Return to Video

تفاوت بین «نژادپرست نبودن» و ضد نژادپرستی بودن

  • 0:01 - 0:02
    کلوئی شاشا: خوش آمدی ابرام
  • 0:02 - 0:04
    و خیلی ممنونم که به ما ملحق شدی.
  • 0:07 - 0:09
    ابرام ایکس کندی: ممنونم کلوئی،
  • 0:09 - 0:11
    و ویتنی،
  • 0:11 - 0:14
    و از همه شما بخاطر
    پیوستن به این گفتگو تشکر می‌کنم.
  • 0:14 - 0:16
    چند هفته پیش،
  • 0:16 - 0:22
    درست روزی که از قتل وحشیانه
    جورج فلوید مطلع شدیم،
  • 0:22 - 0:28
    با خبر شدیم که یک زن سفیدپوست
    در سنترال پارک
  • 0:28 - 0:31
    که قلاده سگش را نبسته بود
  • 0:31 - 0:37
    و مرد سیاه‌پوست کنار او
    به او گفت که باید سگش را ببندد،
  • 0:37 - 0:41
    آن زن تصمیم گرفت
    که مرد سیاه‌پوست را تهدید کند،
  • 0:41 - 0:43
    و با پلیس تماس بگیرد
  • 0:44 - 0:47
    و ادعا کند که زندگی او در خطر است.
  • 0:47 - 0:50
    و البته زمانیکه ما از طریق یک ویدئو
    از این قضیه با خبر شدیم،
  • 0:50 - 0:53
    بسیاری از آمریکایی‌ها به شدت خشمگین شدند،
  • 0:53 - 0:55
    و آن خانم، یعنی ایمی کوپر،
  • 0:55 - 0:58
    مجبور شد به تلویزیون ملی برود
  • 0:58 - 1:00
    و بگوید،
  • 1:00 - 1:06
    مثل حرفی که تعداد بیشماری از آمریکایی‌ها
    بعد از انجام یک عمل نژادپرستانه می‌زنند،
  • 1:06 - 1:08
    « من نژادپرست نیستم.»
  • 1:08 - 1:10
    می‌گویم آمریکایی‌های بیشمار،
  • 1:10 - 1:14
    چون اگر به پیشینه آمریکایی‌ها توجه کنیم،
  • 1:14 - 1:16
    ابراز عقاید نژادپرستانه،
  • 1:16 - 1:19
    حمایت از سیاست‌های نژادپرستانه،
  • 1:19 - 1:22
    در واقع شما دارید درباره
    پیشینه مردمی صحبت می‌کنید
  • 1:22 - 1:23
    که ادعا می‌کنند نژادپرست نیستند،
  • 1:24 - 1:26
    همه می‌گویند ما نژادپرست نیستیم،
  • 1:26 - 1:30
    چه ایمی کوپرهای این دنیا،
  • 1:30 - 1:32
    چه دونالد ترامپ،
  • 1:32 - 1:35
    که بلافاصله بعد از این ماجرا گفت
    بالتیمور که اکثر جمعیتش سیاه‌پوست هستند
  • 1:35 - 1:40
    شهری شلوغ و پر از موش است که هیچ انسانی
    دلش نمی‌خواهد آنجا زندگی کند،
  • 1:40 - 1:42
    و وقتی به نژادپرستی متهم شد،
  • 1:42 - 1:46
    گفت، «من به هیچ عنوان نژادپرست نیستم.»
  • 1:46 - 1:49
    و قلب تپنده نژادپرستی
  • 1:49 - 1:51
    تا بوده انکار بوده،
  • 1:51 - 1:54
    و صدای این قلب تپنده
  • 1:54 - 1:57
    همیشه این بوده، « من نژادپرست نیستم.»
  • 1:57 - 2:00
    و هدف من این است که با تلاش خودم
  • 2:00 - 2:04
    باعث شوم آمریکایی‌ها
    مفهوم «غیرنژادپرست» را
  • 2:04 - 2:06
    از دایره واژگان خود حذف کنند،
  • 2:06 - 2:09
    و متوجه شوند که ما یا نژادپرست هستیم
  • 2:09 - 2:10
    یا ضد نژادپرستی.
  • 2:10 - 2:15
    ما یا در حال بیان ایده‌هایی هستیم
    که نشان می‌دهند گروه‌های نژادی خاص
  • 2:15 - 2:17
    بهتر یا بدتر از ایده‌های دیگر هستند،
  • 2:18 - 2:20
    و یا برتر یا پایین‌تر از
    گروه‌های دیگر هستند.
  • 2:20 - 2:22
    یا نژادپرست هستیم،
  • 2:22 - 2:23
    یا ضد نژادپرستی هستیم.
  • 2:23 - 2:29
    ما می‌گوییم که گروه‌های نژادی
    با هم برابرند،
  • 2:29 - 2:32
    با وجود همه اختلافات فرهنگی و حتی قومی.
  • 2:32 - 2:35
    ما یا از سیاست‌هایی حمایت می‌کنیم
  • 2:35 - 2:38
    که باعث نابرابری و بی‌عدالتی می‌شوند،
  • 2:38 - 2:42
    مثل ماجرای قتل برونا تیلور
    که در شهر لوئیزویل اتفاق افتاد،
  • 2:42 - 2:46
    یا از سیاست‌ها و اقدامات
    زورگویانه حمایت می‌کنیم
  • 2:46 - 2:50
    که باعث ایجاد عدالت
    و برابری برای همه می‌شوند.
  • 2:50 - 2:53
    و به نظرم ما باید خیلی شفاف عمل کنیم
  • 2:53 - 2:56
    در رابطه با این که آیا ما
    ایده‌های نژادپرستانه را ابراز می‌کنیم،
  • 2:56 - 3:00
    و آیا از سیاست‌های نژادپرستانه
    حمایت می‌کنیم،
  • 3:00 - 3:02
    و باید به این کارهایمان اعتراف کنیم،
  • 3:02 - 3:04
    زیرا برای ضد نژادپرست بودن
  • 3:04 - 3:08
    باید اول به نژادپرست بودنمان اعتراف کنیم،
  • 3:08 - 3:10
    یعنی بگوییم، « می‌دانید قضیه چیست؟
  • 3:10 - 3:12
    من موقع رفتن به سنترال پارک،
  • 3:12 - 3:14
    نژادپرستانه عمل کردم.
  • 3:14 - 3:16
    اما می‌خواهم عوض شوم.
  • 3:16 - 3:18
    می‌خواهم تلاش کنم تا ضد نژادپرستی باشم.»
  • 3:18 - 3:20
    و برای نژادپرست بودن
  • 3:20 - 3:22
    باید مدام انکار کنیم
  • 3:22 - 3:26
    که نابرابری‌های نژادپرستانه‌
    در جامعه آمریکایی رواج دارند،
  • 3:26 - 3:31
    و مدام ایده‌های نژادپرستانه موجود
    در ذهن‌ آمریکایی‌ها را انکار کنیم.
  • 3:31 - 3:35
    و اینکه، من می‌خواهم
    یک جامعه برابر و بی طرف بسازم،
  • 3:35 - 3:38
    و تنها راه آغاز این فرآیند
  • 3:38 - 3:41
    اعتراف به نژادپرست بودنمان است
  • 3:41 - 3:43
    و اینکه شروع کنیم به ساختن
    دنیایی ضد نژادپرستی
  • 3:44 - 3:46
    ممنونم.
  • 3:50 - 3:52
    ک. ش: خیلی ممنونم.
  • 3:54 - 3:57
    می‌دانید، کتاب شما با نام
    « چگونه ضد نژادپرستی باشیم»
  • 3:57 - 4:00
    بخاطر اتفاقات اخیر یک کتاب پرفروش شده،
  • 4:00 - 4:02
    و شما در این کتاب کمی در مورد
  • 4:02 - 4:06
    روش‌هایی گفته‌اید که در آنها
    نژادپرستی و ضدنژادپرستی
  • 4:06 - 4:12
    دو قطب متضاد هستند که می‌توان
    از طریق آنها نژادپرستی را درک کرد.
  • 4:12 - 4:14
    آیا می‌توانید کمی بیشتر
    در این باره صحبت کنید
  • 4:14 - 4:17
    که اصول اساسی ضدنژادپرستی چه هستند،
  • 4:17 - 4:22
    تا افرادی که با آنها آشنایی ندارند،
    بدانند چگونه می‌توانند ضد نژادپرستی باشند.
  • 4:22 - 4:26
    ا.ایکس. ک: من در صحبت‌هایم گفتم
  • 4:26 - 4:32
    که قلب تپنده نژادپرستی، انکار است،
  • 4:32 - 4:36
    و قلب تپنده ضدنژادپرستی بودن، اعتراف است،
  • 4:36 - 4:38
    پذیرش این مسئله است
  • 4:38 - 4:41
    که برای بزرگ شدن در این جامعه
  • 4:41 - 4:44
    و در برخی مواقع در طول زندگی ما
  • 4:44 - 4:48
    شاید ایده‌هایی نژادپرستانه
    در زندگی‌مان نهادینه شوند،
  • 4:48 - 4:54
    ایده‌هایی که می‌گویند گروه‌های نژادی خاص
    بهتر یا بدتر از دیگر گروه‌ها هستند،
  • 4:54 - 4:56
    و چون ما به سلسله مراتب نژادی باور داریم،
  • 4:56 - 5:00
    و این مسئله بطور سیستماتیک
    به آمریکایی‌ها آموزش داده می‌شود
  • 5:00 - 5:03
    که سیاه‌پوستان خیلی خطرناک‌ هستند،
  • 5:03 - 5:05
    که احتمال جرم و جنایت
    در سیاه‌پوستان بیشتر است
  • 5:05 - 5:08
    وقتی ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم
    که سیاه‌پوستان
  • 5:08 - 5:12
    ۴۰ درصد جمعیت زندانی‌های
    ملی را تشکیل می‌دهند،
  • 5:12 - 5:14
    برای مردم عادی به نظر می‌رسد.
  • 5:14 - 5:16
    وقتی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم
  • 5:16 - 5:17
    که در شهری مثل مینیاپولیس
  • 5:17 - 5:21
    که ۲۰ درصد بافت جمعیتی آن را
    سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند
  • 5:21 - 5:26
    اما بیش از ۶۰ درصد افرادی که هدف
    گلوله پلیس قرار می‌گیرند سیاه‌پوست هستند،
  • 5:26 - 5:27
    و این هم طبیعی به نظر می‌رسد.
  • 5:27 - 5:29
    بنابراین برای ضد نژادپرستی بودن
  • 5:29 - 5:32
    باید بپذیریم که هیچ چیز اشتباه
  • 5:32 - 5:35
    و نادرستی درباره سیاه‌پوست‌ها
    و دیگر نژادها وجود ندارد.
  • 5:35 - 5:36
    چیز خطرناکی وجود ندارد
  • 5:36 - 5:40
    چه درباره سیاه‌پوست‌ها
    و چه گروه‌های نژادی دیگر.
  • 5:40 - 5:44
    بدین ترتیب وقتی ما این نابرابری‌ها را
    در اطراف خود می‌بینیم،
  • 5:44 - 5:46
    متوجه می‌شویم که طبیعی نیستند،
  • 5:46 - 5:51
    و بعد ما تازه می‌فهمیم که چه سیاست‌های
    پشت پرده‌ای باعث می‌شوند
  • 5:52 - 5:54
    که سیاه‌پوستان بسیاری
    توسط پلیس کشته ‌شوند؟
  • 5:54 - 5:58
    چه سیاست‌های پشت پرده‌ای هستند
    که بسیاری از مردم آمریکای لاتین
  • 5:58 - 6:01
    بطور نابرابری به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند؟
  • 6:01 - 6:03
    چطور می‌توانم در این ماجرا نقشی داشته باشم
  • 6:03 - 6:07
    تا این سیاست‌ها را با سیاست‌های
    ضدنژادپرستی بیشتری جایگزین کنم؟
  • 6:09 - 6:11
    ویتنی پنینگتون راجرز:
    پس اینطور به نظر می‌رسد
  • 6:11 - 6:16
    شما بین غیرنژادپرست
    و ضد نژادپرست تمایز قائل می‌شوید.
