Return to Video

Irkçılığı icat eden yalan

  • 0:02 - 0:05
    Biz beyaz insanların sorunu ne?
  • 0:05 - 0:06
    (Gülüşmeler)
  • 0:08 - 0:10
    Son birkaç senedir bunu düşünüyorum
  • 0:10 - 0:12
    ve biliyorum ki yalnız değilim.
  • 0:12 - 0:14
    Bakın, biliyorum ki
  • 0:14 - 0:17
    beyaz olmayan insanlar
    bunu yüzyıllardır soruyorlar.
  • 0:17 - 0:22
    Bence ülkemizde gerçekleşen
    olayların da gösterdiği üzere
  • 0:22 - 0:25
    giderek artan sayıda
  • 0:25 - 0:26
    beyaz insan da soruyor.
  • 0:28 - 0:31
    Dikkat ederseniz "Biz beyaz
    insanların sorunu ne?" dedim.
  • 0:31 - 0:35
    çünkü şu anda, diğer beyaz
    insanlar hakkında konuşmuyorum
  • 0:35 - 0:39
    gamalı haç, kukuleta ve meşalelerle
    dolaşanları konuşmuyorum.
  • 0:39 - 0:42
    Onlar bir sorun ve tehdit.
  • 0:43 - 0:45
    Ülkemizdeki terörizmin
    çoğunu onlar yapıyor,
  • 0:45 - 0:49
    Charlottesville'de sizler
    bunu herkesten iyi bilirsiniz.
  • 0:49 - 0:53
    Ama ben daha büyük ve daha
    yaygın bir şeyden bahsediyorum.
  • 0:53 - 0:55
    Bütün hepimizden bahsediyorum,
  • 0:55 - 0:57
    apaçık beyaz olan insanlar.
  • 0:58 - 1:01
    Hatta özellike benim gibi
  • 1:01 - 1:03
    kendini ileri düşünceli gören
  • 1:03 - 1:05
    ırkçı olmak istemeyen insanlardan.
  • 1:06 - 1:07
    İyi beyaz insanlar.
  • 1:08 - 1:09
    (Gülüşmeler)
  • 1:09 - 1:11
    İyi beyaz insanlardan var mı burada?
  • 1:11 - 1:12
    (Gülüşmeler)
  • 1:12 - 1:16
    Ben böyle bir insan
    olmak üzere yetiştirildim.
  • 1:16 - 1:18
    1960'lar ve 70'lerde küçük bir çocuktum,
  • 1:18 - 1:21
    ebeveynlerimin nasıl insanlar
    olduğunu anlatmak gerekirse:
  • 1:21 - 1:24
    dönemin gerçek kamuoyu yoklamaları
  • 1:24 - 1:29
    şunu gösteriyor ki Martin Luther King
    ve onun insan hakları mücadelesini
  • 1:29 - 1:31
    Dr. King halâ hayattayken
  • 1:31 - 1:34
    Amerikalıların sadece küçük
    bir azınlığı, yüzde 20 kadarı,
  • 1:34 - 1:37
    tasvip ediyor ve destekliyordu.
  • 1:38 - 1:41
    Ailemin o grupta olduğunu
    söylemekten gurur duyuyorum.
  • 1:41 - 1:44
    Evimizde ırk hakkında konuşuluyordu.
  • 1:45 - 1:49
    Irk hakkında programlar
    televizyonda çıktığı zaman
  • 1:49 - 1:52
    biz çocukları oturtup
    mutlaka izlememizi sağlarlardı:
  • 1:52 - 1:55
    Sidney Poitier filmleri, "Roots" dizisi...
  • 1:56 - 1:58
    Verilen mesaj açık ve netti,
  • 1:58 - 1:59
    ben de anladım:
  • 2:00 - 2:04
    ırkçılık yanlış, ırkçılar kötü insanlar.
  • 2:05 - 2:06
    Aynı zamanda
  • 2:06 - 2:09
    Minnesota'da çok beyaz
    bir yerde yaşıyorduk.
