Return to Video

Dan Dennettin vastaus Rick Warrenille

  • 0:01 - 0:04
    Hienoa olla taas täällä.
  • 0:04 - 0:07
    Pidän kovasti tästä loistavasta kokoontumisesta.
  • 0:07 - 0:09
    Olette varmaan kummissanne : "Mitä ihmettä?
  • 0:09 - 0:11
    Onko väärä diakuva esillä?"
  • 0:11 - 0:13
    Ei, ei.
  • 0:13 - 0:20
    Katsokaa tätä mainiota elikkoa ja tehkää kysymys -- kuka suunnitteli sen?
  • 0:20 - 0:22
    Tämä on TED.
  • 0:22 - 0:29
    Tämä on Technology, Entertainment, Design ja tuossa on lypsylehmä.
  • 0:29 - 0:33
    Se on aivan loistavasti suunniteltu eläin.
  • 0:33 - 0:35
    Mietiskelin, miten esittelisin tämän?
  • 0:35 - 0:40
    Ja niinpä ajattelin Joyce Kilmerin vanhaa ontuvaa runonpätkää,
  • 0:40 - 0:42
    tiedättehän: "Runoja tekevät kaltaiseni hupsut,
  • 0:42 - 0:44
    mutta vain Jumala voi tehdä puun."
  • 0:44 - 0:47
    Ja joku saattaisi sanoa: "Kyllä vain, Jumala suunnitteli lehmän."
  • 0:47 - 0:50
    Mutta tietenkin Jumala sai runsaasti apua.
  • 0:51 - 0:54
    Tämä on nautakarjan esi-isä.
  • 0:54 - 0:56
    Tämä on alkuhärkä.
  • 0:56 - 0:58
    Ja luonnonvalinta suunnitteli sen,
  • 0:58 - 1:02
    luonnollisen valinnan menetelmä, monien miljoonien vuosien mittaan.
  • 1:02 - 1:07
    Ja tämän jälkeen se kesytettiin tuhansia vuosia sitten.
  • 1:07 - 1:12
    Ja ihmisistä tuli sen holhoojia,
  • 1:12 - 1:14
    ja jopa tietämättään mitä olivat tekemässä,
  • 1:14 - 1:18
    He vähitellen suunnittelivat sen, uudelleen ja uudelleen ja yhä uudelleen.
  • 1:18 - 1:21
    Sitten, vasta äskettäin, he alkoivat todella
  • 1:21 - 1:24
    tehdä jonkinlaista takaisinmallintamista tästä eläimestä
  • 1:24 - 1:27
    ja tajuta, mitä osat olivat, miten ne toimivat
  • 1:27 - 1:31
    ja miten ne voitaisiin optimoida -- miten niistä voitaisiin tehdä parempia.
  • 1:32 - 1:35
    Miksi puhun lehmistä?
  • 1:36 - 1:40
    Koska haluan sanoa, että sama on suurelta osin totta myös uskonnoista.
  • 1:41 - 1:44
    Uskonnot ovat luonnollisia ilmiöitä.
  • 1:44 - 1:46
    Ne ovat ihan yhtä luonnollisia kuin lehmät.
  • 1:46 - 1:50
    Ne ovat kehittyneet vuosituhanten vieriessä.
  • 1:50 - 1:55
    Niillä on biologinen kantamuoto, aivan kuin alkuhärälläkin.
  • 1:55 - 1:58
    Niistä on tullut kesyjä, ja ihmiset
  • 1:58 - 2:03
    ovat muotoilleet uskontojaan uuteen asuun tuhansien vuosien ajan.
  • 2:04 - 2:08
    Tämä on TED, ja haluan puhua suunnittelusta.
  • 2:08 - 2:10
    Viimeisen neljän vuoden ajan olen,
  • 2:11 - 2:13
    oikeastaan siitä asti, kun jotkut teistä näkivät minut TEDissä,
  • 2:13 - 2:17
    kun puhuin uskonnosta, ja viimeiset neljä vuotta
  • 2:17 - 2:20
    olen työskennellyt miltei keskeytymättä tämän aiheen parissa.
  • 2:20 - 2:25
    Ja voisi sanoa, että se on uskontojen takaisinmallintamista.
  • 2:26 - 2:32
    Luullakseni pelkkä tällainen ajatuskin saattaa monet ihmiset jonkinlaisen
  • 2:32 - 2:37
    kauhun tai vihan tai levottomuuden valtaan.
  • 2:37 - 2:40
    Tämän lumouksen minä haluan murtaa.
  • 2:40 - 2:44
    Haluan sanoa ei, uskonnot ovat tärkeä luonnollinen ilmiö.
  • 2:44 - 2:47
    Meidän tulisi tutkia niita yhtä intensiivisesti
  • 2:47 - 2:50
    kuin tutkimme kaikkia muita tärkeitä luonnollisia ilmiöitä,
  • 2:50 - 2:54
    kuten ilmastonmuutosta, niin kuin Al Gore eilisiltana niin kaunopuheisesti esitti.
  • 2:54 - 2:59
    Nykyiset uskonnot ovat nerokkaasti suunniteltuja -- nerokkaasti suunniteltuja.
  • 2:59 - 3:03
    Ne ovat valtavan voimakkaita sosiaalisia instituutioita,
  • 3:03 - 3:09
    ja monet niiden piirteistä voidaan jäljittää varhaisempiin piirteisiin,
  • 3:09 - 3:13
    joista voimme todella saada selkoa takaisinmallintamisen kautta.
