راهبرد «خروج» کووید-۱۹ برای پایان دادن به خانهنشینی و بازگشایی اقتصاد
-
0:01 - 0:04کریس اندرسون: اولین سخنران ما
که در TEDGlobal صحبت کرده است -
0:04 - 0:06فکر میکنم هفت سال پیش.
-
0:06 - 0:09نام ایشان پروفسور یوری الان است،
-
0:09 - 0:12در موسسه علمی وایزمن،
-
0:12 - 0:16اکنون ایشان و همکارانشان طرحی
قوی را عرضه کردهاند -
0:16 - 0:18که به این پرسش کلیدی پاسخ میدهد:
-
0:18 - 0:22روی کره زمین چطور میتوانیم
به سر کار برگردیم -
0:22 - 0:25بدون اینکه موج دومی
از همهگیری را بوجود آوریم؟ -
0:27 - 0:29یوری الان، به TED خوش آمدید.
-
0:30 - 0:34یوری الان: ممنونم. خوشحالم
که دوباره در خدمت شما هستم. -
0:34 - 0:36اندرسون: عالی است
که شما را دوباره میبینیم. -
0:36 - 0:40خب حس میزنم کلید ایده شما
-
0:40 - 0:44شامل سرکوب عدد آر یا عدد سرایت پایه است.
-
0:44 - 0:46اگر این عدد کمتر از یک باشد،
-
0:46 - 0:50کمتر از یک نفر توسط هر فرد خاص
مبتلا میشود -
0:50 - 0:54و در نهایت این همهگیری از بین خواهد رفت.
-
0:54 - 0:56مردم از این واهمه دارند
که اگر برگردند سر کار، -
0:56 - 0:59عدد آر دوباره از یک بیشتر خواهد شد.
-
0:59 - 1:01شما برای جلوگیری از
این اتفاق پیشنهادی دارید. -
1:01 - 1:03این پیشنهاد چیست؟
-
1:05 - 1:06الان: دقیقاً.
-
1:06 - 1:08خب ما داریم یک استراتژی را
-
1:08 - 1:13پیشنهاد میدهیم که بر اساس نقطه ضعف
زیست شناختی ویروس بنا شده است، -
1:13 - 1:16که چرخهای از کار و خانهنشینی است.
-
1:16 - 1:21از نقطه ضعف ویروس بهره میبریم،
هنگامی که شخصی مبتلا میشود، -
1:21 - 1:24تا حدود سه روز ناقل نمیباشد.
-
1:24 - 1:27یعنی شما در سه روز اول
دیگران را مبتلا نخواهید کرد، -
1:27 - 1:30و بطور متوسط پس از دو روز دیگر
علائم بیماری نمایان میشود. -
1:30 - 1:34ما داریم استراتژی چهار روز
کار در هفته و سپس ۱۰ روز خانهنشینی را -
1:34 - 1:36عرضه میکنیم.
-
1:36 - 1:39در دو هفته بعد دوباره به همین منوال:
۴ روز کار و ۱۰ روز قرنطینه. -
1:39 - 1:43با این کار اگر شخصی در محل کار مبتلا شود،
-
1:43 - 1:46در دوره خانهنشینی به حداکثر ناقل بودن
خود میرسند، و با این کار از انتقال -
1:46 - 1:49به بسیاری از افراد دیگر جلوگیری میکنند.
-
1:49 - 1:52اینگونه سرعت انتقال ویروس محدود میشود.
-
1:53 - 1:55همچنین ۴ روز کار کردن در دو هفته
-
1:55 - 1:58مدت زمانی که ویروس میتواند
افراد زیادی را ملاقات کند محدود میشود، -
1:58 - 2:00و این اثری بسیار قوی دارد.
-
2:00 - 2:02بنابراین همه در ۴ روز
مشابه سر کار میروند، -
2:02 - 2:04کودکان در همان ۴ روز مدرسه میروند،
-
2:04 - 2:09با وجود تمام تدابیر من جمله
فاصلهگذاری اجتماعی و ماسک و ... -
2:09 - 2:11دوره خانهنشینی هم داریم.
