:08
    mert rettegnek tőlük.
  • 11:09 - 11:11
    A viták pedig
  • 11:11 - 11:15
    szerzői, digitális jogokról s í.t. –
  • 11:15 - 11:17
    nézetem szerint,
  • 11:17 - 11:20
    céljuk az efféle szervezetek megfojtása.
  • 11:20 - 11:23
    A szabadalmak és a szerzői jog elvének
  • 11:23 - 11:25
    teljes lezüllését tapasztaljuk.
  • 11:25 - 11:29
    Ezek egykor újítások ösztönzésére,
  • 11:29 - 11:32
    a tudás terjesztésének
    összehangolására jöttek létre,
  • 11:32 - 11:35
    de nagy cégek egyre inkább
  • 11:35 - 11:37
    "halmozott szabadalmaztatást" végeznek,
  • 11:37 - 11:39
    hogy innovációk létrejöttét gátolják.
  • 11:39 - 11:42
    Csupán két példát említek.
  • 11:42 - 11:45
    Az első: azt mondják
    a vállalkozásitőke-befektetőnek:
  • 11:45 - 11:47
    "Fantasztikus ötletem van.
  • 11:47 - 11:50
    Föltaláltam ezt a remek programot,
  • 11:50 - 11:53
    amely sokkal-sokkal jobb
    a Microsoft Outlooknál."
  • 11:54 - 11:58
    Melyik épeszű tőkés ad önnek
    egy fillért is vállalkozás alapítására,
  • 11:58 - 12:01
    mely az Outlookkal fog versenyezni? Senki.
  • 12:01 - 12:04
    Ezért a Microsofttal folytatandó verseny
  • 12:04 - 12:06
    csak nyílt forrású projektből
  • 12:06 - 12:08
    jöhet létre.
  • 12:08 - 12:10
    Rengeteg versenyképes érv szól
  • 12:10 - 12:12
    a nyílt forrású
  • 12:12 - 12:15
    és vevő kezdeményezte
    újítások fönntartása mellett,
  • 12:15 - 12:17
    mert ez a monopóliumok elleni
  • 12:17 - 12:20
    egyik legjobb versenyeszköz.
  • 12:20 - 12:23
    Szakmai érv is szól mellette,
  • 12:23 - 12:25
    hiszen zárt szervezetekben működő
  • 12:25 - 12:27
    szakértők,
  • 12:27 - 12:30
    akik lehetnek programozók,
    egyetemi emberek,
  • 12:30 - 12:32
    orvosok, újságírók –
  • 12:33 - 12:34
    volt foglalkozásom –
  • 12:34 - 12:36
    így szólnak: "Ugyan már,
    azokban nem bízhatunk."
  • 12:38 - 12:40
    Mikor újságírói pályámat elkezdtem:
  • 12:41 - 12:43
    Financial Times, 20 éve...
  • 12:44 - 12:46
    nagyon lelkesítő volt látni,
  • 12:46 - 12:48
    hogy valaki a lapot olvassa,
  • 12:48 - 12:50
    s belesni a metróban
    a válla fölött az újságba,
  • 12:50 - 12:53
    hogy épp az én cikkemet olvassa.
  • 12:53 - 12:55
    Általában részvényárfolyamokat böngésztek,
  • 12:55 - 12:57
    és a cikkemet tartalmazó oldal
  • 12:57 - 12:59
    a földön hevert.
  • 12:59 - 13:02
    Bántott a dolog: "Az isten
    szerelmére, mit művelnek?
  • 13:02 - 13:04
    Nem az én ragyogó cikkemet olvassák!"
  • 13:04 - 13:07
    Olvasóinknak két rovatot adtunk,
  • 13:07 - 13:09
    ahol hozzájárulhattak a laphoz:
  • 13:09 - 13:12
    az olvasói levelek oldalát,
    ahová beírhattak,
  • 13:12 - 13:14
    mi leereszkedtünk hozzájuk,
    megfeleztük leveleiket,
  • 13:14 - 13:16
    s három nap múlva kinyomtattuk őket.
  • 13:16 - 13:18
    Vagy külsős szerzők oldala,
    akik ismerték a szerkesztőt,
  • 13:18 - 13:21
    iskolatársak voltak,
    lefeküdtek a feleségével –
  • 13:21 - 13:23
    írhattak cikket arra az oldalra.
  • 13:23 - 13:25
    E két hely volt rá.
  • 13:25 - 13:29
    Borzalom, hogy most az olvasók
    szerzők és kiadók akarnak lenni.
  • 13:29 - 13:32
    Nem ez a szerepük:
    azt kéne olvasniuk, amit mi írunk.
  • 13:32 - 13:34
