Return to Video

Ya Icarus Hâlâ Uçuyorsa? | Doğu Deniz Uğur | TEDxAnkara

  • 0:10 - 0:12
    Yaratıcı insan kimdir?
  • 0:13 - 0:14
    Bu soru niye
    benim için önemli?
  • 0:15 - 0:17
    Çocukken Leonardo Da Vinci'nin
    hikâyelerini dinledim.
  • 0:17 - 0:20
    Kendine kanat yapıp uçabilen bir insan.
  • 0:20 - 0:22
    O zamanlar benim için
    büyücü gibi bir şeydi.
  • 0:23 - 0:25
    Yani, fizik bilmiyorum,
    bir şey bilmiyorum.
  • 0:26 - 0:27
    Uçan bir insandan bahsediyoruz!
  • 0:28 - 0:30
    Zaman geçtikçe
    diğer büyücülerle de tanıştım:
  • 0:30 - 0:32
    Havadan elektrik üretebilen Tesla,
  • 0:33 - 0:34
    atomu parçalayabilen Einstein,
  • 0:35 - 0:39
    bilgisayarları evimize getirmesine
    önayak olan Steve Jobs
  • 0:39 - 0:40
    ve daha birçoğu.
  • 0:41 - 0:44
    Şimdi, siz çocukken bunları tanıyınca,
    size bir büyülü geliyorlar.
  • 0:44 - 0:45
    Ve ne kadar büyüseniz de,
  • 0:45 - 0:47
    ne kadar öğrenseniz de,
  • 0:47 - 0:48
    ne kadar fizik bilseniz de,
  • 0:48 - 0:50
    bu büyülerini korumaya devam ediyorlar.
  • 0:51 - 0:53
    O yüzden ben de doğal olarak,
  • 0:54 - 0:56
    "Bu yaratıcı insanları
    yaratıcı yapan nedir?"
  • 0:56 - 0:57
    bu soruyu sormaya başladım.
  • 0:58 - 1:01
    Ve sonra aslında sorunun cevabının
    çok basit olduğunu fark ettim.
  • 1:02 - 1:04
    Hepsi çok çalışıyor!
  • 1:05 - 1:09
    Yani, yaratıcı olmanın bence
    tek sırrı çok çalışmak.
  • 1:09 - 1:12
    İşte; havadan elektrik üretmek
    üzerine projeler,
  • 1:12 - 1:15
    mobil aplikasyonlar,
    kanserli çocuklara oyun gibi,
  • 1:15 - 1:18
    olabildiğince bir şeyler
    katmaya çalıştım bu dünyaya.
  • 1:18 - 1:20
    Ve bunların hepsini
    yapmak için çok çalıştım.
  • 1:21 - 1:23
    Okulda 8 saat derse gidiyordum,
  • 1:24 - 1:26
    geceleri eve geldim,
    günlük tekrarlar yaptım.
  • 1:27 - 1:30
    Neredeyse sadece 4-5 saat uyuyarak
  • 1:30 - 1:32
    ailemle, arkadaşlarımla
    çok az görüşerek
  • 1:32 - 1:34
    sürekli kod yazdım.
  • 1:34 - 1:37
    Tatillerde denize gitmedim,
    haftasonları dışarı çıkmadım.
  • 1:38 - 1:40
    Ve hiç pişman değilim çünkü
  • 1:40 - 1:42
    zekâ ya da genetik avantaja
    inanmıyorum.
  • 1:42 - 1:45
    İnsan sadece çalışarak
    bunların hepsini başarabiliyor.
  • 1:45 - 1:46
    İnandırıcıydı, değil mi?
  • 1:46 - 1:49
    Ama aslında size yaklaşık bir dakikadır
    yalan söylüyorum.
  • 1:50 - 1:52
    Yani, aralarında yaptığım şeyler de var
  • 1:52 - 1:53
    ama birçoğunu yapmadım.
  • 1:55 - 1:58
    O zaman çok çalışanlar mı gerçekten
    üretici insanlar?
  • 1:59 - 2:01
    Evet, çalışmak gerekli, yani sonuçta
  • 2:01 - 2:03
    bir şey yapmak için
    çalışmanız gerekiyor.
  • 2:03 - 2:06
    Ama çalışmak; sadece o yolu katetmek.
  • 2:06 - 2:09
    Bir amacınız, gideceğiniz bir yer
    olmadıktan sonra
  • 2:09 - 2:11
    o yolda ne kadar gittiğinizin
    çok bir önemi yok.
