Return to Video

www.youtube.com/.../watch?v=2nIeKZ-FERY

  • 0:02 - 0:07
    חלק 4: שאלות, הבעת וקבלת הוקרת תודה
  • 0:08 - 0:12
    הבוקר הזכרנו התאבלות בשפת ג'ירפה
  • 0:12 - 0:15
    ושיש דרך שונה להגיד למישהו\מישהי שאני מצטער\ת
  • 0:15 - 0:18
    ואני רציתי לשמוע מה זה היה.
  • 0:18 - 0:21
    אוקי, בואו נעשה מבט זריז למה אני מתכוון בהתאבלות בשפת ג'ירפה.
  • 0:21 - 0:24
    תחשבו על משהו שעשיתם\עשיתן
  • 0:24 - 0:27
    שהייתן מאחלות שלא הייתן עושות.
  • 0:30 - 0:35
    וזהו... תזכרו כמיטב יכולתכם איך דיברתם אל עצמכם.
  • 0:35 - 0:39
    כשאמרתן את זה, או עשיתן את זה, מה שזה לא יהיה שעשיתן.
  • 0:39 - 0:45
    אז מה אתם עשיתם? שאיחלתם שלא הייתם עושים אחרי שעשיתם את זה?
  • 0:46 - 0:52
    ותנו לי דוגמא של מה אמרתם לעצמכם כשעשיתם את זה.
  • 0:52 - 0:54
    חשבתם על אחת?
  • 1:03 - 1:05
    שאני הרגשתי מגננתית,
  • 1:05 - 1:07
    ושביקרתי מישהו.
  • 1:07 - 1:14
    אז, מה שאת עשית זה שאמרת דברים לאדם אחר שהיית מאחלת שלא היית אומרת.
  • 1:14 - 1:15
    נכון.
  • 1:15 - 1:19
    אוקי. ומה את אמרת לעצמך כשעשית את זה?
  • 1:20 - 1:23
    בדרך כלל, באותו רגע אני מרגישה... אתה יודע... מגננתית עם עצמי.
  • 1:23 - 1:28
    לא, אני רוצה לדעת באופן מוחשי... עבורי התרגיל הזה אני צריך לדעת באופן מוחשי
  • 1:28 - 1:32
    מה את אומרת לעצמך כשאת מתנהגת באופן שאת לא אוהבת.
  • 1:33 - 1:37
    זה מאוד חשוב כדי לענות לשאלה שלך על התאבלות בשפת ג'ירפה.
  • 1:37 - 1:44
    מאוד חשובה לזהות את... מה שהמחנך הפנימי שלך אומר לך.
  • 1:44 - 1:47
    את רואה את זה? לכולנו יש מחנך פנימי,
  • 1:48 - 1:53
    אשר מטרתו היא לחנך אותנו כשאנחנו פחות מאשר מושלמים.
  • 1:54 - 1:59
    עכשיו, רובנו עשינו את הטעות ושלחנו את המחנך הפנימי שלנו
  • 1:59 - 2:03
    אל האקדמיה האכזרית של תנים עבור מחנכים פנימיים.
  • 2:05 - 2:11
    וכך, זה חשוב להיות מודעים איך המחנך הפנימי שלנו מדבר אלינו.
  • 2:11 - 2:12
    אז זה מה שאני מבקש מכם.
  • 2:13 - 2:17
    כשאמרת מה עשית לבעלך, מה המחנך הפנימי שלך...
  • 2:18 - 2:20
    איך המחנך הפנימי שלך ניסה לחנך אותך?
  • 2:20 - 2:23
    מה הוא אמר לך ומה עשית?
  • 2:23 - 2:24
    באותו רגע או אחר כך?
  • 2:25 - 2:26
    איזה מהם שאת רוצה.
  • 2:26 - 2:32
    ובכן, הנקודה בה אני מתחילה להרגיש שאני מצטערת היא מאוחר יותר.
  • 2:32 - 2:35
    בכל נקודה, מה אמרת לעצמך על איזה דבר שאת עשית?
  • 2:35 - 2:38
    אוקי. אמרתי שאני בן-אדם רע...
  • 2:38 - 2:41
    עכשיו, זה מספיק. את רואה?
  • 2:42 - 2:47
    רואה, המחנך הפנימי שלך מנסה לחנך אותך דרך עונש.
  • 2:48 - 2:52
    על ידי לגרום לעצמך לשנוא את עצמך עבור מה שעשית
  • 2:52 - 2:56
    זה משתמש בשפה שרומזת שיש דבר כזה בן-אדם רע.
  • 2:57 - 3:03
    בסדר. עכשיו, אם את מתנצלת מתוך אותה אנרגיה, זו תנית.
  • 3:03 - 3:08
    כל התנצלות שבאה מתוך חשיבה שעשית משהו לא בסדר
  • 3:08 - 3:12
    לא תהיה טובה עבורך או עבור האדם האחר.
  • 3:13 - 3:14
    את איתי בינתיים?
  • 3:14 - 3:16
    אני יודעת שזה מרגיש רע.
  • 3:16 - 3:18
    כן, זה מרגיש רע.
  • 3:18 - 3:21
    ואני באמת רוצה שתרגישי רע במצב כזה,
  • 3:21 - 3:24
    אבל אני רוצה שזה יהיה רע מתוק.
  • 3:25 - 3:30
    רע מתוק שיעזור לך ללמוד מזה בלי לשנוא את עצמך.
  • 3:30 - 3:34
    כשיש לך מחשבה בתוך הראש שלך שאת בן-אדם רע, זה רע מכוער.
  • 3:34 - 3:36
    זה רע מעניש.
  • 3:37 - 3:40
    קודם כל, זה יעשה את זה קשה ללמוד.
  • 3:40 - 3:42
    ואפילו אם תלמדי, זה יהיה מתוך שנאה עצמית,
  • 3:43 - 3:46
    אז כל שינויים שתעשי יבואו במחיר גבוה.
  • 3:47 - 3:49
    אז, זה המחנך הפנימי שלך.
  • 3:49 - 3:51
    זה היה המחנך הפנימי שלך מדבר אלייך
  • 3:51 - 3:54
    כשהוא אמר שאת אדם רע.
  • 3:54 - 3:57
    עכשיו, אנחנו למדנו היום
  • 3:57 - 4:00
    שכל השיפוטים הם ביטויים של צרכים, נכון?
  • 4:01 - 4:03
    אז, למחנך הפנימי שלך יש כוונה טובה.
  • 4:03 - 4:07
    באמת יש לו כוונה טובה. הוא רוצה שתלמדי מזה
  • 4:07 - 4:10
    באופן שמשרת את החיים.
  • 4:10 - 4:15
    יש לו כוונה טובה, זו פשוט השפה שהיא גרועה. אוקי?
  • 4:15 - 4:19
    אז אנחנו לא רוצים לשמוע מה המחנך הפנימי שלנו חושב עלינו.
  • 4:19 - 4:21
    אנחנו רוצים לשמוע את הצורך שאינו מתמלא,
  • 4:21 - 4:25
    שהוא מנסה לקרוא את תשומת ליבנו אליו.
  • 4:25 - 4:29
    אז, איזה צורך המחנך הפנימי שלך מנסה להביא לתשומת ליבך,
  • 4:29 - 4:32
    שאת לא ממלאת בדרך שבה התנהגת?
  • 4:38 - 4:40
    צורך עבור...
  • 4:44 - 4:47
    להיות במערכת יחסים עם האדם האחר?
  • 4:47 - 4:49
    צורך... איזה סוג של מערכת יחסים?
  • 4:49 - 4:52
    >> הבנה הדדית, מכבדת? >> נכון.
  • 4:53 - 4:58
    אז זה לא מילא את הצורך שלך עבור כיבוד והבנה של האדם האחר.
  • 4:58 - 4:58
    כן.
  • 4:58 - 5:03
    ואיך את מרגישה כשהצורך הזה אינו מתמלא?
  • 5:08 - 5:09
    אשמה.
  • 5:09 - 5:11
    אז עדיין יש לך את תדמית האדם הרע בראשך. רואה?
  • 5:11 - 5:13
    את עדיין חושבת שאת בן-אדם רע...
  • 5:13 - 5:15
    אם משהו עדיין קורה,
  • 5:15 - 5:18
    האשמה הזו מגיעה מהשיפוט.
  • 5:18 - 5:20
    ובכן, אני מרגישה מיואשת ומבודדת.
  • 5:20 - 5:22
    אבל איך את מרגישה? איזה רגש את מרגישה לגבי
  • 5:22 - 5:25
    זה שלא מילאת את הצרכים שלך
  • 5:25 - 5:27
    עבור הבנה וכבוד?
  • 5:27 - 5:31
    את רואה, האשמה באה מהדמות הזו של בן-אדם רע.
  • 5:31 - 5:34
    איזו הרגשה באה מאי מילוי הצורך שלך
  • 5:34 - 5:39
    להגיב אל האדם הזה בכבוד ובהבנה?
  • 5:39 - 5:40
    עצב.
  • 5:40 - 5:42
    זה כאב מתוק.