  • 3:14 - 3:19
    Ja kuten lehmäänkin, niihin liittyy sekoitus evolutiivista suunnittelua,
  • 3:19 - 3:24
    luonnonvalinnan itsensä tekemää, ja älykästä suunnittelua --
  • 3:24 - 3:28
    enemmän tai vähemmän älykästä suunnittelua -- uudelleensuunnittelua ihmisten toimesta,
  • 3:28 - 3:32
    jotka pyrkivät suunnittelemaan uudelleen uskontojaan.
  • 3:33 - 3:38
    TED ei ole tarkoitettu kirjoista puhumiseen, mutta näytän ainoastaan yhden dian
  • 3:38 - 3:42
    kirjastani, koska siinä on yksi viesti,
  • 3:42 - 3:45
    jonka tämä ryhmä mielestäni todella ansaitsee kuulla.
  • 3:45 - 3:49
    Ja olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan reaktioitanne tähän.
  • 3:50 - 3:54
    Se on ainoa kirjassa tekemäni toimintaehdotus,
  • 3:54 - 3:58
    tällä kertaa väittäessäni, etten tiedä riittävästi uskonnosta
  • 3:58 - 4:00
    tietääkseni mitä muita toimintaehdotuksia tekisin.
  • 4:00 - 4:05
    Ja se muistuttaa tänään jo kuulemianne kommentteja.
  • 4:05 - 4:07
    Tässä on ehdotukseni.
  • 4:07 - 4:09
    Aion käyttää vain pari minuuttia sen selittämiseksi --
  • 4:09 - 4:16
    maailmanuskontojen opettamista kaikille lapsillemme peruskoulussa,
  • 4:16 - 4:20
    lukiossa, julkisissa kouluissa, yksityiskouluissa ja kotiopetuksessa.
  • 4:21 - 4:23
    Niinpä ehdotukseni on,
  • 4:23 - 4:29
    että juuri samoin kuin vaadimme lukemista, kirjoitusta, lskentoa, Amerikan historiaa,
  • 4:29 - 4:33
    niin meillä pitäisi olla opinto-ohjelma tosiasioista
  • 4:33 - 4:35
    kaikissa maailman uskonnoissa --
  • 4:35 - 4:41
    niiden historiasta, niiden uskonvakaumuksista, niiden kirjoituksista,
  • 4:41 - 4:45
    niiden musiikista, niiden symboleista, niiden kielloista, niiden vaatimuksista.
  • 4:46 - 4:51
    Ja nämä tulisi esittää tosiasioihin perustuvasti, suorasukaisen avoimesti,
  • 4:51 - 4:57
    puolueettomasti -- kaikille lapsille maassa.
  • 4:58 - 5:01
    Ja kunhan tämä vain opetetaan heille,
  • 5:01 - 5:04
    heille voi opettaa mitä tahansa muuta.
  • 5:04 - 5:09
    Mielestäni se on uskonnollisen vapauden suurinta mahdollista suvaitsevuutta.
  • 5:09 - 5:14
    Kunhan lapsillenne annetaan tietoa muista uskonnoista,
  • 5:14 - 5:17
    sitten voidaan -- ja niin varhain kuin halutaan ja mitä hyvänsä halutaan,
  • 5:17 - 5:20
    opettaa heille mitä hyvänsä uskoa heidän halutaan oppivan.
  • 5:20 - 5:23
    Mutta annetaan heidän saada tietoa muista uskonnoista.
  • 5:23 - 5:26
    No, miksi sanon noin?
  • 5:27 - 5:33
    Koska demokratia pohjaa asioista hyvin perillä oleviin kansalaisiin.
  • 5:34 - 5:37
    Tietoon perustuva yhteisymmärrys on todellinen peruskallio
  • 5:37 - 5:40
    demokratiamme ymmärtämiselle.
  • 5:41 - 5:45
    Väärään tietoon perustuva konsensus ei ole arvokasta.
  • 5:45 - 5:48
    Se on kuin kolikon heittämistä, se ei vaan -- sillä ei oikeastaan ole merkitystä.
  • 5:48 - 5:51
    Demokratia edellyttää tietoon perustuvaa yhdessä sopimista.
  • 5:51 - 5:55
    Tällä tavoin kohtelemme ihmisiä vastuullisina aikuisina.
  • 5:55 - 6:03
    Alaikäiset lapset ovat erityistapaus.
  • 6:05 - 6:11
    Aion käyttää pastori Rickin juuri käyttämää sanaa --
  • 6:11 - 6:13
    vanhemmat ovat lastensa kaitsijoita.
  • 6:13 - 6:16
    Vanhemmat eivät omista lapsiansa.
  • 6:16 - 6:18
    Lapsiaan ei voi omistaa.
  • 6:18 - 6:21
    Vanhemmilla on vastuu maailmalle,
  • 6:21 - 6:26
    valtiolle, lapsille, huolehtia heistä oikein.
  • 6:27 - 6:33
    Heille voi opettaa mitä hyvänsä tärkeimpänä pitämäänsä uskoa,
  • 6:33 - 6:38
    mutta väitän, että on velvollisuutemme antaa heidän olla perillä
  • 6:38 - 6:42
    kaikista muistakin uskonnoista maailmassa.
  • 6:42 - 6:46
    Käytin aikaani tähän, koska minua on kiehtonut kuulla
  • 6:46 - 6:48
    joitakin reaktioita tähän.
