Return to Video

Human rights situation and challenges in Poland today. Racism and Xenofobia in time of Corona

  • 0:07 - 0:09
    Hanna Baradzina (HB):
    Więc oddaję głos Jackowi.
  • 0:09 - 0:11
    Witamy.
  • 0:11 - 0:13
    Jacek Dzięgielewski
    (JD): Witam wszystkich.
  • 0:13 - 0:15
    Dziękujemy za udział w tym seminarium.
  • 0:15 - 0:20
    A przede wszystkim, jeśli macie jakieś
    pytania, możecie mi przeszkodzić
  • 0:21 - 0:25
    i mogę odpowiedzieć na każde pytanie, które
    przyjdzie wam do głowy podczas mojej prezentacji.
  • 0:26 - 0:30
    Więc tematem, o którym będę mówić,
    jest sytuacja w zakresie praw człowieka
  • 0:30 - 0:36
    oraz wyzwania w dzisiejszej Polsce,
    rasizm i ksenofobia w czasach koronawirusa.
  • 0:37 - 0:44
    To temat,
    który zwrócił na nas uwagę przy narodzinach
  • 0:44 - 0:46
    kryzysu koronawirusowego.
  • 0:46 - 0:53
    Na początku powiem kilka słów o stowarzyszeniu Nigdy Więcej.
  • 0:53 - 0:59
    Ma już ponad 20 lat,
    przeciwdziałamy rasizmowi,
  • 0:59 - 1:01
    ksenofobii i nietolerancji.
  • 1:01 - 1:03
    Monitorujemy przestępstwa nienawiści.
  • 1:03 - 1:06
    Nasze monitorowanie nazywa się Brązowa Książka
  • 1:06 - 1:08
    i pokażę ci to na
    następnym slajdzie.
  • 1:09 - 1:13
    Edukujemy także przed uprzedzeniami
    rasowymi i etnicznymi.
  • 1:14 - 1:16
    To jest Brązowa Księga.
  • 1:16 - 1:24
    Jest to książka, którą publikujemy,
    zbieramy i gromadzimy różnego rodzaju
  • 1:24 - 1:29
    incydenty z nienawiści, przestępstw z
    nienawiści w formie krótkich notatek.
  • 1:30 - 1:33
    Mamy też kampanie społeczne.
  • 1:34 - 1:40
    Pierwszy z nich to „Wykopmy
    rasizm ze stadionów”
  • 1:40 - 1:45
    który jest skierowany
    do fanów piłki nożnej.
  • 1:46 - 1:49
    Drugim ważnym jest
    „Muzyka przeciwko rasizmowi”
  • 1:49 - 1:54
    który angażuje niektórych znanych muzyków
  • 1:54 - 2:00
    którzy robią koncerty i
    nagrywają albumy pod tą nazwą.
  • 2:03 - 2:08
    Więcej o Brązowej Książce,
    ponieważ opublikowaliśmy raport
  • 2:08 - 2:10
    o nienawiści związanej z koronawirusem.
  • 2:11 - 2:15
    I to tylko część
    brązowej księgi.
  • 2:16 - 2:24
    Zauważyliśmy ponad 70
    morderstw z powodów nienawiści
  • 2:24 - 2:28
    od 1989 do dziś.
  • 2:28 - 2:34
    A potem napady, bicie,
    obelgi, mowa nienawiści,
  • 2:34 - 2:38
    radykalne demonstracje
    nacjonalistyczne, niszczenie cmentarzy,
  • 2:38 - 2:43
    co często występuje
    w miejscach pamięci,
  • 2:44 - 2:47
    na przykład cmentarze żydowskie.
  • 2:47 - 2:50
    a także rasizm na stadionach piłkarskich.
  • 2:52 - 2:57
    A teraz możemy przejść do
    tematu dzisiejszej prezentacji
  • 2:57 - 3:00
    „Nienawiść w czasach koronawirusa”.
  • 3:00 - 3:06
    Od początku pandemii obserwujemy
    mowę nienawiści, dyskryminację,
  • 3:06 - 3:11
    przemoc fizyczna wobec osób pochodzących
    z Azji oraz innych narodowości i kultur.
  • 3:12 - 3:16
    Najpierw przemoc miała miejsce na ulicach
  • 3:16 - 3:20
    a następnie głównie przeniósł się do Internetu.
  • 3:20 - 3:23
    Zobaczymy kilka przykładów dalej.
  • 3:23 - 3:27
    Zauważyliśmy wiele nienawiści w Internecie.
  • 3:28 - 3:32
    I niestety jest też wiele
    nienawistnych treści
  • 3:32 - 3:34
    w mediach publicznych,
    takich jak telewizja i radio.
  • 3:36 - 3:39
    Bardzo ważną częścią są
    również teorie spiskowe,
  • 3:39 - 3:43
    z których pokażę wam także przykłady.
  • 3:44 - 3:49
    Tak więc nasz raport jest pierwszym
    tego rodzaju raportem w Polsce.