  • 2:11 - 2:15
    Bir fikir, bir vizyon olmadan,
    ne kadar ilerlerseniz ilerleyin,
  • 2:16 - 2:17
    bir şey ifade etmiyor.
  • 2:17 - 2:20
    O zaman, bu sorunun cevabını
    bulamadığım için,
  • 2:20 - 2:22
    yani, çok çalışanlar mı-
    evet, çalışıyorlar ama
  • 2:22 - 2:23
    ama sadece bu değil.
  • 2:23 - 2:25
    "Başka ne olabilir?"
    diye düşündüm.
  • 2:25 - 2:28
    Bunları iyi insanlar,
    mutlu insanlar,
  • 2:29 - 2:31
    topluma ayak uydurmuş,
    kahraman olarak görülen-
  • 2:33 - 2:36
    Sonra ne yazık ki
    bunun da yalan olduğunu fark ettim.
  • 2:36 - 2:39
    Peki niye bu tür cevaplar
    aslında bize çok uygun geliyor?
  • 2:39 - 2:41
    "İyi, mutlu insan, çalışkan insan..."
  • 2:41 - 2:43
    Çünkü, insan doğası rahatlık arar.
  • 2:43 - 2:47
    Hepimizin bir rahat alanda
    bulunmaya eğilimi vardır.
  • 2:47 - 2:49
    Evrim bize bunu getirdi.
  • 2:49 - 2:51
    İnsan doğası düşünmek istemez.
  • 2:51 - 2:54
    Olabildiğince adapte olmaya,
    alışkanlıklar elde etmeye çalışır.
  • 2:54 - 2:58
    Ve o yüzden,
    aslında çalışıyor olduğu gerçeği de,
  • 2:58 - 3:01
    bu alışkanlıkların en ağır basanı,
  • 3:01 - 3:03
    söylenen en büyük yalanlardan biridir.
  • 3:03 - 3:06
    Çünkü sen çalışıyor olsan,
    zaman harcıyor olsan,
  • 3:06 - 3:08
    yaptığının doğru olduğuna inanırsın.
  • 3:09 - 3:11
    Sonunda bir şey üreteceğini düşünürsün.
  • 3:11 - 3:13
    Ama aslında,
    sadece çalışmak bunu üretmiyordur.
  • 3:15 - 3:17
    Şimdi, "veya" çok güzel bir kelime.
  • 3:17 - 3:19
    Çünkü, çıkış yolu anlamına geliyor.
  • 3:20 - 3:22
    Ama bu kelimeyi daha da güzel
    yapan olay şu ki:
  • 3:22 - 3:26
    Araya bir tire koyduğumuz zaman,
    "son derece alışılmamış"
  • 3:26 - 3:29
    yani bir yönüyle,
    "bohem" anlamına geliyor.
  • 3:29 - 3:33
    Ve aslında bu tüm yaratıcı insanları,
    bilim insanlarını, girişimcileri
  • 3:33 - 3:34
    tarif eden bir kelime.
  • 3:35 - 3:38
    Çünkü eğer yaratıcılık, üretkenlik
    alışılmış bir şey olsaydı,
  • 3:38 - 3:40
    bu kadar önemli olmazdı herhalde.
  • 3:40 - 3:42
    Yani bu insanlar, öyle ya da böyle
  • 3:42 - 3:44
    bir şeylerin dışına çıkabilen insanlar.
  • 3:45 - 3:47
    Albert Einstein,
    Nikola Tesla...
  • 3:47 - 3:50
    Bu isimler ve daha birçoğu,
    benim kahramanlarım.
  • 3:51 - 3:53
    Bunları okuyarak büyüdüm.
  • 3:53 - 3:56
    Hala da olabildiğince bunların
    yolundan gitmeye çalışıyorum.
  • 3:56 - 3:58
    Ama şöyle bir gerçek var ki:
  • 3:59 - 4:02
    Aslında bu insanlar toplumun
    ideal kahramanları değiller.
  • 4:03 - 4:05
    Herkes Albert Einstein'ın
    fiziğe katkılarını bilir.
  • 4:05 - 4:08
    Ama hiçbirimiz bunu anlatırken
    Albert Einstein'ın aslında
  • 4:08 - 4:10
    eşlerini aldatan bir insan
    olduğunu söylemeyiz.
  • 4:11 - 4:15
    Nikola Tesla, şu an burada kullandığımız
    ampullerden radyo alıcılarına kadar
  • 4:15 - 4:17
    bir sürü şey yapmıştır.