  • 6:49 - 6:56
    Erään roomalaiskatolisen sanomalehden kriitikko kutsui sitä "totalitaariseksi".
  • 6:56 - 7:00
    Minusta se vaikuttaa käytännöllisesti katsoen "liberalistiselta".
  • 7:01 - 7:04
    Onko totalitaarista vaatia lukemista, kirjoittamista ja aritmetiikkaa?
  • 7:04 - 7:06
    Enpä usko.
  • 7:06 - 7:10
    Sanon ainoastaan -- tosiasioita. Vain tosiasioita.
  • 7:10 - 7:15
    Ei mitään arvoja, vain tosiasioita kaikista maailman uskonnoista.
  • 7:16 - 7:19
    Toinen kriitikko kutsui sitä "hullunkuriseksi".
  • 7:19 - 7:23
    No, minua tosiaankin vaivaa se tosiasia,
  • 7:23 - 7:26
    että kukaan pitäisi sitä hullunkurisena.
  • 7:26 - 7:29
    Minusta se tuntuu niin uskottavalta,
  • 7:30 - 7:34
    luonnolliselta jatkeelta niille demokraattisille periaatteille, joita meillä jo on,
  • 7:34 - 7:40
    että minua järkyttää ajatella kenenkään pitävän sitä vain naurettavana.
  • 7:40 - 7:47
    Tiedän monien uskontojen olevan niin huolissaan uskontonsa puhtauden
  • 7:47 - 7:52
    säilyttämisestä lastensa keskuudessa, että ne pyrkivät suunnitelmallisesti
  • 7:52 - 7:55
    pitämään lapsensa tietämättöminä muista uskoista.
  • 7:57 - 8:01
    En usko, että se on puolusteltavissa, mutta olisin todella tyytyväinen,
  • 8:01 - 8:04
    jos saisin vastauksianne tuohon -- mitä tahansa reaktioita -- myöhemmin.
  • 8:04 - 8:06
    Mutta nyt siirryn eteenpäin.
  • 8:06 - 8:08
    Takaisin lehmään.
  • 8:08 - 8:10
    Tämä kuva, jonka nappasin netistä --
  • 8:11 - 8:14
    vasemmalla puolella seisova kaveri on todella tärkeä osa tätä kuvaa.
  • 8:14 - 8:16
    Hänhän on holhooja.
  • 8:16 - 8:21
    Lehmät eivät pystyisi elämään ilman ihmisholhoojia -- ne on otettu kotieläimiksi.
  • 8:21 - 8:25
    Ne ovat jonkinlaisia ulkosymbiontteja.
  • 8:25 - 8:30
    Ne ovat riippuvaisia meistä säilyäkseen hengissä.
  • 8:30 - 8:33
    Juuri äsken pastori Rick puhui lampaista.
  • 8:33 - 8:35
    Minäkin aion puhua lampaista.
  • 8:35 - 8:38
    Tässä on paljon onnekasta yhteensattumaa.
  • 8:39 - 8:43
    Miten älykkäitä lampaat olivatkaan hankkiessaan paimenia!
  • 8:45 - 8:47
    Ajatella mitä ne saavuttivat tällä.
  • 8:47 - 8:50
    Ne saattoivat ulkoistaa kaikki ongelmansa --
  • 8:50 - 8:55
    petoeläimiltä suojautumisen, ruoan löytämisen, terveydenhuollon.
  • 8:57 - 9:03
    Tämän ainoana hintana on useimmissa katraissa vapaan parittelun menettäminen.
  • 9:04 - 9:06
    Mikä diili.
  • 9:06 - 9:08
    "Miten älykästä lampailta!", voisi sanoa.
  • 9:08 - 9:10
    Paitsi ettei se, tietenkään, ollut lampaiden älykkyyttä.
  • 9:10 - 9:15
    Me kaikki tiedämme, etteivät lampaat ole mitään varsinaisia huipputiedemiehiä -- ne eivät ole kovinkaan teräviä.
  • 9:15 - 9:18
    Syynä ei ollut lainkaan lampaiden älykkyys.
  • 9:18 - 9:20
    Ne olivat autuaan tietämättömiä.
  • 9:20 - 9:23
    Mutta se oli hyvin älykäs siirto.
  • 9:23 - 9:25
    Kenen älykäs siirto se oli?
  • 9:25 - 9:28
    Se oli luonnonvalinnan itsensä älykäs siirto.
  • 9:28 - 9:34
    Francis Crick, joka selvitti DNA:n rakenteen yhdessä
  • 9:34 - 9:39
    Jim Watsonin kanssa, laski kerran leikkiä Orgelin toisesta säännöstä.
  • 9:39 - 9:45
    Leslie Orgel on yhä molekyylibiologi, loistava tyyppi,
  • 9:45 - 9:48
    ja Orgelin toinen sääntö kuuluu: Evoluutio on sinua älykkäämpi.
  • 9:49 - 9:55
    No, tuo ei ole älykästä suunnittelua (ID) -- ei Francis Crickin sanomana.
  • 9:56 - 9:58
    Evoluutio on sinua älykkäämpi.
  • 9:58 - 10:01
    Jos ymmärrät Orgelin toisen säännön, niin ymmärrät,
  • 10:01 - 10:07
    miksi ID-liike on lähtökohtaisesti huijausta.
