Return to Video

re:retail: Al Safi Danone CEO’su Tolga Sezer’le COVID-19 sonrası yeni çalışma modellerini konuştuk!

  • 0:05 - 0:07
    Herkese merhaba.
  • 0:07 - 0:12
    Vispera olarak hızlı tüketim ve perakende
    sektörlerinde yaşanan değişimi
  • 0:12 - 0:15
    ele almak amacıyla hazırladığımız
    re:retail programımızda
  • 0:15 - 0:19
    bu haftaki konuğumuz Al Safi Danone
    Yönetim Kurulu Başkanı Tolga Sezer.
  • 0:19 - 0:21
    Tolga Bey hoş geldiniz.
  • 0:22 - 0:25
    Teşekkür ederim Gökhan Bey,
    hoş bulduk.
  • 0:25 - 0:28
    Dijital dönüşüm sürecinde
    uzunca bir süredir
  • 0:28 - 0:31
    insanların gündeminde olan
    konular var.
  • 0:32 - 0:36
    Pandemi nedeniyle şimdi herkes
    hızlandırılmış bir dönemden geçiyor.
  • 0:37 - 0:42
    Bu dönemde, bu süreçte
    şirketinizin başarılı olması için
  • 0:42 - 0:45
    belirleyici etkenleri
    bizimle paylaşabilir misiniz?
  • 0:48 - 0:53
    Şimdi müsaade ederseniz tabii bu değişimi
    ilk önce bir konuşalım isterim.
  • 0:53 - 0:55
    Evet, tabii ki.
  • 0:55 - 1:03
    İnanılmaz bir dönemden geçiyoruz;
    kayıt öncesi tabii bir sohbet ettik,
  • 1:03 - 1:05
    orada size biraz bahsettim.
  • 1:05 - 1:11
    Şu anda Dubai merkezli olarak
    14 ülkeyi bölgede yönetiyorum 3 aydır,
  • 1:11 - 1:14
    şirketin genel merkezi
    Riyad olmasına rağmen.
  • 1:15 - 1:19
    Önümde büyük bir masada
    3 tane ekran var,
  • 1:19 - 1:21
    kendimi biraz
    “trader” gibi hissediyorum
  • 1:22 - 1:27
    ve gün boyunca çok yoğun
    bir mesai yaşıyorum.
  • 1:28 - 1:30
    Çok şey öğretti bana;
  • 1:31 - 1:37
    aslında en önemli etkisi bu deneyimin;
  • 1:37 - 1:39
    hepimize bir şeyler öğretti.
  • 1:41 - 1:46
    İlk madde, bilirsiniz,
  • 1:46 - 1:50
    özellikle de çok uluslu şirketler,
  • 1:50 - 1:53
    büyük şirketler her zaman
    bir risk çalışması yaparlar,
  • 1:53 - 1:55
    bir risk haritası yaparlar.
  • 1:56 - 1:58
    Bilmiyorum sohbetlerinizde
    soruyor musunuz:
  • 1:58 - 2:01
    "Pandemi kimsenin
    risk haritasında var mıydı?"
  • 2:02 - 2:06
    Şöyle, çoğu kişinin beklemediği,
    beklenen ama beklenmeyen,
  • 2:07 - 2:11
    biraz aslında siyah kuğu gibi,
  • 2:11 - 2:15
    finans sistemlerinde
    olasılık olarak mümkün
  • 2:15 - 2:19
    ama hiç kimsenin de
    aklına gelmeyen bir durumdur.
  • 2:19 - 2:26
    Ben “real” olarak bu risk haritalarını
    çok iyi biliyorum, işleme tarzını.
  • 2:28 - 2:32
    En muhtemel ve etkisi yüksek
    10 risk içerisinde,
  • 2:32 - 2:35
    hiçbir şirketin
    bunu gördüğünü düşünmüyorum.
  • 2:35 - 2:38
    Kim bunu söylüyorsa,
    bilemiyorum, kusura bakmasın,
  • 2:39 - 2:42
    o kadar öngörü hiçbirimizde yok.
  • 2:42 - 2:45
    Ve hepimiz hazırlıksız yakalandık.
  • 2:45 - 2:47
    Yine sohbet esnasında konuştuk,
  • 2:48 - 2:54
    doğudan bu tarafa doğru gelirken
    bile öngörmedik.
  • 2:55 - 2:59
    Çin’de, Çin’in belli bir
    bölgesinde olan bir hadiseydi.
  • 3:00 - 3:03
    Ve kimse bu şekilde dünyayı
    etkisi altına alacağını
  • 3:04 - 3:10
    ve iş yapma şeklimizi, yaşama
    biçimimizi etkileyeceğini düşünmedi.
  • 3:10 - 3:12
    Tabii şimdi sağlık-
  • 3:12 - 3:14
    Aslında Tolga Bey
    ben şunu söyleyebilirim;
  • 3:14 - 3:18
    şimdi, Çin’de ilk virüs
    ortaya çıktığında Türkiye’de biz
  • 3:18 - 3:21
    “Ya buraya gelmez o herhalde.”
    diye düşündük.
  • 3:23 - 3:25
    Çünkü daha önce de
    benzer şeyler yaşanmıştı,
  • 3:25 - 3:26
    senaryolar yaşanmıştı.
