Return to Video

Så ska vi stoppa klimatförändringarna

  • 0:00 - 0:02
    [Världsmedborgare]
  • 0:02 - 0:05
    [En massiv global kris väntar]
  • 0:05 - 0:08
    [Här följer ett meddelande från...]
  • 0:08 - 0:11
    [FNs generalsekreterare António Guterres]
  • 0:11 - 0:15
    Klimatkrisen är
    vår tids allra största problem.
  • 0:15 - 0:18
    Vi tävlar mot tiden
    och vi håller på att förlora.
  • 0:18 - 0:22
    Otåligheten växer,
    främst hos de unga,
  • 0:22 - 0:24
    över global passivitet.
  • 0:24 - 0:26
    Vi behöver
    höjd ambitionsnivå hos alla:
  • 0:26 - 0:30
    regeringar, städer, företag,
    investerare och privatpersoner.
  • 0:30 - 0:34
    Jag är glad att ni lanserar
    TED Countdown.
  • 0:34 - 0:37
    Ert inflytande och era idéer
    kan öka möjligheten att nå
  • 0:37 - 0:39
    en koldioxidneutral värld år 2050.
  • 0:40 - 0:44
    Endast så kan vi hindra
    de värsta följderna av uppvärmningen.
  • 0:44 - 0:47
    Vi har verktygen, kunskapen
    och resurserna.
  • 0:48 - 0:49
    Låt oss kämpa
  • 0:50 - 0:52
    med politisk vilja och energi.
  • 0:52 - 0:56
    Att göra något annat
    vore ett svek mot mänskligheten
  • 0:56 - 0:58
    och kommande generationer.
  • 0:58 - 0:59
    Tack.
  • 0:59 - 1:01
    Speaker: Låt oss välkomna
  • 1:01 - 1:03
    en av arkitekterna
    bakom Parisavtalet
  • 1:03 - 1:05
    Christiana Figueres
  • 1:05 - 1:07
    och ledaren för TED,
    Chris Anderson.
  • 1:07 - 1:10
    (Applåder)
  • 1:15 - 1:17
    Chris Anderson:
    Välkomna, välkomna.
  • 1:18 - 1:21
    Något märkvärdigt händer
    den kommande timmen.
  • 1:22 - 1:24
    Världens enskilt största utmaning
  • 1:25 - 1:27
    som ser ut så här ...
  • 1:29 - 1:31
    ska mötas av
  • 1:31 - 1:34
    några av världens skarpaste hjärnor
  • 1:34 - 1:35
    och modigaste själar
  • 1:35 - 1:38
    och det verkar vara ni.
  • 1:38 - 1:42
    Vår fantastiska publik i New York
    och i resten av världen.
  • 1:42 - 1:45
    Christiana, här är de
    som vi ska umgås med idag.
  • 1:45 - 1:47
    Christiana Figueres:
    Så är det. Absolut.
  • 1:47 - 1:49
    Det är så bra att
    alla är samlade
  • 1:49 - 1:53
    för initiativet som vi lanserar
  • 1:53 - 1:56
    kräver att alla är med.
  • 1:56 - 1:58
    Och här är det.
  • 1:59 - 2:00
    Countdown.
  • 2:00 - 2:04
    Countdown är ett globalt initiativ
    som ska minska växthusgaserna.
  • 2:04 - 2:07
    Vi söker modiga lösningar
    inom fem områden
  • 2:07 - 2:09
    och tänker på vad vi kan uppnå
  • 2:09 - 2:14
    om vi tänker utanför boxen
    och arbetar tillsammans.
  • 2:14 - 2:18
    Från och med idag kan du
    gå in på countdown.ted.com
  • 2:18 - 2:21
    och registrera dig
    och gå med i Countdown.
  • 2:21 - 2:23
    I början av år 2020
  • 2:23 - 2:25
    visar vi planer på
    hur du kan kontakta andra
  • 2:25 - 2:28
    på ditt arbete, din skola eller i din stad
  • 2:28 - 2:30
    och få dem att engagera sig.
  • 2:30 - 2:32
    Det hela leder till globala möten
  • 2:32 - 2:35
    den 10 oktober 2020.
  • 2:35 - 2:38
    Alla i hela världen är välkomna att delta.
  • 2:38 - 2:39
    Det är därför,
  • 2:39 - 2:43
    även om jag varit med
    i många projekt genom åren,
  • 2:43 - 2:45
    är jag verkligen är taggad inför detta.
  • 2:45 - 2:49
    För Countdown är
    en inbjudan till alla, alla
  • 2:49 - 2:52
    att dra sitt strå till stacken
    för att rädda planeten
  • 2:52 - 2:55
    och skapa en spännande framtid.
  • 2:55 - 2:58
    Politiker och invånare,
  • 2:58 - 3:00
    VD:ar och deras kunder,
  • 3:00 - 3:03
    deras anställda
    och deras investerare,
  • 3:03 - 3:05
    gamla och unga,
  • 3:05 - 3:07
    i norr och söder.
  • 3:07 - 3:09
    (Skratt) Jag såg vad du gjorde.
  • 3:09 - 3:11
    (Skratt)
  • 3:11 - 3:14
    Men vårt mål är inte att klampa in
  • 3:14 - 3:16
    med något nytt som konkurrerar
  • 3:16 - 3:19
    med de fantastiska initiativ
    som redan är i gång.
  • 3:19 - 3:20
    Nej.
  • 3:20 - 3:25
    Vi ska hitta de bästa lösningarna
    som redan är framtagna,
  • 3:25 - 3:28
    och förbättra dem
  • 3:28 - 3:30
    och sedan aktivera dem
  • 3:30 - 3:33
    genom att låta
    dessa olika grupper träffas.
  • 3:33 - 3:35
    Och om detta inträffar
  • 3:35 - 3:38
    tror vi att det finns
    en väg ut från klimatkrisen.
  • 3:38 - 3:40
    Det är detta vi vill förenkla.
  • 3:40 - 3:42
    Men nu, Chris, en fråga:
  • 3:43 - 3:47
    Varför vill du och TED delta
  • 3:47 - 3:50
    och faktiskt påverka klimatagendan,
  • 3:50 - 3:53
    när jag trodde att ni bara
    ville sprida tankar?
  • 3:53 - 3:57
    Jo, just det, det har varit
    vårt fokus de senaste 15 åren:
  • 3:58 - 3:59
    Tankar som bör spridas.
  • 4:00 - 4:01
    Men förra sommaren
  • 4:01 - 4:04
    insåg vi att allvaret i några frågor,
  • 4:04 - 4:06
    och då speciellt klimatet,
  • 4:06 - 4:09
    krävde att vi gjorde mer
    än att sprida tankar,
  • 4:09 - 4:12
    att vi faktiskt försökte åstadkomma något.
  • 4:13 - 4:16
    Nu är vi ju bara
    en relativt liten organisation ...
  • 4:16 - 4:20
    som tappar all trovärdighet
    om vi inte får med människor.
  • 4:20 - 4:23
    Men det häftiga är
    att det har redan hänt.
  • 4:23 - 4:28
    Alla vi pratat med är ivriga
    och vill vara med.
  • 4:28 - 4:32
    Och ett avgörande händelse
    var ju när du anslöt, Christiana.
  • 4:32 - 4:37
    Jag menar, du hade en nyckelroll
    när Parisavtalet togs fram.
  • 4:37 - 4:40
    Världen häpnade över
    den samsyn ni uppnådde där.
  • 4:40 - 4:43
    Hur lyckades ni skapa
    en sådan samsyn?
  • 4:43 - 4:48
    Det var att verkligen utmana
    och att förändra antaganden
  • 4:48 - 4:53
    om vad som är möjligt
    om vi är överens om målen
  • 4:53 - 4:57
    och sedan gemensamt
    arbetar mot målen för att nå dem.
  • 4:58 - 5:02
    Vårt mantra då var samma som nu:
  • 5:02 - 5:05
    "Omöjligt är inte ett faktum,
  • 5:05 - 5:06
    det är en attityd."
  • 5:07 - 5:08
    Det är faktiskt bara en attityd,
  • 5:08 - 5:11
    och alltså något vi kan ändra.
  • 5:11 - 5:14
    Vi måste verkligen
    hålla hårt i vårt mantra
  • 5:14 - 5:15
    de närmsta månaderna,
  • 5:15 - 5:19
    för den vetenskapliga samsynen
    har faktiskt mörknat.
  • 5:20 - 5:22
    För en snabbrapport från fronten,
  • 5:22 - 5:24
    här kommer chefen
    över de tusentals forskare
  • 5:24 - 5:28
    som utgör IPCC, Dr Hoesung Lee.
  • 5:30 - 5:33
    Vi publicerade nyligen
    tre specialrapporter
  • 5:33 - 5:38
    som visade skador från tidigare
    och framtida uppvärmning.
  • 5:38 - 5:41
    De visar också
    att ett stabiliserat klimat
  • 5:41 - 5:46
    förutsätter en drastisk minskning
    av växthusgaser i närtid.
  • 5:46 - 5:51
    Samhället måste genomgå förändringar
    utan motstycke för att lyckas.
  • 5:51 - 5:55
    Även om vi lyckas begränsa
    uppvärmningen till 1,5 grader
  • 5:55 - 5:58
    får vi se mer extremt väder,
  • 5:58 - 6:00
    höjda havsnivåer
  • 6:00 - 6:03
    och vattenbrist i vissa regioner,
  • 6:03 - 6:06
    och hot mot livsmedelssäkerheten
    och den biologiska mångfalden.
  • 6:06 - 6:11
    Högre temperaturer
    medför mer skador,
  • 6:11 - 6:13
    och hotar liv och försörjningsmöjligheter
  • 6:13 - 6:16
    för miljontals människor
    över hela världen.
  • 6:17 - 6:20
    Vi är stolta att ha en annan
    världsledande forskare här,
  • 6:20 - 6:22
    Johan Rockström.
  • 6:22 - 6:26
    Han var ansvarig för skapandet
    av ramverket för planetens gränser.
  • 6:27 - 6:30
    Johan, hur allvarligt är läget?
  • 6:31 - 6:34
    Förra veckan publicerade
    vi i tidningen Nature
  • 6:34 - 6:37
    en tioårsuppdatering av risken
    att passera brytpunkter,
  • 6:37 - 6:40
    oåterkalleliga brytpunkter
    för vår planet.
  • 6:40 - 6:43
    Vi känner till 15 sådana brytpunkter,
  • 6:43 - 6:45
    till exempel istäckena
    på Grönland och västra Antarktis
  • 6:45 - 6:49
    och permafrosten
    på den sibiriska tundran,
  • 6:49 - 6:51
    och idag har vi observerbara bevis,
  • 6:51 - 6:52
    jag menar, empiriska bevis,
  • 6:52 - 6:56
    att nio av de femton
    sovande jättarna har vaknat.
  • 6:56 - 6:58
    Vi har inte passerat någon brytpunkt,
  • 6:58 - 7:00
    det finns ännu en chans,
  • 7:00 - 7:03
    men vi blir varnade
    att det är hög tid att agera,
  • 7:03 - 7:05
    för när vi når dem,
  • 7:05 - 7:08
    som till exempel i regnskogen i Amazonas,
  • 7:08 - 7:11
    riskerar vi att förlora slaget,
  • 7:11 - 7:15
    då tar planeten över med sin
    självförstärkande uppvärmning.
  • 7:15 - 7:18
    Det är därför detta initiativ
    är så otroligt viktigt.
  • 7:18 - 7:19
    Sätt igång!
  • 7:19 - 7:20
    Klokt sagt.
  • 7:21 - 7:22
    (Applåder)
  • 7:22 - 7:26
    Båda två är väldigt tydliga med
    att planen att minska utsläppen
  • 7:26 - 7:28
    är absolut nödvändig.
  • 7:28 - 7:29
    Hur har det gått?
  • 7:29 - 7:32
    Inte så bra, för trots att vi vet,
  • 7:32 - 7:34
    och trots allt forskarna sagt oss,
  • 7:34 - 7:36
    och trots allt vi gjort,
  • 7:36 - 7:38
    som att anta Parisavtalet,
  • 7:38 - 7:43
    har vi hela tiden ökat växthusgaserna
  • 7:43 - 7:44
    de senaste decennierna,
  • 7:44 - 7:48
    till dagens 55 gigaton
    koldioxidekvivalenter
  • 7:49 - 7:54
    som vi, mänskligheten,
    släpper ut varje år.
  • 7:55 - 7:58
    Och som vi har hört,
    har vi bara en väg,
  • 7:58 - 8:01
    en väg vi måste följa, och det är:
  • 8:01 - 8:04
    Börja minska utsläppen,
  • 8:04 - 8:06
    de ska inte öka, utan minska ...
  • 8:06 - 8:08
    bryt trenden, böj ner kurvan.
  • 8:09 - 8:11
    Minska utsläppen, börja 2020,
  • 8:11 - 8:17
    så att vi har halverat utsläppen år 2030,
  • 8:17 - 8:22
    och sedan fortsätta så att vi når
    netto noll utsläpp år 2050.