  • 10:08 - 10:12
    Luonnonvalintaprosessin paljastamat suunnittelut
  • 10:12 - 10:15
    ovat loistokkaita, uskomattoman loistokkaita.
  • 10:15 - 10:20
    Yhä uudelleen biologit lumoutuvat paljastuneesta loistokkuudesta.
  • 10:20 - 10:23
    Mutta prosessilla itsellään ei ole mitään tarkoitusta,
  • 10:23 - 10:26
    mitään ennakkonäkemystä, mitään suunnitelmaa.
  • 10:26 - 10:28
    Ollessani täällä neljä vuotta sitten,
  • 10:28 - 10:30
    kerroin tarinan muurahaisesta, joka kiipesi ruohonkortta ylöspäin.
  • 10:30 - 10:32
    Miksi muurahainen teki niin?
  • 10:32 - 10:37
    Niin, siksi että sen aivot olivat infektoituneet pienestä maksaparasiitista jonka --
  • 10:37 - 10:42
    täytyi päästä lampaan tai lehmän mahaan voidakseen lisääntyä.
  • 10:42 - 10:44
    Se oli tavallaan pelottava tarina.
  • 10:44 - 10:46
    Luulenpa, että jotkut ihmiset ovat saattaneet ymmärtää tämän väärin.
  • 10:46 - 10:48
    Maksamadot eivät ole juonikkaita.
  • 10:48 - 10:53
    Sallinette minun huomauttaa, että maksamatosen älykkyys on alhainen,
  • 10:53 - 10:55
    jossain petunian ja porkkanan välimaastossa.
  • 10:55 - 10:57
    Ne eivät ole mitään ruudinkeksijöitä. Niiden ei tarvitse olla.
  • 10:57 - 10:59
    Tästä opimme sen,
  • 10:59 - 11:02
    ettei edunsaajalla tarvitse olla ymmärrystä.
  • 11:02 - 11:07
    Suunnittelu asustaa luonnossa, mutta se ei ole kenenkään päässä,
  • 11:07 - 11:09
    sen ei tarvitse olla.
  • 11:09 - 11:11
    Tällä tavalla evoluutio toimii.
  • 11:11 - 11:13
    Kysymys -- oliko kesyttäminen hyväksi lampaille?
  • 11:13 - 11:15
    Se oli suurenmoista niiden geneettisen kelpoisuuden kannalta.
  • 11:15 - 11:19
    Ja tässä haluan muistuttaa teitä hienosta huomiosta,
  • 11:19 - 11:22
    jonka Paul MacCready teki TEDissä kolme vuotta sitten.
  • 11:22 - 11:24
    Näin hän sanoi.
  • 11:24 - 11:27
    10 000 vuotta sitten maanviljelyn aamunkoitteessa,
  • 11:27 - 11:30
    ihmispopulaatio, karjoineen ja lemmikkieläimineen, muodosti arviolta
  • 11:30 - 11:35
    kymmenesosaprosentin maanpäällisistä selkärankaisista.
  • 11:35 - 11:37
    Tuo sattui vain 10 000 vuotta sitten.
  • 11:37 - 11:40
    Eilen, biologisia termejä käyttääksemme.
  • 11:40 - 11:43
    Entäpä tänään? Muistaako kukaan mitä hän kertoi meille?
  • 11:44 - 11:46
    98 prosenttia.
  • 11:46 - 11:49
    Tämän olemme saaneet aikaan tällä planeetalla.
  • 11:49 - 11:51
    Juttelin Paulin kanssa jälkeenpäin.
  • 11:51 - 11:53
    Halusin varmistaa, kuinka hän oli arvioinut tämän,
  • 11:53 - 11:55
    ja saada lähteet ja niin pois päin.
  • 11:55 - 11:58
    Hän antoi minulle aiheesta kirjoittamansa tutkimuksen.
  • 11:58 - 12:00
    Siinä oli kappale, jota hän ei esitellyt täällä,
  • 12:00 - 12:03
    ja minusta se on niin hyvä, että aion lukea sen teille.
  • 12:03 - 12:06
    "Miljoonien vuosien saatossa ainutlaatuisella pallolla,
  • 12:06 - 12:09
    sattuma on maalannut ohuen kerroksen elämää:
  • 12:09 - 12:13
    kompleksisen, epätodennäköisen, ihanan ja hauraan.
  • 12:13 - 12:16
    Yhtäkkiä me ihmiset, äskettäin saapunut laji,
  • 12:16 - 12:19
    emme enää altistu luonnon omalle tasapainokontrollille,
  • 12:19 - 12:24
    olemme kasvattaneet populaatiomme, teknologiamme ja tietomme pelottavan voimakkaiksi.
  • 12:24 - 12:26
    Me heilumme nyt pensselin varressa."
  • 12:27 - 12:30
    Saimme kuulla ilmakehästä ohuena lakkakerroksena.
  • 12:30 - 12:34
    Elämä sinänsä on vain ohut maalipinta tällä planeetalla.
  • 12:34 - 12:36
    Ja me olemme niitä, jotka pitelemme sivellintä.
  • 12:36 - 12:39
    Ja kuinka voimme tehdä sen?
  • 12:39 - 12:43
    Avain planeettamme herruuteen on kulttuuri,
  • 12:43 - 12:45
    ja avain kulttuuriin on uskonto.
  • 12:46 - 12:49
    Oletetaan, että marsilaisia tiedemiehiä tulisi Maahan.
  • 12:49 - 12:52
    Monet asiat kummastuttaisivat heitä.
