Return to Video

"Irkçı olmamak" ve ırkçılık karşıtı olmak arasındaki fark

  • 0:01 - 0:02
    Cloe Shasha: Hoş geldin Ibram
  • 0:02 - 0:04
    ve bize katıldığın için teşekkürler.
  • 0:07 - 0:09
    Ibram X. Kendi: Teşekkürler Cloe
  • 0:09 - 0:11
    ve Whitney,
  • 0:11 - 0:14
    bu sohbete katıldığınız için
    hepinize teşekkür ederim.
  • 0:14 - 0:16
    Pekala, birkaç hafta önce
  • 0:16 - 0:22
    George Floyd'un acımasızca
    öldürüldüğünü öğrendiğimiz gün,
  • 0:22 - 0:28
    Central Park'ta köpeğine
    tasma takmayı tercih etmeyen
  • 0:28 - 0:31
    ve yakınındaki siyahi bir adamın
  • 0:31 - 0:37
    tasma takması gerektiğini
    söyleyerek uyardığı beyaz bir kadının
  • 0:37 - 0:41
    tasma takmak yerine
    siyahi erkeği tehdit ettiğini,
  • 0:41 - 0:43
    polisi aramaya karar verdiğini
  • 0:44 - 0:47
    ve polise hayatının tehdit altında
    olduğunu iddia ettiğini öğrendik.
  • 0:47 - 0:53
    Bunu bir video aracılığıyla öğrendiğimizde
    birçok Amerikalı şaşkınlığa uğradı
  • 0:53 - 0:57
    ve o kadın, Amy Cooper,
    kendini ulusal bir televizyonda buldu
  • 0:57 - 1:00
    ve tıpkı diğer pek çok Amerikalının
  • 1:00 - 1:06
    ırkçı bir eylemde bulunduktan
    hemen sonra söylediği gibi,
  • 1:06 - 1:08
    "Ben ırkçı değilim," dedi.
  • 1:08 - 1:10
    Pek çok Amerikalı diyorum
  • 1:10 - 1:14
    çünkü gerçekten ırkçı fikirler ifade eden,
  • 1:14 - 1:16
    ırkçı politikaları
    destekleyen Amerikalıların
  • 1:16 - 1:19
    tarihini düşündüğümüzde,
  • 1:19 - 1:24
    aslında ırkçı olmadığını iddia eden
    insanların tarihinden bahsediyor oluruz
  • 1:24 - 1:26
    çünkü herkes ırkçı
    olmadığını iddia ediyor,
  • 1:26 - 1:32
    ister dünyadaki Amy Coopers'lar olsun,
    ister Donald Trump;
  • 1:32 - 1:35
    ki Donald Trump
    çoğunlukla siyahi olan Baltimore'un
  • 1:35 - 1:39
    hiçbir insanın yaşamak istemeyeceği
    fare ve kemirgenlerle dolu
  • 1:39 - 1:42
    bir pislik olduğunu
    söyledikten sonra ırkçı olmakla suçlandı.
  • 1:42 - 1:46
    O da şöyle dedi, "Aslında dünyadaki
    en az ırkçı insan benim."
  • 1:46 - 1:49
    Yani ırkçılığın esas ruhu
  • 1:49 - 1:51
    her zaman inkar olmuştur
  • 1:51 - 1:54
    ve bu ruhun sesi de
  • 1:54 - 1:57
    her zaman "ben ırkçı değilim" der.
  • 1:57 - 2:00
    Bu yüzden, işim dahilinde
    yapmaya çalıştığım şey
  • 2:00 - 2:04
    Amerikalıların kelime haznelerinden
    "ırkçı olmamak" kavramını
  • 2:04 - 2:06
    gerçekten çıkarmak
  • 2:06 - 2:10
    ve ya ırkçı ya da ırkçılık karşıtı
    olduğumuzun farkına varmak.
  • 2:10 - 2:15
    Belirli ırk gruplarının diğer gruplardan
    daha iyi veya daha kötü olduğunu
  • 2:15 - 2:17
    veya daha üstün ya da daha altta olduğunu
  • 2:18 - 2:20
    öne süren fikirler ifade ederiz.
  • 2:20 - 2:22
    Ya ırkçı oluruz
  • 2:22 - 2:23
    ya da ırkçılık karşıtı.
  • 2:23 - 2:29
    Herhangi bir kültürel
    ve hatta etnik farklılığa rağmen
  • 2:29 - 2:32
    ırk gruplarının eşit olduğunu
    öne süren kavramları ifade ederiz.
  • 2:32 - 2:36
    Ya ırksal eşitsizlik
    ve adaletsizliğe yön veren
  • 2:36 - 2:38
    politikaları destekleriz,
  • 2:38 - 2:42
    tıpkı Breonna Taylor'ın öldürüldüğü
    Louisville'de gördüğümüz gibi
  • 2:42 - 2:47
    ya da herkes için adalet
    ve eşitliğe yön veren politikaları
  • 2:47 - 2:50
    destekler ve teşvik ederiz.
  • 2:50 - 2:53
    Bu yüzden, ırkçı fikirler
    ifade edip etmediğimiz,
  • 2:53 - 2:56
    ırkçı politikaları
    destekleyip desteklemediğimiz
  • 2:56 - 3:00
    konusunda net olmamız
    gerektiğini düşünüyorum
  • 3:00 - 3:02
    ve ırkçı olduğumuzda kabul etmeliyiz
  • 3:02 - 3:04
    çünkü ırkçılık karşıtı olmak,
  • 3:04 - 3:08
    ırkçı bir fikir ifade ettiğimizde
    onu kabul etmektir,
  • 3:08 - 3:10
    şöyle demektir, "Biliyor musun?
  • 3:10 - 3:14
    Central Park'ta bunu yaparken
    aslında ırkçıydım.
  • 3:14 - 3:16
    Fakat değişeceğim.
  • 3:16 - 3:18
    Irkçılık karşıtı
    olmak için çabalayacağım."
  • 3:18 - 3:22
    Irkçı olmak ise Amerikan
    toplumunu istila eden
  • 3:22 - 3:26
    ırksal eşitsizlikleri sürekli reddetmektir
  • 3:26 - 3:31
    ve Amerikalıların zihinlerini istila eden
    ırkçı fikirleri sürekli reddetmektir.
  • 3:31 - 3:35
    Ben adil ve tarafısz bir toplum
    inşa etmek istiyorum
  • 3:35 - 3:38
    ve bu sürece başlamak için bile
  • 3:38 - 3:41
    tek yolumuz ırkçılığımızı kabul etmek
  • 3:41 - 3:43
    ve ırkçılık karşıtı
    bir dünya inşa etmektir.
  • 3:44 - 3:46
    Teşekkürler.
  • 3:50 - 3:52
    CS: Bunun için çok teşekkürler.
  • 3:54 - 3:57
    Kitabın, "How to Be an Antiracist"
    [Nasıl Irkçılık Karşıtı Olunur?]
  • 3:57 - 4:00
    olup bitenlerin ışığı altında
    en çok satanlardan birisi oldu
  • 4:00 - 4:02
    ve ırkçılık karşıtlığı ile ırkçılığın,
  • 4:02 - 4:06
    ırkçılık üzerinde
    bir görüş sahibi olmak için
  • 4:06 - 4:12
    tek iki zıt kutup
    olduğundan bahsediyorsun.
  • 4:12 - 4:17
    Nasıl ırkçılık karşıtı olabilecekleri
    açısından konuya aşina olmayanlar için
  • 4:17 - 4:22
    ırkçılık karşıtlığının temel ilkelerinin
    ne olduğundan biraz bahseder misin?
  • 4:22 - 4:24
    IXK: Tabii ki.
  • 4:24 - 4:32
    Irkçılığın ruhunun
    inkar olduğunu söylemiştim
  • 4:32 - 4:36
    ve gerçekten, ırkçılık
    karşıtlığının ruhu da itiraftır,
  • 4:36 - 4:41
    bu toplumda büyüdüğünü
    kabul etmektir,
  • 4:41 - 4:44
    hayatlarımızın bir noktasında
  • 4:44 - 4:48
    gerçekten belki de ırkçı olan,
    belirli ırk gruplarının diğerlerinden
  • 4:48 - 4:54
    daha iyi veya daha kötü olduğunu
    öne süren fikirleri benimsemektir
  • 4:54 - 4:56
    ve ırksal hiyerarşiye inandığımız için,
  • 4:56 - 4:59
    Amerikalılara sistematik olarak
  • 4:59 - 5:02
    siyahi insanların daha tehlikeli olduğu,
  • 5:02 - 5:05
    siyahi insanların suçlara daha
    yatkın olduğu öğretildiği için,
  • 5:05 - 5:09
    siyahi insanların ulusal olarak
    gözetimde tutulan nüfusun
  • 5:09 - 5:12
    yüzde 40'ını oluşturduğu
    bir toplumda yaşadığımız zaman,
  • 5:12 - 5:14
    bu, insanlara normal görünecektir.
  • 5:14 - 5:17
    Siyahi insanların nüfusun
    yüzde 20'sini oluşturduğu
  • 5:17 - 5:20
    fakat insanların yüzde 60'tan fazlasının
  • 5:20 - 5:23
    polis tarafından vurulduğu bir toplumda,
  • 5:23 - 5:26
    Minneapolis gibi bir şehirde
    yaşadığımız zaman,
  • 5:26 - 5:27
    bu, normal görünecektir.
  • 5:27 - 5:29
    Yani ırkçılık karşıtı olmak
  • 5:29 - 5:32
    siyahi insanlarda veya diğer
    herhangi bir ırk grubunda
  • 5:32 - 5:35
    yanlış veya aşağılık bir şey
    olmadığına inanmaktır.
  • 5:35 - 5:36
    Siyahi insanlar
  • 5:36 - 5:40
    veya diğer herhangi bir
    ırk grubunda tehlikeli bir şey yok.
  • 5:40 - 5:44
    Etrafımızda bu ırksal eşitsizlikleri
    gördüğümüz zaman,
  • 5:44 - 5:46
    onları olağan dışı olarak görüyoruz
  • 5:46 - 5:51
    ve sonra düşünmeye başlıyoruz,
    birçok siyahi insanın
  • 5:51 - 5:54
    polis tarafından öldürülmesinin
    ardında nasıl politikalar var?
  • 5:54 - 5:58
    Birçok Latin kökenli insanın
    orantısız olarak
  • 5:58 - 6:01
    COVID ile enfekte olmasının
    ardında nasıl politikalar var?
  • 6:01 - 6:04
    Bu politikaları altüst etmek
    ve yerlerine daha ırkçılık karşıtı
  • 6:04 - 6:07
    politikalar koymak için nasıl
    mücadelenin bir parçası olabilirim?