  • 3:50 - 3:53
    I to prawie 40 stron
    odnotowanych incydentów,
  • 3:53 - 3:56
    i to tylko część incydentów
  • 3:56 - 4:00
    ponieważ chyba nie wiemy
    o większości z nich.
  • 4:00 - 4:03
    Niektóre z incydentów,
  • 4:03 - 4:07
    abyście mogły rzucić okiem na
    to, o czym mówimy.
  • 4:08 - 4:14
    Na przykład dyskryminacja w Warszawie,
    na przykład kierowca Ubera
  • 4:14 - 4:18
    zapytał dwie dziewczyny, które złożyły
    zamówienie na jego usługi, o ich narodowość
  • 4:19 - 4:22
    a kiedy się dowiedział, że są Wietnamczykami,
  • 4:22 - 4:26
    powiedział, że nie mogą wsiąść do jego samochodu.
  • 4:28 - 4:32
    Kolejny przykład,
    w salonie sukien ślubnych w Warszawie
  • 4:32 - 4:36
    dwie sprzedawczynie dopuszczały
    się dyskryminacji dwóch klientów
  • 4:36 - 4:38
    pochodzenia indonezyjskiego.
  • 4:38 - 4:42
    Odmówiły usługi po prostu ze względu
    na pochodzenie etniczne obu kobiet.
  • 4:42 - 4:50
    Widzimy więc akty dyskryminacji
    wobec osób pochodzenia azjatyckiego.
  • 4:50 - 4:52
    To jest Wólka Kosowska.
  • 4:54 - 4:59
    Jest w Polsce, niedaleko Warszawy.
    To miejsce, w którym można robić zakupy
  • 4:59 - 5:07
    a to miejsce jest dobrze znane z
    dużej społeczności wietnamskiej,
  • 5:08 - 5:18
    który bierze również udział w
    niektórych działaniach społecznych
  • 5:18 - 5:24
    jak wtedy, gdy koronawirus
    zaczął, ludzie stamtąd pomagali
  • 5:24 - 5:32
    zapewnić pewne procedury ostrzegania sanitarnego
    jeszcze zanim pandemia dotarła do Polski.
  • 5:32 - 5:37
    ale także byli ofiarami ksenofobicznych
    komentarzy w Internecie.
  • 5:37 - 5:43
    W komentarzach byli ludzie
    oskarżający ludzi tam mieszkających
  • 5:43 - 5:46
    za ich wkład w koronawirusa,
  • 5:46 - 5:48
    również podżegali do przemocy wobec nich.
  • 5:48 - 5:53
    Widzimy więc wzór,
    że ludzie zaangażowani w takie działania
  • 5:53 - 6:01
    zwykle myślą, że ktoś pochodzący z Azji
    może po prostu sprowadzić wirusa do Polski.
  • 6:01 - 6:08
    I warto zauważyć, że fakty obejmują
    ludzi, którzy są w Polsce
  • 6:08 - 6:14
    od około 30 lat i nigdy nawet nie
    byli w Azji ani ostatnio w Chinach.
  • 6:15 - 6:18
    To jest całkowicie fikcyjne.
  • 6:20 - 6:24
    Oto przykład incydentu
    homofobicznego
  • 6:24 - 6:27
    gdzie ksiądz podczas kazania
  • 6:27 - 6:33
    powiedział, że epidemia
    koronawirusa jest karą Bożą
  • 6:33 - 6:36
    za życie w grzechu homoseksualizmu.
  • 6:36 - 6:40
    A potem dodał nawet,
    że „Chińczycy są brudni,
  • 6:40 - 6:43
    jedzą nietoperze i martwe płody ”.
  • 6:43 - 6:47
    Przypisał więc
    także winę epidemii
  • 6:47 - 6:49
    dla ludzi mieszkających w Chinach.
  • 6:52 - 6:55
    Oto kolejny przykład w Warszawie.
  • 6:56 - 7:02
    Grupa młodych kobiet i
    mężczyzn atakuje studentki
  • 7:02 - 7:07
    jednego z uniwersytetów w Warszawie.
  • 7:07 - 7:10
    Bez reakcji
    otaczających ich ludzi.
  • 7:11 - 7:14
    I przypisują także wszystkim
    ludziom pochodzenia azjatyckiego
  • 7:14 - 7:17
    powiązania z epidemią koronawirusa.
  • 7:19 - 7:28
    Ten jest również interesujący,
    aby rzucić okiem na to, o czym mówimy.
  • 7:28 - 7:33
    Pasażerka w pociągu w Polsce
    wezwała służby zdrowia
  • 7:33 - 7:37
    ponieważ miała opinię, że
    inny podróżnik
  • 7:37 - 7:43
    był zagrożeniem dla zdrowia innych
    pasażerów tylko dlatego, że był Azjatą.
  • 7:44 - 7:50
    Spowodowało to pewne problemy, takie jak
    zatrzymanie pociągu na kilka godzin,
  • 7:51 - 7:52
    wszystkie samochody były zamknięte.
  • 7:52 - 7:55
    Pasażerowie musieli
    pokazać swój dowód policji.