    De újságírók nem akarnak lenni.
  • 13:34 - 13:36
    Bár az újságírók ezt szokták
    hinni a bloggerekről.
  • 13:36 - 13:38
    Szó sincs róla,
    csak hallatnák a hangjukat.
  • 13:38 - 13:41
    Ahogy Jimmy mondta,
    párbeszédet szeretnének,
  • 13:41 - 13:45
    be akarnak kapcsolódni
    az információs folyamatba.
  • 13:45 - 13:48
    A kreativitás egész területe
  • 13:48 - 13:49
    egyre bővül.
  • 13:50 - 13:52
    Hatalmas küzdelem várható.
  • 13:52 - 13:56
    De hatalmas mozgás is
  • 13:56 - 13:58
    a nyílttól a zárt felé.
  • 13:58 - 14:01
    Szerintem két tényező lesz döntő,
  • 14:01 - 14:03
    mégpedig két erőpróba
  • 14:03 - 14:05
    a nyílt mozgalom számára.
  • 14:05 - 14:06
    Az első:
  • 14:07 - 14:10
    támaszkodhatunk-e kizárólag önkéntesekre?
  • 14:10 - 14:12
    Ha ez ennyire sorsdöntő,
  • 14:12 - 14:14
    nem kell-e sokkal szerteágazóbban
  • 14:14 - 14:17
    finanszíroznunk, szerveznünk
    és támogatnunk őket?
  • 14:17 - 14:19
    Vöröskereszt létrehozása
  • 14:19 - 14:22
    információ és tudás céljára
    fantasztikus ötlet.
  • 14:22 - 14:26
    De kizárólag önkéntesekre
    támaszkodva megszervezhető-e?
  • 14:26 - 14:28
    Mely változások kellenek a közpolitikában,
  • 14:28 - 14:30
    finanszírozásban a megvalósításához?
  • 14:30 - 14:32
    Mi pl. a BBC szerepe
  • 14:32 - 14:34
    ebben a világban?
  • 14:34 - 14:36
    Mi legyen a közpolitika szerepe?
  • 14:36 - 14:39
    Végül, meg fogják látni,
  • 14:39 - 14:42
    hogy az intelligens, zárt szervezetek
  • 14:42 - 14:45
    egyre inkább a nyíltak felé tolódnak el.
  • 14:45 - 14:48
    Aligha lesz vetélkedés a két tábor között,
  • 14:48 - 14:51
    inkább a táborok között
    érdekes helyzetek lesznek,
  • 14:51 - 14:53
    melyek valamelyikébe
    az emberek belehelyezkednek.
  • 14:53 - 14:56
    Új szervezeti modellek jelennek meg,
  • 14:56 - 14:59
    melyek furfangosan ötvözik
    a zárt és nyílt rendszereket.
  • 14:59 - 15:03
    Nem lesz annyira egyértelmű,
    hogy Microsoft vagy Linux;
  • 15:03 - 15:05
    mindenféle köztes megoldások lesznek.
  • 15:05 - 15:07
    Az új szervezeti modellek
  • 15:07 - 15:09
    elképesztően hatékonyak lesznek,
  • 15:09 - 15:11
    és akik megértik őket,
  • 15:11 - 15:13
    nagyon sikeressé válnak.
  • 15:13 - 15:16
    Egy utolsó példát mondok arra,
  • 15:16 - 15:18
    mit jelent ez.
  • 15:18 - 15:20
    Sanghajban jártam
  • 15:20 - 15:22
    az egyik irodaépületben,
  • 15:22 - 15:25
    amelynek helyén öt éve még rizsföld volt.
  • 15:25 - 15:28
    A 2 500 felhőkarcoló egyikében,
  • 15:28 - 15:31
    amely az utóbbi 10 év alatt
    épült Sanghajban,
  • 15:31 - 15:34
    Timothy Channel vacsoráztam.
  • 15:34 - 15:37
    Chan internetes vállalkozást alapított
  • 15:37 - 15:38
    2000-ben.
  • 15:38 - 15:41
    Nem szállt be az internetbe,
    megtartotta a pénzét,
  • 15:41 - 15:43
    számítógépes játékokba fektetett be.
  • 15:43 - 15:46
    Shanda nevű cégét vezeti,
  • 15:46 - 15:50
    amely a legnagyobb kínai
    számítógépes játékcég.
  • 15:50 - 15:53
    9 000 szervere van Kínában
  • 15:53 - 15:57
    és 250 millió előfizetője.
  • 15:58 - 16:01
    Egyidejűleg négymilliónyian
    játszanak valamilyen játékot.
  • 16:02 - 16:04
    Hány főt alkalmaz
  • 16:04 - 16:07
    a kiszolgálásukra?