  • 3:26 - 3:29
    Bu kadar büyük bir global
    pandemiye dönüşeceği,
  • 3:29 - 3:33
    bunun gerçekten “epidemic”
    bir “disease” olacağı global ölçekte,
  • 3:34 - 3:40
    kimsenin, kişisel olarak da
    kurumsal olarak da düşünmediği bir şey.
  • 3:41 - 3:45
    Özetlersek, pandemi gerçek
    ve inanılmaz bir etkisi var.
  • 3:45 - 3:49
    Ve büyük ihtimalle de
    “yeni normal”i de konuşacağız.
  • 3:50 - 3:53
    Büyük ihtimalle “yeni normal” üzerinde
    çok belirleyici olacak.
  • 3:54 - 3:55
    İkinci madde sağlık.
  • 3:55 - 3:59
    Artık sağlık o kadar önemli ki,
    her şeyde her konuda.
  • 3:59 - 4:02
    Bunun da etkilerini konuşacağız.
  • 4:02 - 4:06
    Üçüncüsü, hepimiz üzerinde
    şöyle bir etkisi oldu;
  • 4:07 - 4:09
    hepimiz biraz kabuğumuza çekildik.
  • 4:10 - 4:13
    Üç aydır evdeyiz, evlerden çalışıyoruz,
  • 4:13 - 4:15
    tahmin ediyorum ki
    siz de o şekilde çalışıyorsunuz.
  • 4:15 - 4:18
    Aynen öyle, 13 Mart'tan beri evdeyiz,
    evden çalışıyoruz.
  • 4:18 - 4:24
    Evet, evet.
    Ben de 10 marttan beri evdeyim
  • 4:25 - 4:30
    ve bu inanılmaz bir
    kabuğa çekilme etkisi yarattı.
  • 4:30 - 4:35
    Bir tür travma.
    Bunun da etkilerini göreceğiz ileride.
  • 4:35 - 4:39
    Otoritenin yeniden
    tanımlandığını görüyoruz.
  • 4:39 - 4:44
    Şu anda tüm dünyada
    çok ciddi bir tartışma var.
  • 4:45 - 4:49
    Otoritenin yeniden tanımlanması
    söz konusu,
  • 4:49 - 4:50
    bunun etkilerini göreceğiz.
  • 4:51 - 4:52
    Ve tabii ki en önemli,
  • 4:52 - 4:57
    sizi de bizi de ilgilendiren etki;
    dijital dönüşüm.
  • 4:57 - 5:03
    Şimdi burada, ben zamanı
    yoğun bir mesaiye harcadım,
  • 5:04 - 5:10
    tabii ki böyle büyük bir operasyon var,
    bizde 3500 küsur kişi çalışıyor,
  • 5:12 - 5:15
    14 pazar, 30 bin küsur noktaya gidiyoruz.
  • 5:16 - 5:20
    Riyad’da, Riyad’ın
    bir buçuk saat dışında çölün ortasında,
  • 5:21 - 5:25
    55 bin tane Holstein ineğimiz var.
  • 5:26 - 5:30
    Aynı zamanda onlardan da sorumluyuz.
    Onlara da bakıyoruz.
  • 5:31 - 5:38
    Aynı kampüste, aynı noktada bir
    mega üretim tesisimiz var, 27 hat var.
  • 5:40 - 5:43
    Büyük bir operasyon.
    Ve tabii ki, çok komplike.
  • 5:44 - 5:48
    Bu süreçte bunu bu şekilde
    uzaktan yönetmek
  • 5:48 - 5:50
    tabii, çok enteresan bir deneyim oldu.
  • 5:50 - 5:51
    Evet.
  • 5:52 - 5:57
    Şimdi, bunu yaparken bir taraftan da
    mümkün olduğunca takip ettim.
  • 5:58 - 6:05
    Ne kadar dünyanın önde gelen
    yönetim danışmanlığı firması varsa,
  • 6:05 - 6:10
    tahmin ediyorum baya bir
    zamanları ortaya çıktı, boşa çıktı.
  • 6:10 - 6:14
    Çok güzel programlar oldu.
    Çok enteresan programlar oldu.
  • 6:14 - 6:21
    Şimdi, bunlardan benim özümsediğim
    en önemli COVID etkisi,
  • 6:22 - 6:24
    şöyle görüyorum,
  • 6:24 - 6:27
    aslında COVID yeni trendler
    ortaya çıkartmıyor.
  • 6:29 - 6:33
    COVID, mevcut
    bazı trendleri hızlandırıyor.
  • 6:33 - 6:37
    Bu hızlandırma,
    “acceleration” etkisi çok enteresan.
  • 6:38 - 6:40
    Biz dijitali konuşuyorduk.
  • 6:40 - 6:43
    Dijital tabii ki ajandamızdaydı,
    gündemimizdeydi.
  • 6:44 - 6:48
    Sizinle de birtakım simülasyonlar yaptık,
  • 6:49 - 6:51
    testler yaptık,
    zaten çalışmaya başlamıştık.
  • 6:52 - 6:59
    Fakat şu anda tabii inanılmaz
    bir hızlandırma etkisi sonucunda,
  • 6:59 - 7:02
    bence dijital dönüşüm
  • 7:04 - 7:07
    bir şart haline geldi.