  • 7:55 - 8:01
    Był więc wielki bałagan,
    ponieważ ktoś właśnie powiązał
  • 8:01 - 8:06
    jedną osobę z Azji z
    przywiezieniem koronawirusa.
  • 8:08 - 8:13
    Na początku marca mamy także do
    czynienia z poważną przemocą fizyczną
  • 8:13 - 8:21
    kiedy nie było wielu ograniczeń, a ludzie
    mogli swobodnie chodzić po ulicach.
  • 8:23 - 8:28
    Grupa napastników pobiła
    chińskiego mieszkańca miasta
  • 8:28 - 8:33
    tak mocno, że stracił przytomność,
    a oni splunęli mu na twarz
  • 8:33 - 8:36
    i powalił go na ziemię pięściami.
  • 8:36 - 8:43
    Mężczyzna mieszkał we Wrocławiu przez
    25 lat i był znanym szefem kuchni.
  • 8:43 - 8:51
    Oto pierwszy przykład czegoś,
    co moglibyśmy nazwać teorią spisku.
  • 8:52 - 8:57
    W telewizji internetowej,
    tak zwana „telewizja niezależna”
  • 9:02 - 9:08
    Pani Ewa Pawela,
    która założyła jakąś organizację o nazwie
  • 9:08 - 9:11
    Stowarzyszenie "Stop Zorganizowanym Elektronicznym Torturom"
  • 9:12 - 9:19
    Wyraziła teorie spiskowe dotyczące
    powstania epidemii koronawirusa,
  • 9:19 - 9:22
    twierdząc, że „według bardzo
    poważnych doniesień naukowych
  • 9:22 - 9:26
    nie ma możliwości,
    aby był to naturalny wirus.
  • 9:27 - 9:31
    Stwierdziła, że ​​znaleziono
    „ślady programowania tego patogenu”
  • 9:31 - 9:35
    i że wirus został
    wyprodukowany w laboratorium,
  • 9:35 - 9:39
    prawdopodobnie w wojskowym o bardzo
    wysokim stopniu bezpieczeństwa
  • 9:39 - 9:43
    i że było to „laboratorium
    broni biologicznej”.
  • 9:43 - 9:48
    I ta cecha będzie się
    powtarzać w tych przypadkach
  • 9:48 - 9:49
    Pokażę ci następny.
  • 9:51 - 9:58
    Mieliśmy również problemy w mieście,
    w którym mieszkam, w Gdańsku.
  • 9:58 - 10:03
    Zarządzanie akademikiem na
    jednym z gdańskich uniwersytetów
  • 10:03 - 10:06
    zmusił ucznia japońskiego pochodzenia
    do poddania się kwarantannie
  • 10:06 - 10:12
    tylko dlatego, że spotkał się z ojcem,
    profesorem uniwersyteckim z Tokio
  • 10:12 - 10:15
    który był legalnie obecny w Polsce.
  • 10:16 - 10:23
    Tak więc decyzja była oczywiście oparta na
    pochodzeniu etnicznym studenta i jego ojca.
  • 10:23 - 10:28
    A teraz porozmawiamy więcej
    o teoriach spiskowych.
  • 10:29 - 10:33
    Mógłbym powiedzieć,
    że są bardzo niebezpieczne.
  • 10:35 - 10:39
    Tak niebezpieczne jak przestępstwa
    z nienawiści, jak przemoc,
  • 10:39 - 10:46
    ponieważ stanowią zagrożenie dla zdrowia
    ludzkiego, a nawet życia ludzkiego,
  • 10:46 - 10:51
    i większość z nich jest zaangażowana
  • 10:51 - 10:56
    albo negacja istnienia
    samego wirusa -
  • 10:56 - 11:00
    wielu ludzi,
    którzy rozpowszechniają takie teorie
  • 11:00 - 11:03
    mówią,
    że to tylko wirus dezinformacji
  • 11:03 - 11:06
    i że wirus nie istnieje.
  • 11:06 - 11:09
    Albo dlatego, że nie ma ich w teorii
  • 11:10 - 11:14
    i wykluczają się nawzajem.
  • 11:15 - 11:19
    A niektórzy sugerują
    ludobójstwo lub wyludnienie,
  • 11:19 - 11:23
    wyludnienie jest bardzo
    popularne w Internecie
  • 11:23 - 11:27
    i dotyczy na przykład Billa Gatesa
  • 11:27 - 11:33
    lub Światowa Organizacja Zdrowia,
    która zgodnie z tymi teoriami
  • 11:33 - 11:37
    chce wyludnić świat
  • 11:37 - 11:42
    za pomocą wirusa lub
    szczepionki przeciwko wirusowi,
  • 11:42 - 11:44
    który jest wciąż w fazie rozwoju.
  • 11:44 - 11:50
    Inną popularną teorią jest
    akt wojny biologicznej
  • 11:50 - 11:56
    że wirus został opracowany
    w laboratorium i jako broń,
  • 11:56 - 11:58
    broń biologiczna.
