Return to Video

JACQUE FRESCO - A Story of Change

  • 0:21 - 0:26
    Elämme jatkuvan sodankäynnin, rikollisuuden ja korruption maailmassa.
  • 0:26 - 0:32
    Protesti protestin perään, jatkuen loputtomiin. Vaikuttaa siltä, että tarvitsemme erilaisen lähestymistavan.
  • 0:32 - 0:35
    Kuinka Venus Projekti lähestyy tätä?
  • 0:35 - 0:43
    - Jos haluamme todella lopettaa sodan, köyhyyden,
    nälänhädän ja valtaosan rikoksista
  • 0:43 - 0:48
    meidän tulee ennen pitkää
    koulutuksen avulla
  • 0:48 - 0:57
    julistaa kaikki maailman resurssit kaikkien
    maailman ihmisten yhteiseksi perinnöksi.
  • 0:57 - 1:03
    Se on nähdäkseni ainoa keino.
    Joten tätä kohti meidän tulee pyrkiä.
  • 1:03 - 1:11
    En väitä, että tämä voitaisi saavuttaa kertaheitolla.
    Kyse on hitaasta koulutusprosessista.
  • 1:11 - 1:14
    - Miksi ehdotat niin radikaalia muutosta?
  • 1:14 - 1:21
    - No, haluaisin nähdä sodan, köyhyyden ja
    tarpeettoman inhimillisen kärsimyksen loppuvan,
  • 1:21 - 1:25
    enkä näe sen tapahtuvan rahaan
    perustuvassa järjestelmässä
  • 1:25 - 1:34
    Näen saman tapahtumasarjan toistuvan jatkuvasti:
    sotaa, köyhyyttä, taantumaa...
  • 1:34 - 1:42
    - Onko rahatalous ongelman juurisyy, ja
    voidaanko sitä korjata?
    Jos ei, miksi ei?
  • 1:42 - 1:49
    - Suoraan sanottuna, tässä järjestelmässä selvitäkseen
    pitää alistua tämän järjestelmän menetelmiin.
  • 1:49 - 1:54
    Lakimies ei aina pidä puoliasi.
    Lakifirma voi hyötyä siitä taloudellisesti.
  • 1:54 - 2:01
    Toisin sanoen, motivaation perusta
    ei ole ihmisten huolenpito.
  • 2:01 - 2:03
    Sen perusta on taloudellinen tulos.
  • 2:03 - 2:10
    Valtaosan toimialoista motivaatio perustuu voitontekoon,
    eikä ihmiskunnan kohentamiseen;
  • 2:10 - 2:15
    ja he kokevat, että jälkimmäinen on tämän
    järjestelmän sivutuote. En usko näin.
  • 2:15 - 2:19
    On niin, etteivät kauan sitten
    keksityt pelisäännöt
  • 2:19 - 2:23
    sovi enää aikamme taloudellisiin olosuhteisiin.
  • 2:23 - 2:30
    Me haluaisimme päivittää järjestelmämme,
    jotta se sopisi yhteen uuden teknologian kanssa.
  • 2:30 - 2:35
    - Ratkaisisiko korkean moraalin omaavien
    ihmisten äänestäminen ongelmaa?
  • 2:35 - 2:44
    Ei, sillä vaikka meidän onnistuisi valita
    kiistattoman moraaliset johtajat
  • 2:44 - 2:49
    ja meiltä loppuisi resurssit, olisi silti valehtelua,
    huijaamista, varastelua ja teennäisyyttä.
  • 2:49 - 2:56
    Emme tarvitse niinkään moraalista luonnetta.
    Tarvitsemme Maan resurssien älykästä hallinnointia.
  • 2:56 - 3:02
    Todellinen tulevaisuus riippuu kyvystämme
    ratkaista niukkuuteen liittyviä ongelmia,
  • 3:02 - 3:07
    kyvystämme nujertaa ne oman
    luovan kekseliäisyytemme avulla.
  • 3:07 - 3:14
    - Mikä on resurssipohjainen talous, ja
    miten se eroaa rahaan perustuvasta taloudesta?
  • 3:14 - 3:18
    - Rahataloudessa käytämme rahaa
    vaihdon välineenä.
  • 3:18 - 3:23
    Mutta raha ei vastaa kykyämme tuottaa.