  • 6:09 - 6:11
    Whitney Pennington Rodgers:
    Görünen o ki,
  • 6:11 - 6:16
    ırkçı olmamak ile ırkçılık karşıtlığı
    arasında bir ayrım yapıyorsun.
  • 6:16 - 6:19
    Bundan biraz daha bahsedip
    bunu detaylandırabilir misin?
  • 6:19 - 6:22
    İkisi arasındaki fark nedir?
  • 6:22 - 6:24
    IXK: En basit şekliyle,
  • 6:24 - 6:29
    ırkçı olmayan, ırkçı olduğunu
    reddeden bir ırkçıdır
  • 6:29 - 6:32
    ve ırkçılık karşıtı ise
  • 6:32 - 6:36
    ırkçı olduğu zamanları
    kabul etmeye gönüllü olan,
  • 6:36 - 6:39
    toplumumuzdaki ırksal problemleri
  • 6:39 - 6:44
    ve eşitsizlikleri
    fark etmeye gönüllü olan
  • 6:44 - 6:48
    ve ırksal eşitsizlikleri, politikalarla
    mücadele ederek değiştirmeye
  • 6:48 - 6:50
    gönüllü olan kişidir.
  • 6:50 - 6:55
    Bunu söylüyorum çünkü
    gerçekten köle sahipleri, köle tüccarları
  • 6:55 - 7:00
    fikirlerinin, bizim ifademizle,
    ırkçı olmadığını düşünüyorlardı.
  • 7:00 - 7:01
    Şöyle şeyler söylüyorlardı,
  • 7:01 - 7:04
    "Siyahi insanlar Ham'ın lanetli neslidir
  • 7:04 - 7:08
    ve onlar sonsuza dek
    kölelikle lanetlenmişlerdir."
  • 7:08 - 7:10
    Bu "Ben ırkçı değilim" değildir.
  • 7:10 - 7:11
    Bu "Tanrı'nın kanunu.''
  • 7:11 - 7:13
    Şöyle şeyler diyorlardı,
  • 7:13 - 7:16
    "Bilime dayanarak, etnolojiye dayanarak,
  • 7:16 - 7:18
    doğa tarihine dayanarak,
  • 7:18 - 7:21
    siyahi insanlar yaradılıştan
  • 7:21 - 7:24
    köleliğe ve itaatkarlığa yatkındır.
  • 7:24 - 7:26
    Bu doğanın kanunu. Ben ırkçı değilim.
  • 7:26 - 7:30
    Ben doğanın yapmam gerektiğini
    söylediği şeyi yapıyorum."
  • 7:30 - 7:36
    Böylece ırkçı olmama
    ve ırkçılığı reddetme yapısı,
  • 7:36 - 7:39
    bu ülkenin köklerine kadar uzanıyor.
  • 7:42 - 7:43
    CS: Evet.
  • 7:43 - 7:46
    Peki konu ırkçılık olduğunda
    çoğu insan için hala
  • 7:46 - 7:49
    tarafsızlığın yetersiz olduğunu
    kabul etmenin neden
  • 7:49 - 7:51
    bu kadar zor olduğunu düşünüyorsun?
  • 7:52 - 7:57
    IXK: Çünkü bence ırkçılık karşıtı olmak
    çok çalışma gerektiriyor.
  • 7:57 - 7:59
    Çok açık olmalısınız, değil mi?
  • 7:59 - 8:03
    Hatalı olduğunuzu kabul etmeye
    gönüllü olmalısınız.
  • 8:03 - 8:05
    Şunu kabul etmeye gönüllü olmalısınız,
  • 8:05 - 8:08
    eğer daha fazlasına sahipseniz,
    örneğin bir beyazsanız
  • 8:08 - 8:09
    ve daha fazlasına sahipseniz,
  • 8:10 - 8:12
    bu, siz daha fazlasınız diye olmayabilir.
  • 8:12 - 8:15
    Yaşamınızda imkan dahilinde
    çok çalıştığınızı
  • 8:15 - 8:16
    fakat belirli avantajlara
  • 8:16 - 8:19
    sahip olduğunuzu ve bunların da size
  • 8:19 - 8:21
    diğer insanların sahip olmadığı
    imkanları sağladığını
  • 8:21 - 8:23
    kabul etmelisiniz.
  • 8:23 - 8:25
    Tüm bunları kabul etmelisiniz
  • 8:25 - 8:26
    ve insanların alenen
  • 8:26 - 8:29
    ve hatta özel olarak
  • 8:29 - 8:32
    kendilerine karşı
    eleştirel olmaları çok zordur.
  • 8:32 - 8:34
    Ayrıca bunun, belki de
    bundan bahsetmeliydim,
  • 8:34 - 8:36
    insanların "ırkçı" kelimesini
  • 8:36 - 8:39
    nasıl tanımladıklarıyla
    ilgili olduğunu düşünüyorum.
  • 8:39 - 8:41
    İnsanlar "ırkçı" kelimesini
  • 8:41 - 8:46
    sabit bir kategori gibi,
    bir kimlik olarak tanımlamaya yatkınlar.
  • 8:46 - 8:49
    Bu, kişinin kimliği için gereklidir.
  • 8:49 - 8:52
    Birisi ırkçı hale gelir.
  • 8:52 - 8:55
    Bu yüzden de --
  • 8:55 - 8:59
    Ayrıca bir ırkçıyı, kötü ve uğursuz
    bir insanla bağdaştırırlar.
  • 8:59 - 9:03
    Bir ırkçıyı Ku Klux Klan adamı
    veya kadınıyla bağdaştırırlar.
  • 9:03 - 9:06
    Onlar da şöyle der,
    "Ben Ku Klux Klan'da değilim,
  • 9:06 - 9:08
    ben kötü bir insan değilim
  • 9:08 - 9:11
    ve hayatımda iyi şeyler yaptım.
  • 9:11 - 9:14
    Beyaz olmayan insanlara iyi şeyler yaptım.
  • 9:14 - 9:16
    Bu yüzden ırkçı olamam.
  • 9:16 - 9:18
    Değilim. Bu benim kimliğim değil."
  • 9:18 - 9:21
    Fakat aslında ırkçılığı
    bu şekilde tanımlamamalıyız.
  • 9:21 - 9:24
    Irkçı, açıklayıcı bir terimdir.
  • 9:24 - 9:29
    Bir insanın belirli bir anda
    ne söylediğini veya ne yaptığını tanımlar
  • 9:29 - 9:31
    ve bir insan bir anda
  • 9:31 - 9:34
    ırkçı bir fikir ifade ediyorsa,
  • 9:34 - 9:38
    siyahi insanların tembel olduğunu
    söylüyorsa, o anda ırkçı olurlar.
  • 9:38 - 9:39
    Bir sonraki andaysa
  • 9:39 - 9:42
    yerli insanların kültürlerini
    takdir ediyorlarsa,
  • 9:42 - 9:44
    ırkçılık karşıtı olurlar.
  • 9:47 - 9:49
    WPR: Bir dakika içerisinde
  • 9:49 - 9:51
    topluluğumuzdan sorular alacağız
  • 9:51 - 9:54
    fakat öne sürdüğün bu fikri
    duyduğunda, ırkçılık karşıtlığı fikrini,
  • 9:54 - 9:56
    birçok insanın, bunun sadece
  • 9:56 - 9:58
    beyazlar topluluğunu
  • 9:58 - 10:00
    ilgilendirdiği hissine
    kapıldığını düşünüyorum.
  • 10:00 - 10:04
    Siyahi topluluğun ve beyaz olmayan,
    diğer etnik azınlıkların
  • 10:04 - 10:09
    bu ırkçılık karşıtlığı fikrine
    nasıl katılacağını
  • 10:09 - 10:13
    ve bunu nasıl düşünebilecekleri
    hakkında biraz konuşur musun?
  • 10:13 - 10:15
    IXK: Elbette.
  • 10:15 - 10:19
    Beyaz Amerikalılar çoğunlukla
    "ben ırkçı değilim" diyorsa,
  • 10:19 - 10:21
    beyaz olmayan insanlar da çoğunlukla
  • 10:21 - 10:23
    "Ben ırkçı olamam
  • 10:23 - 10:25
    çünkü kendim zaten
    farklı ırktanım," diyor.
  • 10:25 - 10:32
    Bazı beyaz olmayan insanlar da
    ırkçı olamayacaklarını
  • 10:32 - 10:34
    çünkü güçlerinin olmadığını söylüyor.
  • 10:34 - 10:38
    Yani, her şeyden önce,
  • 10:38 - 10:41
    çalışmamda yapmaya çalıştığım şey
  • 10:41 - 10:45
    beyaz olmayan insanların
    gücü olmadığı fikrini geri püskürtmek.
  • 10:45 - 10:47
    Beyaz olmayan biri olarak
  • 10:47 - 10:51
    gücünüzün olmadığını söylemek
    veya düşünmekten
  • 10:52 - 10:53
    daha güçsüzleştirici bir şey yoktur.
  • 10:53 - 10:57
    Beyaz olmayanlar, her insanın sahip olduğu
  • 10:57 - 11:00
    en temel güçten
    uzun zaman yararlandılar
  • 11:00 - 11:04
    ve bu, direnme politikası gücü --
  • 11:04 - 11:07
    ırkçı politikalara direnme gücü,
  • 11:07 - 11:10
    ırkçı bir topluma direnme gücü.
  • 11:10 - 11:12
    Fakat eğer farklı ırktansanız
  • 11:12 - 11:17
    ve Honduras ve El Salvador'dan
  • 11:17 - 11:20
    buraya gelen insanların bu ülkeyi
  • 11:20 - 11:22
    istila ettiğine inanıyorsanız,
  • 11:22 - 11:25
    Latin kökenli göçmenlerin
  • 11:25 - 11:27
    hayvanlar ve yağmacı
    olduğuna inanıyorsanız,
  • 11:27 - 11:31
    o zaman, ister siyahi,
    ister Asyalı veya yerli olun,
  • 11:31 - 11:34
    hiçbir zaman Latin kökenli
    göçmenleri korumak
  • 11:34 - 11:37
    ve Latin kökenli göçmenlerin de
  • 11:37 - 11:42
    diğer gruplar kadar bu ülkeye
    katabileceği şeyler olduğunu fark etmede
  • 11:42 - 11:45
    verilen mücadelenin
    bir parçası olmayacaksınız,
  • 11:45 - 11:49
    o insanları "işlerinizi çalan"
    kişiler olarak göreceksiniz
  • 11:49 - 11:52
    ve dolayısıyla ırkçı bir retoriği,
  • 11:52 - 11:55
    ırkçı politikaları destekleyeceksiniz
  • 11:55 - 12:00
    ve muhtemelen bu sizi incitse bile,
  • 12:00 - 12:03
    diğer bir deyişle, bu sizi incitecek,
  • 12:03 - 12:06
    eğer siyahiyseniz Haiti
    ve Nijerya'dan gelen göçmenler,
  • 12:06 - 12:10
    eğer Asyalı iseniz
    Hindistan'dan gelen göçmenler.