  • 2:10 - 2:11
    Sadece kendi adıma konuşacağım
  • 2:11 - 2:17
    bence bu çevre, TV ekranında
    gördüğüm beyaz ırkçıların başka bir yerden
  • 2:17 - 2:20
    ışınlandığını düşünmemi sağladı.
  • 2:21 - 2:23
    Bu bizim hakkımızda değildi gerçekten.
  • 2:24 - 2:26
    Beni kapsadığını hissetmedim.
  • 2:27 - 2:31
    Halâ bu ilk izlenimimden kurtulmaya
    çalıştığımı düşünüyorum şimdi.
  • 2:32 - 2:34
    Gazeteciliğe kısmen
  • 2:34 - 2:39
    eşitlik ve adalet gibi şeylere
    önem verdiğim için başladım.
  • 2:41 - 2:44
    Irkçılık benim için bir bilmece
    olarak kaldı uzun bir zaman.
  • 2:45 - 2:49
    Yanlış olduğu çok açıkken
    neden halâ bizimle?
  • 2:49 - 2:53
    Neden bu kadar kalıcı bir etken?
  • 2:54 - 2:57
    Belki de henüz doğru yere
    bakmadığım ya da doğru soruları
  • 2:57 - 2:59
    sormadığım için şaşırıyordum.
  • 3:01 - 3:02
    Fark ettiniz mi
  • 3:02 - 3:08
    ekseriyetle beyaz olan basınımızda
    insanlar ırkla ilgili olduğunu
  • 3:08 - 3:10
    düşündükleri sorunları,
    bizim ırkla ilgili sorun olarak
  • 3:10 - 3:13
    düşündüğümüz şeyleri
    haber yaptıkları zaman
  • 3:13 - 3:16
    çoğu zaman kastedilen şey kameralarımızı,
  • 3:16 - 3:17
    mikrofonlarımızı ve bakışımızı
  • 3:18 - 3:20
    beyaz olmayan insanlara yöneltmek ve
  • 3:20 - 3:22
    "Siyahi milletler ya da Amerika yerlileri,
  • 3:22 - 3:27
    Latin Amerikalılar, Asyalı
    Amerikalılar söz konusu cemiyette
  • 3:27 - 3:29
    ya da söz konusu sorun hakkında,
  • 3:29 - 3:32
    ekonomi gibi eğitim gibi
    mesela, ne durumdalar?"
  • 3:32 - 3:34
    gibi sorular sormak.
  • 3:36 - 3:39
    Bu türden gazeteciliğin ekmeğini ben de
  • 3:39 - 3:41
    yıllar boyunca yedim.
  • 3:43 - 3:45
    Fakat sonra George Zimmerman
    Trayvon Martin'i öldürdü.
  • 3:47 - 3:51
    Arkasından gündeme oturan sonu gelmeyen
  • 3:51 - 3:53
    polisin silahsız siyahileri
    vurması zinciri,
  • 3:53 - 3:56
    Siyahların Hayatı Değerli
    hareketinin başlaması,
  • 3:56 - 3:59
    Dylann Roof ve Charleston katliamları,
  • 3:59 - 4:00
    #BembeyazOscarÖdülü,
  • 4:01 - 4:06
    gündelik Amerika
    hayatından bütün bu hadiseler
  • 4:06 - 4:08
    akıllı telefonlar tarafından
  • 4:08 - 4:11
    kaydedilip internete
    yüklendikleri için artık gördüğümüz
  • 4:11 - 4:13
    alenen ırkçı bütün bu hadiseler.
  • 4:14 - 4:18
    Görünen bütün hadiselerin
    altında yatan yadsınamaz veri
  • 4:18 - 4:23
    sistemli ırkçılığın her kurumumuzda
    var olduğunu gösteren çalışmalar:
  • 4:24 - 4:27
    konaklamada tecrit, işte ayrımcılık
  • 4:27 - 4:30
    okullarımızda ve ceza yargılaması
    sistemimizde derinlemesine
  • 4:30 - 4:32
    ırksallaşmış eşitsizlikler.