  • 4:17 - 4:20
    Ama o insanın güvercinlerle bile
    insanlarla anlaştığından
  • 4:20 - 4:23
    daha iyi anlaştığını hiçbir zaman
    dile getirmeyiz.
  • 4:23 - 4:27
    Steve Jobs;
    evet, Apple markasını yarattı.
  • 4:27 - 4:31
    Microsoft'un yaratılmasına bile
    öncü oldu bir yanda.
  • 4:31 - 4:34
    Ama bu adamın, sahiplenmediği
    bir küçük kız çocuğu var.
  • 4:34 - 4:35
    Leonardo Da Vinci;
  • 4:35 - 4:37
    Biz bir sürü eserini biliyoruz.
  • 4:37 - 4:40
    Ama aslında işlerini sürekli erteleyen,
    bir şeyleri yapmayan bir adam.
  • 4:41 - 4:44
    Ve belki de en önemlileri:
    Ömer Hayyam.
  • 4:44 - 4:47
    Hala, neredeyse dünyanın her dilinde
    Rubailer'i çevrilen,
  • 4:48 - 4:50
    çok duru bir şekilde
    çok fazla şey anlatan,
  • 4:50 - 4:53
    ve matematiğin temellerini atan
    insanlardan birinin,
  • 4:53 - 4:56
    hedonist bir ayyaş olduğunu
    hiçbirimiz dile getirmiyoruz.
  • 4:56 - 4:57
    Peki neden?
  • 4:57 - 5:00
    Çünkü, dediğim gibi;
    biz rahatlık arıyoruz.
  • 5:00 - 5:02
    Çoğumuz toplumun yolunda ilerliyoruz.
  • 5:02 - 5:03
    Bu yol basit aslında.
  • 5:04 - 5:07
    Hayatımızın zaten ilk 22 yılı
    bizim için çizilmiş durumda.
  • 5:07 - 5:10
    Sonrasında da
    iyi bir kariyer, iyi bir evlilik,
  • 5:10 - 5:12
    mutlu bir hayat algısı var.
  • 5:13 - 5:15
    Çoğu şeye önem veriyoruz.
    Çok fazla çalışıyoruz.
  • 5:16 - 5:18
    Liseye geçiş sınavı, üniversite sınavı.
  • 5:18 - 5:21
    4.0 GPA yapmak, master, doktora.
  • 5:22 - 5:25
    İyi bir evlilik,
    çok maaş veren bir iş.
  • 5:25 - 5:27
    Bunların hepsi için uğraşıyoruz.
  • 5:27 - 5:29
    Ama bunlar için uğraşırken,
  • 5:30 - 5:33
    çok azımız niye bunlar için
    uğraştığımızı sorguluyor.
  • 5:34 - 5:35
    Çünkü bunlar bize verildi zaten.
  • 5:35 - 5:37
    Bunlarla ilgilenmek kolay.
  • 5:37 - 5:40
    Bunlar bizi rahat yapıyor,
    bunlar alışkanlıklar.
  • 5:40 - 5:42
    Ama bazılarımız için,
  • 5:42 - 5:45
    tüm bu alışkanlıkların,
    tüm bu yolun dışında,
  • 5:45 - 5:46
    başka bir yol daha var.
  • 5:47 - 5:48
    Bu bahsettiğim insanlar;
  • 5:48 - 5:51
    Albert Einstein, Leonardo Da Vinci,
    Nikola Tesla.
  • 5:51 - 5:53
    Hep bu yoldan gitmeye çalışıyolar.
  • 5:53 - 5:56
    Çünkü aslında şu anki gerçeklik
    onları tatmin etmiyor.
  • 5:56 - 5:58
    Onlar kendi gerçekliklerini
    yaratmak istiyorlar.
  • 5:58 - 6:02
    Olabildiğince farklı oluyorlar,
    olabildiğince üretken olmaya çalışıyorlar.
  • 6:03 - 6:08
    Ve aslında üretme hissi, yaratıcılık
    o kadar obsesif bir his ki;
  • 6:09 - 6:11
    bir şey yapıyorsunuz
    ve çalışıyor,
  • 6:11 - 6:13
    bir sürü insana dokunabiliyorsunuz.
  • 6:13 - 6:15
    Bu, bağımlılık yapan bir his.
  • 6:15 - 6:17
    Ve bir noktada,
    bu insanların en yakınlarını bile
  • 6:17 - 6:19
    karşılarına almalarına yol açabiliyor.