  • 12:54 - 12:56
    Tietääkö kukaan mikä tämä on?
  • 12:56 - 12:58
    Kerron teille mikä se on.
  • 12:58 - 13:02
    Tämä on miljoonan ihmisen kokoontuminen Ganges-joen rannalle vuonna 2001,
  • 13:02 - 13:06
    ehkäpä historian suurin yksittäinen ihmiskokous,
  • 13:06 - 13:08
    satelliittikuvasta nähtynä.
  • 13:08 - 13:09
    Tässä on suuri väkijoukko.
  • 13:09 - 13:11
    Tässä on toinen väkijoukko Mekassa.
  • 13:11 - 13:14
    Tämä hämmästyttäisi marsilaisia.
  • 13:14 - 13:19
    He haluaisivat saada tietää, miten se sai alkunsa, mitä varten se oli ja miten se pysyy jatkuvasti hengissä.
  • 13:19 - 13:21
    Itse asiassa hyppään tämän yli.
  • 13:22 - 13:24
    Muurahainen ei ole yksin.
  • 13:24 - 13:27
    On kaikenlaisia ihmeellisiä lajitapauksia.
  • 13:27 - 13:33
    Tässä tapauksessa parasiitti pääsee hiiren sisään
  • 13:33 - 13:35
    ja sen pitää päästä kissan vatsaan.
  • 13:35 - 13:37
    Ja se muuttaa hiiren Superhiireksi -- pelottomaksi,
  • 13:37 - 13:40
    joten se juoksee suojattomille paikoille, missä kissa syö sen.
  • 13:40 - 13:42
    Tosi juttu.
  • 13:42 - 13:44
    Toisin sanoen, meillä on nämä kaapparit --
  • 13:44 - 13:47
    olette nähneet tämän dian aikaisemmin, neljä vuotta sitten --
  • 13:47 - 13:49
    parasiitti, joka infektoi aivot
  • 13:49 - 13:52
    ja aiheuttaa jopa itsetuhoista käyttäytymistä muusta syystä
  • 13:52 - 13:54
    kuin oman geneettisen kelpoisuutensa takia.
  • 13:54 - 13:57
    Tapahtuuko meille koskaan näin?
  • 13:57 - 14:01
    Kyllä vain -- aivan ihmeellisesti.
  • 14:02 - 14:04
    Arabiankielinen sana "islam" tarkoittaa alistumista.
  • 14:04 - 14:07
    Se tarkoittaa oman edun alistamista Allahin tahdolle.
  • 14:07 - 14:09
    Mutta en puhu ainoastaan islamista.
  • 14:09 - 14:11
    Puhun myös kristinuskosta.
  • 14:11 - 14:16
    Tämä on musiikkia pergamenttisivulla, jonka löysin pariisilaisesta kirjakojusta 50 vuotta sitten.
  • 14:16 - 14:18
    Ja siinä lukee latinaksi:
  • 14:19 - 14:22
    (latinaa)
  • 14:22 - 14:26
    "Jumalan sana on siemen ja siemenen kylväjä on Kristus."
  • 14:26 - 14:28
    Sama ajatus! Muttei aivan.
  • 14:28 - 14:37
    Mutta tosiasiassa kristitytkin hellästi ylistävät antautumistaan Jumalalle.
  • 14:37 - 14:38
    Esitän muutamia lainauksia.
  • 14:38 - 14:41
    "Palvonnan ydin on antautuminen.
  • 14:41 - 14:45
    Antautuneet ihmiset tottelevat Jumalan sanaa, jopa silloin kun siinä ei ole järkeä."
  • 14:46 - 14:48
    Nuo ovat Rick Warrenin sanoja.
  • 14:48 - 14:51
    Ne ovat kirjasta "Tavoitteena elämä".
  • 14:52 - 14:55
    Haluan nyt siirtyä puhumaan -- lyhyesti -- tuosta lukemastani kirjasta.
  • 14:55 - 14:57
    Teillä kaikilla on se.
  • 14:57 - 14:59
    Olette juuri kuulleet miestä.
  • 14:59 - 15:04
    Ja haluan nyt sanoa jotakin tästä kirjasta suunnittelun näkökulmasta,
  • 15:04 - 15:07
    koska pidän sitä itse asiassa loistavana kirjana.
  • 15:07 - 15:09
    Kaikkein ensimmäiseksi, päämäärä.
  • 15:09 - 15:11
    Kuulitte juuri äsken mikä päämäärä on.
  • 15:11 - 15:14
    Se on merkityksen tuominen miljoonien elämään, ja hän on onnistunut.
  • 15:14 - 15:16
    Onko se hyvä päämäärä?
  • 15:16 - 15:18
    Itsessään, olemme varmasti kaikki samaa mieltä, se on hurmaava päämäärä.
  • 15:18 - 15:20
    Hän on ehdottomasti oikeassa.
  • 15:20 - 15:23
    Maailmassa on paljon ihmisiä, joilla ei ole tarkoitusta elämässään,
  • 15:23 - 15:26
    ja tarkoituksen antaminen heidän elämälleen on mahtava päämäärä.
  • 15:26 - 15:28
    Annan hänelle tästä arvosanan A+.
  • 15:30 - 15:33
    Saavutetaanko päämäärä?
  • 15:33 - 15:35
    Kyllä.
  • 15:35 - 15:39
    30 miljoonaa kappaletta tätä kirjaa.
