< Return to Video

AI 101 For Teachers: Fireside Chat with Sal Khan and Hadi Partovi

  • 0:08 - 0:10
    ברוכים הבאים ליסודות הבינה
    המלאכותית למורים.
  • 0:10 - 0:11
    שמי ג'ס.
  • 0:11 - 0:14
    אני מורה לשעבר
    ומתמחה כיום בלמידה למבוגרים.
  • 0:14 - 0:17
    אני אהיה המדריכה שלכם
    בסדרת הלמידה המקצועית הזאת.
  • 0:18 - 0:22
    בינה מלאכותית הפכה לנושא חם בחינוך,
    הגורם לאנשי חינוך רבים
  • 0:22 - 0:26
    לתהות, למשל,
    מה זו בינה מלאכותית?
  • 0:26 - 0:29
    האם התלמידים שלי מתכוונים
    להשתמש בבינה מלאכותית כדי לרמות?
  • 0:29 - 0:32
    האם הבינה המלאכותית עומדת
    להחליף אותי כמורה?
  • 0:32 - 0:36
    מה עליי ללמד את התלמידים
    שלי על בינה מלאכותית?
  • 0:36 - 0:39
    לכל אורך סדרת הלמידה המקצועית
    הזאת, המטרה שלנו
  • 0:39 - 0:42
    היא לענות על שאלות
    אלה ושאלות נוספות,
  • 0:42 - 0:44
    ובה בעת לצייד אתכם
    בידע ובכישורים
  • 0:44 - 0:47
    שתזדקקו להם כדי לנווט
    בנוף החדש הזה.
  • 0:47 - 0:51
    במפגש זה תשמעו את האדי פטרובי,
  • 0:51 - 0:56
    היוצר של code.org, ואת סאל קאן,
    היוצר של "קאן אקדמי".
  • 0:56 - 0:59
    בואו נשמע מה יש להאדי ולסאל להגיד
  • 0:59 - 1:04
    על כמה מן השאלות הגדולות ביותר
    הקשורות לבינה מלאכותית בחינוך.
  • 1:06 - 1:09
    שיחה עם האדי פרטובי וסאל קאן
  • 1:09 - 1:11
    מהי בינה מלאכותית
    ומדוע היא חשובה לחינוך?
  • 1:12 - 1:16
    בינה מלאכותית קיימת כבר שנים רבות,
    אבל מה שקרה ממש לאחרונה עם ההשקה
  • 1:16 - 1:20
    של ChatGPT וכלים דומים הוא
    שבינה מלאכותית נעשתה מסוגלת
  • 1:20 - 1:26
    ליצור מידע, היא יכולה ליצור
    כתיבה יוצרת, תמונות ואפילו סרטונים.
  • 1:26 - 1:30
    כלומר מה שהיה כלי להתאמת תבניות
  • 1:30 - 1:33
    יכול למעשה ליצור רעיונות חדשים,
    מחשבות חדשות.
  • 1:33 - 1:37
    והסיבה שזה חשוב מאוד בתחום
    החינוך היא שיש
  • 1:37 - 1:40
    לעבודת המחנך היבטים רבים כל כך,
    עבודה שמחנכים עושים
  • 1:40 - 1:44
    או שתלמידים עושים, שכעת יכולה להתבצע
    אוטומטית באמצעות בינה מלאכותית יוצרת.
  • 1:45 - 1:49
    אז אני יודע ששנינו... אני בטוח שחנונים
    של טכנולוגיה מכל הסוגים
  • 1:49 - 1:52
    עוקבים אחרי הבינה המלאכותית
    היוצרת כבר שנים רבות,
  • 1:52 - 1:57
    ויש את GPT2, שמסוגלת לכתוב,
    ואת האמירה המפורסמת של אילון מאסק,
  • 1:57 - 1:59
    שצריך לשלוט עליה בכל מיני דרכים
    כי היא יכולה לכתוב
  • 1:59 - 2:03
    מאמרים משכנעים מאוד,
    אבל שמלאים בשטויות,
  • 2:03 - 2:06
    אז היא יכולה לשמש ליצירת
    פייק ניוז.
  • 2:06 - 2:09
    GPT3 עשתה דברים דומים,
    אף שהיא הייתה פשוט יותר טובה בזה,
  • 2:09 - 2:12
    מה שבמובנים מסוימים גרם לאנשים
    להיות אפילו יותר מודאגים.
  • 2:12 - 2:16
    ואז הופיעו דברים כמו Dall-E,
    שהראו שאפשר ליצור תמונות,
  • 2:17 - 2:20
    שאפשר לצייר את המונה ליזה
    ולהגיד למחשב
  • 2:20 - 2:25
    או לבינה המלאכותית היוצרת, "טוב,
    איך הצד האחורי של הראש שלה נראה?"
  • 2:25 - 2:27
    או, "איך שאר התמונה נראית בעצם?"
  • 2:27 - 2:29
    כשעקבתי אחרי כל זה במהלך השנים
  • 2:29 - 2:34
    אמרתי לעצמי, וואו,
    זה מגניב, אבל זה בעצם סתם דבר מוזר.
  • 2:34 - 2:38
    זה לא יהיה שימושי באמת
    בזמן הקרוב, במיוחד בחינוך.
  • 2:39 - 2:41
    ואני חושב שמה שבאמת השתנה היה
  • 2:41 - 2:47
    המעבר הזה מ-GPT3,
    ל-GPT3.5, נאמר,
  • 2:47 - 2:50
    שהוא ChatGPT,
    או יותר חשוב, GPT4.
  • 2:50 - 2:54
    וזה היה הרגע שבו ממש ירד לי האסימון
    והבנתי שהדבר הזה שנראה כמו חידוש
  • 2:54 - 3:03
    בשנים האחרונות יכול עכשיו ממש
    להתחיל להבין מידע ולפענח אותו,
  • 3:03 - 3:07
    ולא רק לענות על השאלה,
    אלא להסביר למה התשובה הזאת נבחרה.
  • 3:07 - 3:09
    להסביר למה הבחירות האחרות
    הן לא התשובה.
  • 3:10 - 3:12
    ליצור, בינה מלאכותית יוצרת,
  • 3:12 - 3:15
    היא יכולה ליצור שאלות אחרות כמו זו,
  • 3:15 - 3:19
    ואפשר להנחות אותה כך
    שהיא תשמש בעצם מורה פרטי.
  • 3:19 - 3:21
    היא יכולה להיות עוזר הוראה.
    וזה היה הרגע
  • 3:21 - 3:24
    שבו התחלנו להבין, אוקיי,
    העולם שונה עכשיו.
  • 3:25 - 3:28
    וזה לא יהיה רלוונטי רק בחינוך,
  • 3:28 - 3:31
    זה כנראה הולך לחולל מהפכה בתחום
    בכמה דרכים משמעותיות מאוד.
  • 3:32 - 3:34
    מהו "מודל שפה גדול" וכיצד הוא עובד?
  • 3:34 - 3:36
    כשמשתמשים בכלי כמו ChatGPT
  • 3:36 - 3:39
    או בכל כלי
    שיוצר טקסט או קוד כבינה מלאכותית,
  • 3:40 - 3:43
    משתמשים בטכנולוגיה בסיסית
    שנקראת "מודל שפה גדול".
  • 3:43 - 3:48
    ו"מודל שפה גדול" הוא בעיקרון
    רשת עצבית ענקית
  • 3:48 - 3:52
    שמאומנת בכל מיני סוגים
    של מידע, בכל הספרים או המאמרים
  • 3:52 - 3:57
    או בקוד שהיא יכולה למצוא באינטרנט,
    ואז היא יכולה למעשה ליצור
  • 3:57 - 4:01
    מידע חדש, חיבורים חדשים, סיפורים,
    אפילו לכתוב קוד חדש,
  • 4:01 - 4:06
    וכדאי להבין שהטכנולוגיה
    הזו היא לא באמת חכמה.
  • 4:06 - 4:09
    היא פשוט משתמשת בנתונים
    סטטיסטיים ובסבירויות
  • 4:09 - 4:14
    כדי ליצור מידע חדש.
    ב-Code.org אנחנו בעצם יוצרים
  • 4:14 - 4:17
    סדרת סרטונים שמסבירים בדיוק איך
    מודלים גדולים של שפה עובדים.