  • 6:19 - 6:22
    Genelde çok söylenen yalanlardan
    biri de şudur:
  • 6:22 - 6:24
    "Bu insanlar, bensiz insanlardır.
  • 6:25 - 6:28
    Hep toplumu düşünürler.
    Kendileri için uğraşmazlar."
  • 6:28 - 6:30
    Bu çok büyük bir yalan.
  • 6:30 - 6:32
    Çünkü bu insanlar, dünyada
    görebileceğimiz en bencil
  • 6:32 - 6:34
    insanlardan birkaçı.
  • 6:34 - 6:37
    Çünkü;
    evet, insanlığa çok katkıları oldu.
  • 6:37 - 6:39
    Ve bununla da motive oldular.
  • 6:39 - 6:42
    Ama işin özünde,
    insan doğa gereği bencil yaratılmış
  • 6:42 - 6:42
    bir varlıktır.
  • 6:42 - 6:45
    Ve o insanlar da bu obsesyonu,
  • 6:45 - 6:49
    artık benim öfori diye tanımlayabileceğim,
    bir şeyler üretme algısını,
  • 6:50 - 6:52
    kendi zevkleri, eğlenceleri için yaptılar.
  • 6:53 - 6:56
    Ve sonunda insanlığa da
    katkı sağlamış oldular.
  • 6:56 - 6:59
    Şimdi yine gelmeden önce
    X-Ray sırasında bir oyundan bahsedildi.
  • 7:00 - 7:03
    Yaklaşık,
    2017 kışında başlamıştım.
  • 7:03 - 7:06
    Kanserli çocukları motive eden
    bir sanal gerçeklik oyunu.
  • 7:06 - 7:08
    Çok güzel bir süreçti.
  • 7:08 - 7:11
    Onca çocuğun yüzüne bir
    gülümseme katabileceğimi hissettim.
  • 7:11 - 7:13
    Sadece bilgisayarın
    başında oturarak
  • 7:13 - 7:15
    bir sürü insanın hayatına
    dokunabiliyordum.
  • 7:15 - 7:19
    Ama ben bunu sadece o çocuklar
    için yaptığımı söylersem,
  • 7:19 - 7:20
    hepinize yalan söylemiş olurum.
  • 7:21 - 7:23
    Çünkü, evet onları mutlu ettim,
  • 7:23 - 7:27
    ama bir yandan,
    ben bunu yaptığımda hissettiğim öfori
  • 7:27 - 7:30
    o kadar paha biçilemez
    bir hissiyattı ki,
  • 7:30 - 7:33
    aslında beni sürekli bir şeyler
    üretmeye, bir şeyler yapmaya
  • 7:33 - 7:35
    motive eden hissiyat buydu.
  • 7:36 - 7:38
    Peki, bir soru daha var.
  • 7:38 - 7:40
    Yaratıcı insan, evet farklı.
  • 7:40 - 7:42
    Ama iyi mi?
  • 7:42 - 7:45
    Şimdi, Albert Einstein,
    Richard Feynman,
  • 7:45 - 7:47
    Niels Bohr, Robert Oppenheimer.
  • 7:48 - 7:49
    Bunların ortak noktası;
  • 7:49 - 7:52
    hepsi Manhattan Projesi
    isimli bir projeye katıldılar.
  • 7:53 - 7:55
    Bu adamlar;
    atom bombasını yapan insanlar.
  • 7:56 - 7:59
    Bu adamlar; yüzlerce insanın
    ölmesine yol açanlar.
  • 8:00 - 8:02
    Peki, sizce kötü oldukları
    için mi yaptılar?
  • 8:02 - 8:03
    Hayır.
  • 8:03 - 8:07
    Belki evet, içlerinde zaten
    bir insanı öldürme güdüsü yok.
  • 8:07 - 8:09
    Ama, merak var.
  • 8:09 - 8:12
    O kadar merak ediyorlardı ki
    yapabileceklerini,
  • 8:12 - 8:14
    atomu parçalayınca oluşabilecekleri.
  • 8:14 - 8:16
    Bu insanlar zeki insanlar.
  • 8:16 - 8:19
    Devletin bunu alıp bomba yapacağını
    biliyorlardı içten içe,
  • 8:19 - 8:20
    hissediyorlardı.
  • 8:20 - 8:23
    Ama yine de buna göz yumdular
    ve meraklarının peşinden gittiler.
  • 8:23 - 8:24
    Merak da obsesif bir duygudur.
  • 8:25 - 8:27
    Sonuçta, dünyaya yayılan
    tüm kötülükler,
  • 8:27 - 8:31
    bir insanın merak edip Pandora'nın
    kutusunu açmasından kaynaklanıyor.