  • 7:08 - 7:10
    Tüm organizasyonlar için.
  • 7:11 - 7:14
    Artık gündemimizde, ajandamızda
  • 7:15 - 7:20
    tabii ki, şu anda
  • 7:20 - 7:24
    çok önemli bir yeri var.
  • 7:25 - 7:29
    Dolayısıyla,
    dijital dönüşüm şart diyoruz.
  • 7:30 - 7:35
    Ve bu konuda
    çok efor sarf etmemiz lazım.
  • 7:35 - 7:39
    Çünkü şirketin başarısı için
    birçok değişim,
  • 7:39 - 7:43
    birçok yenilik söz konusu.
  • 7:45 - 7:48
    Mesela organizasyonunuza bakmanız lazım.
  • 7:49 - 7:53
    Artık eski silo tarzı organizasyonlar
  • 7:54 - 7:57
    “yeni normal”de etkili olmayacaklar.
  • 7:58 - 8:01
    Dolayısıyla, organizasyonun
    değişmesi gerekiyor.
  • 8:02 - 8:06
    Çok daha yatay, çok daha etkin
    bir organizasyonun
  • 8:06 - 8:09
    ortaya çıkması önemli.
  • 8:09 - 8:12
    Neden? Çünkü hızlı karar vermeniz lazım.
  • 8:13 - 8:16
    Son üç aydaki kriz yönetimi,
  • 8:16 - 8:18
    sürekli kriz yönetimi
    bize bunu gösterdi.
  • 8:18 - 8:23
    Hızlı karar veremiyorsanız
    işinizi yönetmeniz çok zor.
  • 8:25 - 8:28
    Hızlı karar vermek için de
    bilgiye ulaşacaksınız,
  • 8:28 - 8:30
    bilgiye daha hızlı ulaşacaksınız.
  • 8:30 - 8:34
    Bilgiyi çok hızlı
    “process” etmeniz gerekiyor
  • 8:35 - 8:40
    ve de belli bir sonuca varacaksınız,
    karar alacaksınız.
  • 8:40 - 8:44
    Eğer bu kabiliyetiniz yoksa çok zor.
  • 8:44 - 8:45
    Kesinlikle.
  • 8:45 - 8:48
    Aslında, şimdi
    söylediğiniz şeylerin hepsi,
  • 8:48 - 8:54
    kavramların hepsi benim
    uzun yıllar yaptığım danışmanlık
  • 8:54 - 8:58
    sırasında da fark ettiğim
    durumları işaret ediyor.
  • 8:58 - 9:02
    Örnek olarak vermek gerekirse
    hep müşterilerimize,
  • 9:02 - 9:07
    paydaşlarımıza "Dijital dönüşüm
    çok önemlidir." diye anlatırdık.
  • 9:07 - 9:13
    Ve hep de dijitalleşme nedir,
    dijital dönüşüm nedir arasında giderdik.
  • 9:13 - 9:19
    Dijitalleşme aslında bir uygulamanın,
    geleneksel bir uygulama da olabilir bu,
  • 9:19 - 9:22
    bunun dijital bir ön yüzde,
  • 9:22 - 9:25
    dijital ortamlarda
    kullanıcılara açılmasıdır.
  • 9:25 - 9:28
    Dijital dönüşüm ise organizasyonuyla,
  • 9:28 - 9:32
    operasyon modeliyle
    her şeyin baştan kurgulanması
  • 9:33 - 9:37
    ve gerçekten dijitale uygun
    bir şekilde tasarlanmasıdır.
  • 9:38 - 9:39
    Bu ikisi arasında fark vardır.
  • 9:39 - 9:42
    Dijitalleşme ve dijital dönüşüm
    arasında fark vardır.
  • 9:42 - 9:45
    Ve bu uzun yıllardır,
    dediğim gibi paydaşlarımızla,
  • 9:45 - 9:49
    müşterilerimizle konuştuğumuz
    konulardan bir tanesiydi.
  • 9:49 - 9:54
    Bir de bunun üstüne dijitalleşme
    zaten yeterli kalmadı,
  • 9:54 - 9:56
    dijital dönüşüm gerekli,
  • 9:56 - 10:00
    artı bunu da hızlı bir şekilde
    yapmanız gerekli.
  • 10:00 - 10:02
    Ne yaparsanız yapın artık önünüzde
  • 10:02 - 10:08
    iki yıllık bir dijital dönüşüm projesi
    yapmak için zamanınız yok.
  • 10:08 - 10:12
    Bunu birkaç ay içerisinde
    tasarlayıp canlıya alıp
  • 10:12 - 10:17
    daha sonra iteratif bir şekilde
    iyileştirerek devam etmeniz gerekiyor.
  • 10:18 - 10:20
    Bu kapsamda COVID-19 süreci ile
  • 10:20 - 10:23
    hayatımıza “yeni normal”
    kavramı girdi.
  • 10:23 - 10:25
    Sizce “yeni normal” nedir?
  • 10:25 - 10:30
    Bu dönemde iş süreçlerinizi
    destekleyecek teknolojiler için
  • 10:30 - 10:32
    öngörüleriniz nelerdir?