  • 8:22 - 8:25
    Det är den enda acceptabla vägen.
  • 8:25 - 8:29
    Hur kan man ens börja hantera
    en så övermäktig uppgift?
  • 8:29 - 8:33
    Tja, vi kan börja med att bryta upp
  • 8:33 - 8:36
    den enkla, men skrämmande utmaningen
  • 8:37 - 8:39
    i dess beståndsdelar,
  • 8:39 - 8:40
    fem huvudområden.
  • 8:42 - 8:47
    Alla dessa fem är faktiskt gigantiska
  • 8:47 - 8:50
    och om vi kan hitta
    övertygande lösningar till var och en,
  • 8:50 - 8:54
    ja då har vi en plan för helheten
  • 8:54 - 8:57
    som matchar problemets storlek.
  • 8:57 - 8:59
    Här kommer de fem.
  • 9:01 - 9:02
    Energin.
  • 9:03 - 9:07
    Hur snabbt kan vi ställa om
    till 100 procent ren energi?
  • 9:08 - 9:09
    Vår fysiska miljö.
  • 9:09 - 9:14
    Hur ska vi konstruera
    alla produkter vi har?
  • 9:15 - 9:16
    Transporterna.
  • 9:16 - 9:22
    Hur förändrar vi transportvägarna -
    för varor och människor?
  • 9:23 - 9:24
    Maten.
  • 9:24 - 9:29
    Hur genomför vi en förändring
    till mer hälsosam mat?
  • 9:30 - 9:31
    Och naturen, så klart.
  • 9:32 - 9:36
    Hur grön kan vi få vår planet?
  • 9:37 - 9:41
    Det är värt att notera
    att svaren på frågorna
  • 9:41 - 9:43
    och åtgärderna vi vill vidta
  • 9:43 - 9:46
    inte bara minskar utsläppen -
  • 9:46 - 9:49
    vilket de faktiskt gör, till noll -
  • 9:49 - 9:52
    utan de visar också vägen till en framtid
  • 9:52 - 9:56
    som är mycket bättre
    och genuint spännande.
  • 9:56 - 10:00
    Så, tänk på häftiga transportsätt,
  • 10:00 - 10:05
    ren luft, hälsosam mat, vackra skogar
  • 10:05 - 10:08
    och hav där livet frodas.
  • 10:08 - 10:11
    Så, tänk på att lösa klimatkrisen
  • 10:11 - 10:16
    handlar inte om att offra sig
    inför en trist framtid,
  • 10:16 - 10:18
    det är precis tvärtom.
  • 10:18 - 10:22
    Det handlar om att tillsammans
    skapa en bättre framtid för alla.
  • 10:23 - 10:26
    Hur ska vi angripa frågorna?
  • 10:26 - 10:27
    (Skratt)
  • 10:27 - 10:31
    Låt oss välja en fråga
    och fundera på den.
  • 10:31 - 10:33
    Hur grön kan vi få vår planet?
  • 10:33 - 10:36
    Det finns ju helt klart
    många svar på den frågan,
  • 10:36 - 10:37
    många förslag.
  • 10:37 - 10:39
    I grunden är frågan:
  • 10:39 - 10:42
    "Hur ökar vi antalet fotosynteser
  • 10:42 - 10:44
    på vår planet?"
  • 10:44 - 10:46
    Fotosyntesen binder kol.
  • 10:46 - 10:51
    Det finns förslag
    om jättestora kelpskogar eller sjögräs,
  • 10:51 - 10:54
    eller andra plantor med djupa rötter
  • 10:54 - 10:57
    som kan binda kol överallt på vår planet.
  • 10:58 - 11:02
    Anta att det lanserades ett förslag
    om återplantering av skog.
  • 11:03 - 11:07
    Ett gigantisk, global återplantering.
  • 11:07 - 11:11
    Då kan inte en organisation,
    oavsett storlek,
  • 11:11 - 11:13
    ta på sig den uppgiften.
  • 11:14 - 11:16
    Lösningen måste vara gemensamma tag,
  • 11:16 - 11:18
    mellan regeringar,
  • 11:18 - 11:19
    företag som kan investera,
  • 11:19 - 11:21
    investerare som har kapital,
  • 11:21 - 11:24
    miljögrupper och filantroper som stöder,
  • 11:24 - 11:29
    och ett stort engagemang
    från medborgare överallt,
  • 11:29 - 11:32
    som förändrar sina trädgårdar,
    sina städer, sina kvarter,
  • 11:32 - 11:33
    som reser tillsammans.
  • 11:33 - 11:37
    Det är då, plötsligt,
    som vi kan drömma stort.
  • 11:38 - 11:40
    Kan vi testa den teorin?
  • 11:40 - 11:43
    Idag har vi glädjen
    att kunna presentera
  • 11:43 - 11:48
    någon som vuxit upp
    i ett trädplanteringsprojekt,
  • 11:48 - 11:51
    förmodligen det mest välkända
    trädplanteringsprojektet.
  • 11:51 - 11:54
    Och hon är dotter
    till Nobelprisvinnaren
  • 11:54 - 11:55
    Wangari Maatha,
  • 11:55 - 11:59
    och hon basar idag över
    Wangari Maathai Foundation.
  • 11:59 - 12:03
    Kan vi kalla in vår kära vän
    Wanjira Mathai?
  • 12:03 - 12:05
    (Applåder)
  • 12:05 - 12:07
    Tack så mycket,
  • 12:08 - 12:09
    Christiana och Chris, för detta.
  • 12:09 - 12:13
    Träden har verkligen varit en del
    av mitt liv så länge jag minns,
  • 12:13 - 12:16
    men vi vet att i flera sekel,
  • 12:16 - 12:21
    har träden skyddat oss mot påverkan
  • 12:21 - 12:22
    från klimatförändringar
  • 12:22 - 12:24
    i väldigt många år.
  • 12:24 - 12:25
    Mamma har under mitt liv
  • 12:25 - 12:28
    genom Green Belt Movement,
    som du nämnde,
  • 12:28 - 12:33
    inspirerat till planteringen av
    50 miljoner träd
  • 12:33 - 12:36
    genom Green Belt Movement.
    En organisation.
  • 12:36 - 12:38
    Men världen behöver
    att vi planterar
  • 12:38 - 12:43
    hundra gångar fler träd
    än vi gjorde då.
  • 12:43 - 12:47
    Och enda sättet att göra det är att
    vi arbetar tillsammans -
  • 12:48 - 12:53
    städer, invånare, regeringar,
    företag, miljöorganisationer -
  • 12:53 - 12:55
    och vi måste lita på
  • 12:55 - 13:00
    den kapacitet var och en oss har
    för att driva igenom en förändring.
  • 13:00 - 13:02
    Och tillsammans är vi starka.
  • 13:02 - 13:06
    Jag hoppas att ni alla vill vara med.
  • 13:06 - 13:07
    (Applåder)
  • 13:07 - 13:09
    Så, tillsammans är vi starka.
  • 13:09 - 13:11
    Jag tror
    att Wanjira slog huvudet på spiken,
  • 13:11 - 13:13
    för det handlar om samarbete
  • 13:13 - 13:17
    mellan ett stort spektrum
    av människor.
  • 13:17 - 13:22
    Lyckligtvis har vi representanter
    från alla grupper här idag.
  • 13:23 - 13:26
    Och vi bjuder in er
    att engagera er mera.
  • 13:26 - 13:30
    Men idag vill vi presentera
    några av dessa människor för er,
  • 13:30 - 13:33
    och låta dem tala
    från sitt perspektiv.
  • 13:33 - 13:36
    Vi vill börja med en politikers röst.
  • 13:37 - 13:40
    Vi är otroligt hedrade
    att idag presentera
  • 13:40 - 13:43
    Bhutans förre premiärminister,
  • 13:43 - 13:46
    och jag vill att ni känner till
    att Bhutan är det enda land
  • 13:46 - 13:50
    som faktiskt absorberar mer kol
    än det släpper ut.
  • 13:50 - 13:53
    Vår goda vän, Tshering Tobgay.
  • 13:53 - 14:00
    (Applåder)
  • 14:02 - 14:08
    Mitt land är typiskt
    för det södra halvklotet,
  • 14:08 - 14:12
    i det att vi har inte orsakat
    klimatkrisen.
  • 14:13 - 14:16
    Vi är lyckligt lottade
  • 14:16 - 14:19
    med gröna skogar
    och forsande floder
  • 14:19 - 14:23
    som gjort det möjligt för Bhutan
    att förbli koldioxidnegativt.
  • 14:24 - 14:29
    Men klimatförändringarna
    hotar ändå våra skogar.
  • 14:30 - 14:32
    Och kan förändra våra floder
  • 14:34 - 14:36
    till livsfaror för vår befolkning,
  • 14:36 - 14:41
    när Himalayas glaciärer smälter
    och kan orsaka översvämningar
  • 14:42 - 14:47
    och på lång sikt tömma våra
    naturliga vattenreservoarer.
  • 14:48 - 14:53
    Så jag är stolt att delta i
  • 14:53 - 14:55
    initiativet Countdown
  • 14:55 - 14:58
    och få arbeta med er alla,
    och med dig, och med dig
  • 14:58 - 15:00
    (Skratt)
  • 15:00 - 15:05
    på ett konstruktivt sätt för att finna
    verkningsfulla lösningar.
  • 15:06 - 15:07
    Tack.
  • 15:07 - 15:09
    (Applåder)
  • 15:09 - 15:10
    Tack.
  • 15:10 - 15:14
    (Applåder)
  • 15:14 - 15:17
    Ekonomi spelar förstås
    en viktig roll,
  • 15:17 - 15:22
    liksom de som styr över världens
    investeringskapital.
  • 15:22 - 15:24
    Jag hade nyligen glädjen att träffa
  • 15:24 - 15:26
    investeringschefen
  • 15:26 - 15:31
    över Japans statliga pensionsfond
    på 1,6 biljoner dollar.
  • 15:31 - 15:33
    Det är faktiskt
    världens största pensionsfond.
  • 15:34 - 15:37
    Han är intresserad av
    att följa med på vår resa
  • 15:37 - 15:39
    och att ta med andra.
  • 15:39 - 15:43
    Så, här någonstans, är Hiro.
  • 15:43 - 15:44
    Hiro Mizuno.
  • 15:44 - 15:46
    Du är i sändning. Välkommen Hiro.
  • 15:47 - 15:49
    (Video) Bra.
  • 15:49 - 15:52
    Tack Chris och Christiana,
    och personalen på TED
  • 15:52 - 15:54
    som arrangerat detta.
  • 15:54 - 15:58
    För mig som är ansvarig för
    världens största pensionsfond
  • 15:58 - 16:04
    och för att säkerställa pensionerna
    för flera generationer
  • 16:04 - 16:07
    är det oerhört viktigt
    att vi hanterar klimatriskerna.
  • 16:08 - 16:10
    Vi analyserade nyligen
    hur vår globala portfölj
  • 16:10 - 16:13
    lever upp till Parisavtalet.
  • 16:13 - 16:14
    Det visade sig
  • 16:14 - 16:18
    att vi följer vägen mot
    tre graders uppvärmning.
  • 16:18 - 16:21
    Långt över målen i Parisavtalet.
  • 16:22 - 16:24
    Vår portfölj är inte bara stor
  • 16:24 - 16:28
    den är också
    bland de mest diversifierade.
  • 16:28 - 16:31
    Det betyder alltså
    att hela världen följer den vägen.
  • 16:31 - 16:34
    Jag har tröttnat på
    den kommentar jag ständigt hör
  • 16:34 - 16:39
    från företagen i vår portfölj,
    från investeringsproffs:
  • 16:39 - 16:40
    "Vi är realistiska."
  • 16:41 - 16:45
    Ursäkta mig, men "realistisk"
    är inte längre en möjlighet.
  • 16:45 - 16:50
    Vi är medvetna om vårt ansvar
    som den största kapitalförvaltaren
  • 16:50 - 16:53
    att inspirera till förändringar
    på kapitalmarknaden.
  • 16:53 - 16:58
    Vi ska aktivt samarbeta med
    alla aktörer på kapitalmarknaden
  • 16:58 - 16:59
    för att åstadkomma något.
  • 17:00 - 17:04
    Jag ser fram emot att delta
    i denna viktiga diskussion med er.
  • 17:04 - 17:06
    Tack.
  • 17:06 - 17:08
    (Applåder)
  • 17:08 - 17:12
    Jag är säker på att ni vet
    att de senaste 12 till 18 månaderna
  • 17:12 - 17:17
    har präglats av något nytt,
    kraftfullt och spännande.
  • 17:17 - 17:20
    Slående röster
    från så många unga människor,
  • 17:20 - 17:23
    miljoner unga människor
    som går ut på våra gator,
  • 17:23 - 17:25
    i ilska, raseri och förtvivlan,
  • 17:25 - 17:27
    och med frågan till oss
    att göra vad som krävs.