  • 11:58 - 12:00
    Niektórzy nawet to stwierdzają
  • 12:00 - 12:03
    to początek 3 wojny światowej.
  • 12:04 - 12:09
    Myślę, że najbardziej
    niepokojącą rzeczą jest to
  • 12:09 - 12:12
    niektóre gwiazdy zaczęły
    wspierać te twierdzenia.
  • 12:13 - 12:15
    I wiemy, że chociaż te gwiazdy
  • 12:15 - 12:18
    nie masz na przykład
    wykształcenia medycznego,
  • 12:18 - 12:23
    dla wielu ludzi są
    kimś, kogo warto słuchać
  • 12:23 - 12:28
    i ktoś, którego opinie są ważne,
    bez względu na to, co mówią.
  • 12:29 - 12:31
    I jeszcze jedno.
  • 12:31 - 12:39
    Teorie spiskowe obejmują również
    rasizm, ksenofobię i antysemityzm.
  • 12:39 - 12:44
    Część teorii spiskowych powoduje w
    takim stopniu nienawiść do Azjatów.
  • 12:44 - 12:48
    To jest coś nowego w Polsce.
  • 12:48 - 12:54
    Ale na przykład historia
    antysemityzmu jest dość długa.
  • 12:54 - 13:02
    A te antysemickie słowa i
    teorie powracają co jakiś czas.
  • 13:02 - 13:09
    I to jest taka okazja,
    w której niektóre z teorii spiskowych
  • 13:09 - 13:16
    oskarżyć na przykład
    Żydów lub kraj Izraela,
  • 13:16 - 13:20
    do produkcji wirusa w jakimś laboratorium
  • 13:20 - 13:28
    lub Żydów,
    którzy chcą przejąć kontrolę nad światem.
  • 13:30 - 13:36
    Jednym z pierwszych przykładów
    był ambasador Izraela w Polsce
  • 13:36 - 13:40
    opublikował film na Twitterze.
  • 13:40 - 13:50
    W filmie powiedział, że może pomóc
    obywatelom Izraela przebywającym w Polsce
  • 13:51 - 13:54
    wrócić do swojego kraju.
  • 13:54 - 14:01
    To jest coś, co myślę, że wszyscy ludzie lub
    wszystkie kraje pomagają swoim obywatelom.
  • 14:02 - 14:10
    Spowodowało to wybuch nienawistnych
    antysemickich komentarzy pod tweetem.
  • 14:10 - 14:15
    Możesz zobaczyć niektóre z nich tutaj,
  • 14:15 - 14:19
    większość z nich
  • 14:19 - 14:25
    zaangażowani ludzie byli szczęśliwi,
    że Żydzi opuszczą nasz kraj.
  • 14:26 - 14:29
    Niektórzy z nich wyrażają
    inną teorię spiskową
  • 14:29 - 14:38
    że Żydom pozwolono rządzić w naszym
    kraju, na tej linii.
  • 14:38 - 14:42
    Ludzie w naszym rządzie
    również powinni odejść.
  • 14:43 - 14:48
    Niektóre z tych komentarzy są tutaj.
  • 14:49 - 14:53
    Niektórzy nawet używają
    terminologii z czasów Holokaustu.
  • 14:55 - 14:57
    Oto jest.
  • 14:57 - 15:06
    Jest to przypadek dość znanego dziennikarza,
    który wspiera skrajnie prawicowe media,
  • 15:06 - 15:10
    który powiedział, że rzadko
    zgadza się z ambasadorem Izraela,
  • 15:10 - 15:15
    ale uważa, że ​​to doskonały pomysł,
    że Żydzi wracają do ojczyzny.
  • 15:16 - 15:20
    I to medium powróci
    w naszej prezentacji.
  • 15:20 - 15:27
    Jest to kanał internetowy, który jest w zasadzie
    telewizją internetową wykonującą programy.
  • 15:27 - 15:30
    Od rana do wieczora.
  • 15:31 - 15:34
    To jest jak kanał
    telewizji internetowej.
  • 15:35 - 15:40
    Oto kolejna sprawa z udziałem
    przywódcy religijnego,
  • 15:41 - 15:45
    kapłan z Warszawy, któr powiedzia, że
  • 15:45 - 15:48
    wirus zrobił dobre rzeczy w Europie.
  • 15:48 - 15:51
    Na przykład,
  • 15:51 - 15:53
    nie ma parad gejowskich.
  • 15:55 - 15:58
    Minie dużo czasu,
    zanim wrócą do Hiszpanii
  • 15:58 - 16:04
    ponieważ była to tylko
    demonstracja tysięcy „genderistów”
  • 16:04 - 16:07
    ignorując epidemię,
    która stała się bombą biologiczną.
  • 16:07 - 16:11
    Miał na myśli paradę
    gejowską w Madrycie.
  • 16:12 - 16:20
    Tutaj mamy pewien rasizm
    z udziałem fanów sportu
  • 16:20 - 16:21
    na portalu sportowym.
  • 16:21 - 16:27
    W swoim artykule mieli
    wiele komentarzy rasowych
  • 16:27 - 16:33
    który został opublikowany w
    kontekście pandemii koronawirusa.