  • 4:33 - 4:34
    Beni gerçekten etkileyen ise
  • 4:34 - 4:36
    ki bunda da yalnız olmadığımı biliyorum:
  • 4:37 - 4:39
    Donald Trump'ın yükselişi
  • 4:39 - 4:45
    ve beyaz Amerikalıların esaslı
    çoğunluğunun böylesi çiğ ve keskin
  • 4:45 - 4:48
    beyaz kimlik politikalarını benimseyeceği
  • 4:48 - 4:53
    ya da en azından kabul
    edeceğini keşfetmem.
  • 4:55 - 4:58
    Bunların hepsi bir insan
    olarak beni rahatsız etti.
  • 4:59 - 5:04
    Bir gazeteci olarak kamerayı
    çevreye tutar halde buldum kendimi,
  • 5:04 - 5:06
    dedim ki
  • 5:06 - 5:09
    "Vay canına, asıl hikaye beyaz ırk
  • 5:09 - 5:11
    beyazlık bir hikaye."
  • 5:13 - 5:16
    Bir yandan da şöyle dedim
    "Bunu yapabilir miyim?
  • 5:16 - 5:19
    Beyazlık hakkında bir podcast
    dizisi nasıl bir şey olurdu?"
  • 5:19 - 5:21
    (Gülüşmeler)
  • 5:21 - 5:24
    Bu arada -bu rahatsız edici olabilir.
  • 5:26 - 5:31
    Neredeyse hiç beyazlığı derinlemesine
    irdeleyen gazetecelik görmemiştim
  • 5:31 - 5:35
    ama beyaz olmayan insanlar, özellikle de
    siyahi entellektüeller yüzyıllardır
  • 5:35 - 5:38
    beyaz üstüncülük
    kültürüne sivri eleştirilerde
  • 5:38 - 5:39
    bulunmuşlardı tabii.
  • 5:39 - 5:42
    Son yirmi, otuz yıl süresinde
    bilim insanlarının
  • 5:42 - 5:44
    ırka beyazlık çerçevesinden bakan
  • 5:44 - 5:48
    ilginç çalışmalar
    yaptıklarını da biliyordum,
  • 5:48 - 5:51
    nedir, nasıl ortaya çıktı
    ve dünyada nasıl işlemekte.
  • 5:53 - 5:55
    Okumaya başladım,
  • 5:55 - 6:00
    ırk ve ırk tarihi hakkında önde gelen
    isimlerden bazılarıyla temas kurdum.
  • 6:02 - 6:04
    Sorduğum ilk sorulardan bir tanesi şuydu:
  • 6:04 - 6:08
    "Bu beyaz insan olmak düşüncesi ilk başta
  • 6:08 - 6:10
    nereden ortaya çıktı?"
  • 6:11 - 6:13
    Bilim aşikar.
  • 6:13 - 6:15
    Hepimiz insan ırkıyız.
  • 6:16 - 6:17
    Hepimiz akrabayız,
  • 6:17 - 6:20
    hepimiz Afrika'da ortak
    bir ata soyundan geliyoruz.
  • 6:21 - 6:25
    Bazı insanlar Afrika'dan çıkıp daha
    soğuk daha karanlık yerlere gittiler
  • 6:25 - 6:27
    ve çok miktarda melanin
    kaybettiler, bazılarımız
  • 6:27 - 6:29
    diğerlerinden daha fazla kaybetti.
  • 6:29 - 6:30
    (Gülüşmeler)
  • 6:31 - 6:36
    Yine de genetik olarak
    yüzde 99,9 aynıyız hepimiz.
  • 6:36 - 6:41
    Irksal gruplar dediğimiz şeylerin içinde,
    ırksal grupların arasında olandan
  • 6:41 - 6:44
    daha fazla genetik çeşitlilik var.
  • 6:44 - 6:47
    Beyazlık, siyahlık, Asyalılık
  • 6:47 - 6:49
    ya da başka bir şeylik için bir gen yok.
  • 6:50 - 6:52
    Peki bu nasıl oldu?
  • 6:52 - 6:54
    Bunu nasıl edindik?
  • 6:54 - 6:56
    Irkçılık nasıl başladı?