  • 8:31 - 8:35
    Yani, yaratıcı insanları aslında
    "iyi" diye de nitelendirmemek gerekiyor.
  • 8:37 - 8:40
    O yüzden şunu düşünmeye başladım:
  • 8:40 - 8:43
    Hani, bunlar iyi insanlar değil,
    evet, ideallerimizden çok farklı.
  • 8:44 - 8:45
    Geriye çok basit bir cevap kalıyor:
  • 8:46 - 8:51
    Yaratıcı insanların ortak özelliği
    aykırı olmaları, farklı olmaları,
  • 8:51 - 8:52
    bohem olmaları.
  • 8:52 - 8:54
    Hangi sıfatı kullanırsanız kullanın.
  • 8:54 - 8:56
    Onlar toplumun bir parçası değil.
  • 8:56 - 8:59
    Evet, belki şu an ben
    onların hepsini "kötü" diye anlattım.
  • 9:00 - 9:01
    Çünkü bunun nedeni şu-
  • 9:01 - 9:03
    Ben onların kötü olduğunu düşünmüyorum.
  • 9:03 - 9:05
    "Yaratıcı insanlar iyi midir
    ya da kötü müdür?"
  • 9:05 - 9:08
    o insanlara sorulacak bir soru değil;
    anlamsız.
  • 9:08 - 9:10
    İyiyle kötü yapay kavramlardır.
  • 9:11 - 9:12
    Doğada iyi, kötü yoktur.
  • 9:12 - 9:14
    Sadece hayatta kalan vardır.
  • 9:14 - 9:17
    İyi ve kötü,
    bizim düşüncesel gelişimimizin,
  • 9:17 - 9:19
    bizim toplumumuzun oluşturduğu
    bir kavramdır.
  • 9:19 - 9:21
    Ve sonuçta toplum çoğunluk.
  • 9:22 - 9:25
    Kendine "kötü" diye negatif bir sıfat
    vermeyeceğine göre,
  • 9:25 - 9:27
    elbette "iyi"yi verdi.
  • 9:27 - 9:30
    Ve bu insanlar da toplumdan
    bu kadar farklılarsa,
  • 9:30 - 9:33
    evet, onların yargılarına göre
    "kötü" diye adlandırılabilirler.
  • 9:33 - 9:36
    O yüzden, bir de aklıma şu soru geldi:
  • 9:36 - 9:38
    Rağmen mi sayesinde mi?
  • 9:38 - 9:41
    Bu insanlar, tüm bu kötü özelliklerine
    rağmen mi bunları başardılar,
  • 9:41 - 9:42
    sayesinde mi?
  • 9:42 - 9:43
    Bence cevap:
    Sayesinde.
  • 9:44 - 9:50
    Çünkü tüm bu özellikler,
    bir noktada belli başlı dogmalara karşı
  • 9:50 - 9:51
    bir başkaldırı.
  • 9:52 - 9:56
    Ve üretkenlik, yaratıcılık zaten
    doğası gereği sıfırdan bir şey
  • 9:56 - 9:58
    yaratmak gerekiyor.
  • 9:58 - 10:01
    Şu anki kurallara, dogmalara uyarak
    bunu yapamazsınız.
  • 10:01 - 10:05
    Ve bu insanlar aslında, dolaylı yoldan
    tüm bu aykırılıkları sayesinde
  • 10:05 - 10:07
    dünyayı bu kadar güzel bir yer yaptılar.
  • 10:09 - 10:11
    Çoğu zaman kendimize sormadığımız
    bir soru var:
  • 10:12 - 10:14
    En kötü ne olabilir?
  • 10:14 - 10:18
    Benim gözümde,
    önümüzde bir yol var, basit bir yol.
  • 10:18 - 10:21
    Çok çalışacaksınız,
    başarılı olacaksınız.
  • 10:21 - 10:25
    İyi üniversitelere gidip
    yüksek maaşlı bir iş, mutlu bir evlilik.
  • 10:26 - 10:27
    Bu, rahat bir yol.
  • 10:27 - 10:30
    Yani, yapacağınız şey belli;
    çok düşünmenize gerek yok.
  • 10:30 - 10:32
    Sadece adapte olmanız gerekiyor.
  • 10:32 - 10:33
    Ama bir yol daha var.
  • 10:34 - 10:36
    O da; bu yolun dışına çıkmak.
  • 10:37 - 10:38
    Bu zor bir yol.