  • 15:40 - 15:42
    Al Gore, kalpene kateudesta.
  • 15:42 - 15:45
    (Naurua)
  • 15:45 - 15:49
    Rick tekee ihan tarkalleen sen mitä Al yrittää tehdä.
  • 15:49 - 15:52
    Tämä on fantastinen saavutus.
  • 15:52 - 15:57
    Ja keinot -- miten hän tekee sen?
  • 15:57 - 16:00
    Se on perinteisten uskonnollisten aiheiden loistavaa uudelleen sunnittelua --
  • 16:00 - 16:03
    niiden päivittämistä, aikansa eläneiden piirteiden unohtamista kaikessa hiljaisuudessa,
  • 16:03 - 16:05
    toisten piirteiden uudelleen tulkitsemista.
  • 16:05 - 16:08
    Tämä on uskonnon evoluutiota, joka on jatkunut tuhansia vuosia,
  • 16:08 - 16:11
    ja hän on vain tämän ammatin viimeisin loistava harjoittaja.
  • 16:13 - 16:15
    Tiedätte kyllä tämän.
  • 16:15 - 16:17
    Olette juuri kuunnelleet häntä.
  • 16:17 - 16:21
    Erinomaisia oivalluksia ihmisen psykologiasta, viisaita neuvoja joka sivulla.
  • 16:21 - 16:25
    Sen lisäksi hän pyytää meitä katsomaan konepellin alle.
  • 16:25 - 16:27
    Minä todellakin arvostin sitä
  • 16:27 - 16:29
    Hänellä on esimerkiksi liiteluettelo, missä hän selittää
  • 16:29 - 16:32
    eri raamatunsäkeiden käännösvalintojaan.
  • 16:32 - 16:38
    Kirja on selkeä, eloisa, helppolukuinen, kauniisti muotoiltu.
  • 16:39 - 16:41
    Juuri tarpeeksi toistoa.
  • 16:41 - 16:43
    Se on todella tärkeää.
  • 16:43 - 16:47
    Joka kerta kun luet sen tai sanot sen, teet aivoihisi uuden kopion.
  • 16:48 - 16:52
    Joka kerta kun luet sen tai sanot sen, teet aivoihisi uuden kopion.
  • 16:52 - 16:53
    (Naurua)
  • 16:53 - 16:57
    Kaikki mukaan -- joka kerta kun luet sen tai sanot sen,
  • 16:57 - 16:59
    teet aivoihisi uuden kopion.
  • 16:59 - 17:01
    Kiitos.
  • 17:01 - 17:03
    Nyt tulemme minun ongelmaani.
  • 17:03 - 17:07
    Koska arvostan täysin vilpittömästi
  • 17:07 - 17:09
    kaikkea mitä olen kirjasta sanonut.
  • 17:09 - 17:11
    Mutta toivoisin sen olevan parempi.
  • 17:11 - 17:13
    Minula on joitain ongelmia kirjan suhteen.
  • 17:13 - 17:17
    Ja olisi aivan kaksinaamaista minulta jättää nuo ongelmat huomiotta.
  • 17:17 - 17:21
    Toivon, että hän voisi tehdä tästä korjatun laitoksen.
  • 17:21 - 17:24
    Mark II -version kirjastaan.
  • 17:25 - 17:27
    "Totuus vapauttaa" --
  • 17:27 - 17:32
    näin Raamatussa sanotaan, ja sen mukaisesti minäkin haluaisin elää.
  • 17:32 - 17:37
    Ongelmanani on se, että jotkin kirjan osat eivät mielestäni ole totta.
  • 17:37 - 17:41
    Joissain kohdin on kyse mielipide-eroista,
  • 17:42 - 17:44
    eivätkä ne ole nurinani pääasiallisia syitä.
  • 17:44 - 17:46
    Se kannattaa mainita.
  • 17:46 - 17:48
    Tässä on kappale -- melko tarkkaan, mitä hän sanoi.
  • 17:48 - 17:50
    "Jos Jumalaa ei olisi olemassa, olisimme kaikki sattumia,
  • 17:50 - 17:53
    tähtitieteellisen umpimähkäisen sattuman tulosta universumissa.
  • 17:53 - 17:56
    Voisitte lopettaa tämän kirjan lukemisen, koska elämässä
  • 17:56 - 17:59
    ei olisi mitään tarkoitusta tai merkitystä tai mielekkyyttä.
  • 17:59 - 18:02
    Ei olisi oikeata tai väärää, eikä toivoa Maassa viettämäsi lyhyen elämän tuolla puolen.
  • 18:02 - 18:04
    No, minä en vain usko tuota.
  • 18:04 - 18:08
    Ohimennen sanottuna, Homer Groeningin elokuva
  • 18:08 - 18:12
    esitti kauniin vaihtoehdon juuri tuolle väitteelle.
  • 18:12 - 18:16
    Kyllä, oikealle ja väärälle on tarkoitus ja syy.
  • 18:16 - 18:22
    Meidän ei tarvitse uskoa Jumalaan ollaksemme hyviä tai merkityksellisiä.
  • 18:22 - 18:27
    Mutta tuo on ainoastaan mielipide-ero.
  • 18:27 - 18:29
    Siitä en ole todella huolissani.
  • 18:29 - 18:34
    Entäpä tämä -- "Jumala suunnitteli tämän planeetan ympäristön juuri sellaiseksi, että voisimme asua siellä.