  • 6:58 - 7:01
    Sanırım bunun hakkında bir
    tahminde bulunmamı isteseydiniz
  • 7:01 - 7:04
    birkaç yıl öncesinde, cehaletimle
  • 7:04 - 7:06
    şöyle derdim muhtemelen
  • 7:06 - 7:11
    "Sanırım ki çok eski
    tarihlerde bir yerlerde
  • 7:11 - 7:13
    insanlar birbiriyle karşılaşmışlar
  • 7:13 - 7:15
    ve karşı tarafın
    tuhaf olduğunu düşünmüşler.
  • 7:15 - 7:18
    "Senin cildin farklı
    renkte, senin saçın değişik
  • 7:18 - 7:20
    sen komik giyiniyorsun.
  • 7:20 - 7:22
    Sanırım daha ileri gidip
    hemen şuna karar vereceğim
  • 7:22 - 7:23
    benden farklı olduğun için
  • 7:23 - 7:26
    bir şekilde benden daha aşağıdasın
  • 7:26 - 7:29
    belki de bu sana kötü
    davranmamı haklı çıkarır."
  • 7:29 - 7:30
    Değil mi?
  • 7:30 - 7:34
    Düşündüğümüz ya da
    benimsediğimiz böyle bir şey mi?
  • 7:35 - 7:36
    Böyle bir durum söz konusuysa,
  • 7:36 - 7:40
    bunların hepsi büyük,
    trajik bir yanlış anlaşılma.
  • 7:41 - 7:43
    Görünen o ki bu doğru değil.
  • 7:44 - 7:47
    Öncelikle, ırk yakın tarihli bir icat.
  • 7:47 - 7:49
    Sadece birkaç yüzyıldır var.
  • 7:50 - 7:54
    Bundan öncesinde de
    insanlar kendilerini
  • 7:54 - 7:57
    dine, kavimlerine, dillerine
    ve benzeri tanımlara göre
  • 7:57 - 7:59
    sınıflandırıyordu tabii.
  • 7:59 - 8:00
    Ama insanlık tarihinin çoğunda
  • 8:00 - 8:02
    insanlarda ırk kavramı yoktu.
  • 8:04 - 8:05
    Antik Yunanistan'da mesela
  • 8:05 - 8:09
    ki bunu da tarihçi Nell
    Irvin Painter'den öğrendim.
  • 8:09 - 8:14
    Yunanlar tanıdıkları diğer milletlerden
    daha iyi olduklarını düşünüyorlardı
  • 8:14 - 8:18
    ama doğuştan daha üstün
    oldukları düşüncesinden dolayı değil.
  • 8:18 - 8:21
    Sadece en gelişmiş medeniyeti
    kendilerinin inşa ettiğini düşünüyorlardı.
  • 8:22 - 8:26
    Yani çevrelerindeki
    Etiyopyalılara bakmışlar
  • 8:26 - 8:28
    ancak Perslere ve Keltlere de bakmışlar
  • 8:28 - 8:31
    ve demişler ki "Bize göre
    hepsi biraz barbar kalıyor.
  • 8:31 - 8:35
    Kültürel olarak Yunan değiller sonuçta."
  • 8:36 - 8:40
    Antik dünyada da her
    türlü kölelik vardı elbette
  • 8:40 - 8:43
    ama insanlar kendilerine
    benzemeyenleri köle yaptıkları
  • 8:43 - 8:45
    kadar kendilerine benzeyenleri
    de köle yapmışlar.
  • 8:46 - 8:51
    İngilizce "slave" sözcüğünün "Slav"
    sözcüğünden türediğini biliyor muydunuz?
  • 8:52 - 8:56
    Slav halkı yüzyıllar boyunca
  • 8:56 - 8:58
    Batı Avrupalılar da dahil
  • 8:58 - 9:00
    her türden millet
    tarafından köleleştirilmiş.
  • 9:01 - 9:03
    Üstelik kölelik de ırkla ilgili değildi
  • 9:03 - 9:06
    çünkü hiç kimse ırkı icat etmemişti henüz.
  • 9:07 - 9:09
    Peki kim icat etti?
