< Return to Video

Dijital gelecekte nasıl "İnsan Ekibi" olunur

  • 0:02 - 0:05
    Dijital gelecek hakkında
  • 0:05 - 0:08
    teknoloji liderlerine yapacağımı sandığım
  • 0:08 - 0:11
    bir konuşma için
    özel bir otele davet edildim.
  • 0:12 - 0:14
    Kuliste sıramın gelmesini beklerken
  • 0:14 - 0:19
    beni sahneye çıkarmak yerine
    beş tane adamı kulise getirdiler
  • 0:19 - 0:21
    ve hepsi oradaki sehpanın etrafına oturdu.
  • 0:22 - 0:24
    Adamlar teknoloji milyarderleriydi.
  • 0:24 - 0:28
    Bir anda beni soru yağmuruna tuttular:
  • 0:28 - 0:30
    "Bitcoin mi? Etheryum mu?"
  • 0:31 - 0:34
    "Sanal gerçeklik mi?
    Artırılmış gerçeklik mi?"
  • 0:34 - 0:36
    Bahis mi oynuyorlardı, anlayamadım.
  • 0:36 - 0:39
    Daha sonra benimle
    daha rahat olmaya başladıklarında
  • 0:39 - 0:42
    asıl meseleleri olan soruya geldiler:
  • 0:42 - 0:45
    "Alaska mı yoksa Yeni Zelanda mı?"
  • 0:46 - 0:47
    Doğru duydunuz.
  • 0:47 - 0:50
    Bu teknoloji milyarderleri,
    bir medya kuramcısından
  • 0:50 - 0:53
    kıyamet günü sığınaklarının
    yeri için tavsiye istiyorlardı.
  • 0:53 - 0:56
    Geri kalan zamanda
    tek bir soru üzerinde durduk:
  • 0:56 - 1:01
    ''O hadiseden sonra güvenlik personelimin
    kontrolünü nasıl sağlayacağım?''
  • 1:02 - 1:05
    ''O hadiseden'' kasıt ise
    dünyanın sonunu getirecek olan
  • 1:05 - 1:10
    termonükleer savaş, iklim felaketi
    ya da toplumsal huzursuzluk.
  • 1:10 - 1:13
    En önemlisi de bu durumda
    paraları geçersiz olacak.
  • 1:14 - 1:16
    Şunu düşünmeden edemedim:
  • 1:16 - 1:21
    Bunlar dünyanın en zengin,
    en güçlü insanları olmalarına rağmen
  • 1:21 - 1:26
    kendilerini geleceği değiştirmek için
    tamamen güçsüz görüyorlar.
  • 1:26 - 1:30
    Yapabilecekleri en iyi şey,
    kaçınılmaz felaketi bekleyip
  • 1:30 - 1:34
    teknoloji ve paralarını kullanarak
    geri kalanımızdan uzaklaşmak.
  • 1:36 - 1:38
    Üstelik bu insanlar
    dijital ekonominin kazananları.
  • 1:38 - 1:41
    (Kahkahalar)
  • 1:42 - 1:44
    Dijital rönesans,
  • 1:44 - 1:51
    insan hayal gücünün
    dizginlenemeyen potansiyeliyle ilgiliydi.
  • 1:51 - 1:58
    Kaos matematiği ve kuantum fiziğinden,
    fantezi oyunları ve Gaia hipotezine kadar
  • 1:58 - 2:00
    her şeyi kapsıyordu.
  • 2:00 - 2:07
    İnsanların birlikte hayal edebileceğimiz
    her geleceği yaratabileceğine inanıyorduk.
  • 2:09 - 2:11
    Ama sonra dot com balonu meydana çıktı.
  • 2:13 - 2:16
    Böylece dijital gelecek
    hisse senetlerine dönüştü.
  • 2:16 - 2:19
    Bununla birlikte dijital çağın
    bütün o enerjisini,
  • 2:19 - 2:24
    çoktan ölmeye başlayan NASDAQ borsasına
    steroit basarak harcadık.