  • 6:16 - 6:19
    می‌توانید کمی بیشتر در این مورد
    صحبت کنید و مسئله را بازتر توضیح دهید؟
  • 6:19 - 6:22
    تقاوت بین این دو مورد چیست؟
  • 6:22 - 6:24
    ا ایکس ک: اگر ساده‌تر بخواهم بگویم
  • 6:24 - 6:29
    یک غیرنژادپرست،
    نژادپرستی‌ست که انکار می‌کند،
  • 6:29 - 6:32
    و یک شخص ضد نژادپرستی کسی است
  • 6:32 - 6:36
    که اعتراف می‌کند
    در مواقعی نژادپرستانه عمل کرده،
  • 6:36 - 6:39
    و کسی که علاقمند به شناخت
  • 6:39 - 6:44
    نابرابری‌ها و مشکلات نژادی جامعه است،
  • 6:44 - 6:48
    و کسی که دوست دارد
    این نابرابری‌های نژادی را به چالش بکشد
  • 6:48 - 6:50
    آن هم با به چالش کشیدن سیاست‌ها.
  • 6:50 - 6:55
    صحبت من این است
    که برده‌داران و برده‌فروش‌ها
  • 6:55 - 7:00
    تصور می‌کردند که عقاید آنها
    از نظر ما نژادپرستانه نیست.
  • 7:00 - 7:01
    آنها چنین حرف‌هایی می‌زنند،
  • 7:01 - 7:04
    « سیاه‌پوستان فرزندان نفرین شده
    حام (پسر نوح)هستند،
  • 7:04 - 7:08
    و آنها نفرین شده‌اند
    و تا ابد هم همینطور می‌مانند.»
  • 7:08 - 7:10
    و نمی‌گویند، « من نژادپرست نیستم.»
  • 7:10 - 7:11
    بلکه می‌گویند، « این قانون خداست.»
  • 7:11 - 7:13
    آنها چنین حرف‌هایی می‌زنند،
  • 7:13 - 7:16
    « براساس علم، براساس مردم‌شناسی،
  • 7:16 - 7:18
    و براساس تاریخ طبیعی،
  • 7:18 - 7:21
    ماهیت سیاه‌پوستان
  • 7:21 - 7:24
    مستعد بردگی و بندگی‌ست.
  • 7:24 - 7:26
    این قانون طبیعت است. من نژادپرست نیستم.
  • 7:26 - 7:30
    در واقع من کاری را انجام می‌دهم
    که طبیعت به من گفته است.»
  • 7:30 - 7:36
    و بنابراین این ساختار نژادپرست نبودن
    و نفی نژادپرستی فرد است
  • 7:36 - 7:39
    به تاریخچه این کشور برمی‌گردد.
  • 7:42 - 7:43
    ک ش: بله.
  • 7:43 - 7:46
    و فکر می‌کنید چرا این کار مشکلی‌ست
  • 7:46 - 7:49
    و بعضی مردم هنوز نمی‌توانند بپذیرند
    که این بی‌طرف بودن کافی نیست
  • 7:50 - 7:51
    مخصوصاً در موارد نژادپرستی.
  • 7:52 - 7:57
    ا ایکس ک: بنظرم چونکه ضد نژادپرستی بودن
    تلاش زیادی می‌طلبد.
  • 7:57 - 7:59
    باید خیلی انتقاد پذیر باشید، درست است؟
  • 7:59 - 8:03
    شما باید بپذیرید که اشتباه کردید.
  • 8:03 - 8:05
    باید اعتراف کنید
  • 8:05 - 8:08
    اگر دارایی بیشتری دارید
    و برای مثال اگر سفیدپوست هستید،
  • 8:08 - 8:09
    و دارایی بیشتری دارید،
  • 8:10 - 8:12
    این به این معنی نیست
    که شما باارزش‌تر هستید.
  • 8:12 - 8:15
    باید اعتراف کنید، بله ممکن است شما بشدت
  • 8:15 - 8:16
    در طول زندگی تلاش کرده باشید،
  • 8:16 - 8:19
    اما شما مزایای خاصی هم داشته‌اید
  • 8:19 - 8:21
    که به شما فرصت‌هایی ارائه داده‌اند
  • 8:21 - 8:23
    که دیگران از آنها بی‌بهره بوده‌اند.
  • 8:23 - 8:25
    باید به این مسائل اعتراف کنید،
  • 8:25 - 8:26
    و کار خیلی سختی است
  • 8:26 - 8:29
    برای مردم که در ملأ عام،
  • 8:29 - 8:32
    و حتی پیش خودشان از خودشان انتقاد کنند.
  • 8:32 - 8:34
    فکر می‌کنم که این مورد هم هست،
  • 8:34 - 8:36
    و احتمالاً باید با این موضوع پیش می‌رفتم
  • 8:36 - 8:39
    که مردم چگونه
    «نژادپرستی» را تعریف می‌کنند.
  • 8:39 - 8:41
    و اینکه مردم طوری کلمه
    «نژادپرست» را توصیف می‌کنند
  • 8:41 - 8:44
    که انگار یک مقوله ثابت است،
  • 8:44 - 8:45
    یک هویت.
  • 8:46 - 8:49
    که برای هویت فرد ضروری‌ست.
  • 8:49 - 8:52
    شخصی نژادپرست می‌شود.
  • 8:52 - 8:55
    و بنابراین- -
  • 8:55 - 8:59
    آنها هم شخص نژادپرست را به یک
    شخصیت بدذات و شیطانی ربط می‌دهند.
  • 8:59 - 9:03
    او را به اعضای سازمان
    کوکلاکس کلان ربط می‌دهند.
  • 9:03 - 9:06
    و با خودشان می‌گویند،
    « من که عضو سازمان کوکلاکس کلان نیستم،
  • 9:06 - 9:08
    من آدم بدی نیستم
  • 9:08 - 9:11
    من در طول زندگی‌ام کارهای خوبی کرده‌ام.
  • 9:11 - 9:14
    من کارهای خوبی در حق رنگین‌پوستان کرده‌ام.
  • 9:14 - 9:16
    پس من نژادپرست نیستم.
  • 9:16 - 9:18
    من چنین آدمی نیستم. هویت من این نیست.
  • 9:18 - 9:21
    اما در واقع نباید چنین تعریفی
    از نژادپرست داشته باشیم.
  • 9:21 - 9:24
    نژادپرست یک کلمه توصیفی است
  • 9:24 - 9:29
    که رفتار و گفتار افراد را
    در لحظه توصیف می‌کند،
  • 9:29 - 9:31
    بنابراین وقتی شخصی در یک لحظه
  • 9:31 - 9:34
    یک نظر نژادپرستانه می‌دهد
  • 9:34 - 9:38
    زمانیکه می‌گویند سیاه‌پوستان تنبل هستند،
    دارند نژادپرستانه رفتار می‌کنند.
  • 9:38 - 9:39
    درصورتیکه در لحظه بعد
  • 9:39 - 9:42
    که از فرهنگ مردم محلی تعریف می‌کنند،
  • 9:42 - 9:44
    ضد نژادپرستی عمل می‌کنند.
  • 9:47 - 9:49
    و.پ.ر: و حالا چند سوال داریم
  • 9:49 - 9:51
    که از طرف مردم بپرسیم،
  • 9:51 - 9:54
    اما فکر می‌کنم زمانیکه
    اکثر مردم این ایده را بشنوند،
  • 9:54 - 9:56
    ایده ضد نژادپرستی،
  • 9:56 - 9:58
    این حس ایجاد می‌شود که این مسئله چیزی است
  • 9:58 - 10:00
    که مربوط به جامعه سفیدپوست است.
  • 10:00 - 10:04
    بنابراین می‌توانید کمی در این باره
    توضیح دهید که چگونه جامعه سیاه‌پوستان
  • 10:04 - 10:09
    غیر سفیدپوستان و دیگر اقلیت‌های نژادی
  • 10:09 - 10:13
    می‌توانند در این ایده ضدنژادپرستانه
    مشارکت کنند و درباره آن فکر کنند؟
  • 10:13 - 10:15
    ا ایکس ک: حتماً.
  • 10:15 - 10:19
    اگر آمریکایی‌های سفیدپوست
    مدام بگویند که « من نژادپرست نیستم،»
  • 10:19 - 10:21
    رنگین‌پوستان هم مدام می‌گویند،
  • 10:21 - 10:23
    « من نمی‌توانم نژادپرست باشم،
  • 10:23 - 10:25
    چون من رنگین‌پوست هستم.»
  • 10:25 - 10:32
    و بعضی از رنگین‌پوستان هم می‌گویند
    نمی‌توانند نژادپرست باشند
  • 10:32 - 10:34
    چون هیچ قدرتی ندارند.
  • 10:34 - 10:38
    بنابراین، اولین و مهمترین،
  • 10:38 - 10:42
    کاری که من سعی کردم انجام دهم
    این است که جلوی این ایده را بگیرم
  • 10:42 - 10:45
    این که رنگین‌پوستان هیچگونه قدرتی ندارند.
  • 10:45 - 10:47
    هیج چیز بیشتر از این باعث ضعف نمی‌شود
  • 10:47 - 10:51
    که بگوییم، یا اینکه فکر کنیم که
    به عنوان یک رنگین‌پوست،
  • 10:52 - 10:53
    هیچگونه قدرتی نداریم.
  • 10:53 - 10:57
    رنگین‌پوستان برای مدت طولانی
    از یک قدرت بنیادی استفاده کرده‌اند
  • 10:57 - 11:00
    که همه انسان‌ها آن را دارند،
  • 11:00 - 11:04
    و آن هم سیاست مقاومت است- -
  • 11:04 - 11:07
    قدرت مقاومت است،
  • 11:07 - 11:10
    مقاومت در برابر یک جامعه نژادپرست.
  • 11:10 - 11:12
    اما اگر شما یک رنگین‌پوست هستید،
  • 11:12 - 11:17
    و معتقدید کسانی که به اینجا می‌آیند
  • 11:17 - 11:20
    از کشرهای هندوراس و السالوادور
  • 11:20 - 11:22
    به این کشور هجوم آورده‌اند،
  • 11:22 - 11:25
    شما معتقدید که مهاجرهای آمریکای لاتین
  • 11:25 - 11:27
    متجاوز و حیوان هستند،
  • 11:27 - 11:31
    اگر شما سیاه‌پوست، آسیایی یا بومی هستید،
    شما قطعاً دارای این صفات نیستید،
  • 11:31 - 11:34
    و این تبدیل به بخشی از این مسئله شده
  • 11:34 - 11:37
    که از مهاجران آمریکایی لاتین حمایت کنیم،
  • 11:37 - 11:44
    و بفهمیم که آنها چیزهای زیادی
    برای ارائه کردن به این کشور دارند
  • 11:44 - 11:45
    مثل همه گروه‌های دیگر،
  • 11:45 - 11:49
    خواهید دید که این افراد
    «شغلتان را از شما می‌گیرند،»
  • 11:49 - 11:52
    و بنابراین شما هم از سخنان
    نژادپرستانه حمایت می‌کنید،
  • 11:52 - 11:55
    و از سیاست‌های نژاد پرستانه حمایت می‌کنید،
  • 11:55 - 12:01
    حتی اگر دوست نداشته باشید
    این کارها را بکنید،
  • 12:01 - 12:03
    به عبارت دیگر، این کار باعث آزارتان می‌شود
  • 12:03 - 12:06
    اگر مهاجرین سیاه‌پوستی باشید
    که از هائیتی و نیجریه آمده‌اید،
  • 12:06 - 12:10
    اگر آسیایی باشید،
    مهاجرینی که از هند می‌آیند.
