Return to Video

vimeo.com/.../215274960

  • 0:02 - 0:05
    Salam, Pengacau. Selamat datang ke Trouble
  • 0:05 - 0:06
    Nama saya tidak penting.
  • 0:06 - 0:07
    Di teratas bersama perhambaan,
  • 0:07 - 0:10
    perang salib, penjajahan benua Amerika,
  • 0:10 - 0:11
    dan album baru Nickelback,
  • 0:11 - 0:13
    No Fixed Address,
  • 0:13 - 0:15
    Perang Dunia Ke-2 bagi kebanyakkan
  • 0:15 - 0:17
    adalah benda paling teruk manusia
  • 0:17 - 0:18
    pernah lakukan.
  • 0:18 - 0:19
    Ia amat mengerikan
  • 0:19 - 0:21
    dengan kehancuran banyak bandar,
  • 0:21 - 0:23
    meragut paling banyak nyawa,
  • 0:23 - 0:25
    dan kekejaman paling teruk
  • 0:25 - 0:26
    terjadi di Eropah.
  • 0:26 - 0:28
    Tidak mengejutkan apabila
  • 0:28 - 0:29
    pada ketika itu
  • 0:29 - 0:31
    ideologi politikal yang memulakannya,
  • 0:31 - 0:33
    fasisme, telah menjadi sinonim
  • 0:33 - 0:35
    dengan kejahatan mutlak.
  • 0:35 - 0:38
    Walaupun fasisme bermasalah dalam isu penjenamaan,
  • 0:38 - 0:41
    faktor idea dan faktor pokok yg membawanya
  • 0:41 - 0:43
    ke hadapan tidak pernah hilang.
  • 0:43 - 0:45
    Hari ini dalam aturan neo-liberal kapitalis
  • 0:45 - 0:48
    yang sedang berkrisis, fasisme sekali lagi
  • 0:48 - 0:50
    disuarakan sebagai ancaman serius.
  • 0:50 - 0:52
    Kebangkitan nasionalis sayap kanan,
  • 0:52 - 0:57
    ketuanan kulit putih, benci wanita dan idea toksik kolot lain
  • 0:57 - 1:01
    telah merangsang gelora perjuangan anti-fasis atau antifa.
  • 1:01 - 1:03
    Jika kita mahu maju melalui momentum ini
  • 1:03 - 1:07
    amatlah penting yg kita melewati penggunaan fasis, sebagai memperendahkan
  • 1:07 - 1:09
    atau penggunaan terhadap lawan politik,
  • 1:09 - 1:13
    dan kita patut memahami apa yang kita lawan.
  • 1:13 - 1:15
    Dalam 30 minit seterusnya, kami membawa suara
  • 1:15 - 1:18
    pelbagai krew dari gerakan anti-fasis dan anti-rasis,
  • 1:18 - 1:21
    berkongsi pengalaman menyerang fasis,
  • 1:21 - 1:22
    dan membuat kacau.
  • 1:47 - 1:50
    Tabik Trump! Tabik orang kita!
  • 1:50 - 1:52
    Tabik kemenangan!
  • 1:52 - 1:56
    Ia persoalan yg belum pasti, bagaimana kita mendefinisasi fasisme,
  • 1:56 - 1:57
    dan ianya amat penting,
  • 1:57 - 2:00
    kerana apabila kita melabel satu gerakan sebagai satu gerakan fasis,
  • 2:00 - 2:02
    ia bermakna, dari mula lagi
  • 2:02 - 2:04
    kita tidak melawan secara intelektual,
  • 2:04 - 2:06
    kita tidak akan melawan dengan berhujah,
  • 2:06 - 2:08
    dan penggunaan kekerasan diguna
  • 2:08 - 2:09
    untuk membenam gerakan itu.
  • 2:11 - 2:12
    Golongan kiri telah berdekad menjelaskan
  • 2:12 - 2:15
    fasisme sebagai tindakbalas negara
  • 2:15 - 2:16
    terhadap krisis kapitalisme.
  • 2:16 - 2:20
    Sistem kapitalis, apabila ada krisis,
  • 2:20 - 2:23
    menggunakan sayap-kanan atau fasisme melawan
  • 2:23 - 2:26
    gerakan rakyat dan gerakan kiri.
  • 2:26 - 2:30
    Fasisme adalah satu idea yg kolot
  • 2:30 - 2:32
    dan autoritarian.
  • 2:32 - 2:34
    Sebagai anarkis dan komunis,
  • 2:34 - 2:37
    kami menganggap fasisme adalah menentang revolusi,
  • 2:37 - 2:41
    bertentangan dengan apa yg kita juangkan.
  • 2:41 - 2:44
    Ia satu gerakan politik yg mahu
  • 2:44 - 2:47
    menghancur lawan politikal mereka secara paksa,
  • 2:47 - 2:50
    dan oleh itu harus dilawan habis-habisan.
  • 2:50 - 2:53
    Fasisme, saya mengertikan sebagai satu
  • 2:53 - 2:56
    gerakan authoritarian, kolot dan nasionalis,
  • 2:56 - 3:01
    berakar dari idea wujudnya konspirasi
  • 3:01 - 3:03
    menentang kulit pulit dan
  • 3:03 - 3:06
    konspirasi menentang tamadun barat
  • 3:06 - 3:09
    Gerakan jalanan diperlukan
  • 3:09 - 3:11
    dituju kepada musuh politikal mereka,
  • 3:11 - 3:12
    untuk golongan kiri dan minoriti
  • 3:12 - 3:15
    dan gerakan rakyat yg mahu kebebasan.
  • 3:15 - 3:16
    Masyarakat akan melawan balik
  • 3:16 - 3:18
    sama ada kelas pekerja secara menyeluruh,
  • 3:18 - 3:20
    golongan yg ditindas oleh ketuanan kulit putih,
  • 3:20 - 3:22
    wanita melawan balik
  • 3:22 - 3:23
    menentang patriaki,
  • 3:23 - 3:25
    ia dinilai sebagai masalah sosial yg teruk
  • 3:25 - 3:26
    yg harus mereka hadapi
  • 3:26 - 3:28
    dan tewaskan supaya mereka
  • 3:28 - 3:29
    boleh bergerak maju.
  • 3:29 - 3:31
    Zaman sekarang,
  • 3:31 - 3:33
    hampir semua benda dianggap fasisme
  • 3:33 - 3:34
    bergantung kepada siapa kamu tanya.
  • 3:34 - 3:35
    Kiri dan kanan
  • 3:35 - 3:38
    menggambarkan masing2 sebagai fasis...
  • 3:39 - 3:41
    yg mana...agak menarik.
  • 3:41 - 3:43
    Ada pelbagai jenis fasisme,
  • 3:43 - 3:44
    sama seperti kepelbagaian dalam
  • 3:44 - 3:47
    sosialisme, anarkisme atau komunisme.