  • 4:17 - 4:20
    ולמעשה, מנהלת הטכנולוגיות
    של OpenAI מירה מוראטי
  • 4:20 - 4:22
    היא אחד הכוכבים של הסרטון הזה
  • 4:22 - 4:26
    והיא מסבירה על
    מודלים גדולים של שפה.
  • 4:26 - 4:29
    אבל יש דבר אחד שאני רוצה להגיד,
    כי אנשים אמרו, היא פשוט מחליטה
  • 4:29 - 4:32
    באופן סטטיסטי
    מה המילה הבאה שצריך לומר.
  • 4:32 - 4:35
    בהרבה מובנים היא מתחילה
    ללמד אותנו קצת על עצמנו.
  • 4:35 - 4:39
    למשל, אפילו כשאני מדבר ממש עכשיו,
    אני משתמש בשפה מדוברת,
  • 4:39 - 4:42
    אני פשוט מביע
    סדרה של מחשבות שעוברות לי בראש,
  • 4:42 - 4:45
    ואני לא מחליט במודע
    על כל מילה ומילה.
  • 4:45 - 4:49
    אני פשוט יודע שהמילה הבאה
    תהיה מה שהיא לא תהיה.
  • 4:49 - 4:53
    כך שמודלים גדולים של שפה
    כמו שציינת הם דבר עצבי. זו רשת עצבית.
  • 4:53 - 4:56
    רשתות עצביות הן בעצם
    הדמיות מחשב של נוירונים
  • 4:57 - 4:58
    וסינפסות.
  • 4:58 - 5:00
    והן מתחילות להגיע
  • 5:00 - 5:03
    לרמת המורכבות של לפחות חלקים
    גדולים מאוד של המוח האנושי.
  • 5:03 - 5:06
    עדיין לא הגענו לשלב שבו יש
    לבינה המלאכותית מודעות עצמית
  • 5:06 - 5:11
    או שיש לה דחפים או רצונות
    פרט למה שאנחנו מבקשים ממנה לעשות.
  • 5:11 - 5:14
    אבל כן, כדאי לציין
    שהסבירויות והסטטיסטיקה,
  • 5:14 - 5:18
    המספרים בתוך הבינה המלאכותית,
    בבינה מלאכותית יוצרת
  • 5:18 - 5:22
    או במודלים גדולים של שפה
    הם למעשה המקבילה הממוחשבת
  • 5:22 - 5:26
    של הסינפסות ושל הקשרים
    בעצבים במוח שלנו,
  • 5:26 - 5:29
    ויש טריליוני עצבים במוח שלנו.
  • 5:29 - 5:31
    והיתרון של כל הסינפסות האלה
    הוא מה שיוצר
  • 5:31 - 5:35
    את הזיכרונות, את המחשבות שלנו
    ונותן לנו את כל האינטליגנציה שלנו,
  • 5:36 - 5:37
    במודל שפה גדול
  • 5:37 - 5:40
    שעבר סימולציה
    במיליוני מחשבים למעשה.
  • 5:41 - 5:44
    והאם זו אינטליגנציה?
  • 5:44 - 5:47
    זה לפחות ייצוג של האופן
    שבו המוח שלנו פועל.
  • 5:47 - 5:50
    וזה מעניין כי זה מבוסס
    על מתמטיקה.
  • 5:50 - 5:52
    המוח שלנו פועל על נוירונים,
  • 5:53 - 5:55
    אבל התפוקות של מה
    שמודל שפה גדול מספק
  • 5:55 - 5:58
    דומות למדי למה
    שבני אדם עושים בעצמם.
  • 5:59 - 6:01
    מה אנשי חינוך חושבים על בינה מלאכותית?
  • 6:01 - 6:04
    אני חושב שכמעט כל מי שעוסק
    בחינוך מופתע,
  • 6:04 - 6:07
    היה מופתע שהוא יכול לבקש
    מבינה מלאכותית
  • 6:07 - 6:12
    לכתוב מאמר על מלחמת האזרחים
    או להסביר מה זו פוטוסינתזה,
  • 6:12 - 6:17
    או ליצור סיפור קצר על נסיכה
    שחיה על מאדים, או לכתוב קוד,
  • 6:18 - 6:22
    אתה יודע, כדי להפוך, לערבב
    חפיסת קלפים, מה שזה לא יהיה.
  • 6:22 - 6:26
    אפשר לחשוב על הדברים האלה
    כעל שיעורי בית או מבחנים למורים.
  • 6:26 - 6:28
    אתה יכול פשוט לבקש ממנה
    להכין מערך שיעור
  • 6:28 - 6:32
    או להכין מצגת
    על נושא היסטורי מסוים.
  • 6:32 - 6:36
    והיא עושה את כל זה די טוב
    ובאמת יוצרת צורך
  • 6:36 - 6:39
    לחשוב מחדש על האופן שבו אנו מחנכים.
    -ואפילו... אני מסכים במאה אחוז,
  • 6:39 - 6:42
    אפילו יותר מדהים זה שהיא
    יכולה לענות על השאלות האלה
  • 6:42 - 6:43
    ולבצע את המטלות האלה,
  • 6:43 - 6:46
    אבל אז אתה יכול לבקש ממנה
    למלא תפקידים ואישיויות.
  • 6:46 - 6:47
    אתה יכול לומר,
  • 6:47 - 6:52
    "תהיי רובין ויליאמס ב'ללכת שבי אחריו'
    ותני לי השראה בנושא ספרות."
  • 6:52 - 6:53
    והיא תעשה את זה.
  • 6:53 - 6:55
    וזה מה שזה. זה.
  • 6:56 - 6:57
    זה נהיה מוזר.
  • 6:59 - 7:01
    סיכונים ואתגרים
    האם השימוש בבינה מלאכותית הוא רמאות?
  • 7:01 - 7:03
    בתי ספר מתקשים לומר לתלמידים
  • 7:03 - 7:06
    באילו כלים להשתמש או לא להשתמש
    כשהם מכינים שיעורי בית.
  • 7:06 - 7:10
    אז בצורה שבה מלמדים
    או נותנים שיעורי בית
  • 7:10 - 7:13
    ברוב בתי הספר היום, המון
    מזה יכול להתבצע באופן אוטומטי
  • 7:13 - 7:16
    דרך בינה מלאכותית.
    כש-ChatGPT הופיעה לראשונה,
  • 7:16 - 7:19
    הראיתי אותה ביום הראשון
    לבן שלי, שהוא בן 16,
  • 7:19 - 7:23
    והשאלה הראשונה שלו הייתה,
    "אני יכול להשתמש בזה לשיעורי בית?"
  • 7:23 - 7:26
    הוא ממש התרגש, ובזמן שעמדתי להשיב
    על השאלה הוא אמר, בעצם,
  • 7:26 - 7:30
    "בשביל מה בכלל צריך בית ספר אם היא
    יכולה לעשות את כל הדברים האלה?"
  • 7:31 - 7:34
    ושתי השאלות האלה
    הן בעצם שני הקצוות של מה שאני חושב
  • 7:34 - 7:35
    שמחנכים צריכים לחשוב עליו.
  • 7:35 - 7:38
    כי אם רק נמשיך
    לתת שיעורי בית
  • 7:38 - 7:42
    כמו שעשינו עד עכשיו, כן,
    אפשר להשתמש בבינה מלאכותית בשביל זה,
  • 7:42 - 7:44
    ואפשר לטעון שזו רמאות,
  • 7:44 - 7:48
    אבל אני חושב שאנחנו צריכים
    לפתח את מה שלדעתנו הוא העבודה
  • 7:48 - 7:50
    שתלמידים צריכים לעשות בבית.
  • 7:50 - 7:51
    מה שאמרת לגבי שיעורי בית.
  • 7:51 - 7:53
    יש לנו מעט מאוד שליטה
    על מה שקורה.
  • 7:53 - 7:56
    אבל אני חושב שבמובנים מסוימים
    זה שופך אור,
  • 7:56 - 8:01
    כי לפני ChatGPT היה לך את הצ'אט
    "אחות גדולה" או שהיו ילדים שהתייעצו
  • 8:01 - 8:05
    עם ההורים או המורים הפרטיים שלהם,
    ולהרבה ילדים עניים מהם לא היו הדברים האלה.