-
2:12 - 2:15اتدرسون: خب اگر بدترین
حالت را در نظر بگیریم، -
2:15 - 2:18حالتی که شما در ابتدای ۴ روز خودتان
صبح دوشنبه به سر کار میروید -
2:19 - 2:22و در مسیر رفتن به محل کار
فرضاً در مترو مبتلا شوید، -
2:22 - 2:26این تئوری بیان میکند
که حتی در پایان آن ۴ روز، -
2:26 - 2:29شما همکاران خود را مبتلا نخواهید کرد؟
-
2:30 - 2:31الان: درست است.
-
2:32 - 2:33خب شما در مترو مبتلا شدید،
-
2:33 - 2:36و بنابراین در سه روز اول شما
در دوره پنهان بیماری هستید، -
2:36 - 2:38همکارانتان را مبتلا نمیکنید،
-
2:38 - 2:41بیشترین واگیری شما در منزل رخ میدهد،
-
2:41 - 2:43واگیری ثانویه در منزل خواهد بود،
-
2:43 - 2:47و افراد دارای علائم میتوانند
خود را قرنطینه کنند، -
2:47 - 2:50و در طولانی مدت عدد آر
کمتر از یک خواهد بود، -
2:50 - 2:53و اگر این چرخه ادامه پیدا کند،
این همهگیری -
2:53 - 2:55از بین خواهد رفت.
-
2:57 - 3:01اندرسون: آیا ناامیدکننده نیست اینکه
عدهای بگویند، -
3:01 - 3:03«صبر کن -- من نمیخواهم
-
3:03 - 3:06دیگران را در منزل مبتلا کنم، ترجیح میدهم
-
3:06 - 3:08مردم را در محل کار مبتلا کنم تا در منزل.»
-
3:08 - 3:10چه پاسخی خواهیم داشت؟
-
3:10 - 3:11الان: بله، قطعاً.
-
3:11 - 3:13پس باید روشهای جایگزین را لحاظ کنیم.
-
3:13 - 3:16اگر اقتصاد را بازگشایی کنید
و موج دوم رخ دهد، -
3:16 - 3:19در هر صورت همه آن همهگیریها
در زمان خانهنشینی اتفاق میافتد، -
3:19 - 3:22به همراه آثار مخرب بر اقتصاد و دیگر موارد.
-
3:22 - 3:24و بنابراین در بلندمدت،
-
3:25 - 3:26اگر یک استراتژی چرخهای
مثل این را -
3:26 - 3:30انجام دهید، اما با عدد آر کمتر از یک،
-
3:30 - 3:34حداقل بر اساس مدلها و ملاحظات ریاضی
-
3:34 - 3:38از همهگیری بسیار بزرگتری که در
موج دوم رخ میدهد جلوگیری میکنید. -
3:39 - 3:44اندرسون: درست. شما نیازهای خانواده خود را
تامین میکنید -- ببخشید، ادامه دهید. -
3:44 - 3:48الان: حتی افراد مبتلا به
همه افراد خانواده انتقال نمیدهند. -
3:48 - 3:52بر اساس برخی مطالعات
شدت انتقال بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است. -
3:53 - 3:54اندرسون: درست.
-
3:54 - 3:57اما امید این است که با تامین
نیازهای خانوده خود -
3:57 - 4:00با تبعیت از یک استراتژی
که تعداد بسیار کمی از همکارانتان -
4:00 - 4:02در هر صورت قرار است ناقل باشند،
-
4:02 - 4:04خب پس طرح این است، اما --
-
4:04 - 4:06الان: درست است.
-
4:07 - 4:10اندرسون: این را به من بگویید --
چون چهار روز از ۱۴ روز، -
4:10 - 4:12کسی ممکن است بگوید، «خب عالی است،
-
4:12 - 4:15اما معنای آن کاهش ۷۰ درصدی بهرهوری
-
4:15 - 4:16در اقتصاد است،
-
4:16 - 4:18پس این به کار نمیآید.»
-
4:18 - 4:20فکر میکنم به نظر شما کاهش بهرهوری
-
4:20 - 4:22اینقدر کاهش نخواهد یافت.
-
4:23 - 4:24الان: درست است.