  • 3:47 - 3:49
    Tetapi ianya mempunyai kualiti yg sama
  • 3:49 - 3:51
    iaitu amat authoritarian,
  • 3:51 - 3:54
    nasionalistik, dan akhirnya berlandas atas
  • 3:54 - 3:58
    memelihara hierarki kelas, kaum dan jantina.
  • 3:58 - 4:00
    Seorang kanak2 14 tahun di Rockville Maryland
  • 4:00 - 4:03
    telah dirogol di tandas sekolah oleh
  • 4:03 - 4:05
    dua lelaki yg masuk ke nagara ini tanpa izin.
  • 4:05 - 4:06
    Cara migran
  • 4:06 - 4:09
    di kambing hitam kan oleh media perdana,
  • 4:09 - 4:12
    oleh kerajaan, oleh kelas memerintah,
  • 4:12 - 4:14
    dan fasis, mereka lihat ini sebagai peluang
  • 4:14 - 4:17
    dan menyorong agenda mereka dan membawa
  • 4:17 - 4:20
    retorik perkauman, dan anti-migran supaya
  • 4:20 - 4:22
    menyemarakkan agenda politikal mereka
  • 4:22 - 4:23
    untuk menghancur sebarang
  • 4:23 - 4:24
    perjuangan kelas pekerja
  • 4:24 - 4:26
    dan gerakan sayap-kiri.
  • 4:26 - 4:27
    Saya rasa, wujud kegagalan dalam
  • 4:27 - 4:30
    melihat fasisme sebagai satu prinsip
  • 4:30 - 4:32
    yang boleh digunakan
  • 4:32 - 4:35
    dalam mana2 gerakan politik di mana2 negara
  • 4:35 - 4:36
    pada bila2 masa.
  • 4:36 - 4:39
    Ia adalah satu gerakan politik yg nyata.
  • 4:39 - 4:41
    Saya rasa ianya bermasalah
  • 4:41 - 4:43
    dengan persoalan "adakah ini fasis" atau
  • 4:43 - 4:45
    "adakah kita di dalam fasisme"
  • 4:45 - 4:48
    adalah adakah ini benda paling teruk pernah wujud?
  • 4:48 - 4:49
    Dan saya rasa ianya bodoh sombong
  • 4:49 - 4:51
    dan begitu mengelirukan,
  • 4:51 - 4:53
    terutamanya di Amerika Utara.
  • 4:53 - 4:55
    Boleh dikatakan, Amerika Syarikat
  • 4:55 - 4:57
    tidak akan ada sejarah buruk
  • 4:57 - 4:59
    dan Kanada tidak akan ada sejarah buruk
  • 4:59 - 5:01
    jika fasis terbuka berada di takhta
  • 5:01 - 5:03
    Aku gagal melihat begitu,
  • 5:03 - 5:05
    dan aku rasa ia menafikan keganasan
  • 5:05 - 5:07
    di Amerika Utara dengan
  • 5:07 - 5:09
    menyatakan ia bisa menjadi lebih teruk.
  • 5:09 - 5:12
    Di Kanada dan Amerika Syarikat,
  • 5:12 - 5:15
    asas negara tersebut adalah perkauman.
  • 5:15 - 5:18
    Ia dilaksanakan melalui pembunuhan beramai-ramai
  • 5:18 - 5:20
    terhadap orang pribumi,
  • 5:20 - 5:22
    dan melalui perhambaan, telah membina
  • 5:22 - 5:25
    apa yg kita kenali hari ini sebagai Amerika.
  • 5:25 - 5:27
    Aku rasa fungsi sebenar
  • 5:27 - 5:29
    ketuanan kulit putih, patriaki,
  • 5:29 - 5:31
    auhtoritarianisme, penjajah kolonialisme,
  • 5:31 - 5:33
    di Amerika Utara sepatutnya
  • 5:33 - 5:36
    difahami secara mendalam kerana
  • 5:36 - 5:38
    ia wujud dan tidak dibandingkan dengan
  • 5:38 - 5:39
    tempat2 lain.
  • 5:40 - 5:43
    Gerakan fasis kental amat mirip di
  • 5:43 - 5:44
    Amerika Syarikat dan Eropah.
  • 5:44 - 5:47
    Perbezaannya adalah konsep identiti
  • 5:47 - 5:49
    gerakan2 fasis juangkan.
  • 5:49 - 5:51
    Di Amerika Syarikat, identiti di sini
  • 5:51 - 5:53
    dijelaskan melalui katergori kaum.
  • 5:53 - 5:55
    Kita adalah negara pendatang, orang di bawa
  • 5:55 - 5:58
    ke sini secara paksa, dari pelbagai kaum.
  • 5:58 - 6:00
    Dan ketuanan kulit putih sebagai cara menghancur
  • 6:00 - 6:03
    potensi solidariti kelas melawan golongan
  • 6:03 - 6:04
    yg menguasai dan mengawal masyarakat.
  • 6:04 - 6:06
    Di Eropah, tanggapan kaum
  • 6:06 - 6:07
    tidak wujud dalam cara yg sama.
  • 6:07 - 6:11
    Fasis dan gerakan etno-nasionalis sayap kanan
  • 6:11 - 6:14
    suka meletakkan mereka rapat dengan asal-usul negara meraka.
  • 6:14 - 6:18
    Jika dilihat, cara orang Ireland dibawa
  • 6:18 - 6:20
    ke negara Amerika
  • 6:20 - 6:24
    selepas tamatnya perhambaan, anda lihat bagaimana
  • 6:24 - 6:26
    akar umbi keputihan amat berbeza sekali
  • 6:26 - 6:28
    sebagai contoh, di Itali,
  • 6:28 - 6:30
    yang mana wujud sekarang, Northern League
  • 6:30 - 6:32
    yang menyatakan
  • 6:32 - 6:34
    hanya orang utara orang Itali sebenar
  • 6:34 - 6:35
    dan berkulit putih.
  • 6:35 - 6:37
    Dan selatan Itali
  • 6:37 - 6:38
    tidak berkulit putih.
  • 6:38 - 6:40
    Dan perbezaan seperti itu tidak ada
  • 6:40 - 6:41
    di Amerika.
  • 6:41 - 6:44
    Jadi di Eropah, parti2 fasis selalu melihat
  • 6:44 - 6:48
    kelas politik berdasarkan kaum.
  • 6:48 - 6:52
    Mereka menolak kritik komunis dan anarkis pada kelas masyarakat
  • 6:52 - 6:55
    dan menggantikannya dengan kaum kelas memerintah
  • 6:55 - 6:59
    yg mana selalunya "Yahudi" atau mungkin bertudungkan anti-semitik,
  • 6:59 - 7:00
    seperti globalis.
  • 7:00 - 7:03
    Grup fasis di Amerika bermusuh
  • 7:03 - 7:06
    terhadap imigran, terhadap aktivis Black Lives Matter,
  • 7:06 - 7:07
    terhadap pelarian.