  • 16:33 - 16:39
    I tym razem nienawiść
    rozprzestrzeniła się na ludzi z Azji
  • 16:39 - 16:42
    a także ludziom pochodzenia afrykańskiego.
  • 16:44 - 16:50
    A tekst nawiązywał do propozycji
    przetestowania nowych szczepionek
  • 16:50 - 16:52
    w sprawie mieszkańców Afryki.
  • 16:53 - 17:03
    Mieliśmy też wiele rasistowskich
    komentarzy przeciwko ludziom z Afryki.
  • 17:04 - 17:08
    A potem nienawiść rozprzestrzeniła
    się także na ludzi z Ukrainy.
  • 17:09 - 17:16
    Jest jeden przykład, w którym ochroniarz
    jednej z sieci sklepów w Polsce
  • 17:16 - 17:20
    nie wpuścił Ukraińca do sklepu
    ze względu na swoje pochodzenie.
  • 17:21 - 17:25
    Zapytał, czy klient jest
    Polakiem czy Ukraińcem,
  • 17:25 - 17:28
    a kiedy odpowiedział,
    że jest Ukraińcem, to usłyszał
  • 17:28 - 17:33
    nie mógł wejść do środka.
  • 17:33 - 17:38
    Więc według tego ochroniarza,
  • 17:38 - 17:43
    ludzie pochodzenia ukraińskiego
    nosili chorobę, wirus.
  • 17:44 - 17:48
    I nie jest to jedyny przykład,
    ponieważ mieliśmy przypadki
  • 17:48 - 17:54
    takich jak na przykład wyrzucanie
    obywateli Ukrainy z hosteli w Polsce
  • 17:54 - 18:00
    i zmuszonych do powrotu na Ukrainę,
    co w zasadzie było niemożliwe
  • 18:00 - 18:02
    po zamknięciu granic.
  • 18:03 - 18:07
    Oto kolejna celebryta- polityk
  • 18:07 - 18:11
    skrajnie prawicowy,
    Janusz Korwin-Mikke z Konfederacji,
  • 18:12 - 18:22
    kto powiedział, a on ma długą
    historię mówienia dziwnych rzeczy,
  • 18:22 - 18:26
    a także często ksenofobiczny, homofobiczny.
  • 18:26 - 18:32
    Powiedział na przykład, że każdy,
    kto wspiera LGBT, powinien zostać zabity.
  • 18:33 - 18:37
    A potem powiedział,
    że ludzie muszą umieć zabijać,
  • 18:37 - 18:41
    jeśli nie będziemy w stanie zabijać,
    zostaniemy zabici przez Arabów i Chińczyków.
  • 18:42 - 18:45
    A koszt programu nie
    zareagował na to oświadczenie.
  • 18:47 - 18:51
    Mamy dwóch śpiewaków,
    Edytę Gorniak i Ivana Komarenko,
  • 18:51 - 18:54
    dość popularni w Polsce.
  • 18:54 - 19:02
    Pani Gorniak poszła na kanał wRealu24,
    o którym wspominałem wcześniej,
  • 19:03 - 19:13
    i co najbardziej zadziwiające, to był jej
    pomysł, aby zostać gościem tego programu.
  • 19:14 - 19:15
    Podziękowała.
  • 19:15 - 19:18
    Wysłała list,
    dziękując prowadzącemu program
  • 19:18 - 19:26
    za dogłębną analizę globalnych
    manipulacji w kontekście COVID.
  • 19:27 - 19:30
    W wywiadzie powiedziała na przykład:
  • 19:30 - 19:36
    że wirus jest celowo wykorzystywany
    przez niektóre kraje lub grupę ludzi.
  • 19:36 - 19:41
    I wyraziła oświadczenia przeciw szczepionce.
  • 19:43 - 19:49
    Nawet do momentu, gdy powiedziała, że
    ​​zdecyduje się umrzeć ze swoim dzieckiem
  • 19:49 - 19:53
    niż wkładać czegokolwiek w ich ciała.
  • 19:54 - 19:59
    Drugi przykład to Pan Komarenko,
    który reprezentował nasz kraj
  • 19:59 - 20:02
    w konkursie piosenki Eurowizji.
  • 20:02 - 20:05
    W tym samym medium
    telewizja internetowa
  • 20:05 - 20:10
    w zasadzie powtórzył teorie
    spiskowe dotyczące szczepionek.
  • 20:13 - 20:17
    Pokazał również, że tak naprawdę nie
    rozumie, jak działają szczepionki,
  • 20:18 - 20:26
    mówiąc, że to dziwne być szczepionym
    z powodu choroby, której nie masz
  • 20:26 - 20:29
    Więc on po prostu nie rozumie,
    jak działają szczepionki.
  • 20:31 - 20:34
    Powiedział też,
    że pandemia nie istnieje.