  • 10:38 - 10:40
    Zaman zaman size yalnızlık getirecek.
  • 10:40 - 10:42
    Zaman zaman belki kötüleneceksiniz
  • 10:42 - 10:45
    çünkü her bilimsel çalışma
    iyi olacak diye bir şey yok,
  • 10:45 - 10:46
    bazen kötü şeyler de olabilir.
  • 10:46 - 10:49
    Bazen nefret edileceksiniz,
    bir kitle tarafından.
  • 10:50 - 10:52
    Bazen dostlarınız sizi bırakacak.
  • 10:53 - 10:56
    Ama günün sonunda
    belki acı çekseniz de,
  • 10:56 - 10:59
    mutluluğunuzdan biraz esirgenseniz de,
  • 10:59 - 11:02
    yine de bu dünyaya hiç varolmayan
    bir şey getirmiş olacaksınız.
  • 11:03 - 11:07
    Ve bence bu bir insanın hayatında
    tadabileceği en güzel hissiyatlardan biri.
  • 11:09 - 11:13
    Bize anlatılan mitler vardır:
    Yunan mitolojisi, işte Roma mitolojisi...
  • 11:14 - 11:19
    Ve bu mitlerde bazen yaratıcılık,
    merak, üreticilik gibi kavramlar
  • 11:19 - 11:20
    kötülenebilir.
  • 11:21 - 11:24
    Mesela, insan Babil Kulesi'ni yapar.
  • 11:24 - 11:27
    Ama Tanrı'ya meydan okuduğu için,
    Babil Kulesi yıkılır.
  • 11:27 - 11:29
    Daedalus, kanatlar yapar,
  • 11:29 - 11:33
    Icarus kibrinden dolayı
    güneşe çok yakın uçtuğu için düşer.
  • 11:34 - 11:39
    Veya biri meraklanıp Pandora'nın kutusunu
    açar ve dünya kötü bir yer olur.
  • 11:39 - 11:40
    Peki ya gerçek dünya
    böyle değilse?
  • 11:40 - 11:44
    Ya gerçek dünyada üretken insanlar
    kötülüklerine, kibirlerine
  • 11:44 - 11:50
    günahlarına rağmen veya günahları
    sayesinde tüm bunları yapıyorlarsa?
  • 11:50 - 11:57
    Ya Icarus güneşe kadar uçmayı başardıysa
    ve hâlâ aramızda uçmaya devam ediyorsa?
  • 11:57 - 11:59
    Teşekkürler.
Title:
Ya Icarus Hâlâ Uçuyorsa? | Doğu Deniz Uğur | TEDxAnkara
Description:

Doğu Deniz Uğur, 6 Ocak 2019'da gerçekleşen #TEDxAnkara "Çıkış Yolu" etkinliğinde "Ya #Icarus Hâlâ Uçuyorsa?" başlıklı konuşmasında yaratıcı insanların özelliklerine ışık tutuyor ve toplumda tabu haline gelen yerleşik inanışları sorguluyor...

2000 yılında Ankara’da doğdu. Bilime olan ilgisi ailesinin ona 6 yaşındayken aldığı deney setiyle başladı. TED Ankara Koleji’nde sürdürdüğü lise eğitimi sırasında yenilikçi projeler ve girişimcilik üzerine çeşitli etkinliklere katıldı. 15 yaşındayken aslen üniversite öğrencileri ve mezunları için düzenlenen “Yeni Fikirler Yeni İşler” yarışmasına projesini sunmak için davet edildi. Sonrasında TÜBİTAK Liseler Arası Proje Yarışması’nda geliştirdiği Cebinizdeki Güneş uygulamasıyla programlama dalında bölge birinciliği elde etti. Atmosferik elektrik üzerine yaptığı çalışmayla ODTÜ’nün Yılın Yeşil Beyni yarışmasında birinci seçildi. 2018 yılında geliştirdiği Lösemili çocuklara destek olmayı hedefleyen #xCancer isimli uygulama Arıkovanı’nın genç girişimcilere açtığı yarışmada en çok destek toplayan proje oldu.

This talk was given at a TEDx event using the TED conference format but independently organized by a local community. Learn more at http://ted.com/tedx Yazılım Geliştirici / Öğrenci This talk was given at a TEDx event using the TED conference format but independently organized by a local community. Learn more at https://www.ted.com/tedx

more » « less
Video Language:
Turkish
Team:
closed TED
Project:
TEDxTalks
Duration:
12:04

Turkish subtitles

Revisions