  • 2:24 - 2:27
    Teknoloji yayınları
    bir tsunaminin geldiğini söyledi bize.
  • 2:27 - 2:32
    Üstelik sadece en iyi senaryo planlamacı
    ve fütüristleri işe alan yatırımcılar
  • 2:32 - 2:34
    bu dalgadan sağ çıkabilecekti.
  • 2:35 - 2:41
    Böylece gelecek,
    bugün bizim birlikte yarattığımız şeyden
  • 2:41 - 2:43
    üzerine bahis oynadığımız,
  • 2:43 - 2:46
    bir tür kazanan hepsini alır
    rekabetine dönüştü.
  • 2:48 - 2:51
    Gelecekle ilgili şeyler bu kadar
    rekabete dayandığında ise
  • 2:51 - 2:55
    insanlar artık yaratıcılıklarıyla
    değerlendirilmiyorlar.
  • 2:55 - 2:58
    Hayır, şu an bizler sadece
    verilerimizle değerlendiriliyoruz.
  • 2:58 - 3:00
    Çünkü verileri tahmin
    yapmak için kullanabilirler.
  • 3:00 - 3:03
    Yaratıcılık onun aksine kuru gürültü,
  • 3:03 - 3:05
    tahmin etmeyi zorlaştıran bir şey.
  • 3:05 - 3:08
    Böylece elimizde yaratacılığı,
  • 3:08 - 3:11
    yeniliği baskılayan
    dijital bir manzara ile kaldık;
  • 3:11 - 3:14
    bu bizi insan yapan asıl şeyi baskıladı.
  • 3:14 - 3:16
    Sonuç: sosyal medya.
  • 3:16 - 3:20
    Sosyal medya gerçekten insanları yeni
    ilginç yollarla birbirine bağlıyor mu?
  • 3:20 - 3:25
    Hayır, sosyal medya davranışlarımızı
    tahmin etmek için verilerimizi kullanıyor
  • 3:25 - 3:29
    veya gerekirse istatiksel profillerimize
    daha uygun hareket edelim diye
  • 3:29 - 3:32
    davranışlarımızı
    etkilemek için kullanıyor.
  • 3:33 - 3:35
    Dijital ekonomi.
    İnsanları seviyor mu?
  • 3:35 - 3:38
    Hayır, eğer bir iş planınız varsa
    ne yapmanız gerekiyor?
  • 3:38 - 3:39
    İnsanlardan kurtulun.
  • 3:39 - 3:43
    İnsan bu, sağlık hizmeyi ister,
    para ister, amaç ister.
  • 3:44 - 3:46
    İnsanlarla yükselemezsin.
  • 3:47 - 3:49
    (Kahkahalar)
  • 3:49 - 3:50
    Dijital uygulamalarımız bile
  • 3:50 - 3:53
    birlik beraberlik kurmak için
    bize yardım etmiyorlar.
  • 3:53 - 3:57
    Taksi uygulamasındaki şoförlerin
    çalışma koşulları hakkında tartışmalarını
  • 3:57 - 4:00
    veya birlik olmalarını
    sağlayan düğme nerede?
  • 4:02 - 4:04
    Görüntülü konuşma cihazlarımız bile
  • 4:04 - 4:06
    gerçek bir ilişki kurmamıza
    yardımcı olmuyor.
  • 4:06 - 4:09
    Videonun çözünürlüğü
    ne kadar iyi olursa olsun,
  • 4:09 - 4:13
    karşındakinin seni iyice anlamak için
    göz bebeklerini nasıl açtığını göremezsin.
  • 4:13 - 4:18
    Bir ilişki kurabilmek için yüz binlerce
    yıllık evrimle geliştirdiğimiz şeyler
  • 4:18 - 4:20
    artık işe yaramıyor.
  • 4:20 - 4:24
    Karşındakinin nefesi seninkiyle
    senkronize oluyor mu göremiyorsun.