  • 5:43 - 5:45
    זה התאבלות של ג'ירפה.
  • 5:46 - 5:48
    אז אם את אומרת אל האדם,
  • 5:48 - 5:51
    "אתה יודע, הדרך בה אני מדברת אלייך, אני מרגישה ממש עצובה."
  • 5:51 - 5:57
    "זה לא ממלא את הצורך שלי לכבד אותך ולהבין אותך."
  • 6:00 - 6:03
    את רואה? אין שום דמות שאני בן-אדם רע.
  • 6:03 - 6:05
    אני עצוב.
  • 6:05 - 6:10
    לא מילאתי את הצורך שלי עבור לכבד ולהבין אותך.
  • 6:11 - 6:15
    תבדקי עם האדם האחר מה הוא היה מעדיף לשמוע.
  • 6:15 - 6:17
    אם הוא היה מעדיף לשמוע את התאבלות הג'ירפה,
  • 6:17 - 6:20
    או את ההתנצלות שאת בן-אדם רע.
  • 6:23 - 6:25
    כן...
  • 6:26 - 6:29
    יש לי קצת בעיה למצוא את השיניים
  • 6:29 - 6:32
    במודל הזה באופן כלשהוא.
  • 6:32 - 6:34
    זה נראה כאילו שהכל...
  • 6:34 - 6:36
    למרות שאנחנו מדברים ברמת הרגשות,
  • 6:36 - 6:39
    הכל נראה... אני מפרש זאת, בכל אופן...
  • 6:39 - 6:43
    שזה בערך ברמה שכלית לעומת רמה רגשית,
  • 6:43 - 6:46
    ואני מניח שאני פועל הרבה מתחושת הבטן שלי, אמנם.
  • 6:46 - 6:50
    ואני מנסה לרדת לשם איכשהו.
  • 6:50 - 6:53
    ואני צריך קצת עזרה עם זה.
  • 6:53 - 6:55
    בעצם, תאמר לי איך
  • 6:55 - 7:00
    אני יכול להשתמש בשיטה הזו בחיי היום יום שלי.
  • 7:03 - 7:05
    כדי שזה לא יהיה...
  • 7:05 - 7:07
    ובכן, שזה יהיה טבעי, אתה יודע?
  • 7:07 - 7:09
    זה לא טבעי עבורי לפעול בדרך זו.
  • 7:09 - 7:12
    הדבר הראשון שאני הייתי... הדבר שאני הייתי ממליץ לך
  • 7:12 - 7:15
    הוא לשנות את המילה "טבעי" אל "נהוג".
  • 7:15 - 7:17
    לעשות מה?
  • 7:17 - 7:19
    שנה את המילה "טבעי" אל "נהוג". (מנהג)
  • 7:19 - 7:21
    אני חושב שהתהליך הזה טבעי.
  • 7:21 - 7:24
    יותר טבעי מאשר הדרך בה חונכנו לחשוב.
  • 7:24 - 7:28
    אז, גנדי אומר שזה מסוכן מאוד לערבב בין המילים
  • 7:28 - 7:30
    "טבעי" לבין "נהוג".
  • 7:30 - 7:33
    הוא אומר שאימנו אותנו להיות מאוד רגילים לתקשר
  • 7:33 - 7:36
    בדרכים שהן לגמרי לא טבעיות.
  • 7:38 - 7:41
    אז, אני לא יכול לחשוב על דרך יותר טבעית לתקשר
  • 7:41 - 7:44
    מאשר לדבר על מה שחי בתוכנו.
  • 7:44 - 7:46
    פשוט מה שאנחנו מרגישים וצריכים.
  • 7:47 - 7:50
    או כשבא לי לומר... אם בא לי לומר לא,
  • 7:50 - 7:52
    לומר לא נראה לי בסדר.
  • 7:52 - 7:54
    אבל מה שאתה אמרת קודם זה ש...
  • 7:54 - 7:56
    למה אתה מתכוון בבסדר?
  • 7:56 - 7:58
    זה בסדר לומר לא.
  • 7:58 - 8:00
    למה אתה מתכוון למה אני מתכוון?
  • 8:00 - 8:02
    אתה יודע, אנחנו יכולים ללכת סחור סחור.
  • 8:02 - 8:03
    סליחה?
  • 8:03 - 8:04
    אנחנו יכולים ללכת סחור סחור ולשאול אחד את השני...
  • 8:04 - 8:07
    כן, אז הרשה לי להיות יותר ספציפי.
  • 8:08 - 8:10
    כשאתה אומר לא,
  • 8:11 - 8:14
    אני צופה שבכך שתאמר לא,
  • 8:15 - 8:17
    לעיתים יותר קרובות משהיית רוצה,
  • 8:18 - 8:21
    האדם האחר הולך להגיב אלייך באופן שסותר את...
  • 8:21 - 8:23
    האינטרס האישי שלך באופן הטוב ביותר.
  • 8:24 - 8:29
    אבל אם תגיד את הצורך שעומד מאחורי הלא, פחות סביר שזה יקרה.
  • 8:29 - 8:32
    אז, אם כן, אם אני מבין את מה שאתה אומר,
  • 8:32 - 8:36
    אתה מנסה... הרעיון הוא לתקשר באופן שבו
  • 8:36 - 8:38
    האדם האחר היה מתקשר חזרה איתך,
  • 8:38 - 8:41
    כך שזה ישרת הכי טוב את האינטרס האישי שלי?
  • 8:41 - 8:46
    אני אומר שהמטרה של התהליך הזה הוא למלא את הצרכים של כולם,
  • 8:46 - 8:48
    ושהם יתמלאו על ידי אנשים שנותנים מרצונם,
  • 8:49 - 8:52
    לא מתוך מניעים של כפייה.
  • 8:53 - 8:56
    ואני אומר שמתי שאתה אומר לא, זה מכשול
  • 8:56 - 9:01
    שמוריד את הסבירות שהצרכים של כולם בסופו של דבר יתמלאו.
  • 9:02 - 9:06
    אם אתה אומר את הצורך שמונע בעדך לומר כן,
  • 9:06 - 9:08
    אני צופה סבירות גבוהה יותר שהצרכים של כולם
  • 9:08 - 9:11
    יתמלאו בסופו של דבר.
  • 9:14 - 9:17
    אז זה פשוט... אם אני מבין את מה שאתה אומר,
  • 9:17 - 9:21
    אתה אומר: "פשוט בטא את הצרכים שלך בלי לומר לא."
  • 9:21 - 9:28
    אני אומר שהצורך הוא ביטוי יותר ברור של מה שאתה מנסה לומר מאשר לא.
  • 9:28 - 9:30
    אתה נהיה ברור יותר ומחובר יותר אל החיים
  • 9:30 - 9:33
    כשאתה אומר את הצורך שמונע בעדך לומר כן
  • 9:33 - 9:35
    מאשר פשוט לומר לא.
  • 9:35 - 9:38
    ויש פחות סבירות שזה יתפרש בתור דחייה
  • 9:39 - 9:41
    בתור זה שאתה מתנהג במגננתיות.
  • 9:42 - 9:47
    לומר את הלא לבדו, אני צופה שיותר סביר שזה יקבל פרשנויות
  • 9:47 - 9:49
    שהן נגד האינטרס האישי שלך.
  • 9:49 - 9:52
    לפעמים כשאני לא שומע לא
  • 9:52 - 9:55
    אני רואה בזה סוג של תגובה פאסיבית אגרסיבית
  • 9:55 - 9:59
    עבור משהו שאני אולי... רוצה?
  • 10:00 - 10:01
    מישהו, נגיד אם אתה...
  • 10:02 - 10:04
    נגיד אם אני קובע פגישה עם מישהו
  • 10:04 - 10:07
    ובמקום לומר לי לא, הם פשוט לא מגיעים לפגישה.
  • 10:07 - 10:07
    כן.
  • 10:07 - 10:09
    ואז הם נותנים לי סיבה למה הם לא הגיעו.
  • 10:09 - 10:13
    כן. אני לא מציע את זה. אני לא מציע את התגובה הזו.
  • 10:13 - 10:16
    אני מציע שאני הייתי רוצה שאותו אדם
  • 10:16 - 10:20
    היה אומר לי בכנות באותו זמן מה הצורך שלהם היה.
  • 10:20 - 10:24
    אני חושב שאם הם היו עושים את זה הם לא היו נכנסים לאותו המצב.
  • 10:26 - 10:28
    הם אמרו כן שלא היה באמת כך.
  • 10:28 - 10:32
    חלק מהאנשים לא יאמרו: "אני מפחד."
  • 10:32 - 10:35
    בואו נאמר אם הסיבה היא שהם מפחדים לעשות את זה.
  • 10:35 - 10:37
    זה יהיה מאוד תלוי במה קרה בעבר
  • 10:38 - 10:42
    להם, כשהם היו צריכים להגיד לא בכל אופן שבו הם אמרו אותו.
  • 10:43 - 10:49
    אם הם לא נהנו מתגובות אמפתיות במיוחד עבור זה בעבר,
  • 10:49 - 10:53
    אז הם בטח מפחדים להיות כנים לגבי זה כעת.