  • 3:23 - 3:30
    Se edustaa satoja vuosia sitten suunniteltua,
    järjestelmään vakiintunutta menetelmää.
  • 3:30 - 3:37
    Rahataloudessa varallisuus, omistus ja
    valta ohjaavat suunnan.
  • 3:37 - 3:42
    Nykyään sanomme "Mitä se maksaa?"
    Se ei ole oikea kysymys.
  • 3:42 - 3:47
    Oikea kysymys on: "Onko meillä resursseja
    tuollaisen projektin rakentamiseen?"
  • 3:47 - 3:51
    Kyllä on.
    "Onko meillä rahaa?" Ei ole.
  • 3:51 - 3:55
    Meillä on tosin enemmän kuin kylliksi
    resursseja rakentaaksemme mitä vain haluamme.
  • 3:55 - 3:59
    Jos tätä on vaikea käsittää, mietihän tätä:
  • 3:59 - 4:02
    Jos kaikki maailman raha katoaisi
    huomenaamuna,
  • 4:02 - 4:08
    niin kauan kuin on maatiloja, vettä, rakennusaineita,
    voimme rakentaa mitä vain haluamme.
  • 4:08 - 4:12
    Ihmiset eivät tarvitse rahaa; tarvitsemme
    pääsyn resursseihin.
  • 4:12 - 4:19
    Toisin sanoen, sata vuotta sitten
    tarvittiin rahajärjestelmää tuotteiden jakeluun.
  • 4:19 - 4:26
    Nykyisin meillä on teknologia tuottaa nuo
    asiat saataville. Mitä varten riistämme toisiltamme?
  • 4:26 - 4:34
    Resurssipohjainen talousjärjestelmä ei käytä
    rahaa, kaupankäyntiä, tai mitään vanhoista
    vallinneista järjestelmistä.
  • 4:34 - 4:41
    Se perustuu kulttuurin suunnittelulle, joka
    sopii yhteen maailman resurssien kantokyvyn kanssa.
  • 4:41 - 4:45
    Mikään muu ei tule toimimaan.
  • 4:45 - 4:53
    Muuten se olisi kuin ihmisten lähettäminen kuuhun
    ilman vettä ja ruokaa otaksuen, että kuu huolehtii niistä.
  • 4:53 - 4:59
    Sen täytyy perustua... Kaiken tieteen ja
    teknologian täytyy perustua resursseille.
  • 4:59 - 5:07
    Ilman resursseja, suunnittelit mitä tahansa,
    jos ei ole tarvittavia resursseja, se ei toimi.
  • 5:07 - 5:13
    Joten resurssien tulee olla yhtäpitäviä
    teollisen potentiaalin kanssa.
  • 5:13 - 5:18
    - Miten tämä tarjoaa erilaisen
    lähestymistavan yhteiskuntaamme?
  • 5:18 - 5:21
    - Se muuttaisi ihmisten perusnäkemyksiä.
  • 5:21 - 5:30
    Ei olisi sellaista asiaa kuin työttömyys,
    ei sotaa, ei poliisia, ei vankiloita, ei pankkeja, ei rahaa;
  • 5:30 - 5:35
    vaan ihmisillä olisi pääsy uuteen asutukseen,
    koulutukseen, terveydenhuoltoon,
  • 5:35 - 5:41
    ja kaikkeen mihin emme nykyään pääse
    käsiksi ilman suuria rahasummia.
  • 5:41 - 5:50
    - Jos ymmärrän oikein: ei rahaa, ei luottoa,
    ei lainaamista, ei velkaa, ei vaihtokauppaa?
  • 5:50 - 5:52
    Missä on kannustimet?
  • 5:52 - 6:00
    - Ei sotaa, ei aluekiistoja,
    noin 90% rikosten vähennys,
  • 6:00 - 6:08
    taloudellisen puutteen tai kodittomuuden
    pelon loppuminen
  • 6:08 - 6:14
    tai sairaudet, joita ihmisillä ei
    muutoin olisi varaa hoitaa.
  • 6:14 - 6:19
    Kaikki se päättyy. Jos se ei ole tarpeeksi
    hyvä kannustin, niin en tiedä mikä on.
  • 6:19 - 6:26
    Monet opetetaan uskomaan, että
    raha on ajava voima, joka luo kannustusta.