-
4:24 - 4:27و البته اکثر افراد آخر هفته کار نمیکنند،
-
4:27 - 4:29پس در واقع ۴ از ۱۰ روز کاری در طول ۲ هفته،
-
4:29 - 4:33و زمانی که برنامه زمانی از پیش تعیین شده
-
4:33 - 4:34برای ۴ روز کاری دارید،
-
4:34 - 4:35میتوانید ساعات کار را افزایش دهید،
-
4:35 - 4:38میتوانید شیفتبندی کنید
-
4:38 - 4:40با اولیتبندی در این ۴ روز
-
4:40 - 4:42بسیار بیش از ۴۰ درصد روزهای کاری
قابل بهرهوری است. -
4:44 - 4:46اندرسون: بله پس در مورد
نحوه عملکرد صحبت کنیم. -
4:46 - 4:50اجازه دهید ابتدا تولید را تصور کنیم
-
4:50 - 4:52که در حال حاضر متوقف است.
-
4:52 - 4:57آیا منظور این است که تولیدکننده
میتواند در این چهار روز -
4:57 - 5:00دو یا حتی سه شیفت کاری لحاظ کند،
-
5:00 - 5:05شاید چیزی حدود ۳۵ ساعت کاری برای ۴ روز
-
5:05 - 5:09و همچنان بهرهوری بالایی داشته باشد،
-
5:09 - 5:13اساساً اجازه دهیم به همین
طریق خطوط تولید پیش بروند؟ -
5:13 - 5:15الان: دقیقاً.
-
5:15 - 5:18خب این بخش جالبی از این طرح است،
-
5:18 - 5:22هنگامی که جمعیت را به دو
یا سه گروه تقسیم میکنید. -
5:22 - 5:26بهتر بگویم یک گروه چهار روز کار میکند
و ۱۰ روز به خانهنشینی میرود. -
5:26 - 5:29سپس گروه دوم وارد میدان میشود.
-
5:29 - 5:32این ایده توسط همکاران ما
در دانشگاه برایلان مطرح شد. -
5:32 - 5:36مزیتی که دارد این است
که در زمان کار تراکم کمتری دارید. -
5:36 - 5:38اگر دو گروه داشته باشیم،
-
5:38 - 5:40تراکم نصف میشود و انتقال
بیماری کاهش مییابد. -
5:40 - 5:45و شما با استفاده از این ایده جالب
میتوانید خطوط تولید را -
5:45 - 5:46تقریباً سرپا نگه دارید.
-
5:49 - 5:54اندرسون: با به کار بردن همین طرح
میتوانیم ادارات را باز کنیم -- -
5:54 - 5:57به نظر میرسد همانگونه
که قبلاً هم مشاهده شده، -
5:57 - 6:00بهرهوری زیادی میتواند
از کار در منزل حاصل شود، -
6:00 - 6:04پس میتوانید این ایده را تصور کنید
که افراد برخی از امور را -
6:04 - 6:07زمانی انجام دهند
که به محل کار باز میگردند، -
6:07 - 6:11با هم دیگر روبرو شوند،
کارها را با هم شروع کنند، -
6:11 - 6:15گفتگوها، طوفان ذهن و همه چیزهای خوب،
-
6:15 - 6:18زمانی هم که در منزل هستند،
کارهای مربوطه را انجام دهند -
6:18 - 6:20همانگونه که در هفتههای
پیشین انجام دادهایم، -
6:20 - 6:22به نوعی کار تکی.
-
6:22 - 6:24چقدر در این مورد فکر کردهاید
که چطور خواهد بود، -
6:24 - 6:29آیا امکان پذیر است که کارها را
به گونهای موثر به انواع مختلف تقسیم کنیم -
6:29 - 6:31و از یک همچین استراتژی بهره ببریم
-
6:31 - 6:34تا بهرهوری کامل یا حتی
بهرهوری بیشتر حاصل شود؟ -
6:35 - 6:38الان: موافقم -- برای بسیاری از بخشها،
افراد در خانه خیلی موثر کار میکنند، -
6:39 - 6:40و از چند صنعت شنیدهایم
-
6:40 - 6:43که بهرهوری در طول
خانهنشینی و کار در خانه -
6:43 - 6:45واقعاً افزایش یافته است.