  • 10:53 - 10:56
    אני רואה את הערך בכל זה, אני באמת רואה אותו.
  • 10:56 - 10:59
    אני מניח שזה הרעיון שזה עניין רגשי-מגעי שכזה'
  • 10:59 - 11:02
    שאני לא רגיל לעבוד סביב זה.
  • 11:02 - 11:03
    מה שאתה מנסה לפענח, אם אני מבין,
  • 11:04 - 11:06
    זה איך באמת ליישם את זה
  • 11:06 - 11:09
    באופן שבו תוכל להשתמש בזה ביום יום ולהרגיש בנוח עם זה.
  • 11:09 - 11:12
    זו דרך אחת לנסח את זה.
  • 11:12 - 11:13
    וכך, בהכשרה שלנו,
  • 11:13 - 11:17
    אנו קודם מראים לאנשים כיצד לפתח את השפה\הבנה,
  • 11:18 - 11:23
    ואחר כך איך להכניס את זה אל תוך השפה הרגילה שלהם.
  • 11:24 - 11:27
    היה לי תלמיד שנסע איתי,
  • 11:27 - 11:30
    והוא רצה לתת לי... הכרת תודה.
  • 11:31 - 11:33
    אוקי? הוא אהב משהו שאני עשיתי.
  • 11:33 - 11:35
    אני באמת נתתי לקבוצה עבודה קשה.
  • 11:35 - 11:39
    ובמהלך ההפסקה, הוא אמר "דיקטטור".
  • 11:40 - 11:42
    זה היה בשפת ג'ירפה,
  • 11:43 - 11:47
    כי הוא ידע שאני ידעתי אל מה הוא הגיב.
  • 11:48 - 11:49
    הוא ידע שאני לא אשמע שיפוט.
  • 11:49 - 11:53
    הוא ידע שאני אוכל לנחש שמה מה הוא הרגיש והיה צריך.
  • 11:53 - 11:56
    אתה רואה? אז הוא יכל לאמר לי את זה. "דיקטטור".
  • 11:56 - 11:58
    אז אחרי שאנחנו באמת יודעים כיצד לזהות באופן ברור
  • 11:59 - 12:01
    את הרגשות, הצרכים, הבקשות,
  • 12:01 - 12:03
    אז אנחנו יכולים להתחיל להכניס את זה אל תוך שפה
  • 12:04 - 12:07
    שיכולה לחבר אותנו עם האנשים שאנחנו מדברים איתם.
  • 12:07 - 12:10
    אבל בשלב הזה של היום, אחרי יום אחד,
  • 12:10 - 12:13
    אני עוד עובד איתכם על לוודא שאתם מבינים\מבינות
  • 12:13 - 12:14
    מה היא הרגשה ומה הוא צורך,
  • 12:15 - 12:17
    כי אם אתן לא מבינות באמת את זה,
  • 12:17 - 12:20
    זה יהיה מאוד קשה לדעת איך ליישם אז את השיטה הזו אל הניב שלך.
  • 12:20 - 12:23
    אני מניח שאני תן ניו יורק בהחלמה.
  • 12:26 - 12:29
    אני מקבלת את הרושם ש...
  • 12:29 - 12:32
    התנצלות איננה באמת...
  • 12:33 - 12:35
    השרות הטוב יותר של להיות ג'ירפה.
  • 12:36 - 12:38
    ואני הייתי רוצה לדעת כיצד היית בונה מודל...
  • 12:38 - 12:41
    הייתי רוצה שתבנה מודל עבורי
  • 12:41 - 12:45
    הכרה של החטאה למטרה.
  • 12:45 - 12:47
    לחטוא באומץ לב.
  • 12:47 - 12:49
    אם את זוכרת קודם,
  • 12:49 - 12:53
    אני הראתי דוגמא של זה בה הראתי את האדם אומר
  • 12:54 - 12:56
    "אני מרגיש עצובה. הייתי רוצה
  • 12:56 - 12:59
    להגיב עם יותר הבנה ממה שהגבתי."
  • 12:59 - 13:02
    אז את לא משתמשת במילים "אני מצטערת". את אומרת "אני עצובה."
  • 13:02 - 13:04
    זה פחות עצם המילים "אני מצטערת",
  • 13:04 - 13:08
    המעבר שעשינו היה מלחשוב שעשינו משהו לא בסדר.
  • 13:08 - 13:09
    שזה היה רע.
  • 13:09 - 13:12
    זו החשיבה הזו שמהווה את הבעיה,
  • 13:12 - 13:15
    והחלק של "אני מצטערת" נובע מאותה חשיבה.
  • 13:15 - 13:17
    אז זה לא רק שאני לא אומר "אני מצטערת",
  • 13:17 - 13:19
    אני אומר "אני עצובה" אם אני עצוב
  • 13:19 - 13:21
    רואה? המילים "אני מצטערת" הן כמעט חסרות משמעות.
  • 13:21 - 13:25
    אנשים יכולים לומר את זה ולא להרגיש כלום.
  • 13:25 - 13:29
    את אומרת את זה כדי לקנות סלחנות.
  • 13:29 - 13:32
    אז, אם אני מרגיש עצוב, אני אומר את זה.
  • 13:32 - 13:34
    "אני מרגישה עצובה. הייתי רוצה
  • 13:34 - 13:36
    להיות יותר מודעת לצרכים שלך, למשל,
  • 13:36 - 13:39
    איפה שאני לקחתי בחשבון את צרכי האדם.
  • 13:40 - 13:44
    אבל אני לא אומר "אני מצטערת, זה היה לא מתחשב מצידי".
  • 13:44 - 13:47
    אין האשמה עצמית. לא עשיתי משהו לא בסדר.
  • 13:47 - 13:51
    אין דבר כזה לעשות משהו לא בסדר.
  • 13:51 - 13:54
    מה שאני עשיתי לא היה בהרמוניה עם הצרכים שלי.
  • 13:54 - 13:56
    אני רוצה להתאבל על זה.
  • 13:56 - 13:59
    "אני עצובה. הייתי רוצה להיות יותר מודעת לצרכים שלך".
  • 13:59 - 14:01
    משהו כזה. זה נותן לך את הדוגמא?
  • 14:01 - 14:03
    בהחלט. תודה.
  • 14:04 - 14:07
    יש לי שאלה. כאן. משמאלך.
  • 14:10 - 14:13
    יש לי מצב עם הפרטנר האינטימי שלי
  • 14:14 - 14:18
    שפעמים רבות אנחנו נפגשים ואנחנו מתווכחים המון,
  • 14:18 - 14:21
    ויש לי צורך כזה...
  • 14:22 - 14:25
    שאתה אומרת קודם שזה לא נכון:
  • 14:25 - 14:27
    שאני רוצה שהיא תהיה מאושרת.
  • 14:27 - 14:30
    אני לא אמרתי שזה לא נכון. אמרתי שזה לא בר ביצוע.
  • 14:30 - 14:34
    אוקי. נכון. זה מה שהיא כל הזמן אומרת לי.
  • 14:37 - 14:42
    אם אתה תגיד לי להיות מאושר, תגיד לי את הפעולה כדי להגיע לשמה.
  • 14:43 - 14:45
    את זה אני יכול לעשות. אם תאמר לי את הפעולה,
  • 14:45 - 14:46
    שאתה צופה שאם אעשה אותה,
  • 14:47 - 14:49
    שאהיה מאושר בסופה, זה יכול לעזור לי.
  • 14:49 - 14:52
    תגיד לי את הפעולה. אל תגיד לי פשוט להיות מאושר.
  • 14:52 - 14:54
    אל תגיד לי תהיה בטוח בעצמך.
  • 14:54 - 14:58
    תגיד לי מה אתה היית רוצה שאעשה כדי להרגיש בטחון עצמי.
  • 14:58 - 15:02
    הפעולה תוביל אותי לשם, אבל פשוט לומר לי מה להרגיש
  • 15:02 - 15:05
    שם אותי במלכודת פראדוקסלית.
  • 15:05 - 15:06
    אוקי...
  • 15:08 - 15:10
    אחד הדברים האחרים שזה היה...
  • 15:10 - 15:12
    זה אם אנחנו נפגשים,
  • 15:12 - 15:15
    אני לא בהכרח רוצה...
  • 15:15 - 15:20
    ללכת לאיזשהו מקום איתה אם היא לא במצב רוח טוב באותו זמן
  • 15:20 - 15:22
    או אם יש איזשהו סוג של מתח...
  • 15:22 - 15:27
    אז תיתן לי אמפתיה לגבי למה אני במצב רוח לא טוב ואני אהיה במצב רוח טוב.
  • 15:27 - 15:30
    אבל להגיד לי שאני צריך להיות במצב רוח יותר טוב
  • 15:30 - 15:34
    בשביל שתרצה לבוא מוביל אותי למצב רוח יותר גרוע.
  • 15:37 - 15:38
    אוקי.
  • 15:43 - 15:46
    אני תוהה אם יש פעמים ש...
  • 15:46 - 15:49
    זה נמצא כאן... זה...