  • 10:33 - 10:36
    Şimdi Gökhan Bey, çok doğru tespit.
  • 10:36 - 10:41
    Bence birçok firma dijital dönüşümü
    tam olarak idrak etmiş değil.
  • 10:41 - 10:42
    Değil.
  • 10:42 - 10:48
    Dolayısıyla bu konuda da
    çok tabii çaba sarf etmek gerekiyor.
  • 10:49 - 10:54
    Şimdi bizim şansımız şu oldu,
    Al Safi Danone özelinde,
  • 10:54 - 10:58
    ben zaten bir dönüşüm
    ve değişim yönetimi için geldim.
  • 10:59 - 11:02
    Dolayısıyla krizden önce zaten
  • 11:02 - 11:05
    bir dönüşüm ve değişim
    programı başlatmıştık.
  • 11:06 - 11:11
    Ve yerine yeni bir lider kadrosu
    oluşturdum; tabii yeni bir vizyon,
  • 11:13 - 11:19
    yeni hedefler, bir yol haritası çizmiştik
    bu lider kadrosu ile birlikte.
  • 11:19 - 11:23
    Hatta tam kriz öncesinde,
    tüm organizasyonla
  • 11:23 - 11:25
    bu yeni yol haritasını,
  • 11:26 - 11:32
    bu yeni büyüme haritasını paylaştık.
  • 11:33 - 11:39
    Fakat kriz öncesi bu değişime,
    bu dönüşüme inanan,
  • 11:39 - 11:44
    gerçekten inanan, hem kalpten
    hem kafa olarak inanan
  • 11:44 - 11:47
    belki %50-60’tı organizasyonda.
  • 11:49 - 11:53
    COVID sonrası, bu üç ay sonrası
  • 11:54 - 11:57
    tahmin ediyorum inanmayan yoktur.
  • 11:57 - 11:58
    Kalmadı.
  • 11:58 - 12:03
    Dolayısıyla yine bir ciddi hızlandırma,
    bir "accelaration" etkisi görmüş olduk.
  • 12:05 - 12:07
    Şimdi, “yeni normal” nasıl bir şey olacak?
  • 12:10 - 12:16
    Bir kere iş hayatı, ofis hayatı
    bildiğimiz şeklinde devam etmeyecek.
  • 12:16 - 12:17
    Bu net.
  • 12:18 - 12:24
    Özellikle tabii ki saha değil,
    “frontline” değil
  • 12:24 - 12:32
    ama “back Office”, genel merkez
    vesaire bir takım destek departmanlar;
  • 12:32 - 12:39
    3 ay boyunca herkes uzaktan,
    “remote” şeklinde,
  • 12:39 - 12:43
    belli bir verimde çalıştılar.
  • 12:43 - 12:46
    Ve ben bunun genel olarak da
    verimli olduğunu düşünüyorum.
  • 12:47 - 12:48
    Biz bunu iyi idare ettik.
  • 12:50 - 12:54
    Belli bir altyapımız vardı,
    bunu iyi kullandık.
  • 12:55 - 13:00
    Ve bu şekilde çalışmaya
    devam etmeyi düşünüyoruz.
  • 13:01 - 13:05
    Bunu tabii tamamen uzaktan yapmayacağız,
  • 13:05 - 13:08
    bunu “hybrid” şeklinde yapacağız.
  • 13:09 - 13:15
    Ama ben kesinlikle şirketlerin
    tekrar ofislere gidip
  • 13:15 - 13:19
    eskisi gibi çalışmaya devam
    etmelerini çok verimli görmüyorum.
  • 13:19 - 13:24
    Zaten şimdi yeni önlemleri
    düşünürsek eğer,
  • 13:26 - 13:28
    yeni regülasyonu,
  • 13:29 - 13:35
    bu sosyal mesafe vesaire sınırlamasıyla
    belki 3 katı ofis alanı lazım.
  • 13:36 - 13:40
    Bunun da "feasible" olmadığı ortada.
  • 13:40 - 13:45
    Dolayısıyla,
    ofis hayatının değişmesi lazım
  • 13:46 - 13:49
    ve ben buradaki
    “hybrid” tanımını seviyorum.
  • 13:50 - 13:55
    Tamamen uzaktan idare,
    uzaktan çalışma değil.
  • 13:56 - 14:00
    Tamamen eski günler gibi
    ofis hayatı değil.
  • 14:01 - 14:04
    Ama bunun bence
    bir optimum noktası bulunacak.
  • 14:05 - 14:07
    Ve burada tabii altyapılar çok önemli.
  • 14:08 - 14:09
    Biz Microsoft Teams kullanıyoruz,
  • 14:11 - 14:14
    yeteneğinin %10’unu bile
    kullanmıyormuşuz.
  • 14:14 - 14:19
    Sistemin çok daha
    yetenekli olduğunu keşfettik.
  • 14:20 - 14:25
    Bunu bize,
    yine bu kriz dönemi öğretti.
  • 14:25 - 14:28
    Kanallar bambaşka olacak.
  • 14:29 - 14:32
    Baktığımız zaman
    satış kanalları bir e-ticaret.
  • 14:32 - 14:36
    Yine hepimiz konuşuyoruz,
    e-ticaret hepimizin gündeminde vardı.