  • 20:35 - 20:43
    Zdezorientował także Światową Organizację
    Zdrowia dla firmy farmaceutycznej
  • 20:43 - 20:46
    i poparł inną teorię spiskową
  • 20:47 - 20:51
    mówiąc,
    że firmy farmakologiczne / WHO
  • 20:51 - 20:55
    wywołaki panikę koronawirusa,
    aby zarabiać pieniądze,
  • 20:55 - 21:01
    i że rządy są świadome,
    że nie ma pandemii,
  • 21:01 - 21:05
    ale mają wydawać pieniądze
    firmie farmaceutycznej.
  • 21:06 - 21:10
    Kolejny przykład z tej
    wstrętnej telewizji
  • 21:11 - 21:15
    Jeden z przywódców skrajnej prawicy
    i były katolicki ksiądz Miedlar
  • 21:16 - 21:23
    wypowiedział teorie spiskowe, stwierdził:
    „Wydaje się, że istnieje taka teoria
  • 21:23 - 21:27
    że koronawirus jest częścią
    planu wyludnienia ”.
  • 21:28 - 21:36
    I tak wykorzystał teorię spiskową dotyczącą
    wyludnienia również z udziałem księcia Karola.
  • 21:36 - 21:40
    Więc to nie tylko Bill Gates i
    Światowa Organizacja Zdrowia,
  • 21:40 - 21:45
    To także książę Karol
    zaangażowany w zabijanie ludzi.
  • 21:47 - 21:52
    Kolejny celebryta, polski raper
  • 21:52 - 21:58
    który napisał kilka teorii spiskowych
    na swoim profilu na Facebooku,
  • 21:58 - 22:03
    oskarżając rząd
    chiński i Chińczyków
  • 22:03 - 22:08
    do celowego stworzenia
    stanu pandemii.
  • 22:08 - 22:12
    Powiedział, że obecna
    sytuacja jest wynikiem działań
  • 22:12 - 22:14
    przez chiński reżim,
  • 22:14 - 22:17
    który „zdecydował,
    że wybuchnie trzecia wojna światowa
  • 22:17 - 22:21
    i przejąć w ten sposób
    nadzór ekonomiczny
  • 22:21 - 22:24
    nie pozostawia to złudzeń.
  • 22:24 - 22:28
    Mogli wyhodować tego wirusa,
    który został znaleziony
  • 22:29 - 22:34
    być strzałem w dziesiątkę, a następnie
    stworzyć spektakl dla całego świata ”.
  • 22:35 - 22:36
    Powrót do mowy nienawiści.
  • 22:39 - 22:42
    Oto kilka przykładów,
    na przykład
  • 22:43 - 22:51
    słowa antysemickie, antyislamskie,
    antyafrykańskie i mowa nienawiści z Internetu.
  • 22:51 - 22:58
    Znowu, odnosząc się do teorii
    spisku Światowej Organizacji Zdrowia
  • 22:58 - 23:03
    celowo korzysta z wirusa.
  • 23:04 - 23:08
    I są różne rodzaje teorii,
  • 23:09 - 23:11
    kto rządzi tą organizacją.
  • 23:11 - 23:16
    Ponieważ możemy się nauczyć,
    że to albo Chińczycy, albo Żydzi
  • 23:16 - 23:21
    i że Żydzi chcą odwrócić
    uwagę Unii Europejskiej.
  • 23:23 - 23:27
    Ta teoria spiskowa obejmuje
    również Bank Światowy,
  • 23:27 - 23:33
    wyludnienie i zmiana populacji w
    Europie na Azjatów i Afrykanów.
  • 23:34 - 23:36
    Kolejna teoria znaleziona w Internecie
  • 23:36 - 23:44
    Obejmuje Żydów, którzy aktywnie szukają broni
    biologicznej przeciwko Palestyńczykom.
  • 23:44 - 23:48
    Tutaj mamy mowę nienawiści
  • 23:49 - 23:58
    z kilkoma słowami na temat Chińczyków
    celowo infekujących połowę świata
  • 23:58 - 24:03
    a następnie zarabiać na maskach
    na twarzach i respiratorach.
  • 24:07 - 24:13
    Że jest idealną chorobą do
    rozprzestrzeniania paniki,
  • 24:13 - 24:16
    blok, cały system opieki zdrowotnej.
  • 24:16 - 24:22
    Potem mieliśmy też ten komentarz na
    temat niektórych proroctw, które to mówią
  • 24:23 - 24:28
    Polska uratuje świat przed żółtą zarazą
    i całkowitym unicestwieniem ludzkości.
  • 24:29 - 24:34
    Więcej teorii spiskowych,
    że wirus został wyprodukowany
  • 24:34 - 24:37
    przez chińską fabrykę mydła.
  • 24:38 - 24:42
    Ale było też wiele gwałtownych obrazów.
  • 24:43 - 24:52
    Lub zdjęcia podżegające do przemocy wobec
    osób pochodzenia japońskiego lub chińskiego.
  • 24:52 - 25:02
    A kiedy przeszliśmy przez całą tę
    nienawiść i wszystko, co się dzieje,
  • 25:02 - 25:07
    musimy zastanowić się, co możemy
    zrobić, aby przezwyciężyć kryzys,
  • 25:07 - 25:11
    ponieważ musimy podjąć pewne działania.