  • 8:05 - 8:07
    אי-השוויון הגדול ביותר
    שנוצר במערכת בתי הספר שלנו
  • 8:07 - 8:09
    קורה כשהילדים לא נמצאים בבית הספר.
  • 8:09 - 8:14
    זה קורה כשנותנים להם שיעורי בית, אתה או
    אני יכולים לעזור לילדים שלנו, או שאנחנו יכולים
  • 8:15 - 8:18
    לוודא שיהיה בן משפחה שיעשה את זה,
    או אולי לשכור מורה פרטי.
  • 8:18 - 8:21
    יש המון משפחות שלא יכולות
    להרשות את זה לעצמן.
  • 8:21 - 8:22
    זה המקום שבו אי-השוויון מתפתח.
  • 8:22 - 8:25
    ואם אפשר לעשות
    יותר בבית הספר, זה עדיף.
  • 8:25 - 8:28
    סיכונים ואתגרים
    איך בינה מלאכותית יכולה להבטיח
    גישה שוויונית לחינוך?
  • 8:28 - 8:30
    כשחושבים על אי-שוויון ובינה מלאכותית,
  • 8:30 - 8:33
    קורים שני דברים הפוכים כמעט.
  • 8:33 - 8:38
    מצד אחד, בינה מלאכותית סוגרת פער
    בכך שהיא מאפשרת לכל תלמיד
  • 8:38 - 8:44
    שיש לו גישה אליה ליהנות עכשיו
    ממורה בהתאמה אישית בעלות נמוכה.
  • 8:44 - 8:47
    הם יכולים לעשות המון דברים שבעבר
  • 8:47 - 8:50
    היו דורשים הרבה כסף.
    בינה מלאכותית
  • 8:50 - 8:53
    מעניקה למעשה כוח-על
    לכל מי שיש לו גישה אליה.
  • 8:53 - 8:55
    לעומת זאת,
    לתלמידים שאין להם גישה לאינטרנט
  • 8:55 - 8:58
    אין מכשיר,
    אם זה טלפון או מחשב,
  • 8:58 - 9:03
    הם למעשה נשארים מאחור,
    אולי כי הם רואים שהפער
  • 9:03 - 9:07
    בין אלה שיש להם לאלה שאין להם
    מחשב הופך לגדול מאי פעם.
  • 9:07 - 9:10
    כי זה עוד כוח-על שאין לך.
  • 9:10 - 9:14
    אילו אסטרטגיות יש לנקוט כדי לצמצם הטיות,
    בעיות הנוגעות לפרטיות ואתגרים אחרים?
  • 9:15 - 9:18
    לטכנולוגיה של הבינה המלאכותית
    ככלל יכולות להיות חוזקות ויתרונות,
  • 9:18 - 9:21
    כמו שאמרנו,
    אבל יש לה גם חסרונות וסיכונים.
  • 9:21 - 9:26
    היא עושה טעויות שעלולות
    ליצור מידע מוטעה, יכולות להיות לה הטיות.
  • 9:26 - 9:31
    יכולה להיות לה דעה פוליטית מוטה
    או הטיה גזעית או מגדרית.
  • 9:31 - 9:35
    היא יכולה להתפתות
    ליצור תוכן מסוכן.
  • 9:36 - 9:39
    יש כל מיני מלכודות פוטנציאליות.
  • 9:39 - 9:43
    וזה חלק מהסיבה שבתי ספר
    ומחנכים צריכים במקרים רבים
  • 9:43 - 9:46
    ללחוץ על הבלמים ולהגיד,
    בואו לא נקפוץ לתוך זה מהר מדי.
  • 9:47 - 9:51
    אבל כדאי לשים לב שאין
    כלי אחד שכולו בינה מלאכותית.
  • 9:51 - 9:55
    יש הרבה כלים שנוצרים,
    חלקם מיועדים למטרות כלליות,
  • 9:55 - 10:00
    כמו ChatGPT, שאפילו לא דורש רישיון
    שימוש מתלמידים בני פחות מ-18.
  • 10:00 - 10:02
    אבל יש המון כלים שנוצרים
  • 10:02 - 10:05
    ספציפית למטרות חינוך.
  • 10:05 - 10:08
    "קאנמיגו" של "קאן אקדמי"
    היא דוגמה נהדרת לזה,
  • 10:08 - 10:11
    הכלים האלה עשו
    דברים ספציפיים
  • 10:11 - 10:15
    כדי להגן מפני הסיכונים האלה
    והחסרונות האלה,
  • 10:15 - 10:18
    להגן על הפרטיות של התלמידים,
    למנוע את היצירה של מידע שגוי,
  • 10:18 - 10:22
    הזיה או הטיה
    או תוכן מסוכן.
  • 10:22 - 10:27
    אז השאלות החשובות ביותר שמחנכים או לפחות
    מחלקות שעוסקות בטכנולוגיות מידע בחינוך
  • 10:27 - 10:29
    צריכים לחשוב עליהן הן לא
    אם לאסור על בינה מלאכותית
  • 10:29 - 10:31
    או לאפשר בינה מלאכותית.
  • 10:31 - 10:34
    העניין הוא לבחור
    אילו כלים של בינה מלאכותית
  • 10:34 - 10:38
    הם אלה שמוכנים למטרות חינוך
    שנותנות מענה לחסרונות האלה.
  • 10:39 - 10:42
    כן, אני בהחלט מסכים ואפילו
    בעניין החסרונות המאוד אמיתיים האלה,
  • 10:42 - 10:46
    כמו הטיה ומידע שגוי
    וטעויות והזיות,
  • 10:46 - 10:50
    אני תמיד מציין את זה
    בהשוואה למה שכבר קיים
  • 10:50 - 10:55
    וגם בו יש הטיה ומידע שגוי. -האינטרנט.
    -לאינטרנט יש את כל הבעיות האלה.
  • 10:55 - 10:57
    לבני אדם אחרים
    יש את כל הבעיות האלה.
  • 10:57 - 11:00
    ולעיתים קרובות
    חסרה השקיפות שמאפשרת לך לבדוק
  • 11:00 - 11:04
    מה נאמר או איזו הטיה עלולה להיווצר.
  • 11:04 - 11:07
    אז במובנים מסוימים
    מדובר פשוט בהרחבה של הרבה מזה.
  • 11:08 - 11:11
    מה זה "קאנמיגו" וכיצד הוא מפחית את החשש
    מבינה מלאכותית בתחום החינוך?
  • 11:12 - 11:14
    אנחנו עובדים
  • 11:14 - 11:19
    על בינה מלאכותית יוצרת ומודלים גדולים
    של שפה בערך מאמצע 2022.
  • 11:19 - 11:22
    ואז, כמו שזכור לכולנו,
    באמצע נובמבר ChatGPT הופיעה,
  • 11:22 - 11:25
    אבל היא סחפה את העולם בסערה
    כי כשאתה משוחח איתה
  • 11:25 - 11:28
    זה פשוט נראה קסום יותר,
    כמו שכולנו זוכרים.
  • 11:28 - 11:32
    אבל מייד הקהילה החינוכית
    והמורים אמרו, בצדק,
  • 11:32 - 11:35
    "רגע, הדבר הזה יכול לכתוב חיבורים,"
    ואני בטוח שהמון תלמידים
  • 11:35 - 11:40
    מבינים שהדבר הזה יכול לכתוב חיבורים
    ושזה כלי שמשמש לרמאות.
  • 11:40 - 11:42
    והייתי באמת מודאג
    כי אמרתי לעצמי, כן, טוב,
  • 11:42 - 11:45
    זה כלי שיכול לשמש לרמאות
    ו-chatGPT לא נועד בשביל חינוך.
  • 11:46 - 11:50
    ואז בחודש מרץ הצלחנו להשיק את מה
    שאנחנו קוראים לו "קאנמיגו",
  • 11:50 - 11:54
    הצלחנו להראות שלא רק אפשר
    לצמצמם חלק מזה, אפשר ליצור
  • 11:54 - 11:58
    בינה מלאכותית יוצרת עם ריסונים,
    כל מה שתלמידים עושים
  • 11:58 - 11:59
    נמצא במעקב של המורה.