  • 14:36 - 14:40
    Ama itiraf edelim önceliğimiz değildi.
  • 14:41 - 14:43
    Şimdi, e-ticarette
    öyle bir büyüme oldu ki,
  • 14:43 - 14:44
    bir baktık;
  • 14:47 - 14:52
    zincir marketlerden başlayalım,
    ki bunlar bizim müşterimiz,
  • 14:52 - 14:53
    biz bunlarla çalışıyoruz,
  • 14:53 - 14:57
    zincir marketlerin
    e-ticaret platformlarında bile
  • 14:58 - 15:01
    bizim “listing”imiz tamam değildi,
  • 15:02 - 15:05
    fiyatlarımız yanlıştı,
    ürün görsellerimiz güncel değildi.
  • 15:06 - 15:08
    Böyle bir gerçekle karşılaştık.
  • 15:08 - 15:13
    Dolayısıyla tabii çok yine
    hızlandırılmış bir çabayla
  • 15:13 - 15:17
    bunlar düzeltildi,
    listelenmeler tamamlandı.
  • 15:18 - 15:22
    Ama onun dışında,
    bu e-ticaretin yalnızca belli bir kısmı.
  • 15:22 - 15:25
    Diğer işte “aggregator”lar,
  • 15:27 - 15:31
    farklı modeller, yeni sistemler,
  • 15:32 - 15:35
    belki doğrudan tüketiciye ulaşma;
  • 15:36 - 15:41
    bu kanal
    artık bambaşka bir noktada
  • 15:42 - 15:46
    ve tamamen yine
  • 15:46 - 15:50
    ciddi bir focus gerektiriyor.
  • 15:52 - 15:55
    Yeni iş modellerine
    bakmamız lazım bu bağlamda.
  • 15:56 - 16:01
    O yüzden şunu yaptık,
    bizim irtibatta olduğumuz grubun
  • 16:01 - 16:07
    birtakım “venture capital”
    şirketleri var,
  • 16:08 - 16:11
    bunlarla bir “incubator”
    oluşturmayı düşünüyoruz.
  • 16:13 - 16:18
    Çünkü yine değişimin
    bence çok önemli bir ayağı olacak.
  • 16:19 - 16:24
    Bu büyük şirketlerden,
    büyük yapılardan bu değişim projelerini
  • 16:24 - 16:30
    birebir yönetmelerini beklemek
    bence yine çok olası değil.
  • 16:31 - 16:35
    Dolayısıyla böyle bir yapı oluşturup
    belki bir iki değil,
  • 16:36 - 16:39
    birden fazla projeyi
    takip etmek istiyoruz.
  • 16:40 - 16:44
    Bu mesela enteresan
    bir açılım olacak bizim için.
  • 16:44 - 16:45
    Kesinlikle.
  • 16:46 - 16:49
    Sahadaki hayat değişecek.
    Niye?
  • 16:49 - 16:51
    Biraz sohbetini yaptık sizinle.
  • 16:52 - 16:57
    Sahada artık herkes
    maksimum verim bekliyor.
  • 16:59 - 17:03
    Tüketici çok kısa zamanda girip
    alışverişini yapıp çıkmak istiyor.
  • 17:04 - 17:07
    Tabii bunun getirdiği
    çok ciddi bir baskı var.
  • 17:07 - 17:09
    Neden?
  • 17:09 - 17:13
    Doğru yerde doğru şekilde,
    tanzim teşhiriniz yoksa,
  • 17:14 - 17:17
    o zaman tüketicinin
    sizi seçmesi artık pek olası değil.
  • 17:18 - 17:21
    Aynı şekilde biz de saha ekibimizden
  • 17:21 - 17:24
    minimum zamanda
    çok iş yapmasını bekliyoruz
  • 17:25 - 17:27
    ve verimli iş yapmasını bekliyoruz.
  • 17:28 - 17:30
    Çünkü yine bir risk faktörü var.
  • 17:30 - 17:34
    Bizim gibi özellikle
    çok büyük operasyonlarda,
  • 17:34 - 17:38
    mesela bir Suudi Arabistan
    pazarını düşünürseniz,
  • 17:38 - 17:41
    550’den fazla “root”umuz var.
  • 17:41 - 17:42
    Evet, çok da büyük bir ülke.
  • 17:42 - 17:44
    Tabii, 550’den fazla “root”umuz var
  • 17:44 - 17:48
    ve bunlar malum hepsi soğuk dağıtım
  • 17:49 - 17:55
    ve de düşündüğün zaman
    süt ve süt ürünleri zor;
  • 17:56 - 18:03
    çok hızlı, en hızlı diyelim,
    dönüşümü olan sektör.
  • 18:03 - 18:06
    -Ve burada...
    -Sizin için çok kritik bir şey
  • 18:06 - 18:12
    çünkü raf ömrü olan bir ürününüz
    olduğu için “root”a çıkarttığınızda
  • 18:13 - 18:16
    en çok satılan noktaları
    önce ziyaret edecek
  • 18:17 - 18:20
    bir planlama yapmanız gerekiyor.