  • 12:10 - 12:14
    بنابراین فکر می‌کنم این مسئله حتی
    برای رنگین‌پوستان هم بسیار مهم است
  • 12:14 - 12:17
    که متوجه شوند می‌توانند مقاومت کنند،
  • 12:17 - 12:23
    و زمانیکه رنگین‌پوستان به چشم دردسر
    به رنگین‌پوستان دیگر نگاه می‌کنند،
  • 12:23 - 12:26
    آنها نمی‌خواهند نژادپرستی را
    به عنوان مشکل اصلی بپذیرند.
  • 12:26 - 12:31
    و هرکسی که نژادپرستی را
    به عنوان مشکل اصلی نمی‌بیند
  • 12:31 - 12:34
    نمی‌تواند ضدنژادپرستی باشد.
  • 12:38 - 12:42
    ک ش: شما در ابتدای صحبت‌هایتان
    به این مسئله اشاره کردید،
  • 12:42 - 12:46
    اما در این مورد صحبت کردید
    که چگونه نژادپرستی می تواند دلیلی باشد
  • 12:46 - 12:48
    برای اینکه جامعه سیاه‌پوست و رنگین‌پوست
  • 12:48 - 12:51
    در آمریکا بطور سیستماتیک
    قشر محرومی محسوب می‌شوند،
  • 12:51 - 12:55
    که این مسئله منجر به تلفات بیش از اندازه
    کووید۱۹ در این جوامع شده است.
  • 12:55 - 12:58
    و با این حال، رسانه ها اغلب
    رنگین‌پوستان را مقصر می‌دانند
  • 12:58 - 13:01
    و می‌گویند در برابر
    این بیماری‌ آسیب‌پذیر هستند.
  • 13:01 - 13:04
    بنابراین می‌خواهم بدانم،
  • 13:04 - 13:07
    چه رابطه‌ای بین ضدنژادپرستی بودن
  • 13:07 - 13:09
    و احتمال ایجاد یک تغییر اساسی وجود دارد؟
  • 13:11 - 13:15
    ا ایکس ک: فکر می‌کنم
    یک رابطه مستقیم وجود دارد،
  • 13:15 - 13:17
    وقتی که هستید- -
  • 13:19 - 13:23
    وقتی به این مسئله باور دارید
    و نظرات نژادپرستانه می‌دهید،
  • 13:23 - 13:26
    شما حتی ذره‌ای هم به تغییر فکر نمی‌کنید
  • 13:26 - 13:30
    زیرا شما باور دارید که تبعیض نژادی
    یک چیز طبیعی‌ست.
  • 13:30 - 13:33
    یا اینکه، فکرش را هم نمی‌کنید
    که تغییر امکان‌پذیر باشد.
  • 13:33 - 13:37
    به عبارت دیگر، شما باور دارید
    که دلیل اینکه سیاه‌پوستان
  • 13:37 - 13:41
    با این میزان بالا توسط پلیس کشته می‌شوند
  • 13:41 - 13:46
    یا دلیل اینکه تعداد زیادی از مردم لاتین
    به بیماری مبتلا می‌شوند
  • 13:46 - 13:48
    این است که مشکل از خود این افراد است،
  • 13:48 - 13:50
    و این غیرقابل تغییر است.
  • 13:50 - 13:54
    بنابراین شما حتی این نیاز را نمی‌بینید
  • 13:54 - 13:56
    که یک تغییر ساختاری اساسی باید ایجاد شود،
  • 13:56 - 14:00
    چه برسد به اینکه در این
    تغییر ساختاری اساسی نقشی داشته باشید.
  • 14:00 - 14:04
    بنابراین، برای ضدتژادپرستی بودن،
  • 14:04 - 14:06
    باید بدانیم
  • 14:06 - 14:10
    تنها دو علت برای وجود
    تبعیض نژادی وجود دارد:
  • 14:10 - 14:13
    یا مشکل از مردم است،
  • 14:13 - 14:16
    یا اینکه مشکل از قدرت و سیاست است.
  • 14:16 - 14:20
    و اگر شما متوجه شدید که مشکل
    از هیچیک از گروه‌های مردم نیست،
  • 14:20 - 14:23
    من مدام می‌گویم گروه‌ها- -
  • 14:23 - 14:24
    و نمی‌گویم افراد.
  • 14:24 - 14:27
    مطمئناً افراد سیاه‌پوست زیادی هستند
  • 14:27 - 14:30
    که کرونا ویروس را جدی نگرفته‌اند،
  • 14:30 - 14:32
    که یکی از علت‌های ابتلای آنها هم همین است.
  • 14:32 - 14:35
    اما سفیدپوستانی هم وجود دارند
    که کروناویروس را جدی نگرفته‌اند.
  • 14:35 - 14:38
    هیچکس تابحال اثبات نکرده است،
    در واقع مطالعات نشان داده‌
  • 14:38 - 14:42
    که سیاه‌پوست‌ها کروناویروس را
    بیشتر جدی می‌گیرند
  • 14:42 - 14:44
    در مقایسه با سفیدپوست‌ها.
  • 14:44 - 14:46
    ما اینجا در مورد فرد صحبت نمی‌کنیم،
  • 14:46 - 14:49
    و مطمئناً نباید گروه‌ را
    تبدیل به فرد کنیم.
  • 14:49 - 14:53
    و مطمئناً نباید به رفتار فردی نگاه کنیم
  • 14:53 - 14:56
    رفتار یک شخص آمریکایی لاتین
    و رفتار یک سیاه‌پوست،
  • 14:56 - 14:59
    و بگوییم که مشت نمونه خروار است.
  • 14:59 - 15:01
    این به خودی خود یک ایده نژادپرستانه است.
  • 15:01 - 15:02
    پس صحبت من درباره گروه‌هاست.
  • 15:02 - 15:05
    و اگر شما باور دارید
    که گروه‌ها با هم برابرند،
  • 15:05 - 15:07
    بناراین تنها جایگزین،
  • 15:07 - 15:12
    تنها توصیف نابرابری و بی‌عدالتی مداوم،
  • 15:12 - 15:14
    قدرت و سیاست است.
  • 15:14 - 15:20
    و وقت گذاشتن برای تغییر
    و به چالش کشیدن قدرت و سیاست
  • 15:20 - 15:23
    یعنی وقت گذاشتن برای ضد نژادپرستی بودن.
  • 15:26 - 15:29
    و پ ر: بنابراین مخاطبین ما
    سؤالاتی مطرح کرده‌اند.
  • 15:30 - 15:32
    اولین سؤال توسط یکی از
    اعضای جامعه مطرح شده
  • 15:32 - 15:35
    که می‌گوید، « وقتی از امتیاز ویژه
    سفیدپوستان صحبت می‌کنیم،
  • 15:35 - 15:38
    در مورد این امتیاز هم که
    مکالمات دشوار نداریم صحبت می کنیم.
  • 15:38 - 15:41
    فکر نمی‌کنید این آغازی برای یک تغییر است؟»
  • 15:43 - 15:46
    ا ایکس ک: امیدوارم،
  • 15:46 - 15:48
    چون فکر می‌کنم
  • 15:48 - 15:53
    که آمریکایی‌های سفیدپوست هم،
  • 15:53 - 15:57
    باید متوجه شوند
  • 15:57 - 15:59
    که امتیاز ویژه دارند،
  • 15:59 - 16:02
    امتیازاتی که به آنها تعلق گرفته است
  • 16:02 - 16:05
    بخاطر رنگ پوستشان،
  • 16:05 - 16:08
    و تنها راهی که توسط آن
    می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند
  • 16:08 - 16:11
    با شروع و ایجاد این نوع مکالمات است.
  • 16:11 - 16:13
    اما آنها باید همچنین بدانند
  • 16:13 - 16:16
    که بله آنها دارایی بیشتری دارند،
  • 16:16 - 16:18
    آمریکایی‌های سفیدپوست دارایی بیشتری دارند،
  • 16:18 - 16:20
    و این بخاطر سیاست‌های نژادپرستانه است،
  • 16:20 - 16:23
    اما فکر می‌کنم سؤالی که
    آمریکایی‌های سفیدپوست دارند،
  • 16:23 - 16:27
    مخصوصاً زمانیکه آنها
    چنین مکالماتی بین خودشان دارند،
  • 16:27 - 16:33
    این است که اگر ما جامعه برابری داشتیم،
  • 16:33 - 16:35
    آیا دارایی بیشتری هم داشتیم؟
  • 16:35 - 16:38
    چون سؤال من این است که، می‌دانید،
  • 16:38 - 16:41
    آمریکایی‌های سفیدپوست بخاطر نژادپرستی‌ست
    که دارایی بیشتری دارند،
  • 16:41 - 16:45
    اما گروه‌های دیگری هم
    در دیگر دموکراسی‌های غربی وجود دارند
  • 16:46 - 16:47
    که دارا تر از آمریکایی‌های سفیدپوست است،
  • 16:48 - 16:49
    و شما این سؤال را می‌پرسید،
  • 16:49 - 16:53
    که چرا مردم کشورهای دیگر
    از خدمات درمانی رایگان برخوردار هستند؟
  • 16:53 - 16:56
    چرا آنها مرخصی با حقوق دارند؟
  • 16:56 - 16:59
    چرا آنها دارای یک شبکه ایمنی گسترده هستند؟
  • 16:59 - 17:01
    چرا ما این‌ها را نداریم؟
  • 17:01 - 17:05
    و یکی از جواب‌های اصلی
  • 17:05 - 17:09
    به اینکه چرا ما این‌ها را نداریم،
    نژادپرستی‌ست.
  • 17:09 - 17:12
    یکی از پاسخ‌های اصلی به اینکه چرا
  • 17:12 - 17:14
    دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکاست
  • 17:14 - 17:16
    نژادپرستی‌ست.
  • 17:16 - 17:22
    در واقع من از سفیدپوستان
    نمی‌خواهم که نوعدوست باشند
  • 17:22 - 17:23
    تا بتوانند ضدنژادپرستی شوند.
  • 17:23 - 17:26
    ما از مردم می‌خواهیم
  • 17:26 - 17:28
    که خودخواهی عاقلانه‌ای داشته باشند.‌
  • 17:28 - 17:34
    چهار میلیون، یا بهتر است بگویم
    پنج میلیون سفیدپوست فقیر در سال ۱۸۶۰
  • 17:34 - 17:38
    که فقر آنها مستقیماً در نتیجه
  • 17:38 - 17:42
    ثروت چند هزار خانواده
    برده‌دار و سفید پوست بود،
  • 17:42 - 17:44
    برای به چالش کشیدن برده‌داری،
  • 17:44 - 17:47
    ما نمی‌گوییم شما
    لزوماً باید نوعدوست باشید.
  • 17:47 - 17:51
    نه، در واقع شما باید کاری را انجام دهید
    که برای خودتان می‌پسندید.
  • 17:51 - 17:56
    ده‌ها میلیون آمریکایی و آمریکایی سفیدپوست
    که شغلشان را از دست داده‌اند
  • 17:56 - 17:58
    بخاطر این بیماری همه‌گیر،
  • 17:58 - 18:01
    ما از آنها نمی‌خواهیم نوعدوست باشند.
  • 18:01 - 18:05
    بلکه از آنها می‌خواهیم درک کنند
    که اگر ما دولت متفاوتی داشتیم
  • 18:05 - 18:07
    و با اولویت‌های متفاوت،
  • 18:08 - 18:10
    وضع آنها خیلی با حالا تفاوت داشت.
  • 18:14 - 18:17
    ببخشید، از من نخواهید که بیشتر ادامه بدهم.
  • 18:17 - 18:19
    ک ش: نه، از شما سپاسگزاریم متشکرم.