  • 17:28 - 17:31
    De har inspirerats
    av Greta Thunberg
  • 17:31 - 17:34
    men också av så många andra
    fantastiska unga människor
  • 17:34 - 17:36
    i nästan varje land i världen.
  • 17:36 - 17:41
    Vi är glada
    att ha fyra unga aktivister
  • 17:41 - 17:43
    med oss idag.
  • 17:43 - 17:46
    (Applåder)
  • 17:46 - 17:48
    (Jubel)
  • 17:48 - 17:55
    (Applåder)
  • 17:56 - 17:58
    Alexandria Villaseñor: Idag, fredag,
  • 17:58 - 18:00
    har jag klimatstrejkat i 52 veckor.
  • 18:00 - 18:02
    Det är ett helt år.
  • 18:02 - 18:04
    Under den tiden
  • 18:04 - 18:06
    har jag märkt att många
    inte vet så mycket om klimatkrisen
  • 18:06 - 18:09
    och hur allvarlig klimatkrisen är.
  • 18:09 - 18:11
    Så jag skapade
    Earth Uprising International
  • 18:12 - 18:14
    för att utbilda ungdomar
    om klimatförändringarna,
  • 18:14 - 18:17
    för när de känner till
    vetenskapen och påverkan
  • 18:17 - 18:19
    vill de agera.
  • 18:19 - 18:22
    Att vara en aktivist är
    att få saker att hända.
  • 18:23 - 18:25
    Jamie Margolin: Jag blev
    klimataktivist
  • 18:25 - 18:27
    eftersom hela mitt liv hänger
    på detta.
  • 18:27 - 18:28
    Just nu söker jag
    till universitetet
  • 18:29 - 18:30
    i ett försök att planera min framtid.
  • 18:30 - 18:32
    Det finns inget att se fram emot
  • 18:32 - 18:35
    om vi inte agerar nu
    och stoppar klimatkrisen.
  • 18:36 - 18:41
    2017 startade jag en rörelse
    för klimaträttvisa: Zero Hour,
  • 18:41 - 18:44
    för vi har "noll timmar" på oss
    att börja agera mot klimatkrisen.
  • 18:44 - 18:46
    Tiden har runnit ut.
  • 18:46 - 18:47
    Det stod klart för mig
  • 18:47 - 18:49
    att de styrande inte skulle vidta
    riktiga åtgärder
  • 18:49 - 18:52
    om inte folket stod upp
    och krävde det,
  • 18:52 - 18:54
    så det var det vi gjorde.
  • 18:54 - 18:56
    Natalie Sweet: Jag blev
    klimaträttviseaktivist
  • 18:56 - 18:59
    för att om inte jag slåss
    för folks rättigheter idag
  • 19:00 - 19:01
    och för folk i framtiden,
  • 19:01 - 19:02
    vem ska då göra det?
  • 19:02 - 19:05
    Xiye Bastida:
    Jag blev klimaträttviseaktivist
  • 19:05 - 19:09
    när jag förstod att klimatkrisen
    mest hotar utsatta samhällen
  • 19:09 - 19:12
    såsom min stad i Mexiko.
  • 19:12 - 19:14
    Jag strejkar
    med Fridays For Future
  • 19:14 - 19:15
    varje fredag,
  • 19:15 - 19:18
    för vår rörelse handlar inte om
    hålla farten
  • 19:18 - 19:20
    utan om att starta
    en kulturell förändring.
  • 19:20 - 19:24
    Men det faktum att tusentals
    studenter klimatstrejkar
  • 19:24 - 19:27
    betyder att vi redan inför
    klimaträttvisa
  • 19:27 - 19:29
    i våra liv,
  • 19:29 - 19:32
    vilket redan strukturerar
    om vår värld.
  • 19:32 - 19:34
    Under vår livstid
  • 19:34 - 19:37
    har vi sett hur läget för vår planet
    snabbt försämras
  • 19:37 - 19:40
    och hur grupper av människor
    skräms på flykt
  • 19:40 - 19:42
    undan ett ökande antal
    naturkatastrofer.
  • 19:43 - 19:45
    År 2030 fyller jag 28 år.
  • 19:46 - 19:48
    Jag fyller 24 år.
  • 19:48 - 19:50
    Jag blir 27 år.
  • 19:50 - 19:52
    Jag fyller 26 år.
  • 19:52 - 19:55
    Vi vill lämna över planeten
    till våra barn
  • 19:55 - 19:56
    och till våra barnbarn
  • 19:56 - 19:59
    precis som många av er
    kunnat göra.
  • 19:59 - 20:01
    Så, om inte alla -
  • 20:01 - 20:06
    regeringar, företag, skolor,
    forskare och medborgare -
  • 20:06 - 20:10
    kommer överens om att
    ställa tillrätta den skada vi orsakat,
  • 20:10 - 20:12
    då är det för sent.
  • 20:14 - 20:17
    Vi ber er inte bara
    att ta hand om vår framtid,
  • 20:17 - 20:20
    utan också
    att ta hand om vårt förflutna.
  • 20:20 - 20:25
    Ursprungsbefolkningarna har tagit
    hand om planeten i tusentals år,
  • 20:25 - 20:28
    vilket får oss att förstå varför deras
    filosofi är viktig
  • 20:28 - 20:31
    när vi ska agera för klimatet.
  • 20:32 - 20:36
    Klimatkrisen kan kännas
    som en omöjlig uppgift att hantera.
  • 20:36 - 20:37
    Det är det inte.
  • 20:37 - 20:38
    Det kan det inte vara,
  • 20:38 - 20:40
    för ett misslyckande får inte ske.
  • 20:40 - 20:42
    Att misslyckas är
    att förlora allt vi älskar
  • 20:42 - 20:44
    och allt som betyder något.
  • 20:44 - 20:48
    Många av oss arbetar redan
    för att rädda världens framtid
  • 20:48 - 20:51
    men det kan inte vara något
    för nästa generation att fixa.
  • 20:51 - 20:54
    Detta är en för stor börda
    att lägga på våra axlar.
  • 20:55 - 20:58
    Det är dags att alla rycker in
  • 20:58 - 21:02
    och gör allt man kan för att
    rädda allt innan det är för sent.
  • 21:03 - 21:04
    Är ni med?
  • 21:05 - 21:06
    Publiken: Ja.
  • 21:06 - 21:13
    (Applåder och jubel)
  • 21:13 - 21:19
    (Applåder)
  • 21:19 - 21:21
    Tack. Tack så mycket.
  • 21:21 - 21:22
    Och sedan, så klart,
  • 21:23 - 21:26
    har världens historieberättare
    en viktig roll att fylla,
  • 21:26 - 21:31
    liksom de med inflytande
    på sociala media.
  • 21:31 - 21:33
    Följande personer
    har uttryckt sin förväntan
  • 21:33 - 21:34
    över att ta del i projektet.
  • 21:34 - 21:36
    De ger oss sina namn och sitt stöd.
  • 21:36 - 21:38
    Vi har några av dem här idag.
  • 21:38 - 21:40
    Jag vill tacka er för att ni är här.
  • 21:40 - 21:43
    Låt oss lyssna på en av dem.
  • 21:43 - 21:44
    Hej, jag heter Jimmy Kimmel,
  • 21:44 - 21:48
    och jag ska förklara varför
    jag är engagerad i klimatkrisen.
  • 21:48 - 21:50
    Anledningen att jag är engagerad
    i klimatkrisen
  • 21:50 - 21:55
    är samma som drunknandes
    engagemang i livräddare.
  • 21:55 - 21:58
    Jag bryr mig om vår planet,
    för jag bor här.
  • 21:58 - 22:00
    Jag vill inte flytta till Mars.
  • 22:00 - 22:01
    Mars verkar hemskt.
  • 22:01 - 22:05
    Mina barn och deras barn
    ska kunna leva på jorden,
  • 22:05 - 22:08
    med luft att andas
    och vatten att dricka.
  • 22:08 - 22:10
    Det är därför jag engagerar mig
    i klimatförändringarna.
  • 22:10 - 22:13
    Och så är jag lite kär
    i Leonardo DiCaprio.
  • 22:13 - 22:16
    (Applåder)
  • 22:16 - 22:18
    Nu när alla dessa människor möts
  • 22:18 - 22:23
    får vi tillfälle att utforska
    nya möjligheter
  • 22:23 - 22:26
    till lösningar som bygger på
    att vi samarbetar,
  • 22:26 - 22:27
    utmanar varandra
  • 22:27 - 22:29
    och inspirerar varandra.
  • 22:29 - 22:31
    Så i oktober nästa år
  • 22:32 - 22:35
    bjuder vi in
    ungefär 1000 personer
  • 22:35 - 22:40
    från olika aktörer
    till möte i Bergen, Norge
  • 22:40 - 22:45
    för att koordinera svar
    på våra fem stora frågor.
  • 22:45 - 22:48
    Det blir helt säkert
    ett storslaget möte.
  • 22:48 - 22:51
    Men ännu viktigare
    än vad som händer i Norge
  • 22:51 - 22:54
    är vad som händer
    runt om i världen.
  • 22:54 - 22:56
    För på konferensens sista dag
  • 22:56 - 23:01
    planerar vi en större aktivitet
    på vår globala TEDx gemenskap.
  • 23:01 - 23:05
    TEDx möjliggör initiativ
    att ordna lokala event
  • 23:05 - 23:08
    och nu finns det
    4000 sådana årliga event.
  • 23:08 - 23:10
    Så här ser det ut.
  • 23:13 - 23:16
    De äger rum i mer än 200 länder
  • 23:16 - 23:18
    och ses av en miljard tittare
    årligen på YouTube.
  • 23:18 - 23:21
    Vi förväntar oss att se
    event i hundratals städer.
  • 23:21 - 23:23
    Vi ska skapa kontakt
    mellan TEDx organisatörer
  • 23:23 - 23:28
    och lokala styren som vill ha
    en ren framtid i sin stad.
  • 23:28 - 23:29
    Detta är nyckeln.
  • 23:29 - 23:31
    Bandet mellan de mäktiga,
  • 23:31 - 23:34
    som vanligen styr samtalet,
  • 23:34 - 23:36
    och miljoner människor
    runt om i världen.
  • 23:36 - 23:40
    Tack vare de senaste årens
    förändring av tidsandan
  • 23:40 - 23:42
    kan gnistan plötsligt tändas,
  • 23:42 - 23:44
    för det finns tillräckligt
    stark folkvilja.
  • 23:44 - 23:46
    Vi kan ge människor möjlighet
    att se varandra,
  • 23:46 - 23:48
    få kontakt med varandra.
  • 23:48 - 23:49
    Låt oss få drömma lite,
  • 23:49 - 23:51
    ge varandra tillåtelse att drömma.
  • 23:51 - 23:55
    Så vårt mål är att skapa kontakter
  • 23:55 - 23:59
    med och inom alla andra
    grupper som jobbar för klimatet.
  • 23:59 - 24:00
    Till exempel,
  • 24:00 - 24:03
    Solutions Project,
    ett fantastiskt initiativ,
  • 24:03 - 24:06
    skapat av Mark Ruffalo
    och Don Cheadle.
  • 24:06 - 24:10
    Vi lyssnar på några av de ledare
    som de hjälpt.
  • 24:10 - 24:12
    Välkommen, det är direktsändning.
  • 24:12 - 24:13
    (Skratt)
  • 24:13 - 24:17
    Hej, jag heter Wahleah Johns,
  • 24:17 - 24:18
    Jag är med i Native Renewables,
  • 24:19 - 24:24
    och vi jobbar med solenergi
    åt folkgrupper
  • 24:24 - 24:26
    i hela världen.
  • 24:26 - 24:30
    Vi har 15000 familjer i USAs
    ursprungsbefolkning
  • 24:30 - 24:32
    som inte har el,
  • 24:32 - 24:37
    och vi jobbar för att ge
    dem solceller och batterier
  • 24:37 - 24:39
    i ett USA
  • 24:39 - 24:41
    som inte ger dem elektricitet.
  • 24:41 - 24:44
    De bor i mitt reservat,
  • 24:44 - 24:45
    Navajo Nation.
  • 24:45 - 24:47
    Hej alla,
  • 24:47 - 24:50
    jag heter Anna Lappé
    och jobbar i Real Food Media.
  • 24:50 - 24:54
    Vi jobbar med att sprida
    fakta om bönder
  • 24:54 - 24:57
    som en viktig lösning
    på klimatkrisen.
  • 24:57 - 25:01
    Det globala livsmedelssystemet
    bidrar mycket till krisen,
  • 25:01 - 25:02
    men så måste det inte vara.
  • 25:02 - 25:04
    Vi ser att bönderna
  • 25:04 - 25:07
    står i spetsen för att lösa krisen.