  • 6:26 - 6:30
    Se luo myös kannustimet
    korruptiolle, kavallukselle,
  • 6:30 - 6:35
    langon listimiselle, epäreiluille
    toimintatavoille, rotusyrjinnälle.
  • 6:35 - 6:43
    Sanon kyllä, että raha luo kannustimia,
    mutta se luo myös kaikki muut tekijät,
    jotka usein jätetään pois.
  • 6:43 - 6:50
    Väittiäisin, että ihmiset jotka muistetaan historiassa
    eivät ole ihmisiä jotka tienasivat paljon.
  • 6:50 - 6:58
    He ovat ihmisiä, jotka ovat antaneet elämänsä
    muiden ihmisten hyödyksi ilman taloudellista hyötyä.
  • 6:58 - 7:03
    Väitän, että ihmiset joita oikeasti ihailemme
    ovat he, jotka tekivät tunnustettua työtä,
  • 7:03 - 7:10
    eivätkä seuranneet rahallisia kannustimia. Minua
    pelottaa ihmiset, jotka tekevät asioita rahasta.
  • 7:10 - 7:12
    - Entäpä 'ihmisluonto'?
  • 7:12 - 7:17
    Luulen, että ympäristö muovaa
    arvoja ja käyttäytymistä.
  • 7:17 - 7:23
    Geenit asettavat tietyssä määrin alttiuksia,
    mutta ne eivät anna meille arvojärjestelmää.
  • 7:23 - 7:31
    Geenit eivät tuota ahneutta, kiihkoilua,
    rasismia, ennakkoluuloja. Kaikki se on opittua.
  • 7:31 - 7:37
    Jos ei muokkaa olosuhteita, jotka tuottaa
    niitä, en näe ratkaisua.
  • 7:37 - 7:45
    Venus-projekti puhuu kulttuurimme uudelleensuunnittelun
    puolesta, jotta niitä olosuhteita ei olisi enää olemassa.
  • 7:45 - 7:49
    - Entäpä niukkuus? Voidaanko se poistaa?
  • 7:49 - 7:56
    Onko meillä tarpeeksi resursseja
    tyydyttääksemme maailman kasvava väestö?
  • 7:56 - 8:04
    Kyllä, meillä on nykyään enemmän kuin
    tarpeeksi, ja tämä on kiistatta todistettu.
  • 8:04 - 8:08
    Kyse on siitä, että tapamme hallita
    resursseja on tuhlaavainen.
  • 8:08 - 8:14
    Vaihdamme autojen malleja vuosittain,
    jotta ihmiset ostaa uusia autoja.
  • 8:14 - 8:23
    Muutamme kevätmuotia, syysmuotia, talvimuotia,
    jotta ihmiset ostaa jatkuvasti asioita.
  • 8:23 - 8:31
    Joten suunnittelemme ja innovoimme uudempia
    tuotteita, joita ei ole suunniteltu kulumaan ja hajoamaan.
  • 8:31 - 8:35
    - Mitä Venus-projekti edustaa?
  • 8:35 - 8:38
    Yhtenäistä maailmaa, joka työskentelee
    yhteiseen suuntaan,
  • 8:38 - 8:45
    resurssien älykästä hallinnointia, ja elintason
    päivittämistä kaikille maailman ihmisille
  • 8:45 - 8:49
    ilman kenenkään voitontekoa ja kaikkia palvellen.
  • 8:49 - 8:53
    - Entä miten kuvittelet siirtymisen
    tämänkaltaiseen järjestelmään?
  • 8:53 - 8:59
    Jos otamme jatkuvasti käytöön koneita
    ja korvaamme ihmisiä,
  • 8:59 - 9:06
    valtaosalla ihmisistä ympäri maailmaa ei ole
    ostovoimaa saadakseen hyödykkeitä ja palveluja.
  • 9:06 - 9:10
    Tämä tuo lopun vanhalle rahajärjestelmälle.
  • 9:10 - 9:17
    Näkisin taloudellisen romahduksen ainoana vaikuttajana,
    joka saisi ihmiset miettimään:
  • 9:17 - 9:27
    "Voi juku, poliittisiin tehtäviin äänestämämme ihmiset eivät ole kylliksi päteviä tämän ongelman ratkaisemiseen"
  • 9:27 - 9:31
    jolloin he alkavat tarkastella muita vaihtoehtoja.