  • 9:09 - 9:14
    Bu soruyu tanınmış başka bir
    tarihçi Ibram Kendi'ye yönelttim.
  • 9:15 - 9:17
    Soruya bir kişinin adı ve tarih şeklinde
  • 9:17 - 9:19
    ampulden bahsediyormuşuz gibi
  • 9:19 - 9:22
    cevap vermesini beklemiyordum.
  • 9:22 - 9:23
    (Gülüşmeler)
  • 9:23 - 9:24
    Ama öyle cevap verdi.
  • 9:24 - 9:26
    (Gülüşmeler)
  • 9:27 - 9:29
    Dedi ki zahmetli çalışmalarında
  • 9:29 - 9:33
    ırkçı düşüncelerin ilk defa ortaya
    çıkması olduğuna inandığı şeyi bulmuş.
  • 9:34 - 9:36
    Zanlının adını da verdi.
  • 9:36 - 9:38
    Bu herif daha meşhur olmalı
  • 9:38 - 9:39
    ya da kötü şöhretli.
  • 9:39 - 9:41
    Adı Gomes de Zurara.
  • 9:42 - 9:43
    Portekizli bir adam.
  • 9:43 - 9:46
    1450'li yıllarda yazdığı bir kitapta
  • 9:46 - 9:48
    Dr. Kendi'ye göre
  • 9:48 - 9:51
    daha önce kimsenin
    yapmadığı bir şey yapıyor.
  • 9:51 - 9:54
    Devasa, muhtelif Afrika
    kıtasındaki halkların hepsini
  • 9:54 - 9:56
    bir öbek halinde birleştiriyor
  • 9:57 - 10:00
    ve bunları farklı bir grup halinde
  • 10:01 - 10:03
    aşağılık ve hayvanca olarak tanımlıyor.
  • 10:04 - 10:07
    Sömürgeleştirilme öncesi
    zamanlarda dünyadaki
  • 10:07 - 10:11
    en sofistike kültürlerin bazılarının
    Afrika'da olması umurunda değil.
  • 10:12 - 10:15
    Bu adam neden böyle bir iddiada bulunuyor?
  • 10:17 - 10:19
    Anlaşılan o ki, parayı
    takip etmekte fayda var.
  • 10:20 - 10:23
    Her şeyden önce
    Zurara, Portekiz Kralı tarafından
  • 10:23 - 10:25
    bu kitabı yazması için işe alınmıştı
  • 10:25 - 10:27
    ve sadece birkaç yıl öncesinde
  • 10:27 - 10:29
    köle tacirleri
  • 10:29 - 10:30
    -şimdi başlıyoruz işte-
  • 10:30 - 10:33
    Portekiz hükümdarına
    bağlı olan köle tacirleri
  • 10:34 - 10:37
    Atlantik köle ticaretine
    bilfiil öncülük etmişlerdi.
  • 10:38 - 10:42
    Afrikalı insanları kaçırmak ve
    köle yapmak için Sahraaltı Afrika'ya
  • 10:42 - 10:44
    doğrudan yelken açan
    ilk Avrupalılar onlardı.
  • 10:45 - 10:48
    Bu yeni ticareti diğer insanlara,
  • 10:48 - 10:52
    kiliseye, hatta kendilerine bile
    haklı göstermek için
  • 10:52 - 10:54
    Afrikalı halkların aşağılığı hakkında
  • 10:55 - 10:57
    bir öyküye sahip olmak
  • 10:57 - 10:58
    birdenbire çok faydalı bir hal almıştı.
  • 11:00 - 11:03
    Kaleminin bir darbesiyle
  • 11:03 - 11:06
    Zurara hem siyahlığı
    hem beyazlığı icat etti
  • 11:06 - 11:10
    çünkü Afrikalıları bu şekilde tanımlayarak
  • 11:10 - 11:13
    siyahlık düşüncesini oluşturdu aslında
  • 11:13 - 11:15
    ve Dr. Kendi'nin de söylediği gibi
  • 11:15 - 11:18
    beyazlık olmadan siyahlığın
    hiçbir anlamı yoktur.