  • 7:07 - 7:09
    Bukan kepada orang yg menguasai dan mengawal masyarakat,
  • 7:09 - 7:11
    atau orang yg memperlaksanakannya,
  • 7:11 - 7:14
    seperti tuan rumah, ahli politik, polis...
  • 7:14 - 7:17
    orang yang menguasai industri penjara.
  • 7:17 - 7:18
    Dan begitulah fasisme di AS
  • 7:18 - 7:19
    sentiasa cuba lakukan.
  • 7:19 - 7:21
    Kau tahu ia sentiasa cuba mencari musuh
  • 7:21 - 7:24
    daripada masyarakat bawah pekerja kulit putih.
  • 7:24 - 7:27
    Dan jika kita lihat dengan Trump... aku maksudkan, ianya dijual.
  • 7:29 - 7:31
    Penulis novel Amerika, Sinclair Lewis
  • 7:31 - 7:32
    selalu memetik dengan meramalkan
  • 7:32 - 7:34
    "bila fasisme datang ke Amerika,
  • 7:34 - 7:35
    ia dibalut bendera
  • 7:35 - 7:36
    dan membawa salib."
  • 7:36 - 7:38
    Agak tepat ramalan itu...
  • 7:38 - 7:41
    tetapi kemudianya, ianya meme katak Pepe.
  • 7:41 - 7:43
    Ya, kita hidup dalam saat aneh.
  • 7:43 - 7:45
    Tetapi amat pasti, ianya pin Pepe
  • 7:45 - 7:48
    pada label alt-kanan teoris yg berada
  • 7:48 - 7:50
    dan pada groupie poyo Depeche Mode,
  • 7:50 - 7:52
    Richard Spencer, apabila dia dilanyak
  • 7:52 - 7:54
    di jalanan di Washington DC,
  • 7:54 - 7:55
    ketika hari perlantikan Donald Trump.
  • 7:55 - 7:57
    Tumbukan tersebut didengari satu dunia
  • 7:57 - 8:00
    membuat radikal dan liberal teruja, melahirkan
  • 8:00 - 8:02
    puluhan remix Youtube yang lucu.
  • 8:02 - 8:04
    Aku mungkin dah tengok klip tersebut ratusan kali.
  • 8:04 - 8:07
    Walaupun asal-usul politikal Spencer menyusur
  • 8:07 - 8:09
    dari teoris fasis Itali yang lampau,
  • 8:09 - 8:13
    gerakan politikal beliau walaubagaimanapun berbagai-bagai,
  • 8:13 - 8:15
    dan seluruhnya kontemporari.
  • 8:15 - 8:17
    Gerakan kolot hari ini adalah toksik
  • 8:17 - 8:19
    datang dari zaman kita,
  • 8:19 - 8:22
    di zaman yang dikategorikan oleh kacau bilau dan ketidakamanan,
  • 8:22 - 8:25
    dan juga percambahan media sosial.
  • 8:25 - 8:27
    Inilah dunia kita hari ini.
  • 8:27 - 8:28
    Dan ianya tempat ideal untuk membiak
  • 8:28 - 8:30
    penjenamaan baru fasisme.
  • 8:30 - 8:32
    Banyak grup sayap kanan berbeza
  • 8:32 - 8:34
    daripada grup konservatif tradisional.
  • 8:34 - 8:37
    Sayap kanan dan terutamanya gerakan fasis
  • 8:37 - 8:39
    lebih gemar menjadi revolusioner dan kenabian.
  • 8:39 - 8:41
    Meraka tak mahu masyarakat yg stabil,
  • 8:41 - 8:43
    Mereka mahu ubah ikut visi mereka.
  • 8:43 - 8:47
    Ia bermula dari, mamat ni, Richard Spenser. Boop.
  • 8:47 - 8:49
    Dia yang memberi nama alt-kanan, alternatif kanan,
  • 8:49 - 8:50
    dan saya suka mamat ni.
  • 8:50 - 8:52
    Alternatif kanan adalah penjenamaan semula
  • 8:52 - 8:55
    paleo-konservatif, nasionalisme kulit putih,
  • 8:55 - 8:56
    semua benda berbeza ini.
  • 8:56 - 8:59
    Mereka bermula sebagai satu gerakan fasis, aku rasa agak jelas.
  • 8:59 - 9:02
    Mereka muncul ketika gerakan fasis sedang
  • 9:02 - 9:05
    mengatur semula estetik dan rujukan budaya.
  • 9:05 - 9:07
    Satu benda yg mereka berjaya lakukan
  • 9:07 - 9:10
    adalah mengatakan "lihat, kita kelihatan bagus,
  • 9:10 - 9:13
    kita berambut kemas, kita tidak macam skinhead klasik
  • 9:13 - 9:16
    atau memakai jubah KKK, kita berbeza,"
  • 9:16 - 9:18
    dan media sangat suka seperti ini.
  • 9:18 - 9:23
    Kamu mengigatkan saya seperti Christopher Hitchens hidup, muda dan gay.
  • 9:23 - 9:25
    Bahkan diantara bahagian fasis dalam alt-kanan,
  • 9:25 - 9:27
    adanya sayap neo-nazi dikeliling Andrew Anglin
  • 9:27 - 9:28
    dan The Daily Stormer.
  • 9:28 - 9:31
    Gerombolan Muslim, dah berapa kita melawan?
  • 9:31 - 9:33
    Dan sekarang kita jemput mereka masuk?
  • 9:33 - 9:37
    Dan beri mereka semua benda percuma supaya mereka boleh rogol wanita di jalanan?
  • 9:37 - 9:40
    Dan kemudian, yg lebih fasis tetapi bukan jelas sayap nazi
  • 9:40 - 9:43
    dikeliling National Policy Institute dan Richard Spencer.
  • 9:43 - 9:50
    Menjadi kulit putih adalah menjadi seorang pejuang, tentera salib, seorang penjelajah dan seorang penakluk.
  • 9:50 - 9:52
    Kita tidak mengguna golongan lain.
  • 9:52 - 9:56
    Mereka yg mahukan kita, bukan sebaliknya.
  • 9:56 - 9:59
    Scene alt-kanan, disangka, merupakan pintu masuk
  • 9:59 - 10:03
    ke arah fasisme yg ganas dan melampau.
  • 10:03 - 10:05
    Baru2 ini gerakan ini berkembang
  • 10:05 - 10:07
    dan menarik banyak minat.
  • 10:07 - 10:08
    Jadi adanya orang seperti Gavin Mcinnes,
  • 10:08 - 10:10
    salah seorang pengasas Vice Magazine.
  • 10:10 - 10:12
    Kenapa 'blackface' penghinaan?
  • 10:12 - 10:15
    Dan orang yg menggalakkannya seperti Milo Yiannopoulos.
  • 10:15 - 10:18
    Ini adalah gerakan konservatif populis dan libertarian,
  • 10:18 - 10:21
    yg tak akan hilang, selagi golongan kiri terus
  • 10:21 - 10:24
    mengutamakan perasaan Muslim lebih dari nyawa gay.