-
6:45 - 6:47پس اگر یک برنامه زمانی،
یک استراتژی چرخهای داشته باشید -
6:47 - 6:49میتوانید حجم کار را محدود کنید،
-
6:49 - 6:52یا میتوانید در صورت نیاز
بصورت بسیار موثر -
6:52 - 6:54برای کار حضوری برنامهریزی کنید
-
6:54 - 6:57چون از ائتلاف زمان زیاد جلوگیری میکنید،
-
6:57 - 6:59ببینیم کار فرد در منزل مفیدتر است
-
6:59 - 7:02یا در محل کار
و بهرهوری بالا به دست آوریم. -
7:02 - 7:05باید عرض کنم که برخی بخشها
واقعاً باید خود را تطبیق دهند، -
7:05 - 7:06مثل هتلها، گردشگری، تامین غذا.
-
7:06 - 7:10در برخی صنایع همچنان به بررسی
و تطبیق بیشتری نیاز است. -
7:10 - 7:13اما دیگر صنایع تقریباً میتوانند
خود را سازگار کنند. -
7:13 - 7:17شاید اصلاً بهتر باشد این موضوع را
بعد از همهگیری لحاظ کنیم، -
7:17 - 7:20چون لااقل بهرهوری تقریباً
میتواند بالا نگه داشته شود. -
7:21 - 7:25اندرسون: من این را خواندم و داشتم در مورد
سازمان خودمان یعنی تد فکر میکردم، -
7:25 - 7:30و اینکه چگونه واقعاً میتوانیم
خوب کار کنیم. -
7:30 - 7:31مثلا یک مورد،
-
7:31 - 7:34این سوال در مورد افراد
درونگرا و برونگراست. -
7:34 - 7:35برخی از درونگراها اگر صادق باشند،
-
7:36 - 7:39ممکن است بگویند این همهگیری
برایشان هدیهای بوده است از آسمان. -
7:39 - 7:42توانستهاند با استرس کمتر کار کنند.
-
7:42 - 7:44توانستهاند تمرکز کنند و دیگر مزایا.
-
7:45 - 7:49با این استراتژی ۴ روز کار و ۴ روز تعطیلی،
-
7:49 - 7:51شاید بتوانید یک جهان کاری را تصور کنید
-
7:51 - 7:55که برای هر دو گروه درونگرا
و برونگرا بهینه شده باشد؟ -
7:56 - 7:58الان: قطعاْ.
-
7:58 - 7:59من هم همین حس را دارم.
-
7:59 - 8:01من و همکارم با شخصیتهای متفاوت،
-
8:01 - 8:03هر دو در دانشگاه تدریس میکنیم،
-
8:03 - 8:05و تدریس با این استراتژی
-
8:05 - 8:07کمک کرده است که در برخی جهات مفیدتر باشم.
-
8:08 - 8:09بنابراین کاملاً موافقم.
-
8:09 - 8:13و فکر میکنم مهار
خلاقیت افراد در محل کار، -
8:13 - 8:17همچنان در آغاز راه انواع ترکیباتی هستیم
که از پس این استراتژی بر میآید. -
8:19 - 8:21اندرسون: اما برای کسانی
که در خط مقدم هستند، -
8:21 - 8:27مثلاً کسانی که کالاها را
تحویل میدهند و غیره -
8:27 - 8:29و شما این کار را نمیتوانید
مجازی انجام دهید، -
8:29 - 8:30آیا هیچ فکری شده است
-
8:30 - 8:34که چگونه استراتژی
چهار روز کار و سپس خانهنشینی -
8:34 - 8:37چطور از زمان تعطیلی میتوان بهره برد
-
8:37 - 8:39تا بتوان در کار این افراد مشارکتی داشت
-
8:39 - 8:42از راه انواعی از آموزش؟
-
8:42 - 8:48یا اینکه بهتر است این افراد فقط
در طول چهار روز خیلی شدید کار کنند، -
8:48 - 8:54و احتمالاً حتی با این سناریو
باز هم عایدی کامل نخواهند داشت، -
8:54 - 8:56اما از خانهنشینی کامل بهتر است،
-
8:56 - 8:59و بهتر از این است که برگردیم
سر کار و موج دیگری شروع شود؟ -
9:01 - 9:02الان: درست است.