  • 15:49 - 15:54
    אני מרגיש איזו חרדה לגבי טיול שאני מתכנן כדי לבקר את אמא שלי בקרוב
  • 15:54 - 15:58
    ויש בינינו דינמיקה בה היא מאוד רוצה לעזור לי
  • 15:58 - 16:03
    להבין כל פרט של מה שאני עושה במשך הלינה שלי, ואני רוצה שיתנו לי להיות לבד.
  • 16:04 - 16:06
    אז, תראה לי איך לעשות את זה.
  • 16:06 - 16:08
    ואני מפחד שאם אני אדבר אליה ככה,
  • 16:09 - 16:10
    שזה הולך להחמיר את הדברים הרבה יותר.
  • 16:10 - 16:13
    אוקי. אז אנחנו נלמד אותך איך... אם זה קורה,
  • 16:13 - 16:17
    אנחנו נראה לך איך להנות מזה כשזה נהיה יותר גרוע.
  • 16:17 - 16:20
    אבל קודם, תן לי להראות לך את הדבר הראשון שאנחנו עושים\עושות
  • 16:20 - 16:26
    אם אנחנו רוצות שאדם ישקול התנהגות שונה מזו שהיא עשתה עד עתה,
  • 16:26 - 16:28
    התחל את התקשורת בכך שאתה מראה שמה
  • 16:28 - 16:32
    שהן עושות\עושים זה הדבר היקר ביותר שהן היו יכולות לעשות.
  • 16:33 - 16:35
    באופן זה: אמפתיה -
  • 16:35 - 16:41
    התחל באמפתיה כלפי הכוונה של אמא שלך כשהיא מתנהגת כפי שהיא מתנהגת.
  • 16:41 - 16:44
    אמא, אני מנחש שמתי שאת קופצת ורוצה
  • 16:44 - 16:46
    להראות לי את כל הדברים שאפשר לעשות,
  • 16:46 - 16:49
    מאוד אכפת לך שאני אהיה במהלך הטיול הזה
  • 16:49 - 16:51
    ואת רוצה להיות בטוחה שיש תמיכה לכך.
  • 16:52 - 16:53
    הו, כן, כן, בלה, בלה...
  • 16:54 - 16:58
    כן, אז, זה מאוד חשוב עבורך
  • 16:58 - 17:01
    שאני אהנה ואת רוצה לתרום לכך.
  • 17:01 - 17:02
    כן.
  • 17:03 - 17:05
    זה שלב ראשון. רואה למה אני מתכוון?
  • 17:05 - 17:09
    לזה אני מתכוון בלהתחיל על ידי להראות שאתה מבין.
  • 17:09 - 17:11
    עכשיו, ככל שאנחנו יותר מודאגים מאותה התנהגות,
  • 17:11 - 17:15
    כך יותר חשוב להתחיל עם זה.
  • 17:15 - 17:17
    רואה? זה למה מתי שאני עובד בבתי כלא,
  • 17:17 - 17:20
    והבן אדם הזה תקף אנשים מינית, או אנס אנשים,
  • 17:20 - 17:25
    אם אני רוצה למצוא דרך אחרת עבורו להתנהג,
  • 17:25 - 17:29
    הדבר הראשון לעשות הוא לוודא שהם לא שונאים את עצמם עבור מה שהם עושים.
  • 17:29 - 17:34
    ככל שהם שונאים את עצמם עבור מה שהם עושים, כך הם ימשיכו לעשות אותו.
  • 17:34 - 17:36
    אז אני מתחיל עם אמפתיה
  • 17:36 - 17:39
    כלפי מה הצרכים שלהם, עבורם הם עושים את זה.
  • 17:39 - 17:43
    אוקי. אז, יש לך את הצעד הזה. הצעד הבא...
  • 17:43 - 17:45
    מה שהתחלנו איתו את היום...
  • 17:45 - 17:47
    הייתי אומר לך בכנות איך אני מרגיש.
  • 17:47 - 17:51
    אמא, אני מרגיש קרוע כרגע כי אני מודה לך על הכוונה שלך.
  • 17:51 - 17:52
    אבל...
  • 17:52 - 17:55
    באמת יש לי צורך בערך לעשות את הבחירות שלי כאן,
  • 17:55 - 17:58
    כי אני חושב שזה יהיה קשה מאוד עבור כל אדם אחר לדעת באמת
  • 17:58 - 18:02
    מה אני צריך, ואני צריך את המרחב הזה כדי להבין את זה עבור עצמי.
  • 18:02 - 18:05
    אז, האם את יכולה לומר לי מה את שמעת אותי אומר, אמא,
  • 18:05 - 18:08
    כדי שאני אראה אם אני מבהיר את עצמי?
  • 18:17 - 18:20
    אז עכשיו אני יודע שאמא לא שמעה אותי.
  • 18:20 - 18:22
    עכשיו אני יודע שאמא לא שמעה את הצרכים שלי.
  • 18:22 - 18:25
    היא כנראה שמעה דחייה.
  • 18:25 - 18:28
    היא כנראה שמעה שהיא לא מוערכת.
  • 18:28 - 18:35
    אבל זה חשוב שאני לא אחשוב שהתגובה שלי היא בגלל מה שאני אמרתי.
  • 18:35 - 18:36
    אם אני מבטא את הרגשות והצרכים שלי,
  • 18:37 - 18:40
    זה יהיה בלתי אפשרי לאדם להגיב באופן זה, אם הם שמעו אותם.
  • 18:41 - 18:42
    הם היו מקבלים מתנה.
  • 18:43 - 18:47
    היו להם את העיניים של ילד קטן שמקבל מתנה מסנטה קלאוס.
  • 18:48 - 18:51
    זה לא נראה כפי שאמא נראית ברגע זה.
  • 18:51 - 18:55
    אז, אמא, האם תוכלי לומר לי מה בדיוק שמעת אותי אומר?
  • 18:55 - 18:57
    אתה לא רוצה אותי.
  • 18:59 - 19:01
    אז, את שמעת את זה בתור סוג של דחייה, אמא?
  • 19:01 - 19:05
    כמובן. איך עוד הייתי יכולה לשמוע את זה?
  • 19:05 - 19:08
    ובכן, תודה שאת אומרת לי ששמעת את זה בתור דחייה, אמא.
  • 19:08 - 19:13
    שימו לב שלא אמרתי "זה לא מה שאני אמרתי". רואה?
  • 19:14 - 19:18
    אם אתן רוצות\רוצים שאנשים יבינו אתכן אחרת,
  • 19:18 - 19:22
    אף פעם אל תאמרו להן "את\ה לא מבינ\ה אותי נכון".
  • 19:22 - 19:25
    אל תאמרו "זה לא מה שאני אמרתי".
  • 19:25 - 19:28
    תגידו "תודה שאמרת לי שזה מה ששמעת.
  • 19:28 - 19:30
    אני רואה שלא הבהרתי את עצמי.
  • 19:30 - 19:33
    הייתי רוצה לנסות שוב, אמא,
  • 19:33 - 19:36
    כי אני מאוד מעריך, את ההצעה שלך לעזרה,
  • 19:36 - 19:41
    אבל יש לי צורך להבהיר את הצרכים שלי ולהבנות את הזמן שלי.
  • 19:41 - 19:45
    האם את יכולה לומר לי מה שמעת אותי אומר?"
  • 19:45 - 19:50
    אז אתה חושב שאין לי שוב חכמה לגבי לעזור לך.
  • 19:50 - 19:53
    תודה שאת אומרת לי שזה מה שאת שומעת, אמא.
  • 19:53 - 19:55
    הייתי שמח שתשמעי את זה אחרת.
  • 19:55 - 19:57
    הייתי רוצה שתשמעי רק את הצרכים שלי.
  • 19:57 - 20:03
    שיש לי צורך אמיתי לסדר דברים בעצמי, ולהבנות את הזמן שלי.
  • 20:03 - 20:06
    האם את יכולה לומר לי מה את שמעת?
  • 20:07 - 20:12
    יש לך צורך בערך להבהיר עבור עצמך מה אתה רוצה ולפענח דברים.
  • 20:13 - 20:14
    תודה, אמא.
  • 20:14 - 20:17
    רואים כמה זה קל לקבל אמפתיה מתן? רק בערך
  • 20:17 - 20:20
    שלוש משיכות אוזניים, וקיבלתי את זה. נכון?
  • 20:22 - 20:26
    עכשיו, יש גם תנים של שמונה משיכות, אני יודע את זה.
  • 20:26 - 20:31
    אבל אני יכול לומר לפי כמה אמא שלך מתוקה שהיא תן של שלוש משיכות.
  • 20:31 - 20:33
    תודה.
  • 20:38 - 20:40
    כן...
  • 20:40 - 20:44
    הזכרת קודם בבוקר על הנאה מסבל.
  • 20:44 - 20:45
    האם אתה יכול להרחיב לגבי זה?
  • 20:46 - 20:49
    הו כן. זה מאוד חשוב. תודה שהחזרת אותי לנושא הזה.