  • 18:20 - 18:24
    Ve bunu da şu anki koşullarda,
    bu optimizasyonu,
  • 18:24 - 18:26
    bu planlamayı dinamik yapmanız gerekiyor.
  • 18:27 - 18:31
    Ki ona göre maksimum ürün
    teşhirde daha fazla kalsın.
  • 18:31 - 18:37
    Raf ömrünü tamamlamadan
    maksimum satış rakamına ulaşsın.
  • 18:38 - 18:40
    -Bizim için hayati.
    -Evet.
  • 18:40 - 18:41
    Bizim için hayati.
  • 18:41 - 18:48
    Mesela bu dönüşüm programına
    başlamadan önce şunu gördük,
  • 18:48 - 18:49
    iade oranları çok yüksekti.
  • 18:50 - 18:52
    Şirketin ciddi
    problemlerinden bir tanesiydi,
  • 18:52 - 18:55
    birçok sahada problemimiz vardı.
  • 18:55 - 19:00
    Ama iade ve buradan ortaya çıkan
  • 19:01 - 19:05
    tabii, zarar son derece yüksekti.
  • 19:06 - 19:12
    Ve bu da tamamen sahada
    nasıl operasyonu yönettiğinizle alakalı.
  • 19:12 - 19:16
    O yüzden bu konu da bence
  • 19:18 - 19:22
    yine çok önemli bir “focus” alanı.
  • 19:23 - 19:28
    Ve burada tabii her türlü teknolojiyi,
    verimli teknolojiyi kullanmak lazım.
  • 19:28 - 19:30
    Doğru.
  • 19:30 - 19:35
    Sizinle yaptığımız simülasyonda da
    bunun faydasını çok net olarak gördük.
  • 19:37 - 19:41
    Belki daha önce önem sırasında
    çok yukarıda değildi,
  • 19:41 - 19:45
    ama şu anda elzem hale geldi diyebilirim.
  • 19:46 - 19:49
    Tabii raporlama ve “data”,
    bunu konuşmuştuk.
  • 19:50 - 19:54
    Şimdi özellikle, biraz Türkiye’de de var,
    gerçi Türkiye daha ileride ama,
  • 19:54 - 19:57
    Orta Doğu’da çok manuel raporlama var.
  • 19:58 - 20:01
    Bir sistemimiz olmasına rağmen
  • 20:02 - 20:06
    raporlama hala daha manuel,
  • 20:06 - 20:11
    hala daha Excel üzerinden yapılan,
    hazırlanan birçok rapor var.
  • 20:11 - 20:12
    Bunların dönüşmesi gerekiyor.
  • 20:13 - 20:20
    Artık tekrar konuştuğumuz
    “data”ya hızlı ulaşmak,
  • 20:20 - 20:23
    bilgiye hızlı ulaşmak,
    hızlı “process” edebilmek
  • 20:23 - 20:24
    ve karar almak için
  • 20:24 - 20:29
    artık Excel’de birilerinin size
    rapor hazırlamasını bekleyemezsiniz.
  • 20:30 - 20:34
    Dolayısıyla sistem raporlarının çok daha
    “effective” hale gelmesi lazım
  • 20:35 - 20:37
    diye düşünüyorum.
  • 20:37 - 20:41
    Kesinlikle.
    Şimdi birkaç şey söyleyeceğim.
  • 20:41 - 20:46
    Bir tanesi, herkes tabii
    “insight driven company” olmaya çalışıyor.
  • 20:46 - 20:52
    Ki bu “data”yla beraber
    şirketi yönetiyor olmak çok önemli
  • 20:52 - 20:55
    ve herkesin de
    gitmek istediği bir nokta.
  • 20:56 - 21:02
    Şimdi Vispera’nın da sağladığı
    çözümleri düşündüğümde;
  • 21:02 - 21:04
    siz ne yapıyorsunuz,
  • 21:04 - 21:08
    aslında rafın resmini çekerek
    rafla ilgili bazı bilgileri alıyorsunuz.
  • 21:08 - 21:13
    Ürün görünür mü,
    rafta var mı, planograma uyumlu mu,
  • 21:13 - 21:18
    fiyat etiketi ürünle aynı yerde mi,
    doğru mu?
  • 21:18 - 21:21
    Bütün bunları kontrol edebiliyorsunuz.
    Bu güzel bir şey.
  • 21:22 - 21:26
    Aslında sahadaki zamanınızı,
    saha ekibinizin zamanını
  • 21:27 - 21:32
    ve verimliliğini çok ciddi şekilde
    artıran bir uygulama.
  • 21:33 - 21:37
    Tabii bunu, satış verilerinizle
    beraber birleştirdiğinizde
  • 21:37 - 21:41
    veya başka veri setleriyle
    birleştirdiğinizde çok fazla
  • 21:41 - 21:44
    analiz yapma
    şansına sahip olabiliyorsunuz.
  • 21:45 - 21:47
    Bu önemli bir nokta.
  • 21:48 - 21:50
    Şimdi, bizim
    geliştirdiğimiz teknolojiler
  • 21:50 - 21:53
    genellikle yapay zeka, yapay görme,
    “artificial intelligence”,
  • 21:53 - 21:56
    “computer vision” gibi
    konuların etrafında.
  • 21:57 - 22:00
    Bu kapsamda bir soru sormak istiyorum.