-
9:02 - 9:03بنابراین در سطح جامعه،
-
9:03 - 9:06از اینکه دوباره همه چیز را باز کنیم
و موج دیگری آغاز شود، -
9:06 - 9:08که نیازمند قرنطینه کامل است بهتر است
-
9:08 - 9:10برای افرادی مانند
شیفتهای بیمارستان، -
9:10 - 9:13برخی بیمارستانها
این نوع برنامه را پذیرفتند -
9:13 - 9:16پس میتوانیم از شیفتها حفاظت کنیم
و جلوی تراکم را بگیریم. -
9:16 - 9:18این همچنین سادگی
و شفافیت زیادی را خلق میکند. -
9:18 - 9:20چون زمان کار را میدانید،
-
9:20 - 9:25و به نوعی اطمینان دارید چون این استراتزی
بر اساس یک مدل علمی بنا شده است -
9:25 - 9:28این هم در مورد اثر این طرح.
-
9:28 - 9:32همچنین منصفانه است
چون همه باید بروند سر کار، -
9:32 - 9:34نه فقط بخشهای خاص،
-
9:34 - 9:36شفاف است و غیره.
-
9:36 - 9:38[تقاطع صحبت]
-
9:40 - 9:43اندرسون: و این چیزی است
که توسط آحاد شرکتها -
9:43 - 9:45به کار برده شده است؟
-
9:45 - 9:48یا اینکه واقعاً برای یک شهر
در یک زمان بهتر است -
9:48 - 9:50یا حتی یک کشور در یک زمان؟
-
9:52 - 9:54الان: فکر میکنیم در سطوح مختلف عمل کند.
-
9:54 - 9:58خب برای شرکتهای معینی،
خیلی طبیعی است که پذیرفته شود، -
9:58 - 10:00یا در مورد بیمارستانها، مدارس و غیره.
-
10:00 - 10:03همچنین میتواند در
سطح شهر یا منطقه عمل کند، -
10:03 - 10:07ما پیشنهاد میکنیم این طرح برای مثلاً
یک ماه بصورت آزمایشی اجرا شود، -
10:07 - 10:09تا ببینیم آیا موارد مثبت افزایش مییابد.
-
10:09 - 10:13اگر افزایش یافت میتوانید تعداد
روزهای کاری را کاهش دهید. -
10:13 - 10:16یا اگر موارد مثبت سریعاً کاهش یافت
میتوانید به روزهای کاری بیفزایید -
10:16 - 10:21همچنین میتوان با شرایط آب و هوایی
و موقعیت هر فرد سازگاری ایجاد کرد. -
10:21 - 10:23بنابراین کاملاً وفقپذیر است.
-
10:24 - 10:27اندرسون: اما بعنوان مثال با تطبیق
زمان کار با مدارس -
10:27 - 10:30که فوراً اجازه میدهد
روزی که فرزندان در مدرسه هستند -
10:30 - 10:34والدین به سر کار برگردند،
البته باید امتحان کنیم -- -
10:34 - 10:36الان: قطعاً.
-
10:36 - 10:38اندرسون: بهترین نمونه عملی این طرح
-
10:38 - 10:41این است که کشورها میتوانند خانوارها را
-
10:41 - 10:45به دو دسته الف و ب
یا چیزی مثل این تقسیم کنند، -
10:45 - 10:48و این تطبیق میتواند محقق شود؟
-
10:49 - 10:50الان: دقیقاً.
-
10:50 - 10:54شما میتوانید خانوارهای مختلف را
در دسته الف و دسته ب قرار دهید، -
10:54 - 10:56و در روشی همگام شده
بچهها به مدرسه میروند -
10:56 - 10:58و والدین به سر کار
-
10:58 - 11:01و گروه دیگر، هفتههای
جایگزین را انتخاب میکنند. -
11:01 - 11:04تعداد مشخصی از افراد باید همیشه کار کنند.
-
11:04 - 11:08شاید معلمان همانند کارکنان ضروری
نیاز باشد که کامل کار کنند. -
11:08 - 11:10دقیقاً مثل وضعیت قرنطینه،
-
11:10 - 11:12بخشی از جمعیت همچنان باید کامل کار کنند.
-
11:13 - 11:16اما بخشی که اینگونه کار
میکند باید محافظت شود، -
11:16 - 11:18چون عدد آر کمتر از یک است،
-
11:19 - 11:22پس ابتلاهای جدید نمیتوانند
به همهگیری زیاد منجر شوند. -
11:23 - 11:27اندرسون: دیوید بییلو که قبلاً گفتم الان
حضور دارند. دیوید. -
11:27 - 11:29بییلو: بله، سلام به همه.