  • 9:31 - 9:36
    Mitä enemmän ihmiset tietävät siitä, sen
    todennäköisemmin se otetaan käyttöön.
  • 9:36 - 9:44
    Venus-projekti ei sano "Tällaista on tulevaisuudessa."
    Se sanoo ainoastaan "Tällaista tulevaisuudessa voi olla."
  • 9:44 - 9:47
    ja tämä on mitä Venus-projektilla on tarjottavana:
  • 9:47 - 9:54
    metodologia, jolla voidaan saavuttaa korkeampi
    elintaso kaikille maailman ihmisille
  • 9:54 - 10:04
    ilman yhdenmukaisuutta, standardisointia,
    tai alistumista hallitsevalle eliitille.
  • 10:04 - 10:09
    - Millaiset ongelmat ovat tällaisen muutoksen tiellä?
  • 10:09 - 10:14
    - Perinteet, tottumukset, indoktrinaatio, propaganda.
  • 10:14 - 10:18
    Altistumme kaikki propagandalle, joka saa
    meidät hyväksymään järjestelmämme
    parhaana mahdollisena.
  • 10:18 - 10:27
    Meille kaikille kerrotaan tarinoita
    kulttuuristamme ja sen historiasta, joista
    jätetään pois kaikki sen haittapuolet.
  • 10:27 - 10:34
    Kaikilla yhteisöillä on tapana tukea kunkin
    yhteisön vallitsevia arvoja.
  • 10:34 - 10:37
    Ei ole olemassa 'objektiivista yhteiskuntaa'.
  • 10:37 - 10:40
    Jos olisi, ei voisi olla
    saksalaisia tieteilijöitä,
  • 10:40 - 10:48
    amerikkalaisia tieteilijöitä, brittiläisiä,
    hollantilaisia, tai ranskalaisia tieteilijöitä,
    jotka palvelevat hallitustaan.
  • 10:48 - 10:55
    Oikealla tieteellä ei ole uskollisuutta hallitukselle.
    Se on uskollista ainoastaan metodologialle.
  • 10:55 - 11:02
    Joten tässä ei ole kyse uskollisuudesta Frescon
    järjestelmälle, tai Venus-projektille.
    Olisin sitä vastaan.
  • 11:02 - 11:06
    Tulisi olla uskollisuutta Maapallolle
    ja kaikille sen asukkaille.
  • 11:11 - 11:14
    - Kuka päättää mitä
    tulevaisuudesta tulee?
  • 11:14 - 11:17
    - Mielestäni kenenkään ei tulisi päättää
    mitä tulevaisuudesta tulee,
  • 11:17 - 11:24
    vaan meidän tulisi päättää mihin tahdomme pyrkiä,
    ja millaisessa maailmassa tahdomme elää
  • 11:24 - 11:30
    Onko meillä tarvittavat kyvyt ja resurssit
    rakentaa sellainen maailma?
  • 11:30 - 11:36
    Vastaus siihen on: "Kyllä, meillä on kyvyt ja
    resurssit sellaisen maailman rakentamiseen."
  • 11:36 - 11:44
    Ei ole mahdollista pärjätä omillaan.
    Joko ajattelemme globaalisti, tai
    menehdymme omillamme.
  • 11:49 - 11:52
    Otamme lämpimästi vastaan kritiikin
    Venus-projektia kohtaan.
  • 11:52 - 11:57
    Kaikkien osallistuminen ja avustus on tervetullutta.
  • 11:57 - 12:04
    Meillä ei ole käsitystä siitä, millainen olisi
    ideaali yhteiskunta, emmekä ylläpidä Utopian
    kaltaisia käsityksiä.
  • 12:04 - 12:12
    Nähdäksemme kaikki järjestelmät muuttuvat
    jatkuvasti sopiakseen aikansa olosuhteisiin
    ja tarpeisiin.
  • 12:13 - 12:20
    Meillä ei ole muuttumattomia suunnitelmia, joten
    kannustamme osallistumista ja parannusehdotuksia
  • 12:20 - 12:26
    koska sivilisaation historia on tarina muutoksesta.
Title:
JACQUE FRESCO - A Story of Change
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
13:22

Finnish subtitles

Revisions