  • 18:20 - 18:22
    و در این رابطه،
  • 18:23 - 18:27
    مشخصاً این اعتراضات و این جنبش
    باعث پیشرفت‌هایی شده است:
  • 18:27 - 18:30
    سرنگون کردن مجسمه‌های کنفدراسیون،
  • 18:30 - 18:34
    و شورای شهر مینیاپولیس که متعهد شد
    که اداره پلیس و غیره را منحل کند.
  • 18:34 - 18:38
    اما به نظر شما بزرگترین اولویت
    در سطح سیاست گذاری چیست
  • 18:38 - 18:40
    یعنی با ادامه مبارزات علیه بی‌عدالتی؟
  • 18:40 - 18:44
    آیا روش‌هایی وجود دارد که بتوانیم
    از کشورهای دیگر بیاموزیم؟
  • 18:46 - 18:50
    ا ایکس ک: فکر نمی‌کنم که لزوماً
  • 18:50 - 18:55
    یک اولویت سیاستی واحد وجود داشته باشد.
  • 18:56 - 19:00
    منظورم این است که اگر مجبور بودم پاسخ دهم،
  • 19:00 - 19:03
    احتمالاً می‌گفتم دو سیاست،
  • 19:03 - 19:05
    و آن اینکه،
  • 19:05 - 19:08
    مراقبت‌های بهداشتی
    با کیفیت بالا و رایگان برای همه،
  • 19:08 - 19:11
    و وقتی می‌گویم با کیفیت بالا،
  • 19:11 - 19:15
    تنها در مورد داروی همگانی صحبت نمی‌کنم،
  • 19:15 - 19:17
    من در مورد یک سناریوی همزمان صحبت می‌کنم
  • 19:17 - 19:22
    که در آن در مناطق روستایی
    جنوب‌غربی ایالت جورجیا،
  • 19:22 - 19:26
    جایی که مردم آن عمدتاً سیاه‌پوست هستند
  • 19:26 - 19:29
    و بالاترین میزان
    مرگ و میر در کشور را دارد،
  • 19:29 - 19:31
    این شهرها در جنوب‌غربی جورجیا،
  • 19:31 - 19:32
    بر اثر کووید،
  • 19:32 - 19:35
    به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند
  • 19:35 - 19:40
    با همان کیفیتی که مردم آتلانتا
    و نیویورک دسترسی دارند،
  • 19:40 - 19:42
    و در عین حال،
  • 19:42 - 19:46
    این مراقبت‌های بهداشتی رایگان هم باشد.
  • 19:46 - 19:50
    امسال بسیاری از آمریکایی‌ها نه تنها
    جانشان را براثر کووید از دست دادند
  • 19:50 - 19:53
    بلکه همچنین براثر بیماری‌های قلبی و سرطان،
  • 19:53 - 19:57
    که قبل از کووید، قاتل شماره یک
    آمریکایی‌ها محسوب می‌شوند،
  • 19:57 - 20:00
    و قربانی‌ها بطور نابرابری سیاه‌پوست هستند.
  • 20:00 - 20:01
    و بنابراین من می‌گویم که،
  • 20:01 - 20:05
    مورد دوم، جبران خسارت است.
  • 20:05 - 20:08
    بسیاری از آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند
  • 20:09 - 20:13
    که به برابری نژادی اعتقاد دارند،
  • 20:13 - 20:16
    آنها می‌خواهند برابری نژادی ایجاد کنند.
  • 20:16 - 20:23
    بسیاری از آمریکایی‌ها می‌دانند
    که چقدر وضعیت اقتصادی بحرانی‌ست
  • 20:23 - 20:27
    برای هر شخصی که در این کشور
    و در این سیستم اقتصادی زندگی می‌کند.
  • 20:27 - 20:33
    با ابن حال بسیاری از آنها جبران خسارت را
    نمی‌پذیرند و یا از آن پشتیبانی نمی‌کنند.
  • 20:33 - 20:36
    بنابراین ما شرایطی داریم
  • 20:36 - 20:38
    که در آن آمریکایی‌های سفید پوست
  • 20:38 - 20:40
    طبق آخرین بررسی من،
  • 20:40 - 20:44
    ثروت متوسطشان ۱۰ برابر بیشتر از
    ثروت متوسط ​​آمریکایی‌های سیاه‌پوست است،
  • 20:44 - 20:47
    و طبق مطالعات اخیر،
  • 20:47 - 20:49
    تا سال ۲۰۵۳- -
  • 20:50 - 20:54
    یا بهتر است بگویم از حالا تا سال ۲۰۵۳،
  • 20:54 - 20:56
    متوسط ثروت سفیدپوستان قرار است افزایش یابد
  • 20:56 - 21:00
    و این مربوط به قبل از رکود فعلی بود،
  • 21:00 - 21:04
    و متوسط ثروت سیاه‌پوستان
  • 21:04 - 21:07
    پیش‌بینی می‌شود که به صفر دلار کاهش یابد،
  • 21:07 - 21:11
    و براساس رکود فعلی، این مسئله
    ممکن است یک دهه جلو بیفتد.
  • 21:11 - 21:14
    به این ترتیب ما نه تنها
    شکاف ثروت نژادی داریم،
  • 21:14 - 21:17
    بلکه یک شکاف ثروت نژادی داریم
    که رو به رشد است.
  • 21:17 - 21:20
    و برای آمریکایی‌هایی که ادعا می‌کنند
  • 21:20 - 21:23
    به برابری نژادی متعهد هستند
  • 21:23 - 21:27
    و اهمیت معیشت اقتصادی را هم می‌دانند
  • 21:27 - 21:32
    و همچنین می‌دانند که ثروت یک چیز موروثی‌ست
  • 21:32 - 21:35
    و بیشتر ثروت، موروثی‌ست،
  • 21:35 - 21:38
    و وقتی شما به موروثی بودن فکر می‌کنید،
  • 21:38 - 21:39
    یعنی دارید به گذشته فکر می‌کنید،
  • 21:39 - 21:41
    و سیاست‌های گذشته
  • 21:41 - 21:44
    که بیشتر آمریکایی‌ها نژادپرست بودند،
  • 21:44 - 21:47
    چه به صورت برده‌داری چه تبعیض،
  • 21:47 - 21:50
    چگونه می‌خواهیم شروع به بستن
  • 21:50 - 21:52
    این شکاف ثروت نژادی رو به رشد بکنیم
  • 21:52 - 21:56
    بدون برنامه عظیمی مثل جبران خسارت؟
  • 21:58 - 22:02
    و پ ر: خب، تا حدودی با این ایده
    فکر کردن درباره نابرابری ثروت
  • 22:02 - 22:04
    و نابرابری ثروت در این کشور موافقم،
  • 22:04 - 22:07
    دانا پرلز، یکی از
    اعضای جامعه، یک سؤال دارد.
  • 22:07 - 22:09
    او می‌پرسد، «چگونه
    سازمان‌های آزادی‌خواه سفیدپوست
  • 22:09 - 22:13
    مسائل نژادپرستی در محیط کار را
    بطور مؤثری تحت نظر دارند،
  • 22:13 - 22:17
    به ویژه در محیط‌هایی که مردم
    در مقابل نژادپرستی سکوت می‌کنند
  • 22:17 - 22:19
    یا بدون اینکه فکر کنند فقط حرف می‌زنند؟»
  • 22:21 - 22:22
    ا ایکس ک: حتماً.
  • 22:22 - 22:24
    من چند پیشنهاد دارم.
  • 22:24 - 22:29
    اول اینکه، طی چند دهه اخیر،
  • 22:29 - 22:35
    همه محل‌های کار بطور عمومی موظفند
  • 22:35 - 22:37
    به تنوع متعهد باشند.
  • 22:37 - 22:40
    معمولاً، آنها دستورالعمل‌هایی
    مبنی بر تنوع دارند.
  • 22:40 - 22:43
    من اساساً این دستورالعمل‌ها را کنار می‌زنم
  • 22:43 - 22:44
    و یک دستورالعمل نو می‌نویسم
  • 22:44 - 22:48
    و آن هم دستورالعملی‌ست که
    به ضدنژادپرستی بودن، متعهد است.
  • 22:48 - 22:54
    و در آن شما به وضوح توضیح داده می‌شود
    که یک ایده نژاد پرستانه چیست،
  • 22:54 - 22:56
    یک ایده ضدنژادپرستانه چیست،
  • 22:56 - 23:00
    سیاست نژادپرستانه و ضدنژادپرستانه چیست.
  • 23:00 - 23:04
    و شما به عنوان یک محل کار تعیین می‌کنید
  • 23:04 - 23:09
    که به فرهنگ عقاید ضد نژادپرستی متعهد باشید
  • 23:09 - 23:15
    و مؤسسه‌ای داشته باشید که با سیاست‌های
    ضدنژادپرستانه شکل گرفته است.
  • 23:15 - 23:19
    بنابراین بعد از آن
    همه می‌توانند نظرات همدیگر
  • 23:19 - 23:24
    و سیاست‌های کاری را
    بطور مستند ارزیابی کنند.
  • 23:24 - 23:29
    و بنظرم این مسئله می‌تواند
    آغازگر یک روند تحولی باشد.
  • 23:29 - 23:32
    همچنین فکر می‌کنم این موضوع بسیار مهمی‌ست
  • 23:32 - 23:39
    که محیط‌هلی کاری نه تنها
    تنوع کارکنانشان را،
  • 23:39 - 23:42
    بلکه تنوع مدیران
    رده بالاتر را هم حفظ کنند.
  • 23:44 - 23:47
    و به نظرم مسئله بسیار مهمی هم هست.
  • 23:50 - 23:53
    ک ش: سؤالات زیادی
    از طرف مخاطبانمان دریافت کردیم.
  • 23:53 - 23:57
    یک سؤال از طرف ملیسا ماهونی،
  • 23:57 - 24:02
    که می‌گوید، « ظاهراً دونالد ترامپ
    موضوع حمایت از زندگی سیاه‌پوستان را
  • 24:02 - 24:04
    یک موضوع حزبی می‌داند،
  • 24:04 - 24:06
    گواه آن هم مسخره کردن میت رامنی
  • 24:06 - 24:08
    برای مشارکت در یک اعتراض مسالمت آمیز است.
  • 24:08 - 24:11
    چگونه می‌توانیم
    این مسئله را غیرحزبی کنیم؟»
  • 24:14 - 24:20
    ا ایکس ک: خب، به نظر من
    اینکه بگوییم زندگی سیاه‌پوستان
  • 24:20 - 24:23
    یک موضوع دموکراتیک است
  • 24:23 - 24:26
    این موضوع مطرح می‌شود
  • 24:26 - 24:30
    که جمهوری‌خواهان برای
    زندگی سیاه‌پوستان ارزش قائل نیستند.
  • 24:30 - 24:35
    اگر منظور دونالد ترامپ این باشد،
  • 24:35 - 24:37
    اگر می‌گوید
  • 24:37 - 24:43
    که نباید برای حمایت از
    جان سیاه‌پوستان راهپیمایی کرد،
  • 24:43 - 24:44
    پس چاره چیست؟
  • 24:44 - 24:48
    چاره کار این است که راهپیمایی نکنیم؟
    پس چه کاری باید بکنیم؟
  • 24:48 - 24:50
    برای سیاه‌پوستان راهپیمایی برگزار نکنیم.
  • 24:50 - 24:54
    وقتی سیاه‌پوستان در اثر خشونت پلیس
    جان خود را از دست می‌دهند اهمیتی ندهیم
  • 24:54 - 24:56
    یا اینکه بر اثر کووید.