  • 20:49 - 20:53
    אוקי. חבר\ה שלך אומרת לך
  • 20:55 - 21:00
    "אני אפס. אני אף פעם לא אגיע לשום דבר.
  • 21:00 - 21:04
    תראה, אני עובד זוטר בגיל 45.
  • 21:05 - 21:07
    אח שלי מנהל החברה שלו.
  • 21:08 - 21:10
    אחותי עורכת דין מובילה,
  • 21:11 - 21:13
    ואני אפס."
  • 21:13 - 21:15
    אוקי?
  • 21:16 - 21:18
    עכשיו, כדי להנות מסבלו של אדם אחר,
  • 21:18 - 21:23
    אנחנו צריכות לשחרר אותנו משני סוגים של אחריות.
  • 21:24 - 21:27
    הראשונה, היא שאנחנו לא גרמנו לכאב.
  • 21:28 - 21:30
    ואנחנו רוצות\רוצים לשחרר את עצמנו מזה,
  • 21:30 - 21:32
    במיוחד כשהאדם השני מנסה לגרום לנו להאמין
  • 21:32 - 21:34
    שאנחנו גרמנו לכאב.
  • 21:34 - 21:39
    רואות? אז האדם התחיל "ואת אשמה עבור כל זה לה למה אני אפס."
  • 21:39 - 21:41
    במיוחד כשאדם אחר אומרת את זה,
  • 21:41 - 21:43
    אנחנו לא רוצות בשום צורה
  • 21:44 - 21:45
    שאנחנו גרמנו לכאב שלה,
  • 21:45 - 21:50
    כי את לא יכולה לגרום לכאב הפסיכולוגי של אדם אחר.
  • 21:51 - 21:55
    ובכן, במקרה זה, היא לא אמרה את זה כך שזה די קל
  • 21:55 - 21:57
    לשחרר את עצמנו מלהרגיש אחראים.
  • 21:57 - 22:00
    אבל הדבר השני הוא הקשה.
  • 22:02 - 22:04
    לחשוב שאנחנו צריכים לתקן את זה.
  • 22:04 - 22:06
    לגרום לבן-אדם להרגיש יותר טוב.
  • 22:07 - 22:11
    ככל שאנחנו חושבים שזה תפקידנו לגרום לבן-אדם להרגיש יותר טוב,
  • 22:11 - 22:13
    כך אנחנו יותר נחמיר את המצב.
  • 22:14 - 22:16
    כי אתן\אתם לא יכולות לתקן אנשים.
  • 22:17 - 22:19
    החדשות הטובות הן שאתן לא צריכות.
  • 22:19 - 22:24
    יש אנרגיית ריפוי מאוד חזקה שתמיד זמינה
  • 22:24 - 22:26
    אם אנחנו לא חוסמים אותה.
  • 22:26 - 22:28
    ואיך אנחנו חוסמים את האנרגיה הזו?
  • 22:28 - 22:31
    על ידי לנסות לתקן דברים בעצמנו.
  • 22:33 - 22:36
    אז, איך אנחנו עוזרים לאנרגיה הזו לעשות את העבודה?
  • 22:36 - 22:38
    דרך אמפתיה.
  • 22:38 - 22:40
    אמפתיה דורשת נוכחות.
  • 22:41 - 22:43
    פשוט להיות נוכח\ת.
  • 22:43 - 22:44
    כשאנחנו פשוט נוכחות,
  • 22:45 - 22:47
    כשאנחנו זוכרות את עצת הבודהא
  • 22:47 - 22:50
    "אל תעשו משהו. תעמדו שם."
  • 22:52 - 22:57
    כשאנחנו עושים את זה, והאנרגיה הזו עוברת דרכנו,
  • 22:57 - 23:02
    יש חיבור יקר בין האדם ההוא ובינינו.
  • 23:03 - 23:06
    והחיבור היקר הזה הוא מה שאני מתכוון אליו בלהנות מהכאב.
  • 23:06 - 23:09
    להנות מהחיבור היקר הזה.
  • 23:09 - 23:13
    ובין אם האדם הזה מרגיש שמחה או כאב,
  • 23:13 - 23:16
    אם אנחנו נוכחים שם איתם,
  • 23:17 - 23:19
    לזה אני מתכוון.
  • 23:20 - 23:25
    אבל אנחנו חוסמים את האנרגיה הנפלאה הזו בכל פעם שאנחנו נכנסים פנימה וחושבים שאנחנו צריכים לתקן דברים.
  • 23:25 - 23:30
    אז, אם אנחנו אומרים "די, די, די. אתה תרגיש יותר טוב. אתה תתגבר על זה" אנחנו מחמירים את המצב.
  • 23:30 - 23:34
    כשאנחנו מתחילים לתת עצות, אנחנו מחמירים את המצב.
  • 23:34 - 23:37
    אז, איך זה נראה?
  • 23:37 - 23:41
    אז, אתה מרגיש ממש חסר רוח והיית מאוד אוהב אם
  • 23:41 - 23:44
    היית מספיק לבצע יותר דברים בחייך ברגע זה ממה שהספקת לעשות.
  • 23:44 - 23:47
    כן, כן, הייתה לי כל הזדמנות, ותראה אותי.
  • 23:47 - 23:50
    אני פשוט אף פעם לא השתמשתי בשום דבר.
  • 23:51 - 23:54
    אז, אתה ממש חסר רוח ומתוסכל,
  • 23:54 - 23:58
    ובאמת היית רוצה לעשות שימוש אחר עם חלק מהדברים מאשר זה שעשית.
  • 23:59 - 24:00
    כן.
  • 24:00 - 24:02
    רואה, אני פשוט נוכח.
  • 24:02 - 24:04
    אני לא מנסה לתקן את זה.
  • 24:04 - 24:07
    וכשזה קורה, יש חיבור מאוד יקר.
  • 24:08 - 24:10
    לזה אני מתכוון בהנאה.
  • 24:10 - 24:12
    והחיבור היקר הזה עושה את הריפוי.
  • 24:12 - 24:15
    לא העצה שלך, לא המה שלא יהיה שלך.
  • 24:16 - 24:17
    כן...
  • 24:18 - 24:22
    האם אתה יכול להבהיר את ההבדל בין אמפתיה,
  • 24:22 - 24:26
    לבין סוג העידוד ותמיכה באופרת הסבון של,
  • 24:26 - 24:30
    אתה ידוע, מישהי\מישהו שהיא...
  • 24:32 - 24:35
    מישהי שסובלת, ולפעמים על ידי
  • 24:35 - 24:37
    להיות שם, זה סוג של
  • 24:37 - 24:40
    עידוד עדין, בניגוד ל...
  • 24:41 - 24:45
    סוג העידוד שאני חושב שאת מדברת עליו
  • 24:45 - 24:48
    מגיע כשהאדם הזה מדבר על מה שקרה לה,
  • 24:48 - 24:51
    בערך בפעם החמישים ששמעת את הסיפור.
  • 24:51 - 24:54
    אז, אם אני באמת מקשיב להן\להם,
  • 24:54 - 24:56
    אני לא שומע מה הן אומרות לגבי העבר,
  • 24:56 - 24:59
    כי אני יודע שככל שאנחנו מדברות יותר על העבר,
  • 24:59 - 25:02
    פחות ריפוי עומד להתרחש.
  • 25:02 - 25:03
    אז אני מפריע.
  • 25:04 - 25:08
    אבל אני מפריע כדי להחזיר את השיחה לחיים.
  • 25:08 - 25:10
    הן מדברות על העבר, אז אני מפריע ואני אומר
  • 25:11 - 25:15
    "סלחי לי, זה נשמע שכרגע את עדיין מרגישה כאב,
  • 25:15 - 25:19
    כי את הצורך שלך עבור כבוד לא התמלא".
  • 25:19 - 25:22
    רואה? כי על ידי פשוט לתת להן לדבר על העבר
  • 25:22 - 25:26
    ולשאול שאלות על מה קרה לגבי העבר
  • 25:26 - 25:28
    זה פשוט תחזוקה של אופרת הסבון.
  • 25:29 - 25:31
    אז אני מפריע כשהן מדברות על העבר
  • 25:31 - 25:35
    כי אנחנו לא מתרפאות על ידי לדבר על העבר.
  • 25:35 - 25:38
    אנחנו מתרפאות על ידי לדבר על מה שחי בתוכנו ברגע זה,
  • 25:38 - 25:40
    שגורה על ידי העבר.
  • 25:40 - 25:43
    אבל זה מה שכאן עכשיו
  • 25:43 - 25:46
    וכשאני מתחבר ברמה הזו הן לא ימשיכו לדבר על זה.
  • 25:47 - 25:48
    הן יתרפאו.
  • 25:49 - 25:52
    שאלה אחרונה ואז אני אכנס
  • 25:52 - 25:57
    לנושא שאני רוצה לכסות לפני הסיום. כן?
  • 26:01 - 26:05
    אתה מדבר על זה שיש... בוא נראה...
  • 26:05 - 26:08
    אם מישהו אחר לא יכול לגרום לכאב הרגשי שלנו...