  • 10:24 - 10:27
    Selagi golongan kiri terus mengutamakan perasaan
  • 10:27 - 10:31
    feminis sundal gila lebih daripada semua orang.
  • 10:31 - 10:33
    Milo! Milo! Milo!
  • 10:33 - 10:36
    Golongan yg mereka mahu suntik dan mengatur
  • 10:36 - 10:40
    adalah kebanyakannya pelajar kolej, kelas tengah-atasan, lelaki heteroseksual.
  • 10:40 - 10:43
    Orang yang cenderung media sosial,
  • 10:43 - 10:44
    orang yg cenderung teknologi.
  • 10:44 - 10:46
    Mereka suka meme mereka.
  • 10:46 - 10:49
    Kumpulan seperti American Vanguard dan Identity Evropa
  • 10:49 - 10:52
    sedang menyelimuti kampus di seluruh negara dengan poster.
  • 10:52 - 10:56
    Dan ianya menarik minat ramai grup Republican di kolej
  • 10:56 - 10:58
    yg tidak semestinya nasionalis kulit putih, tapi suka
  • 10:58 - 11:01
    dengan tujuan dan cara alt-kanan.
  • 11:01 - 11:03
    Jika kita lihat, Richard Spencer minggu ini
  • 11:03 - 11:07
    telah heboh yg beliau peroleh jutaan dollar setiap tahun
  • 11:07 - 11:11
    kerana ibu-bapanya memiliki ladang kapas di Lousiana
  • 11:11 - 11:14
    di kawasan paling melarat di negara.
  • 11:14 - 11:15
    Dan ianya amat kontradik kerana
  • 11:15 - 11:18
    kebanyakan orang kulit putih miskin di negara ini.
  • 11:18 - 11:20
    Kebanyakan kulit putih kena bangun dan bekerja.
  • 11:20 - 11:22
    Mereka tidak dapat wang dari ibu-bapa yg memiliki
  • 11:22 - 11:24
    ladang kapas yg sebelum ini dikerjakan oleh orang kulit hitam
  • 11:24 - 11:25
    sebagai hamba dan sebab itu mereka kaya.
  • 11:25 - 11:29
    Kumpulan itu retak, dan tidak semestinya berpusat.
  • 11:29 - 11:32
    Meraka tak bersatu dan mereka berselisih sesama mereka.
  • 11:32 - 11:34
    Dan kami mahu mereka kekal begitu.
  • 11:34 - 11:38
    Pihak ini membela chauvinisme dan idea barat.
  • 11:38 - 11:41
    Pihak ini berkata kulit putih mesti turut serta.
  • 11:41 - 11:45
    Seseorang seperti Roosh V, yg mengelar dirinya artis mengorat,
  • 11:45 - 11:49
    dia seorang yg sial yg pernah menulis artikel tentang merogol perempuan dari Iceland.
  • 11:49 - 11:52
    Juga wujud dalam ahli alt-kanan yg mengguna
  • 11:52 - 11:54
    mitos mengenai "rapeugee."
  • 11:54 - 11:57
    Bermaksud pelarian, adalah bahaya kepada wanita.
  • 11:57 - 12:01
    Jadi mereka masih berfikir kepentingan jantina dalam kewanitaan,
  • 12:01 - 12:06
    tetapi mereka tetap berselisih, sebagai contoh, dengan seseorang yg mengalak wanita dirogol
  • 12:06 - 12:09
    Matthew Heimbach dengan pasti telah membawa gelombang alt-kanan.
  • 12:09 - 12:12
    Tetapi apa yg membezakan Heimbach adalah dia amat menarik,
  • 12:12 - 12:15
    walaupun dirinya datang dari komuniti yg kaya
  • 12:15 - 12:18
    berhampiran Washington DC, yg dipanggil Poolesville,
  • 12:18 - 12:23
    dia amat suka berbicara mengenai orang kulit putih kebanyakan, yg miskin dan susah
  • 12:23 - 12:26
    dan cuba membina landasan neo-nazi dari dalam.
  • 12:26 - 12:28
    Tradiotionalist Worker Party, amat terbuka
  • 12:28 - 12:29
    yg mereka adalah neo-nazi.
  • 12:29 - 12:33
    Gerakan patriot adalah pengganti gerakan militia 1990an
  • 12:33 - 12:37
    yg terkenal dengan kewujudan kumpulan paramilitari di Amerika Syarikat
  • 12:37 - 12:42
    dan dua penyokong mereka mengebom bangunan perseketuan Oklahoma City pada 1995.
  • 12:42 - 12:45
    Mengikut sejarah mereka selalu menentang
  • 12:45 - 12:47
    presiden Democrate.
  • 12:47 - 12:51
    Mereka memberi naratif tentang bagaimana presiden adalah seorang komunis
  • 12:51 - 12:53
    yg merupakan pengkhianat negara dan dia akan
  • 12:53 - 12:55
    membiar tentera asing masuk.
  • 12:55 - 12:57
    Organisasi utama ialah Oathkeepers.
  • 12:57 - 13:02
    Mereka merekrut militari dan bekas askar, polis dan responden pertama.
  • 13:02 - 13:05
    Satu lagi kumpulan sheriff dan badan penguatkuasa lain bernama
  • 13:05 - 13:09
    CSPOA, Consitutional Sheriffs and Peace Officers Association.
  • 13:09 - 13:12
    Satu versi militan desentralisasi yg dipanggil 3 Percenters,
  • 13:12 - 13:15
    dan ada satu lagi rakyat berdaulat, yg percaya
  • 13:15 - 13:17
    pada teori2 undang2 alternatif...
  • 13:17 - 13:20
    berlandaskan pembacaan aneh mengenai undang2 dan sejarah.
  • 13:20 - 13:25
    Orang bebas adalah... mereke dibenarkan...
  • 13:25 - 13:29
    mereka adalah bebas. Mereka dapat hak sebagai rakyat AS
  • 13:29 - 13:31
    tanpa perlu ikut undang2.
  • 13:31 - 13:34
    - Huru-hara lah kalau macam tu.
    - Tak
  • 13:34 - 13:38
    Menariknya Breitbart adalah kerana ia menjadi pemain media utama kebelakangan ini
  • 13:38 - 13:42
    dan berada rapat dengan FOX News.
  • 13:42 - 13:45
    Dan ianya mendorong lebih ke kanan,
  • 13:45 - 13:49
    dan dengan bekas kepalanya berada di dalam kabinet Trump,
  • 13:49 - 13:54
    mereka menjadi sayap media separuh rasmi pentadbiran Trump.
  • 13:54 - 13:57
    Orang ramai mendapat berita daripada pelampau sayap kanan, seperti
  • 13:57 - 14:02
    pelarian Syria di Sweden merogol wanita kulit putih, yg mana tidak benar.