  • 12:10 - 12:14
    Yani beyaz olmayan insanlar için bile
    direnme gücünün olduğunu
  • 12:14 - 12:17
    fark etmenin son derece önemli
    olduğunu düşünüyorum
  • 12:17 - 12:23
    ve beyaz olmayan insanlar, diğer beyaz
    olmayanları problem olarak gördüğünde
  • 12:23 - 12:26
    ırkçılığı da problem
    olarak görmeyeceklerdir.
  • 12:26 - 12:31
    Irkçılığı problem olarak görmeyen
    herhangi bir insan ise
  • 12:31 - 12:34
    ırkçılık karşıtı olmaz.
  • 12:38 - 12:42
    CS: Konuşmanın başlangıcında
    buna biraz değindin
  • 12:42 - 12:45
    fakat ırkçılığın, siyahi topluluklar
    ve farklı ırktan toplulukların
  • 12:45 - 12:48
    Amerika'da sistematik olarak
  • 12:48 - 12:51
    dezavantajlı hale getirilmelerine
    nasıl neden olduğundan bahsettin,
  • 12:51 - 12:55
    ki bu, bu topluluklarda COVID-19
    nedenli çok fazla ölüme sebep oldu.
  • 12:55 - 12:58
    Ancak medya genelde
    beyaz olmayan insanları
  • 12:58 - 13:01
    hastalığa yatkınlık
    nedeniyle sorumlu tutuyor.
  • 13:01 - 13:04
    Bununla bağlantılı olarak merak ediyorum,
  • 13:04 - 13:07
    ırkçılık karşıtlığı ve vücutla ilgili
  • 13:07 - 13:09
    potansiyel değişiklik
    arasındaki ilişki nedir?
  • 13:11 - 13:15
    IXK: Bence doğrudan bir ilişki var
  • 13:15 - 13:17
    çünkü ne zaman --
  • 13:19 - 13:23
    ırkçı fikirlere inandığınız
    ve onları tükettiğiniz zaman,
  • 13:23 - 13:26
    değişimin gerekli olduğuna
    bile inanmazsınız
  • 13:26 - 13:30
    çünkü o zaman ırksal eşitsizliğin
    normal olduğuna inanırsınız
  • 13:30 - 13:33
    ya da değişimin mümkün
    olduğuna inanmazsınız.
  • 13:33 - 13:37
    Demek istediğim, siyahi insanların
    polis tarafından yüksek oranda
  • 13:37 - 13:40
    öldürülmesinin nedeninin
  • 13:40 - 13:44
    ya da Latin kökenli insanların
    yüksek oranda enfekte olmasının nedeninin
  • 13:44 - 13:47
    onlarla ilgili yanlış bir şeyler olduğuna
  • 13:47 - 13:50
    ve hiçbir şeyin
    değiştirilemeyeceğine inanırsınız.
  • 13:50 - 13:53
    Dolayısıyla, vücutla ilgili yapısal
    değişim mücadelesinin
  • 13:53 - 13:56
    parçası olmak bir yana,
    vücutla ilgili yapısal değişimin
  • 13:56 - 14:00
    gerekli olduğunu bile
    görmeye başlamazsınız.
  • 14:00 - 14:04
    Yani tekrar, ırkçılık karşıtı olmak
  • 14:04 - 14:06
    ırksal eşitsizliğin yalnızca
  • 14:06 - 14:10
    iki maddesi olduğunu fark etmektir:
  • 14:10 - 14:13
    Ya insanlarla ilgili yanlış
    bir şeyler vardır
  • 14:13 - 14:16
    ya da güç ve politikayla ilgili
    yanlış bir şey vardır.
  • 14:16 - 14:20
    Herhangi bir insan grubunda
    yanlış bir şey olmadığını fark ederseniz
  • 14:20 - 14:23
    ve gruplara değiniyorum --
  • 14:23 - 14:24
    bireyler demiyorum.
  • 14:24 - 14:27
    Kesinlikle koronavirüsü ciddiye almayan
  • 14:27 - 14:30
    siyahi bireyler vardır,
  • 14:30 - 14:32
    enfekte olmalarının
    nedenlerinden birisi de budur.
  • 14:32 - 14:35
    Fakat korona virüsü ciddiye almayan
    beyaz insanlar da var.
  • 14:35 - 14:38
    Siyahi insanların koronavirüsü
    ciddiye alma olasılığının
  • 14:38 - 14:42
    beyazlardan daha fazla olduğunu
    gösteren çalışmalar var,
  • 14:42 - 14:44
    fakat kimse kanıtlamadı.
  • 14:44 - 14:46
    Burada bireylerden bahsetmiyoruz
  • 14:46 - 14:49
    ve kesinlikle grupları
    bireyleştirmemeliyiz.
  • 14:49 - 14:53
    Bir Latin kökenli insanın
    veya siyahi insanın
  • 14:53 - 14:56
    bireysel davranışlarına bakarak onların
  • 14:56 - 14:59
    grubun temsilcileri olduğunu
    kesinlikle söylememeliyiz.
  • 14:59 - 15:01
    Bu kendi içerisinde ırkçı bir fikir.
  • 15:01 - 15:02
    Gruplardan bahsediyorum
  • 15:02 - 15:05
    ve grupların emsal olduğuna inanıyorsanız
  • 15:05 - 15:07
    o zaman diğer tek alternatif,
  • 15:07 - 15:12
    yani eşitsizlik ve adaletsizliği
    sürdüren diğer tek açıklama
  • 15:12 - 15:14
    güç ve politika.
  • 15:14 - 15:20
    Öyleyse zamanı, güç ve politikayı
    dönüştürmek için harcamak da
  • 15:20 - 15:23
    zamanı ırkçılık karşıtı olmak için
    harcamak demektir.
  • 15:26 - 15:29
    WPR: Seyirciden gelen birkaç sorumuz var.
  • 15:30 - 15:32
    Birincisi bir topluluk üyesinden geliyor.
  • 15:32 - 15:35
    "Beyaz ayrıcalığından bahsettiğimizde
  • 15:35 - 15:38
    ayrıca sohbet etme zorluğuna sahip
    olmama ayrıcalığından da bahsediyoruz.
  • 15:38 - 15:41
    Bunun değişmeye
    başladığını düşünüyor musun?"
  • 15:43 - 15:46
    IXK: Öyle umuyorum,
  • 15:46 - 15:48
    çünkü beyaz Amerikalıların da
  • 15:48 - 15:53
    ayrıcalıklarını eş zamanlı olarak
  • 15:53 - 15:58
    tanımaları gerekiğini düşünüyorum
  • 15:59 - 16:05
    yani beyaz olmalarının
    sonucu olarak artan ayrıcalıkları
  • 16:05 - 16:08
    ve bunu yapabilmelerinin tek yolu
  • 16:08 - 16:11
    bu sohbetlere önayak olmak
    ve bu sohbetleri gerçekleştirmek.
  • 16:11 - 16:13
    Daha sonra da,
  • 16:13 - 16:15
    ırkçı politikalar nedeniyle
  • 16:15 - 16:18
    beyaz Amerikalıların daha
    fazlasına sahip olduğunu anlamalılar,
  • 16:18 - 16:20
    evet, daha fazlasına sahipler
  • 16:20 - 16:24
    fakat beyaz Amerikalıların esas
    sorgulaması gereken şey bence şu,
  • 16:24 - 16:27
    özellikle de bu sohbetleri
    kendi aralarında gerçekleştiriyorken.
  • 16:27 - 16:33
    Eğer daha adil bir topluma sahip olsaydık,
  • 16:33 - 16:35
    daha fazlasına mı sahip olurduk?
  • 16:35 - 16:38
    Çünkü sorduğum şey,
  • 16:38 - 16:41
    beyaz Amerikalılar ırkçılık
    nedeniyle daha fazlasına sahip
  • 16:41 - 16:45
    fakat diğer Batı demokrasilerinde
    beyaz Amerikalılardan daha fazlasına
  • 16:46 - 16:47
    sahip olan diğer insan grupları var
  • 16:48 - 16:49
    ve o zaman şunu sormaya başlıyorsunuz,
  • 16:49 - 16:53
    diğer ülkelerdeki insanlar neden
    ücretsiz sağlık hizmetine sahipler?
  • 16:53 - 16:56
    Onlar neden ücretli
    ailevi durum iznine çıkabiliyor?
  • 16:56 - 16:59
    Onların neden çok büyük
    güvenlik ağları var?
  • 16:59 - 17:01
    Bizde neden yok?
  • 17:01 - 17:05
    Bizde neden olmadığı sorusu için
  • 17:05 - 17:09
    asıl cevaplardan birisi de ırkçılık.
  • 17:09 - 17:12
    Donald Trump'ın neden
    Birleşik Devletler'in başkanı olduğu
  • 17:12 - 17:16
    sorusu için de asıl cevaplardan
    birisi ırkçılık.
  • 17:16 - 17:20
    Beyaz Amerikalıların
    ırkçılık karşıtı olmaları için
  • 17:20 - 17:23
    onlardan fedakar olmalarını istemiyorum.
  • 17:23 - 17:28
    İnsanların anlayışlı bir bencilliğe
    sahip olmalarını istiyoruz.
  • 17:28 - 17:34
    Yoksullukları birkaç bin beyaz
    köle sahibi ailelerin zenginliğinin
  • 17:34 - 17:38
    doğrudan bir sonucu olan
  • 17:38 - 17:42
    o dört milyon, yani 1860 senesindeki
    beş milyon yoksul beyaz demeliyim,
  • 17:42 - 17:44
    kölelikle mücadele etmek için
  • 17:44 - 17:47
    fedakar olmanıza ihtiyacımız var
    demek istemiyoruz.
  • 17:47 - 17:51
    Hayır, aslında kişisel çıkarınıza
    göre davranmanıza ihtiyacımız var.
  • 17:51 - 17:56
    Pandemi sonucunda işlerini kaybeden
    o milyonlarca Amerikalı,
  • 17:56 - 17:58
    beyaz Amerikalılar,
  • 17:58 - 18:01
    onlardan fedakar olmalarını istemiyoruz.
  • 18:01 - 18:05
    Sadece eğer farklı bir
    öncelikler dizisine sahip olan
  • 18:05 - 18:07
    farklı bir hükûmetimiz olsaydı,
  • 18:08 - 18:11
    şu an daha iyi durumda olabileceklerini
    fark etmelerini istiyoruz.
  • 18:14 - 18:17
    Üzgünüm, bu konuya hiç girmeyeyim.
  • 18:17 - 18:19
    CS: Hayır, minnettarız. Teşekkürler.
