Return to Video

A Basic Income for everyone!

  • 0:08 - 0:13
    Het heeft me een menswaardig
    bestaan gegeven.
  • 0:13 - 0:17
    Vroeger hing ik van mijn man af.
  • 0:17 - 0:23
    Maar door het basisinkomen
    is dat voor mij veranderd.
  • 0:23 - 0:28
    Als ik mooie kleren maak
    en ze kan verkopen,
  • 0:28 - 0:33
    Dan voel ik me goed.
    Dan heb ik er ook iets voor gedaan.
  • 0:47 - 0:50
    Goeienavond, welkom bij Panorama,
  • 0:50 - 0:53
    vergeet alles wat u dacht en denkt
    over arbeid en inkomen,
  • 0:53 - 0:56
    wij vegen vanavond
    het bord schoon en zetten
  • 0:56 - 1:00
    er een ander idee op:
    het basisinkomen voor iedereen
  • 1:00 - 1:05
    Wat als en dat is nu niet om te lachen,
  • 1:05 - 1:09
    wat als iedereen in ons land
    vanaf 18 jaar maandelijks
  • 1:09 - 1:13
    1500 euro zou krijgen van de overheid?
  • 1:13 - 1:16
    Wie meer wil, kan boven
    op dat basisinkomen nog werken,
  • 1:16 - 1:20
    wie genoeg heeft aan die 1500 euro
    kan andere leuke dingen doen.
  • 1:20 - 1:22
    We schrappen wel alle andere uitkeringen
  • 1:22 - 1:25
    zoals leeflonen, pensioenen,
    werkloosheidsvergoedingen, enz.
  • 1:25 - 1:29
    Gewoon iedereen 1500 euro per maand.
  • 1:29 - 1:32
    Onvoorwaardelijk en tot het einde
    van uw dagen.
  • 1:32 - 1:35
    Waanzin, hoor ik u al denken.
  • 1:35 - 1:36
    Wel, dan moet u zeker
    blijven kijken,
  • 1:36 - 1:39
    want dan zal u zien
    dat de Zwitsers een referendum
  • 1:39 - 1:44
    gaan houden over dat basisinkomen
    en dat het in de praktijk al bestaat.
  • 1:44 - 1:47
    Onder meer in een dorp in Namibië.
  • 1:47 - 1:51
    Reportages van
    Alina Kneepkens en Jozef Devillé.
  • 1:56 - 2:01
    Ons land staat stil, we breken
    wereldrecords als het op files aankomt,
  • 2:01 - 2:05
    1 op de 10 Belgische werknemers
    zit thuis met een burnout
  • 2:05 - 2:07
    en geen enkel land gaat Belgie voor
  • 2:07 - 2:10
    in het slikken
    van antidepressiva en slaappillen.
  • 2:10 - 2:13
    We werken ons kapot,
    maar regering na regering
  • 2:13 - 2:15
    wordt er van ons
    een inspanning gevraagd,
  • 2:15 - 2:17
    want we moeten nog harder werken
  • 2:17 - 2:19
    en de overheid moet besparen.
  • 2:19 - 2:22
    De regering wil in ieder geval haar
    begrotingsobjectief bereiken.
  • 2:22 - 2:24
    Dit zouden eerder maatregelen zijn
    in het kader
  • 2:24 - 2:26
    van de herschikking van de begroting.
  • 2:26 - 2:29
    En nu moeten we ten eerste besparen.
  • 2:29 - 2:31
    Er is geen geld bij Vlaanderen,
    bij de Federale Overheid.
  • 2:31 - 2:34
    De inspanning is al zwaar
    en ze zal nog zwaarder worden.
  • 2:34 - 2:36
    Dat is ook de keuze die we maken.
  • 2:36 - 2:40
    Het gevoel leeft dat velen
    niet meer mee kunnen
  • 2:40 - 2:43
    en dat ook de middenklasse
    stilaan uitgeperst wordt.
  • 2:43 - 2:48
    De ongerustheid is groot bij
    de werkende bevolking in België.
  • 2:49 - 2:52
    Vaak horen we zeggen
    dat er geen alternatief is,
  • 2:52 - 2:54
    we kunnen niet anders dan besparen.
  • 2:55 - 3:01
    Een revolutionair idee om
    overheidssubsidies te hervormen
  • 3:01 - 3:05
    spreekt zowel de linker-
    als de rechterzijde aan.
  • 3:05 - 3:10
    Het geet om minimale steun:
    een gegarandeerd basisinkomen.
  • 3:10 - 3:14
    Hoe zou de wereld eruitzien
    als iedereen een inkomen kreeg,
  • 3:14 - 3:17
    ook als ze geen werk vinden?
  • 3:17 - 3:20
    Een utopie
    waarin iedereen geld krijgt?
  • 3:20 - 3:24
    Zwitserland vervangt misschien
    zijn armoedebeleid
  • 3:24 - 3:26
    door een basisinkomen.
  • 3:27 - 3:31
    Een onvoorwaardelijk basisinkomen,
    wat is dat?
  • 3:31 - 3:35
    Precies wat het woord zegt,
    dat iedereen vanaf 18 jaar,
  • 3:35 - 3:37
    ongeacht geslacht of huidig inkomen,
  • 3:37 - 3:40
    van de overheid een basisinkomen krijgt,
  • 3:40 - 3:43
    onvoorwaardelijk, of je nu een job hebt,
  • 3:43 - 3:46
    studeert of thuisblijft
    om voor de kinderen te zorgen,
  • 3:46 - 3:51
    iedereen krijgt hetzelfde om in zijn
    basisbehoeften te kunnen voorzien.
  • 3:51 - 3:55
    Je mag naast je basisinkomen nog zoveel
    werken en verdienen als je zelf wil.
  • 3:55 - 3:58
    In Belgie werken al sinds de jaren 80
  • 3:58 - 4:01
    verschillende mensen
    rond het basisinkomen.
  • 4:01 - 4:04
    Zo maakte Philippe Van Parijs
    destijds een werkgroep
  • 4:04 - 4:07
    met onder andere
    Guy Standing en Roland Duchâtelet.
  • 4:07 - 4:09
    Duchâtelet kennen we nog van Vivant
  • 4:09 - 4:13
    maar vooral nu als eigenaar
    van enkele voetbalploegen.
  • 4:13 - 4:15
    Francine Mestrum is een van de zeldzame
  • 4:15 - 4:18
    maar zeer uitgesproken tegenstanders.
  • 4:18 - 4:23
    Psychiater Dirk de Wachter en Sarah
    van Liefferinghe van de piratenpartij
  • 4:23 - 4:27
    zien de voordelen
    op het welzijn van mensen.
  • 4:27 - 4:29
    Wij zien hoe heel veel mensen vastzitten
  • 4:29 - 4:34
    in de rat race van meer werken,
    harder werken, langer werken,
  • 4:34 - 4:39
    zodat we meer kunnen consumeren
    en zodat onze economie kan groeien.
  • 4:39 - 4:43
    Maar wij voelen en heel veel mensen voelen
    dat model dat frustreert ons,
  • 4:43 - 4:45
    het put ons uit
    en het maakt ons emotioneel leeg.
  • 4:45 - 4:49
    Veel mensen kan het werk niet aan,
  • 4:49 - 4:56
    vindt het te zwaar, komt bij mij en zegt
    van ‘dokter, help mij, ik kan niet meer,
  • 4:56 - 5:02
    en helpen, als dokter betekent,
    werkonbekwaamheid schrijven’.
  • 5:02 - 5:04
    De laatste tien jaar is het aantal mensen
  • 5:04 - 5:07
    dat dus langdurig werkonbekwaam wordt,
  • 5:07 - 5:09
    is met 50% toegenomen, we moeten
  • 5:09 - 5:12
    daar heel fundamenteel beginnen
    over nadenken
  • 5:12 - 5:15
    en basisinkomen is
    een van die fundamentele dingen
  • 5:15 - 5:19
    die daar mee aanzet kan toe geven.
  • 5:20 - 5:24
    We moeten nu
    een basisinkomen invoeren.
  • 5:24 - 5:30
    Want door de globalisiering
    die in de jaren 1980 begonnen is,
  • 5:30 - 5:35
    is het arbeidsaanbod in de wereld,
  • 5:35 - 5:42
    het aantal mensen op de globale
    arbeidsmarkt, verviervoudigd.
  • 5:42 - 5:48
    De voorbije dertig jaar is er dus sprake
    van een neerwaartse druk
  • 5:48 - 5:50
    op onze reële lonen.
  • 5:54 - 5:57
    De Britse econoom Guy Standing
  • 5:57 - 6:00
    heeft het grootste experiment ooit
    met een basisinkomen geleid.
  • 6:00 - 6:06
    In India ontvingen 20.000 mensen twee jaar
    lang een echt basisinkomen.
  • 6:06 - 6:08
    Over die verbluffende resultaten
  • 6:08 - 6:11
    gaat hij overal ter wereld spreken.
  • 6:11 - 6:13
    Onlangs was hij nog te gast in Brussel,
  • 6:13 - 6:16
    op uitnodiging
    van voormalig EU commissaris
  • 6:16 - 6:20
    van werk en sociale zaken, Laszlo Andor.