  • 11:19 - 11:23
    Portekiz'in öncülüğünü hem insan mülkiyeti
  • 11:24 - 11:28
    ve bedava iş gücü için
    Afrika'ya yönelmekte
  • 11:28 - 11:31
    hem de Afrikalı insanların
    aşağılık olduğu kurgusunu
  • 11:31 - 11:34
    kabul etmekte diğer
    Avrupa ülkeleri takip etti.
  • 11:36 - 11:38
    Bunun aydınlatıcı olduğunu düşünüyorum.
  • 11:39 - 11:41
    Irkçılık bir yanlış
    anlaşılma ile başlamadı
  • 11:41 - 11:43
    bir yalan ile başladı.
  • 11:45 - 11:48
    Bu zaman zarfında,
    burada, sömürge Amerika'da
  • 11:48 - 11:54
    artık kendilerini beyaz olarak tanımlayan
    insanlar bu ırkçı düşünceleri tartışmak
  • 11:54 - 11:55
    ve yasalaştırmakla meşguldü.
  • 11:57 - 12:03
    Siyah olarak adlandırılan insanların
    bütün haklarını ellerinden alan
  • 12:03 - 12:07
    ve onları menkul köleliğin bilhassa
    hırçın türüne hapseden yasalar
  • 12:07 - 12:12
    ve beyaz insanların en fakirine
    bile menfaat sağlayan,
  • 12:12 - 12:15
    maddi olarak büyük olmayan
    ama hayatları boyunca köleleştirilmemeyi
  • 12:15 - 12:18
    sevdiklerinin ellerinden
    alınıp satılmamasını
  • 12:19 - 12:23
    ve bazen de gerçek ödüller almalarını
  • 12:23 - 12:25
    sağlayan yasalardı bunlar.
  • 12:25 - 12:30
    Virginia gibi yerlerde
    özgür toprakların sadece
  • 12:30 - 12:32
    beyaz olan insanlara dağıtılması
  • 12:32 - 12:36
    Amerikan Devrimi'nden
    çok öncelerde başladı
  • 12:36 - 12:38
    ve sonrasında da uzun süre devam etti.
  • 12:40 - 12:42
    Tahmin ediyorum ki
  • 12:42 - 12:47
    beni dinleyen insanlardan,
    halâ dinliyorlarsa tabii,
  • 12:47 - 12:48
    şöyle düşünenler olabilir:
  • 12:48 - 12:52
    "Hadi ama, bunların hepsi çoktan
    olmuş bitmiş. Şimdi ne önemi var?
  • 12:52 - 12:54
    Her şey değişti.
  • 12:54 - 12:56
    Bunları unutup yolumuza
    devam edemez miyiz?"
  • 12:57 - 12:58
    Haklı mıyım?
  • 12:58 - 13:02
    Ama ben, bu tarihi öğrenmenin günümüzdeki
  • 13:03 - 13:05
    ırkçılığı anlama şeklimde
    gerçek bir değişime
  • 13:05 - 13:08
    yol açtığını, benim için
    kesinlikle, öne sürüyorum.
  • 13:09 - 13:12
    Tekrar edersek, şimdiye kadar
    söylediklerimden iki temel düşünce:
  • 13:12 - 13:16
    Birincisi, ırk biyolojik bir şey değil,
  • 13:16 - 13:20
    bazı insanların anlatmayı
    tercih ettiği bir öykü
  • 13:20 - 13:22
    ve ikincisi, insanlar bu öyküyü
  • 13:22 - 13:27
    kendi kazançları adına insanları zalimce
    istismar etmeyi aklamak için anlatıyorlar.
  • 13:28 - 13:30
    Bu iki gerçeği okulda öğrenmedim.
  • 13:30 - 13:32
    Sanırım çoğumuz öğrenmedi.
  • 13:32 - 13:35
    Öğrendiyseniz özel
    bir öğretmeniniz varmış.
  • 13:36 - 13:38
    Ancak nüfuz ettiği zaman
  • 13:39 - 13:42
    ırkçılığın temel olarak bir tavır sorunu,
  • 13:42 - 13:46
    bireysel bağnazlık sorunu olmadığı
  • 13:46 - 13:47
    bir kere kesinlik kazanıyor.