  • 14:02 - 14:04
    Dan kemudian Trump mula jadi murai, borak dengan mereka,
  • 14:04 - 14:07
    bersiul dengan mereka atau cakap balik macam fakta.
  • 14:07 - 14:11
    Ia bukan pasal kebenaran, ia pasal merencana paksaan ke dalam perbualan.
  • 14:11 - 14:15
    Ia akan berkata "Tak, fuck you, ia mengenai pelarian,"
  • 14:15 - 14:19
    Atau, "Fuck you, ia mengenai masyarakat lelaki diserang oleh feminisme."
  • 14:19 - 14:22
    Ia mewujudkan pengkalan yg berpontensi melampau,
  • 14:22 - 14:24
    dan saya rasa itu menakutkan.
  • 14:26 - 14:29
    Mengikut sejarah, anarkis dan anti-authoritarian sentiasa
  • 14:29 - 14:31
    berada di barisan depan dalam perjuangan antifasis,
  • 14:31 - 14:35
    dan lebih berdekad, kita telah menang dan juga tewas.
  • 14:35 - 14:39
    Pada penghujung Perang Dunia ke-2, anarkis di Sepanyol dan Catalonia
  • 14:39 - 14:43
    membalas rampasan kuasa oleh fasis dari kerajaan republik
  • 14:43 - 14:45
    dengan melancarkan revolusi sosial yg luas.
  • 14:45 - 14:48
    Selepas hampir 3 tahun perang saudara,
  • 14:48 - 14:51
    tentera fasis General Francisco Franco menang
  • 14:51 - 14:55
    dan puluhan ribu anarkis dibunuh dan ada yg lari.
  • 14:55 - 14:59
    Walaupun hasilnya tragis, Revolusi Sepanyol hingga hari ini
  • 14:59 - 15:03
    adalah contoh perjuangan massa kelas pekerja terhadap fasisme.
  • 15:03 - 15:05
    Anarkis juga melawan samseng fasis
  • 15:05 - 15:09
    dalam perjuangan2 lain yg dilancar oleh autonomis, feminis dan gerakan militan belia
  • 15:09 - 15:11
    di Itali sepanjang 1960an dan 70an,
  • 15:11 - 15:13
    dan di Jerman pada 70an dan 80an,
  • 15:13 - 15:17
    di mana black bloc mula muncul sebagai satu formasi taktik militan.
  • 15:17 - 15:20
    Perjuangan2 ini memberi pengaruh penting di Greece,
  • 15:20 - 15:25
    dan telah bertahun, jika anarkis tak membakar polis dengan molotov,
  • 15:25 - 15:27
    mereka akan membelasah ahli-ahli dan penyokong
  • 15:27 - 15:30
    parti fasis utama negara itu, iaitu Golden Dawn.
  • 15:30 - 15:33
    Pada 30 Mac, satu krew yg terdiri daripada 30 antifasis
  • 15:33 - 15:35
    menyerang ibu pejabat Golden Dawn,
  • 15:35 - 15:39
    di kawasan kawalan ketat di bandaraya Athens.
  • 15:39 - 15:41
    Anarkis juga telah squat bangunan bagi mendirikan
  • 15:41 - 15:43
    pusat sosial dan untuk pelarian tinggal,
  • 15:43 - 15:46
    dan berjaya menolong mempertahankan migran dari serangan paramiliter fasis.
  • 15:46 - 15:51
    Pada Disember 2016, satu kumpulan anarkis dan anti-authoritarian barat
  • 15:51 - 15:54
    turun berjuang di Utara Syria bersatu tenaga di bawah nama
  • 15:54 - 15:58
    Antifascist Internationalist Tabur, AIT, mengambil inspirasi
  • 15:58 - 16:01
    daripada sukarelawan antarabangsa yg turun ketika Perang Saudara Sepanyol.
  • 16:01 - 16:04
    Sudah tentu, anda tidak perlu merentas dunia
  • 16:04 - 16:06
    untuk melawan politik kolot.
  • 16:06 - 16:09
    Untuk lebih efektif, antifasis dan antirasis haruslah
  • 16:09 - 16:12
    berakar di komuniti yg mereka tinggal,
  • 16:12 - 16:15
    dan di tempat fasis dan lain cuba merekrut.
  • 16:15 - 16:18
    Saya turut serta Anti Racist Action ketika umur 15.
  • 16:18 - 16:23
    Kumpulan di Toronto agak besar di dalam jaringan besar
  • 16:23 - 16:26
    ARA yg di atur dari bandar ke bandar.
  • 16:26 - 16:31
    Niat ARA adalah untuk mendedah, menentang dan menghadap
  • 16:31 - 16:34
    rasis dan perancangan organisasi2 kanan.
  • 16:34 - 16:37
    Di Toronto ia bermacam-macam cara.
  • 16:37 - 16:42
    Kadangkala agak kasar, kadang2 tidak.
  • 16:42 - 16:44
    Kadangkala skinhead.
  • 16:44 - 16:47
    Kebanyakan kali organisasi kanan Christian,
  • 16:47 - 16:51
    organisasi anti hak memilih, organisasi anti orang asal,
  • 16:51 - 16:53
    dan politik begitu biasanya dekat di dalam
  • 16:53 - 16:58
    percampuran budaya dengan sektor2 lain
  • 16:58 - 17:00
    di dalam populasi Toronto.
  • 17:00 - 17:02
    Ada percubaan untuk membina
  • 17:02 - 17:05
    politik anti-rasis, feminis, anti-kolonial.
  • 17:05 - 17:08
    Kebanyakannya adalah terdiri daripada belia dan
  • 17:08 - 17:12
    percampuran budaya berpusar di kumpulan2 sub-budaya.
  • 17:12 - 17:16
    ...di dalam scene punk, ada di dalam scene hip-hop,
  • 17:16 - 17:18
    dalam scene muzik elektronik.
  • 17:18 - 17:20
    Di sana di mana politik tersebar.
  • 17:20 - 17:27
    Sebelum saya turut serta, Toronto ada beberapa kumpulan ketuanan kulit putih.
  • 17:27 - 17:31
    Pergaduhan fizikal terjadi di jalanan
  • 17:31 - 17:33
    dan selalunya anti-rasis yg menang.
  • 17:33 - 17:38
    Beberapa kawasan di Toronto menjadi zon larangan ketuanan kulit putih.
  • 17:38 - 17:45
    Nazi keluar!!!
  • 17:45 - 17:49
    Kawasan di Toronto yg dipegang ketuanan kulit putih, menjadi zon larangan,
  • 17:49 - 17:52
    dan dia secara rasmi menjadi kawasan larangan.
  • 17:52 - 17:54
    Kemudian kawasan tersebut menjadi pusat operasi
  • 17:54 - 17:57
    dan kemudian lagi banyak pusat dibina di seluruh bandar
  • 17:57 - 18:00
    Ia adalah satu proses yg makan tahun dan banyak kerja
  • 18:00 - 18:04
    dan pada masa tu bahaya, tapi ia berjaya.