  • 6:21 - 6:23
    Heel erg bedankt.
  • 6:23 - 6:28
    We mogen vooral niet terugvallen
    op de oude norm.
  • 6:28 - 6:32
    Professor Standing komt uit de hoek
    van de International Labour Organisation.
  • 6:32 - 6:34
    Nu vertelt hij in zijn boeken
  • 6:34 - 6:37
    over de groeiende onderklasse
    in onze samenleving
  • 6:37 - 6:40
    en wat hij met zijn neologisme
    het precariaat noemt.
  • 6:40 - 6:47
    Het precariaat bestaat
    uit vele miljoenen mensen
  • 6:47 - 6:51
    die te maken krijgen
    met onzekere arbeid.
  • 6:51 - 6:56
    Ze hebben geen richting.
    Ze bouwen geen carrière uit.
  • 6:56 - 6:58
    Het is een trend waar
    dat we in zitten sinds
  • 6:58 - 7:00
    de jaren ’80 met Thatcher en Reagan
  • 7:00 - 7:04
    en na dertig jaar ‘greed is good’
  • 7:04 - 7:06
    is het nu wel tijd voor iets anders.
  • 7:06 - 7:08
    Other models, now!
  • 7:10 - 7:13
    Investeer in mensen, niet in wapens /
    Michel, marche arrière ou à la guerre
  • 7:13 - 7:15
    ZWIJGEN en WERKEN!
  • 7:17 - 7:20
    Bespaar niet op onze Toekomst!
  • 7:20 - 7:22
    Harder? Faster? Longer?
    Like Machines?
  • 7:24 - 7:28
    En die onzekerheid brengt
    veel stress teweeg.
  • 7:28 - 7:33
    Het precariaat gaat vaak
    gebukt onder de dreiging
  • 7:33 - 7:36
    van een onhoudbare schuldenlast.
  • 7:36 - 7:40
    Eén tegenvaller
    en ze staan op straat.
  • 7:40 - 7:45
    We zijn nu 2 of 3 keer,
    volgens de landen, rijker,
  • 7:45 - 7:49
    pro capita dan in de golden sixties,
  • 7:49 - 7:51
    en we zitten hier nog altijd met een
  • 7:51 - 7:53
    enorme werkloosheid.
  • 7:53 - 7:55
    Mensen die angstig zijn voor hun job
  • 7:55 - 7:58
    en we zijn 2 tot 3 keer rijker.
  • 7:58 - 8:00
    Zijn we niet helemaal dwaas
    aan het functioneren?
  • 8:00 - 8:04
    Armoede los je op met inkomen,
  • 8:04 - 8:08
    dus je moet arme mensen
    een uitkering geven die hoog genoeg is,
  • 8:08 - 8:10
    wat vandaag niet gebeurt.
  • 8:10 - 8:14
    Daar hebben de voorstanders
    van het basisinkomen volledig gelijk,
  • 8:14 - 8:17
    arme mensen hebben een inkomen nodig
  • 8:17 - 8:19
    waarmee ze waardig kunnen leven.
  • 8:21 - 8:24
    Om met eigen ogen te zien
    wat een basisinkomen
  • 8:24 - 8:28
    met mensen in armoede doet,
    reisden we naar Namibie,
  • 8:28 - 8:30
    een land van grote contrasten.
  • 8:30 - 8:34
    De gigantische opbrengsten
    van de diamantexport
  • 8:34 - 8:37
    staan er in schril contrast
    met de gevaarlijke situatie
  • 8:37 - 8:40
    waar mensen in armoede leven.
  • 8:40 - 8:44
    Otjivero is een arme nederzetting
    in de woestijn
  • 8:44 - 8:46
    waar de mensen werkelijk niets hadden.
  • 8:48 - 8:52
    We waren arm in Otjivero.
    Straatarm.
  • 8:52 - 8:57
    Maar door het basisinkomen hadden
    we iets om te eten en te slapen.
  • 8:57 - 9:01
    Otjivero werd in 2009 uitgekozen
    voor een experiment
  • 9:01 - 9:06
    waarbij haar 930 inwoners
    elke maand 100 Namibische dollar
  • 9:06 - 9:09
    of zo’n 7 euro per persoon kregen.
  • 9:09 - 9:12
    Onvoorwaardelijk,
    mensen kregen zelf de vrijheid
  • 9:12 - 9:14
    om te beslissen
    wat ze met dat geld zouden doen.
  • 9:14 - 9:21
    Het waren meestal huizen
    van plastic en karton
  • 9:21 - 9:26
    waar de mensen in woonden.
    En door het basisinkomen
  • 9:26 - 9:32
    zag je zes maanden
    tot een jaar later
  • 9:32 - 9:37
    dat Otjivero er anders
    begon uti te zien.
  • 9:38 - 9:42
    De Namibische raad van kerken,
    enkele vakbonden en NGO’s
  • 9:42 - 9:46
    zorgden voor de fondsen
    van dit uitzonderlijke project.
  • 9:46 - 9:49
    Priester Wilfred Diergaart
    en bisschop Zephania Kameeta
  • 9:49 - 9:54
    kozen Otjivero uit als ideale nederzetting
    voor dit experiment.
  • 9:54 - 9:56
    Dit stukje niemandsland in de woestijn
  • 9:56 - 9:59
    is bevolkt
    door verschillende etnische groepen.
  • 9:59 - 10:02
    Wetenschappers Claudia en Dirk Haarmann
  • 10:02 - 10:05
    hebben grondig onderzoek
    ter plaatse gevoerd
  • 10:05 - 10:07
    en in samenwerking
    met de universiteit van Kaapstad
  • 10:07 - 10:09
    de resultaten geanalyseerd.
  • 10:09 - 10:14
    In het begin leek honderd Nabimische
    dollar geen groot bedrag
  • 10:14 - 10:18
    We dachten dat het zou helpen
    met voedselzekerheid
  • 10:18 - 10:23
    en mensen zou helpen omgaan
    met het dagelijkse leven in armoede.
  • 10:23 - 10:26
    Maar de resultaten waren
    verrassend.
  • 10:26 - 10:32
    De ondervoeding in het dorp daalde
    van 42 percent naar 10 percent.
  • 10:32 - 10:34
    Er was genoeg te eten.
  • 10:34 - 10:38
    Maar de mensen schoten
    ook in actie
  • 10:38 - 10:41
    en namen hun leven in eigen handen.
  • 10:41 - 10:44
    Er kwam een process
    van empowerment op gang.
  • 10:46 - 10:49
    Door het basisinkomen
    bloeide mijn zaak op.
  • 10:49 - 10:53
    Ik ben meubelmaker.
    Ik maak bedden en zo.
  • 10:54 - 10:58
    We dachten na over hoe we
    ons leven konden verbeteren.
  • 10:58 - 11:04
    Marie-Rose is als kapster begonnen.
    Ze verkoopt ook brood en koekjes.
  • 11:05 - 11:08
    Dit is mijn werk.
  • 11:08 - 11:09
    Zij betaalt me hiervoor.
  • 11:11 - 11:14
    Koopkracht heet dat,
    van zodra je mensen geld geeft,
  • 11:14 - 11:16
    kunnen ze het ook spenderen.
  • 11:18 - 11:22
    Het grootste succesverhaal
    dat ik daar gezien heb,
  • 11:22 - 11:25
    was het oprichten
    van een bakkerij
  • 11:25 - 11:28
    met de opbrengsten
    van het basisinkomen.
  • 11:28 - 11:29
    Ik heet Frida.
  • 11:29 - 11:34
    Die bakkerij is nu zelfvoorzienend.
  • 11:34 - 11:40
    Als je iemand geld geeft,
    waarom zouden ze dan lui worden?
  • 11:40 - 11:44
    Ik ben niet lui.
    Ik heb weer hoop gekregen.
  • 11:44 - 11:48
    en ik heb elke dag mijn bezigheid.
  • 11:48 - 11:53
    Als je iemand geld geeft, kunnen ze
    zelf beslissen wat ze ermee doen.
  • 11:53 - 11:58
    De overheid gaf ons
    allen maar maïsmeel
  • 11:58 - 12:00
    Maar niet iedereen eet pap.
  • 12:00 - 12:04
    Hoe weet je
    dat iedereen maismeel wil eten?
  • 12:04 - 12:06
    Niet iedereen eet het.
  • 12:07 - 12:11
    Je geeft hen geld en zij beslissen
    wat ze ermee kopen.
  • 12:11 - 12:17
    Zo leert een volwassene
    hoe het leven in elkaar zit.
  • 12:17 - 12:21
    Het is eerder een volwassen
    dan een paternalistisch beleid.
  • 12:22 - 12:26
    Maar waarom hebben we
    een basisinkomen nodig in Belgie
  • 12:26 - 12:29
    als we al zo’n uitgebreid
    uitkeringssysteem hebben.
  • 12:29 - 12:34
    Wel, alleen als je de koning bent krijg
    je zomaar geld, onvoorwaardelijk.
  • 12:34 - 12:38
    Belgie heeft inderdaad
    een prima sociaal vangnet,
  • 12:38 - 12:41
    maar het is ook vreselijk complex.