  • 13:49 - 13:51
    Hayır, bu bir araç.
  • 13:51 - 13:55
    Bizi bölmek ve bir grup
    insana fayda sağlayıp
  • 13:55 - 13:58
    diğerlerine zarar veren sistemleri
  • 13:58 - 14:01
    ekonomik, politik ve sosyal
    sistemleri desteklemek için bir araç.
  • 14:02 - 14:04
    Bir hayli sınıflanmış
    toplumdan büyük ölçüde
  • 14:04 - 14:10
    faydalanan yada faydalanamayan beyaz
    halkın bir çoğunu statükoyu desteklemeye
  • 14:10 - 14:12
    ikna etmek için bir araç bu.
  • 14:13 - 14:15
    "Daha kötü olabilirdi.
    En azından beyazım."
  • 14:18 - 14:21
    Irkçılığın kökenini bir kere anladığımda
  • 14:21 - 14:25
    halâ bizimle olması gerçeğine
    olan şaşkınlığım kayboldu.
  • 14:26 - 14:28
    Sanıyorum ki geriye bakınca
  • 14:28 - 14:32
    ırkçılığın düz dünya gibi bir
    şey olduğunu düşünüyordum
  • 14:32 - 14:34
    çok geçmeden kendiliğindan
    kaybolacak kötü
  • 14:34 - 14:36
    ve çağ dışı bir görüş sadece.
  • 14:38 - 14:40
    Hayır, beyazlığın bu aracı
  • 14:40 - 14:43
    halâ yapmak üzere icat
    edildiği görevi sürdürüyor.
  • 14:43 - 14:46
    Güçlü insanlar her gün işlerine gidip
  • 14:46 - 14:50
    bu eski silahı politik güç merkezlerinde
  • 14:50 - 14:52
    bildiğimiz bazı yayın stüdyolarında
  • 14:52 - 14:55
    geliştiriyor ve güçlendiriyorlar.
  • 14:56 - 14:57
    Bunların söyledikleri şeye
  • 14:57 - 14:59
    inandıkları ya da gerçekten
    ırkçı olup olmadıkları
  • 14:59 - 15:01
    üzerinde fazla durmamıza gerek yok.
  • 15:02 - 15:04
    Bununla ilgisi yok.
  • 15:04 - 15:07
    Bu cüzdanlar ve güç ile ilgili.
  • 15:09 - 15:13
    Son olarak, bence
    alınacak en önemli ders şu,
  • 15:13 - 15:17
    müsaadenizle bir dakikalığına
    yalnızca beyaz halka hitap edeyim:
  • 15:19 - 15:22
    Irkçılık düşüncesinin en başta
    bizim gibi görünen
  • 15:22 - 15:25
    insanlar tarafından
    kendilerine ve bizlere
  • 15:26 - 15:30
    fayda sağlamak için icat
    edildiğini anladığımız zaman
  • 15:30 - 15:33
    çözülecek sorunun bize ait olduğuu
    görmek daha kolay değil mi?
  • 15:34 - 15:36
    Bu bir beyaz insan sorunu.
  • 15:37 - 15:39
    Söylemeye utanıyorum ki uzun bir süre için
  • 15:39 - 15:44
    ırkçılığın beyaz olmayanların vermesi
    gereken bir mücadele olduğunu düşündüm,
  • 15:44 - 15:47
    aynı ben çocukken ekranlarda
    gördüğüm insanlar gibi.
  • 15:49 - 15:53
    Ya da bir spor karşılaşmasında
    taç çizgisinde duruyormuşum gibi
  • 15:53 - 15:55
    bir tarafta beyaz olmayan insanlar
  • 15:55 - 15:57
    diğer tarafta da gerçek ırkçı insanlar,
  • 15:57 - 15:59
    güneyli şerif,
  • 15:59 - 16:00
    kukuleta giymiş insanlar.
  • 16:01 - 16:04
    Mücadeleyi beyaz olmayan insanların
    kazanmasını yürekten istiyordum.