  • 26:08 - 26:11
    >> זה נכון. >> ואני חושב על
  • 26:12 - 26:17
    הניצול עליו גדלתי ומה שאני רואה במשפחות רבות
  • 26:17 - 26:21
    והסבל שאני חוויתי לאורך חיי,
  • 26:21 - 26:23
    לאורך ההחלמה שלי וכל זה.
  • 26:23 - 26:27
    >> ואנשים אחרים היו גירוי עבור אותו סבל
  • 26:27 - 26:31
    ואתה היית מעורב לפי איך שהתמודדת עם זה.
  • 26:31 - 26:34
    למשל, אם תעקבו אחרי בעבודתי
  • 26:34 - 26:37
    אתם תראו זאת בבהירות רבה.
  • 26:38 - 26:42
    במקומות כגון רואנדה, בורונדי, סיארה ליאון,
  • 26:42 - 26:45
    אני עובד עם אנשים שהמשפחות שלהם נהרגו.
  • 26:45 - 26:48
    לחלק מהאנשים האלה יכול להיות זעם כה עוצמתי
  • 26:48 - 26:54
    שכל מה שהם חיים עבורו, מרגע לרגע זו האפשרות של נקמה.
  • 26:54 - 26:57
    לאחרים אין שום כעס, אף פעם לא היה להם כעס.
  • 26:57 - 26:59
    אותו גירוי בדיוק.
  • 26:59 - 27:02
    יש להם רגשות עמוקים, אבל לא זעם.
  • 27:03 - 27:07
    אז זה לא הגירוי שקובע איך תראה התגובה הרגשית שלנו.
  • 27:07 - 27:09
    החלק הזה תלוי בנו.
  • 27:11 - 27:17
    אני עובד עם כמה נשים, למרבה הצער רבות, אשר נאנסו.
  • 27:18 - 27:22
    וחלק מהן מרגישות אשמה, אשמה עמוקה,
  • 27:22 - 27:26
    חלק מרגישות זעם, חלק דברים אחרים.
  • 27:27 - 27:29
    אז אותו הגירוי
  • 27:30 - 27:36
    תלוי באיך אנשים לוקחים אותו אם הם מרגישים אשמה, זעם או דברים אחרים.
  • 27:36 - 27:39
    אני עובד עם אישה מרואנדה אשר...
  • 27:40 - 27:42
    היא שמעה את שלושת ילדיה נהרגים כי היא הגיעה
  • 27:42 - 27:46
    אל מתחת לכיור, היא התחבאה בכיור באותו זמן,
  • 27:46 - 27:49
    הילדים לא הגיעו אל מקום המחבוא בזמן, הם נהרגו, היא שמעה אותם,
  • 27:49 - 27:52
    והיא שמעה את בעלה נהרג ואחיה.
  • 27:52 - 27:55
    היא הייתה צריכה להישאר שם 11 ימים כדי להציל את חייה
  • 27:55 - 27:58
    כי הם נשארו בבית אחרי שהם הרגו את המשפחה.
  • 28:00 - 28:03
    לאישה הזו יש רגשות עמוקים,
  • 28:03 - 28:07
    אבל אף פעם לא היה לה את סוג הכעס שגורם לה לרצות להתנקם.
  • 28:07 - 28:11
    היא הקדישה את כל רגשותיה והרבה מתוכם אל הגנה...
  • 28:11 - 28:14
    מניעה מכך שזה יקרה למישהי\מישהו שוב.
  • 28:14 - 28:15
    אתן רואות?
  • 28:15 - 28:18
    אז הדרך בה היא הסתכלה על זה הובילה אותה לרצות
  • 28:18 - 28:20
    למנוע מזה לקרות לכל אדם אחר.
  • 28:20 - 28:22
    היא באה אל הסדנא שלי
  • 28:22 - 28:24
    כי היא רצתה לדעת איך להתמודד עם הזעם כלפיה
  • 28:24 - 28:29
    מאנשים אחרים בשבט שלה שכעסו עליה מאוד
  • 28:29 - 28:33
    שהיא לא הצטרפה למאמצים שלהם להרוג את האנשים האחרים.
  • 28:34 - 28:38
    אותו גירוי, תגובות מאוד שונות.
  • 28:38 - 28:40
    אוקי, אז היה לי את הגירוי הזה
  • 28:40 - 28:42
    ואיפשהו אני למדתי איך
  • 28:42 - 28:44
    להתמודד עם זה באופן שאני התמודדתי עם זה
  • 28:44 - 28:46
    ועכשיו אני לומד לשנות את זה.
  • 28:46 - 28:50
    כן. הדבר הגרוע ביותר כמובן יהיה לא משנה איך אתה תבחר להתמודד עם זה
  • 28:50 - 28:53
    הוא לחשוב שיש משהו שגוי באיך שבחרת להתמודד עם זה.
  • 28:54 - 28:57
    אני לא רוצה שנכנס אל דרך אחת היא נכונה או שגוהי, אני פשוט אומר
  • 28:57 - 29:00
    שלא משנה מה קורה לנו,
  • 29:00 - 29:02
    האדם האחר אחראי עבור מה שהיא\הוא עשתה,
  • 29:02 - 29:04
    אני לא אומר שלאדם האחר אין אחריות.
  • 29:04 - 29:06
    זו השאלה שלי על מי צריך לתת מענה.
  • 29:06 - 29:10
    האדם האחר אחראי עבור מה שהוא\היא עשתה ולמה היא עשתה זאת.
  • 29:10 - 29:14
    אנחנו אחראים לגבי איך אנחנו מתמודדות עם זה.
  • 29:19 - 29:21
    אוקי?
  • 29:22 - 29:26
    אני פשוט תוהה איך ילד נהיה אחראי... כלומר עדיין...
  • 29:26 - 29:30
    הדבר הראשון שאני עושה הוא, אני לא הייתי רוצה ללמד את הילד את השיעור שבדיוק לימדתי אותך
  • 29:31 - 29:34
    עד שהייתי נותן לילד הזה את כל האמפתיה שהיא\הוא צריכה
  • 29:34 - 29:36
    ואני מנחש שזו כנראה תהיה הרבה.
  • 29:36 - 29:39
    אז אני יכול לראות את עצמי מתמודד עם זמן רב
  • 29:39 - 29:44
    של שמיעת הכאב העצום של הילד\ה כתוצאה מכך.
  • 29:45 - 29:49
    אבל אז במהלך העניין אני אראה את הילדה הזו
  • 29:49 - 29:53
    חווה כאב שנוצר מאיך שהיא רואה את זה.
  • 29:53 - 29:57
    אז אני אראה שהיא\הוא מוסיפה כאב על פני כאב,
  • 29:57 - 30:00
    על ידי איך שהיא מסתכלת על זה
  • 30:00 - 30:05
    אז, אחרי שהילדה קיבלה את כל האמפתיה שהוא או היא צריכה
  • 30:05 - 30:08
    אז הייתי עושה את מה שאני יכול כדי לגרום לה לראות את זה
  • 30:08 - 30:13
    באופן שלא ייצור כאב מיותר עבור עצמה.
  • 30:18 - 30:20
    זוהי תן תינוקת כן.
  • 30:24 - 30:27
    אוקי, עכשיו מה שאני רוצה לעשות בזמן היקר שנותר לנו
  • 30:27 - 30:31
    זה להתמודד עם חלק מאוד חשוב של שפת ג'ירפה, כי אני לא הייתי רוצה
  • 30:31 - 30:34
    שתקבלו את הרעיון שתקשורת מקרבת (שאיננה אלימה)
  • 30:34 - 30:37
    מעוניינת בפתרון מחלוקות בלבד.
  • 30:38 - 30:41
    כי היא מעוניינת במידה שווה בחגיגה.
  • 30:42 - 30:43
    איך אנחנו יכולים לחגוג את החיים
  • 30:43 - 30:47
    למעשה, החלק שנותר לי עבור עשר דקות לפני הסוף
  • 30:47 - 30:52
    הוא במובנים מסוימים החלק החשוב ביותר כי זה מאיפה שאנחנו מקבלים את הדלק
  • 30:52 - 30:54
    להישאר ג'ירפות
  • 30:55 - 30:58
    בעולם שהוא לעיתים קרובות מאוד תני
  • 30:58 - 31:02
    אתן רואות , זה הולך להיות די קשה לעשות את השינוי הראדיקלי הזה
  • 31:02 - 31:05
    חזרה אל הטבע שלנו
  • 31:06 - 31:11
    במצבים רבים אלא אם כן נקבל הרבה דלק.
  • 31:11 - 31:13
    עכשיו מאיפה מגיע הדלק?
  • 31:13 - 31:16
    הדלק מגיע מחגיגה.
  • 31:17 - 31:18
    איזה סוג של חגיגה?
  • 31:19 - 31:22
    הוא מגיע מלומר תודה בשפת ג'ירפה.
  • 31:23 - 31:26
    אז בואו נראה כעת, בדקות האחרונות, איך אנחנו חוגגות
  • 31:27 - 31:28
    על ידי לומר תודה בשפת ג'ירפה.