  • 12:41 - 12:44
    Als men partieel gaat werken,
    wat soms wel kan,
  • 12:44 - 12:48
    dan heeft men minder inkomen
    dan zijn ziekte-uitkering.
  • 12:48 - 12:50
    Dus daar wordt men voor gestraft.
  • 12:50 - 12:53
    Dat is bijzonder contraproductief.
  • 12:53 - 12:57
    Dat maakt u afhankelijk,
    dat neemt ook compleet de motivatie weg,
  • 12:57 - 13:00
    met een laagbetaalde job verdien je minder
  • 13:00 - 13:02
    dan dat je een uitkering zou krijgen.
  • 13:02 - 13:05
    En dus een van de basisargumenten
  • 13:05 - 13:07
    in de Belgische of de Europese context
  • 13:07 - 13:11
    is dat het huidig systeem
    een soort armoedeval,
  • 13:11 - 13:15
    een werkloosheidsval creert,
    door het feit dat die voorwaardelijk,
  • 13:15 - 13:18
    door het feit
    dat die uitkeringen voorwaardelijk zijn.
  • 13:18 - 13:21
    Wij hebben het zover gebracht
    dat wij mensen betalen
  • 13:21 - 13:24
    om te controleren wat een niet
    -werkende persoon doet.
  • 13:24 - 13:25
    Dat is dus eigenlijk krankzinnig.
  • 13:25 - 13:31
    Met een basisinkomen heb je geen
    groot ambtenarenapparaat nodig.
  • 13:31 - 13:35
    Nu kost het herverdelen van geld
    heel veel geld,
  • 13:35 - 13:39
    aan mensen die daar dus
    eigenlijk nutteloos mee bezig zijn.
  • 13:39 - 13:41
    Of die op die manier
    dus wel vervangbaar zijn.
  • 13:41 - 13:44
    Men kan die herverdeling
    dus veel efficienter maken
  • 13:44 - 13:46
    door gewoon een basisinkomen te geven.
  • 13:47 - 13:50
    En de mensen hoeven
    niet te frauderen.
  • 13:50 - 13:53
    Er valt niks te frauderen.
  • 14:00 - 14:04
    Als niemand nog kan frauderen
    om een basisinkomen te krijgen,
  • 14:04 - 14:08
    dan hoeft niemand
    nog gecontroleerd te worden.
  • 14:08 - 14:10
    Een van de voornaamste onderdelen
  • 14:10 - 14:13
    in ons uitkeringssysteem
    wordt zo overbodig.
  • 14:14 - 14:18
    Wie was er nog op zoek
    naar plaatsen om te besparen?
  • 14:24 - 14:28
    Basisinkomen is an idea
    that refuses to die.
  • 14:28 - 14:32
    Het begon al met Thomas Payne in 1795.
  • 14:32 - 14:34
    Maar ook in 1848 in Brussel
  • 14:34 - 14:39
    schreef de Belgische Liberaal
    Joseph Charlier erover in dit huis.
  • 14:45 - 14:47
    Dat voorstel is dus echt een voorstel
  • 14:47 - 14:49
    van een echt
    onvoorwaardelijk basisinkomen.
  • 14:49 - 14:51
    Bescheiden, maar echt onvoorwaardelijk.
  • 14:52 - 14:57
    Alleen de man van wie de
    materiële behoeften verzekerd zijn,
  • 14:57 - 14:58
    is onafhankelijk.
  • 14:58 - 15:05
    Wie afhangt van anderen voor zijn
    absolute behoeften, is een slaaf.
  • 15:05 - 15:12
    Misschien nog een laatste passage
    die ook de ambitie goed uitdrukt.
  • 15:12 - 15:19
    Het antwoord op het sociale probleem
    is even simpel als verreikend.
  • 15:20 - 15:23
    Dat een simpel idee
    immense gevolgen kan hebben,
  • 15:23 - 15:28
    bewijst ook dit Belgisch fenomeen.
  • 15:28 - 15:31
    Dank u. Gracias. Grazie.
  • 15:31 - 15:36
    Ah ja, met 2000 Euro per maand
    ben je gerust voor de rest van je leven.
  • 15:36 - 15:38
    Win for Life, ge moogt gerust zijn.
  • 15:38 - 15:41
    Ik heb dat lotje gekrabd in 2010
  • 15:41 - 15:45
    en dat drong nog altijd niet
    goed tot mij door.
  • 15:45 - 15:49
    Maar als je dan dat lotje effectief
    in de machine steekt, bij haar,
  • 15:49 - 15:52
    en dat muziekske gaat af
    en dat ge zo iets hebt van
  • 15:52 - 15:54
    ‘het is echt wel echt’.
  • 15:54 - 15:56
    En dan zei ze ‘oh, ge hebt chance,
  • 15:56 - 15:59
    want het wordt altijd de eerste
    van de maand uitbetaald,
  • 15:59 - 16:03
    dus vanaf overmorgen staat
    er elke maand 2000 euro
  • 16:03 - 16:05
    op uw rekening.
  • 16:05 - 16:07
    Voor de rest van uw leven.
  • 16:07 - 16:09
    We noemen onze winnares Anja.
  • 16:09 - 16:11
    Ze is bezorgd over het stigma
  • 16:11 - 16:14
    dat ze zou gaan luieren
    voor de rest van haar leven.
  • 16:14 - 16:19
    Eigenlijk werk ik meer
    dan ik vroeger werkte,
  • 16:19 - 16:21
    sinds ik de Win for Life heb.
  • 16:21 - 16:23
    Maar ook omdat ik het ook wel graag doe.
  • 16:23 - 16:28
    Wat ik als zelfstandige doe,
    dat voelt voor mij niet aan als werken,
  • 16:28 - 16:32
    omdat ik het graag doe, maar als
    ik die Win for Life niet had gehad,
  • 16:32 - 16:37
    dan had ik nooit die kans gehad
    om iets te doen wat ik graag doe.
  • 16:37 - 16:39
    Dat is schitterend gewoon.
  • 16:39 - 16:40
    Die vrouw die doet haar goesting.
  • 16:40 - 16:43
    Die is vrij, en dat
    is eigenlijk het hele punt.
  • 16:43 - 16:46
    Een basisinkomen
    is een vrijheidsinkomen en dat hebben
  • 16:46 - 16:49
    de mensen nog niet door.
  • 16:49 - 16:53
    En eigenlijk als je ziet, het collectieve
    geluk dat verspild wordt,
  • 16:53 - 16:56
    door het feit dat men weigert
    daar serieus over na te denken,
  • 16:56 - 16:57
    dat is gigantisch.
  • 16:57 - 17:03
    Die full time job, voor mij is
    ook zo geen druk niet meer,
  • 17:03 - 17:05
    op de ketel zoals vroeger.
  • 17:05 - 17:09
    Bij veel mensen denk ik,
    ik moet die job hier houden,
  • 17:09 - 17:11
    want dat is alles
    wat ik heb en dat is een houvast
  • 17:11 - 17:15
    en bij mij is dat ‘ja als
    ik die job verlies dat is geen ramp’.
  • 17:15 - 17:19
    Wat ik als ondernemer
    ook heb vastgesteld dat is
  • 17:19 - 17:21
    mensen die graag dingen doen,
  • 17:21 - 17:25
    die doen dat ook heel goed en die zijn
    ook productiever dan mensen die
  • 17:25 - 17:28
    tegen hun zin aan het werken zijn.
  • 17:28 - 17:35
    Dat is ook de functie
    van dat onvoorwaardelijk inkomen,
  • 17:35 - 17:37
    in termen van humaan kapitaal
    van de mensen.
  • 17:37 - 17:42
    Ik zou nooit mijn eigen zaak gestart zijn
    als ik die Win for Life niet had gehad,
  • 17:42 - 17:47
    uit angst om te falen
    of in een faillisement terecht te komen.
  • 17:47 - 17:51
    Anja had voor het winnen
    van haar Win for Life ook meer zorgen.
  • 17:51 - 17:54
    Allez zeg, mijne haardroger die
    is nu kapot.
  • 17:54 - 18:00
    Bijvoorbeeld over de veiligheid
    van het bouwvallige huis waar ze woonde
  • 18:00 - 18:02
    en ze kon ook niet rekenen
    op financiële hulp van thuis
  • 18:02 - 18:05
    voor het kopen van een degelijke woning.
  • 18:05 - 18:11
    Ik had ook nooit kunnen dromen dat
    we in zo’n mooi huis zouden kunnen wonen.
  • 18:11 - 18:13
    Maar dat was dan geen probleem,
  • 18:13 - 18:15
    want de bank zag ons ineens graag.
  • 18:15 - 18:18
    Met dat extra inkomen van 2000 Euro.
  • 18:18 - 18:22
    Dus in het geval van Win for Life
    is het ‘For Life’.
  • 18:22 - 18:28
    Maar het groot probleem daar
    is dat het een enorm verschil is tussen
  • 18:28 - 18:34
    10 mensen, 100 mensen,
    1000 mensen op 11 miljoen.
  • 18:34 - 18:37
    Maar wat gebeurt er in het hoofd
    van die 11 miljoen Belgen
  • 18:37 - 18:41
    wanneer wij lukraak enkele mensen
    onvoorwaardelijk
  • 18:41 - 18:43
    de kans op 2000 euro per maand aanbieden.