  • 24:56 - 25:03
    بنابراین از نظر من برای
    غیرحزبی کردن این مسئله
  • 25:03 - 25:04
    باید مقابله به مثل کنیم
  • 25:04 - 25:06
    یا اینکه چنین استدلالی داشته باشیم،
  • 25:06 - 25:09
    و مشخصاً جمهوریخواهان مدعی می‌شوند
  • 25:09 - 25:11
    که چنین منظوری ندارند،
  • 25:11 - 25:12
    اما این مسئله ساده‌ایست:
  • 25:12 - 25:14
    یا باور دارید جان سیاه‌پوستان با ارزش است
  • 25:14 - 25:16
    یا باور ندارید،
  • 25:16 - 25:18
    و اگر به این مسئله باور دارید
  • 25:18 - 25:20
    به این دلیل است که شما
    به حقوق بشر پایبند هستید،
  • 25:20 - 25:25
    بنابراین به اعمال حقوق بشر
    برای سیاه‌پوستان و همه مردم پایبند هستید
  • 25:25 - 25:29
    و نترسیدن از خشونت پلیس
  • 25:29 - 25:32
    و نترسیدن از دولت
  • 25:32 - 25:35
    و نترسیدن از اینکه یک اعتراض مسالمت‌آمیز
  • 25:35 - 25:36
    قرار است بهم بخورد
  • 25:36 - 25:39
    به این علت که یک سیاستمدار
    می‌خواهد امتیاز انتخاباتی کسب کند،
  • 25:40 - 25:43
    و شما سیاستی را اعمال می‌کنید
    که این مسئله را نشان می‌‌دهد.
  • 25:43 - 25:44
    یا این کار را نمی‌کنید.
  • 25:47 - 25:49
    و پ ر: بنابراین من یک سؤال دارم
  • 25:49 - 25:52
    درباره اینکه مردم باید چگونه
    به مفهوم ضد نژادپرستی فکر کنند
  • 25:52 - 25:56
    و اینکه چگونه می‌توانند
    این مفهوم را وارد زندگیشان کنند.
  • 25:56 - 25:58
    بنظرم افراد زیادی هستند،
  • 25:58 - 26:00
    که با شنیدن این صحبت‌ها می‌گویند
  • 26:00 - 26:02
    آه، به نظرم
    باید بیشتر به این مسئله فکر کنم
  • 26:02 - 26:06
    اینکه از رفتار و گفتارم
  • 26:06 - 26:07
    چه برداشتی می‌شود.
  • 26:07 - 26:10
    ازحرف‌هایی که می‌زنم چه برداشتی می‌شود،
  • 26:10 - 26:13
    و اینکه ممکن است کسل‌کننده به نظر برسد،
  • 26:13 - 26:15
    و بنظرم این موضوع حتی
    با این ایده سیاست هم مرتبط باشد.
  • 26:15 - 26:17
    و برایم جالب است.
  • 26:17 - 26:19
    یک اساس فکری عظیم
  • 26:19 - 26:20
    به همراه
  • 26:20 - 26:22
    این عمل ضد نژادپرستی می‌آید.
  • 26:22 - 26:27
    و واکنش و پاسخ شما به کسانی که
    احساس نگرانی می‌کنند چیست
  • 26:27 - 26:32
    در مورد خستگی ذهنی ناشی از
    اینکه مجبور باشیم مدام فکر کنیم
  • 26:32 - 26:36
    در مورد اینکه چگونه اقدامات شما
    ممکن است به دیگران آسیب برساند؟
  • 26:38 - 26:45
    ا ایکس ک: فکر می‌کنم بخشی از
    نگرانی مردم در رابطه با خستگی ذهنی
  • 26:45 - 26:48
    این ایده است
  • 26:48 - 26:51
    که آنها دوست ندارند اشتباه کنند،
  • 26:51 - 26:57
    و بنظرم برای ضد نژادپرستی بودن
  • 26:57 - 26:59
    باید اشتباه هم بکنیم،
  • 26:59 - 27:04
    و باید بدانیم که چه وقت اشتباه می‌کنیم.
  • 27:04 - 27:09
    آنچه که برای ما خیلی مهم است،
    داشتن تعاریف کاملاً واضح است
  • 27:09 - 27:13
    تا بتوانیم سخنان خود را ارزیابی کنیم،
  • 27:13 - 27:15
    بتوانیم کارهای خود را ارزیابی کنیم،
  • 27:15 - 27:17
    و زمانیکه یک اشتباه می‌کنیم،
    آن را بپذیریم و بگوییم،
  • 27:17 - 27:20
    « می‌دانید، این یک ایده نژادپرستانه بود.»
  • 27:20 - 27:24
    « می‌دانید، من از یک سیاست نژادپرستانه
    حمایت کردم، اما می‌خواهم تغییر کنم.»
  • 27:24 - 27:29
    موضوع دیگری که باید بدانیم
  • 27:29 - 27:32
    این است که ما به طرق مختلفی
  • 27:32 - 27:34
    اعتیاد داریم،
  • 27:34 - 27:39
    و وقتی می‌گویم ما، اشخاص و خود این کشور،
  • 27:39 - 27:41
    به نژادپرستی اعتیاد دارند،
  • 27:41 - 27:45
    و این یکی از دلایلی‌ست
  • 27:45 - 27:48
    که بیشتر افراد فقط انکار می‌کنند.
  • 27:48 - 27:52
    مردم معمولاً اعتیادهای خود را
    انکار می‌کنند.
  • 27:52 - 27:56
    اما بعد، وقتی متوجه شدیم
    که این اعتیاد را داریم،
  • 27:57 - 27:59
    هرکسی که معتاد بوده است،
  • 27:59 - 28:02
    می‌دانید، شما با خانواده
    و دوستانی صحبت می‌کنید
  • 28:02 - 28:06
    که در حال ترک اعتیاد هستند،
  • 28:06 - 28:07
    آنها نمی‌گویند
  • 28:07 - 28:10
    که درمان شده‌اند،
  • 28:10 - 28:14
    اصلاً لازم نیست مدام در این مورد فکر کنند.
  • 28:14 - 28:17
    شخصی که در حال ترک الکل می‌باشد
  • 28:17 - 28:21
    می‌گوید، « می‌دانید،
    این یک فرآیند تدریجی‌ست،
  • 28:21 - 28:25
    و من بتدریج ترک می‌کنم
  • 28:25 - 28:27
    و لحظه به لحظه،
  • 28:27 - 28:30
    بله، کار سختی‌ست
  • 28:30 - 28:34
    که بخواهم جلوی خودم را بگیرم
  • 28:34 - 28:38
    از بازگشت به اعتیاد،
  • 28:38 - 28:40
    اما درعین حال آزادی‌بخش هم هست،
  • 28:40 - 28:42
    رهایی‌بخش است،
  • 28:42 - 28:45
    زیرا دیگر نیازی ندارم
    که در آن اعتیاد غرق شوم.
  • 28:45 - 28:49
    و فکر می‌کنم دیگر مجبور نیستم
    به مردم آسیب بزنم
  • 28:49 - 28:51
    به دلیل اعتیادم.»
  • 28:51 - 28:52
    و بنظرم این خیلی مهم است.
  • 28:52 - 28:57
    ما وقت زیادی را صرف فکر کردن
    به احساسمان می‌کنیم
  • 28:57 - 29:02
    و کمتر به این فکر می‌کنیم که رفتار
    و نظراتمان چه حسی به بقیه می‌دهند.
  • 29:02 - 29:05
    و فکر می‌کنم تأثیر
    ویدئوی جورج فلوید
  • 29:05 - 29:07
    بر مردم آمریکا
  • 29:07 - 29:11
    این بود که بطور جدی ببینند و بشنوند،
  • 29:11 - 29:13
    که یک نفر چه احساسی دارد
  • 29:13 - 29:15
    فقط بخاطر نژادپرستی آنها.
  • 29:20 - 29:23
    ک ش: ما سؤال دیگری
    از طرف مخاطبان داریم.
  • 29:23 - 29:26
    این سؤال دراین مورد است،
  • 29:26 - 29:28
    « آیا می‌توانید درباره درهم تنیدگی
  • 29:28 - 29:31
    بین حقوق ضدننژادپرستی، فمنیسم
    و همجنسگرایی صحبت کنید؟
  • 29:32 - 29:34
    تأثیر و ارتباط ضدنژادپرستی بودن
  • 29:34 - 29:36
    بر دیگر مسائل حقوق بشر چگونه است؟
  • 29:38 - 29:39
    ا ایکس ک: حتماً.
  • 29:39 - 29:44
    یک ایده نژادپرستانه اینگونه تعریف می‌شود
  • 29:44 - 29:49
    هر ایده‌ای که بگوید
    یک گروه نژادی برتر است
  • 29:49 - 29:52
    یا از گروه‌های نژادی دیگر پایین‌تر است.
  • 29:52 - 29:55
    و من از عبارت گروه نژادی
  • 29:55 - 29:57
    در مقابل کلمه نژاد استفاده می‌کنم
  • 29:57 - 30:04
    چراکه هر نژاد، مجموعه‌ای از
    گروه‌های درهم تنیده نژادی‌ست،
  • 30:04 - 30:07
    ما مردان سیاه‌پوست
    و زنان سیاه‌پوست داریم
  • 30:07 - 30:12
    سیاه‌پوستان دگرجنسگرا
    و سیاه‌پوستان فراجنسیتی داریم،
  • 30:12 - 30:18
    درست مثل زنان لاتین
    و زنان سفیدپوست و مردان آسیایی،
  • 30:18 - 30:21
    و موضوعی که باید بدانیم
  • 30:21 - 30:25
    این است که فقط ایده‌های
    نژادپرستانه نیستند
  • 30:25 - 30:28
    که سیاه‌پوستان را هدف قرار می‌دهند.
  • 30:28 - 30:31
    ایده‌های نژادپرستانه‌ای
    هستند که توسعه یافته‌اند
  • 30:31 - 30:33
    و زنان سیاه‌پوست را هدف قرار داده‌اند،
  • 30:33 - 30:35
    سیاه‌پوستان همجنسگرا را هدف قرار داده‌اند،
  • 30:35 - 30:38
    و زنان سیاه‌پوست تراجنسیتی را
    هدف قرار داده‌اند.
  • 30:38 - 30:44
    و اغلب اوقات، ایده‌های نژادپرستانه‌ای که
    گروه‌های درهم‌تنیده را هدف قرار می‌دهند
  • 30:44 - 30:47
    با اشکال دیگر تعصب درهم تنیده می‌شوند
  • 30:47 - 30:49
    که این گروه‌ها را نیز هدف قرار داده است.
  • 30:49 - 30:52
    برای مثال درمورد زنان سیاه‌پوست،
  • 30:52 - 30:56
    یکی از قدیمی‌ترین عقاید نژادپرستانه
    در مورد زنان سیاه‌پوست
  • 30:56 - 30:59
    این بود که آنها
    زنانی با مرتبه پایین هستند
  • 30:59 - 31:02
    یا اینکه آنها اصلاً زن نیستند،
  • 31:02 - 31:04
    و ارزش آنها از زنان سفیدپوست،
  • 31:04 - 31:07
    که خدای زنانگی هستند، کمتر است.
  • 31:08 - 31:11
    و این ایده که درهم تنیده شده
  • 31:11 - 31:14
    با ایده تبعیض جنسیتی‌ست
  • 31:14 - 31:16
    که نشان می‌دهد زنان ضعیف هستند،
  • 31:16 - 31:21
    که هرچه یک زن ضعیف‌تر باشد،
    زنانه‌تر است،
  • 31:22 - 31:27
    و هرچه قوی‌تر باشد، مردانه‌تر است.
  • 31:27 - 31:30
    این دو ایده در هم تنیده شده‌اند
  • 31:30 - 31:35
    تا زنان سیاه‌پوست را خوار و خفیف کنند
  • 31:35 - 31:41
    با این عنوان که زن سیاه‌پوست
    قدرتمند و مردانه
  • 31:41 - 31:46
    از زن سفیدپوست و ضعیف کم‌ارزش‌تر است.