  • 18:20 - 18:22
    Bununla bağlantılı olarak,
  • 18:23 - 18:27
    açıkçası bu protestolar
    ve bu hareket bazı süreçlere yol açtı:
  • 18:27 - 18:30
    Konfederasyon heykellerinin kaldırılması,
  • 18:30 - 18:34
    Minneapolis Şehir Konseyi'nin, polis
    departmanını kaldırmayı vaat etmesi, vb.
  • 18:34 - 18:38
    Fakat bu adalet kavgası devam ettikçe
    politik düzeyde neyin en yüksek
  • 18:38 - 18:40
    önceliğe sahip olduğunu düşünüyorsun?
  • 18:40 - 18:44
    Diğer ülkelerden bir şeyler
    öğrenebilmemiz için bir yol var mı?
  • 18:46 - 18:50
    IXK: Aslında tek bir politika
  • 18:50 - 18:55
    önceliğine gerek olduğunu düşünmüyorum.
  • 18:56 - 19:00
    Yani, eğer birisi cevaplamam
    için beni zorlasaydı
  • 19:00 - 19:03
    muhtemelen iki derdim
  • 19:03 - 19:08
    ve bu da herkes için yüksek kalitede
    ücretsiz sağlık hizmeti olurdu
  • 19:08 - 19:11
    ve yüksek kalitede derken
    yalnızca herkes için
  • 19:11 - 19:15
    devlet sağlık sigortasından bahsetmiyorum,
  • 19:15 - 19:17
    aslında eş zamanlı bir
    senaryodan bahsediyorum,
  • 19:17 - 19:22
    yani insanların
    ağırlıklı olarak siyahi olduğu
  • 19:22 - 19:26
    ve ülkede COVID nedenli en yüksek
    ölüm oranlarından bazılarına
  • 19:26 - 19:29
    sahip olan kırsal güneybatı
    Georgia ve ilçelerinde
  • 19:29 - 19:35
    insanların Atlanta ve New York'taki
    insanlarla aynı yüksek kalitede
  • 19:35 - 19:40
    sağlık hizmetine sahip olduğu
    bir senaryodan bahsediyorum
  • 19:40 - 19:42
    ve sonra, eş zamanlı olarak
  • 19:42 - 19:46
    sağlık hizmetlerinin ücretsiz olduğu.
  • 19:46 - 19:50
    Bu yıl birçok Amerikalı elbette
    yalnızca COVID nedeniyle ölmüyor,
  • 19:50 - 19:53
    ayrıca kalp hastalığı
    ve kanser nedeniyle de ölüyor,
  • 19:53 - 19:57
    bunlar Amerikalılar için COVID'den
    önce de bir numaralı öldürücülerdi
  • 19:57 - 20:00
    ve bunlar orantısız şekilde siyahiler.
  • 20:00 - 20:01
    O yüzden diyebilirim ki,
  • 20:01 - 20:05
    ikinci olarak da tazminatlar.
  • 20:05 - 20:08
    Birçok Amerikalı
  • 20:09 - 20:13
    ırksal eşitliğe inandığını
  • 20:13 - 20:16
    ve ırksal eşitlik getirmek
    istediğini öne sürüyor.
  • 20:16 - 20:23
    Birçok Amerikalı, bu ekonomik
    sistemde bu ülkedeki herkes için
  • 20:23 - 20:27
    ekonomik geçimin ne kadar
    kritik olduğunu fark ediyor.
  • 20:27 - 20:33
    Fakat sonra birçok Amerikalı reddediyor
    veya tazminatları desteklemiyor.
  • 20:33 - 20:36
    Öyleyse şöyle bir durum var,
  • 20:36 - 20:40
    beyaz Amerikalılar,
    son kontrol ettiğimde,
  • 20:40 - 20:44
    onların ortalama zenginliği, siyahi
    Amerikalıların ortalama zenginliğinden
  • 20:44 - 20:47
    10 kat daha fazla
    ve yeni bir araştırmaya göre,
  • 20:47 - 20:49
    2053'e kadar --
  • 20:50 - 20:54
    yani şu an ve 2053 senesi
    arasında demeliyim,
  • 20:54 - 20:56
    beyaz ortalama zenginliğinin
    büyümesi öngörülüyor
  • 20:56 - 21:00
    ve bu, mevcut durgunluktan önceydi
  • 21:00 - 21:04
    ve siyahi ortalama zenginliğinin de
  • 21:04 - 21:07
    sıfır dolar sınırına inmesi bekleniyor
  • 21:07 - 21:11
    ve bu, mevcut durgunluğa
    dayanarak, on yıla yayılabilir.
  • 21:11 - 21:14
    Bu durumda yalnızca
    ırksal zenginlik farkımız yok,
  • 21:14 - 21:17
    ayrıca gittikçe büyüyen bir
    ırksal zenginlik farkımız var.
  • 21:17 - 21:20
    Kendini ırksal eşitliğe adadığını söyleyen
  • 21:20 - 21:23
    ve ayrıca ekonomik geçimin
    öneminin farkında olan
  • 21:23 - 21:27
    ve zenginliğin miras olduğunun
  • 21:27 - 21:32
    ve zenginliğin çoğunun da
    miras kaldığının farkında olan
  • 21:32 - 21:37
    Amerikalılar için,
    mirası düşündüğünüzde
  • 21:37 - 21:39
    çoğu Amerikalının ırkçı varsaydığı
  • 21:39 - 21:44
    geçmişi ve eski politikaları
    düşünüyor oluruz,
  • 21:44 - 21:47
    ister kölelik olsun ister sınırlar,
  • 21:47 - 21:50
    tazminatlar gibi büyük bir program olmazsa
  • 21:50 - 21:52
    gittikçe büyüyen ırksal zenginlik farkını
  • 21:52 - 21:56
    kapatmaya nasıl başlayabiliriz?
  • 21:58 - 22:02
    WPR: Zenginlik farkı ve
    bu ülkedeki zenginlik eşitsizliği
  • 22:02 - 22:04
    fikrine bağlı olarak,
  • 22:04 - 22:07
    topluluk üyemiz
    Dana Perls'den bir sorumuz var.
  • 22:07 - 22:09
    Şöyle soruyor, "Liberal beyaz örgütlerin
  • 22:09 - 22:13
    iş ortamında, özellikle de insanların
    ırkçılık karşısında sessiz kaldığı
  • 22:13 - 22:17
    veya içten bakmaksızın göstermelik
    ifadeler kullandıkları ortamlarda
  • 22:17 - 22:20
    ırkçılık problemlerine etkili şekilde
    nasıl değinmelerini önerirsin?"
  • 22:21 - 22:22
    IXK: Tabii ki.
  • 22:22 - 22:24
    Birkaç öneride bulunabilirim.
  • 22:24 - 22:29
    Birincisi, onlarca yıldır
  • 22:29 - 22:37
    her iş yeri alenen çeşitliliğe adanmışlık
    vaadinde bulundu.
  • 22:37 - 22:40
    Tipik olarak da çeşitlilik
    ifadeleri kullandılar.
  • 22:40 - 22:42
    Bu çeşitlilik ifadelerini
    temel olarak parçalayabilir
  • 22:42 - 22:44
    ve yeni bir ifade yazabilirim
  • 22:44 - 22:48
    ve bu ifade de ırkçılık
    karşıtlığına adanmış olur.
  • 22:48 - 22:54
    O ifadede, ırkçı bir fikrin ne olduğunu,
    ırkçılık karşıtı bir fikrin ne olduğunu,
  • 22:54 - 22:56
    ırkçı bir politikanın ne olduğunu
  • 22:56 - 23:00
    ve ırkçılık karşıtı bir politikanın
    ne olduğunu açıkça tanımlayabilirsiniz.
  • 23:00 - 23:04
    Bir iş yeri olarak, ırkçılık karşıtı
    fikirler kültürüne sahip olmaya
  • 23:04 - 23:09
    ve ırkçılık karşıtı politikalardan
    oluşturulmuş bir kuruma
  • 23:09 - 23:15
    sahip olmaya kendinizi
    adadığınızı ifade edebilirsiniz.
  • 23:15 - 23:19
    Sonra herkes, o belgeye dayanarak
  • 23:19 - 23:24
    herkesin fikrini ve o iş yerinin
    politikalarını ölçebilir.
  • 23:24 - 23:29
    Bence bu, dönüşüm sürecini başlatabilir.
  • 23:29 - 23:32
    Ayrıca iş yerleri için,
  • 23:32 - 23:38
    yalnızca personellerini değil,
    ayrıca üst idareyi de
  • 23:38 - 23:42
    çeşitlendirmenin önemli
    olduğunu düşünüyorum.
  • 23:44 - 23:47
    Bence bu aynı zamanda kesinlikle kritik.
  • 23:50 - 23:53
    CS: Seyirciden birkaç soru daha geliyor.
  • 23:53 - 23:57
    Bir tanesi Melissa Mahoney'den,
  • 23:57 - 24:02
    "Sanırım Donald Trump, Siyahi Hayatlar
    Önemlidir hareketini desteklemeyi
  • 24:02 - 24:04
    partizan bir mesele haline getiriyor,
  • 24:04 - 24:06
    örneğin Mitt Romney bir barış
    protestosuna katıldığı için
  • 24:06 - 24:08
    onunla dalga geçiyor.
  • 24:08 - 24:11
    Bunu partizanlıktan nasıl çıkarabiliriz?"
  • 24:14 - 24:19
    IXK: Pekala, bana kalırsa
    siyahilerin hayatının
  • 24:19 - 24:22
    demokratik bir ifade olduğunu söylemek,
  • 24:22 - 24:26
    eş zamanlı olarak cumhuriyetçilerin de
  • 24:26 - 24:30
    siyahilerin hayatına
    değer vermediğini söylemek demektir.
  • 24:30 - 24:35
    Eğer bu esasen
    Donald Trump'ın söylediği şeyse,
  • 24:35 - 24:37
    eğer siyahilerin hayatı için
  • 24:37 - 24:43
    yürüyüş yapmakta bir problem
    olduğunu söylüyorsa,
  • 24:43 - 24:44
    öyleyse bunun çözümü nedir?
  • 24:44 - 24:47
    Çözüm, yürüyüş yapmamak.
    Peki diğer alternatif nedir?
  • 24:47 - 24:50
    Diğer alternatif siyahilerin
    hayatı için yürüyüş yapmamak değil.
  • 24:50 - 24:54
    Diğer alternatif, siyahiler polis şiddeti
    veya COVID nedeniyle öldüğü zaman
  • 24:54 - 24:56
    bunu umursamamak.