  • 25:14 - 25:20
    Zauważamy coraz więcej
    ksenofobii i rasizmu,
  • 25:20 - 25:24
    i możemy się również spodziewać
    rozprzestrzeniania kryzysu
  • 25:24 - 25:30
    z mniejszymi ograniczeniami teraz możemy
    spodziewać się wzrostu przemocy na ulicach.
  • 25:31 - 25:38
    Możemy się również spodziewać,
    że jesienią pojawi się druga fala wirusa
  • 25:38 - 25:43
    dzięki czemu możemy spodziewać się
    coraz większej nienawiści w Internecie.
  • 25:43 - 25:48
    Myślę, że są dwie główne rzeczy,
    nad którymi możemy działać.
  • 25:48 - 25:55
    Po pierwsze możemy monitorować
    sytuację, np. Raport „Virus of Hate”
  • 25:55 - 25:59
    który znajdziesz w całości na stronie
    stowarzyszenia „Nigdy więcej”.
  • 26:02 - 26:04
    Z takim monitorowaniem
  • 26:04 - 26:08
    możemy po prostu zwiększyć
    świadomość, że problem istnieje,
  • 26:08 - 26:10
    dokładnie tyle przykładów, ile możemy.
  • 26:12 - 26:17
    I po prostu poinformuj opinię publiczną.
  • 26:19 - 26:22
    I pokaż,
    że problem nie jest niezauważony.
  • 26:23 - 26:27
    Po drugie,
    istnieje problem teorii spiskowych,
  • 26:27 - 26:35
    co jest moim zdaniem zakorzenione
    głębiej niż tylko teorie spiskowe
  • 26:35 - 26:38
    po koronawirusie
  • 26:38 - 26:42
    ponieważ mamy ruchy
    przeciw szczepionkom.
  • 26:44 - 26:51
    Myślę, że jedynym sposobem, w jaki możemy
    z tym walczyć, jest ciągłe polecanie
  • 26:51 - 26:56
    do wiedzy naukowej, udowodnionych
    faktów, medycyny opartej na dowodach.
  • 26:57 - 27:03
    Bardzo ważne jest przekonanie
    ludzi, że powinniśmy słuchać
  • 27:03 - 27:12
    ekspertom medycznym,
    organizacjom lub Ministerstwu Zdrowia itp.
  • 27:12 - 27:18
    I nie celebrytom, którzy mogą
    wypowiadać się na każdy możliwy temat,
  • 27:19 - 27:21
    ale nie mają doświadczenia zawodowego.
  • 27:22 - 27:25
    To by było wszystko na prezentację.
  • 27:26 - 27:28
    A teraz czas na twoje pytania.
  • 27:29 - 27:32
    Spróbuję odpowiedzieć
    wszystkim, jeśli znam odpowiedź.
  • 27:33 - 27:40
    Na ostatnim slajdzie można znaleźć
    informacje o skojarzeniu Nigdy więcej,
  • 27:40 - 27:42
    jak możesz się z nami skontaktować w mediach społecznościowych.
  • 27:42 - 27:44
    Dziękuję za wysłuchanie.
  • 27:44 - 27:51
    I czekam na każde pytanie,
    jakie możesz mieć.
  • 27:51 - 27:55
    HB: Dziękuję, Jacek.
    Myślę, że to było imponujące
  • 27:55 - 27:57
    z całą wykonaną pracą,
    ze wszystkimi przykładami,
  • 27:57 - 28:00
    chociaż czasami są
    naprawdę smutni i szaleni
  • 28:00 - 28:06
    aby zobaczyć, jak wiele nienawiści, spisku i
    uprzedzeń możemy znaleźć w społecznościach.
  • 28:07 - 28:13
    Napisałem też wiadomość na czacie
    publicznym, prosząc słuchaczy,
  • 28:13 - 28:17
    społeczność: jak
    tam, gdzie jesteś?
  • 28:17 - 28:19
    Czy masz jakieś organizacje?
  • 28:20 - 28:25
    JD: Mogę powiedzieć, że mam trochę informacji
  • 28:25 - 28:29
    że sytuacja wygląda bardzo
    podobnie w innych krajach.
  • 28:30 - 28:34
    Dlatego powitam dobrą informację.
  • 28:34 - 28:39
    Wiem, że sytuacja jest
    podobna na całym świecie
  • 28:39 - 28:42
    z nienawiścią i teoriami spiskowymi.
  • 28:42 - 28:49
    I wiem, że rządy postępują
    na przykład inaczej.
  • 28:51 - 28:59
    Widzę pytanie, jak duży był
    wpływ mediów na atak na Azję.
  • 28:59 - 29:02
    Tak, myślę,
    że dokładnie tak napisała.
  • 29:02 - 29:03
    Najpierw mieliśmy
  • 29:04 - 29:08
    nawet lekarze w Polsce,
    którzy na przykład
  • 29:08 - 29:12
    wyraził opinie,
    że to tylko problem azjatycki,
  • 29:12 - 29:14
    chiński problem, jak napisali.