  • 31:28 - 31:31
    ביטוי הכרת תודה בשפת ג'ירפה.
  • 31:33 - 31:38
    וקודם אני הייתי רוצה להזכיר לכם\לכן כיצד תנים אומרים תודה.
  • 31:38 - 31:41
    "עשית עבודה טובה במאמר ההוא."
  • 31:42 - 31:45
    "אתה אדם מאוד אדיב."
  • 31:46 - 31:48
    "אתה רקדן טוב."
  • 31:49 - 31:52
    האם אתן רואות למה זו תנית?
  • 31:52 - 31:55
    שיפוטים מוסריים.
  • 31:55 - 31:59
    שיפוטים מוסריים חיוביים הם באותה מידה
  • 31:59 - 32:02
    אלימים בהערכתי כמו שיפוטים שליליים.
  • 32:02 - 32:08
    כלומר הן אוכפות את הרעיון שהשלילי קיים. אם אני אומר שאת בן-אדם אדיב,
  • 32:08 - 32:11
    אני רומז שיש דבר כזה בן-אדם שלא אדיב.
  • 32:11 - 32:16
    אני גם רומז שאני השופט שיודע את ההבדל.
  • 32:16 - 32:21
    אז אין יותר שבחים ומחמאות, אוקי? אין יותר שבחים ומחמאות.
  • 32:21 - 32:24
    במיוחד כשהן מכוונות כפרס.
  • 32:24 - 32:30
    זוהי אי ההאנשה הגדולה ביותר, להשתמש בתודה בתור פרס.
  • 32:30 - 32:33
    לומר את זה במטרה לנסות לאכוף משהו,
  • 32:33 - 32:36
    כדי לגרום לבן-אדם להמשיך לעשות את זה.
  • 32:36 - 32:41
    זה כמו לשלוח... מה קורה בבית ספר לציות של כלבים?
  • 32:41 - 32:44
    ענישה ופרסים.
  • 32:44 - 32:48
    לתת מחמאה או שבח במטרה לאכוף
  • 32:48 - 32:53
    היא לתת לכלב... משהו לאכול כדי לאכוף משהו בו.
  • 32:53 - 32:55
    אנשים לא נועדו ליחס הזה.
  • 32:55 - 32:59
    וזה הורס את היופי של תודה,
  • 33:00 - 33:01
    כשאנשים צריכים לתהות:
  • 33:02 - 33:05
    "האם זה נאמר מתוך אותה האנרגיה?"
  • 33:05 - 33:07
    "אבל זה עובד!"
  • 33:07 - 33:08
    מה עובד, תן?
  • 33:08 - 33:12
    "מחקרים בניהול מראים שאם מנהלים
  • 33:12 - 33:17
    משבחים ומחמיאים עובדים באופן יום יומי, היצור עולה בהתאם."
  • 33:17 - 33:19
    "מחקרים בבתי ספר מראים שאם מורים
  • 33:19 - 33:24
    משבחים ומחמיאים לתלמידים באופן יום יומי הם עובדים יותר קשה."
  • 33:24 - 33:26
    תן תסתכל שוב על המחקר.
  • 33:27 - 33:31
    אני חושב שתראה שזה עובד רק לזמן קצר מאוד,
  • 33:31 - 33:34
    עד שאנשים רואים את התחבולה\ניצול.
  • 33:34 - 33:37
    ואז זה מפסיק לעבוד.
  • 33:37 - 33:39
    וזה הורס את היופי שבתודה
  • 33:39 - 33:43
    כי עכשיו את אפילו לא יכול\ה לבטוח בהכרת תודה
  • 33:43 - 33:49
    בלי לתהות אם זה משמש כאכיפה, בתור פרס.
  • 33:49 - 33:54
    ובכן מה אם אני רוצה לבנות את הבטחון העצמי של האדם האחר, מה רע בזה?
  • 33:55 - 33:57
    אז את\ה... תן אתה לא רואה את האירוניה שבכך?
  • 33:57 - 33:59
    מה?
  • 33:59 - 34:03
    אם האדם האחר יכול לאהוב את עצמם רק מתי שאתה מחמיא להם, אין להם שום הערכה עצמית.
  • 34:04 - 34:07
    בדיוק גרמת להם להתמכר לשני פרסים.
  • 34:08 - 34:14
    שהם מרגישים טוב רק מתי שאתה אומר משהו טוב לגביהם. אין להם הערכה עצמית.
  • 34:14 - 34:16
    אוקי.
  • 34:16 - 34:21
    איך ג'ירפה אומרת "תודה"? או הכרת תודה?
  • 34:21 - 34:25
    קודם, יש שלושה דברים שמעורבים בביטוי של ג'ירפה
  • 34:25 - 34:29
    של הכרת תודה שנותנת לנו אנרגיה להמשיך להיות ג'ירפות.
  • 34:30 - 34:32
    הדבר הראשון בהכרת תודה של ג'ירפה
  • 34:32 - 34:36
    הוא שאנחנו מביאים לתשומת לב האדם האחר באופן קונקרטי
  • 34:36 - 34:41
    מה הם עשו שעשה את החיים שלנו נפלא עבורם.
  • 34:41 - 34:44
    רואים, זה מה שאנחנו צריכים לעשות, באופן יום יומי.
  • 34:44 - 34:48
    אנחנו צריכים להביא את התודעה ותשומת הלב שלנו
  • 34:48 - 34:51
    אל הכוח שיש לכל אחת מאיתנו
  • 34:52 - 34:54
    לעשות את החיים נהדרים.
  • 34:55 - 34:58
    כל אחד\אחת מאיתנו היא בית חרושת.
  • 35:00 - 35:01
    יש לנו מילים
  • 35:02 - 35:09
    שיש להן את הכוח לתרום לעשות את החיים של אנשים נהדרים.
  • 35:09 - 35:12
    יש לנו מגע, אנחנו יכולים לגעת באנשים בדרכים
  • 35:12 - 35:15
    שעושות את החיים יותר נהדרים.
  • 35:16 - 35:19
    אנחנו יכולות לספק שרותים עבור אנשים.
  • 35:19 - 35:21
    אנחנו בתי חרושת.
  • 35:22 - 35:24
    ככל שאנחנו זוכרות את זה,
  • 35:24 - 35:28
    אנחנו לא ניתפס במשחקים אלימים.
  • 35:29 - 35:31
    למה שנשתמש באנרגיה שלנו
  • 35:31 - 35:37
    בכל דרך אחרת מאשר לעשות את החיים נהדרים כשאנחנו זוכרות שיש לנו את הכוח הזה?
  • 35:37 - 35:41
    אז זה דבר אחד שאנחנו צריכות להבהיר בביטוי הכרת התודה שלנו
  • 35:41 - 35:43
    ספציפית מה האדם עשתה,
  • 35:44 - 35:46
    לא איזו כלליות מעורפלת.
  • 35:47 - 35:51
    למשל אישה בז'נבה שבדיה הגיעה אלי פעם בסוף של סדנא.
  • 35:51 - 35:55
    הנה מה שהיא אמרה לי: "אתה מבריק."
  • 35:57 - 35:59
    אמרתי:" לא עוזר."
  • 36:00 - 36:01
    היא אמרה: "למה אתה מתכוון?"
  • 36:01 - 36:06
    אני אמרתי: "את יודעת גבירתי, קראו לי בשמות רבים לאורך חיי, באמת שקראו לי."
  • 36:06 - 36:10
    "חלקם חיוביים וחלקם הרבה פחות חיוביים."
  • 36:10 - 36:15
    ואני אף פעם לא יכול לזכור למידה ברת ערך כלשהיא על ידי זה שאמרו לי מה אני.
  • 36:16 - 36:20
    אני חושב שיש אפס מידע בר ערך כשאומרים לך מה אתה
  • 36:20 - 36:23
    וסכנה גדולה, שאולי אתה תאמין לזה.
  • 36:23 - 36:29
    וזה מסוכן באותה מידה להאמין שאתה חכם כפי שזה מסוכן להאמין שאתה טיפש.
  • 36:29 - 36:32
    שניהם מורידים אותך לרמה של דבר.
  • 36:33 - 36:37
    אנחנו הרבה יותר מכל אחד מהדברים האלה.
  • 36:38 - 36:42
    אבל אני יכול לראות בעינייך שאת רוצה לבטא איזו הכרת תודה.
  • 36:42 - 36:43
    "כן!"
  • 36:43 - 36:46
    ואני רוצה לקבל אותה אבל, זה לא עוזר לי שאומרים לי מה אני.
  • 36:46 - 36:48
    "מה אתה צריך לשמוע?"
  • 36:48 - 36:52
    מה אני עשיתי כדי לעשות את החיים יותר נהדרים עבורך?
  • 36:52 - 36:54
    "טוב, נו, אתה כל כך אינטיליגנטי."
  • 36:54 - 36:56
    לא, זה לא עוזר.
  • 36:56 - 36:59
    זה לא עוזר. מה אני עשיתי?
  • 36:59 - 37:00
    "אה אני קלטתי אותך, קלטתי אותך."