  • 11:59 - 12:01
    אפשר להתקין כלי מעקב
    אחרי בינה מלאכותית
  • 12:01 - 12:04
    שעוקב אחרי כל מה שהתלמיד עושה איתו,
    אז אם הוא עושה משהו חשוד,
  • 12:05 - 12:08
    אם זה משהו לא פרודוקטיבי,
    התנהגות לא בריאה או רמאות,
  • 12:08 - 12:12
    הכלי יכול לשלוח התרעה אקטיבית
    להורים או למורה.
  • 12:12 - 12:14
    ואז מלבד זה, ליצור דרכים.
  • 12:14 - 12:18
    אז הבינה המלאכותית לא עושה
    את העבודה בשבילך, אלא יחד איתך.
  • 12:18 - 12:20
    אז אם אתה מבקש מ"קאנמיגו" לכתוב
    בשבילך עבודה, היא לא תעשה זאת,
  • 12:20 - 12:22
    אבל אפשר להגיד שהיא יכולה
    להיות מאמנת הכתיבה שלך.
  • 12:22 - 12:24
    אז אנחנו חושבים שבעתיד למעשה
    תהיינה מטלות מסוימות
  • 12:24 - 12:28
    שבהן המורים יגידו,
    "כן, תשתמשו באיזה כלי שאתם רוצים,"
  • 12:29 - 12:30
    כי זה קורה בעולם העבודה,
  • 12:30 - 12:34
    שם לפעמים אתה כן רוצה להשתמש בכלים
    האלה, אולי כדי לכתוב חלקים מסוימים
  • 12:34 - 12:38
    או לצורך עריכה או עיצוב
    של חלק מסוים במה שאתה עושה.
  • 12:39 - 12:41
    אבל יהיו גם מקרים אחרים
    שבהם מורים יגידו,
  • 12:41 - 12:42
    "אנחנו צריכים לוודא שאתה
    כותב את זה בעצמך."
  • 12:42 - 12:46
    אז מה שאנחנו עושים מהצד שלנו,
    אנחנו מנסים ליצור את הכלים האלה
  • 12:46 - 12:48
    שיאפשרו למורים לתת שיעורי בית
    באמצעות בינה מלאכותית,
  • 12:48 - 12:51
    הבינה המלאכותית יכולה לעבוד
    עם התלמיד ולדווח בחזרה למורה,
  • 12:51 - 12:54
    "כן, עבדתי איתם. עשינו קצת
    תכנון כללי, קצת סיעור מוחות.
  • 12:54 - 12:56
    "אני נותנת להם משוב
    וזה המקום שהם נמצאים בו עכשיו.
  • 12:56 - 12:59
    "וזו אפילו ההתרשמות הראשונה שלי
    ממידת ההצלחה שלהם לפי המחוון."
  • 13:00 - 13:02
    מה דעתך על מחוזות בתי ספר
    שאוסרים על שימוש בבינה מלאכותית?
  • 13:02 - 13:04
    כשמחנכים חושבים על בינה מלאכותית יוצרת,
  • 13:04 - 13:07
    הדבר הראשון שהם שומעים
    או חושבים עליו הוא ChatGPT,
  • 13:08 - 13:10
    בגלל הפופולריות שלה
    ומפני שהיא הייתה
  • 13:10 - 13:14
    כלי הבינה המלאכותית היוצרת
    הראשון שסחף את העולם בסערה.
  • 13:14 - 13:17
    אבל ראוי לציין
    שכמעט כל כלי טכנולוגי עתידי
  • 13:17 - 13:20
    יכלול מרכיב של בינה מלאכותית יוצרת.
  • 13:20 - 13:25
    וזה הדבר הכי רלוונטי, כי יש בתי ספר
    ששואלים כבר בשלב מוקדם
  • 13:25 - 13:28
    של השימוש ב-ChatGPT,
    "האם אנחנו יכולים לעצור את זה
  • 13:28 - 13:29
    "ולנסות להבין מה קורה?"
  • 13:29 - 13:32
    אנחנו צריכים להכיר בעובדה ש"מיקרוסופט וורד"
    עומדת להכיל בינה מלאכותית יוצרת,
  • 13:32 - 13:36
    היא פשוט תיצור מסמכים בשבילך,
    פאואר פוינט או גוגל סליידס,
  • 13:36 - 13:41
    או גיליונות אלקטרוניים של גוגל או אקסל.
    הם ייצרו נוסחאות או יכינו מצגות.
  • 13:41 - 13:45
    יש אפילו אפליקציה שנקראת "גאמה",
    שתיצור מצגת שלמה מההתחלה ועד הסוף.
  • 13:45 - 13:48
    אתה תיתן לה נושא,
    היא תיתן לך מתאר כללי,
  • 13:48 - 13:51
    אתה תערוך את המתאר,
    היא תיצור את כל המצגת בשבילך.
  • 13:52 - 13:55
    יש כלי קידוד שכותבים קוד
    באופן אוטומטי,
  • 13:55 - 13:59
    ורבים מהם בנויים על אותה טכנולוגיית
    בסיס כמו של ChatGPT.
  • 13:59 - 14:02
    אתה יודע, מודלים גדולים של שפה.
  • 14:02 - 14:04
    כן, אבל אין רק כלי אחד.
  • 14:04 - 14:07
    יהיה בלתי אפשרי לאסור
    את זה במערכת החינוך,
  • 14:07 - 14:11
    כי אנחנו לא נאסור על שימוש
    במיקרוסופט וורד וגוגל דוקס בבתי ספר.
  • 14:12 - 14:15
    אז בתי ספר צריכים לחשוב
    כיצד לאמץ את הטכנולוגיה הזאת
  • 14:15 - 14:17
    כאשר היא תהפוך לזמינה.
  • 14:17 - 14:21
    יהיו כלים כמו "קאנמיגו",
    המיועדים ספציפית לחינוך,
  • 14:21 - 14:24
    ויהיו כלים המיועדים לעבודה כללית.
  • 14:24 - 14:28
    אבל בתי ספר יצטרכו להבין
    שלתלמידים תהיה גישה אליהם,
  • 14:28 - 14:29
    אם זה מוצא חן בעיניהם ואם לא.
  • 14:30 - 14:32
    איך בינה מלאכותית תשפיע על
    תפקיד המחנך בעתיד?
  • 14:32 - 14:37
    יש המון אנשים ששואלים אם הבינה
    המלאכותית עומדת להחליף משרות,
  • 14:38 - 14:41
    ויכול להיות שתהיינה משרות
    מסוימות שיוחלפו במלואן.
  • 14:41 - 14:44
    אבל כשמדובר בהוראה,
    אני די בטוח שלא יהיה לנו
  • 14:44 - 14:46
    פחות צורך במורים.
  • 14:46 - 14:49
    העולם סובל ממחסור עצום במורים.
  • 14:49 - 14:53
    אם יש אפשרות פשוט לעזור
    להפוך את העבודה של המורה לקלה יותר,
  • 14:54 - 14:58
    להפחית את הקשיים הכרוכים בהוראה ולאפשר
    מידה רבה יותר של למידה מותאמת אישית,
  • 14:58 - 15:02
    ייתכן שלפחות נגיע למצב
    שבו לא יהיה לנו עוד מחסור במורים.
  • 15:02 - 15:04
    כרגע אנחנו ממש לא צריכים לדאוג
    שמורים יאבדו את מקום העבודה שלהם
  • 15:04 - 15:07
    או שנסבול ממחסור דרמטי במורים.
  • 15:07 - 15:11
    ואני מאמין שהבינה המלאכותית עומדת
    לאפשר למידה מותאמת יותר מבחינה אישית
  • 15:11 - 15:14
    ולהפחית את עומס העבודה המוטל על
    המורים, לאפשר להם להדריך יותר
  • 15:14 - 15:19
    ולאפשר להם לעבוד עם תלמידים
    שמשהו חוסם אותם
  • 15:19 - 15:22
    או שמתמודדים עם משהו
    או זקוקים לתוספת מוטיבציה או כל דבר אחר.
  • 15:22 - 15:26
    כי היום של המורה מלא בכל כך
    הרבה דברים
  • 15:26 - 15:27
    שלא קשורים ישירות לתלמיד.
  • 15:28 - 15:30
    בינה מלאכותית אמורה לעזור לנו להגיע
  • 15:30 - 15:33
    לעולם שבו מורים מקדישים לתלמידים
    יותר זמן ללימוד אחד על אחד.