  • 18:04 - 18:07
    Kemudian, persoalan timbul, "apa kita buat dengan kejayaan tu?"
  • 18:07 - 18:12
    Dan ARA berjalan. Ia mengubahsuai, tapi asasnya mengguna kaedah yg sama
  • 18:12 - 18:13
    dan strategi sama.
  • 18:13 - 18:16
    Dan kaedah dan strategi tu menjadi makin kurang diguna
  • 18:16 - 18:18
    dan akhirnya berangsur habis.
  • 18:18 - 18:21
    Satu benda yg tak bagus bila berangsur habis
  • 18:21 - 18:23
    adalah ia kurang tinggalkan warisan.
  • 18:23 - 18:27
    Walaupun ada orang buat balik baru
  • 18:27 - 18:31
    kerana, kita tak tinggalkan apa2 untuk mereka review.
  • 18:31 - 18:35
    Alerta! Alerta! Anti-fascista!
  • 18:35 - 18:37
    RASH (Red & Anarchist Skinhead) ada beberapa grup serata dunia
  • 18:37 - 18:39
    di beberapa negara, di beberapa bandar.
  • 18:39 - 18:43
    Montreal RASH wujud sejak 1990an
  • 18:43 - 18:46
    bertujuan melawan politik sayap-kanan yg mula
  • 18:46 - 18:48
    masuk ke dalam scene skinhead.
  • 18:48 - 18:52
    Secara kolektif atau perseorangan, ahli RASH terlibat
  • 18:52 - 18:55
    dalam beberapa perjuangan, sama ada syndikalis,
  • 18:55 - 19:00
    feminis, dalam komuniti LBGT, dalam anti-gentrifikasi, hak untuk imigran.
  • 19:00 - 19:04
    Kami nak buat ada budaya anti-fasisme dalam scene kami
  • 19:04 - 19:09
    supaya semua tahu, Montreal adalah merah, kami di sini
  • 19:09 - 19:12
    dan fasisme dan rasisme tak boleh bertapak di sini,
  • 19:15 - 19:19
    Montreal Sisterhood adalah kolektif yg tak mix
  • 19:19 - 19:23
    yg mulai oleh individu yg identifikasi mereka sebagai perempuan.
  • 19:23 - 19:28
    Ia wujud ketika kami memikirkan tentang kedudukan
  • 19:28 - 19:32
    wanita dalam scene kita, dalam gerakan anti-fasis,
  • 19:32 - 19:37
    dan sasaran kami adalah membina solidariti feminin dan feminis
  • 19:37 - 19:39
    dalam gerakan kami.
  • 19:39 - 19:45
    Kami buat worksyop mempertahankan diri, screenings, pembacaan,
  • 19:45 - 19:52
    dan kami cuba bawa ke depan isu feminis dalam scene kami.
  • 19:52 - 19:56
    Jaringan kami dengan RASH amat bagus. Kita selalu bekerja sekali.
  • 19:56 - 19:59
    Beberapa perempuan adalah ahli kedua2 organisasi.
  • 19:59 - 20:03
    Kita boleh kata yg kita seperti organisasi abang dan kakak.
  • 20:12 - 20:14
    Aku dalam LAF dah beberapa tahun.
  • 20:14 - 20:18
    Masa aku masuk, agak kurang aktiviti sayap-kanan.
  • 20:18 - 20:23
    Grup kami wujud ketika English Defense League bercambah.
  • 20:23 - 20:27
    Hal itu memberi kesan pada struktur organisasi London Anti-Fascist.
  • 20:27 - 20:32
    Kami lihat kami sebagai peneraju militan dalam
  • 20:32 - 20:38
    gerakan anti-fasis yg lebih luas seperti grup traditional Unite Against Fascism.
  • 20:38 - 20:43
    Walaubagaimanapun, grup2 ini bergulung, dan sayap kanan pula berpecah.
  • 20:43 - 20:47
    Respon kami tentang cara kita menghadap dan melawan fasisme
  • 20:47 - 20:51
    mesti bertukar sepertimana suasana politik bertukar.
  • 20:51 - 20:54
    Kami masih menganggap kami adalah grup militan anti-fasis.
  • 20:54 - 20:58
    tapi sekarang kami satu-satunya penggerak anti-fasis di London.
  • 20:58 - 21:02
    Kami selalu bergerak mendahului grup yg lebih mainstream,
  • 21:02 - 21:06
    dengan mesej radikal, dan berorientasikan aksi terus.
  • 21:06 - 21:10
    Kami mengatur mengguna model anarcho-syndicalist.
  • 21:10 - 21:13
    Ia amat berkesan. Ia memberi makna yg kita bertanggung-jawab sesama sendiri.
  • 21:13 - 21:19
    Kita cuba buat demonstrasi yg kita jemput dalam sudut berbeza.
  • 21:19 - 21:22
    Dan adanya landasan organisasi yg kuat bermakna
  • 21:22 - 21:25
    apabila kita beraksi, kita boleh percaya komrad kita
  • 21:25 - 21:27
    sebab kita tahu yg kita mengatur bersama
  • 21:27 - 21:28
    dan bersama dari awal lagi.
  • 21:28 - 21:32
    Grup lain memilih struktur grup affiniti.
  • 21:32 - 21:35
    Paling penting adalah strategi2 ini bertukar dan bersesuaian.
  • 21:35 - 21:39
    Kami telah membina jaringan dengan pelbagai grup anti-fasis seluruh Eropah.
  • 21:39 - 21:42
    Mereka datang membantu aksi kami, kami hantar orang membantu
  • 21:42 - 21:44
    mobilisasi besar mereka.
  • 21:44 - 21:46
    Jelas kami punyai konteks politik berbeza
  • 21:46 - 21:49
    dan sebab tu respon kami berbeza terhadap aktiiti sayap-kanan
  • 21:49 - 21:51
    yg terjadi di kawasan kita.
  • 21:51 - 21:53
    Walaubagaimanapun, ia tidak bermakna kita tidak belajar sesama kita
  • 21:53 - 21:58
    dalam mengembang grup kami, dan mengembang lagi militan anti-fasis.
  • 22:00 - 22:03
    Sekarang, kadang2 kami rasa kita sedikit lagi
  • 22:03 - 22:07
    hampir ke perang nuklear skala besar Donald Trump.
  • 22:07 - 22:10
    Dan berperasaan yg satu kuasa besar berada diluar kawalan,
  • 22:10 - 22:13
    yg mengongcang hidup kita dan buat hilang semangat.
  • 22:13 - 22:16
    Tapi tiada siapa bilang perjuangan revolusioner itu mudah
  • 22:16 - 22:18
    dan dengan kenyataan gerakan kolot sedang stabil
  • 22:18 - 22:20
    bertapak di serata dunia,
  • 22:20 - 22:25
    amatlah penting untuk anarkis dan anti-fasis tidak putus asa,
  • 22:25 - 22:29
    atau terlepas pandang pada apa yg nampak seperti manfaat masa singkat.