  • 18:43 - 18:45
    Zouden zij stoppen met werken?
  • 18:46 - 18:50
    Tweeduizend is een aardig bedrag.
  • 18:50 - 18:55
    Ik zou niet direct minder gaan werken,
    mijn echtgenote misschien wel.
  • 18:55 - 19:00
    Je kunt eens vaker op vakantie gaan.
    Een korte vakantie.
  • 19:00 - 19:02
    Dat zou het leven aangenamer
    en gemakkelijker maken.
  • 19:02 - 19:04
    Misschien een verbouwing?
  • 19:04 - 19:08
    Ik zou ook wel sparen. Ik zou het niet
    meteen opdoen aan fancy dingen.
  • 19:08 - 19:11
    Dan hoef je niet meer
    voor een baas te werken.
  • 19:11 - 19:15
    Ik zou een winkel opendoen
    en ontslag nemen.
  • 19:15 - 19:19
    Een winkel of een restaurant
    opendoen.
  • 19:19 - 19:23
    Ik zeg u vlakaf dat ik het zou
    gebruiken voor goede doelen.
  • 19:23 - 19:27
    Kleinschalige projecten
    van mensen die iets willen doen
  • 19:27 - 19:29
    of de minderbedeelden.
  • 19:29 - 19:32
    Weeskindjies, daar heb ik
    ook veel medelijden mee.
  • 19:32 - 19:34
    Mag ik nu krabben?
  • 19:34 - 19:38
    De reacties hier bevestigen
    toch wel de verwachtingen
  • 19:38 - 19:41
    van het maatschappelijk effect
    van een basisinkomen,
  • 19:41 - 19:43
    het doet nadenken over vrije tijd,
  • 19:43 - 19:46
    het maakt zelfstandiger
    en niemand denkt aan luieren.
  • 19:45 - 19:47
    Helaas.
  • 19:48 - 19:49
    Jammer.
  • 19:50 - 19:52
    Maar wat denken zij over de invoering
  • 19:52 - 19:56
    van een inkomen door de overheid
    voor elke Belg?
  • 19:56 - 20:00
    Dat is natuurlijk geen slecht idee,
    maar dat is niet haalbaar.
  • 20:00 - 20:01
    Haalbaar is dat niet.
  • 20:01 - 20:03
    Ik ben gevoelig voor vrijheid.
  • 20:03 - 20:07
    Het is een fantastisch systeem,
    als het voor iedereen is.
  • 20:07 - 20:11
    Als iedereen daarnaast kan beslissen
    wat ze doen,
  • 20:10 - 20:12
    onmiddellijk.
    Ik teken nu.
  • 20:12 - 20:16
    Als iedereen het goed heeft,
    is er ook geen miserie.
  • 20:16 - 20:21
    Waar gaan ze ten eerste
    die centen halen, denk ik dan.
  • 20:21 - 20:26
    Maar ik ga niet te lang krabben,
    want ik moet nog patatjes koken.
  • 20:28 - 20:33
    Als er 1 land is waar genoeg centen zijn
    voor een basisinkomen,
  • 20:33 - 20:35
    dan wel Zwitserland.
  • 20:35 - 20:38
    De burgers van het land
    van de banken stemmen in 2016
  • 20:38 - 20:42
    over een basisinkomen voor elke Zwitser.
  • 20:42 - 20:44
    Een groep van enkele kunstenaars
  • 20:44 - 20:47
    noemt zichzelf
    ‘Generation basic income’.
  • 20:47 - 20:50
    Zij haalden meer
    dan 100.000 handtekeningen op
  • 20:50 - 20:52
    en verplichtte haar overheid
    tot een referendum,
  • 20:52 - 20:55
    via het Zwitsers systeem
    van directe democratie.
  • 20:55 - 20:58
    Indien met een ja gestemd wordt,
  • 20:58 - 21:00
    dan zal daar de Zwitserse overheid
  • 21:00 - 21:02
    grondwettelijk verplicht zijn
    om het systeem
  • 21:02 - 21:04
    hoe dan ook te implementeren,
  • 21:04 - 21:08
    daarmee staat Zwitserland internationaal
  • 21:08 - 21:12
    het verst op het vlak van de mogelijkheid
    van een utopie.
  • 21:14 - 21:16
    Daniel Häni is ondernemer en de man
  • 21:16 - 21:19
    achter ‘Unternehmen mitte’ in Basel.
  • 21:19 - 21:21
    Een koffiebar in een voormalig bankgebouw
  • 21:21 - 21:25
    waar iedereen welkom is,
    zonder iets te moeten consumeren.
  • 21:26 - 21:30
    De volksraadpleging is
    een politiek proces.
  • 21:30 - 21:36
    Maar er komt ook iets uit voort.
    De mensen stellen zich vragen
  • 21:36 - 21:40
    en als mensen zich vragen
    stellen, denken ze na.
  • 21:40 - 21:43
    Zo ontstaat er bewustzijn.
  • 21:43 - 21:47
    In die context past ook de actie
    van de geldhoop in Bern.
  • 21:54 - 21:58
    Het basisinkomen is eigenlijk
    een idee in een situatie
  • 21:58 - 22:03
    waar alles voorhanden is,
    in overvloed.
  • 22:04 - 22:07
    Dit zijn wel degelijk 8 miljoen
    echte Zwitserse muntjes.
  • 22:07 - 22:12
    Met deze stunt trok ‘Generation basic
    income' internationaal de aandacht.
  • 22:12 - 22:16
    Je staat voor die geldhoop
    en vraagt je af:
  • 22:16 - 22:18
    wat ontbreekt er nog,
    als alles er is?
  • 22:20 - 22:23
    De Zwitsers mogen
    dan zogezegd neutraal zijn.
  • 22:23 - 22:25
    Enno Schmidt is heel duidelijk:
  • 22:25 - 22:29
    een basisinkomen is zelfs
    in een rijk land als Zwitserland
  • 22:29 - 22:31
    mogelijk en noodzakelijk.
  • 22:33 - 22:39
    Of er ja of nee gestemd zal worden,
    is natuurlijk erg belangrijk voor ons.
  • 22:39 - 22:41
    We willen winnen.
  • 22:41 - 22:45
    Maar op te begrijpen hoe een
    democratie werkt, moet je zeggen:
  • 22:45 - 22:48
    ook als de meerderheid
    het basisinkomen wegstemt,
  • 22:48 - 22:52
    zegt dat gewoon waar we staan.
    En dat is goed.
  • 22:55 - 22:59
    Enno en Co hebben nog een lange
    weg te gaan met hun campagne,
  • 22:59 - 23:02
    want de man in de straat,
    die twijfelt nog.
  • 23:02 - 23:07
    Ik weet het echt nog niet.
    Je moet een afweging maken.
  • 23:07 - 23:10
    Ik heb er nog te weinig
    over nagedacht.
  • 23:10 - 23:16
    Ik kan niet zeggen
    of ik het goed of slecht vind.
  • 23:16 - 23:18
    Ik weet het echt nog niet.
  • 23:18 - 23:23
    Met het basisinkomen wordt
    een discussie opgestart...
  • 23:23 - 23:27
    ...over wat je echt wilt doen, niet?
  • 23:27 - 23:33
    Ik zou de tijd nemen
    om me af te vragen
  • 23:33 - 23:37
    of dat wat ik nu doe
    ook echt is wat ik wil doen.
  • 23:37 - 23:39
    Het is een ontwikkeling.
  • 23:39 - 23:44
    Dit is wat we nu doen als een deel
    van de geschiedenis.
  • 23:44 - 23:49
    Het is noodzakelijk dat veel mensen
    omgaan met het basisinkomen
  • 23:49 - 23:53
    en ook het vermogen ontwikkelen
    dat je daarvoor nodig hebt.
  • 23:53 - 23:56
    Dat blijkt,
    als je over de kwestie nadenkt.
  • 23:56 - 23:59
    Veel mensen kunnen
    niet zelf nadenken.
  • 23:59 - 24:03
    Ze leggen zich neer
    bij het argument 'punt uit'
  • 24:03 - 24:07
    Ze moeten dus zelf standigheid
    ontwikkelen,
  • 24:07 - 24:10
    net als andere krachten
    die ze nog niet hebben.
  • 24:10 - 24:13
    dan kom je al dicht in de buurt
    van het basisinkomen
  • 24:13 - 24:18
    Goed, beste Zwitsers, zo uitzonderlijk
    zijn jullie nu ook weer niet.
  • 24:18 - 24:21
    Ook in Europa kunnen burgers
    een initiatief indienen.
  • 24:21 - 24:23
    Het Europese burgerinitiatief
  • 24:23 - 24:27
    is een initiatief
    van de Europese Commissie.
  • 24:27 - 24:30
    Christina Lambrecht van de Belgische
    beweging rond basisinkomen
  • 24:30 - 24:32
    legt uit hoe dat werkt.
  • 24:32 - 24:37
    Wij hebben dus een tekst uitgeschreven
    rond het basisinkomen.