  • 15:33 - 15:36
    ולא מדובר באובדן משרות בהוראה,
  • 15:36 - 15:42
    העניין הוא לאפשר למורים לבצע את
    העבודה שהם באמת נועדו לבצע.
  • 15:42 - 15:44
    אני מסכים לגמרי.
  • 15:44 - 15:49
    כשאני חושב על מקומות העבודה הבטוחים
    ביותר בעולם של הבינה המלאכותית היוצרת,
  • 15:49 - 15:52
    כל דבר שנוגע לקשר האנושי
  • 15:52 - 15:57
    ולסוג של התעלות והפיכה למעין מנצח
    על בני אדם אחרים,
  • 15:57 - 16:00
    אני חושב שזה הולך להיות
    מקום טוב מאוד להיות בו.
  • 16:00 - 16:02
    ובינה מלאכותית יוצרת
  • 16:02 - 16:04
    עומדת להפוך את העבודה הזאת
    לבת-קיימא הרבה יותר.
  • 16:04 - 16:08
    לגבי מה שציינת, הסיבה שיש לנו מחסור
    במורים היא שחיקה של הרבה מורים.
  • 16:08 - 16:11
    אם נוכל להוריד מהם את כל
    ענייני המנהלה וגם לתת להם
  • 16:11 - 16:14
    דרכים לתמוך בתלמידים שלהם
    בצורה טובה יותר בדרכים מגוונות יותר,
  • 16:15 - 16:17
    הם יתחילו ליהנות מהעבודה שלהם.
  • 16:17 - 16:20
    עוד משהו שאמרתי להרבה מורים,
    דמיינו מה יקרה אם פתאום
  • 16:20 - 16:24
    משרד החינוך או מנהל המחוז יגידו,
    "היי, יש לנו חדשות טובות,
  • 16:24 - 16:28
    "הצלחנו למצוא תקציב כדי לתת
    לכל אחד מכם חמישה עוזרי הוראה,
  • 16:28 - 16:30
    "שפשוט יהיו לצידכם,
    יעשו מה שאתם צריכים,
  • 16:30 - 16:35
    "יעזרו לכם במערכי שיעור,
    יעזרו לכם לעבוד עם התלמידים,
  • 16:35 - 16:37
    "יענו על שאלות כשאתם לא יכולים,
    אבל הם ידווחו לכם בחזרה
  • 16:37 - 16:39
    "והם הולכים לעשות בדיוק
    מה שאתם רוצים."
  • 16:39 - 16:41
    אני חושב שכל המורים יחגגו.
  • 16:42 - 16:43
    זה מה שהולך לקרות.
  • 16:44 - 16:46
    איך תשפיע בינה מלאכותית על תעשיות שונות?
  • 16:46 - 16:52
    המרכז של הבינה המלאכותית עומד לגעת
    בכל תעשייה בכל חלק אפשרי שלה.
  • 16:52 - 16:53
    ואני כן רוצה להבהיר,
  • 16:53 - 16:55
    המון אנשים התחילו להבדיל,
    ואני חושב שזה דבר חשוב,
  • 16:55 - 16:57
    בין משרות למטלות.
  • 16:57 - 17:02
    אני חושב שהיא תאפשר להמון אנשים
    לבצע יותר מטלות בצורה יותר יעילה,
  • 17:02 - 17:05
    אבל היא לא עומדת להחליף,
    במקרים רבים, את כל המשרות.
  • 17:05 - 17:08
    אז למעשה בכל עבודה
    שדורשת כתיבה מסוג מסוים,
  • 17:09 - 17:13
    אני חושב שנראה שיפור ביעילות,
    לפחות פי שניים, סביר להניח שיותר.
  • 17:13 - 17:17
    כל עבודה שדורשת הכנת מצגות,
  • 17:17 - 17:20
    יצירת סוג כלשהו של תוצר.
  • 17:20 - 17:23
    הייתי אומר שכל עבודה
    שעושים מול מחשב,
  • 17:23 - 17:26
    בכל אופן תהפוך במידה מסוימת,
  • 17:27 - 17:32
    לא תוחלף בבינה מלאכותית אלא תהפוך
    לקלה יותר, מה שאומר שכשאתה כותב קוד,
  • 17:32 - 17:39
    בודק חוזים, כותב פטנט,
    בוחן פטנט,
  • 17:39 - 17:42
    אם אתה יוצר חומר שיווקי,
    אם אתה כותב פוסטים ברשתות חברתיות,
  • 17:43 - 17:47
    אם אתה יוצר גיליון אלקטרוני
    או מנתח נתונים באמצעות גיליון אלקטרוני,
  • 17:47 - 17:50
    בכל מקום, משיווק,
    דרך מכירות ועד להנהלת חשבונות,
  • 17:50 - 17:53
    מה שתרצה,
    בינה מלאכותית לא תחליף אותך,
  • 17:53 - 17:55
    היא תהפוך את העבודה שלך לקלה יותר,
  • 17:55 - 17:58
    כי יש מטלות שחוזרות על עצמן
    ויהפכו אוטומטיות לחלוטין.
  • 17:58 - 18:01
    במטלות מסוימות, שבהן עלול
    להיות לך מחסום כתיבה,
  • 18:02 - 18:06
    בינה מלאכותית יכולה להכין לך את הטיוטה
    הראשונה או לעזור לך או להציע לך תיקונים,
  • 18:06 - 18:09
    להפחית באופן עקרוני
    את הזמן והמחיר הדרושים לביצוע העבודה.
  • 18:09 - 18:12
    אחד הדברים החשובים
    כשחושבים עד כמה
  • 18:12 - 18:16
    כל העבודה הדיגיטלית עומדת להית מושפעת
    מבינה מלאכותית הוא להבין עד כמה קריטי
  • 18:17 - 18:22
    שמערכת החינוך שלנו תלמד את התלמידים
    מה זה, איך להשתמש בזה,
  • 18:22 - 18:26
    איך זה עובד, ומה הסיכונים,
    מה החוזקות ומה החולשות שלה.
  • 18:26 - 18:30
    כי כרגע רוב המבוגרים
    פשוט מתייחסים אליה כאל מעין כלי קסם,
  • 18:30 - 18:32
    או חושבים, זה פשוט צץ וזה קסם,
  • 18:33 - 18:36
    אבל חשוב להבין בעצם
    את היסודות
  • 18:36 - 18:40
    של מודל שפה גדול, להבין
    שהוא משתמש בנתונים סטטיסטיים
  • 18:40 - 18:44
    כדי ליצור את המחשבות שלו, להבין
    שהיצירה הסטטיסטית היא הסיבה
  • 18:44 - 18:49
    שהוא עלול לטעות ולהכיר בכך
    שהוא עבר אימון על נתונים.
  • 18:49 - 18:53
    אז הנתונים שבהם משתמשים כדי להבין
    מה הוא יוצר עלולים להכיל הטיות,
  • 18:53 - 18:58
    יכול להיות שיש פערים בנתונים,
    דברים כאלה.
  • 18:58 - 19:01
    חשוב שהתלמידים ידעו,
    בזמן שהם מתכוננים
  • 19:01 - 19:04
    לכוח העבודה הזה של העתיד,
  • 19:04 - 19:09
    איך הטכנולוגיה שבה הם משתמשים
    לעבודות העתידיות האלה באמת עובדת.
  • 19:11 - 19:13
    באילו דרכים בינה מלאכותית יכולה לסייע במטלות מנהלה ולשפר את היעילות?
  • 19:13 - 19:16
    אז אחד הדברים שהרבה אנשים
    שאינם מורים לא מבינים,
  • 19:16 - 19:21
    אבל כל מורה מבין,
    זה שמורה מקדיש כמעט מחצית מהזמן שלו
  • 19:21 - 19:24
    לבדיקת עבודות,
    כתיבת דוחות התקדמות,
  • 19:24 - 19:28
    הכנת מערכי שיעור...
    -ולא בכיתה עם התלמידים.
  • 19:29 - 19:32
    זה יכול לקרות בכיתה,
    אבל זה לא מתבצע מול התלמידים.
  • 19:32 - 19:35
    וזה מעל ומעבר
    לכל הבעיות האחרות.
  • 19:35 - 19:38
    בכיתה טיפוסית יש תלמידים
    עם שלוש או ארבע או חמש
  • 19:38 - 19:39
    דרגות שונות של ציונים,
  • 19:39 - 19:42
    ואז אתה מנסה להבדיל ביניהם
    ולטפל בכולם.