  • 25:07 - 25:12
    Så vi försöker berätta om
    de miljontals bönder
  • 25:12 - 25:15
    från Andhra Pradesh i Indien
    till höglandet i Oaxaca
  • 25:15 - 25:21
    med regenerativt jordbruk
    som ger frisk jord med bundet kol,
  • 25:21 - 25:22
    ger bra mat
  • 25:22 - 25:26
    och motståndskraftiga samhällen.
  • 25:28 - 25:31
    Hej från PUSH Buffalo.
    Jag heter Rahwa.
  • 25:31 - 25:35
    Här planerar och drömmer
    invånarna om
  • 25:35 - 25:38
    ett rättvist och enhetligt
    samhälle.
  • 25:38 - 25:42
    Jag ringer från School 77,
  • 25:42 - 25:44
    en renoverad skolbyggnad
  • 25:44 - 25:49
    som är den första gemensamt
    ägda solcellsanläggningen
  • 25:49 - 25:50
    i staten New York
  • 25:50 - 25:52
    som installerats av invånarna.
  • 25:52 - 25:55
    Det försörjer också
    30 pensionärslägenheter
  • 25:55 - 25:59
    och en del gemensamma lokaler
  • 25:59 - 26:01
    som är vårt centrum
  • 26:01 - 26:03
    där vi utövar
    nya ekonomiska strategier
  • 26:03 - 26:05
    på vägen mot en beboelig planet.
  • 26:06 - 26:07
    Tack.
  • 26:07 - 26:08
    Bravo.
  • 26:08 - 26:11
    (Applåder)
  • 26:11 - 26:12
    Det är så bra.
  • 26:13 - 26:14
    (Applåder)
  • 26:14 - 26:16
    Som ni ser är detta för alla.
  • 26:16 - 26:17
    Det handlar om städer,
  • 26:17 - 26:19
    om gräsrotsorganisationer,
  • 26:19 - 26:21
    men också, så klart, om ekonomi.
  • 26:22 - 26:25
    Så vi bjuder in alla företag,
  • 26:25 - 26:26
    jag stryker under "alla",
  • 26:26 - 26:28
    att vara med i projektet,
  • 26:28 - 26:33
    att engagera era anställda
    för att bäst skydda vår planet
  • 26:33 - 26:36
    och samtidigt er framtid.
  • 26:36 - 26:40
    I början av nästa år kommer vi
    att presentera verktyg
  • 26:40 - 26:41
    som kan hjälpa företag
  • 26:41 - 26:45
    att röra sig snabbare mot
    vetenskapligt baserade mål
  • 26:45 - 26:50
    och närmare ett netto nollutsläpp
  • 26:50 - 26:53
    senast till år 2050.
  • 26:53 - 26:54
    Så tänk på detta,
  • 26:55 - 26:57
    för som människa,
  • 26:57 - 27:01
    ja, många människor
    känner sig maktlösa i frågan.
  • 27:01 - 27:05
    Men om du slog dig samman
    med dina kollegor
  • 27:06 - 27:08
    skulle du kanske bli förvånad
    över hur mycket makt du har.
  • 27:08 - 27:13
    Nästan alla utsläpp kommer från
    ett företag någonstans på jorden.
  • 27:14 - 27:17
    Idag är många företagsledare
  • 27:17 - 27:19
    angelägna om att lösa problemet.
  • 27:19 - 27:24
    Idag har vi fått höra
    från Anand Mahindra,
  • 27:24 - 27:27
    chefen över
    Indiens största företagsgrupp,
  • 27:27 - 27:29
    att han är
    personligen engagerad i frågan
  • 27:29 - 27:31
    och vill vara
    med på resan med oss.
  • 27:31 - 27:33
    Han stödjer Countdown.
  • 27:33 - 27:36
    VDar kommer att arbeta fortare
  • 27:37 - 27:43
    i samarbete
    och med stöd från de anställda
  • 27:43 - 27:48
    för att upprätthålla insikten
    om allvaret i frågan.
  • 27:48 - 27:52
    Vår sajt hjälper dig att knyta
    kontakt med andra på ditt företag
  • 27:52 - 27:55
    och guidar dig med smarta frågor
  • 27:55 - 27:57
    och med förslag på åtgärder,
  • 27:57 - 28:01
    för om företag kan övertygas
    om att göra rätt
  • 28:01 - 28:05
    verkar problemet bli
    möjligt att lösa.
  • 28:06 - 28:11
    Alla dessa ansträngningar
    siktar mot en dag:
  • 28:11 - 28:14
    lördagen 10 oktober 2020 -
  • 28:14 - 28:19
    dvs. 20201010 -
    lätt att komma ihåg -
  • 28:19 - 28:23
    när fantastiska möten ska hållas
    världen runt.
  • 28:23 - 28:26
    Vi hoppas att vi då har
  • 28:26 - 28:29
    spännande rapporter
    om de lösningar
  • 28:29 - 28:34
    som länder, städer, företag
    och invånare
  • 28:34 - 28:37
    faktiskt samarbetar om då.
  • 28:37 - 28:41
    Denna dag är alla människor
    på vår planet
  • 28:41 - 28:43
    inbjudna att delta.
  • 28:43 - 28:47
    Alla invånare på planeten
    har en inträdesbiljett.
  • 28:47 - 28:52
    Nyckeln till succé då är
    det är ett stort event.
  • 28:52 - 28:55
    Vi vill göra det lätt
    för alla och envar
  • 28:55 - 28:58
    att hitta projektet
    och att delta i det.
  • 28:58 - 28:59
    Men hur gör man det?
  • 28:59 - 29:01
    Du vet, informationsbruset.
  • 29:01 - 29:04
    TED plattformen kan
    kanske vara en hjälp
  • 29:04 - 29:08
    men det finns en större plattform.
  • 29:08 - 29:10
    Det är YouTube.
  • 29:10 - 29:14
    Vi är glada för samarbetet
    med dem i detta hårda arbete.
  • 29:14 - 29:16
    Vi ska bjuda in
    många av upphovsmännen
  • 29:16 - 29:19
    att delta i Countdown.
  • 29:19 - 29:22
    Tillsammans kan de nå
    en publik på flera miljoner.
  • 29:22 - 29:24
    Låt oss prata med en av dem,
  • 29:24 - 29:26
    doktor Joe Hanson
    från "Hot Mess",
  • 29:26 - 29:30
    en serie på webb-TV om hur
    klimatkrisen påverkar oss.
  • 29:31 - 29:33
    Jag heter Joe Hanson,
  • 29:33 - 29:35
    jag är utbildare på YouTube.
  • 29:35 - 29:37
    Ni kan räkna med mig.
  • 29:37 - 29:40
    Jag arbetar med morgondagens
    forskare och ledare,
  • 29:40 - 29:44
    och de förtjänar att få reda på
    vad vetenskapen säger
  • 29:44 - 29:48
    så att de kan hjälpa till
    att forma en framtid för alla.
  • 29:50 - 29:52
    Tänk är detta, och så
    många gånger om -
  • 29:52 - 29:54
    - det är riktigt spännande.
  • 29:55 - 29:58
    Och när det handlar om
    att sprida budskapet
  • 29:58 - 30:02
    kan alla ni som är här
    hjälpa till.
  • 30:02 - 30:06
    Så om ni på något sätt
    kan nå någon annan
  • 30:06 - 30:08
    som är mån om
    att bygga en bättre framtid -
  • 30:08 - 30:11
    och jag pratar
    om var och en av oss -
  • 30:11 - 30:14
    bjud in dem att delta i Countdown.
  • 30:14 - 30:16
    Vi har ett ess till i rockärmen.
  • 30:16 - 30:21
    Vi är glada att kunna presentera
    en global mediakampanj.
  • 30:21 - 30:23
    Detta är en kampanj
    som gör skillnad.
  • 30:23 - 30:25
    Precis som när TEDx slog igenom
  • 30:25 - 30:28
    för att vi fick chansen att växa
    som ett gräsrotsfenomen,
  • 30:28 - 30:34
    är denna kampanj skapad
    för att användas överallt.
  • 30:34 - 30:37
    Så om du råkar äga
    en reklambyrå,
  • 30:37 - 30:39
    eller en TV-station,
    eller en radiostation,
  • 30:39 - 30:41
    eller en sajt,
  • 30:41 - 30:44
    eller ett konto på social media,
  • 30:44 - 30:47
    ber vi dig att ta bilderna
    ni snart ska få se
  • 30:47 - 30:50
    och sprid dem överallt.
  • 30:50 - 30:52
    Vår sajt gör det lätt.
  • 30:52 - 30:55
    Vi planerar att översätta dem
    till många språk,
  • 30:55 - 31:00
    tack vare våra 20 000
    volontäröversättare.
  • 31:00 - 31:01
    Några av dem är här idag.
  • 31:01 - 31:04
    Om du är en TED översättare,
    kan du vinka?
  • 31:06 - 31:07
    Där är ni.
  • 31:07 - 31:09
    (Applåder)
  • 31:09 - 31:12
    Ert arbete sprider viktiga tankar
    till alla delar av planeten.
  • 31:12 - 31:14
    Vi är så stolta över er,
    så tacksamma.
  • 31:14 - 31:18
    Så denna kampanj
    syftar till att sätta fokus på
  • 31:18 - 31:21
    och att föra ut det akuta läget
  • 31:21 - 31:23
    men också att ge lite hopp.
  • 31:23 - 31:28
    Vi tror att det är den kombinationen
    man behöver för att agera.
  • 31:28 - 31:32
    Vi vill gärna veta
    vad ni tänker om dem.
  • 31:32 - 31:33
    Nu.
  • 31:33 - 31:34
    [Välj din framtid]
  • 31:34 - 31:38
    (Applåder)
  • 31:38 - 31:40
    [Från rädsla till handling.
    Gå med i Countdown.]
  • 31:40 - 31:43
    (Applåder)
  • 31:43 - 31:44
    [Inspirera till handling.
  • 31:44 - 31:47
    Gå med i Countdown.
    Jorden kommer att tacka dig.]
  • 31:47 - 31:48
    (Applåder)
  • 31:48 - 31:50
    [2020-10-10. Klimatets ödesdag.
    Du är inbjuden.]
  • 31:50 - 31:52
    Kom ihåg datumet.
  • 31:52 - 31:54
    [Massförstörelse. Ingen stor grej.
    (Om vi hindrar den.)]
  • 31:54 - 31:56
    (Applåder)
  • 31:56 - 31:59
    [Asteroid på väg mot oss.
    En gemensam fiende som enar.]
  • 31:59 - 32:02
    (Applåder)
  • 32:02 - 32:05
    [Vi älskar naturkatastrofer -
    har ingen nånsin sagt.
  • 32:05 - 32:06
    Så varför skapa dem?]
  • 32:06 - 32:08
    (Applåder)
  • 32:08 - 32:11
    [Ta det lugnt, det finns inget
    att göra åt klimatet -
  • 32:11 - 32:13
    om du inte arbetar på ett företag.
    Eller bor i en stad.
  • 32:13 - 32:15
    Eller har en telefon.
    Eller en hjärna.]
  • 32:15 - 32:17
    [Dödsorsak: Apati.
    Men det finns ett motgift.]
  • 32:17 - 32:20
    (Applåder)
  • 32:20 - 32:21
    [Sluta förstöra allt.
  • 32:21 - 32:23
    Att inte agera är obscent.
    Vi kan fixa det här.]
  • 32:23 - 32:25
    För mycket?
  • 32:25 - 32:27
    Nej, det är inte för mycket.
    Fortsätt.
  • 32:27 - 32:28
    (Applåder)
  • 32:28 - 32:30
    [Sugen på nåt upphetsande?
  • 32:30 - 32:32
    Här är din chans.
    Hjälp oss hejda klimatkrisen]
  • 32:32 - 32:33
    (Skratt)
  • 32:33 - 32:36
    Jag gillar inte just den,
    men du vet, mina kollegor...
  • 32:36 - 32:38
    Många gillar den tydligen.
  • 32:38 - 32:40
    (Skratt)
  • 32:40 - 32:42
    [Vi ger upp. Hälsningar TED.
  • 32:42 - 32:45
    Att sprida tankar räcker inte.
    Dags att agera. Häng med!]
  • 32:45 - 32:47
    Detta är mer sant än du kan ana.
  • 32:47 - 32:49
    [Några saker är viktigare
    än partipolitik.
  • 32:49 - 32:51
    Låt oss bekämpa
    den fiende som enar oss.]
  • 32:51 - 32:52
    (Applåder)
  • 32:52 - 32:53
    Bränn inte ut dig.
  • 32:53 - 32:55
    Ditt jobb kan hjälpa till
    att rädda världen.]
  • 32:55 - 32:57
    [Ge mer till vår planet
    än vad du tar.
  • 32:57 - 32:59
    Gå med i Countdown.]
  • 32:59 - 33:01
    Misströsta inte,
    det finns hopp.
  • 33:01 - 33:04
    Vi kan undvika klimatkris
    om vi agerar nu.]
  • 33:04 - 33:05
    Det var det.