  • 37:01 - 37:03
    היא פותחת את החוברת שלה,
  • 37:03 - 37:06
    היא הראתה לי שני דברים שאני אמרתי שהיא רשמה.
  • 37:06 - 37:09
    היא שמה כוכב גדול לידם.
  • 37:09 - 37:11
    רואות? זה עזר לי איכשהו. אוקי.
  • 37:11 - 37:14
    זה עוזר לי לדעת, שאיכשהו,
  • 37:14 - 37:19
    זה שאמרתי את שני הדברים האלה עשו את החיים של האדם הזו יותר נפלאים.
  • 37:19 - 37:22
    אז זה הדבר הראשון שאנחנו צריכות לומר
  • 37:22 - 37:27
    בהערכה. אנחנו צריכים להביא את תשומת לב האדם קונקרטית מה הן עשו
  • 37:27 - 37:29
    שעשה את החיים יותר נהדרים.
  • 37:29 - 37:33
    שנית: ברגע שאנחנו נותנים את הכרת התודה
  • 37:34 - 37:39
    לומר איך אנחנו מרגישות באותו רגע על זה שהאדם עשה זאת.
  • 37:39 - 37:41
    אז אני אמרתי לאישה הזו:
  • 37:41 - 37:46
    "האם את תוכלי לומר לי כיצד את מרגישה עכשיו כתוצאה מזה שאמרתי את שני הדברים האלה?"
  • 37:46 - 37:48
    היא אמרה ברת תקווה ונינוחה.
  • 37:48 - 37:50
    הו! ברת תקווה ונינוחה!
  • 37:52 - 37:57
    זה נותן לי הרבה יותר מאשר לומר לי מה אני, שאני מבריק.
  • 37:57 - 38:01
    רק לדעת שאיכשהו זה שאמרתי את אותם שני דברים,
  • 38:01 - 38:05
    עכשיו האדם הזו מרגישה ברת תקווה ונינוחה.
  • 38:05 - 38:09
    עכשיו כשאני שומע את הדבר השלישי אני אוכל באמת להנות מהכרת התודה הזו.
  • 38:10 - 38:13
    אני אמרתי: איזה צורך שלך התמלא
  • 38:13 - 38:15
    בזה שאמרתי את מה שאמרתי
  • 38:15 - 38:19
    שמשאיר אותך מרגישה ברת תקווה ונינוחה?
  • 38:19 - 38:23
    וזה הדבר השלישי שאנחנו צריכים לראות בהכרת תודה ג'ירפית.
  • 38:23 - 38:27
    היא אמרה, יש לי ילד בן 18.
  • 38:27 - 38:30
    אני אף פעם לא הייתי יכולה להתחבר איתו.
  • 38:30 - 38:32
    זה היה מאוד כואב שאנחנו לעולם לא מצליחים להתחבר,
  • 38:32 - 38:37
    ואני הייתי צריכה איזשהו כיוון, לעזור לי להתחבר איתו.
  • 38:37 - 38:43
    אותם שני דברים שהוא אמר מילאו את הצורך שלי עבור כיוון קונקרטי.
  • 38:44 - 38:48
    אז היא ביטאה את התודה שלה בג'ירפית, היא הייתה אומרת:
  • 38:48 - 38:50
    מארשל כשאתה אומר את שני הדברים האלה,
  • 38:50 - 38:53
    (הראתה לי מה שני הדברים האלה היו)
  • 38:53 - 38:55
    זה משאיר אותי בהרגשה של תקווה והקלה,
  • 38:56 - 39:01
    זה מכיר בצורך שלי להתחבר לבן שלי באופן שאני רוצה.
  • 39:02 - 39:06
    אוקי, זה איך שאנחנו אומרות תודה בג'ירפה. אלו שלושת הדברים.
  • 39:06 - 39:10
    זה גם חשוב איך אנחנו מקבלות הכרת תודה.
  • 39:11 - 39:16
    הרשו לי להראות לכן\לכם איך לקבל הכרת תודה בתנית.
  • 39:16 - 39:18
    תן כשאת הצעת לי את הטרמפ
  • 39:18 - 39:20
    שעכשיו לאן שאני הולך אחר כך
  • 39:20 - 39:22
    אני מרגיש הכרת תודה כי
  • 39:22 - 39:24
    אני ממש מרגיש צורך לבלות זמן עם המשפחה שלי,
  • 39:25 - 39:28
    ואם הייתי לוקח אוטובוס היה לי פחות שעה זמן.
  • 39:28 - 39:30
    זה כלום.
  • 39:32 - 39:34
    זה כלום.
  • 39:37 - 39:43
    אם אתה רוצה לעשות טרור לתן, בטא אהבה והערכה כלפיו.
  • 39:43 - 39:47
    באמת, אם אתן רוצות להפחיד תן,
  • 39:47 - 39:50
    אני לעולם לא ראיתי משהו שמפחיד אנשים שמדברים בשפת תן יותר
  • 39:50 - 39:53
    מאשר הכרת תודה או אהבה כנה.
  • 39:55 - 39:58
    למה את נהיית כה עצבנית, תן, כשאת שומעת את זה?
  • 39:58 - 40:02
    ובכן אני לא יודעת אם זה הגיע לי.
  • 40:03 - 40:06
    רואות, לתנים יש את הרעיון המסוכן הזה בראש שלהן:
  • 40:06 - 40:08
    שמשהו מגיע להן\להם.
  • 40:08 - 40:10
    זה רעיון מאוד אלים.
  • 40:10 - 40:15
    זה רומז שאנחנו צריכים להרוויח הערכה.
  • 40:15 - 40:20
    מגיע לך עונש אם אתה מתנהג באופן מסוים, רואים, הרעיון שמגיע לך
  • 40:21 - 40:24
    זהו מרכיב מרכזי בדרך חיים אלימה.
  • 40:25 - 40:28
    אם אתה מאמין ב"מגיע לי" אתה חושב שדברים מסוימים שווים דברים מסוימים,
  • 40:28 - 40:32
    ואתה תכין מערכת כלכלית מאוד הרסנית.
  • 40:32 - 40:35
    אתה תכין מערכת תיקונית הרסנית.
  • 40:35 - 40:38
    רעיון מאוד מסוכן.
  • 40:39 - 40:41
    ובכן זו לא הסיבה היחידה.
  • 40:41 - 40:46
    למה עוד את נבהלת כל כך כשאת שומעת הכרת תודה תן?
  • 40:46 - 40:49
    מה רע בלהיות צנועה?
  • 40:52 - 40:54
    אז את רוצה... יש לך צורך בצניעות?
  • 40:54 - 40:55
    כן.
  • 40:55 - 40:58
    ובכן את יודעת תן יש צורות שונות של צניעות.
  • 40:58 - 41:01
    אני חושש שהסוג צניעות שלך היא צניעות תנית.
  • 41:01 - 41:05
    אני חושב ששלך זה הסוג שגולדה מאיר, ראש הממשלה של ישראל,
  • 41:05 - 41:09
    הגיבה אליו כשהיא אמרה אל אחד מהפוליטיקאים שלה:
  • 41:09 - 41:13
    "אל תהיי כה צנועה, את לא כה אדירה."
  • 41:19 - 41:22
    אבל הסיבה העיקרית שאני מאמין שהכרת תודה
  • 41:22 - 41:25
    היא כה מפחידה עבור רבים מאיתנו לקבל
  • 41:25 - 41:29
    היא באופן יפה ושירתי כתובה בספר הניסים
  • 41:29 - 41:32
    בוא הם אומרים שזה האור שלנו, לא החושך שלנו,
  • 41:32 - 41:35
    שמפחיד אותנו ביותר.
  • 41:36 - 41:41
    רואות, חינכו אותנו בצורה תנית זו לשנוא את עצמנו,
  • 41:41 - 41:44
    לחשוב שמשהו דפוק בנו.
  • 41:45 - 41:48
    זו קפיצה ענקית באמת לראות מה אני אמרתי.
  • 41:48 - 41:53
    שיש לנו כוח אדיר לגרום לחיים להיות נהדרים.
  • 41:54 - 42:00
    ושאין שום דבר שאנחנו נהנים ממנו יותר מלהשתמש בכוח הזה.
  • 42:00 - 42:05
    זה למרבה הצער קפיצה גדולה עבורנו להגיע אליה. אבל אנחנו יכולות להגיע אליה.
  • 42:05 - 42:10
    אז זה איך אנחנו מבטאות הכרת תודה: הבחנה, הרגשה וצורך.
  • 42:10 - 42:12
    אותה שפה.
  • 42:13 - 42:16
    לוודא שזה בא מהלב ולחגוג,
  • 42:16 - 42:19
    ואף פעם לא לשבח, להחמיא, לתת פרס.
  • 42:19 - 42:25
    אז האם יש עוד הערות או שאלות לפני שהזמן שלנו נגמר?
  • 42:26 - 42:31
    אני מודה לכם\לכן על כל הזמן ותשומת הלב שלכן אלי.
Title:
www.youtube.com/.../watch?v=2nIeKZ-FERY
Video Language:
English

Hebrew subtitles

Revisions