-
11:29 - 11:31یوری همانگونه که قابل تصور است
سوالات زیادی -
11:31 - 11:33از سوی مخاطبین وجود دارد،
-
11:33 - 11:35و اولی را داریم
-
11:35 - 11:40در مورد آن کارکنانی
که بعنوان ضروری تلقی شدند. -
11:40 - 11:45میتوانید بگویید که چگونه روش پیشنهادی
شما بر متخصصین درمان و دیگرانی که زمان -
11:45 - 11:51و انعطاف لازم برای قرنطینه ندارند
-
11:51 - 11:52اثر خواهد گذاشت.
-
11:53 - 11:54الان: عالی است.
-
11:54 - 11:57میخواهم بگویم کارکنان ضروری وجود دارند،
-
11:57 - 12:01افرادی با درآمد کم وجود دارند،
که نمیتوانند به قرنطینه بروند -
12:01 - 12:03چون باید خرج زندگی را تامین کنند.
-
12:03 - 12:09و مطالعات نشان میدهد که تحرک
بین افراد بخشهای کمدرآمد -
12:09 - 12:10در زمان قرنطینه بیشتر است.
-
12:10 - 12:14و همچنین در کشورهای در حال توسعه
مردم باید از منزل خارج شوند. -
12:14 - 12:16نمیتوان خانهنشینی را اجرایی کرد.
-
12:16 - 12:21بنابراین این استراتژی ۴-۱۰ میتواند
اجرای خانهنشینی را سادهتر کند -
12:21 - 12:25و افراد در طول این روزها
میتوانند کسب درآمد کنند، -
12:25 - 12:27یا حداقل خودشان انتخاب میکنند
-
12:27 - 12:30که چه بخشی را کار کنند
و چه بخشی در قرنطینه باشند. -
12:30 - 12:34برخی کشورها حتی با قرنطینه نمیتوانند
عدد آر کمتر از یک بدست آورند، -
12:34 - 12:37بخاطر مشکل عدم رعایت،
بخاطر بخشهای غیررسمی و غیره. -
12:37 - 12:41ما معتقدیم که چرخه ۴-۱۰
انجام قرنطینه را سادهتر میکند -
12:41 - 12:44و ممکن است سطح همهگیری کمتر از یک شود.
-
12:44 - 12:48که بر میلیاردها نفر در جهان اثر میگذارد.
-
12:48 - 12:50امیدوارم به سوالتان پاسخ داده باشم.
-
12:51 - 12:52بییلو: بله فکر کنم،
-
12:52 - 12:55و سوال دیگری داریم،
-
12:55 - 12:58اگر بتوانیم مهمترها را انتخاب کنیم،
-
12:58 - 13:00این:
-
13:00 - 13:02آیا میتوان با محاسبات ریاضی
-
13:02 - 13:07میزان افزایش ریسک این
چرخه ۴-۱۰ را کمی کرد؟ -
13:09 - 13:12الان: خب میزان افزایش ریسکی که ما آن را
در مقاله علمیمان بیان کردیم، -
13:12 - 13:15ما تمام تحلیلهای حساسیت
و غیره را انجام دادیم، -
13:15 - 13:19و این سوال میزان افزایش ریسک را
از چه لحاظ میخواهد؟ -
13:19 - 13:21خب، از لحاظ اقتصاد ...
-
13:21 - 13:23ممکن است موج دومی وجود داشته باشد.
-
13:23 - 13:26امیدوارم نباشد ولی قطعاً احتمال دارد،
-
13:26 - 13:31و در این خصوص شفاف است
که موج دوم و قرنطینهای دیگر -
13:31 - 13:35از لحاظ سلامت عواقب بدتری
نسبت به چرخه ۴-۱۰ -
13:36 - 13:39خواهد داشت.
-
13:39 - 13:44و این یک سوال جدی است که نسبت
به چه چیزی دارید مقایسه میکنید. -
13:46 - 13:48بییلو: مطمئناً
-
13:48 - 13:51خب یوری خیلی متشکرم
که این ایده را به اشتراک گذاشتین. -
13:53 - 13:56اندرسون: واقعاً.
-
13:56 - 13:57دیوید بمان.