  • 33:05 - 33:08
    (Applåder och jubel)
  • 33:08 - 33:09
    Vi vill sluta cirkeln
  • 33:09 - 33:13
    genom att välkomna
    en väldigt viktig person.
  • 33:13 - 33:14
    Hej, jag heter Claire O'Neill.
  • 33:14 - 33:19
    Jag är ordförande
    för nästa års partskonferens,
  • 33:19 - 33:22
    den årliga klimatkonferensen
    som hålls av FN i Storbritannien,
  • 33:22 - 33:24
    och vi ser fram emot
    att träffa er där.
  • 33:24 - 33:27
    Men just nu är jag
    i Madrid i Spanien
  • 33:27 - 33:29
    på COP25, det årliga mötet
  • 33:29 - 33:33
    med förhandlare och aktivister
    från hela världen
  • 33:33 - 33:35
    för att se hur vi ska få ner
    koldioxidutsläppen.
  • 33:35 - 33:39
    Problemet är att utsläppen stiger,
    de minskar inte.
  • 33:39 - 33:42
    Jag känner att 2020 är
    handlingens år,
  • 33:42 - 33:43
    året när vi måste sluta prata
  • 33:43 - 33:45
    och börja agera.
  • 33:45 - 33:47
    Och inte bara vi här
    på konferenserna,
  • 33:47 - 33:48
    utan alla.
  • 33:48 - 33:51
    Så värdet av TED projektet,
  • 33:51 - 33:53
    värdet av vad vi gör tillsammans
  • 33:53 - 33:55
    är att vi sprider diskussionerna
  • 33:55 - 33:58
    och lösningarna från vår plats
  • 33:58 - 34:00
    och ut till alla.
  • 34:00 - 34:03
    Jag är taggad
    att börja arbeta med TED gruppen
  • 34:03 - 34:04
    under nästa år.
  • 34:04 - 34:07
    2020 är för mig det viktigaste året
    för klimatarbetet
  • 34:07 - 34:10
    och vi ska leverera tillsammans.
  • 34:10 - 34:12
    (Applåder)
  • 34:12 - 34:14
    OK, mina vänner,
    vi är nästan klara
  • 34:14 - 34:18
    bara några små notiser.
  • 34:18 - 34:22
    Först några ord från en
    av alla skarpa hjärnor
  • 34:22 - 34:25
    som är med oss på denna resa.
  • 34:25 - 34:30
    Ett budskap från författaren,
    historikern och framtidsforskaren,
  • 34:30 - 34:31
    Yuval Harari.
  • 34:32 - 34:35
    Yuval Harari: Klimatförändringarna
    handlar om orättvisa.
  • 34:35 - 34:39
    Orättvisa mellan de rika
    som framförallt är ansvariga
  • 34:39 - 34:41
    och de fattiga
    som drabbas värst.
  • 34:42 - 34:45
    Orättvisa mellan oss,
    Homo Sapiens,
  • 34:45 - 34:46
    som styr världen,
  • 34:46 - 34:50
    och de andra djuren
    som är offer.
  • 34:50 - 34:53
    Orättvisa mellan forskarna,
  • 34:53 - 34:56
    som plikttroget söker sanningen,
  • 34:56 - 34:58
    och de som vilseleder oss
  • 34:58 - 35:01
    och sprider lögner
    med ett knapptryck.
  • 35:02 - 35:05
    Klimatförändringarna handlar
    om ett val.
  • 35:05 - 35:08
    Vilken sorts planet vill vi bo på
  • 35:08 - 35:11
    och vilken sorts människor
    vill vi vara?
  • 35:11 - 35:15
    Ett val mellan girighet
    och medkänsla,
  • 35:15 - 35:18
    mellan nonchalans
    och ansvar,
  • 35:18 - 35:21
    mellan att blunda
    inför sanningen
  • 35:21 - 35:24
    och att öppna hjärtat
    mot världen.
  • 35:25 - 35:27
    Klimatförändringarna är en kris,
  • 35:27 - 35:31
    men för oss människor är en kris
    också en möjlighet.
  • 35:32 - 35:35
    Om vi väljer rätt
    de kommande åren
  • 35:35 - 35:38
    räddar vi inte bara ekosystemen,
  • 35:38 - 35:42
    vi skapar också en rättvisare värld
  • 35:42 - 35:44
    och blir bättre människor.
  • 35:46 - 35:53
    (Applåder)
  • 35:53 - 35:56
    Det var en värdig inramning
    av det vi har framför oss.
  • 35:56 - 36:00
    Ärligt talat är det sorgligt
  • 36:00 - 36:04
    att kraften till förändring
    som väntar
  • 36:04 - 36:08
    är allvarligt skadad av dem
    som vill politisera frågan
  • 36:08 - 36:12
    och göra partipolitik av den.
  • 36:12 - 36:14
    Det är inte partipolitik,
  • 36:14 - 36:16
    det är inte en politisk fråga.
  • 36:17 - 36:20
    Det finns tack och lov de
    som jobbar för att förändra det.
  • 36:20 - 36:22
    Idag har vi
    en av dessa människor här,
  • 36:22 - 36:26
    en fantastiskt modig
    klimatforskare,
  • 36:26 - 36:28
    som också är troende kristen
  • 36:28 - 36:30
    och som har arbetat
    med problemet
  • 36:30 - 36:34
    med konservativa
    och religiösa samfund i åratal
  • 36:34 - 36:36
    med ett otroligt mod.
  • 36:37 - 36:38
    Katharine Hayhoe.
  • 36:38 - 36:41
    (Applåder)
  • 36:41 - 36:44
    När någon säger klimatförändring
    tänker man ofta
  • 36:44 - 36:46
    "Tja, det är någon miljögrej.
  • 36:46 - 36:48
    Något för trädkramare
    och forskare att fundera på,
  • 36:48 - 36:52
    och kanske de personer
    som röstar på vänstern."
  • 36:52 - 36:54
    Sanningen är
    att oavsett vi vet det eller ej,
  • 36:54 - 36:57
    tänker vi redan
    på klimatförändringarna.
  • 36:57 - 36:59
    Varför?
  • 36:59 - 37:02
    För att klimatförändringarna
    påverkar allt vi bryr oss om.
  • 37:02 - 37:04
    De påverkar vår hälsa,
  • 37:04 - 37:05
    maten vi äter,
  • 37:05 - 37:08
    vattnet vi dricker
    och luften vi andas.
  • 37:08 - 37:11
    Klimatförändringarna påverkar
    ekonomin och landets säkerhet.
  • 37:11 - 37:15
    Jag bryr mig eftersom de,
    som militären säger,
  • 37:15 - 37:17
    mångdubblar hoten.
  • 37:17 - 37:20
    De tar problem
    som fattigdom och hunger,
  • 37:20 - 37:22
    sjukdomar, brist på rent vatten,
  • 37:22 - 37:24
    till och med politisk oro,
  • 37:24 - 37:27
    och förvärrar
    eller förstorar dem.
  • 37:27 - 37:29
    För att bry sig om
    klimatförändringarna
  • 37:29 - 37:31
    behöver man inte
    vara av en speciell sort.
  • 37:31 - 37:34
    En termometer är
    inte blå eller röd,
  • 37:34 - 37:35
    liberal eller konservativ -
  • 37:35 - 37:38
    den visar samma
    oavsett hur man röstade.
  • 37:38 - 37:42
    Vi är alla påverkade av
    klimatförändringarna.
  • 37:42 - 37:43
    För att bry sig om
    klimatförändringarna
  • 37:43 - 37:45
    behöver man bara vara:
  • 37:45 - 37:47
    en människa på planeten jorden.
  • 37:47 - 37:49
    Och det är vi.
  • 37:50 - 37:53
    (Applåder)
  • 37:53 - 37:54
    Och till slut,
  • 37:54 - 37:59
    mannen som gjorde oss alla
    medvetna om problemet
  • 37:59 - 38:00
    för flera år sedan
  • 38:00 - 38:05
    och som har oförtröttligt fortsatt
    att arbeta på problemet.
  • 38:05 - 38:09
    Ingen mindre än: Al Gore.
  • 38:09 - 38:12
    (Applåder)
  • 38:12 - 38:14
    Tack.
  • 38:14 - 38:15
    (Applåder)
  • 38:15 - 38:16
    Tack så mycket, Christiana,
  • 38:16 - 38:19
    och tack
    för ditt utmärkta ledarskap,
  • 38:19 - 38:23
    och tack Chris Anderson
    och hela TED gruppen,
  • 38:23 - 38:27
    YouTube och alla andra
    som är med
  • 38:27 - 38:29
    i detta fantastiska initiativ.
  • 38:29 - 38:31
    Jag har bara tre meddelanden.
  • 38:31 - 38:35
    Nummer ett.
    Krisen är otroligt akut.
  • 38:35 - 38:39
    Igår rapporterade forskarna
  • 38:39 - 38:42
    att utsläppen fortfarande stiger.
  • 38:42 - 38:43
    Varje dag
  • 38:43 - 38:49
    släpper vi 150 miljoner ton
    värmande koldioxid
  • 38:49 - 38:52
    in i det tunna lagret av atmosfär
    runt vår planet.
  • 38:52 - 38:57
    Den ackumulerade mängden
    binder lika mycket energi varje dag
  • 38:57 - 39:02
    som 500 000 tidiga atombomber
    kunde frigöra.
  • 39:02 - 39:04
    Om de exploderade varje dag.
  • 39:05 - 39:08
    Konsekvenserna är allt tydligare -
  • 39:08 - 39:11
    allt som moder natur
    säger till oss -
  • 39:11 - 39:13
    bränderna, havsnivåhöjningarna,
  • 39:13 - 39:15
    översvämningarna och jordskreden,
  • 39:15 - 39:17
    förlust av artrikedom.
  • 39:17 - 39:22
    Mitt andra budskap är
    att det finns verkligt hopp.
  • 39:22 - 39:26
    Vi har faktiskt
    tillgängliga lösningar.
  • 39:26 - 39:29
    Det är tyvärr sant att just nu
  • 39:29 - 39:35
    växer krisen snabbare
    än vad vi inför lösningarna.
  • 39:35 - 39:37
    Men förnybar energi och elfordon
  • 39:37 - 39:39
    och batterier
    och regenerativt jordbruk,
  • 39:39 - 39:41
    cirkulär produktion,
  • 39:41 - 39:45
    och alla andra lösningar
    vinner mark.
  • 39:45 - 39:47
    Ekonomen Rudi Dornbusch
  • 39:47 - 39:51
    uttryckte i det som kallas
    Dornbuschs lag:
  • 39:51 - 39:54
    "Saker tar längre tid
    än du tror.
  • 39:54 - 39:57
    Men när det väl händer,
    går det fortare än du kunde tro."
  • 39:58 - 40:00
    Vi kan öka farten.
  • 40:00 - 40:02
    Vi vinner mark
  • 40:02 - 40:05
    och snart kommer vi
    att övervinna krisen.
  • 40:05 - 40:08
    Det viktiga är att alla är med,
  • 40:08 - 40:10
    oavsett politisk övertygelse,
  • 40:10 - 40:12
    oavsett ideologisk övertygelse,
  • 40:12 - 40:14
    oavsett nationalitet.
  • 40:14 - 40:18
    Skillnaderna måste förbises,
    så att vi, mänskligheten,
  • 40:18 - 40:20
    kan jobba tillsammans.
  • 40:20 - 40:25
    Innan jag slutar vill jag bara säga
    till dem som tvekar
  • 40:25 - 40:27
    om vi människor
  • 40:27 - 40:31
    klarar av denna utmaning
  • 40:31 - 40:33
    när allt står på spel,
  • 40:33 - 40:38
    men kom ihåg att politisk vilja är
    också en förnybar resurs.
  • 40:39 - 40:40
    (Skratt)
  • 40:40 - 40:47
    (Applåder)
  • 40:51 - 40:52
    Tack så mycket.
  • 40:52 - 40:54
    Tack så mycket, Al,
    för ditt ledarskap i frågan
  • 40:54 - 40:56
    under så många år.
  • 40:57 - 40:58
    Inget av detta vore möjligt
  • 40:58 - 41:02
    utan denna fantastiska
    och växande skaran partners.
  • 41:02 - 41:04
    Jag vill tacka dem.
  • 41:05 - 41:09
    (Applåder)
  • 41:09 - 41:10
    Om du som tittar på detta
  • 41:10 - 41:13
    tror att din organisation borde vara
    en del av detta,
  • 41:13 - 41:15
    att ni kan bidra
    på något sätt,
  • 41:15 - 41:17
    engagera er, maila mig,
    chris@ted.com.
  • 41:17 - 41:20
    Detta kommer att beröra alla.
  • 41:20 - 41:22
    OK. Innan frågestunden,
  • 41:22 - 41:25
    vill jag bara fråga dig, Christiana.
  • 41:25 - 41:27
    Typ, vad tror du egentligen?
  • 41:28 - 41:29
    (Skratt)
  • 41:29 - 41:32
    Jo, men du har varit med
    på så mycket liknande.