  • 22:29 - 22:33
    Dalam kata lain, kita perlu bangkit, dan bermain dengan strategi dan taktik
  • 22:33 - 22:36
    yg membuat kolektif dan autonomi kita kuat, sebagai persediaan
  • 22:36 - 22:39
    untuk pertempuran, walaupun mendapat ancaman di mana2.
  • 22:39 - 22:42
    Ketika kita memasuki tempoh perubahan yg amat dinamik,
  • 22:42 - 22:45
    amat penting untuk kita buka mata,
  • 22:45 - 22:48
    dan menolak untuk berkompromi dengan visi kita untuk dunia yg lebih baik.
  • 22:48 - 22:51
    Ringkasnya, inilah masanya kita bersedia.
  • 22:51 - 22:54
    Kita boleh beri contoh betapa manja sayap-kiri
  • 22:54 - 22:59
    ketika krisis kewangan 2008.
  • 22:59 - 23:01
    Kita biar sengsara golongan pekerja
  • 23:01 - 23:05
    diambil peluang oleh sayap-kanan
  • 23:05 - 23:07
    dan elemen kolot di dalam masyarakat.
  • 23:07 - 23:10
    Idealogi kolot selalu ada.
  • 23:10 - 23:13
    Orang fikir neo-nazi adalah benda baru
  • 23:13 - 23:16
    dan fasis adalah baru, amat tidak benar.
  • 23:16 - 23:20
    Apa yg kita fikir sekarang, ya, ia menjadi semakin bising.
  • 23:20 - 23:24
    Kita lihat banyak pembakaran masjid,
  • 23:24 - 23:28
    vandalisme di tempat Yahudi beribadat dan kubur.
  • 23:28 - 23:32
    Kita lihat serangan pengganas di Kanada dan AS
  • 23:32 - 23:35
    oleh penyokong Trump dan nasionalis kulit putih, aku fikir malangnya
  • 23:35 - 23:38
    serangan sebegini akan berterusan.
  • 23:38 - 23:41
    Kita harus bersedia, jika ini adalah landasan sekarang,
  • 23:41 - 23:43
    ia boleh mengerikan dalam beberapa tahun akan datang.
  • 23:43 - 23:47
    Adanya perjuangan politik terjadi,
  • 23:47 - 23:49
    di hati dan fikiran kelas pekerja.
  • 23:49 - 23:52
    Cadangan saya, cara terbaik untuk melancar perjuangan
  • 23:52 - 23:57
    adalah mewujudkan organisasi kelas pekerja yg mengambil perjuangan kelas-pekerja,
  • 23:57 - 24:01
    yg boleh membina politik yg sesuai dengan permasalahan
  • 24:01 - 24:03
    yg dihadapi kelas pekerja.
  • 24:03 - 24:06
    Politiknya adalah anti-ketuanan kulit putih.
  • 24:06 - 24:10
    Mereka anti-Islamofobia, mereka feminis
  • 24:10 - 24:11
    dan mereka komunis.
  • 24:11 - 24:14
    Ini adalah politik yg harus dibangunkan.
  • 24:14 - 24:17
    Kamu harus bangunkan organisasi, bangunkannya kuat.
  • 24:17 - 24:20
    Kamu harus bina di dalam komuniti dan tempat kerja
  • 24:20 - 24:24
    yg kamu berada, dan harus siapkan diri kamu
  • 24:24 - 24:26
    dan komrad kamu bersedia untuk konflik.
  • 24:26 - 24:30
    Kamu harus pastikan semua orang bersedia untuk berdiri dan melawan jika perlu.
  • 24:30 - 24:32
    Tapi jangan berangan sahaja.
  • 24:32 - 24:36
    Ia bukan sahaja benda fizikal.
  • 24:36 - 24:39
    Pendidikan popular cara bagus, propaganda,
  • 24:39 - 24:42
    selidik mengenai kumpulan fasis.
  • 24:42 - 24:44
    Peranan tersebut sama penting dengan
  • 24:44 - 24:46
    menumbuk nazi di muka.
  • 24:46 - 24:50
    Yg mana, saya sokong. Sekali lagi ia bukan satu-satunya
  • 24:50 - 24:54
    benda anti-fasisme. Ia benda menyeronokkan, tapi...
  • 24:54 - 24:58
    Mengatur. Jangan tunggu sesiapa, mengatur bersama kawan2,
  • 24:58 - 25:01
    bersama orang dalam komuniti kamu,
  • 25:01 - 25:03
    dengan rakan sekerja, dengan jiran kamu.
  • 25:03 - 25:08
    Kita boleh berjalan pada laluan yg sama
  • 25:08 - 25:14
    dengan menaikkan obsesi kaedah berjuang yg utuh
  • 25:14 - 25:17
    yg mana kita harus menambah baik untuk diri kita
  • 25:17 - 25:19
    lebih dari menambah baik untuk seluruh dunia.
  • 25:19 - 25:24
    Atau kita boleh menjangkau elemen kolot,
  • 25:24 - 25:27
    tak teratur di dalam masyarakat dan bawanya ke dalam
  • 25:27 - 25:28
    perjuangan menggulingkan kapitalisme
  • 25:28 - 25:31
    dan menggulingkan sistem yg menindas kita.
  • 25:31 - 25:34
    Kita jangan putus asa pada golongan2 miskin kulit putih.
  • 25:34 - 25:36
    Jika tiada siapa mengemukakan naratif lain,
  • 25:36 - 25:38
    tiada siapa pergi ke taman treler,
  • 25:38 - 25:41
    semua itu... akhirnya grup2 ini
  • 25:41 - 25:43
    akan berpengaruh di area tersebut.
  • 25:43 - 25:47
    Jika kita tidak dapat mengatur dengan kelas pekerja
  • 25:47 - 25:51
    membenih politik membalas politik2 sebegitu,
  • 25:51 - 25:54
    maka kita jauh lebih bermasalah daripada apa yg
  • 25:54 - 25:56
    black bloc berjaya capai.
  • 25:56 - 26:01
    Tapi bagusnya aku rasa, dan ramai tidak fikir
  • 26:01 - 26:03
    yg kita berada di posisi itu sekarang.
  • 26:03 - 26:05
    Tak jelas apa yg akan berlaku, dalam 6 bulan sekarang.
  • 26:05 - 26:07
    Sekarang ni, banyak benda boleh buat.
  • 26:07 - 26:11
    Resistansi anti-fasis telah menjelma dan berkembang cepat.
  • 26:11 - 26:15
    Jika jaringan kuat dibina dengan gerakan hak migran
  • 26:15 - 26:17
    dan Black Lives Matter, dan dengan gerakan radikal
  • 26:17 - 26:21
    dan agak radikal di dalam masyarakat, ia akan menjadi gerakan yg kuat.