  • 22:01 - 22:05
    Yeni dönemde aralarında yapay zeka,
    yapay görme, nesnelerin interneti,
  • 22:06 - 22:10
    blok zinciri gibi konuların da
    bulunduğunu düşündüğümüzde,
  • 22:10 - 22:13
    bu yeni nesil teknolojilerinin
    sektörünüze
  • 22:13 - 22:18
    ve size sağlayabileceği fırsatları
    neler olarak görüyorsunuz?
  • 22:20 - 22:23
    Şimdi, en önemli fırsat şu olacak,
  • 22:26 - 22:34
    tekrar ediyorum benim için şu anda
    noktadaki tanzim ve teşhir hayati.
  • 22:36 - 22:43
    Bu kadar kısa bir sürede,
    alışveriş yapılacak kısa süre içerisinde,
  • 22:45 - 22:51
    benim doğru noktada doğru ürünle
    bulunmam çok büyük önem taşıyor.
  • 22:52 - 22:56
    Her şeyden önce, bu sistem tabii bizim
  • 22:56 - 23:01
    bu noktadaki verimliliğimizi
    çok etkileyecek.
  • 23:01 - 23:04
    Ve tekrar ediyorum; daha önce
    bu bir verimlilik konusuydu,
  • 23:04 - 23:07
    şu anda elzem,
    hayati bir konu haline geldi.
  • 23:08 - 23:13
    Aynı zamanda da tabii, tüketici
    minimum zaman harcamak istiyor noktada,
  • 23:14 - 23:18
    benim satış ekibimin de yine
    minimum zaman harcaması lazım.
  • 23:18 - 23:23
    Oradaki hijyen ve sağlık kurallarını
    gözetmesi lazım.
  • 23:24 - 23:30
    Dolayısıyla bu “yeni normal”de,
    yine bu “tool” bizim için
  • 23:31 - 23:34
    hayati bir önem arz edecek
    diye düşünüyorum.
  • 23:34 - 23:36
    İkincisi,
  • 23:41 - 23:46
    şimdi bu enteresan süreci düşünürsek,
  • 23:46 - 23:53
    hatırlarsanız ilk önce tüketiciler
    zincir marketlere koştular.
  • 23:53 - 23:56
    Tabii, panikle bir
    alışveriş dalgası yaşandı.
  • 23:57 - 24:02
    Ve uzun raf ömürlü ürünler alındı.
  • 24:03 - 24:08
    İlk süpermarketlerde bir patlama yaşandı.
  • 24:08 - 24:11
    E-ticaret sınıfta kaldı.
  • 24:12 - 24:18
    E-ticaret siparişleri “deliver” edemedi.
  • 24:19 - 24:23
    Burada çok ünlü, isim vermeyelim,
  • 24:23 - 24:27
    büyük zincir marketler
    iki haftayı geçtiler.
  • 24:27 - 24:30
    Düşünün e-ticaretten
    sipariş veriyorsunuz,
  • 24:31 - 24:33
    iki hafta sonraya gün alıyorsunuz.
  • 24:33 - 24:35
    Bu tabii olacak iş değil.
  • 24:36 - 24:41
    Siparişler eksik sevk edildi.
    Büyük problemler yaşadılar.
  • 24:41 - 24:43
    Tabii, envanter sorunları yaşadılar.
  • 24:43 - 24:46
    Mesela normalde siz sipariş ediyorsunuz,
  • 24:46 - 24:50
    sanki envanterde var görüyorsunuz
    ama ürün gelmiyor.
  • 24:50 - 24:52
    Neden?
  • 24:52 - 24:55
    Aslında stok takibi
    ve envanter takibini
  • 24:56 - 25:01
    anlık yapamıyorlar gibi
    bir sonuç çıkartılabilir burada.
  • 25:02 - 25:06
    Evet, tabii ciddi
    sistemsel zayıflık olduğu ortaya çıktı.
  • 25:07 - 25:10
    Şimdi bu, sürecin başlangıcıydı.
  • 25:10 - 25:13
    Daha sonra tabii enteresan
    bir noktaya geldik.
  • 25:14 - 25:18
    Bu sefer sokağa çıkma yasakları,
    kısıtlamalar vesaire;
  • 25:18 - 25:25
    bir anda bu mahallemizin bakkalını,
    işte "proximity" kanalını keşfetti.
  • 25:25 - 25:28
    -Tekrar keşfetti.
    -Tekrar keşfetti.
  • 25:28 - 25:34
    Dolayısıyla tabii, o noktalardaki
  • 25:36 - 25:38
    tanzim-teşhir de bulunurluk da
  • 25:38 - 25:41
    çok büyük önem arz etmeye başladı.
  • 25:42 - 25:46
    Dolayısıyla bu dengeye bakarsak eğer,
  • 25:48 - 25:51
    bu noktalarda da bulunurluk
  • 25:51 - 25:59
    ve tanzim-teşhir için bu tür
    tabii ki “tool”ların etkin kullanımı
  • 26:00 - 26:01
    çok önemli olacak.
  • 26:03 - 26:08
    Biz işin yapısı itibariyle
    birçok noktaya gidiyoruz.