  • 41:32 - 41:34
    Har detta initiativ någon chans?
  • 41:35 - 41:38
    Ja, först och främst,
  • 41:38 - 41:42
    har vi nått ett läge där
    allt spelar roll.
  • 41:42 - 41:43
    Allt spelar roll.
  • 41:43 - 41:46
    Och jag är riktigt ivrig,
  • 41:46 - 41:52
    för det har varit smärtsamt att se
    hur det senaste dryga året
  • 41:52 - 41:55
    på grund av de tragiskt
    otillräckliga effekter
  • 41:55 - 41:57
    vi haft på klimatförändringarna,
  • 41:57 - 42:00
    hur tidsandan har förändrats
    sedan vi var i Paris.
  • 42:00 - 42:02
    Då var det positivt
    och optimistiskt,
  • 42:03 - 42:06
    och nu, förtvivlan,
    hopplöshet, ilska.
  • 42:07 - 42:09
    Det är vad vi hör nu,
    protestrop på gatorna.
  • 42:09 - 42:11
    Jag anklagar ingen.
    Jag känner likadant.
  • 42:11 - 42:13
    Men det viktiga är
  • 42:13 - 42:17
    att använda kraften
    till att göra skillnad.
  • 42:17 - 42:22
    Jag tror att det här projektet
    har möjlighet att göra det
  • 42:22 - 42:27
    och ge varje enskild människa
    som känner sig hjälplös
  • 42:27 - 42:29
    ett verktyg för att uträtta något.
  • 42:30 - 42:32
    Några bidrar lite,
  • 42:32 - 42:34
    andra bidrar mycket -
  • 42:34 - 42:37
    det beror på
    deras möjligheter.
  • 42:37 - 42:43
    Till dem som känner sig
    arga och förtvivlade
  • 42:43 - 42:47
    ger vi en möjlighet
    att kanalisera den energin,
  • 42:47 - 42:49
    för det är mycket energi,
  • 42:49 - 42:51
    till lösningar.
  • 42:52 - 42:55
    Slutligen; något som är
    viktigt för mig
  • 42:55 - 42:57
    är omfattningen, eller hur Chris?
  • 42:57 - 43:01
    Titta bara på vilka partners
    som kommer att delta.
  • 43:01 - 43:04
    Vi har försökt starta andra projekt
    i stor omfattning.
  • 43:04 - 43:09
    Men detta tror jag är
    det mest lovande projekt jag sett,
  • 43:09 - 43:11
    som har möjlighet
    att engagera många,
  • 43:11 - 43:14
    att bidra med omfattande
    arbete och lösningar.
  • 43:14 - 43:16
    Snabbt.
  • 43:16 - 43:20
    Om det finns en sak
    som vi inte får misslyckas med
  • 43:20 - 43:22
    så är det klimatförändringarna,
  • 43:22 - 43:23
    men inte bara det,
  • 43:23 - 43:25
    men att göra det snabbt.
  • 43:26 - 43:28
    Tack. Det är lysande.
  • 43:28 - 43:29
    Och tack.
  • 43:29 - 43:30
    Det var allt.
  • 43:30 - 43:37
    (Applåder)
  • 43:38 - 43:43
    Vi har många representanter
    från ledande media här idag.
  • 43:43 - 43:45
    Vi tar emot frågor och svar,
  • 43:45 - 43:47
    framförallt frågor.
  • 43:47 - 43:50
    Om det blir alldeles tyst,
    får någon annan ställa en fråga.
  • 43:50 - 43:53
    Ni som representerar media,
  • 43:53 - 43:56
    räck upp en hand,
    så får du en mikrofon.
  • 43:56 - 43:58
    Vi ska göra vårt bästa.
  • 43:59 - 44:01
    Hej, jag är Rachel Crane
    från CNN.
  • 44:01 - 44:04
    Min fråga till er handlar om
    vilka specifika åtgärder
  • 44:04 - 44:06
    Countdown resulterar i.
  • 44:06 - 44:07
    Vi har hört mycket idag
  • 44:07 - 44:10
    om hur det mobiliserar
    världen i frågan,
  • 44:10 - 44:13
    lockar människor och företag
    ut ur sina silos.
  • 44:13 - 44:15
    Jag undrar,
    kan ni ge en bild
  • 44:15 - 44:18
    på hur de åtgärder
    som blir resultatet av projektet
  • 44:18 - 44:20
    kan komma att se ut.
  • 44:20 - 44:22
    Jag vet att ni är
    i ett första stadium,
  • 44:22 - 44:24
    vi ska inte hålla er
    ansvariga för svaret.
  • 44:24 - 44:28
    Det pågår intensivt arbete
    från nu och till oktober,
  • 44:28 - 44:29
    där vi försöker engagera
  • 44:29 - 44:33
    all världens kunskap om klimatet
  • 44:33 - 44:35
    inom de fem områdena.
  • 44:35 - 44:38
    Vi hoppas på massor av förslag
    inom projektet
  • 44:38 - 44:43
    som tillsammans hanterar
    en rejäl bit av problemen.
  • 44:43 - 44:46
    För några blir det
    kanske en som dominerar.
  • 44:46 - 44:49
    För transporter till exempel.
  • 44:49 - 44:52
    Kan vi påskynda slutet
  • 44:52 - 44:54
    för förbränningsmotorn
    på något sätt?
  • 44:54 - 44:55
    Vad krävs för det?
  • 44:55 - 44:58
    Det är ett klassiskt problem
    för en sådan här approach,
  • 44:58 - 45:01
    för det regeringar bestämmer nu
  • 45:01 - 45:04
    beror på vad de ser runtomkring.
  • 45:04 - 45:07
    Skulle besluten
    hos biltillverkarna ändras
  • 45:07 - 45:10
    om de såg miljontals människor
    som på sociala media sa:
  • 45:10 - 45:12
    "Jag köper aldrig
    en förbränningsmotor"?
  • 45:12 - 45:15
    Eller skulle de påverkas av
    att några hundra kommuner sa:
  • 45:15 - 45:19
    "Vi skapar en koldioxidfri zon
    i vår stad,
  • 45:20 - 45:21
    och zonen ska växa,
  • 45:21 - 45:23
    och det snart"?
  • 45:23 - 45:27
    Skulle de påverkas av en visionär
    VD i bilbranschen som tog risken
  • 45:27 - 45:28
    och kom och sa
  • 45:28 - 45:31
    "Minns ni när vi sa att
    vi skulle fortsätta så här till 2050?
  • 45:31 - 45:33
    Nej. Vi kan se skriften på väggen.
  • 45:33 - 45:35
    Vi vill hamna
    på rätt sida i historien,
  • 45:35 - 45:36
    vi gör det år 2030."
  • 45:36 - 45:38
    Vi tror att det finns
    en möjlighet till det.
  • 45:38 - 45:40
    Så på några av frågorna
  • 45:40 - 45:45
    kommer det att bero på en massa
    diskussioner och möten,
  • 45:45 - 45:48
    som kommer att visa
  • 45:48 - 45:51
    att andra inte har den attityd
  • 45:51 - 45:52
    som du trodde.
  • 45:52 - 45:54
    De ändrar sig,
    du måste ändra dig.
  • 45:54 - 45:58
    Och så höjer vi
    varandras ambitionsnivå.
  • 45:59 - 46:01
    Det är så det blir,
  • 46:01 - 46:03
    och vi har redan sett det hända.
  • 46:03 - 46:06
    Så för varje område
    är det detta vi hoppas på.
  • 46:06 - 46:08
    Stora modiga ting.
  • 46:08 - 46:10
    Dröm större än vanligt,
  • 46:10 - 46:13
    för vi är många som drömmer,
  • 46:13 - 46:17
    vi är miljontals medborgare.
  • 46:17 - 46:19
    Det är tankegången,
    och medan den pågår,
  • 46:19 - 46:23
    kommer massor av engagemang
    att pågå världen över.
  • 46:23 - 46:27
    Vi hoppas att allt samlas
    på ett spännande sätt i oktober
  • 46:27 - 46:29
    och att vi får något att fira.
  • 46:29 - 46:31
    Jag heter Dominique Drakeford
  • 46:31 - 46:35
    från MelaninASS, social media
    som nyhetsmedia.
  • 46:37 - 46:40
    Vi förstår
    det inneboende sambandet
  • 46:40 - 46:45
    mellan kol i atmosfären
  • 46:45 - 46:48
    och den pågående exploateringen
  • 46:48 - 46:52
    inom den linjära ekonomin
  • 46:52 - 46:57
    som skapar offerzoner för svarta
    och för ursprungsbefolkningar.
  • 46:57 - 46:59
    Hur ska vi nu planera,
  • 46:59 - 47:05
    eller hur planerar ni att få bort
    dessa förtryckarsystem
  • 47:05 - 47:10
    som del i era strategier
    inom de fem områdena
  • 47:10 - 47:13
    så vi verkligen kan
    minska utsläppen?
  • 47:14 - 47:17
    Om omvandlingen
    av ekonomin och samhället
  • 47:17 - 47:22
    inte omfattar ojämlikhet
    och sociala orättvisor,
  • 47:22 - 47:24
    då gör vi inget av betydelse.
  • 47:24 - 47:27
    För allt detta kommer
    att slå tillbaka.
  • 47:27 - 47:30
    Vi måste greppa hela problemet.
  • 47:30 - 47:33
    Det är inte lätt, men det är möjligt.
  • 47:33 - 47:36
    Arbetet mot klimatkrisen
    kommer också att leda till detta.
  • 47:36 - 47:40
    Att bekämpa klimatkrisen
    är det viktigaste,
  • 47:40 - 47:44
    men det kommer
    att föra med sig annat
  • 47:44 - 47:50
    som har förbigåtts med tystnad.
  • 47:50 - 47:52
    Arbetet kommer att belysa
    även dessa frågor.
  • 47:52 - 47:57
    Så omvandlingen måste vara
    en total omvandling.
  • 47:57 - 47:59
    Hej Chris, hej Christiana.
  • 47:59 - 48:01
    Jag undrar om
    enskilda personers ansträngningar,
  • 48:01 - 48:06
    som att sluta med sugrör
    eller bli vegan,
  • 48:06 - 48:07
    gör någon skillnad
  • 48:07 - 48:10
    eller är de bara symbolhandlingar?
  • 48:10 - 48:11
    Bra fråga.
  • 48:11 - 48:13
    Det är en bra fråga.
  • 48:13 - 48:15
    De betyder mycket.
  • 48:15 - 48:17
    Väldigt mycket.
  • 48:17 - 48:20
    För det handlar inte om
    ett enskilt sugrör.
  • 48:20 - 48:23
    Det handlar om
    att jag inte använder sugröret.
  • 48:23 - 48:25
    Jag är på restaurang
    och säger till servitrisen
  • 48:25 - 48:27
    "Ursäkta, jag vill inte
    ha plastsugrör eftersom..."
  • 48:27 - 48:29
    och förklarar,
  • 48:29 - 48:32
    och så går hon till sin chef
    som kommer till bordet och säger,
  • 48:32 - 48:35
    "Ursäkta, kan ni förklara?"
  • 48:35 - 48:36
    Och du förklarar.
  • 48:36 - 48:37
    Och snabbare än du kan tro,
  • 48:37 - 48:40
    har restaurangen ändrat
    och andra restauranger.
  • 48:40 - 48:42
    Information är faktiskt smittsam.
  • 48:43 - 48:46
    Viljan att göra rätt är
    också smittsam.
  • 48:46 - 48:50
    Se inte på det som bara
    "Vad är ett sugrör?
  • 48:50 - 48:56
    använder jag sugröret,
    använder jag inte plastpåsar,
  • 48:56 - 49:03
    har jag växtbaserade påsar
    när jag handlar".
  • 49:04 - 49:05
    Allt räknas.
  • 49:05 - 49:07
    För dig först och främst,
  • 49:07 - 49:12
    för det påminner dig om vem du är
    och vad du står för,
  • 49:12 - 49:16
    men det är också ett viktigt verktyg
  • 49:16 - 49:18
    att utbilda alla omkring dig.
  • 49:19 - 49:21
    Det är rätt och jag tror
    att kärnan i vårt projekt är
  • 49:21 - 49:23
    att allt räknas -
    vad du äter,
  • 49:23 - 49:26
    hur du transporterar dig,
    det betyder mycket.
  • 49:26 - 49:30
    Individer har också möjlighet
    att påverka
  • 49:30 - 49:33
    något som de kanske inte
    tänker på,
  • 49:33 - 49:36
    men som vi uppmanar dem
    att tänka på,
  • 49:36 - 49:38
    och det är att påverka som anställd
  • 49:38 - 49:40
    och som medborgare
    i ett samhälle.
  • 49:40 - 49:42
    Här smälter det samman,
  • 49:42 - 49:45
    för om vi organiserar oss,
    tar kontakt med andra,
  • 49:45 - 49:49
    tror vi att vägen till besluten
    blir kortare
  • 49:49 - 49:52
    och att vi får större inflytande
    på problemen.