  • 26:21 - 26:25
    Sayap kanan makin kuat dan makin yakin.
  • 26:25 - 26:28
    Jadi ia boleh buat rasa, macam, kita akan kalah.
  • 26:28 - 26:31
    Tapi sebenarnya, aku rasa peluang masih ada.
  • 26:31 - 26:33
    Aku rasa kita patut kemaskan diri.
  • 26:33 - 26:35
    Aku rasa kita patut mengatur secara kolektif,
  • 26:35 - 26:38
    dan sentiasa berfikiran revolusioner.
  • 26:38 - 26:40
    Selain itu, kita pastikan anti-fasisme ada
  • 26:40 - 26:43
    di dalam politik revolusioner, ia mesti ada
  • 26:43 - 26:46
    analisis mendalam dan kita juga
  • 26:46 - 26:47
    jangan ambil mudah.
  • 26:47 - 26:50
    Ia seharusnya menarik ramai penglibatan
  • 26:50 - 26:51
    dengan gerakan revolusioner yg lebih luas
  • 26:51 - 26:53
    dan kita harus bersikap terbuka.
  • 26:53 - 26:57
    Jika kamu berminat dalam menentang reaksi dan idealogi haluan kanan
  • 26:57 - 27:01
    dan berminat mempertahankan diri, maka hubungi
  • 27:01 - 27:02
    grup anti-fasis tempatan.
  • 27:02 - 27:04
    Jangan takut untuk menghubungi mereka.
  • 27:04 - 27:07
    Taktik dan strategi mereka amat terbuka.
  • 27:07 - 27:09
    Ia terbuka untuk semua.
  • 27:09 - 27:12
    Jika kamu seorang wanita atau kurang upaya,
  • 27:12 - 27:16
    kamu diberitahu oleh elemen liberal kiri yg
  • 27:16 - 27:18
    anti-fasisme bukan untuk kamu.
  • 27:18 - 27:21
    Dan antifa kebanyakkanya adalah lelaki kulit putih
  • 27:21 - 27:24
    dan mereka ada pemikiran mahu menyelamatkan lelaki putih, dan sebagainya.
  • 27:24 - 27:27
    Tetapi itu semua mengarut.
  • 27:27 - 27:30
    Aku rasa penting juga untuk menarik minat
  • 27:30 - 27:33
    ramai wanita dan minoriti untuk turut serta dalam anti-fasisme
  • 27:33 - 27:35
    kerana ia boleh memberi semangat teruja apabila
  • 27:35 - 27:39
    kamu boleh keluar dan secara fizikal menghalang
  • 27:39 - 27:41
    fasis dari berpeluang mengatur.
  • 27:41 - 27:44
    Penting untuk bina pertahanan diri untuk anti-fasis sekarang.
  • 27:44 - 27:47
    Dan ia bukan semata mempersiapkan diri
  • 27:47 - 27:50
    ke demonstrasi melawan nazi,
  • 27:50 - 27:54
    ia juga mengenalpasti kedudukan fasis di area tempatan,
  • 27:54 - 27:57
    di mana mereka berada, di mana kuasa mereka,
  • 27:57 - 28:00
    siapa kepala mereka, dan menghapuskan jaringan mereka.
  • 28:00 - 28:03
    Bila dilihat di masa depan, satu benda anti-fasis patut buat
  • 28:03 - 28:08
    adalah mengenalpasti pengatur fasis yg akan melancar
  • 28:08 - 28:13
    gerakan baru dan secara brutal keluarkan mereka
  • 28:13 - 28:17
    dan menekan mana2 gerakan fasis selama 5, 10 tahun.
  • 28:17 - 28:19
    Kita harus memecah gerakan2 tersebut.
  • 28:19 - 28:22
    Kita harus bagi retak asas mereka
  • 28:22 - 28:25
    dan membongkar helah mereka, dan itu adalah tugas besar kita sekarang.
  • 28:25 - 28:28
    Jangan ambil jalan pintas dalam pemahaman anda
  • 28:28 - 28:30
    dan jangan ambil jalan pintas dalam strategi yg diambil.
  • 28:30 - 28:34
    Munasabah, fikir dalam2, rajin, berdisiplin,
  • 28:34 - 28:39
    bawa politik revolusioner dalam kelas pekerja.
  • 28:41 - 28:43
    Sementara kita berada di dalam reaksi politik
  • 28:43 - 28:46
    abad ke-21 yg bahaya dan tidak pasti,
  • 28:46 - 28:50
    keperluan terhadap strategi inovatif dan tegas,
  • 28:50 - 28:52
    tindakan efektif akan menjadi penting.
  • 28:52 - 28:54
    Jadi di sini, saya ingin mengingatkan yg Trouble
  • 28:54 - 28:57
    bertujuan di tonton beramai2, dan boleh dijadikan
  • 28:57 - 28:59
    sumber untuk diskusi dan mengatur kolektif.
  • 28:59 - 29:02
    Jika tiada inisiatif gerakan antifa atau anti-rasis,
  • 29:02 - 29:04
    sila tayang filem ini dengan komrad2 lain
  • 29:04 - 29:07
    dan pastikan apa jenis inisiatif yg sesuai di area anda.
  • 29:07 - 29:10
    Berminat untuk membuat tayangan di kampus,
  • 29:10 - 29:13
    infoshop, pusat komuniti, atau di rumah bersama teman2?
  • 29:13 - 29:14
    Jadilah Trouble-Maker!
  • 29:14 - 29:17
    Untuk 10 USD sebulan, kita akan beri salinan filem
  • 29:17 - 29:20
    dan kit tayangan sebagai sumber tambahan dan persoalan
  • 29:20 - 29:22
    yg boleh digunakan ketika diskusi.
  • 29:22 - 29:25
    Jika anda tidak mampu memberi sumbangan, jangan bimbang!
  • 29:25 - 29:27
    Anda boleh stream atau muat turun konten kami secara percuma
  • 29:27 - 29:30
    di website: sub.media/trouble.
  • 29:30 - 29:34
    Jika anda mempunyai cadangan topik untuk show ini atau berhubung,
  • 29:34 - 29:37
    hubungi kami di trouble@submedia.tv.
  • 29:37 - 29:40
    Kami mahu berterima kasih kepada semua yg mendirikan episod ini
  • 29:40 - 29:43
    dan memberi salam kepada chapter Trouble-Maker pertama
  • 29:43 - 29:48
    di Montreal, Hamilton, Calgary, Prague, Atlanta, Morrisville, Madison,
  • 29:48 - 29:53
    The Hague, Rhyneland, Medford, Quilcene, Asheville, Durham,
  • 29:53 - 29:57
    Whitehorse, Brooklyn, Philladelphia, Minneapolis, Sandpoint dan Hendersonville.
  • 29:57 - 30:00
    Sekarang, keluar dan buatlah kacau.
Title:
vimeo.com/.../215274960
Video Language:
English
Duration:
30:20

Malay subtitles

Revisions Compare revisions