  • 4:24 - 4:27
    Bu yüzden ayna nöronlar asla canlanmıyor,
    hiç vücudunda oksitosin dolaşmıyor,
  • 4:27 - 4:31
    diğer bir insanla bağ kurma
    deneyimini hiç yaşamıyorsun.
  • 4:31 - 4:33
    Bunların yerine böyle olduk:
  • 4:33 - 4:35
    ''Yani, benimle aynı fikirdeler
  • 4:35 - 4:37
    ama gerçekten beni anladılar mı?''
  • 4:37 - 4:40
    Bu vefasızlık için de
    teknolojiyi suçlamıyoruz.
  • 4:40 - 4:42
    Hep diğer kişiyi suçluyoruz.
  • 4:43 - 4:47
    İnsanları destekleyen
    teknoloji ve dijital girişimler bile
  • 4:47 - 4:52
    özünde son derece insanlık düşmanı.
  • 4:54 - 4:56
    Blok zinciri örneğin:
  • 4:57 - 5:00
    Medenileştirilmiş bir ekonomiye
    sahip olmamıza mı yardımcı oluyor?
  • 5:00 - 5:03
    Hayır. Blok Zinciri kullanıcılar
    arasında güven doğurmuyor;
  • 5:03 - 5:08
    sadece güvenin daha yeni, hatta
    daha az şeffaf bir şekilde yerini alıyor.
  • 5:10 - 5:11
    Kodlama hareketi mesela.
  • 5:11 - 5:14
    Yani, eğitim harika bir şey;
    eğitimi seviyoruz
  • 5:14 - 5:18
    ve çocukların dijital gelecekte
    iş sahibi olabilmesi fikri mükemmel
  • 5:18 - 5:20
    bu yüzden onlara kodlama öğreteceğiz.
  • 5:21 - 5:23
    Ama ne zamandan beri eğitim
    iş sahibi olmaktan ibaret oldu?
  • 5:24 - 5:26
    Eğitimin amacı iş bulmak değildi.
  • 5:26 - 5:30
    Eğitim bir işi iyi yapmak için
    verilen bir ödündü.
  • 5:30 - 5:31
    Toplumsal eğitimin amacı,
  • 5:31 - 5:35
    bütün gün kömür madenlerinde
    çalışan madencilerin
  • 5:35 - 5:37
    eve gelip bir roman okuyabilecek
  • 5:37 - 5:39
    ve anlayabilecek kapasiteye
    sahip olmasını sağlamak
  • 5:39 - 5:43
    veya demokrasiye katılabilmek için
    gereken bilgiye sahip olmasını sağlamaktı.
  • 5:43 - 5:46
    Eğitimi işin bir uzantısı haline
    getirdiğimizde ne yapmış oluyoruz?
  • 5:46 - 5:52
    Şirketlerin sadece çalışanların eğitim
    bedelini maddileştirmesine izin veriyoruz.
  • 5:54 - 5:58
    Aralarından en kötüsü ise
    insancıl teknoloji hareketi.
  • 5:58 - 6:00
    Bu çocukları seviyorum,
    hani şu bağımlı olalım diye
  • 6:00 - 6:03
    Las Vegas kumar makinelerinden
    algoritmaları alıp
  • 6:03 - 6:06
    sosyal medya akışımıza
    koyan çocuklar vardı.
  • 6:06 - 6:08
    Şimdi yöntemlerindeki hatayı gördüler
  • 6:08 - 6:11
    ve teknolojiyi daha insancıl
    yapmak istiyorlar.
  • 6:11 - 6:13
    Fakat ben ''insancıl teknoloji''
    ifadesini duyunca
  • 6:13 - 6:16
    aklıma gezen tavuk gibi şeyler geliyor.
  • 6:16 - 6:18
    Onlara karşı olabildiğimizce
    insancıl olacağız
  • 6:18 - 6:20
    ta ki kesmeye götürene kadar.