  • 18:35 - 18:40
    Pelkään monien ihmisten tulkitsevan tuon käsityksen niin,
  • 18:40 - 18:42
    ettei meidän tarvitse tehdä sellaisia asioita, joita Al Gore
  • 18:42 - 18:44
    niin kovasti yrittää saada meidät tekemään.
  • 18:44 - 18:47
    Minua tuollainen näkemys ei tyydytä lainkaan.
  • 18:47 - 18:51
    Sitten mielestäni tämä -- "Kaikki saatavilla olevat todisteet biologiassa
  • 18:51 - 18:55
    tukevat ydinnäkemystä, että kosmos on erityisesti suunniteltu kokonaisuus,
  • 18:55 - 18:58
    jossa elämä ja ihmiskunta ovat sen päämäärä ja tarkoitus,
  • 18:58 - 19:00
    kokonaisuus, jossa kaikilla todellisuuden osasilla on merkityksensä
  • 19:00 - 19:02
    ja selityksensä tässä keskeisessä tosiasiassa."
  • 19:02 - 19:05
    Tuossa puhui Michael Denton. Hän on kreationisti.
  • 19:05 - 19:08
    Ja tässä ajattelen: "Hetkonen vain."
  • 19:08 - 19:10
    Luen tämän uudelleen.
  • 19:10 - 19:12
    Luen sen kolme tai neljä kertaa ja mietin:
  • 19:12 - 19:14
    "Tukeeko hän todellakin älykästä suunnittelua?"
  • 19:14 - 19:16
    "Tukeeko hän tässä kreationismia?"
  • 19:16 - 19:18
    Vaikea arvata.
  • 19:18 - 19:20
    Oikeastaan ajattelen: "Enpä tiedä,
  • 19:20 - 19:22
    en tiedä haluanko kiihtyä vielä tästäkään."
  • 19:22 - 19:26
    Mutta sitten jatkan lukemistani ja luen tämän --"Ensiksi, Nooa ei ollut koskaan nähnyt sadetta,
  • 19:26 - 19:30
    koska ennen vedenpaisumusta Jumala kasteli maan alhaalta ylöspäin."
  • 19:31 - 19:36
    Olisin toivonut tuon lauseen jääneen kirjoittamatta, koska se on minusta väärin.
  • 19:36 - 19:39
    Ja mielestäni tällainen ajattelu planeetan historiasta,
  • 19:39 - 19:42
    saatuamme juuri kuulla
  • 19:42 - 19:45
    planeetan miljoonien vuosien pituisesta historiasta,
  • 19:46 - 19:49
    ehkäisee tieteellisten asioiden ymmärtämistä.
  • 19:49 - 19:57
    Rick Warren käyttää tieteellisiä ilmauksia ja "mukatotuuksia"
  • 19:57 - 20:00
    ja informaatiota hyvin mielenkiintoiseen tapaan.
  • 20:00 - 20:03
    Tässä yksi -- "Jumala muotoili tarkoituksella sinut palvelemaan itseään
  • 20:03 - 20:05
    tavalla, joka tekee palveluksestasi ainutlaatuisen.
  • 20:05 - 20:10
    Hän sekoitti huolella DNA-cocktailin, josta sinut luotiin."
  • 20:12 - 20:15
    Minusta tuo on väärin.
  • 20:15 - 20:18
    No, ehkä voimme pitää sitä metaforisena.
  • 20:18 - 20:22
    Tässä on toinen -- "Esimerkiksi aivosi voivat varastoida 100 biljoonaa asiaa.
  • 20:22 - 20:25
    Mielesi voi käsitellä 15 000 päätöstä sekunnissa."
  • 20:25 - 20:29
    Niin, olisi mielenkiintoista löytää tulkinta, jossa voisin hyväksyä tuon.
  • 20:29 - 20:32
    Saattaisi olla olemassa jokin tapa suhtautua siihen totena.
  • 20:32 - 20:36
    Antropologit ovat panneet merkille, että jumalien palvonta on universaali viehtymys,
  • 20:36 - 20:39
    jonka Jumala on iskostanut olemuksemme perussäikeisiin,
  • 20:39 - 20:42
    sisäänrakennettu tarve olla yhteydessä Jumalaan.
  • 20:43 - 20:45
    Jossain mielessä olen samaa mieltä,
  • 20:45 - 20:47
    paitsi että ajattelen siihen olevan evolutiivinen selitys.
  • 20:47 - 20:51
    Ja minua huolettaa vakavasti tässä kirjassa se,
  • 20:51 - 20:55
    että hän näyttää väittävän, että jos haluaa olla moraalinen,
  • 20:55 - 20:57
    jos haluaa merkitystä elämäänsä,
  • 20:57 - 21:01
    täytyy olla ID:n kannattaja -- täytyy kieltää
  • 21:01 - 21:04
    evoluutioteoria ja luonnonvalinta.
  • 21:04 - 21:07
    Minusta, päinvastoin, maailman ongelmia ratkaistaessa
  • 21:07 - 21:11
    on hyvin tärkeää, että otamme evoluutiobiologian vakavasti.
  • 21:12 - 21:14
    Kenen totuutta meidän pitäisi kuunnella?
  • 21:15 - 21:18
    Tämä on kirjasta "Tavoitteena elämä" --
  • 21:18 - 21:21
    "Raamatun täytyy tulla elämäni auktoriteetiksi,
  • 21:21 - 21:24
    luotettavaksi suunnannäyttäjäksi, neuvonantajaksi, jota kuuntelen --
  • 21:24 - 21:28
    tehdäkseni viisaita päätöksiä -- ja mittapuuksi, jolla arvioin kaikkea."