  • 31:46 - 31:49
    بنابراین تنها راه درک واقعی این ساختارها
  • 31:49 - 31:53
    زن سفیدپوست ضعیف و فوق زنانه
  • 31:53 - 31:55
    و زن سیاه‌پوست قوی فوق مردانه
  • 31:55 - 31:58
    این است که ایده‌های جنسیتی را درک کنیم،
  • 31:58 - 32:01
    آنها را نپذیریم،
  • 32:01 - 32:05
    و همچنین همین روال را برای درهم‌تنیدگی
  • 32:05 - 32:07
    نژادپرستی و همجنسگرا‌ستیزی بکار می‌بریم،
  • 32:07 - 32:11
    که در آن سیاه‌پوستان فراجنسیتی
    که تحت تأثیر این ایده هستند
  • 32:11 - 32:13
    دارای میل جنسی افراطی هستند
  • 32:13 - 32:16
    چراکه این ایده وجود دارد
    که می‌گوید فراجنسیتی‌ها
  • 32:16 - 32:19
    نسبت به افراد معمولی
    دارای میل جنسی بیشتری هستند.
  • 32:19 - 32:22
    و به سیاه‌پوستان فراجنسیتی
    این برچسب زده می‌شود
  • 32:22 - 32:26
    که در مقایسه با سفیدپوستان فراجنسیتی‌
    میل جنسی بیشتری دارند
  • 32:26 - 32:28
    در مقایسه با سیاه‌پوستان
    معمولی هم همینطور.
  • 32:28 - 32:32
    و درواقع شما نمی‌توانید این موضوع را
    ببینید و درک کنید و آن را رد کنید
  • 32:32 - 32:36
    اگرهمجنسگراستیزی را درک نمی‌کنید
    و رد نمی‌کنید و آن را به چالش نمی‌کشید.
  • 32:39 - 32:40
    و پ ر: در رابطه با به چالش کشیدن،
  • 32:40 - 32:44
    ما سؤال دیگری از طرف مریم موهیت داریم،
  • 32:44 - 32:48
    که می‌پرسد « تعامل بین فرهنگ
    و ضدنژادپرستی را چگونه می‌بینید.
  • 32:48 - 32:51
    مثلاً زمانیکه شخصی در گذشته بطور آشکارا
    یک کار نژادپرستانه انجام داده
  • 32:51 - 32:52
    و حالا کارش لو می‌رود؟»
  • 32:54 - 32:56
    چه جوابی داریم؟
  • 32:56 - 32:57
    ا ایکس ک: اوه.
  • 32:57 - 32:59
    بنظرم این مسئله خیلی خیلی پیچیده است.
  • 33:00 - 33:06
    مشخصاً من مردم را تشویق می‌کنم
  • 33:06 - 33:07
    تا تغییر کنند،
  • 33:07 - 33:13
    عوض شوند، به زمان‌هایی که
    نژادپرستانه رفتار کردند اعتراف کنند،
  • 33:13 - 33:17
    و مشخصاً ما به عنوان یک جامعه
  • 33:17 - 33:19
    باید به مردم این امکان را بدهیم
    که چنین کاری بکنند.
  • 33:19 - 33:25
    ما نمی‌توانیم وقتی کسی
    به رفتار نژادپرستانه‌اش اعتراف می‌کند،
  • 33:25 - 33:29
    سریعاً این رفتارها را
    در آنها از بین ببریم.
  • 33:29 - 33:31
    اما همچنین فکر می‌کنم
  • 33:31 - 33:34
    افرادی هم هستند
  • 33:34 - 33:37
    که کاری بسیار ناجوانمردانه انجام می‌دهند
  • 33:37 - 33:42
    افراد دیگری هم هستند که خیلی مایل نیستند
  • 33:42 - 33:48
    بدانند آنچه که آنها انجام داده اند
    چقدر شرم آور است،
  • 33:48 - 33:49
    بنابراین در یک لحظه خاص،
  • 33:49 - 33:54
    نه تنها انجام عملی وحشتناک و شرورانه،
  • 33:54 - 33:56
    بلکه مهمتر از همه
  • 33:56 - 34:01
    نپذیرفتن اینکه این کار یک عمل
    وحشتناک و شرورانه بوده است.
  • 34:01 - 34:07
    در آن صورت، می‌دیدم که مردم
    می‌خواهند این مسائل را از بین ببرند،
  • 34:07 - 34:12
    و بنظرم ما باید،
  • 34:12 - 34:14
    از سوی دیگر،
  • 34:14 - 34:17
    ما باید نوعی عواقب داشته باشیم،
  • 34:17 - 34:20
    عواقب عمومی، عواقب فرهنگی،
  • 34:20 - 34:23
    برای افرادی که نژادپرستانه رفتار می‌کنند،
  • 34:23 - 34:26
    مخصوصاً بطور بسیار ناجوانمردانه.
  • 34:26 - 34:28
    و بسیاری افرادی که تصمیم دارند،
  • 34:28 - 34:30
    می‌دانید من فقط می‌خواهم
    مردم را متوقف کنم.
  • 34:30 - 34:32
    و نمی‌خواهم لزوماً آنها را نقد کنم،
  • 34:32 - 34:34
    اما فکر می‌کنم باید سعی کنیم
    راهی را کشف کنیم
  • 34:34 - 34:40
    برای تشخیص کسانی که امتناع می‌کنند
  • 34:40 - 34:42
    از اینکه تغییر کنند
  • 34:42 - 34:46
    و کسانی که اشتباهی کرده‌اند
    و به آن پی برده‌اند
  • 34:46 - 34:48
    و واقعاً متعهد هستند
    که خودشان را تغییر دهند.
  • 34:53 - 34:54
    ک ش: بله، بنظرم
  • 34:54 - 34:57
    یکی از نگرانی‌های بسیاری از فعالان
  • 34:57 - 35:00
    این است که انرژی پشت
    جنبش«جان سیاه‌پوستان مهم است»
  • 35:00 - 35:01
    باید همچنان بالا بماند
  • 35:01 - 35:03
    تا تغییر ضدنژادپرستی بدرستی انجام شود.
  • 35:03 - 35:06
    فکر می‌کنم این مسئله درباره
    چبزی که شما گفتید هم صدق می‌کند.
  • 35:07 - 35:10
    مشتاقم نظر شما را هم در این مورد بدانم
  • 35:10 - 35:12
    که کی این اعتراضات کمرنگ‌تر می‌شوند
  • 35:12 - 35:16
    و کی کمپین‌های خیریه مردم
    در پس‌زمینه این اتفاقات محو می‌شوند،
  • 35:16 - 35:19
    چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که این گفتگو
  • 35:19 - 35:20
    درباره ضدنژادپرستی، مرکز توجه می‌ماند؟
  • 35:23 - 35:24
    ا ایکس ک: حتماً.
  • 35:26 - 35:27
    در کتاب «چگونه ضدنژادپرستی باشیم،»
  • 35:28 - 35:30
    در یکی از فصل‌های پایانی کتاب،
  • 35:30 - 35:33
    فصلی با نام «شکست» وجود دارد.
  • 35:33 - 35:37
    که در آن من درباره حس حمایت توضیح داده‌ام،
  • 35:37 - 35:44
    و این یعنی مردم درباره اتفاقاتی
    که رخ می‌دهند حس بدی دارند،
  • 35:44 - 35:45
    اتفاقاتی مانند ماجرای جورج فلوید
  • 35:45 - 35:50
    یا ماجرای قتل احمد آربری
    و یا قتل برونا تیلور.
  • 35:50 - 35:56
    آنها راجع به این کشور
    و رویه‌ای که پیش گرفته، حس بدی دارند.
  • 35:56 - 36:00
    و برای بهتر شدن حالشان
  • 36:00 - 36:03
    به تظاهرات دست می‌زنند.
  • 36:03 - 36:06
    روشی که برای بهتر شدن حالشان بکار می‌برند
  • 36:06 - 36:09
    وقف کردن برای سازمان‌های خاص است.
  • 36:09 - 36:11
    روشی که برای بهتر شدن حالشان بکار می‌برند
  • 36:11 - 36:13
    مطالعه یک کتاب است.
  • 36:13 - 36:18
    و اگر این کاری باشد
    که بیشتر آمریکایی‌ها مشغول آن هستند،
  • 36:19 - 36:21
    پس زمانیکه حالشان بهتر شود،
  • 36:21 - 36:26
    به عبارت دیگر زمانیکه شخصی
    حس بهتری پیدا می‌کند که ناشی از مشارکت
  • 36:26 - 36:30
    در کلوب‌های کتاب یا تظاهرات
  • 36:30 - 36:33
    یا کمپبن‌های خیریه است،
  • 36:33 - 36:37
    هیچ چیز تغییر نخواهد کرد،
    جز احساسات خودشان.
  • 36:37 - 36:40
    بنابراین ما باید احساسات خود را
    پشت سر بگذاریم.
  • 36:40 - 36:44
    و این به آن معنی نیست که مردم
    نباید حس بدی داشته باشند،
  • 36:44 - 36:47
    بلکه یعنی ما باید
    از احساساتمان استفاده کنیم،
  • 36:47 - 36:52
    و از اینکه چه حس وحشتناکی
    درباره این وقایع داریم،
  • 36:52 - 36:56
    تا در جایگاه مناسب و بصورت عملی
  • 36:56 - 37:00
    سیاست‌ها و قدرت ضدنژادپرستی را بکار ببریم.
  • 37:00 - 37:03
    به عبارت دیگر،
    احساسات ما باید محرک ما باشند.
  • 37:03 - 37:05
    نباید پایان همه چیز باشند.
  • 37:05 - 37:08
    این نباید به معنای بهتر شدن ما باشد.
  • 37:08 - 37:11
    باید به معنی تحول کشور باشد،
  • 37:11 - 37:15
    و ما باید به تغییر این کشور امیدوار باشیم،
  • 37:15 - 37:17
    چون اگر نباشیم،
  • 37:17 - 37:20
    زمانیکه بعد از همه این اتفاقات
    مردم حس بهتری پیدا کردند؛
  • 37:20 - 37:26
    دوباره به همان شرایط قبل برمی‌گردیم
    و با یک ویدیوی دیگر شوکه می‌شویم،
  • 37:26 - 37:27
    و حس بدی پیدا می‌کنیم،
  • 37:27 - 37:29
    و این زنجیره همچنان ادامه پیدا می‌کند.
  • 37:32 - 37:34
    و پ ر: بنظرم وقتی ما به این فکر می‌کنیم
  • 37:34 - 37:36
    که چه تغییراتی را می‌توانیم ایجاد کنیم
  • 37:36 - 37:39
    و چگونه می‌توانیم باعث
    عملکرد بهتر این سیستم شویم،
  • 37:39 - 37:40
    و باعث عملکرد بهتر دولتمان شویم،
  • 37:40 - 37:43
    و باعث عملکرد بهتر پلیس شویم،
  • 37:43 - 37:46
    آیا الگوهایی در کشورهای دیگر وجود دارند
  • 37:46 - 37:50
    جایی که مشخصاً ایالات متحده
    پیشینه واقعاً منحصربفردی
  • 37:50 - 37:53
    از نظر طرز تفکر نژادی و ستمگری داشته باشد.
  • 37:53 - 37:57
    اما زمانیکه به ملل
    و فرهنگ‌های دیگر نگاه می‌کنیم،
  • 37:57 - 37:59
    آیا مدل‌هایی وجود دارند
    که به عنوان الگو در نظر بگیریم
  • 37:59 - 38:02
    و بتوانیم به طور بالقوه
    در اینجا بکار ببریم؟
  • 38:06 - 38:07
    ا ایکس ک: الگوهای زیادی هستند.
  • 38:09 - 38:13
    کشورهایی وجود دارند که در آنها
    افسران پلیس مسلح نیستند.
  • 38:15 - 38:17
    کشورهایی هستند
  • 38:17 - 38:23
    که در مقایسه با ایالات متحده
    جمعیت بیشتری دارند
  • 38:23 - 38:25
    اما زندانی‌های کمتری دارند.