  • 6:21 - 6:24
    Sonuçta, ortaklarını memnun etmek için
  • 6:24 - 6:27
    bizden yeterli veri
    ve para elde ettikleri sürece
  • 6:27 - 6:29
    bu teknolojileri olabildiğince
    insancıl yapacaklar.
  • 6:31 - 6:34
    Bu sırada ortaklar kendine düşen
    kısımda sadece düşünüyorlar:
  • 6:34 - 6:37
    ''Para kazanmam gerekiyor
    böylece bu şekilde para kazanarak
  • 6:37 - 6:40
    yarattığım dünyadan
    kendimi izole edebilirim.''
  • 6:40 - 6:42
    (Kahkahalar)
  • 6:42 - 6:46
    Yüzlerine kaç tane sanal VR gözlüğü
    yapıştırırlarsa yapıştırsınlar
  • 6:46 - 6:49
    ve hangi fantezi dünyasına
    girerlerse girsinler
  • 6:49 - 6:52
    tam da o cihazın üretiminin neden olduğu
  • 6:52 - 6:55
    köleliği ve kirliliği yansıtamazlar.
  • 6:55 - 6:58
    Bu bana Thomas Jefferson'un
    yemek asansörünü hatırlatıyor.
  • 6:58 - 7:03
    Biz yemek asansörünü, kölelerini yemekleri
    yemek odasına taşıma zahmetinden
  • 7:03 - 7:07
    kurtarmak için yaptığını
    düşünmek istiyoruz.
  • 7:07 - 7:09
    Fakat amacı bu değildi.
    Asansör köleler için değil,
  • 7:09 - 7:12
    Thomas Jefferson ve misafirleri içindi;
  • 7:12 - 7:15
    böylece kölenin yemeği yukarı getirmesini
    görmek zorunda kalmıyorlardı.
  • 7:15 - 7:17
    Yemek sihirli bir şekilde geliveriyordu;
  • 7:17 - 7:20
    ''Star Trek'' çoğaltıcısından çıkar gibi.
  • 7:21 - 7:23
    Bir inanışa göre,
  • 7:23 - 7:27
    sorun insanlar, çözüm ise teknoloji.
  • 7:29 - 7:31
    Artık bu şekilde düşünemeyiz.
  • 7:31 - 7:36
    Teknolojiyi kullanarak insanları piyasaya
    uygun hale getirmeyi bırakmalıyız
  • 7:36 - 7:41
    ve teknolojiyi insan geleceğine
    uygun hale getirmeye başlamalıyız.
  • 7:43 - 7:46
    Fakat bu gerçekleşmesi
    çok zor bir argüman bu günlerde.
  • 7:46 - 7:50
    Çünkü insanlar popüler varlıklar değiller.
  • 7:50 - 7:53
    Geçen gün bununla ilgili
    bir çevrecinin önünde konuştum.
  • 7:53 - 7:55
    Şöyle dedi: ''Neden
    insanları savunuyorsun?
  • 7:55 - 7:58
    İnsanlar gezegeni mahvettiler.
    Neslinin tükenmesini hak ediyorlar."
  • 7:59 - 8:02
    (Kahkahalar)
  • 8:02 - 8:04
    Popüler medyamız bile
    insanlardan nefret ediyor.
  • 8:04 - 8:05
    Televizyon izleyin mesela,
  • 8:05 - 8:09
    tüm bilim kurgular robotların insanlardan
    nasıl daha iyi ve güzel olduğuyla ilgili.
  • 8:09 - 8:12
    Zombi dizileri bile,
    bütün zombi dizilerinde ne vardır?
  • 8:12 - 8:15
    Bir kişi ufuğa doğru bakar,
    bir zombi görür.
  • 8:15 - 8:18
    Kamera o kişiye yaklaşır
    ve yüzünü görürsünüz
  • 8:18 - 8:20
    ve ne düşündüklerini bilirsiniz:
  • 8:20 - 8:23
    ''Zombiyle benim aramdaki
    fark gerçekten ne?
  • 8:23 - 8:24
    O yürüyor, ben de yürüyorum.