  • 21:28 - 21:33
    No ehkäpä, OK, mutta mitä tästä seuraa?
  • 21:33 - 21:36
    Ja tässä on yksi, joka todella huolettaa minua.
  • 21:37 - 21:40
    Muistattehan, että lainasin häneltä aiemmin tämän rivin --
  • 21:40 - 21:43
    "Antautuneet ihmiset tottelevat Jumalan sanaa, jopa silloin kun siinä ei ole järkeä.
  • 21:45 - 21:49
    Ja siinä on ongelma.
  • 21:50 - 21:52
    "Älä koskaan väittele paholaisen kanssa.
  • 21:52 - 21:56
    Hän on sinua parempi väittelijä, koska hän on harjoitellut tuhansia vuosia."
  • 21:56 - 22:00
    Rick Warren ei keksinyt tätä ovelaa vetoa.
  • 22:00 - 22:02
    Se on vanha juttu.
  • 22:02 - 22:05
    Se on uskontojen ovela sovellus.
  • 22:05 - 22:09
    Se on jokeri, jolla voi riisua aseista kaiken järkevän kritiikin.
  • 22:10 - 22:12
    "Ettekö pidä tulkinnastani?
  • 22:12 - 22:14
    Onko teillä järkevää vastaväitettä siihen?
  • 22:14 - 22:16
    Älkää kuunnelko, älkää kuunnelko!
  • 22:16 - 22:18
    Tuo on paholaisen puhetta."
  • 22:19 - 22:24
    Tämä ei kannusta kansalaisia sellaiseen järjen käyttöön,
  • 22:24 - 22:27
    mitä nähdäkseni haluamme.
  • 22:27 - 22:30
    Minulla on vielä yksi ongelma, sitten lopetan.
  • 22:30 - 22:35
    Haluaisin todella saada vastauksen, jos Rick pystyy antamaan sen.
  • 22:35 - 22:38
    "Lähetyskäskyssä Jeesus sanoi: 'Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
  • 22:38 - 22:41
    opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
  • 22:41 - 22:44
    ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa.'"
  • 22:44 - 22:49
    Raamattu sanoo, että Jeesus on ainoa, joka voi pelastaa maailman.
  • 22:49 - 22:52
    Olemme nähneet täällä monia hienoja maailmankarttoja
  • 22:52 - 22:54
    viime päivinä.
  • 22:54 - 22:56
    Tässä on yksi, ei niin kaunis kuin muut.
  • 22:56 - 22:59
    Se esittää vain maailman uskontoja.
  • 22:59 - 23:04
    Tässä on yksi, josta näkee eri uskontojen nykyisen jakauman.
  • 23:04 - 23:13
    Haluammeko todella sitoutua valtaamaan
  • 23:13 - 23:19
    kaikki muut uskonnot, kun niiden pyhät kirjat kertovat heille:
  • 23:19 - 23:24
    "Älkää kuunnelko toista puolta, se on vain saatanan puhetta!"
  • 23:24 - 23:30
    Minusta on hyvin ongelmallista purjehtia
  • 23:30 - 23:33
    tulevaisuuteen tuollaisella laivalla.
  • 23:33 - 23:38
    Näin tämän merkin ajellessani äskettäin Maineen, kirkon edessä --
  • 23:38 - 23:40
    "Hyvä ilman Jumalaa on yhtä tyhjän kanssa."™
  • 23:40 - 23:42
    Aika somaa.
  • 23:42 - 23:44
    Hyvin ovela pikku meemi.
  • 23:46 - 23:53
    En usko sitä ja minusta tämä idea, vaikkakin suosittu -- ei tässä asussa,
  • 23:53 - 23:57
    mutta yleensä -- on itsessään yksi pahimpia ongelmia, joita kohtaamme.
  • 23:57 - 24:04
    Jos olette minun kaltaisiani, tunnette monia hienoja, velvollisuudentuntoisia ja sitoutuneita
  • 24:04 - 24:10
    ateisteja ja agnostikkoja, jotka ovat oikein hyviä ilman Jumalaa.
  • 24:10 - 24:15
    Ja tunnette myös monia uskonnollisia ihmisiä, jotka piiloutuvat pyhyytensä taakse
  • 24:15 - 24:17
    sen sijaan että tekisivät hyviä töitä.
  • 24:17 - 24:21
    Joten toivon, että voisimme hylätä tämän meemin.
  • 24:21 - 24:23
    Toivon, että tämä meemi kuolisi sukupuuttoon.
  • 24:23 - 24:25
    Kiitoksia paljon mielenkiinnostanne.
  • 24:25 - 24:28
    (Suosionosoituksia)
Title:
Dan Dennettin vastaus Rick Warrenille
Speaker:
Dan Dennett
Description:

Filosofi Dan Dennett vaatii uskontoa -- kaikkia uskontoja -- opetettavaksi kouluissa, jotta voimme ymmärtää uskon olemuksen luonnolliseksi ilmiöksi. Sitten hän hyökkää Warrenin "Tavoitteena elämä" -kirjaa vastaan, kiistäen väitteen, että ollakseen moraalinen, ihmisen täytyy kieltää evoluutio.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
24:28
Yrjö Immonen added a translation

Finnish subtitles

Revisions