  • 24:56 - 25:03
    Bu yüzden bana göre bunu partizan
    bir mesele olmaktan çıkarmak için
  • 25:03 - 25:04
    aynı yolla karşılık vermeli
  • 25:04 - 25:06
    veya aynı yolla tartışmalıyız
  • 25:06 - 25:09
    ve cumhuriyetçiler açıkça
    bunu kendilerinin söylemediğini
  • 25:09 - 25:11
    iddia edeceklerdir
  • 25:11 - 25:12
    fakat bu çok basit bir şey:
  • 25:12 - 25:16
    siyahilerin hayatının önemli olduğuna
    inanırsınız ya da inanmazsınız
  • 25:16 - 25:18
    ve eğer önemli olduğuna inanıyorsanız
  • 25:18 - 25:20
    insan haklarına inandığınız içindir,
  • 25:20 - 25:25
    öyleyse siyahi insanların ve tüm
    insanların yaşama hakkının olduğuna,
  • 25:25 - 25:29
    polis şiddetinden korkmaması gerektiğine,
  • 25:29 - 25:32
    devletten korkmaması gerektiğine
  • 25:32 - 25:35
    ve barışçıl bir protestodan
    korkmaması gerektiğine inanırsınız
  • 25:35 - 25:36
    fakat bu bozulacaktır
  • 25:36 - 25:39
    çünkü bazı politikacılar
    bir kampanya gerçekleştirmek isterse,
  • 25:40 - 25:45
    o zaman onu gösteren politikayı
    başlatırsınız ya da başlatmazsınız.
  • 25:47 - 25:49
    WPR: İnsanların
    ırkçılık karşıtlığı hakkında
  • 25:49 - 25:52
    nasıl düşünebilecekleri
    ve bunu hayatlarına
  • 25:52 - 25:56
    nasıl dahil edebileceğine dair
    bir soru sormak istiyorum.
  • 25:56 - 25:58
    Birçok insanın bunu duyduğunda
  • 25:58 - 26:00
    şöyle dediğini hayal ediyorum,
  • 26:00 - 26:02
    ah, eylemlerimin ve kelimelerimin
  • 26:02 - 26:05
    nasıl algılandığı konusunda
  • 26:05 - 26:07
    gerçekten dikkatli olmalıyım.
  • 26:07 - 26:10
    Söylediğim ve yorucu
    hissettirebilecek olan bu şeyin
  • 26:10 - 26:13
    ardındaki algılanan niyet nedir
  • 26:13 - 26:15
    ve sanırım bu, politika
    fikrine bile bağlanıyor.
  • 26:15 - 26:17
    Merak ediyorum.
  • 26:17 - 26:20
    Irkçılık karşıtı olma
    işiyle birlikte gelen
  • 26:20 - 26:22
    devasa bir düşüncelilik elementi var.
  • 26:22 - 26:27
    Sürekli eylemlerinin diğer insanları
    nasıl incitebileceğini veya kırabileceğini
  • 26:27 - 26:32
    düşünmekten doğan
    ruhsal yorgunluk konusunda
  • 26:32 - 26:36
    endişe duyan insanlara
    tepkin ve yanıtın nedir?
  • 26:38 - 26:45
    IXK: İnsanların ruhsal yorgunluğa
    duyduğu endişenin bir kısmının
  • 26:45 - 26:49
    hiçbir zaman
    hata yapmak istememeleri
  • 26:49 - 26:51
    fikri olduğunu düşünüyorum
  • 26:51 - 26:57
    ve ırkçılık karşıtı olmanın da
  • 26:57 - 27:00
    hatalar yapmak ve hata yaptığımızda
  • 27:00 - 27:04
    bunu fark etmek olduğunu düşünüyorum.
  • 27:04 - 27:09
    Bizler için kritik olan şey,
    net tanımlamalara sahip olmak,
  • 27:09 - 27:14
    böylece kelimelerimizi
    ve eylemlerimizi değerlendirebiliriz
  • 27:14 - 27:17
    ve bir hata yaptığımızda
    o hatayı sahiplenip şöyle diyebiliriz,
  • 27:17 - 27:20
    "Biliyor musun, bu ırkçı bir fikirdi."
  • 27:20 - 27:24
    "Aslında ırkçı bir politikayı
    destekliyordum fakat değişeceğim."
  • 27:24 - 27:29
    Bizler için önemli olan bir diğer şey ise
  • 27:29 - 27:34
    birçok şekilde
    bağımlı olduğumuzu fark etmek
  • 27:34 - 27:39
    ve biz derken, bireylerin
    ve kesinlikle bu ülkenin
  • 27:39 - 27:41
    ırkçılığa bağımlı olduğunu
    söylemek istiyorum
  • 27:41 - 27:45
    ve birçok insanın inkar içerisinde
  • 27:45 - 27:48
    olmasının nedenlerinden birisi de bu.
  • 27:48 - 27:52
    İnsanlar genelde
    bağımlılıklarını inkar ederler.
  • 27:52 - 27:56
    Fakat sonra, bu bağımlılığa
    sahip olduğumuzu fark ettiğimizde,
  • 27:57 - 27:59
    bağımlı olan herkesle,
  • 27:59 - 28:03
    madde bağımlılığının
    üstesinden gelen arkadaşlar
  • 28:03 - 28:06
    ve aile üyeleriyle konuşursunuz,
  • 28:06 - 28:10
    onlar size iyileştiklerini söylemezler,
  • 28:10 - 28:14
    bunu sürekli düşünmeleri
    gerekmediğini söylemezler.
  • 28:14 - 28:17
    Alkol bağımlılığının üstesinden
    gelen birisi şöyle diyecektir,
  • 28:17 - 28:21
    "Biliyor musun,
    bu günden güne bir süreç
  • 28:21 - 28:25
    ve ben günden güne,
  • 28:25 - 28:27
    dakikadan dakikaya bunu anlıyorum
  • 28:27 - 28:34
    ve evet, bağımlı olduğum şeylerden
    önceki halime dönmek için
  • 28:34 - 28:38
    kendimi dizginlemek çok zor
  • 28:38 - 28:40
    fakat aynı zamanda özgürleştirici
  • 28:40 - 28:42
    ve kurtarıcı
  • 28:42 - 28:45
    çünkü artık bu bağımlılıkta
    debelenmek zorunda değilim.
  • 28:45 - 28:49
    Dolayısıyla bağımlılığım yüzünden
  • 28:49 - 28:51
    artık insanları kırmam gerekmeyecek."
  • 28:51 - 28:52
    Bence bu önemli.
  • 28:52 - 28:57
    Ne hissettiğimizi düşünmek için
    çok fazla zaman harcıyoruz
  • 28:57 - 29:02
    ve eylemlerimizin, fikirlerimizin
    diğerlerine ne hissettirdiği için daha az.
  • 29:02 - 29:07
    George Floyd videosunun
    Amerikalıları yapmaya zorladığı bir şeyin
  • 29:07 - 29:11
    özellikle ırkçılıkları neticesinde
    bir insanın ne hissettiğini
  • 29:11 - 29:13
    duymalarını ve görmelerini
  • 29:13 - 29:15
    sağlamak olduğunu düşünüyorum.
  • 29:20 - 29:23
    CS: Seyircilerden bir sorumuz daha var.
  • 29:23 - 29:26
    Şu konu hakkında soruyor;
  • 29:26 - 29:28
    "Irkçılık karşıtlığı, feminizm
    ve eşcinsel hakları
  • 29:28 - 29:31
    çalışmaları arasındaki
    kesişimsellikten bahsedebilir misiniz?
  • 29:32 - 29:35
    Irkçılık karşıtlığı çalışmaları,
    diğer insan hakları meseleleriyle
  • 29:35 - 29:37
    nasıl bağlantılı
    ve onları nasıl etkiliyor?"
  • 29:38 - 29:39
    IXK: Elbette.
  • 29:39 - 29:44
    Irkçı bir fikri şöyle tanımlarım,
  • 29:44 - 29:49
    bu, bir ırk grubunun diğer bir
    ırk grubundan bir şekilde daha üstün
  • 29:49 - 29:52
    veya daha altta olduğunu
    öne süren herhangi bir fikirdir.
  • 29:52 - 29:57
    Irka karşılık, ırk grubu
    terimini kullanıyorum
  • 29:57 - 30:04
    çünkü her bir ırk, ırksallaştırılmış
    kesişen grupların bir derlemesidir;
  • 30:04 - 30:07
    siyahi kadınlar ve siyahi erkekler var
  • 30:07 - 30:12
    ve siyahi heteroseksüeller
    ve siyahi eşcinsel insanlar var,
  • 30:12 - 30:18
    tıpkı Latin kökenli kadınlar
    ve beyaz kadınlar ve Asyalı erkekler gibi,
  • 30:18 - 30:21
    anlamamız gereken asıl kritik şey ise
  • 30:21 - 30:28
    yalnızca, diyelim ki, siyahileri
    hedef alan ırkçı fikirler yoktur.
  • 30:28 - 30:31
    Siyahi kadınları hedef alan,
  • 30:31 - 30:33
    siyahi lezbiyenleri hedef alan,
  • 30:33 - 30:35
    siyahi transseksüelleri hedef alan
  • 30:35 - 30:38
    geliştirilmiş birçok ırkçı fikir var.
  • 30:38 - 30:44
    Kesişen grupları hedef alan
    bu ırkçı fikirler de çoğu kez
  • 30:44 - 30:47
    yine bu grupları hedef alan
  • 30:47 - 30:49
    diğer bağnazlık biçimleriyle kesişir.
  • 30:49 - 30:52
    Siyahi kadınlarla ilgili bir örnek
    vermek gerekirse,
  • 30:52 - 30:56
    siyahi kadınlarla ilgili en eski
    ırkçı fikirlerden birisi,
  • 30:56 - 30:59
    onların alt derece kadınlar olduğu
  • 30:59 - 31:02
    veya hatta kadın bile olmadıkları
  • 31:02 - 31:04
    ve kadınlığın zirvesi olan
  • 31:04 - 31:07
    beyaz kadınlardan
    daha alt oldukları fikirleridir.
  • 31:08 - 31:11
    Bu fikir, kadınların zayıf olduğunu
  • 31:11 - 31:13
    ve bir insan, yani bir kadın,
  • 31:13 - 31:18
    ne kadar zayıf olursa
    onun bir o kadar kadın olduğunu
  • 31:18 - 31:23
    ve bir kadın ne kadar güçlü olursa
    onun bir o kadar erkeksi olduğunu
  • 31:23 - 31:27
    öne süren cinsiyetçi
    fikirlerle kesişmiştir.
  • 31:27 - 31:30
    Bu iki fikir, siyahi kadını
  • 31:30 - 31:35
    zayıf, beyaz kadına göre altta olan
  • 31:35 - 31:41
    güçlü, siyahi, erkeksi
    kadın fikri olarak
  • 31:41 - 31:46
    siyahi kadını sürekli
    aşağılamak üzere kesişti.