  • 24:37 - 24:39
    Wij hebben dat voorgelegd aan de commissie
  • 24:39 - 24:41
    en zij hebben gezegd
    ‘ok, jullie mogen ervoor gaan’.
  • 24:42 - 24:46
    Eerst moeten we de minimumdrempel
    van zeven landen halen.
  • 24:46 - 24:51
    Vijftien landen voeren al campagne
    en zamelen handtekeningen in.
  • 24:50 - 24:55
    Dus in Belgie moesten
    we 16500 handtekeningen halen
  • 24:55 - 24:57
    wij hebben er 19500 gehaald.
  • 24:57 - 25:00
    Toen ik in het ministerie toekwam
  • 25:00 - 25:03
    hebben ze mij gezegd,
    heel vriendelijk, dat wel,
  • 25:03 - 25:06
    beste mevrouw, wij kunnen daar
    op dit ogenblik niets mee doen,
  • 25:06 - 25:09
    op dit ogenblik zit iedereen
    in de verkiezingssfeer
  • 25:09 - 25:12
    en de huidige minister
    van binnenlandse zaken,
  • 25:12 - 25:16
    ik zal haar naam niet vernoemen,
    dat is niet heel vriendelijk,
  • 25:16 - 25:18
    die gaat dat gewoon in een schuif leggen
  • 25:18 - 25:20
    en daar wordt niet meer naar gekeken.
  • 25:20 - 25:25
    Ik heb dus thuis bij mij,
    19500 handtekeningen van al die Belgen,
  • 25:25 - 25:29
    uit noord en zuid
    die ons initiatief gesteund hebben
  • 25:29 - 25:32
    en eigenlijk niet erkend
    geweest zijn om te zeggen
  • 25:32 - 25:37
    ‘kijk, wij willen dat idee, wij willen dat
    de Europese commissie dat op tafel legt’.
  • 25:37 - 25:40
    Goed, terug naar Zwitserland dan maar.
  • 25:40 - 25:43
    Toevallig het land
    dat geen lid is van de EU
  • 25:43 - 25:48
    en waar een nationaal burgerinitiatief
    wel bindend is.
  • 25:59 - 26:02
    Thomas is biologisch landbouwer
  • 26:02 - 26:05
    in het wondermooie gebergte
    van Lower Engadin.
  • 26:07 - 26:13
    Wat zou er gebeuren, als
    het basisinkomen ingevoerd wordt?
  • 26:13 - 26:15
    Hoe staat u daar tegenover?
  • 26:15 - 26:20
    Ik zou vrijheid krijgen
    die ik nu niet heb.
  • 26:20 - 26:26
    Het basisinkomen zou
    een soort subsidie zijn.
  • 26:27 - 26:33
    Maar ik zou toch blijven werken.
    En er zijn nog meer voordelen aan.
  • 26:33 - 26:37
    Wat bijvoorbeeld?
    -Het is de enige oplossing
  • 26:37 - 26:41
    voor onze gestoorde verhouding...
  • 26:41 - 26:47
    ...of liever ons gestoorde
    financiële systeem.
  • 26:47 - 26:54
    Dat is eigenlijk een sociaal probleem
    waar een oplossing voor nodig is.
  • 26:54 - 26:59
    En momenteel is er geen beter idee
    dan het basisinkomen.
  • 27:00 - 27:03
    In Zwitserland is het idee aan het rijpen,
  • 27:03 - 27:05
    maar hoe zit dat bij ons?
  • 27:05 - 27:08
    Wij willen wel dromen
    over een betere toekomst,
  • 27:08 - 27:10
    maar ons dagelijks doen en laten
  • 27:10 - 27:12
    wordt nog beheerst door
    vastgeroeste ideeën.
  • 27:12 - 27:15
    Het concept van een werkweek
  • 27:15 - 27:17
    dat is een voorbijgestreefd concept.
  • 27:17 - 27:20
    Het concept van pensioen
    op een bepaalde leeftijd,
  • 27:20 - 27:22
    is eigenlijk
    ook een voorbijgestreefd concept.
  • 27:23 - 27:27
    En dan zijn er nog de robots, die worden
    alleen maar beter in hun werk
  • 27:27 - 27:29
    en ze krijgen geen burnouts.
  • 27:29 - 27:32
    Robots nemen nu al een groot deel
    van ons werk over
  • 27:32 - 27:35
    en dat zal in de toekomst
    nog met 47% stijgen.
  • 27:37 - 27:41
    Wij kunnen ons eigenlijk permitteren
    van aan iedereen geld uit te delen
  • 27:41 - 27:43
    en diegenen die willen werken,
    die krijgen dan wat meer geld
  • 27:43 - 27:45
    en diegenen die niet willen werken,
  • 27:45 - 27:47
    die werken niet en die doen
    wat ze wel willen doen.
  • 27:47 - 27:50
    De maatschappij is rijk genoeg in principe
    om dat te doen.
  • 27:50 - 27:53
    Met een basisinkomen krijgt echt iedereen
  • 27:53 - 27:56
    in de geschiedenis van de mensheid
  • 27:56 - 27:59
    de keuze over welk soort werk
    we willen doen.
  • 28:01 - 28:04
    Eindelijk de flexibele arbeidsmarkt
    die men zo graag wil.
  • 28:05 - 28:11
    'Arbeidsmarkt' is eigenlijk een lelijk
    woord. Mensen zijn geen koopwaar.
  • 28:11 - 28:16
    Maar met een basisinkomen
    wordt het eindelijk een echte markt.
  • 28:16 - 28:21
    Je kunt dan ja of nee zeggen
    tegen een baan. Dus ook nee.
  • 28:21 - 28:24
    Met een basisinkomen voor iedereen
  • 28:24 - 28:29
    ga je radicaal in tegen
    het heersende status quo.
  • 28:29 - 28:32
    Vrijheid moet primeren en diegenen
    die veel willen werken mogen
  • 28:32 - 28:35
    en die die niet willen werken
    mogen dat ook.
  • 28:35 - 28:36
    Power to the people.
  • 28:36 - 28:38
    Wie zou daar iets op tegen kunnen hebben?
  • 28:42 - 28:47
    Als mensen een keus hebben,
    kunnen ze zelf beslissingen nemen.
  • 28:47 - 28:51
    en verantwoordelijke,
    democratische burgers worden.
  • 28:51 - 28:57
    Dat is niet altijd interessant voor
    het bedrijfsleven of de politiek.
  • 28:57 - 29:01
    Het basisinkomen zal werknemers
    de mogelijkheid geven
  • 29:01 - 29:03
    om neen te zeggen tegen
    onaantrekkelijke jobs.
  • 29:03 - 29:07
    Op een recent debat over basisinkomen
  • 29:07 - 29:09
    gaat het ook heel snel over dit aspect.
  • 29:09 - 29:12
    Het basisinkomen is een vloer, een sokkel,
  • 29:12 - 29:15
    waarop men kan staan, een leven bouwen.
  • 29:15 - 29:18
    Geen net waarin men
    dan gevangen kan blijven.
  • 29:18 - 29:21
    Wel, wanneer men er dan een beetje
    over nadenkt,
  • 29:21 - 29:24
    blijkt het iets te zijn
    dat niet alleen rechtvaardig is,
  • 29:24 - 29:26
    maar ook beter voor de economie
  • 29:26 - 29:29
    en beter voor de gezondheid
    van onze maatschappij.
  • 29:29 - 29:31
    Wat ik daarnet al gezegd heb,
    en waar we denk
  • 29:31 - 29:32
    ik het volledig over eens zijn,
  • 29:32 - 29:35
    onze arbeidsmarkt
    is grondig aan het veranderen
  • 29:35 - 29:41
    maar daar een basisinkomen voor invoeren,
    dat slaat nergens op.
  • 29:41 - 29:44
    Francine Mestrum blijft zich verzetten
    tegen het basisinkomen,
  • 29:44 - 29:47
    uit bezorgdheid
    voor de liberale gedachte erachter
  • 29:47 - 29:52
    en mogelijke afbraak
    van de huidige sociale bescherming.
  • 29:52 - 29:55
    Er staan duizenden mensen te wachten,
  • 29:55 - 29:58
    die eender welk werk aannemen.
  • 29:58 - 30:02
    Dus, geen schijn van kans
    dat werkgevers zullen zeggen
  • 30:02 - 30:04
    ‘wij betalen u nog evenveel’
  • 30:04 - 30:08
    ‘oh, u wilt dat werk niet doen,
    ik zal u wat meer betalen’.
  • 30:08 - 30:11
    Die kans is nihil, nul.
  • 30:11 - 30:13
    Maar wat kan er dan wel gebeuren?
  • 30:13 - 30:17
    Wat kan er dan wel gebeuren, wel,
    waar mijn organisatie aan werkt
  • 30:17 - 30:20
    en wat wij proberen te verdedigen
  • 30:20 - 30:23
    is een hervorming
    van het sociale beschermingssysteem.
  • 30:23 - 30:27
    Wij hebben 100 jaar lang gewerkt
    aan een systeem
  • 30:27 - 30:31
    van sociale bescherming met rechten.
  • 30:31 - 30:38
    En, nogmaals, dat systeem werkt
    op dit ogenblik onvoldoende goed.