  • 8:24 - 8:26
    O yemek yiyor, ben de yiyorum.
  • 8:27 - 8:29
    O öldürüyor, ben de öldürüyorum.''
  • 8:30 - 8:32
    Ama o bir zombi.
  • 8:32 - 8:33
    En azından bunun farkındasınız.
  • 8:33 - 8:37
    Eğer gerçekten kendimizi zombilerden
    ayırt etmekte zorlanıyorsak
  • 8:37 - 8:39
    oldukça büyük bir sorunumuz var demektir.
  • 8:39 - 8:40
    (Kahkahalar)
  • 8:41 - 8:43
    Hele bir de transhümanistlere
    başlatmayın şimdi beni.
  • 8:43 - 8:47
    Bir panelde bir transhümanistleydim,
    sürekli tekillik hakkında konuşup durdu.
  • 8:47 - 8:51
    ''Yakında o gün gelecek ve bilgisayarlar
    insanlardan daha zeki olacaklar.
  • 8:51 - 8:53
    O noktada insanlar için tek seçenek,
  • 8:53 - 8:57
    evrimsel bayrağı varislerimize teslim edip
  • 8:57 - 8:58
    arka plana geçmek olacak.
  • 8:58 - 9:02
    En iyi ihtimalle, bilincini
    silikon bir çipe aktarır,
  • 9:02 - 9:04
    neslinin tükenişini kabul edersiniz.''
  • 9:05 - 9:06
    (Kahkahalar)
  • 9:06 - 9:09
    Ben de dedim ki:
    ''Hayır, insanlar özeldir.
  • 9:10 - 9:13
    Biz belirsizliği kabullenebiliyoruz,
    paradoksu anlıyoruz,
  • 9:13 - 9:16
    bilincimiz var, tuhafız, ilginciz.
  • 9:16 - 9:19
    Dijital gelecekte
    insanların bir yeri olmalı.''
  • 9:19 - 9:23
    O da dedi ki: ''Rushkoff, sen insan
    olduğun için böyle söylüyorsun.''
  • 9:23 - 9:25
    (Kahkahalar)
  • 9:25 - 9:26
    Kibirmiş gibi sanki.
  • 9:27 - 9:30
    Tamam, ben ''İnsan Ekibi''ndeyim.
  • 9:31 - 9:35
    Bu, dijital çağın asıl iç yüzüydü;
  • 9:35 - 9:37
    insan olmanın bir takım oyunu olması,
  • 9:37 - 9:40
    evrimin ortak bir eylem olması.
  • 9:40 - 9:43
    Ormandaki ağaçlar bile birbirleriyle
    rekabet içerisinde değiller,
  • 9:43 - 9:47
    birbirlerine aralarındaki
    iletişimi sağlayan
  • 9:47 - 9:52
    ve besin alışverişine yardımcı olan
    büyük bir kök ağı ve mantarlarla bağlılar.
  • 9:52 - 9:54
    Eğer insanlar en gelişmiş tür ise
  • 9:54 - 9:58
    bunun nedeni bizin en gelişmiş işbirliği
    ve iletişim yollarına sahip olmamızdır.
  • 9:58 - 9:59
    Dilimiz var.
  • 9:59 - 10:01
    Teknolojimiz var.
  • 10:02 - 10:07
    Çok tuhaf, daha önce
    hiç dijital bir şey görmemiş insanlarla
  • 10:07 - 10:09
    dijital gelecek hakkında konuşan
    bir adamdım ben.
  • 10:10 - 10:12
    Şimdiyse dijital teknolojiden önce
  • 10:12 - 10:16
    hayatın nasıl olduğunu hatırlayan
    tek insan benmişim gibi hissediyorum.
  • 10:17 - 10:21
    Mesele dijitali veya teknolojik
    olanı reddetmek değil.
  • 10:21 - 10:25
    Mesele, geride kalma tehlikesinde
    olan değerlerimizi kurtarmak
  • 10:25 - 10:29
    ve sonra onları gelecek için
    dijital altyapıya yerleştirmek.