  • 16:07 - 16:09
    500 főt.
  • 16:09 - 16:11
    Hogy tudja 500 fővel
  • 16:11 - 16:14
    a 250 milliót kiszolgálni?
  • 16:14 - 16:16
    Nem szolgálja ki őket.
  • 16:16 - 16:18
    Felületet ad nekik,
  • 16:18 - 16:21
    bizonyos szabályokat, eszközöket
  • 16:21 - 16:24
    és összehangolja a beszélgetést,
  • 16:24 - 16:26
    összehangolja az akciót.
  • 16:26 - 16:28
    A tartalom zömét
  • 16:28 - 16:31
    maguk az alkalmazók alakítják ki.
  • 16:31 - 16:33
    Ez a közösség és a cég között
  • 16:33 - 16:35
    bizonyos összetartást hoz létre,
  • 16:35 - 16:37
    amely igen-igen erős.
  • 16:37 - 16:38
    Ennek legjobb mércéje:
  • 16:38 - 16:42
    elkezdünk játszani,
    létrehozunk egy szereplőt,
  • 16:42 - 16:44
    amelyet a játék alatt fejlesztünk.
  • 16:44 - 16:47
    Ha valamely okból
    a hitelkártyánkat nem fogadják el,
  • 16:47 - 16:49
    vagy bármi más gond van,
  • 16:49 - 16:51
    elvész a szereplőnk.
  • 16:51 - 16:53
    Ekkor két lehetőségünk van.
  • 16:53 - 16:57
    Az egyik: új szereplőt
    hozunk létre a nulláról,
  • 16:57 - 16:59
    de a szereplő előtörténete nélkül.
  • 16:59 - 17:01
    Ez kb. 100 dollárba kerül.
  • 17:01 - 17:04
    Vagy Sanghajba repülünk,
  • 17:04 - 17:07
    sorban állunk a Shanda irodája előtt –
  • 17:07 - 17:11
    ez 6–700 dollárunkba jön –,
  • 17:11 - 17:14
    visszakérjük a szereplőnket
    az előtörténetével együtt.
  • 17:14 - 17:17
    Minden reggel 600-an állnak sorban
  • 17:17 - 17:18
    az irodáik előtt,
  • 17:18 - 17:20
    hogy visszakérjék a szereplőket. (Nevetés)
  • 17:20 - 17:23
    Ilyenek a közösségekre épülő cégek,
  • 17:23 - 17:26
    amelyek eszközökkel, forrásokkal
  • 17:26 - 17:28
    és felületekkel látja el a játékosokat.
  • 17:28 - 17:30
    Nem nyílt forrásúak,
  • 17:30 - 17:32
    de igen-igen erősek.
  • 17:32 - 17:35
    Ez az egyik erőpróba
  • 17:35 - 17:37
    a hozzám hasonló embereknek,
  • 17:37 - 17:40
    akiknek sok dolguk van a kormányzattal.
  • 17:40 - 17:42
    Ha játékcégünk van
  • 17:43 - 17:46
    és egymilliónyi játékosunk,
  • 17:46 - 17:49
    csak 1%-ukra van szükségünk
  • 17:49 - 17:52
    társfejlesztőként, ötletterjesztőként,
  • 17:52 - 17:53
    és rögtön megjelenik
  • 17:53 - 17:55
    a tízezer fős fejlesztőgárdánk.
  • 17:56 - 18:01
    Képzeljék el, hogy az összes brit iskolás
  • 18:01 - 18:02
    egy százaléka
  • 18:02 - 18:04
    társfejlesztő lenne az oktatásban.
  • 18:04 - 18:07
    Mit kezdhetnénk a rendelkezésre
    álló forrásokból
  • 18:07 - 18:08
    az oktatási rendszerrel?
  • 18:08 - 18:11
    Vagy ha a tb-s betegek 1%-a
  • 18:11 - 18:14
    valamit hozzátehetne
    az egészségügyi rendszerhez?
  • 18:14 - 18:16
    Az ok, amiért a nyílt modellek
  • 18:16 - 18:18
    óriási erővel fognak előretörni –
  • 18:18 - 18:21
    csökkentésükre, korlátozásukra,
  • 18:21 - 18:23
    elfojtásukra irányuló
  • 18:23 - 18:25
    minden törekvés dacára –
  • 18:25 - 18:28
    az az, hogy megsokszorozzák
    termelési erőforrásainkat.
  • 18:28 - 18:30
    Ennek egyik magyarázata,
  • 18:30 - 18:32
    hogy a használókat termelőkké,
  • 18:32 - 18:34
    a fogyasztókat tervezőkké változtatják.
  • 18:34 - 18:36
    Köszönöm szépen. (Taps)
Title:
A nyílt újítások korszaka
Speaker:
Charles Leadbeater
Description:

E megtévesztően szenvtelen előadásban Charles Leadbeater erős bizonyítékokat vonultat föl arról, hogy az újítás ma már nem csak a profik területe. Szenvedélyes amatőrök új eszközökkel olyan termékeket és paradigmákat alkotnak, amelyekre cégek nem képesek.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
18:37
Ádám Kósa commented on Hungarian subtitles for The era of open innovation
Péter Pallós commented on Hungarian subtitles for The era of open innovation
Ádám Kósa commented on Hungarian subtitles for The era of open innovation
Csaba Lóki approved Hungarian subtitles for The era of open innovation
Csaba Lóki commented on Hungarian subtitles for The era of open innovation
Csaba Lóki edited Hungarian subtitles for The era of open innovation
Ádám Kósa commented on Hungarian subtitles for The era of open innovation
Csaba Lóki commented on Hungarian subtitles for The era of open innovation
Show all
  • 11:35 Boronyai Orsi szíves közlése alapján:
    halmozott (vagy összeragadt) szabadalmaztatás

  • 0:47 - "lehető" helyett: "lehetséges"
    1:02 - "az egyik" helyett: "egy"
    1:36 - esetleg: "Észak-Kaliforniában"?
    2:08 - "A vevők" :(
    5:24 - egyes szám

    6:22 - "nagy cégek főpiacán" ???
    6:32 - "EGY nagy cégnél".
    6:49 - "... igen nagy LESZ"
    7:08 - "A"
    8:31 - "kite-surf" nem sárkányrepülést jelent
    9:00 - "knowledgeable" - a "(jól) tájékozott" talán inkább illik ide, mint az "értelmes"
    11:32 - "A"
    12:07 - "competitive argument" - "versenyképes, ütőképes, meggyőző érv"?
    15:34 - esetleg: "Chan" ?

  • Részemről:

    0:47: szerintem jó ez is. Kevésbé elterjedt, de érthető.
    1:02: részemről oké, legyen "egy".
    1:36: bocsi. Rendben van.
    2:08: ide szerintem nem kell névelő, általánosságban van szó vevőkről, nem?
    5:24: oké.
    6:22: oké, lehetne "piaci fősodor"
    6:32: nekem névelő nélkül is rendben van, de előtte 6:28-nál kellhet az "a".
    6:49: vagy csak simán "az lesz".
    7:08: lehet "a".
    8:31: bocsi, "sárkányszörf" lesz az.
    9:00: egyetértek, "tájékozott" itt talán jobb lesz.
    12:07: "versenyképes érv" jó.
    15:34: Elírás, persze.

  • Köszönöm a válaszokat!
    Módosítottam pár helyen. A "mainstream"-re a "hagyományis"-t választottam. Ha nem tetszik, még lehet változtatni.

  • Szerintem rendben van a"hagyományos".

  • 6:22 A „nagy cégek főpiacán” helyes kifejezés. Azt jelenti, hogy a vállalati export v. import döntő részét azzal a piaccal bonyolítják le. Hasonló, de terjedelmesebb kifejezés erre: „központi fontosságú / jelentőségű piac’..
    Megerősítette: Simai Mihály akadémikus.

    A ’ hagyományos’ nem adekvát jelző itt, mert mást jelent.

    Kérem visszaírni a helyes változatomat.

  • Úgy néz ki mégse olyan egyértelmű ez a "mainstream market" kérdés.

    Találtam definíciót, ami szerintem megfelelő ide:

    http://www.invstor.com/information/go-big-dictionary/mainstream-market-definition

    Szerintem, amit Péter mond az is jó, de a "hagyományos piac" is, ha az innováció felől közelítjük meg.

    Linkelek néhány szöveget, amiben a "hagyományos piac" szerepel, ha gondoljátok, megnézitek csak a kontextust:

    http://real.mtak.hu/36640/1/bz_tszk_u.pdf

    http://gti.ektf.hu/anyagok/kepzesek/tematikak/Mandel%20Kinga/2014-2015-2/MK%20uzleti%202015.03.11.pdf

    http://zmva.hu/tar/een_kiadv/secret2012_web_hu.pdf

    http://dolgozattar.repozitorium.bgf.hu/7728/1/Kapovits_Abel_t591it_A_Sharing_Economy_multja_es_jovoje.pdf

    De amúgy, ami Péter mond, az is jó.

Hungarian subtitles

Revisions