  • 30:38 - 30:41
    Het betekent dat we dat moeten verbeteren,
  • 30:41 - 30:44
    maar we mogen dat niet overboord gooien,
  • 30:44 - 30:45
    dat recht hebben we niet.
  • 30:45 - 30:49
    Ik denk niet dat het nut heeft
    aan de knopjes te zitten draaien,
  • 30:49 - 30:52
    en kindergeld een beetje omhoog
    voor het eerste
  • 30:52 - 30:55
    en een beetje omlaag
    voor het tweede en dan weer,
  • 30:55 - 30:58
    dat heeft geen nut meer,
    we moeten echt radicaal durven denken.
  • 30:59 - 31:02
    Jongeren durven bestaande systemen meer
    in vraag te stellen
  • 31:02 - 31:05
    en dat horen en zien we ook op dit debat.
  • 31:05 - 31:08
    Ja net zoals de meeste mensen
    die komen luisteren zijn,
  • 31:08 - 31:12
    heb ik goede argumenten
    voor en tegen gehoord.
  • 31:12 - 31:15
    Ja, een vriend van mij introduceerde
    het een jaar of 2 geleden
  • 31:15 - 31:17
    en ik was meteen tegen.
  • 31:17 - 31:21
    Want ik dacht, dat is zo’n linkse utopie,
  • 31:21 - 31:24
    daar kan geen realistisch mens
    voor zijn.
  • 31:24 - 31:26
    Maar ondertussen
    heb ik daar zoveel over gelezen
  • 31:26 - 31:28
    en ik ben van gedachten veranderd.
  • 31:28 - 31:31
    Ik zie een jonge generatie mensen
  • 31:31 - 31:33
    en de jonge generatie
    zal de volgende jaren
  • 31:33 - 31:35
    zijn stem moeten verheffen.
  • 31:35 - 31:38
    Een jonge generatie mensen
    die heel anders nadenken
  • 31:38 - 31:41
    over arbeid, over samenleving.
  • 31:41 - 31:43
    Neem mij maar als voorbeeld,
    ik ben werkloos,
  • 31:43 - 31:45
    ik heb gestudeerd, ik ben werkloos,
  • 31:45 - 31:47
    diploma, nog steeds werkloos,
  • 31:47 - 31:49
    opleiding gevolgd, behaald,
    nog steeds werkloos,
  • 31:49 - 31:52
    betaald opleiding gevolgd, nog werkloos,
  • 31:52 - 31:54
    als iemand anders in mijn plaats zou zijn,
  • 31:54 - 31:57
    die zou zeggen, niet doen, ik ga slapen.
  • 31:57 - 32:01
    Jongeren denken ook niet zoals
    de vorige generatie,
  • 32:01 - 32:05
    voor hen is de wereld iets nieuw,
    ze zijn het aan het ontdekken.
  • 32:05 - 32:07
    Ik denk dat de jongeren
    er ook veel meer wel
  • 32:07 - 32:10
    van uitgaan dat er welvaart is.
  • 32:10 - 32:13
    Ik vind het wel goed
    dat er eens nagedacht wordt
  • 32:13 - 32:17
    over sociale rechten van een mens
  • 32:17 - 32:19
    en heden ten dage wordt er vooral
    op de plichten gewezen.
  • 32:19 - 32:23
    Heden ten dage wordt er vooral nagedacht
    over activeren, activeren.
  • 32:23 - 32:25
    Maar ja, inderdaad,
    de plicht om bij te dragen,
  • 32:25 - 32:27
    maar je hebt ook het recht
    om iets te krijgen.
  • 32:27 - 32:30
    Basisinkomen benadrukt dat recht
    en maakt gelukkig.
  • 32:30 - 32:34
    Dan wil ik u de vraag stellen wat u gaat
    doen met uw systeem van basisinkomen
  • 32:34 - 32:40
    waarin dat die bijvoorbeeld
    op een ogenblik
  • 32:40 - 32:42
    waarin dat die diep in de put zit,
  • 32:42 - 32:46
    hij gaat eens een avondje gokken,
    hij verliest alles.
  • 32:46 - 32:51
    Rugzakje leeg, wat doe je met zo iemand?
  • 32:51 - 32:54
    U heeft uw kans gehad. Pech gehad.
  • 32:54 - 32:56
    Ga nu maar in de goot creperen of wat?
  • 32:56 - 33:02
    In een algemeen systeem weet ik dat jij
    het krijgt en jij weet dat ik het krijg.
  • 33:02 - 33:05
    Ik kan dus tegen jou zeggen:
  • 33:05 - 33:09
    Je krijgt een basisinkomen.
    Doe er iets nuttigs mee.
  • 33:09 - 33:11
    Dat kun jij ook tegen mij zeggen.
  • 33:11 - 33:17
    Als ije met de mensen in Otjivero
    praat, zullen ze je zeggen:
  • 33:17 - 33:20
    Wij zijn één grote familie.
  • 33:21 - 33:27
    Ze vertelden ons dat de mensen zich
    vroeger niks van elkaar aantrokken.
  • 33:28 - 33:36
    Als er ruzie was bij een van de buren,
    ging niemand vragen wat er was.
  • 33:36 - 33:41
    Maar nu vormen ze
    één grote familie.
  • 33:46 - 33:51
    Het basisinkomen versterkt
    dus het community gevoel,
  • 33:51 - 33:52
    maar wat met inflatie?
  • 33:52 - 33:54
    Als gezonde, consumerende Belgen,
  • 33:54 - 33:56
    willen wij toch ook wel weten of ons brood
  • 33:56 - 33:59
    niet plots drie keer zo duur zal worden?
  • 34:00 - 34:05
    Het heeft feitelijk een mogelijk
    verlagend effect op de prijzen.
  • 34:05 - 34:10
    Als je een basisinkomen geeft en
    als dat leidt tot een verhoogde vraag
  • 34:10 - 34:16
    naar lokale voeding of lokale
    diensten, wat gebeurt er dan?
  • 34:16 - 34:19
    Het komt er, want mensen hebben
    een grotere drijfveer
  • 34:19 - 34:23
    om het aanbod te verhogen.
  • 34:23 - 34:30
    Geld moet rollen om de economie
    van een land te stimuleren.
  • 34:30 - 34:35
    En dan vooral de economie
    in de plattelandsgebieden.
  • 34:35 - 34:40
    Je stimuleert de lokale economie,
    je creëert meer banen.
  • 34:40 - 34:44
    En dat leidt tot importsubstitutie.
  • 34:44 - 34:46
    Het geld gaat niet weg,
  • 34:46 - 34:54
    zoals diamanten die het land
    utigevoerd worden.
  • 34:54 - 34:56
    Het blijft hier.
  • 34:56 - 34:58
    Het brengt meer geld op,
  • 34:58 - 35:02
    want de productie en
    de belastinginkomsten verhogen.
  • 35:02 - 35:08
    Een basisinkomen kan dus
    voor groeipotentieel zorgen.
  • 35:08 - 35:11
    Er zijn geen pilotprojecten
    meer nodig
  • 35:11 - 35:14
    om te bewijzen wat het kan doen.
  • 35:14 - 35:21
    Otjivero is een goed voorbeeld van
    hoe Namibië zich kan ontwikkelen.
  • 35:21 - 35:25
    Ja, Namibië kan dat voorbeeld zijn.
  • 35:25 - 35:30
    Als de autoriteiten genoeg moed
    en politieke wil tonen,
  • 35:30 - 35:34
    kan Namibië een voorbeeld
    voor de wereld zijn.
  • 35:34 - 35:39
    Mensen zeggen plots:
    We hebben jaren gedacht
  • 35:39 - 35:43
    dat een basisinkomen in Afrika
    onmogelijk was.
  • 35:43 - 35:46
    Onze coalitie heeft alles becijferd.
  • 35:46 - 35:53
    En volgens ons is een basisinkomen
    op nationaal niveau haalbaar.
  • 36:12 - 36:15
    En voor België?
  • 36:15 - 36:17
    Is het betaalbaar in België?
  • 36:17 - 36:21
    Het is niet betaalbaar.
  • 36:21 - 36:24
    Bullshit, er is genoeg welvaart
    op deze wereld.
  • 36:24 - 36:27
    Iedereen weet ondertussen
    dat de 85 rijkste mensen op deze planeet
  • 36:27 - 36:30
    evenveel bezitten als 3,5 miljard armsten.
  • 36:30 - 36:32
    Je kan met het basisinkomen
    een aantal posten
  • 36:32 - 36:34
    schrappen in je sociale bescherming.
  • 36:34 - 36:37
    Leefloon, bijvoorbeeld, valt weg.
  • 36:37 - 36:39
    Ik heb de berekening gemaakt,
  • 36:39 - 36:42
    er is zo’n 12 tot 13 miljard
    wat je zo kan schrappen.
  • 36:42 - 36:47
    12 tot 13 miljard, je komt er dus niet.
  • 36:47 - 36:51
    En ik daag alle voorstanders
    van het basisinkomen uit
  • 36:51 - 36:53
    om met een gedetailleerde,
  • 36:53 - 36:58
    gefundeerde berekening te komen
    van het basisinkomen.