-
13:57 - 13:58اما قبل از اینکه بروی:
-
13:58 - 14:03آیا هیچ دولتی علاقهای
به بررسی این ایده نشان داده است؟ -
14:03 - 14:06آیا افرادی را دیدهاید
که واقعاً بخواهند بعنوان یک سیاست ملی -
14:06 - 14:08اجرایش کنند؟
-
14:09 - 14:13الان: بله با برخی کشورهای اروپایی
-
14:13 - 14:17و کشورهایی در آمریکای شمالی
و البته اسرائیل در ارتباط هستیم. -
14:17 - 14:21اتریش برنامه مشابهی
برای مدارس پذیرفته است، -
14:22 - 14:27که در طی دو هفته ۵ روز مدرسه برقرار است.
-
14:27 - 14:32و چند شرکت و بیمارستان و غیره.
-
14:32 - 14:37و ما واقعاً علاقمندیم ببینیم
چطور عمل خواهد کرد. -
14:38 - 14:41اندرسون: خب من نقطه اساسی
شروع را دوست دارم -
14:41 - 14:44یعنی نگاه به نقاط ضعف دشمن.
-
14:44 - 14:47و شما به این چرخه ۴-۱۰ دست یافتید
-
14:47 - 14:53که لزوماً پس از یک بیماری خطرناک نیست،
-
14:53 - 14:56اگر بتوانید راهی برای اجرا پیدا کنید.
-
14:56 - 15:00فکر میکنم تست کردن واقعاً
این طرح را بسیار ارتقا میدهد، درست است؟ -
15:00 - 15:02تست کردن مردم قبل از برگشتن --
-
15:02 - 15:04الان: این طرح بر اساس تست بنا نشده است.
-
15:04 - 15:06برای این طرح نیازی به تست نیست،
-
15:06 - 15:09و میتواند در مناطقی بدون
تستهای زیاد انجام شود. -
15:09 - 15:12اگر تست را داشته باشید،
در مسیر موثرتری میتواند به کار رود -
15:12 - 15:16با تمرکز تست افراد
در پایان ۱۰ روز قرنطینه -
15:16 - 15:18درست زمانی که میخواهند برگردند سر کار؛
-
15:18 - 15:19این باعث میشود هر تست در کاهش
-
15:19 - 15:22عدد سرایت پایه موثر باشد.
-
15:22 - 15:25اندرسون: در واقع به جای
تست کردن تمام جمعیت -
15:25 - 15:26در هر سه یا چهار روز،
-
15:26 - 15:27فقط دو هفته یکبار خواهد بود.
-
15:27 - 15:30این هدف بسیار قابل تصور است.
-
15:31 - 15:33الان: مطمئناً.
-
15:33 - 15:34اندرسون: بله.
-
15:34 - 15:37خب یوری الان برای دادن
وقت بسیار از شما متشکرم.
- Title:
- راهبرد «خروج» کووید-۱۹ برای پایان دادن به خانهنشینی و بازگشایی اقتصاد
- Speaker:
- یوری الان، کریس اندرسون
- Description:
-
ما چطور میتوانیم بدون دامن زدن به موج جدیدی از بیماری ویروس کرونا به کار بازگردیم؟ یوری الان که زیستشناس است راهکاری را پیشنهاد میکند که افکارمان را به چالش میکشد: چهار روز سر کار برویم و سپس ۱۰ روز در خانه بمانیم، چرخهای که از یک ضعف در بیولوژی ویروس بهره میبرد و میتواند نرخ سرایت را در سطحی قابل مدیریت نگاه دارد.
اینجا اطلاعات بیشتری از این راهبرد ارائه شده-- که همین حالا هم توسط شرکتها و کشورها پذیرفته شده است -- و اینکه چطور میتواند کلیدی در بازگشایی مسئولانه اقتصاد باشد. (این مکالمه مجازی در تارخ ۲۰ می ۲۰۲۰ ضبط شده، که توسط رئیس TED کریس اندرسون و مسئول امور علمی دیوید بییلو اجرا شده.) - Video Language:
- English
- Team:
- closed TED
- Project:
- TEDTalks
- Duration:
- 15:50
Leila Ataei approved Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Leila Ataei accepted Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Leila Ataei edited Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Mohammad Badsar edited Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Mohammad Badsar edited Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Mohammad Badsar edited Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Mohammad Badsar edited Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy | ||
Mohammad Badsar edited Persian subtitles for A COVID-19 "exit" strategy to end lockdown and reopen the economy |