  • 31:46 - 31:49
    Yani zayıf, çok kadınsı beyaz kadın
  • 31:49 - 31:53
    ve güçlü, çok erkeksi siyahi kadın
    kurgularını gerçekten anlamanın
  • 31:53 - 31:57
    tek yolu cinsiyetçi fikirleri anlamaktır,
  • 31:57 - 32:01
    cinsiyetçi fikirleri reddetmektir
  • 32:01 - 32:03
    ve hızlı söyleyeceğim,
  • 32:03 - 32:07
    aynısı ırkçılık ve homofobi
    kesişmesi için de geçerli,
  • 32:07 - 32:11
    orada da siyahi eşcinsel insanlar,
    daha hiper-seksüel oldukları
  • 32:11 - 32:13
    fikrine maruz kalırlar
  • 32:13 - 32:16
    çünkü eşcinsel insanların
  • 32:16 - 32:19
    heteroseksüellerden daha
    hiper-seksüel oldukları fikri vardır.
  • 32:19 - 32:22
    Yani siyahi eşcinsel insanlar,
  • 32:22 - 32:26
    beyaz eşcinsel insanlardan
    ve siyahi heteroseksüellerden
  • 32:26 - 32:28
    daha hiper-seksüel olarak görülürler.
  • 32:28 - 32:32
    Eğer homofobiyi reddetmiyor, anlamıyor
    ve onunla mücadele etmiyorsanız
  • 32:32 - 32:36
    bunu da gerçekte göremez,
    anlayamaz ve reddedemezsiniz.
  • 32:39 - 32:40
    WPR: Mücadele etme noktası için,
  • 32:40 - 32:43
    topluluğumuzdan Maryam Mohit'in
    bir sorusu var, şöyle soruyor,
  • 32:43 - 32:48
    "Desteği/takibi geri çekme kültürü ve
    ırkçılık karşıtlığı nasıl bir etkileşimde?
  • 32:48 - 32:51
    Örneğin birinin geçmişte
    aşikar olarak ırkçı bir şey yapması
  • 32:51 - 32:52
    ve onun ortaya çıkması?"
  • 32:54 - 32:55
    Buna nasıl tepki veririz?
  • 32:55 - 32:57
    IXK: Vay.
  • 32:57 - 32:59
    Bence bu çok, çok karışık.
  • 33:00 - 33:07
    Açıkçası insanları
    kendilerini dönüştürmeye,
  • 33:07 - 33:13
    değişmeye, ırkçı oldukları zamanları
    kabul etmeye teşvik ediyorum
  • 33:13 - 33:17
    ve açıkçası, topluluk olarak,
  • 33:17 - 33:19
    insanlara bunu yapabilme
    gücünü vermeliyiz.
  • 33:19 - 33:24
    Birisi ırkçı olduğunu kabul ettiği zaman
  • 33:24 - 33:29
    onlardan desteğimizi/takibimizi
    anında geri çekemeyiz.
  • 33:29 - 33:34
    Ayrıca çok kötü bir şey
    yapan insanlar da var
  • 33:34 - 33:42
    ve yaptıkları şeyin ne kadar
    kötü olduğunu anlama konusunda
  • 33:42 - 33:48
    çok isteksiz olan insanlar da var,
  • 33:48 - 33:50
    bu yüzden belirli bir anda,
  • 33:50 - 33:54
    yalnızca korkunç, çok kötü eylem değil
  • 33:54 - 33:56
    her şeyin ötesinde,
  • 33:56 - 34:01
    korkunç, çok kötü eylemi
    kabul etmeyi bile reddetmek.
  • 34:01 - 34:07
    Bu durumda insanların desteği/takibi
    gerçekten geri çekmek istemelerini
  • 34:07 - 34:12
    anlayabiliyorum ve bunu yapmalıyız,
  • 34:12 - 34:14
    diğer bir yandan,
  • 34:14 - 34:17
    ırkçı bir tutum sergileyen insanlar için,
  • 34:17 - 34:20
    özellikle de aşırı kötü
    biçimde yapanlar için
  • 34:20 - 34:23
    bir tür neticeye, aleni bir neticeye
  • 34:23 - 34:26
    kültürel bir neticeye sahip olmalıyız.
  • 34:26 - 34:30
    Birçok insan için de gidip desteği/takibi
    geri çekmeye karar verdiler.
  • 34:30 - 34:32
    Onları eleştirmeme
    gerek olduğunu düşünmüyorum
  • 34:32 - 34:36
    fakat kendilerini dönüştürmeyi
    reddedenler için
  • 34:36 - 34:42
    ve bir hata yapmış, bunu fark etmiş
    ve kendini dönüştürmeye
  • 34:42 - 34:46
    gerçekten kendini adamış olanlar için
  • 34:46 - 34:48
    bir şeyler düşünmeliyiz.
  • 34:53 - 34:54
    CS: Evet, yani,
  • 34:54 - 34:56
    birçok aktivistin tecrübe ettiği
    endişelerden birisi
  • 34:56 - 34:59
    Siyahi Hayatlar Önemlidir
    hareketinin ardındaki enerjinin,
  • 34:59 - 35:00
    ırkçılık karşıtı değişimin
  • 35:00 - 35:03
    gerçekten meydana gelmesi için
    yüksek kalması gerektiğidir.
  • 35:03 - 35:06
    Bence bu söylediğin şey için de geçerli.
  • 35:07 - 35:10
    Ayrıca fikrini merak ediyorum,
    protestolar azalmaya başladığında
  • 35:10 - 35:13
    ve insanların bağışlarla
    eşleşen kampanyaları
  • 35:13 - 35:16
    arka plana düştüğünde,
  • 35:16 - 35:18
    ırkçılık karşıtlığı hakkındaki bu sohbetin
  • 35:18 - 35:21
    merkezde kalacağından
    nasıl emin olabiliriz?
  • 35:23 - 35:24
    IXK: Elbette.
  • 35:26 - 35:27
    "How to Be an Antiracist" kitabımın
  • 35:28 - 35:30
    son bölümlerinden birisinde
  • 35:30 - 35:33
    "başarısızlık" adlı bir bölüm var.
  • 35:33 - 35:37
    O bölümde his savunuculuğu
    adını verdiğim şeyden bahsettim
  • 35:37 - 35:43
    ve bu olup bitenler,
    George Floyd'a olanlar
  • 35:43 - 35:45
    veya Ahmaud Arbery'ye olanlar
  • 35:45 - 35:50
    ya da Breonna Taylor'a olanlar
    hakkında kötü hisseden insanlar.
  • 35:50 - 35:56
    Bu ülke ve ülkenin gidişatı
    konusunda kötü hissediyorlar.
  • 35:56 - 36:00
    Daha iyi hissetmeye başlama yolları da
  • 36:00 - 36:03
    bir gösteriye katılmak.
  • 36:03 - 36:06
    Daha iyi hissetmeye başlama yolları
  • 36:06 - 36:09
    belirli bir kuruluşa bağış yapmak.
  • 36:09 - 36:11
    Daha iyi hissetmeye başlama yolları
  • 36:11 - 36:13
    bir kitap okumak.
  • 36:13 - 36:18
    Eğer birçok Amerikalının
    yaptığı şey buysa,
  • 36:19 - 36:21
    öyleyse bir kez iyi hissettiklerinde,
  • 36:21 - 36:26
    diğer bir deyişle, bir birey
    kitap kulüplerine, gösterilere
  • 36:26 - 36:30
    veya bağış kampanyalarına
  • 36:30 - 36:33
    katılma aracılığıyla iyi hissettiği zaman,
  • 36:33 - 36:37
    o kişilerin kendi hisleri haricinde
    hiçbir şey değişmeyecektir.
  • 36:37 - 36:40
    Bu yüzden hislerimizi geçmeliyiz.
  • 36:40 - 36:44
    Bu, insanlar kötü hissetmelidir
    anlamına gelmiyor
  • 36:44 - 36:47
    fakat hislerimizi kullanmalıyız,
  • 36:47 - 36:52
    olup bitenler hakkında
    ne kadar korkunç hissediyorsak,
  • 36:52 - 36:56
    ırkçılık karşıtı gücü ve politikaları
  • 36:56 - 37:00
    yürürlüğe ve uygulamaya sokmak için
    hislerimizi kullanmalıyız.
  • 37:00 - 37:03
    Diğer bir deyişle,
    hislerimiz bizi teşvik etmeli.
  • 37:03 - 37:05
    Hislerimiz esas amaç olmamalı.
  • 37:05 - 37:08
    Bu, bizi iyi hissettirmekle
    ilgili olmamalı.
  • 37:08 - 37:11
    Bu, ülkeyi dönüştürmekle alakalı olmalı
  • 37:11 - 37:15
    ve ülkeyi dönüştürmeye dikkat etmeliyiz
  • 37:15 - 37:17
    çünkü eğer etmezsek
  • 37:17 - 37:20
    insanlar tüm bunlar bittiğinde
    bir kez iyi hissederlerse,
  • 37:20 - 37:26
    o zaman yine başka bir video ile dehşete
    düşme ve kötü hissetme durumuna
  • 37:26 - 37:27
    geri döneriz
  • 37:27 - 37:29
    ve bu devir sadece devam eder.
  • 37:32 - 37:35
    WPR: Gerçekleştirebileceğimiz
    değişim türleri hakkında
  • 37:35 - 37:36
    ve sistemin daha iyi işlemesi,
  • 37:36 - 37:39
    devletimizin daha iyi işlemesi,
  • 37:39 - 37:40
    polisimizin daha iyi işlemesi için
  • 37:40 - 37:43
    neler yapabileceğimiz hakkında
    düşündüğümüzde,
  • 37:43 - 37:46
    diğer ülkelerde bunun için bir model
  • 37:46 - 37:50
    olup olmadığını düşünüyorum --
    özellikle de ırk ve baskı açısından
  • 37:50 - 37:53
    Birleşik Devletler'in
    tarihi gerçekten emsalsiz.
  • 37:53 - 37:57
    Fakat diğer uluslara ve diğer
    kültürlere baktığımızda,
  • 37:57 - 37:59
    imkan dahilinde burada uygulayabileceğimiz
  • 37:59 - 38:02
    diğer modeller var mı?
  • 38:06 - 38:07
    IXK: Yani, çok fazla var.
  • 38:09 - 38:13
    Polis memurlarının
    silah taşımadığı ülkeler var.
  • 38:15 - 38:20
    Birleşik Devletler'den daha fazla
    nüfusa sahip olan
  • 38:20 - 38:25
    fakat daha az sayıda
    mahkumu olan ülkeler var.
  • 38:25 - 38:27
    Şiddet suçuyla mücadelede
  • 38:27 - 38:30
    daha fazla polis ve mahkum değil,
  • 38:30 - 38:36
    daha fazla iş ve daha fazla fırsat
    kullanan ülkeler var
  • 38:36 - 38:39
    çünkü yüksek şiddet suçu
    seviyelerine sahip olan toplulukların
  • 38:39 - 38:42
    yüksek seviyede yoksulluk
  • 38:42 - 38:46
    ve uzun dönemli işsizliğe sahip
    topluluklara dönüşme eğilimini
  • 38:46 - 38:48
    biliyor ve görüyorlar.