  • 36:58 - 37:01
    Goed, mevrouw Mestrum,
    dit zijn Pierre Catelin,
  • 37:01 - 37:04
    Ismaël Daoud en Axelle De Brandt.
  • 37:04 - 37:07
    Axelle en Pierre zijn therapeuten
    en werken aan hun boek
  • 37:07 - 37:10
    over hun model ‘revenue de base XXL’.
  • 37:10 - 37:14
    Ismaël is ingenieur en werkte
    in zijn vrije tijd 6 maanden
  • 37:14 - 37:15
    aan een berekeningsmodel.
  • 37:15 - 37:20
    In zijn vrije tijd, want we hebben
    voorlopig nog geen basisinkomen
  • 37:20 - 37:23
    om vrije en innoverende burgers
    te kunnen zijn.
  • 37:24 - 37:29
    Het basisinkomen naar het model
    van Pierre en Axelle is heel genereus.
  • 37:29 - 37:33
    Ik dacht eerst:
    nee, dat is onmogelijk.
  • 37:33 - 37:40
    Maar toch was ik nieuwsgierig
    genoeg om alles te becijferen.
  • 37:44 - 37:47
    Als het ooit gestemd wordt,
    zal het hier zijn.
  • 37:47 - 37:53
    De gedeputeerden zullen dan minder
    macht hebben. Dat vergt moed.
  • 38:00 - 38:04
    We zitten hier in de Kamer,
    het federale parlement van België.
  • 38:04 - 38:09
    Enige tijd terug is hier de zesde
    staatshervorming gestemd
  • 38:09 - 38:12
    waarbij meer bevoegdheden
    werden overgeheveld
  • 38:12 - 38:14
    naar de gewesten
    en gemeenschappen.
  • 38:14 - 38:17
    Maar de burger werd vergeten.
  • 38:17 - 38:22
    Ze moeten meer bevoegdheden
    overhevelen naar de burgers.
  • 38:22 - 38:26
    Daarvoor hebben we een zevende
    staatshervorming nodig.
  • 38:27 - 38:32
    Beroepshalve ben ik
    al een hele tijd bezig
  • 38:32 - 38:36
    met mensen te helpen
    om hun leven op orde te krijgen.
  • 38:36 - 38:40
    En zij zeggen me vaak
  • 38:40 - 38:44
    dat ze daarvoor meer geld
    en meer tijd nodig hebben.
  • 38:43 - 38:46
    De becijfering ziet eruit als volgt,
  • 38:46 - 38:50
    in miljarden franken.
  • 38:50 - 38:54
    187 miljarden euro’s hebben we nodig
    voor een basisinkomen
  • 38:54 - 38:58
    van 1500 Euro
    voor elke volwassene, levenslang.
  • 38:58 - 39:02
    Ook voor elk kind 200 euro
    en voor iedereen
  • 39:02 - 39:06
    alle mogelijke persoonlijke verzekeringen,
    betaald door de overheid.
  • 39:06 - 39:09
    Wij hebben het nagerekend
    en de cijfers blijken te kloppen.
  • 39:09 - 39:12
    Maar is dit allemaal niet
    een beetje te genereus?
  • 39:13 - 39:17
    Als de sommen lager
    zouden liggen,
  • 39:17 - 39:21
    gaan we voorbij aan het potentieel
    van het systeem:
  • 39:21 - 39:23
    meer vrijheid krijgen.
  • 39:23 - 39:28
    Eerst zijn er de staatsuitgaven
    die overbodig worden,
  • 39:28 - 39:32
    want die worden vervangen.
  • 39:32 - 39:37
    De staat hoeft geen 41 miljard meer
    uit te trekken voor de pensioenen,
  • 39:37 - 39:41
    want het basisinkomen is
    een soort pensioen.,
  • 39:41 - 39:44
    Ook werkloosheidsuitkeringen
    worden overbodig,
  • 39:44 - 39:47
    want in dit systeem is er
    geen werkloosheid.
  • 39:47 - 39:50
    Of je nu werkt of niet,
    je krijgt 1500 euro per maand.
  • 39:51 - 39:53
    Een hele rits zaken zoals uitkeringen
  • 39:53 - 39:55
    en pensioenen kunnen vervangen worden,
  • 39:55 - 39:58
    waarmee we zo’n 71 miljard besparen,
  • 39:58 - 40:02
    maar we moeten nog op zoek
    naar 116,7 miljard.
  • 40:02 - 40:05
    Door een stevige rationalisering
    van het overheidsapparaat
  • 40:05 - 40:10
    vindt Ismaël nog eens ruim 25 miljard.
  • 40:10 - 40:15
    Het derde luik zijn de extra
    opbrengsten via een taxshift.
  • 40:15 - 40:20
    Men gaat zich richten op degenen
    die nu weinig belast worden.
  • 40:20 - 40:24
    De lasten op kapitaal bedragen
    in België zo'n 6 percent,
  • 40:24 - 40:28
    de lasten op arbeid 43 percent.
    Dat is een groot verschil.
  • 40:28 - 40:34
    Het idee is om de lasten op kapitaal,
    roerend of onroerend goed,
  • 40:34 - 40:40
    te verhogen. Daardoor kun je
    de lasten op arbeid verlagen.
  • 40:40 - 40:44
    Zo krijg je
    een evenwichtiger systeem
  • 40:44 - 40:47
    waarin de mensen niet
    hoeven te betogen,
  • 40:47 - 40:50
    omdat ze vinden dat ze genoeg
    bijgedragen hebben.
  • 40:50 - 40:54
    Wij vinden het een nobele bijdrage.
  • 40:54 - 40:57
    Het biedt een ruime marge
    in de maatschappij.
  • 40:57 - 41:00
    Als mensen nu
    het woord 'bijdrage' horen,
  • 41:00 - 41:04
    vinden ze het geldklopperij.
    Dat is niet het doel.
  • 41:04 - 41:08
    Er moet een gedifferentieerd
    btw-systeem komen:
  • 41:08 - 41:12
    hoger voor luxegoederen,
    lager voor basisgoederen.
  • 41:12 - 41:17
    Maar de btw-opbrengst zou
    gemiddeld 25 percent bedragen.
  • 41:17 - 41:21
    Dat levert nog eens
    16 miljard euro op.
  • 41:21 - 41:25
    Door een gemiddelde verhoging
    van de BTW naar 25%,
  • 41:25 - 41:30
    en andere shifts in taxen en lasten komen
    we aan 95,4 miljard.
  • 41:30 - 41:32
    Zo komen we uit bij een positief saldo.
  • 41:32 - 41:37
    Dit model levert een winst van meer
    dan 4 miljard op voor de overheid.
  • 41:38 - 41:41
    Dat koopkracht kan stijgen zien we
    in Namibië.
  • 41:41 - 41:43
    Maar een exacte projectie van koopkracht
  • 41:43 - 41:45
    is met dit statisch model niet mogelijk.
  • 41:45 - 41:47
    Maar deze mensen houden ook rekening
  • 41:47 - 41:50
    met blijvende inkomsten
    en kosten van de overheid.
  • 41:50 - 41:54
    De prijs voor de lancering
    van het basisinkomen is 0 euro
  • 41:54 - 41:58
    mits het privatiseren
    van enkele overheidsbedrijven.
  • 41:58 - 42:02
    Beste Pierre, Ismaël en Axelle,
    zijn jullie echt zeker van dit model?
  • 42:02 - 42:04
    Ja.
    - Absoluut.
  • 42:04 - 42:06
    Er wordt de facto bespaard,
  • 42:06 - 42:09
    zonder dat de dienstverlening
    achteruitgaat.
  • 42:09 - 42:12
    Want het systeem zit
    veel simpeler in elkaar.
  • 42:12 - 42:16
    Je begint eigenlijk
    met een schone lei.
  • 42:16 - 42:21
    Er zijn geen politieke a priori's
    of ideologiëen.
  • 42:21 - 42:24
    Nogmaals, waarom zou je het doen?
  • 42:24 - 42:27
    Waarom zou je aan rijke mensen
    het basisinkomen geven?
  • 42:27 - 42:30
    Dat iemand me
    dat simpele gegeven eens uitlegt.
  • 42:30 - 42:35
    Het basisinkomen is voor iedereen.
    Dat is het verschil.
  • 42:35 - 42:41
    Sommigen hebben niet door dat ze in feite
    het liefst de rijken willen uitsluiten
  • 42:41 - 42:44
    Dat is ook mensen uitsluiten.
  • 42:44 - 42:49
    Een basisiinkomen sluit niemand uit.
    Het is geen klassenstrijd.
  • 42:49 - 42:51
    Het gaat om het menselijke.
  • 42:50 - 42:53
    Dat probleem is ook geregeld.
  • 42:53 - 42:56
    (Applaus)
  • 42:56 - 42:59
    Politici zijn bang dat
    als je mensen te veel stimuleert,
  • 42:59 - 43:04
    dat ze eisen gaan stellen
    en mondige burgers worden.
  • 43:04 - 43:06
    Daar zijn politici bang voor.
  • 43:06 - 43:09
    In Otjivero kon je dat proces
    van empowerment zien.