  • 19:42 - 19:46
    אבל בינה מלאכותית יוצרת, אנחנו חושבים
    שהיא תהיה מתנה נהדרת למורים.
  • 19:46 - 19:49
    כמעט כל דבר אחר בטכנולוגיה חינוכית,
    אפילו אם יש לזה ערך רב מאוד,
  • 19:49 - 19:51
    המון דברים שעשינו באופן היסטורי,
  • 19:51 - 19:53
    אנחנו חושבים שזה יכול
    באמת לשפר את מה שקורה בכיתה,
  • 19:53 - 19:54
    אבל מורים אומרים,
  • 19:54 - 19:57
    "זה רק עוד דבר שאני צריך ללמוד
    ואני כבר שחוק."
  • 19:58 - 20:02
    אבל הדבר המלהיב בבינה מלאכותית
    יוצרת הוא ש-10, 15, 20 שעות בשבוע
  • 20:02 - 20:05
    שמורים מקדישים לכתיבת
    מערכי שיעור, לכתיבת דוחות התקדמות,
  • 20:05 - 20:10
    מחוונים וכו', לבדיקת עבודות...
    כל אלה עשויות במהלך השנים הקרובות
  • 20:10 - 20:13
    לרדת מ-15 שעות, 20 שעות
    בשבוע לשעות בודדות בשבוע.
  • 20:14 - 20:17
    כך שאנחנו הולכים לחסוך
    הרבה זמן ואנרגיה למורים
  • 20:17 - 20:20
    קודם כול כדי שיוכלו למלא מצברים
    כי הם ממש נשחקים,
  • 20:21 - 20:23
    וגם כדי שיהיו להם יותר זמן ואנרגיה
    לתלמידים שלהם.
  • 20:23 - 20:27
    וכמובן, היא תעזור להם
    ליצור הוראות מובחנות יותר,
  • 20:27 - 20:29
    היא תוכל לתמוך בהם כעוזרת הוראה,
  • 20:29 - 20:32
    היא תוכל לעזור לתלמידים כחונכת
    או כעוזרת הוראה בכיתה.
  • 20:32 - 20:35
    אז הם יוכלו להתאים את עצמם יותר
    לכל אחד מן התלמידים.
  • 20:35 - 20:38
    כן, חלק מזה אלה דברים שכבר קיימים,
  • 20:38 - 20:41
    והרבה מזה ישולב בכלים שמורים
    משתמשים בהם כבר היום
  • 20:42 - 20:45
    כדי להקל את תהליך מתן הציונים
    או יצירת המחוונים,
  • 20:45 - 20:49
    או אפילו הבדיקה של עבודות בהתאם למחוונים,
    אלה דברים שהבינה המלאכותית
  • 20:49 - 20:50
    יכולה לעשות עכשיו בשבילך.
  • 20:50 - 20:52
    אז יש המון כלים שהולכים
  • 20:52 - 20:55
    להשתלב בזה כדי להפוך
    את החיים של המורים לקלים יותר.
  • 20:55 - 20:59
    מבט אל העתיד
    עם הפיתוח המהיר ביכולות הבינה המלאכותית,
    אילו כישורים תלמידים צריכים לרכוש?
  • 20:59 - 21:02
    אפילו לפני ChatGPT והבינה המלאכותית
    היוצרת, אנשים אמרו,
  • 21:02 - 21:05
    "אתה יודע, העולם משתנה כל כך מהר,
    מה שהילדים צריכים ללמוד..."
  • 21:05 - 21:07
    ולעיתים קרובות הם היו
    מופתעים שאמרתי,
  • 21:07 - 21:10
    טוב, אתה יודע,
    אלה בעצם אותן מיומנויות מסורתיות.
  • 21:10 - 21:15
    אם אתה לומד לכתוב ממש טוב,
    אם יש לך בסיס ידע מוצק,
  • 21:15 - 21:18
    נגיד באזרחות, ידע בכלכלה,
  • 21:18 - 21:22
    אם אתה יודע איך להשתמש בכלים היטב,
  • 21:22 - 21:24
    ובמידה הולכת וגוברת,
    הם יהפכו לכלים טכנולוגיים,
  • 21:24 - 21:28
    אם יש לך כישורים מפותחים של חשיבה
    ביקורתית, כפי שאתה יודע,
  • 21:28 - 21:32
    לפחות באלגברה, אלגברה למתחילים, ברמה
    מסוימת, קצת ידע בסטטיסטיקה,
  • 21:33 - 21:37
    אתה עומד להיות חזק למדי
    בשלב כלשהו בהיסטוריה.
  • 21:37 - 21:41
    ואני חושב שזה יהיה כך אפילו יותר
    עם מהפכת הבינה המלאכותית.
  • 21:41 - 21:42
    הרבה אנשים אומרים, טוב, טוב,
  • 21:42 - 21:44
    הבינה המלאכותית היוצרת
    יכולה לכתוב עבודות עכשיו,
  • 21:44 - 21:46
    היא תהיה מסוגלת לפתור
    את הבעיה המתמטית.
  • 21:46 - 21:48
    אבל דרך אחת לחשוב על זה
    היא שתלמידי העתיד
  • 21:48 - 21:50
    יצטרכו לנהל את הבינה
    המלאכותית היוצרת הזאת.
  • 21:50 - 21:52
    ואם הייתי אומר לך שמישהו
  • 21:52 - 21:55
    עומד להתמנות לעורך של עיתון,
    והוא יצטרך לנהל כותבים.,
  • 21:55 - 21:57
    האם האיש הזה צריך לדעת לכתוב?
  • 21:57 - 21:59
    ואתה אומר,
    לא רק שהוא צריך לדעת לכתוב,
  • 21:59 - 22:00
    הוא צריך לדעת לכתוב טוב יותר עכשיו,
  • 22:00 - 22:01
    כי הוא עומד לנהל אנשים אחרים.
  • 22:01 - 22:03
    הוא עומד להיות עורך.
  • 22:03 - 22:06
    אז בינה מלאכותית יוצרת לא
    נותנת לנו אישור חופשי להגיד,
  • 22:06 - 22:08
    "אף אחד לא צריך ללמוד את זה יותר."
  • 22:08 - 22:11
    אנשים שרוצים לפעול במסגרת
    כלכלת הידע ורוצים להגיע באמת
  • 22:12 - 22:14
    לקריירה יציבה, צריכים להתעלות
  • 22:14 - 22:17
    מעל לבינה המלאכותית היוצרת
    ולדעת איך לנהל אותה.
  • 22:17 - 22:19
    וזה אומר לא רק להבין את הכלים,
  • 22:19 - 22:23
    אלא להבין את המיומנויות הבסיסיות
    של הבינה המלאכותית היוצרת,
  • 22:24 - 22:26
    יותר מאת הבינה המלאכותית היוצרת עצמה.
  • 22:26 - 22:30
    אם אני חושב על הכישורים
    שיהיו הכי רלוונטיים בעתיד,
  • 22:30 - 22:32
    אפשר למנות את הדברים שציינת,
  • 22:32 - 22:34
    חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, קריאה, כתיבה,
  • 22:34 - 22:38
    ואני חושב שגם כישורים דיגיטליים,
    גם לדעת איך להשתמש בכלים דיגיטליים
  • 22:38 - 22:40
    אבל גם להבין בפועל
  • 22:40 - 22:43
    איך הם עובדים, הם עומדים להפוך
    לחשובים יותר ויותר במקום העבודה.
  • 22:44 - 22:47
    אנשים גם שואלים אותי כל הזמן
    כי אני מנהל את Code.org
  • 22:47 - 22:51
    אם עבודות קידוד עומדות להיעלם
    כי הבינה המלאכותית יכולה
  • 22:51 - 22:54
    עכשיו לכתוב קוד
    וזה מאוד דומה לכתיבה.
  • 22:54 - 22:56
    בינה מלאכותית יכולה לכתוב חיבורים.
  • 22:56 - 22:58
    האם אנו מפסיקים ללמד איך לכתוב?