  • 49:52 - 49:55
    Så, ja, allt detta och mer därtill.
  • 49:55 - 49:57
    (Skratt)
  • 49:57 - 50:01
    Vi har en fråga
    från ett klassrum med barn.
  • 50:01 - 50:03
    Från ett klassrum med barn?
  • 50:03 - 50:04
    "Vad kan elever göra?"
  • 50:04 - 50:07
    Ja, jag älskar den här frågan.
    Jag fullkomligt älskar den.
  • 50:07 - 50:08
    Så först och främst,
  • 50:08 - 50:11
    på fredagar klockan elva, strejka.
  • 50:12 - 50:13
    Jag menar det, helt ärligt.
  • 50:13 - 50:15
    (Applåder)
  • 50:15 - 50:16
    Nu kör vi, nu kör vi.
  • 50:16 - 50:19
    Vi måste hålla trycket uppe.
  • 50:19 - 50:21
    Jag är så glad att vi har några här
  • 50:21 - 50:24
    som har strejkat i 52 veckor.
  • 50:24 - 50:26
    Problemet med detta är,
    mina vänner,
  • 50:26 - 50:29
    att det är inget sprintlopp,
    det är ett maratonlopp.
  • 50:29 - 50:33
    Ni måste vara beredda på
    många gånger 52 veckor.
  • 50:33 - 50:34
    och få med er fler,
  • 50:34 - 50:37
    för detta är inte lätt.
  • 50:37 - 50:39
    Om det var lätt,
    hade vi redan gjort det.
  • 50:39 - 50:41
    Detta kommer att bli
    en ansträngning över tid.
  • 50:41 - 50:44
    Men det är fantastiskt
    ute på våra gator,
  • 50:44 - 50:46
    ni får så mycket uppmärksamhet
    från media,
  • 50:46 - 50:49
    från oss dumma vuxna
    som inte skött vårt jobb.
  • 50:49 - 50:50
    Det är fantastiskt.
  • 50:50 - 50:53
    Så, gör era röster hörda.
  • 50:53 - 50:54
    I skolan också
  • 50:54 - 50:58
    kan ni helt klart förbättra.
  • 50:58 - 51:00
    Frågan ni nyss ställde till TED,
  • 51:00 - 51:03
    är frågan som alla elever
    borde ställa på sin skola.
  • 51:03 - 51:05
    "Var kommer energin ifrån?"
  • 51:05 - 51:06
    Nu sätter vi igång!
  • 51:06 - 51:07
    Ni elever på högskolorna -
  • 51:07 - 51:10
    hur är det möjligt att det finns
    universitet och högskolor
  • 51:10 - 51:13
    som inte har
    100 procent ren energi
  • 51:14 - 51:18
    och som inte har flyttat sitt kapital
  • 51:18 - 51:20
    till det koldioxidneutrala?
  • 51:20 - 51:21
    Jag tycker att det är otroligt.
  • 51:21 - 51:23
    (Applåder)
  • 51:23 - 51:27
    Slutligen:
    det viktigaste ni unga kan göra
  • 51:27 - 51:30
    är att fråga era föräldrar,
  • 51:30 - 51:33
    "Vad i helvete gör ni
    åt min framtid?"
  • 51:33 - 51:36
    Här kommer något spännande.
  • 51:37 - 51:40
    Jag har pratat med -
    jag funderar på antalet -
  • 51:40 - 51:45
    jag har pratat med tre eller fyra
    VDar från olje-och gasindustrin.
  • 51:45 - 51:50
    Jag har pratat med tre eller fyra
    stora investerare,
  • 51:50 - 51:52
    chefer på sina investeringsbolag,
  • 51:52 - 51:55
    som kommit till mig, oftast privat,
  • 51:55 - 52:01
    och sagt, "Christiana, anledningen
    att jag ändrar kursen i bolaget
  • 52:01 - 52:04
    är att min dotter, eller min son,
  • 52:04 - 52:09
    frågar mig, "Vad i helvete
    gör du åt min framtid?"
  • 52:10 - 52:13
    Det är en kraftfull fråga,
  • 52:13 - 52:16
    som bara
    unga människor kan ställa.
  • 52:16 - 52:18
    Använd det verktyget,
  • 52:18 - 52:22
    fråga era föräldrar
    vad de gör åt er framtid.
  • 52:22 - 52:24
    Förlåt att jag svor.
  • 52:24 - 52:31
    (Applåder)
  • 52:31 - 52:33
    Hej, jag är Jo Confino
    från HuffPost.
  • 52:33 - 52:36
    Christiana, en fråga till dig.
  • 52:36 - 52:39
    Det handlar om något
    som vi inte tagit upp här,
  • 52:39 - 52:41
    och det är spirituella traditioner
  • 52:41 - 52:44
    och deras roll
  • 52:44 - 52:45
    för vi ser att
  • 52:45 - 52:48
    gammal visdom återuppväcks
  • 52:48 - 52:49
    och visar ömsesidiga beroenden
  • 52:49 - 52:51
    och att inget är
    skilt från något annat.
  • 52:51 - 52:54
    Vilken spirituell tradition
    kan vi ta med från detta
  • 52:54 - 52:55
    och låta göra skillnad?
  • 52:55 - 52:59
    Jag tror det är väldigt viktigt
    att man förstår
  • 52:59 - 53:02
    oavsett om man är
    spirituell eller inte
  • 53:02 - 53:06
    som utövar
    meditation och mindfulness
  • 53:06 - 53:09
    och oavsett om du är religiös,
  • 53:09 - 53:11
    att det ligger mycket kraft
  • 53:11 - 53:16
    i den spirituella insikten om den
    mänskliga närvaron på jorden -
  • 53:16 - 53:20
    att vi är inte separata.
  • 53:20 - 53:23
    Det är inte:
    "Här är planeten jorden,
  • 53:24 - 53:26
    och här är människan."
  • 53:26 - 53:29
    Vi är sammanlänkade
    med alla andra arter
  • 53:29 - 53:30
    och med alla levande varelser.
  • 53:30 - 53:34
    Genom att vara ansvarsfulla
    mot dem,
  • 53:34 - 53:36
    är vi ansvarsfulla mot oss själva.
  • 53:36 - 53:38
    Och vice versa.
  • 53:38 - 53:39
    Så sammanlänkningen
    mellan oss
  • 53:39 - 53:42
    kommer från spirituella traditioner
  • 53:42 - 53:45
    men det måste du inte vara
    spirituell eller religiös för att förstå.
  • 53:45 - 53:46
    Sanningen är ju
  • 53:46 - 53:50
    att varje vattendroppe vi dricker
    kommer från naturen.
  • 53:50 - 53:53
    Och varje munsbit vi äter
  • 53:53 - 53:54
    kommer från naturen.
  • 53:54 - 53:56
    Vi måste återställa
    det sambandet.
  • 53:56 - 53:58
    Vi välkomnar ert engagemang.
  • 53:58 - 54:01
    (Applåder)
  • 54:02 - 54:05
    Hej. Jag är Kaley Roshitsh
    från Women's Wear Daily.
  • 54:05 - 54:08
    Modeindustrin är såklart ansvarig
  • 54:08 - 54:09
    för mycket koldioxidutsläpp
  • 54:09 - 54:13
    och jag undrar över ert perspektiv
    på en medveten konsumtion.
  • 54:13 - 54:18
    Målet är att anpassa, samtidigt,
  • 54:18 - 54:20
    att ändra inställningen
    till vad företagen gör,
  • 54:20 - 54:23
    vad anställda gör,
    vad konsumenter gör.
  • 54:23 - 54:28
    När alla förändringar sker samtidigt
    gör det skillnad.
  • 54:28 - 54:30
    Nu är det alltid någon annan
    som är problemet.
  • 54:30 - 54:32
    "Våra investerare skulle inte
    tillåta det."
  • 54:32 - 54:36
    "Det finns ingen marknad
    för de hållbara produkterna."
  • 54:36 - 54:39
    Alla bitar måste falla
    på plats samtidigt.
  • 54:39 - 54:41
    Vårt hopp står till det.
  • 54:41 - 54:43
    I spetsen för detta står inte vi,
  • 54:43 - 54:46
    utan anställda och VDar
    och ledningsgrupper
  • 54:46 - 54:49
    i modeindustrin.
  • 54:50 - 54:52
    Slå er samman. Gör något.
  • 54:52 - 54:57
    Rid på den förändringsvåg
    vi ser just nu -
  • 54:57 - 55:00
    det kommer att fungera
    ur affärssynpunkt också.
  • 55:00 - 55:02
    Får jag inflika?
  • 55:02 - 55:05
    I åratal, ja i sekler,
  • 55:05 - 55:10
    har vi mentaliteten varit
    utvinn-och-konsumera.
  • 55:10 - 55:12
    På det sättet lever vi våra liv
  • 55:12 - 55:14
    och på det sättet gör vi affärer.
  • 55:14 - 55:18
    Utvinn, använd, kasta.
    Utvinn, använd, kasta.
  • 55:18 - 55:21
    Det är en förenkling,
    men visst är det nästan så enkelt.
  • 55:21 - 55:26
    Vi måste förstå
    att den raka vägen till att kasta
  • 55:26 - 55:29
    inte fungerar längre,
    att det måste vara cirkulärt.
  • 55:29 - 55:33
    Vi måste gå in i
    en cirkulär ekonomi
  • 55:33 - 55:35
    som använder varje resurs
    vi utvinner,
  • 55:36 - 55:37
    för vi kommer att fortsätta utvinna,
  • 55:37 - 55:40
    inte en gång, utan två, tre,
    fyra, fem, tio gånger,
  • 55:40 - 55:42
    om och om igen i cirklar.
  • 55:42 - 55:43
    Det är cirkulär ekonomi.
  • 55:43 - 55:45
    Vi måste nå dit
  • 55:46 - 55:50
    för ärligt talat
    börjar resurserna ta slut.
  • 55:50 - 55:52
    Hej. Jag heter Jodi Xu Klein.
  • 55:52 - 55:57
    Jag är på South China Morning
    Post, en Hong Kong tidning i USA.
  • 55:57 - 56:01
    Vi har rapporterat om handelskrig
    i mer än ett år.
  • 56:01 - 56:04
    Vi lever i en värld där länder
  • 56:04 - 56:07
    tar avstånd från varann.
  • 56:07 - 56:12
    Hur ska vi bryta trenden
    och föra människor samman?
  • 56:12 - 56:13
    Vi vet inte.
  • 56:13 - 56:15
    Det är utmanande problem.
  • 56:15 - 56:18
    Vi vet att vi måste få med alla
  • 56:18 - 56:19
    i diskussionen.
  • 56:19 - 56:21
    Det finns
    många modiga personer i Kina,
  • 56:21 - 56:22
    däribland ofta
  • 56:22 - 56:26
    den kinesiska regeringen
    som tar modiga steg
  • 56:26 - 56:27
    för att tackla problemet.
  • 56:27 - 56:31
    Västvärlden kan lära mycket från
    vad som händer i Kina.
  • 56:31 - 56:32
    Jag skulle vilja säga
  • 56:32 - 56:37
    att i en värld där vi ser en våg
    av nationalism och populism
  • 56:37 - 56:41
    måste vi utvidga
  • 56:41 - 56:44
    bredden i engagemanget
  • 56:44 - 56:49
    och inte låta
    ansvaret för klimatengagemanget
  • 56:49 - 56:52
    bara ligga i regeringens händer.
  • 56:52 - 56:53
    Ja, de spelar en viktig roll,
  • 56:53 - 56:56
    men vi kan få ner det
  • 56:56 - 57:00
    på en annan nivå,
    hos varje enskild människa.
  • 57:00 - 57:03
    Så fort vi förstår
    att vi är alla människor
  • 57:03 - 57:05
    och att vår framtid är gemensam
  • 57:05 - 57:08
    kan vi inte tro
    att vi sitter i samma båt,
  • 57:08 - 57:11
    men bara de närmast hålet
    kommer att sjunka.
  • 57:11 - 57:12
    Nej.
  • 57:12 - 57:14
    Antingen sjunker alla
    eller också flyter vi.
  • 57:14 - 57:17
    Jag heter Justine Calma.
    Jag representerar The Verge.
  • 57:17 - 57:19
    Tack så mycket för detta.
  • 57:19 - 57:24
    Min fråga är om TED
    och YouTubes koldioxidutsläpp.
  • 57:24 - 57:28
    Att strömma film förbrukar
    stora mängder energi
  • 57:28 - 57:34
    och jag är nyfiken på
    vad TED och YouTube
  • 57:34 - 57:37
    kan göra för att minska
    sina egna utsläpp av växthusgaser
  • 57:37 - 57:39
    från detta.
  • 57:40 - 57:43
    Jag kan inte svara för YouTube,
    så klart.