  • 43:09 - 43:14
    Ze konden hun verhaal doen
    en zelfs tegen de president zeggen:
  • 43:14 - 43:17
    Als u nog twijfels hebt
    over het basisinkomen.
  • 43:17 - 43:20
    kom dan met ons
    in Otjivero praten.
  • 43:20 - 43:25
    Het is niet zo dat er in de politiek
    niet over gesproken wordt.
  • 43:25 - 43:32
    Veel politici in Duitsland, Zwitserland
    en Canada spreken er wel over.
  • 43:32 - 43:35
    Het zal binnenkort
    op de politieke agenda staan.
  • 43:35 - 43:38
    Een van de problemen met basisinkomen
  • 43:38 - 43:45
    is dat je binnen elke partij
    zowel voorstanders als tegenstanders
  • 43:45 - 43:51
    en soms zeer emotionele
    voorstanders en tegenstanders vindt
  • 43:51 - 43:53
    en dat maakt het natuurlijk
    moeilijker om vooruit te gaan.
  • 43:53 - 43:56
    Omdat het moeilijk is voor een partij
    om genoeg eenheid te vinden
  • 43:56 - 43:59
    binnen de partij omdat idee te verdedigen.
  • 43:59 - 44:01
    Voor mij bewijst
    dat ook dat het een idee is
  • 44:01 - 44:04
    van de toekomst en niet van het verleden,
  • 44:04 - 44:07
    want die links-rechts polarisatie
    is een illusie.
  • 44:07 - 44:12
    Het komt voort uit ons parlementair
    systeem dat van de 19e eeuw dateert.
  • 44:12 - 44:18
    De enige Belgische partij met het
    basisinkomen in hun programma
  • 44:18 - 44:20
    is de piratenpartij.
  • 44:28 - 44:31
    Basisinkomen nu, is hun boodschap.
  • 44:31 - 44:35
    Er wordt niet gediscussieerd
    over een ander economisch paradigma
  • 44:35 - 44:38
    of een andere manier
    om de welvaartsstaat op te bouwen,
  • 44:38 - 44:40
    omdat iedereen vastzit
    in ‘dit hebben we nu’
  • 44:40 - 44:42
    en ‘we durven daar niet meer buiten’,
  • 44:42 - 44:44
    want we moeten onze kiezers aan ons binden
  • 44:44 - 44:47
    en tevreden houden
    en die geloven daar niet in.
  • 44:47 - 44:52
    En elke nieuwe partij, zeker als
    die er een is met frisse en goede ideeën,
  • 44:52 - 44:55
    die zijn gevaarlijker
    dan als het een idioot
  • 44:55 - 44:58
    is die daar wat zever komt vertellen.
  • 44:58 - 45:01
    En wij waren
    een heel gevaarlijke partij in die zin
  • 45:01 - 45:04
    omdat we wel degelijk
    een sterk imago hadden,
  • 45:04 - 45:06
    we hadden dat wel goed voorbereid en zo.
  • 45:06 - 45:11
    Duchatelet kwam eind jaren ’90 ook met
    een duidelijk voorstel voor basisinkomen
  • 45:11 - 45:14
    met zijn partij Vivant.
  • 45:14 - 45:16
    Wij hebben ook veel stemmen
    gehad tussen haakjes.
  • 45:16 - 45:20
    We hadden 1 stem op 40 in 1999
    voor een partij
  • 45:20 - 45:22
    die amper op televisie is geweest.
  • 45:22 - 45:24
    Dus dat is enorm.
  • 45:24 - 45:27
    Zodra dan, na die verkiezingen heeft men
    hier in Belgie
  • 45:27 - 45:29
    onmiddellijk die kiesdrempel ingevoerd,
  • 45:29 - 45:33
    om zeker te zijn dat we er de volgende
    keer toch niet zouden geraken.
  • 45:53 - 45:57
    Voor het profijt van de rijken
    moeten de werknemers wijken.
  • 45:57 - 46:01
    Het is dringend noodzakelijk.
  • 46:01 - 46:05
    om een progressief beleid
    van herverdeling in te voeren.
  • 46:05 - 46:08
    En een nieuw systeem
    van inkomensherverdeling
  • 46:08 - 46:11
    waarin mensen het recht hebben
    op zekerheid
  • 46:11 - 46:14
    om in de moderne maatschappij
    te leven.
  • 46:14 - 46:17
    Als het basisinkomen
    geen deel uitmaakt
  • 46:17 - 46:19
    van dat progressieve beleid,
  • 46:19 - 46:25
    moeten we ons terecht zorgen
    maken over wat er gebeurt.
  • 46:24 - 46:29
    En daarom is die utopie en die droom
    belangrijk om mensen hoop te geven
  • 46:29 - 46:31
    en om mensen de boodschap te geven
  • 46:31 - 46:34
    ‘het is niet fout om optimistisch
    en hoopvol te zijn’.
  • 46:34 - 46:37
    ‘Indignez-vous, engagez-vous’
  • 46:37 - 46:40
    zegt hij en daar ben ik het erg mee eens
  • 46:40 - 46:45
    ‘denk na over uw wereld, uw bestaan,
    uw job en uw leven
  • 46:45 - 46:49
    en probeer van daaruit iets te betekenen
    in de wereld
  • 46:49 - 46:52
    en wacht niet tot een
    of andere grote leider
  • 46:52 - 46:54
    van bovenaf zegt ‘van zo moet het’.
  • 46:54 - 46:59
    Als we toelaten dat de samenleving
    steeds ongelijker wordt,
  • 46:59 - 47:04
    en dat de onzekerheid
    voor veel mensen groter wordt,
  • 47:04 - 47:06
    is dat onrustbarend.
  • 47:30 - 47:34
    Een maatschappij
    met minder onzekere en boze mensen,
  • 47:34 - 47:38
    zou een basisinkomen
    daar echt voor kunnen zorgen?
  • 47:38 - 47:41
    Het basisinkomen roept ook
    veel nieuwe vragen op,
  • 47:41 - 47:43
    want wat doen we met immigratie
  • 47:43 - 47:46
    als je enkel in België
    een basisinkomen hebt?
  • 47:46 - 47:49
    Zou de invoering niet op Europees vlak
  • 47:49 - 47:52
    en zelfs wereldwijd
    onderzocht moeten worden?
  • 47:52 - 47:55
    Of spreken we dan pas
    over een echte utopie?
  • 47:55 - 48:03
    Ja, ik zal u zeggen ‘het is niet
    denkbaar van het niet te doen’.
  • 48:03 - 48:09
    Ja, omdat een 8% van de mensen
    produceren eigenlijk alles wat nodig is.
  • 48:09 - 48:15
    En die 92% anderen dan, moeten
    we daar perse werk voor gaan uitvinden,
  • 48:15 - 48:19
    in een administratie of weet
    ik veel om ze geld te geven?
  • 48:19 - 48:20
    Nee geef gewoon geld aan iedereen.
  • 48:20 - 48:26
    Mensen zijn bang voor het systeem
    van basisinkomens.
  • 48:26 - 48:33
    Want het stopt niet bij honderd
    Namibische dollar voor de armen.
  • 48:33 - 48:35
    Het raakt veel problemen.
  • 48:35 - 48:40
    Bij elk nieuw idee
  • 48:40 - 48:44
    of elk idee dat oude problemen
    aankaart,
  • 48:44 - 48:49
    is de grootste uitdaging
    om ruimdenkend te zijn.
  • 49:23 - 49:27
    Dit is mijn leven. Niet alleen
    mijn werk, maar mijn leven.
  • 49:59 - 50:03
    Geef toe, stof om over na te praten
    tijdens de familiediners
  • 50:03 - 50:05
    die u te wachten staan.
  • 50:05 - 50:07
    Als u extra argumenten zoekt,
  • 50:07 - 50:10
    op onze Facebook-pagina
    vindt u nog meer informatie
  • 50:10 - 50:14
    over het berekeningsmodel
    van Ismaël, Pierre en Axelle.
  • 50:14 - 50:17
    En voor wie dat basisinkomen
    een belachelijk idee vindt,
  • 50:17 - 50:23
    nog dit, stemrecht voor vrouwen was
    dat ook in een niet zo ver verleden.
  • 50:23 - 50:27
    Rest me nog u een menselijk
    warm jaareinde toe te wensen
  • 50:27 - 50:30
    en een nieuw jaar
    met enkel aangename verrassingen.
  • 50:30 - 50:34
    Ik zie u graag terug voor een nieuwe
    Panorama op donderdag 8 januari.
  • 50:34 - 50:36
    Bedankt voor het kijken.
Title:
A Basic Income for everyone!
Description:

Panorama: iedereen een basisinkomen!

Stel: iedereen krijgt maandelijks 1.500 euro op de rekening. Onvoorwaardelijk, of men nu werkt of niet. Voor u in hoongelach uitbarst: de afschaffing van slavernij, kinderarbeid en zelfs de oprichting van Europa waren ooit soortgelijke onmogelijke ideeën. Het meest gehoorde tegenargument - dat het niet betaalbaar is - zette Panorama aan het denken. Wat doet gratis geld met een mensenleven?

more » « less
Video Language:
Dutch
Duration:
50:42

Dutch subtitles

Revisions