  • 26:09 - 26:15
    Ve de bu noktalarda böyle bir;
    elimizde eğer çözüm olmazsa
  • 26:16 - 26:22
    bu noktaları yine “effective” olarak
    kullanmak çok mümkün olmayacak.
  • 26:22 - 26:25
    Yine bir elzem bir durum ortaya çıktı.
  • 26:25 - 26:26
    Aynen.
  • 26:31 - 26:37
    Dolayısıyla tekrar ediyorum,
    ilginç bir projeydi.
  • 26:38 - 26:42
    Ama ben mesela ekibimden,
  • 26:42 - 26:44
    bunun bizim operasyonumuz için
  • 26:45 - 26:49
    elzem ve çok önemli
    bir çözüm olduğuna dair
  • 26:49 - 26:51
    bir geri bildirim almamıştım.
  • 26:52 - 26:53
    Ama şu anda emin olun
  • 26:53 - 27:00
    ekip bu çözümü hararetle talep ediyor.
  • 27:01 - 27:04
    Çünkü her şeyden önce tekrar ediyorum,
  • 27:04 - 27:07
    belli bir iş gücümüz var,
    belli bir ekibimiz var.
  • 27:08 - 27:13
    Biz tabii çok çaba sarf ettik,
    iş gücünü de korumak,
  • 27:13 - 27:21
    kollamak ve onların yeni hijyen
    ve güvenlik prosedürleri çerçevesinde
  • 27:21 - 27:25
    iş yapmalarını sağlamak için
    ciddi eforumuz oldu.
  • 27:25 - 27:28
    Dolayısıyla bu tür çözümler,
  • 27:29 - 27:31
    bu konuda da çok yardımcı olacaklar bize.
  • 27:32 - 27:37
    Eskisi gibi bir klasik
    tanzim-teşhir vardır,
  • 27:38 - 27:43
    tanzim-teşhir elemanı rafa dalar,
    ürünlerle oynar, her şeyi eller.
  • 27:43 - 27:49
    Mesela yeni düzende, “yeni normal”de
    bu da çok kısıtlı hale geldi.
  • 27:49 - 27:51
    Tabii, tabii.
  • 27:52 - 27:54
    Dikkat ederseniz birçok market,
  • 27:54 - 27:57
    birçok zincir bunu
    minimuma indirmeye çalışıyor.
  • 27:57 - 27:59
    Tabii, aynen öyle.
  • 28:01 - 28:04
    Tolga Bey re:retail’e katılarak bizlere
    vakit ayırdığınız için
  • 28:04 - 28:05
    çok teşekkür ederiz.
  • 28:06 - 28:09
    Bahsettiğiniz gibi
    özellikle bu süreçte iş dünyası
  • 28:10 - 28:11
    hep birlikte şahit olduğumuz,
  • 28:11 - 28:15
    gerçekten çok ciddi bir dönüşüm yaşıyor.
  • 28:16 - 28:19
    Onun için tekrar size
    teşekkür etmek istiyorum.
  • 28:20 - 28:22
    Ben çok teşekkür ederim Gökhan Bey.
  • 28:22 - 28:25
    Çok enteresan konular,
    tabii çok boyutlu konular,
  • 28:25 - 28:27
    çok ilginç açılımları var.
  • 28:29 - 28:35
    Ben tekrar ediyorum,
    yine önemli, çok önemli bir öğreti:
  • 28:37 - 28:39
    Nerede olursak olalım,
    hangi pozisyonda olursak olalım,
  • 28:39 - 28:43
    kaç yaşında olursak olalım,
    devamlı öğrenmemiz gerekiyor.
  • 28:44 - 28:48
    Bu süreç bence bunun
    bize tekrar önemini gösterdi
  • 28:48 - 28:52
    ve o yüzden ben
    bu yeni teknolojik açılımları,
  • 28:52 - 28:55
    çözümleri hem çok önemli buluyorum
  • 28:56 - 28:58
    hem de kişisel olarak da
    çok ilgileniyorum.
  • 28:59 - 29:02
    Dolayısıyla sizinle olan
    iş birliğinin geliştiğini
  • 29:03 - 29:06
    ve başka noktalara gittiğini
    görmeyi arzu ediyorum.
  • 29:06 - 29:09
    Süper, tekrar tekrar teşekkürler.
  • 29:09 - 29:10
    Çok teşekkür ederim.
  • 29:10 - 29:13
    Teşekkürler, sevgili izleyicilerimiz,
  • 29:13 - 29:15
    haftaya farklı bir konukla
    yine burada olacağız.
  • 29:16 - 29:18
    Ama bu süre zarfında bize her zaman
  • 29:18 - 29:20
    LinkedIn hesabımız
    üzerinden ulaşabilirsiniz.
  • 29:20 - 29:23
    Bir sonraki bölüme kadar hoşça kalın,
  • 29:23 - 29:26
    kendinize iyi bakın,
    sağlıkla kalın, sağlıklı kalın.
  • 29:26 - 29:28
    Görüşmek üzere.
Title:
re:retail: Al Safi Danone CEO’su Tolga Sezer’le COVID-19 sonrası yeni çalışma modellerini konuştuk!
Description:

more » « less
Video Language:
Turkish
Duration:
29:34

Turkish subtitles

Revisions