  • 57:43 - 57:47
    Jag säger,
    och citerar George Monbiot,
  • 57:47 - 57:49
    att vi är alla hycklare.
  • 57:49 - 57:51
    Om du någonsin köpt något
  • 57:51 - 57:55
    eller om du har kläder på dig,
    eller äter mat,
  • 57:55 - 57:57
    är du en hycklare,
    du skapar utsläpp.
  • 57:57 - 57:59
    Det är en del av livet.
  • 57:59 - 58:03
    Jag tror att fulländning är...
  • 58:03 - 58:05
    Det finns en risk att fulländning,
  • 58:05 - 58:09
    strävan efter och fokus på den
  • 58:09 - 58:12
    och fördömandet som följer på det
    kan bromsa upp människor.
  • 58:12 - 58:16
    Vi vill att det ska vara en allians
    bland dem som accepterar
  • 58:16 - 58:18
    att de inte är perfekta
    men är redo att agera.
  • 58:18 - 58:22
    Hela denna processen har startat
    en stor diskussion inom TED
  • 58:22 - 58:25
    om hur vi agerar mer ansvarsfullt
  • 58:25 - 58:26
    och den fortsätter.
  • 58:27 - 58:30
    Vi kommer inte att sluta
    att strömma film.
  • 58:30 - 58:32
    Man måste räkna.
  • 58:32 - 58:35
    Så här är det - ge mer till planeten
    än vad du plockar ut.
  • 58:35 - 58:39
    Det är den gyllene regeln
    som jag personligen tror på.
  • 58:39 - 58:44
    Så om en tanke som bärs ut
    av lite elektricitet
  • 58:44 - 58:46
    kan tända till i någons hjärna
  • 58:46 - 58:49
    slår jag vad om att tanken
    vinner över elektriciteten.
  • 58:49 - 58:51
    Det finns ingen perfektion här.
  • 58:51 - 58:54
    Och vi har helt klart
    mycket att bli bättre på.
  • 58:54 - 58:55
    Vi tar nästa fråga.
  • 58:55 - 58:59
    Hej. Jag är Lane Florsheim
    från Wall Street Journal Magazine.
  • 58:59 - 59:01
    Chris, jag gillade verkligen
    det du sade
  • 59:01 - 59:04
    om modeindustrin
    och vad de kan göra för att ändra
  • 59:04 - 59:06
    och hur det kräver
    att anställda och VDar möts.
  • 59:06 - 59:09
    För vem förstår industrin bättre
    än de som jobbar i den
  • 59:09 - 59:11
    och dess processer
    och infrastruktur.
  • 59:11 - 59:15
    Men jag undrar om företag
    med stor miljöpåverkan,
  • 59:15 - 59:18
    de första jag tänker på är
    Amazon och Zara,
  • 59:18 - 59:20
    där, av allt att döma,
  • 59:20 - 59:23
    de anställda inte har mycket makt
  • 59:23 - 59:27
    och där VDarna inte har
    incitament att ändra sig.
  • 59:27 - 59:30
    Vad säger du
    om den typen av företag?
  • 59:31 - 59:35
    Detta kommer att bli en väldigt
    intressant konversation framöver,
  • 59:35 - 59:37
    för vi är i det ironiska läget
  • 59:37 - 59:41
    där de som kan göra mest
    för att lösa problemen
  • 59:41 - 59:43
    är samma människor
    som är de största motståndarna.
  • 59:43 - 59:45
    Så vad gör vi?
  • 59:45 - 59:47
    Tar vi med dem i diskussionen
    eller inte?
  • 59:47 - 59:49
    Jag menar att vi ger
    dem plats i samtalet
  • 59:49 - 59:52
    så länge vi kan se
    ett seriöst engagemang.
  • 59:52 - 59:54
    Ta Amazon.
  • 59:54 - 59:59
    Jeff Bezos har faktiskt lyssnat
    på vad de anställda har sagt,
  • 59:59 - 60:01
    och de anställda har varit
    väldigt tydliga,
  • 60:01 - 60:02
    om koldioxidutsläpp.
  • 60:02 - 60:06
    Han har lyssnat och involverat
    er och andra.
  • 60:06 - 60:10
    Och de har tillkännagett,
    jag tror det är rätt ord.
  • 60:10 - 60:11
    Ja, det har de.
  • 60:11 - 60:14
    En snabbare takt i sitt löfte
  • 60:14 - 60:19
    att nå netto nollutsläpp
    år 2040, om jag förstått det rätt.
  • 60:19 - 60:25
    Det är företagen med tusentals,
    tiotusentals lastbilar
  • 60:25 - 60:27
    och packande och allt det där.
  • 60:27 - 60:29
    Det är så problemet ska lösas.
  • 60:29 - 60:35
    Jag menar att vi bjuder in
    dessa VDar att delta
  • 60:35 - 60:38
    för att få dem
    att ta det på allvar
  • 60:38 - 60:42
    och jobba snabbt,
    snabbare än vad som känns lätt.
  • 60:42 - 60:44
    Det är, tror jag, vad vi måste göra.
  • 60:44 - 60:48
    Inte förtala, fördöma,
  • 60:48 - 60:52
    innan vi åtminstone haft
    en seriös diskussion om
  • 60:52 - 60:53
    "Det är dags,
  • 60:53 - 60:55
    era anställda vill detta,
  • 60:55 - 60:57
    era kunder vill detta,
  • 60:57 - 61:00
    era investerare vill detta
    mer och mer. Nu gör vi det."
  • 61:01 - 61:02
    Det hoppas vi.
  • 61:02 - 61:05
    Det underbara med företag
    i Amazons storlek,
  • 61:05 - 61:06
    eller Walmart när de gjorde det,
  • 61:06 - 61:09
    är att de har så stor
    spridningseffekt.
  • 61:09 - 61:11
    För när Jeff Bezos sade:
  • 61:11 - 61:14
    "Jag ska göra Amazon
    klimatneutralt till 2040",
  • 61:14 - 61:15
    Parisavtalet sade 2050,
  • 61:15 - 61:18
    så vill han förstås göra
    allt bättre än det,
  • 61:18 - 61:20
    så 2040 gäller för Amazon.
  • 61:20 - 61:22
    Det är bra,
    vi ska ha koll på honom.
  • 61:22 - 61:24
    Det häftiga med detta
  • 61:24 - 61:28
    är att om Amazon ska vara
    klimatneutralt till 2040,
  • 61:28 - 61:31
    måste de arbeta
    med hela leveranskedjan.
  • 61:31 - 61:33
    De måste arbeta
    med alla de företag
  • 61:33 - 61:36
    som levererar service och varor
    till dem
  • 61:36 - 61:38
    för att de också
    snarast ska bli klimatneutrala.
  • 61:38 - 61:41
    Annars lever de
    inte upp till sina löften.
  • 61:41 - 61:46
    De stora företagen är faktiskt
    väldigt viktiga i detta,
  • 61:46 - 61:49
    för det handlar
    inte bara om deras utsläpp.
  • 61:49 - 61:54
    Det handlar om de totala utsläppen
    som ingår i deras leveranskedja.
  • 61:54 - 61:57
    Och omvandlingen av det blir
    riktigt stor.
  • 61:58 - 62:00
    Sista frågan.
  • 62:00 - 62:02
    Jag heter Jackie Padilla
    från NowThisNews
  • 62:02 - 62:05
    och jag arbetar varje dag
    med unga klimataktivister
  • 62:05 - 62:06
    som de vi har träffat idag.
  • 62:06 - 62:08
    När vi skriver om dem,
  • 62:08 - 62:10
    ni vet, också om Greta Thunberg,
  • 62:10 - 62:13
    så ser jag den hårda kritik
    de möts av
  • 62:13 - 62:15
    och i stort handlar det om
    en generationsklyfta.
  • 62:15 - 62:18
    Jag vet inte om ni känner till
    frasen "OK Boomer",
  • 62:18 - 62:23
    men det verkar finnas en massa
    skuld eller ansvar
  • 62:23 - 62:25
    som en del söker
  • 62:25 - 62:27
    och i andra ändan
    ser vi brist på utbildning
  • 62:27 - 62:29
    eller ren okunskap i frågan.
  • 62:29 - 62:34
    Vad är ert råd till unga människor
    att svara på kritiken
  • 62:34 - 62:36
    för att främja konstruktiva samtal?
  • 62:36 - 62:38
    Vi borde nog fråga dem.
  • 62:39 - 62:41
    Hej. Tack för frågan.
  • 62:41 - 62:43
    Kom hit.
  • 62:43 - 62:45
    (Applåder)
  • 62:47 - 62:49
    Det är sant att vi möter
    mer och mer kritik.
  • 62:49 - 62:52
    Inte bara när vi pratar med
    människor, med klimatförnekare
  • 62:52 - 62:53
    eller så,
  • 62:53 - 62:55
    utan också på sociala media.
  • 62:55 - 62:59
    De är verktyg
    för att sprida information
  • 62:59 - 63:00
    och organisera strejker
  • 63:00 - 63:02
    och få ut information
  • 63:02 - 63:05
    men också verktyg
    för dem som vill tillintetgöra oss,
  • 63:05 - 63:08
    attackera oss personligen.
  • 63:08 - 63:11
    Det som gör oss tåliga mot sådant
  • 63:11 - 63:15
    är att arbeta
    tillsammans med andra.
  • 63:15 - 63:16
    När vi organiserar oss,
  • 63:16 - 63:19
    tränar vi på den världen vi vill se.
  • 63:19 - 63:21
    Det finns ingen hierarki
    i vår organisation.
  • 63:21 - 63:25
    Alla arbetar konstruktivt
    mot samma mål.
  • 63:25 - 63:30
    Vi jobbar med det vi brinner för
    för att göra strejken till den bästa.
  • 63:31 - 63:34
    Vi har 300 000 personer
    som strejkar i New York.
  • 63:34 - 63:37
    Vi anordnade en konsert.
  • 63:37 - 63:39
    Den kallades Climchella,
    det var toppen.
  • 63:40 - 63:41
    (Skratt)
  • 63:41 - 63:45
    Men grejen är att det inte
    stoppar oss.
  • 63:45 - 63:47
    Kritiken stoppar oss inte.
  • 63:47 - 63:50
    Vi vet att vi är barn
  • 63:50 - 63:53
    och vi inte är här för att berätta
    för er om lösningarna
  • 63:53 - 63:56
    som redan finns.
  • 63:56 - 63:58
    Vi gör det
  • 63:59 - 64:01
    för alla barn
    som bryr sig om klimatkrisen
  • 64:01 - 64:06
    växer upp och ser allt
    utifrån hur miljön påverkas
  • 64:06 - 64:08
    och ändrar världen därefter.
  • 64:09 - 64:12
    Så vi är här för att berätta.
  • 64:12 - 64:17
    De klimataktivister jag känner
    säger inte "OK Boomer"
  • 64:17 - 64:21
    för vi strävar efter samarbete
    mellan generationerna.
  • 64:22 - 64:26
    Jag tror
    att om vi skyller på varandra
  • 64:26 - 64:29
    når vi ingenstans.
  • 64:29 - 64:30
    Därför säger vi inte så.
  • 64:30 - 64:32
    Jag tycker inte man ska säga så.
  • 64:32 - 64:37
    Jag vill faktiskt tacka alla
    som gör något
  • 64:37 - 64:40
    för handling föder handling.
  • 64:40 - 64:43
    Ni inspirerar oss
  • 64:43 - 64:45
    och vi är glada att vi inspirerar er.
  • 64:46 - 64:52
    (Jubel och applåder)
  • 64:52 - 64:55
    (Applåder)
  • 64:55 - 64:57
    Wow.
  • 64:57 - 64:58
    (Applåder)
  • 64:58 - 64:59
    Så ska det sägas.
  • 64:59 - 65:03
    (Applåder och jubel)
  • 65:03 - 65:08
    (Applåder)
  • 65:08 - 65:13
    Vi kunde inte avsluta detta
    på ett bättre sätt.
  • 65:13 - 65:14
    Tack.
  • 65:14 - 65:21
    (Applåder)
Title:
Så ska vi stoppa klimatförändringarna
Speaker:
Christiana Figueres och Chris Anderson
Description:

Följ med på presentationen av Countdown, en stor global kampanj för att stoppa växthusgasutsläppen. TED har gått samman med bland annat forskare, opinionsbildare, organisationer, aktivister för att skapa ett projekt som alla i hela världen kan delta i. Kolla på http://countdown.ted.com för information om hur du kan engagera dig - och hjälpa till att stoppa klimatförändringarna.

[Obs. Två saker är ovanliga med detta TED Talk. Den är mycket längre än brukligt, mer än en timme. Den innehåller bidrag från mer än ett dussin personer, däribland FNs generalsekreterare Antonio Guterres, Al Gore, Katharine Hayhoe, Jimmy Kimmel och Yuval Noah Harari. Vi lägger ut presentationen eftersom budskapet förtjänar att framhävas.]

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
01:05:22

Swedish subtitles

Revisions