  • 38:25 - 38:27
    کشورهایی هستند
  • 38:27 - 38:30
    که با جرائم خشن مبارزه می‌کنند
  • 38:30 - 38:33
    نه توسط پلیس‌ها و زندانی‌های بیشتر
  • 38:33 - 38:36
    بلکه با فراهم کردن
    موقعیت‌ها و مشاغل بیشتر،
  • 38:36 - 38:39
    زیرا آنها می‌دانند و آگاهند که جوامعی
  • 38:39 - 38:42
    که بیشترین آمار جرائم خشن را دارند
  • 38:42 - 38:46
    آمار فقر در آنها بالا می‌رود
  • 38:46 - 38:48
    و همچنین آمار بیکاری بلندمدت.
  • 38:49 - 38:51
    اینطور فکر می‌کنم--
  • 38:51 - 38:52
    و بعد مشخصاً
  • 38:52 - 38:59
    کشورهای دیگر شبکه‌های امنیت اجتماعی
    قابل توجهی را برای مردم فراهم می‌کنند
  • 38:59 - 39:03
    بطوری که مردم بخاطر فقر
    به جرم و جنایت دست نمی‌زنند،
  • 39:03 - 39:06
    و همچنین از فرط ناامیدی
    مرتکب جنایت نمی‌شوند.
  • 39:07 - 39:12
    بنابراین فکر می‌کنم
    که برای ما خیلی مهم است
  • 39:12 - 39:14
    که قبل از هرچیز و مهمتر از همه
  • 39:14 - 39:17
    به این فکر کنیم که اگر مشکل از مردم نیست،
  • 39:18 - 39:22
    پس چطور می‌توانیم خشونت پلیس را کاهش دهیم؟
  • 39:22 - 39:27
    چگونه می‌توان به دنبال کاهش
    نابرابری‌های نژادی در رابطه با سلامت بود؟
  • 39:27 - 39:31
    چه سیاست‌هایی را می‌توانیم تغییر دهیم؟
    چه سیاست‌هایی جواب می‌دهند؟
  • 39:31 - 39:34
    این‌ها سؤالاتی هستند که باید بپرسیم.
  • 39:34 - 39:37
    چون هیچوقت بطور جدی
    مشکل از مردم نبوده است.
  • 39:40 - 39:42
    ک ش: در نوشته شما در مجله «آتلانتیک»
  • 39:42 - 39:45
    با نام « چه کسی باید در آمریکا بترسد،»
    شما اینگونه نوشتید،
  • 39:45 - 39:48
    «اینکه من چه چیزی هستم،
    یک مرد سیاه‌پوست، نباید مهم باشد.
  • 39:48 - 39:49
    اینکه چه کسی هستم مهم است.»
  • 39:49 - 39:52
    و بنظرم منظور شما این است،
  • 39:52 - 39:55
    که در جاهای دیگر ممکن است
    بیشتر امکان داشته باشد،
  • 39:55 - 39:57
    و مشتاقم بدانم وقتی شما
  • 39:57 - 40:01
    کشوری را تصور می‌کنید که
    در آن ابتدا به هویت شما توجه می‌شود،
  • 40:01 - 40:02
    این کشور چگونه است؟
  • 40:04 - 40:08
    ا ایکس ک: خب، برای من
    به عنوان یک آمریکایی سیاه‌پوست
  • 40:08 - 40:12
    اینگونه است که مردم فکر نمی‌کنند
    که من خطرناک هستم
  • 40:12 - 40:17
    و به تبع آن وجود من خطرناک نیست.
  • 40:18 - 40:24
    این کار به من اجازه می‌دهد
    که در این کشور قدم بزنم
  • 40:24 - 40:27
    و مطمئن باشم که مردم از من واهمه ندارند
  • 40:27 - 40:29
    بخاطر رنگ پوستم.
  • 40:29 - 40:31
    به من اجازه می‌دهد که باور کنم،
  • 40:31 - 40:35
    من آن شغل را بدست نیاوردم
    چون طی مصاحبه به اندازه کافی خوب نبودم،
  • 40:35 - 40:37
    نه بخاطر رنگ پوستم.
  • 40:37 - 40:39
    به من اجازه می‌دهد--
  • 40:39 - 40:42
    کشوری که در آن برابری نژادی وجود دارد،
  • 40:42 - 40:44
    کشوری که در آن عدالت نژادی وجود دارد،
  • 40:44 - 40:49
    کشوری که در آن فرصت‌های برابر وجود دارد،
  • 40:49 - 40:54
    کشوری که در آن فرهنگ
    آمریکایی آفریقایی و بومی آمریکایی
  • 40:54 - 40:59
    و فرهنگ مکزیکی آمریکایی
  • 40:59 - 41:03
    و فرهنگ کره‌ای آمریکایی ارزش یکسانی دارند،
  • 41:03 - 41:08
    و از کسی خواسته نمی‌شود که با فرهنگ
    آمریکایی‌های سفیدپوست وفق یابد.
  • 41:08 - 41:13
    چیزی به اسم پوشش استاندارد
    وجود ندارد.
  • 41:13 - 41:17
    چنین چیزی وجود ندارد که شما باید
    طور خاصی انگلیسی صحبت کنید
  • 41:17 - 41:18
    تا آمریکایی محسوب شوید.
  • 41:18 - 41:24
    و ما برابری و عدالت را برای همه نداریم
  • 41:24 - 41:28
    اما تقریباً روشی پیدا کرده‌ایم
  • 41:28 - 41:31
    که از طریق آن ارزش تفاوت‌ها را بدانیم،
  • 41:31 - 41:37
    همه تفاوت‌های قومی و فرهنگی
  • 41:37 - 41:39
    موجود در ایالات متحده را قدر بدانیم.
  • 41:39 - 41:43
    از این طریق این کشور ایده‌آل می‌شود،
  • 41:43 - 41:46
    که به این ترتیب ما یک کشور واقعی می‌شویم
  • 41:46 - 41:50
    جایی که می‌توانیم
    به سرتاسر این کشور سفر کنیم
  • 41:50 - 41:53
    و با فرهنگ همه کشورهای دنیا آشنا شویم
  • 41:53 - 41:55
    و به آن فرهنگ‌ها احترام بگذاریم
  • 41:55 - 41:57
    وحتی فرهنگمان را درک کنیم
  • 41:57 - 42:01
    بواسطه رفتار دیگران.
  • 42:01 - 42:05
    در میان این همه رنج،
    زیبایی زیادی وجود دارد
  • 42:05 - 42:07
    و می‌خواهم جدا کردن
  • 42:07 - 42:11
    و حذف کردن
  • 42:11 - 42:14
    همه آن سیاست‌های نژادپرستانه را انجام دهم
  • 42:14 - 42:15
    تا مردم بتوانند آرامش داشته باشند
  • 42:15 - 42:17
    و بتوانیم زیبایی واقعی را مشاهده کنیم
  • 42:20 - 42:23
    و پ ر: ابرام وقتی به این لحظه فکر می‌کنی،
  • 42:23 - 42:26
    بنظرت در چه جایی این طیف پیشرفت
  • 42:26 - 42:28
    برای دستیابی به
    زیبایی واقعی اتفاق می‌افتد؟
  • 42:30 - 42:32
    ا ایکس ک: خب، به نظر من،
  • 42:32 - 42:37
    من همیشه در تظاهرات‌ها
    پیشرفت و مقاومت را می‌بینم
  • 42:37 - 42:43
    و می‌دانم به علت اینکه مردم
    از میادین شهر
  • 42:43 - 42:45
    و تالارهای شهر
  • 42:45 - 42:50
    فریاد تغییرات پیشرونده و ساختاری را
    سر می‌دهند، پس تغییر همینجاست،
  • 42:50 - 42:52
    اما مردم فریاد سر می‌دهند
  • 42:52 - 42:55
    و در شهرهای کوچک و بزرگ فریاد سر می‌دهند،
  • 42:55 - 42:58
    و از شهرهایی که درباره آنها می‌دانیم
  • 42:58 - 43:01
    و شهرهایی که باید درباره‌شان
    بدانیم فریاد سر می‌دهند.
  • 43:01 - 43:03
    مردم فریاد تغییر سر می‌دهند،
    و دیگر طاقت ندارند.
  • 43:03 - 43:06
    ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم
  • 43:06 - 43:08
    که در آن با همه‌گیری ویروسی روبرو هستیم،
  • 43:08 - 43:12
    و یک همه‌گیری نژادی
    در بطن این همه‌گیری ویروسی هست
  • 43:12 - 43:16
    که در آن رنگین‌پوستان بطور نابرابری
    آلوده شده و می‌میرند،
  • 43:16 - 43:18
    حتی یک همه‌گیری اقتصادی
  • 43:18 - 43:24
    که در آن بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی
    شغلشان را از دست داده‌اند،
  • 43:24 - 43:28
    و مطمئناً این همه‌گیری خشونت پلیس،
  • 43:28 - 43:30
    و تظاهرات مردم علیه این خشونت
  • 43:30 - 43:34
    فقط برای تحمل خشونت پلیس در تظاهرات.
  • 43:34 - 43:37
    منظورم این است که مردم می‌دانند
    در اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد،
  • 43:37 - 43:40
    و مشکلی هست که قابل حل شدن می‌باشد.
  • 43:40 - 43:43
    آمریکایی وجود دارد که قابل ساختن است،
  • 43:43 - 43:44
    و مردم برای این فریاد سر می‌دهند،
  • 43:44 - 43:46
    و این همیشه شروع ماجراست.
  • 43:46 - 43:49
    شروعی که ما در حال تجربه کردن آن هستیم.
  • 43:52 - 43:54
    ک ش: بنظرم سؤال بعدی بیننده‌ها
  • 43:54 - 43:56
    به همین موضوع اشاره دارد، که می‌پرسد
  • 43:56 - 43:58
    « در حال حاضر چه امیدی وجود دارد؟»
  • 44:01 - 44:07
    ا ایکس ک: قطعاً مقاومت در برابر نژادپرستی
    همیشه به من امید داده است،
  • 44:07 - 44:10
    و حتی اگر، بگوییم
  • 44:10 - 44:14
    شش ماه پیش ما در شرایطی نبودیم
    که در آن تقریباً هر شب
  • 44:14 - 44:17
    مردم سراسر کشور
    علیه نژادپرستی تظاهرات می‌کردند،
  • 44:17 - 44:20
    با این وجود من به تاریخ نگاهی می‌اندازم
  • 44:20 - 44:22
    در مواقعی که مردم مقاومت می‌کردند.
  • 44:22 - 44:26
    و مقاومت همیشه به من امید می‌دهد،
  • 44:26 - 44:29
    چون مقاومت همیشه مقاومت است،
  • 44:29 - 44:31
    و البته پر از آشوب،
  • 44:31 - 44:34
    اما معمولاً نتیجه خوبی به دنبال دارد.
  • 44:34 - 44:38
    اما من از نظر فلسفی هم امیدوارم،
  • 44:38 - 44:42
    چون معتقدم که برای ایجاد تغییر،
  • 44:42 - 44:43
    باید اول به آن باور داشته باشیم.
  • 44:44 - 44:47
    امکان ندارد شخصی که
    خواهان تغییر است، بدبین باشد.
  • 44:47 - 44:49
    غیرممکن است.
  • 44:49 - 44:52
    بنابراین می‌دانم که باید
    به تغییر ایمان داشته باشم
  • 44:52 - 44:54
    تا بتوانم آن را ایجاد کنم.
  • 44:58 - 45:01
    و پ ر: در اینجا یک سؤاال دیگر هست
  • 45:01 - 45:03
    که به مواردی اشاره دارد
    که قبلاً در مورد آنها صحبت کردید
  • 45:04 - 45:06
    در رابطه با تغییر ساختاری
    که باید ایجاد کنیم.