  • 38:49 - 38:51
    Bana kalırsa --
  • 38:51 - 38:52
    Sonra, açıkçası,
  • 38:52 - 38:59
    diğer ülkeler insanlar için oldukça
    büyük sosyal güvenlik ağları sağlıyor,
  • 38:59 - 39:03
    öyle ki insanlar yoksulluk
    nedenli suç işlemiyorlar,
  • 39:03 - 39:06
    öyle ki insanlar çaresizlik
    nedenli suç işlemiyorlar.
  • 39:07 - 39:12
    Bu yüzden bizler için
    kritik olarak önemli olan şey,
  • 39:12 - 39:14
    her şeyden önce
  • 39:14 - 39:17
    evet, insanlarla ilgili yanlış bir şey
    olup olmadığını düşünmek
  • 39:18 - 39:22
    ve sonra polis şiddetini
    azaltmaya nasıl başlayabiliriz?
  • 39:22 - 39:27
    Irksal sağlık eşitsizliklerini
    azaltmaya nasıl başlayabiliriz?
  • 39:27 - 39:31
    Hangi politikaları değiştirebiliriz?
    Hangi politikalar işe yaradı?
  • 39:31 - 39:34
    Sormamız gereken, bu tür sorular
  • 39:34 - 39:37
    çünkü insanlarla ilgili
    yanlış hiçbir şey yok.
  • 39:39 - 39:43
    CS: "Who Gets To Be Afraid in America"
    [Amerika'da Kimler Korkmalı]
  • 39:43 - 39:45
    adlı "Atlantic" bölümünde şöyle diyorsun,
  • 39:45 - 39:48
    "Ne olduğum, siyahi bir erkek
    olduğum, bu önemli olmamalı.
  • 39:48 - 39:49
    Kim olduğum önemli olmalı."
  • 39:49 - 39:52
    Söylediğin de bunun gibi
    bir şey diye düşünüyorum,
  • 39:52 - 39:55
    yani diğer yerlerde
    belki de bu daha olasıdır
  • 39:55 - 39:57
    ve merak ediyorum,
  • 39:57 - 40:01
    öncelikli olarak önem taşıdığın
    bir ülke hayal ettiğinde
  • 40:01 - 40:02
    bu neye benziyor?
  • 40:04 - 40:08
    IXK: Pekala, siyahi bir Amerikalı
    olarak benim düşündüğüm şey,
  • 40:08 - 40:14
    insanların beni tehlikeli görmedikleri
  • 40:14 - 40:17
    ve dolayısıyla varoluşumu da
    tehlikeli kılmadıkları bir ülke.
  • 40:18 - 40:24
    Bu, bu ülkede dolaşmamı
  • 40:24 - 40:27
    ve insanların, ten rengim
    yüzünde benden korkacaklarına
  • 40:27 - 40:29
    inanmamamı sağlar.
  • 40:29 - 40:31
    Bu, şuna inanmamı sağlar,
  • 40:31 - 40:35
    o işi alamadım çünkü mülakatta
    daha iyisini yapabilirdim,
  • 40:35 - 40:37
    bu, ten rengimden ötürü olmadı.
  • 40:37 - 40:39
    Ayrıca şunu da sağlar --
  • 40:39 - 40:42
    ırksal eşitliğin olduğu bir ülke,
  • 40:42 - 40:44
    ırksal adaletin olduğu bir ülke,
  • 40:44 - 40:49
    bilirsiniz, ortak fırsatların
    olduğu bir ülke,
  • 40:49 - 40:54
    Afrikalı Amerikalı kültürünün
    ve Yerli Amerikalıların kültürünün
  • 40:54 - 40:59
    ve Meksikalı Amerikalıların
  • 40:59 - 41:03
    ve Koreli Amerikalılarının
    eşit olarak değer gördüğü bir ülke,
  • 41:03 - 41:08
    hiç kimseden beyaz Amerikan kültürünü
    benimsemesi istenmeyen bir ülke.
  • 41:08 - 41:13
    Standart profesyonel
    giyim diye bir şey yoktur.
  • 41:13 - 41:17
    Ayrıca, Amerikalı olmak için
    İngilizce konuşmayı öğrenmelisin
  • 41:17 - 41:18
    diye bir şey de yok.
  • 41:18 - 41:24
    Ayrıca yalnızca herkes için
    eşitlik ve adalete sahip olmakla kalmayıp
  • 41:24 - 41:28
    farklılıkları takdirle karşılamanın,
  • 41:28 - 41:31
    Birleşik Devletler'de var olan
  • 41:31 - 41:37
    bütün etnik ve kültürel insan
    farklılıklarını takdirle karşılamanın
  • 41:37 - 41:39
    bir şekilde bir yolunu bulurduk.
  • 41:39 - 41:43
    Bu ülkeyi mükemmel
    yapabilecek olan şey budur,
  • 41:43 - 41:46
    yani tam anlamıyla
  • 41:46 - 41:50
    ülke boyunca gezebilmek
    ve dünyanın her yerine ait
  • 41:50 - 41:55
    kültürleri öğrenebilmek
    ve bu kültürleri takdir etmek
  • 41:55 - 41:57
    ve diğer insanların
    yaptıkları aracılığıyla
  • 41:57 - 42:01
    kendi kültürünü anlamak.
  • 42:01 - 42:05
    Tüm bu acıların ortasında,
    burada çok fazla güzellik var
  • 42:05 - 42:07
    ve tüm bu ırkçı politikaların
  • 42:07 - 42:11
    oluşturduğu yaraların kabuklarını
  • 42:11 - 42:14
    çıkarmak ve yok etmek istiyorum,
  • 42:14 - 42:15
    böylece insanlar iyileşebilir
  • 42:15 - 42:17
    ve gerçek güzelliği görebiliriz.
  • 42:20 - 42:23
    WPR: Peki Ibram, bu anı düşündüğünde
  • 42:23 - 42:26
    bu anın, gerçek güzelliğe ulaşmaya
    yönelik sürecin çizgisinde
  • 42:26 - 42:28
    neresinde olduğunu düşünüyorsun?
  • 42:30 - 42:32
    IXK: Sanırım, benim için,
  • 42:32 - 42:37
    gösterilerde her zaman bir süreç
    ve direniş görüyorum
  • 42:37 - 42:43
    ve insanların yenilikçi,
    sistemik değişim için
  • 42:43 - 42:45
    değişimin burada
    olduğunu söylemek için
  • 42:45 - 42:50
    belediyelerden ve kent meydanlarından
    insanların seslendiğini biliyorum
  • 42:50 - 42:52
    fakat insanlar sesleniyorlar
  • 42:52 - 42:55
    ve insanlar küçük şehirlerden,
    büyük şehirlerden sesleniyorlar
  • 42:55 - 42:59
    ve insanlar adını duyduğumuz
    ve adını hiç duymadığımız
  • 42:59 - 43:01
    yerlerden sesleniyorlar.
  • 43:01 - 43:03
    İnsanlar değişim için sesleniyor
    ve insanlar bıktı.
  • 43:03 - 43:08
    Yani, bir virüs pandemisi ile
    yüzleştiğimiz bir zamanda yaşıyoruz
  • 43:08 - 43:12
    ve bu virüs pandemisinin içinde
    ırksal bir pandemi de var,
  • 43:12 - 43:16
    beyaz olmayan insanların orantısız olarak
    enfekte olduğu ve öldüğü
  • 43:16 - 43:18
    ve hatta ekonomik de bir pandemi,
  • 43:18 - 43:24
    40 milyon Amerikalı işini kaybetti
  • 43:24 - 43:28
    ve kesinlikle bu polis şiddeti pandemisi
  • 43:28 - 43:30
    ve sonra insanlar polis şiddetine karşı
    gösteriler yapıyor
  • 43:30 - 43:34
    ve gösterilerde yalnızca
    polis şiddetine maruz kalıyorlar.
  • 43:34 - 43:37
    Yani, insanlar burada temel bir
    problem olduğunu görüyorlar
  • 43:37 - 43:40
    ve çözülebilir bir problem var.
  • 43:40 - 43:43
    Yaratılabilecek bir Amerika var
  • 43:43 - 43:44
    ve insanlar bunun için sesleniyor
  • 43:44 - 43:46
    ve her zaman bir başlangıç var.
  • 43:46 - 43:49
    Başlangıç, şu anda tecrübe ettiğimiz şey.
  • 43:52 - 43:54
    CS: Sanırım bir sonraki seyirci sorusu
  • 43:54 - 43:56
    bu konuyu takip edecek, şöyle soruyor,
  • 43:56 - 43:58
    "Şu anda size ne umut veriyor?"
  • 44:01 - 44:07
    IXK: Kesinlikle ırkçığa direnmek
    bana her zaman umut vermiştir
  • 44:07 - 44:10
    ve hatta, şöyle diyelim,
  • 44:10 - 44:14
    altı ay önce, ülkedeki insanların
    neredeyse her gece
  • 44:14 - 44:17
    ırkçılığa karşı gösteriler yaptığı
    bir zamanda değildik
  • 44:17 - 44:20
    fakat insanların direndiği zamanlara ait
  • 44:20 - 44:22
    tarihlere bakabilirim.
  • 44:22 - 44:26
    Direniş bana her zaman umut verir
  • 44:26 - 44:29
    çünkü o her zaman direniştir
  • 44:29 - 44:31
    ve elbette fırtınalıdır
  • 44:31 - 44:34
    fakat ardında genelde gökkuşağı vardır.
  • 44:34 - 44:38
    Fakat ayrıca felsefi açıdan da
    umut besliyorum
  • 44:38 - 44:42
    çünkü biliyorum ki değişim getirmek için
  • 44:42 - 44:43
    değişime inanmamız gerek.
  • 44:44 - 44:47
    Bir değişimcinin
    kuşkucu olma ihtimali yok.
  • 44:47 - 44:49
    Bu imkansız.
  • 44:49 - 44:52
    Yani değişimi getirmek için
  • 44:52 - 44:54
    ona inanmam gerektiğini biliyorum.
  • 44:58 - 45:01
    WPR: Getirmemiz gereken
    yapısal değişiklik açısından
  • 45:01 - 45:03
    daha önce söylediğin
    bazı şeylere hitap eden
  • 45:04 - 45:06
    başka bir sorumuz daha var.
  • 45:06 - 45:10
    Maryam Mohit'den, "Dönüştürücü
    politikaları uygulamaya sokmak açısından
  • 45:10 - 45:13
    en önemli şey, bu yapısal değişimleri
    gerçekleştirebilecek doğru kişileri
  • 45:13 - 45:17
    yüksek sesle oy vererek
    her seviyede göreve getirmek midir?"
  • 45:20 - 45:22
    IXK: Bence bu, onun bir parçası.