  • 10:30 - 10:32
    Üstelik bu roket bilimi değil.
  • 10:32 - 10:34
    Bir sosyal ağ kurmak kadar kolay.
  • 10:34 - 10:38
    Bu, insanları rakip olarak
    görmeyi öğretmek yerine,
  • 10:38 - 10:41
    rakiplerimizi insan
    olarak görmeyi öğretiyor.
  • 10:42 - 10:47
    İnsanların ve yerlerin tüm değerlerini
    ortaya çıkarmak isteyen
  • 10:47 - 10:52
    fakat bu değerin topluluk aracılığıyla
    yayılmasına katkıda bulunan
  • 10:52 - 10:56
    ve mülkiyeti geniş bir şekilde dağıtan
    altyapı kooperatiflerini mümkün olduğunca
  • 10:56 - 11:00
    kurmamızı sağlayan bir altyapı tekelini
    desteklemeyen ekonomi yaratmak demektir.
  • 11:00 - 11:07
    Öngörü adı altında yaratıcılığımızı
    ve yenilikçiliğimizi engellemeden
  • 11:07 - 11:14
    ama aslında yaratıcılığa ve yenilikçiliğe
    katkıda bulunan platformlar oluşturmaktır.
  • 11:15 - 11:18
    Hayır, kendimizi yarattığımız
    dünyadan izole etmek için
  • 11:18 - 11:20
    yeterli para kazanmaya çalışmak yerine
  • 11:20 - 11:23
    neden bu zamanı ve enerjiyi dünyayı
    kurtarmak zorunda kalmayacağımızı
  • 11:23 - 11:25
    hissetmediğimiz bir yer
    haline getirmiyoruz.
  • 11:26 - 11:30
    Kaçış yok, burada
    devam eden tek bir şey var.
  • 11:31 - 11:33
    Lütfen gitmeyin.
  • 11:34 - 11:36
    Bize katılın.
  • 11:36 - 11:37
    Mükemmel olmayabiliriz
  • 11:37 - 11:40
    ama ne olursa olsun
    en azından yalnız olmayacaksınız.
  • 11:40 - 11:42
    İnsan Ekibine katılın.
  • 11:43 - 11:45
    Diğerlerini bulun.
  • 11:45 - 11:50
    Hep birlikte, her zaman
    istediğimiz geleceği yapalım.
  • 11:50 - 11:52
    Bir de kıyamet sonrası
    güvenlik güçlerinin kontrolünü
  • 11:52 - 11:55
    nasıl koruyacaklarını bilmek
    isteyen teknoloji milyarderleri vardı ya,
  • 11:55 - 11:57
    onlara ne söylediğimi biliyor musunuz?
  • 11:57 - 12:01
    "Şu an bu insanlara sevgi
    ve saygıyla davranmaya başlayın.
  • 12:01 - 12:04
    Belki endişelenecek
    bir felaketiniz olmaz."
  • 12:04 - 12:06
    Teşekkürler.
  • 12:06 - 12:10
    (Alkışlar)
Title:
Dijital gelecekte nasıl "İnsan Ekibi" olunur
Speaker:
Douglas Rushkoff
Description:

Medya teorisyeni Douglas Rushkoff; dijital teknolojinin hakim olduğu bir dünyada artık yaratıcılığımızın kafi derecede yeterli olmadığını olmadığını söylüyor. Bir konuşmasında Rushkoff, insanları pazara en uygun hale getirmek amacıyla teknolojiyi kullanmayı bırakmaya ve bizi bu teknolojiyi ileride dijitallik öncesi iletişim, yaratıcılık ve saygı değerlerimize odaklanan bir gelecek inşa etmek için kullanmaya teşvik ediyor. "İnsan Ekibine Katılın. Diğerlerini dahil edin," diyor. "Hep birlikte daima istediğimiz geleceği oluşturalım."

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
12:23

Turkish subtitles

Revisions