  • 22:58 - 23:01
    אני לא חושב שימשהו באמת חושב
    שאנחנו צריכים להפסיק
  • 23:01 - 23:05
    ללמד אנשים לכתוב,
    כי כתיבה היא סוג של תקשורת
  • 23:05 - 23:08
    ובדיוק מאותה סיבה אנחנו לא
    צריכים להפסיק ללמד איך לכתוב קוד.
  • 23:08 - 23:11
    כפי שציינת,
    באופן עקרוני לאדם שיודע לכתוב קוד
  • 23:11 - 23:16
    יש פשוט כוח-על כי הוא יכול לנהל
    צוות של מקודדים שהם בינה מלאכותית.
  • 23:16 - 23:18
    בדיוק כמו שאדם שיודע לכתוב
  • 23:18 - 23:21
    זכה בכוח-על חדש
    כי בינה מלאכותית יכולה...
  • 23:21 - 23:23
    עכשיו יש לו קבוצה של כותבים.
    -כן,
  • 23:23 - 23:25
    אף אחד לא יהיה מסוגל...
  • 23:25 - 23:28
    אולי אנשים יהיו מסוגלים
    ליצור אבות-טיפוס של אפליקציות
  • 23:28 - 23:30
    בלי לדעת איך לכתוב קוד,
    אבל לא תהיה מסוגל
  • 23:30 - 23:32
    ליצור אפליקציה אמיתית
    ובאמת להפעיל אותה בעולם האמיתי,
  • 23:32 - 23:35
    כי לא תכיר את כל מקרי הקיצון,
    את פרצות האבטחה,
  • 23:36 - 23:38
    את הבעיות בביצועים
    שהיא עלולה להיתקל בהן.
  • 23:38 - 23:39
    אתה צריך לדעת לכתוב קוד.
  • 23:39 - 23:40
    לאן תתקדם הבינה המלאכותית
    בחמש השנים הבאות?
  • 23:40 - 23:44
    אנחנו נמצאים עכשיו ברגע שבו
    בגלל ChatGPT ומודלים גדולים של שפה
  • 23:45 - 23:49
    כולנו מדמיינים שבינה מלאכותית
    תהיה הדבר שרובנו ננהל איתו צ'טים.
  • 23:49 - 23:51
    אני חושב שהמון אנשים חושבים לעצמם,
  • 23:51 - 23:54
    טוב, אפשר להפוך טקסט לדיבור
    ודיבור לטקסט ואתה יכול להתחיל
  • 23:54 - 23:57
    לדבר עם זה כמו שאתה מדבר
    עם סירי או אלכסה.
  • 23:57 - 24:02
    אבל מה שאנחנו מתחילים לראות הוא
    טכנולוגיות שבהן מודלים גדולים של שפה
  • 24:02 - 24:05
    יכולים, אפילו שהם מודלים של שפה,
    הם יכולים להבין כתיבה,
  • 24:05 - 24:07
    הם יכולים גם ליצור תמונות.
  • 24:07 - 24:11
    אז הממדים השונים האלה של
    בינה מלאכותית יוצרת מתחילים להתכנס.
  • 24:11 - 24:14
    אז הולך להיות ממש מעניין
    בשנים הקרובות, כנראה
  • 24:14 - 24:19
    בפרק זמן של שלוש עד חמש שנים,
    כשבינה מלאכותית יוצרת,
  • 24:19 - 24:22
    או בינה מלאכותית, תהיה מסוגלת
    להבין מה תלמידים כותבים.
  • 24:22 - 24:25
    היא תהיה מסוגלת לדבר איתם,
    היא תהיה מסוגלת להקשיב לשיחות
  • 24:25 - 24:28
    והיא תהיה מסוגלת להגיע
    לתובנות לגביהם.
  • 24:28 - 24:32
    אז זו באמת תקופה מעניינת שבה הצ'אט,
  • 24:32 - 24:35
    הממשק המסורתי של הצ'אט שכולנו
    מכירים מ-ChatGPT,
  • 24:35 - 24:37
    אני חושב שאולי הוא פשוט יהיה
    המדרגה למשהו עשיר הרבה יותר.
  • 24:38 - 24:42
    כמה לדעתך אנחנו רחוקים מהרגע
    שבו מורה פרטי שהוא בינה מלאכותית
  • 24:43 - 24:48
    יהיה באמת משהו שאפשר לראות
    ולדבר איתו ולשמוע את התגובות שלו?
  • 24:48 - 24:51
    אני חושב שב-2025, 2026,
    תוכל לנהל שיחת וידאו
  • 24:51 - 24:54
    עם מורה פרטי שהוא בינה מלאכותית
    ושיהיה מסוגל למדי לחשוב.
  • 24:54 - 24:55
    הוא יהיה מסוגל לזכור אותך.
  • 24:55 - 24:57
    יהיו לו תובנות לגביך.
  • 24:57 - 25:00
    אני חושב שהמגמה הנוספת
    היא שבינה מלאכותית
  • 25:00 - 25:02
    כמעט עשתה קפיצת מדרגה
    במובנים מסוימים,
  • 25:02 - 25:05
    אבל אפל מציגה עכשיו
    את משקפי המציאות המדומה שלה.
  • 25:05 - 25:08
    אבל יש לי הרגשה שיידרש עוד מעט
    זמן כדי שזה יהיה חלק מהזרם המרכזי.
  • 25:08 - 25:11
    סביר להניח שזה יקרה בתוך
    חמש עד עשר שנים.
  • 25:11 - 25:13
    אבל כן, בעוד עשר שנים,
    אני יכול לדמיין שתרגיש כמעט כאילו
  • 25:13 - 25:17
    אתה נמצא בחדר עם בינה מלאכותית
    אם תרכיב את המשקפיים.
  • 25:17 - 25:21
    אבל אתה תוכל לנהל שיחה בזום עם
    בינה מלאכותית בשלוש השנים הקרובות.
  • 25:21 - 25:23
    אני לא בטוח לגבי החלק של
    משקפי המציאות המדומה,
  • 25:23 - 25:26
    ולו בגלל המשקל שלהם של הראש,
    באשר לשיחת וידאו עם בינה מלאכותית,
  • 25:27 - 25:29
    למורה פרטי כמו-אנושי,
  • 25:29 - 25:31
    אני מסכים עם ההערכה
    שנותנת עוד חמש שנים.
  • 25:31 - 25:34
    כדאי שמישהו בתחום החינוך יחשוב
  • 25:34 - 25:38
    איך העולם עומד להיראות
    כשכל תלמיד עם מחשב,
  • 25:38 - 25:41
    עם גישה לאינטרנט,
    יוכל בעצם לקבל מורה פרטי אישי.
  • 25:41 - 25:44
    זה סיפור נהדר בכל מה שקשור
    לשוויון, כי היום רק
  • 25:44 - 25:48
    המשפחות האמידות ביותר יכולות
    להעסיק מורה פרטי לילדים שלהן.
  • 25:48 - 25:51
    ועכשיו זה הולך להפוך למשהו
    שאפשר יהיה לא רק לנהל צ'אט איתו,
  • 25:51 - 25:53
    אלא גם לדבר איתו.
  • 25:53 - 25:55
    מחשבות אחרונות
  • 25:55 - 25:58
    אז אם הייתי פוגש מורה שחדש בעולם הזה
    של הבינה המלאכותית היוצרת,
  • 25:58 - 26:00
    הדבר הראשון שהייתי אומר לו
    זה תנשום, תירגע,
  • 26:00 - 26:03
    אפילו שההרגשה היא
    שהעולם מתקדם מהר מאוד.
  • 26:03 - 26:05
    עצם העובדה שאתה חושב
    על זה עכשיו,
  • 26:05 - 26:08
    פירושה שעלית על זה מוקדם.
    -שאתה בחזית.
  • 26:08 - 26:11
    שאתה בחזית,
    אתה לא צריך לדאוג.
  • 26:11 - 26:14
    אז בעיקר אם יש לך כמה מחזורים,
    אם זה במהלך הקיץ
  • 26:14 - 26:17
    או אם זה במהלך חג,
    תתחיל לשחק בכלים האלה.
  • 26:17 - 26:22
    אתה יכול לנסות משהו כמו ChatGPT
    וכנראה אתה יכול להפוך את זה מייד
  • 26:22 - 26:26
    למשהו שימושי בשבילך, להגיד, "היי, תעזרי לי
    להכין מערך שיעור, תעזרי לי ליצור מחוון."