  • 45:22 - 45:29
    Kesinlikle, Birleşik Devletlerin Başkanı
    olarak okul yönetim kurullarından
  • 45:29 - 45:33
    insanlara oy vermeliyiz,
    eşitlik ve adalete sebep olan
  • 45:34 - 45:35
    ırkçılık karşıtı politikaları
  • 45:35 - 45:39
    kurumsallaştırmaya kendini adamış
  • 45:39 - 45:43
    insanlara oy vermeliyiz
  • 45:44 - 45:48
    ve bence bu kritik derecede önemli
  • 45:48 - 45:51
    fakat odaklanmamız gereken
  • 45:51 - 45:56
    veya yapmamız gereken tek şeyin
  • 45:56 - 45:58
    yalnızca bu olduğu düşünmüyorum.
  • 45:58 - 46:02
    Dönüştürülmesi gereken,
  • 46:02 - 46:08
    seçilmiş bir yetkili olan
    politika üreticilerin kapsamının
  • 46:08 - 46:14
    belirli bir ölçüde dışında kalan
    kurumlar ve bölgeler var.
  • 46:14 - 46:19
    Kendi sahalarında, kendi kurumlarında
    politikaları dönüştürme gücüne
  • 46:19 - 46:22
    sahip olan yöneticiler
  • 46:22 - 46:25
    ve CEO'lar var
  • 46:25 - 46:27
    ve buraya odaklanmalıyız.
  • 46:27 - 46:30
    Oy verme ile ilgili söyleyeceğim son şey,
  • 46:30 - 46:34
    bu yılın başlarında "The Atlantic"
    için bir dizi yazı yazdım,
  • 46:34 - 46:39
    bunlar Amerikalıları
    "diğer kararsız seçmenler" adını verdiğim
  • 46:39 - 46:41
    ve öncelikli olarak yaşlı ve beyaz olan,
  • 46:41 - 46:46
    cumhuriyetçilikten demokratlığa geçen
    geleneksel olmayan kararsız seçmenler
  • 46:46 - 46:49
    hakkında düşündürtmeyi amaçlıyordu.
  • 46:49 - 46:54
    Demokrat partiye oy veriyorken
    hiç oy vermemeye başlayan
  • 46:54 - 46:56
    insanlardan bahsediyorum.
  • 46:56 - 46:59
    Bu insanlar tipik olarak gençler
  • 46:59 - 47:01
    ve tipik olarak da beyaz değiller
  • 47:01 - 47:03
    fakat onlar özellikle
    beyaz olmayan gençler,
  • 47:03 - 47:07
    özellikle genç siyahiler
    ve Latin kökenli Amerikalılar.
  • 47:07 - 47:10
    Bu insanları, bu genç, siyahi
  • 47:10 - 47:13
    ve Latin kökenli seçmenleri,
  • 47:13 - 47:18
    kararsız seçmenler olarak oy verip
    vermemeye karar vermeye çalışan seçmenleri
  • 47:18 - 47:21
    tıpkı, örneğin, genel seçimlerde
  • 47:21 - 47:25
    Trump veya Biden'e oy verme
    konusunda karar vermeye çalışan
  • 47:25 - 47:27
    insanları gördüğümüz şekilde görmeliyiz.
  • 47:27 - 47:30
    Diğer bir deyişle, her ikisini de
    kararsız seçmen olarak görmek,
  • 47:30 - 47:36
    onları, evet, bu insanları ikna etmeliyiz
    şeklinde görmek olacaktır.
  • 47:36 - 47:37
    Onlar politik sığırlar değil.
  • 47:37 - 47:39
    Onları öylece değiştiremeyiz.
  • 47:40 - 47:42
    Onları teşvik etmeli ve ikna etmeliyiz
  • 47:42 - 47:45
    ve sonra, bu diğer kararsız seçmenler için
  • 47:45 - 47:48
    oy vermeyi daha kolay hale getirmeliyiz
  • 47:48 - 47:52
    ve beyaz olmayan bu genç
    insanlar için en zoru oy vermek,
  • 47:52 - 47:54
    seçmen baskı politikaları nedeniyle.
  • 47:58 - 47:59
    CS: Teşekkürler Ibram.
  • 47:59 - 48:02
    Pekala, bu görüşmenin
    sonuna yaklaşıyoruz
  • 48:02 - 48:04
    fakat senden, Instagram'da
  • 48:04 - 48:06
    birkaç gün önce yazdığın bir şeyi
  • 48:06 - 48:08
    okumanı isteyeceğim.
  • 48:08 - 48:10
    Kızının fotoğrafının altına
  • 48:10 - 48:12
    bu güzel yazıyı yazdın,
  • 48:12 - 48:15
    bunu ve kısaca bu bakış açısını
  • 48:15 - 48:19
    yaşamlarımıza nasıl alabileceğimizi
    bizimle paylaşır mısın merak ediyorum.
  • 48:21 - 48:23
    IXK: Elbette, evet,
  • 48:23 - 48:27
    dört yaşındaki kızım Imani'nin
    bir fotoğrafını paylaştım
  • 48:27 - 48:29
    ve yazıda da şöyle yazdım,
  • 48:29 - 48:34
    "Seviyorum ve sevdiğim için direniyorum.
  • 48:34 - 48:36
    Kamuda ve özelde gitgide çoğalan
  • 48:36 - 48:39
    ırkçılığa karşı gösterileri
    besleyen şey üzerine
  • 48:39 - 48:42
    birçok teori kuruldu.
  • 48:42 - 48:45
    Ben de bir tane önereyim: sevgi.
  • 48:45 - 48:46
    Bizler seviyoruz.
  • 48:46 - 48:48
    Sevdiğimiz insanların,
  • 48:48 - 48:50
    özellikle de sevdiğimiz siyahi
    insanların yaşamlarının
  • 48:50 - 48:52
    ırkçılık şiddeti altında
  • 48:52 - 48:54
    tehlikede olduğunu biliyoruz.
  • 48:54 - 48:58
    İnsanlar hep beni neyin
    teşvik ettiğini soruyorlar.
  • 48:58 - 49:00
    Cevap aynı: sevgi,
  • 49:00 - 49:02
    bu küçük kızın sevgisi,
  • 49:02 - 49:05
    bütün küçük ve büyük insanların sevgisi,
  • 49:05 - 49:07
    ırkçı politikalarla yasaklanmamış,
  • 49:08 - 49:10
    ırkçı fikirlerle aşağılanmamış
  • 49:10 - 49:12
    ve ırkçı şiddet ile korkutulmamış,
  • 49:12 - 49:15
    insanlıklarının çokluğunda
  • 49:15 - 49:17
    bütün bir hayat yaşamak
    istediğim insanların sevgisi.
  • 49:17 - 49:20
    Irkçılığa karşı olalım.
  • 49:20 - 49:22
    Yaşamı savunalım.
  • 49:22 - 49:26
    Yaşamak ve bütün olarak yaşamak için
    insan haklarımızı savunalım,
  • 49:26 - 49:28
    çünkü seviyoruz."
  • 49:29 - 49:33
    Ayrıca Cloe, bir şeyi de
    vurgulamak istiyorum,
  • 49:33 - 49:36
    ırkçılık karşıtı olmanın kalbinde de
  • 49:36 - 49:38
    sevgi yatar,
  • 49:38 - 49:40
    ülkeyi sevmek yatar,
  • 49:40 - 49:43
    insanlığı sevmek,
  • 49:43 - 49:47
    akrabaları, aileyi
    ve arkadaşları sevmek
  • 49:47 - 49:50
    ve kesinlikle kendini sevmek yatar.
  • 49:50 - 49:54
    Ben sevgiyi bir eylem olarak görüyorum.
  • 49:54 - 49:56
    Ben sevgiyi şöyle görüyorum,
  • 49:56 - 50:00
    insanların olmak istediklerini
    söyledikleri kişiye doğru büyümeleri
  • 50:00 - 50:04
    ve kendimin daha iyi bir biçimine
    doğru sürekli büyümek için
  • 50:04 - 50:08
    bir başkasına ve hatta
    kendime yardım ediyorum.
  • 50:08 - 50:11
    Bu yüzden, bu ülkeyi sevmek
    ve insanlığı sevmek
  • 50:11 - 50:13
    insanlığı yapısal olarak
  • 50:13 - 50:15
    daha iyi bir biçimine doğru itmek demektir
  • 50:15 - 50:18
    ve hala bu ırkçılık engelleri varken
  • 50:18 - 50:21
    daha iyi bir biçim almamızın
    hiçbir yolu yoktur,
  • 50:21 - 50:24
    daha iyi bir insanlık yaratmamızın
    hiçbir yolu yoktur.
  • 50:26 - 50:29
    WPR: Bence bu çok güzel.
  • 50:29 - 50:31
    Paylaştığın her şeyi
    takdir ediyorum Ibram.
  • 50:31 - 50:35
    Bunun kolay bir şey olmadığını
    netleştirdi, değil mi?
  • 50:35 - 50:38
    Burada bunu yok edebilecek
  • 50:38 - 50:42
    bir yara bandı seçeneği yok,
    bunun için hepimiz çalışmalıyız
  • 50:42 - 50:46
    ve bugün buraya getirdiğin
  • 50:46 - 50:48
    dürüstlük ve düşünceliliği
    gerçekten takdir ediyorum.
  • 50:50 - 50:52
    IXK: Rica ederim.
  • 50:52 - 50:55
    Benimle bu sohbeti gerçekleştirdiğiniz
    için çok teşekkür ederim.
  • 50:56 - 50:57
    CS: Çok teşekkürler Ibram.
  • 50:57 - 51:00
    Bize katıldığın için
    gerçekten minnettarız.
  • 51:00 - 51:01
    IXK: Teşekkürler.
Title:
"Irkçı olmamak" ve ırkçılık karşıtı olmak arasındaki fark
Speaker:
Ibram X. Kendi
Description:

Yazar ve tarihçi Ibram X. Kendi, "ırkçı olmamak" diye bir şey olmadığını söylüyor. Bu önemli konuşmada, daha net bir şekilde anlamamız, sorumluluk almamız ve kamu politikaları, iş yerleri ve kişisel inançlarımızdaki ön yargıları reddetmemize yardımcı olmak için, dönüştürücü bir kavram olan ırkçılık karşıtlığını tanımlıyor. Adaletsizlik ve eşitsizliği yok etmek -- ve yerine sevgi koymak -- amacıyla, bu farkındalığı aktif olarak nasıl kullanacağınızı öğrenin. (Bu sanal görüşme, TED güncel ilişkiler küratörü Whitney Pennington Rodgers ve konuşmacı geliştirme küratörü Cloe Shasha tarafından sunulmuş, 9 Haziran 2020 tarihinde kaydedilmiştir.)

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
51:14

Turkish subtitles

Revisions