  • 45:06 - 45:10
    پرسش مریم موهیت: « آیا برای
    اجرایی کردن سیاست‌های تحولی،
  • 45:10 - 45:13
    مهمترین کار این است که
    به افراد مناسب رأی بدهیم
  • 45:13 - 45:17
    تا در حد توانشان
    این تغییرات را عملی کنند؟»
  • 45:20 - 45:22
    ا ایکس ک: این بخشی از تغییر است.
  • 45:22 - 45:29
    بشدت معتقدم باید افرادی را انتخاب کنیم
  • 45:29 - 45:33
    افرادی از بچه‌های مدرسه‌ای گرفته
    تا رییس جمهور ایالات متحده،
  • 45:34 - 45:35
    افرادی که متعهد باشند
  • 45:35 - 45:39
    متعهد به اجرای سیاست‌های نژادپرستی
  • 45:39 - 45:42
    که به عدالت و برابری منجر می‌شود،
  • 45:42 - 45:48
    و فکر می‌کنم این مسئله بسیار مهم است،
  • 45:48 - 45:51
    اما فکر نمی‌کنم
  • 45:51 - 45:56
    که ما باید فقط روی این مسئله تمرکز کنیم
  • 45:56 - 45:58
    یا اینکه تنها کاریست که باید انجام دهیم.
  • 45:58 - 46:02
    و سازمان‌هایی وجود دارند،
  • 46:02 - 46:04
    و نقاطی وجود دارند
  • 46:04 - 46:06
    که نیاز به تغییر دارند،
  • 46:06 - 46:08
    که تا حد قابل توجهی
  • 46:08 - 46:13
    خارج از محدوده دید سیاست گذارانی هستند
  • 46:13 - 46:14
    که به صورت رسمی انتخاب شده‌اند.
  • 46:14 - 46:19
    مدیر و مدیرعامل و رؤسای جمهوری وجود دارند
  • 46:19 - 46:22
    که قادرند سیاست‌ها را تغییر دهند
  • 46:22 - 46:25
    در محدوده فعالیت و سازمان‌های خودشان،
  • 46:25 - 46:27
    و ما می‌توانیم روی آنها متمرکز شویم.
  • 46:27 - 46:30
    آخرین صحبت من در مورد انتخابات این است،
  • 46:30 - 46:34
    من اوائل امسال مطالبی
    برای مجله «آتلانتیک» نوشتم
  • 46:34 - 46:39
    با این هدف که نظر آمریکایی‌ها را
  • 46:39 - 46:41
    به « رأی‌دهنده سرنوشت‌ساز دیگر» جلب کنم،
  • 46:41 - 46:46
    و نه رأی‌دهنده‌ معمولی که رأی او از یک
    جمهوری‌خواه به یک دموکرات تغییر می‌کند
  • 46:46 - 46:49
    که پیر‌تر و سفیدپوست است.
  • 46:49 - 46:54
    من در مورد افرادی صحبت می‌کنم که
    نظرشان از رأی به دموکرات‌ها
  • 46:54 - 46:56
    به رأی ندادن، تغییر می‌کند.
  • 46:56 - 46:59
    و این افراد به طور معمول جوان‌تر هستند
  • 46:59 - 47:01
    و به طور معمول رنگین‌پوست هستند،
  • 47:01 - 47:03
    آنها به ویژه جوانان رنگین‌پوست هستند،
  • 47:03 - 47:07
    مخصوصاً جوانان سیاه‌پوست و آمریکایی لاتین.
  • 47:07 - 47:10
    و ما این افراد را می‌بینیم،
  • 47:10 - 47:13
    این رأی‌دهندگان جوان سیاه‌پوست و لاتین
  • 47:13 - 47:18
    که باید تصمیم بگیرند که یا به عنوان
    رأی دهندگان سرنوشت‌ساز رأی بدهند
  • 47:18 - 47:21
    همانطوری که ما می‌بینیم
  • 47:21 - 47:25
    باید برای رأی دادن تصمیم بگیرند
  • 47:25 - 47:27
    در انتخابات به ترامپ رأی دهند یا بایدن.
  • 47:27 - 47:30
    برای در نظر گرفتن هر دوی آنها
    به عنوان رأی دهنده سرنوشت‌ساز
  • 47:30 - 47:36
    باید به آنها با این دید نگاه کنند
    که ما باید هردوی آنها را متقاعد کنیم.
  • 47:36 - 47:37
    آنها سیاست گاوی نیستند.
  • 47:37 - 47:39
    ما نمی‌خواهیم آنها را از بین ببریم.
  • 47:40 - 47:42
    ما باید آنها را ترغیب و متقاعد کنیم،
  • 47:42 - 47:45
    و سپس برای دیگر رأی‌دهندگان سرنوشت‌ساز
  • 47:45 - 47:48
    باید رأی دادن را برایشان تسهیل کنیم،
  • 47:48 - 47:52
    و معمولاً برای این جوانان رنگین‌پوست،
    رأی دادن سخت‌ترین کار است
  • 47:52 - 47:54
    به دلیل سیاست‌های سرکوب رأی دهندگان.
  • 47:58 - 47:59
    ک ش: ممنونم ابرام.
  • 47:59 - 48:02
    ما می‌خواهیم به یک جمع‌بندی
    از این مصاحبه برسیم،
  • 48:02 - 48:04
    اما می‌خواهم از شما بپرسم
  • 48:04 - 48:06
    که مطالبی را بخوانید
  • 48:06 - 48:08
    که اخیراً در اینستاگرام نوشتید.
  • 48:08 - 48:10
    شما این عنوان زیبا را نوشتید
  • 48:10 - 48:12
    زیر عکس دخترتان،
  • 48:12 - 48:15
    و مشتاقم بدانم که آیا مایلید
    آن را با ما به اشتراک بگذارید
  • 48:15 - 48:19
    و به طور خلاصه بگویید چگونه می‌توانیم
    این دیدگاه‌ها را وارد زندگی خود کنیم.
  • 48:21 - 48:23
    ا ایکس ک: بله حتما،
  • 48:23 - 48:27
    من عکس دختر چهار ساله‌ام،
    ایمانی، را پست گذاشتم،
  • 48:27 - 48:29
    و در قسمت عنوان نوشتم،
  • 48:29 - 48:34
    « عاشقم، و بخاطر این عشق، مقاومت می‌کنم.
  • 48:34 - 48:36
    نظریه‌های زیادی وجود دارند
  • 48:36 - 48:39
    درباره اینکه منشأ این
    تظاهرات رو به رشد علیه نژادپرستی
  • 48:39 - 48:42
    در بخش عمومی و خصوصی از کجاست.
  • 48:42 - 48:45
    بگذارید من نظریه دیگری بگویم: عشق.
  • 48:45 - 48:46
    ما عاشق هستیم.
  • 48:46 - 48:48
    ما می‌دانیم جان عزیزانمان،
  • 48:48 - 48:50
    مخصوصاً عزیزان سیاه‌پوستمان،
  • 48:50 - 48:52
    در خطر است.
  • 48:52 - 48:54
    در اثر خشونت و نژادپرستی.
  • 48:54 - 48:58
    مردم همیشه می‌پرسند که
    من از کجا انرژی می‌گیرم.
  • 48:58 - 49:00
    پاسخ من این است: عشق،
  • 49:00 - 49:02
    عشق این دختر کوچک،
  • 49:02 - 49:05
    عشق همه اشخاص کوچک و بزرگ
  • 49:05 - 49:07
    که می‌خواهم زندگی کنند
  • 49:08 - 49:10
    در کمال انسانیت،
  • 49:10 - 49:12
    نه اینکه توسط سیاست‌های
    نژادپرستانه منع شود،
  • 49:12 - 49:15
    نه توسط ایده‌های نژادپرستانه تحقیر شود،
  • 49:15 - 49:17
    و نه توسط خشونت نژادپرستانه ترسانده شوند.
  • 49:17 - 49:20
    بیایید ضد نژادپرستی باشیم.
  • 49:20 - 49:22
    بیایید از جان مردم دفاع کنیم.
  • 49:22 - 49:26
    بیایید از حقوق بشر دفاع کنیم
    تا به درستی زندگی کنیم،
  • 49:26 - 49:28
    چون عاشق هستیم.»
  • 49:29 - 49:33
    می‌دانی کلوئی، فقط می‌خواستم
    به نوعی تأکید کنم
  • 49:33 - 49:36
    که در بطن ضدنژادپرست بودن
  • 49:36 - 49:38
    عشق وجود دارد،
  • 49:38 - 49:40
    عشق به وطن،
  • 49:40 - 49:43
    عشق به بشریت،
  • 49:43 - 49:47
    عشق به فامیل، خانواده و دوستان،
  • 49:47 - 49:50
    و مطمئناً عشق به خودمان.
  • 49:50 - 49:54
    من عشق را فعل در نظر می‌گیرم.
  • 49:54 - 49:57
    عشق را اینطور درنظر می‌گیرم،
  • 49:57 - 49:59
    که در حال کمک به دیگران و خودم هستم،
  • 49:59 - 50:04
    تا دائماً به نسخه بهتری از خودم تبدیل شوم
  • 50:04 - 50:08
    و آنها هم به نسخه بهتری
    از خودشان تبدیل شوند.
  • 50:08 - 50:11
    و برای عشق به وطن و بشریت
  • 50:11 - 50:14
    باید بطور سازنده‌ای انسانیت را ترویج دهیم
  • 50:14 - 50:15
    تا نسخه بهتری از خودمان شویم،
  • 50:15 - 50:18
    و راه دیگری برای بهتر شدن وجود ندارد،
  • 50:18 - 50:21
    راه دیگری برای ایجاد بشریت وجود ندارد،
  • 50:21 - 50:24
    وقتیکه ما هنوز اسیر نژادپرستی هستیم.
  • 50:26 - 50:29
    و پ ر: خیلی زیباست.
  • 50:29 - 50:31
    ممنون بابت چیزهایی که به اشتراک گذاشتید.
  • 50:31 - 50:35
    بنظرم کاملاً شفافسازی کردید
    که کار آسانی نیست. درست است؟
  • 50:35 - 50:38
    هیچگونه گزینه موقتی وجود ندارد
  • 50:38 - 50:42
    که کار ما را راه بیندازد،
    این کار به تلاش همگانی نیاز دارد،
  • 50:42 - 50:46
    و واقعاً ممنونم بابت همه صداقت
  • 50:46 - 50:48
    و توجهی که امروز
    در رابطه با این موضوع داشتید.
  • 50:50 - 50:52
    ا ایکس ک: خواهش می‌کنم.
  • 50:52 - 50:54
    خیلی ممنون که این گفتگو را
    با من انجام دادید.
  • 50:56 - 50:57
    ک ش: خیلی ممنونم ابرام.
  • 50:57 - 51:00
    واقعاً از شما متشکریم که به ما ملحق شدید.
  • 51:00 - 51:01
    ا ایکس ک: متشکرم.
Title:
تفاوت بین «نژادپرست نبودن» و ضد نژادپرستی بودن
Speaker:
ابرام ایکس کندی
Description:

نویسنده و مورخ، ابرام ایکس کندی معتقد است که چیزی به اسم «غیرنژادپرست» وجود ندارد. او طی این گفتگوی مهم مفهوم متغیر ضد نژادپرستی را شرح می‌دهد و به ما کمک کند تا به راحتی تعصبات موجود در سیاست‌های عمومی، محیط‌های کاری و اعتقادات شخصی خود را تشخیص دهیم، و مسئولیت این تعصبات را بپذیریم و از آنها پرهیز کنیم. خواهید آموخت که چگونه می‌توانید به طور فعال از این آگاهی برای ریشه کن کردن بی عدالتی و نابرابری استفاده کرده و آن را با عشق جایگزین کنید. (این مصاحبه مجازی به میزبانی متصدی امور فعلی TED، ویتنی پنینگتون راجرز و متصدی توسعه بلندگو، کلوئی شاشا، و در تاریخ ژوئن ۲۰۲۰ ضبط شده است.)

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
51:14

Persian subtitles

Revisions