  • 16:05 - 16:07
    Ama hayır.
  • 16:07 - 16:09
    Burada taç çizgisi yok.
  • 16:10 - 16:11
    Hepimiz sahadayız.
  • 16:11 - 16:13
    Mücadele hepimizi kapsıyor.
  • 16:14 - 16:17
    Eğer ben bana fayda sağlayan bir sistemi
  • 16:17 - 16:19
    ortadan kaldırma
    mücadelesine katılmıyorsam
  • 16:19 - 16:21
    bu suça ortağım demek.
  • 16:23 - 16:25
    Bu utanç ya da suçluluk ile ilgili değil.
  • 16:25 - 16:27
    Beyazların suçluluğu
    hiç bir şey getirmiyor
  • 16:27 - 16:31
    ve dürüst olursam ben çok
    da suçluluk duymuyorum.
  • 16:31 - 16:34
    Tarih benim ya da sizin hatanız değil.
  • 16:34 - 16:38
    Hissettiğim bir şey yapmak için daha güçlü
  • 16:39 - 16:41
    bir sorumluluk hissi.
  • 16:43 - 16:47
    Bunların hepsi bir belgesel
    öykücüsü ve öğretmen olarak
  • 16:47 - 16:49
    mesleğim hakkında düşündüklerimi
  • 16:49 - 16:51
    ve yaklaşımımı değiştirdi.
  • 16:52 - 16:54
    Bunun ötesinde, bundan
    başka ne anlam ifade ediyor?
  • 16:54 - 16:56
    Her birimiz için anlamı ne bunun?
  • 16:57 - 17:00
    Onarım hakkında görüşmeleri ileri götürmek
  • 17:00 - 17:03
    isteyen liderleri desteklediğimiz
    anlamına mı geliyor?
  • 17:04 - 17:10
    Çevremizde adaletsiz kurumları
    değiştirmek için çalışan insanları bulup
  • 17:10 - 17:11
    yaptıklarını destekliyor muyuz?
  • 17:12 - 17:14
    İş yerimde
  • 17:14 - 17:16
    çeşitlilik ve eşitlik toplantılarına
  • 17:16 - 17:19
    gönülsüz bir şekilde katılan
    beyaz insan mıyım
  • 17:19 - 17:21
    yoksa beyaz olmayan meslektaşlarıma
  • 17:21 - 17:23
    gerçekten nasıl destek
    olacağımı anlamaya mı çalışıyorum?
  • 17:25 - 17:27
    Bana öyle geliyor ki
    nerede boy gösteriyorsak
  • 17:28 - 17:33
    tevazu, hassasiyet ve
    hak etmediğimiz bu güçten
  • 17:33 - 17:37
    vazgeçmeye istekli bir
    şekilde boy göstermeliyiz.
  • 17:41 - 17:44
    Kimseyi istismar etmek ya da sindirmek
  • 17:44 - 17:47
    üzerine kurulu olmayan
    bir toplum oluşturmanın da
  • 17:47 - 17:50
    bize fayda sağlayacağına inanıyorum.
  • 17:51 - 17:54
    Nihayetinde yapmamız gereken şu;
  • 17:54 - 17:57
    meydana çıkmalı ve nasıl
    harekete geçeceğimizi çözmeliyiz.
  • 17:58 - 18:00
    Çünkü doğru olan bu.
  • 18:02 - 18:03
    Teşekkürler.
  • 18:03 - 18:06
    (Alkış)
Title:
Irkçılığı icat eden yalan
Speaker:
John Biewen
Description:

Irkçı düşünceyi anlamak ve yok etmek için kaynağından başlayın. Gazeteci ve belgeselci John Biewen de bunu yaparak ırkın "kökeni" hakkında şaşırtıcı ve düşündürücü bir bilgi hazinesine ulaştı. Irkçılık hakkında temel sorular için cevaplar sunan Biewen, bulgularını paylaşıyor ve ırkçılığa karşı etkili müttefik olmak için ibret alınacak bir yol haritası çiziyor.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
18:21

Turkish subtitles

Revisions