  • 26:26 - 26:29
    תשתמש ב"קאנמיגו", ל"קאנמיגו"
    יש מטרה פרקטית,
  • 26:29 - 26:34
    הנחיות ורבדים
    שמתאימים בצורה הטובה ביותר
  • 26:34 - 26:36
    לאופן שבו מחוון טוב צריך להיראות,
  • 26:36 - 26:38
    לאופן שמערך שיעור טוב צריך להיראות.
  • 26:38 - 26:41
    יש לנו פעילויות למורים
    שמאפשרות להם לרענן את הידע שלהם
  • 26:41 - 26:42
    לפני שהם נכנסים לשיעור.
  • 26:42 - 26:47
    היא יכולה ליצור גם כרטיסי יציאה,
    מערכי שיעור, מחוונים, יעדי למידה.
  • 26:47 - 26:49
    ויש גם חבילה שלמה של פעילויות לתלמידים.
  • 26:49 - 26:54
    חלק מהן פשוט פעילויות קלסיות של "למד אותי"
    במקצועות STEM או במקצועות הומניים.
  • 26:54 - 26:55
    בואו ננהל שיחה עם ג'ורג' וושינגטון,
  • 26:55 - 26:57
    או שאנחנו עומדים לקרוא
  • 26:57 - 27:00
    או שרק עכשיו קראנו את שלושת
    הפרקים הראשונים של "גטסבי הגדול".
  • 27:00 - 27:03
    יש לנו אורח מיוחד היום, ילדים,
    ג'יי גטסבי בכבודו ובעצמו.
  • 27:03 - 27:04
    ואז אתה יכול...
    זה לא מדע בדיוני,
  • 27:04 - 27:08
    זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל
    זה באמת משהו שקיים ב"קאנמיגו" היום.
  • 27:08 - 27:11
    ומורים יכולים להתחיל לשחק
    בזה ממש עכשיו.
  • 27:12 - 27:17
    אתה יכול גם לבקש מבינה מלאכותית
    לתת לך דרך יצירתית ללמד נושא מסוים.
  • 27:17 - 27:19
    אתה יודע, אם הייתה לך דרך מסוימת
    ללמד משהו,
  • 27:19 - 27:22
    אבל אתה רוצה לשנות את זה קצת,
    "מהי הדרך היצירתית ללמד..."
  • 27:22 - 27:26
    ואז להזין את שם הנושא
    ואולי יופיעו רעיונות
  • 27:26 - 27:29
    שונים מאלה שהמורים כבר חשבו עליהם.
  • 27:29 - 27:30
    אז זה כלי נהדר לסיעור מוחות.
  • 27:32 - 27:33
    בעניין הזה,
  • 27:33 - 27:36
    אחת הפעילויות הנפוצות ביותר
    שלנו בקרב מורים
  • 27:36 - 27:39
    כבר עכשיו היא ליצור פיתיון לשיעור,
    שזה בדיוק זה...
  • 27:39 - 27:42
    פיתיון שיעור? -פיתיון שיעור. כלומר,
    איך אני גורם לילדים להתלהב?
  • 27:42 - 27:45
    והתרשמנו מעד כמה בינה מלאכותית
    יוצרת יכולה להיות כזאת.
  • 27:45 - 27:47
    ושוב, לא מדובר בפנייה ליצירתיות
    של הבינה המלאכותית,
  • 27:47 - 27:50
    מה שקורה הוא שאם יש לך
    שני אנשים יצירתיים בחדר,
  • 27:50 - 27:54
    זה לא הופך אחד מהם לפחות יצירתי,
    זה הופך את שניהם ליצירתיים.
  • 27:54 - 27:56
    אז ראינו מורים חוזרים ואומרים,
    "טוב, מה לגבי זה?
  • 27:56 - 27:58
    "כאילו כן, ומה לגבי זה?"
  • 27:58 - 28:01
    ואז זה הולך ומשתפר עד למצב שאף
    אחד מן הצדדים לא היה עושה זאת בעצמו.
  • 28:02 - 28:04
    אנשים מדברים על הסיכונים
    בבינה מלאכותית בחינוך.
  • 28:04 - 28:07
    האמת היא שאני חושב שהסיכון הגדול
    ביותר הוא לא לעשות כלום,
  • 28:07 - 28:12
    פשוט להגיד, אנחנו הולכים ללמד
    הכול בדיוק באותו אופן שעשינו תמיד.
  • 28:12 - 28:14
    כלומר, יש לנו תמיד מחשבות בראש,
    הגישה זו שאומרת,
  • 28:14 - 28:20
    בואו נקווה שהטכנולוגיה הזאת תיעלם
    או נמנע את השימוש בה בכיתה שלנו.
  • 28:20 - 28:24
    הסיכון הגדול ביותר הוא ללמד בדיוק
    את אותם מקצועות בדיוק באותו האופן.
  • 28:24 - 28:28
    ההזדמנות האמיתית בבינה המלאכותית
    היא היכולת שלה
  • 28:28 - 28:30
    להפוך את העבודה של המורים לקלה יותר.
  • 28:30 - 28:33
    עבודת הלמידה יכולה להפוך למרתקת
    יותר ומותאמת יותר אישית
  • 28:34 - 28:35
    ופשוט יותר יצירתית.
  • 28:35 - 28:39
    ואולי יש גם חומר ישן שלא
    נצטרך ללמד יותר.
  • 28:39 - 28:41
    ויש מיומנויות חדשות
    שהתלמידים יכולים ללמוד.
  • 28:41 - 28:44
    הם יכולים ללמוד ליצור עם בינה מלאכותית
  • 28:44 - 28:48
    ולפתח יכולות-על
    שלא היו לילדים במאות שעברו.
  • 28:49 - 28:53
    וואו. אין ספק שבבינה המלאכותית
    יש המון פוטנציאל בתחום החינוך.
  • 28:53 - 28:56
    במפגש הבא של סדרת
    הלמידה המקצועית הזאת,
  • 28:56 - 28:58
    נצלול עמוק יותר לתוך עולם
    הבינה המלאכותית
  • 28:58 - 29:00
    וננסה לגלות מהי בינה מלאכותית
  • 29:00 - 29:05
    וכיצד מורים יכולים להשתמש בבינה מלאכותית
    יוצרת למטלות כגון תכנון מערכי שיעור,
  • 29:05 - 29:09
    יצירת משאבים לכיתה וחיסכון
    בזמן לטובת מטלות מנהליות.
  • 29:09 - 29:14
    אם אתם מורים ואתם מרגישים כל הזמן
    שפשוט אין לכם מספיק זמן במהלך היום,
  • 29:14 - 29:17
    בטח לא תרצו
    לפספס את מפגש מספר שתיים,
  • 29:17 - 29:19
    "מסירים את מעטה המסתורין
    מהבינה המלאכותית למחנכים".
  • 29:19 - 29:23
    בינתיים, אל תשכחו לצפות
    בשני סרטוני ההדרכה שלנו.
  • 29:23 - 29:28
    הסרטון הראשון עוסק בצ'אטבוטים
    ובמודלים גדולים של שפה.
  • 29:28 - 29:31
    השני מתמקד בשאלות כגון,
  • 29:31 - 29:35
    האם לבינה המלאכותית באמת יש
    יצירתיות ודמיון?
  • 29:35 - 29:39
    הסרטונים האלה הם דרך נהדרת,
    למורים ולתלמידים,
  • 29:39 - 29:43
    ללמוד יותר על בינה מלאכותית יוצרת
    וכיצד היא פועלת.
  • 29:43 - 29:46
    בקרו באתר "הדרכה בסיסית
    בנושא בינה מלאכותית למורים"
  • 29:46 - 29:53
    בכתובת code.org/ai101
    כדי לצפות בסרטונים האלה ובמשאבים נוספים
  • 29:53 - 29:57
    מ-Code.org, ‏ETS, ‏ISTE ו-Khan Academy.
  • 29:57 - 30:00
    תודה שהצטרפתם אלינו.
    נתראה במפגש מספר שתיים.
Title:
AI 101 For Teachers: Fireside Chat with Sal Khan and Hadi Partovi
Description:

more » « less
Video Language:
English
Team:
Code.org
Project:
AI 101 for teachers
Duration:
30:08

Hebrew subtitles

Revisions Compare revisions