  • 29:14 - 29:19
    I na przykład jest
    to problem Chińczyków
  • 29:19 - 29:23
    i nigdy nie przyjedzie do Polski.
  • 29:23 - 29:29
    I jesteś w niebezpieczeństwie tylko
    wtedy, gdy spotkasz kogoś z Chin.
  • 29:29 - 29:33
    A jeśli nie, to jesteś bezpieczny.
  • 29:33 - 29:36
    Oczywiście jest to fałszywe.
  • 29:36 - 29:43
    Ale była to narracja przez jakiś czas
    przed faktycznym wybuchem wirusa.
  • 29:46 - 29:52
    I oczywiście są to
    wyjątkowo nienawistne media,
  • 29:52 - 29:56
    zwłaszcza w Internecie,
    które tworzą takie środowisko,
  • 29:56 - 30:01
    w której nienawiść jest to coś normalnego
  • 30:03 - 30:07
    i myślą, że są oświeceni
    i mówią jedyną prawdę
  • 30:07 - 30:11
    który jest ukryty przed resztą społeczeństwa,
  • 30:11 - 30:17
    jak teorie spiskowe,
    które wymieniłem w mojej prezentacji.
  • 30:20 - 30:25
    HB: I przed tym jest
    jeszcze jedno pytanie.
  • 30:25 - 30:29
    Myślę, że już trochę odpowiedziałeś
    w swojej prezentacji,
  • 30:29 - 30:33
    ale może jeszcze raz lub burza mózgów
    lub inni ludzie mają inne pomysły.
  • 30:33 - 30:37
    Co my, ludzie, możemy zrobić
    przeciwko ksenofobii powstańczej,
  • 30:37 - 30:40
    zwłaszcza w oparciu o teorie spiskowe?
  • 30:41 - 30:47
    JD: Myślę, że co możemy zrobić,
    musimy odwołać się do nauki.
  • 30:47 - 30:55
    Musimy na przykład stworzyć naszą
    osobistą listę wiarygodnych mediów
  • 30:55 - 31:00
    z którego pobieramy informacje.
  • 31:00 - 31:05
    Najlepiej, jeśli mogłaby to
    być rzetelna wiedza medyczna.
  • 31:07 - 31:13
    A potem możemy na przykład
    po prostu zobaczyć komentarz
  • 31:13 - 31:15
    lub teoria spiskowa lub ksenofobia,
  • 31:15 - 31:20
    zawsze możemy odnosić się do
    nauki, badań, publikacji
  • 31:20 - 31:27
    i spróbuj to wyjaśnić, ponieważ nie
    wszyscy muszą rozumieć naukowy język.
  • 31:27 - 31:30
    Myślę jednak, że jedynym sposobem
    jest odwołanie się do nauki.
  • 31:32 - 31:37
    Dorin zapytał, czy są popularne
    [teorie spiskowe w Polsce].
  • 31:39 - 31:42
    Tak, to bardzo popularna
    teoria spiskowa,
  • 31:42 - 31:47
    że wirus został
    stworzony w laboratorium.
  • 31:47 - 31:50
    I jest wiele krajów
    i różnych teorii.
  • 31:50 - 31:54
    Możesz więc zaplątać
    się w teorie.
  • 31:54 - 32:02
    Głównie oczywiście Chiny,
    Rosja, USA, ale także Izrael.
  • 32:03 - 32:11
    Tak więc ze względu na interesy
    geopolityczne lub wyludnienie społeczeństwa
  • 32:11 - 32:14
    lub wzniecić trzecią wojnę światową.
  • 32:15 - 32:19
    I jest pytanie od Patrice:
  • 32:19 - 32:22
    Czy jesteś pod presją w
    pracy w swojej organizacji?
  • 32:23 - 32:29
    Cóż, nie spotkałem się z zagrożeniami,
    ale wieloma negatywnymi komentarzami
  • 32:29 - 32:36
    Na przykład po opublikowaniu
    raportu „Wirus nienawiści”,
  • 32:36 - 32:38
    media, które opisaliśmy
  • 32:38 - 32:40
    zajęły się raportem,
  • 32:40 - 32:44
    w nienawistny sposób, odrzucały to.
  • 32:45 - 32:49
    Tak. Tak więc nienawiść jest stale obecna.
  • 32:50 - 32:52
    I musimy sobie z tym poradzić.
  • 32:52 - 32:56
    Istnieje kilka zagrożeń.
    Na przykład otrzymujemy e-maile
  • 32:56 - 33:03
    mówiące, że powinniśmy wyjechać z
    Polski, że wyrządzamy szkodę Polsce.
  • 33:05 - 33:08
    HB: Jonas również
    pracuje nad tym pytaniem.
  • 33:09 - 33:12
    JD: Są informacje o Mołdawii.
  • 33:13 - 33:15
    I to jest bardzo interesujące.
  • 33:17 - 33:24
    HB: Dziękujemy za kontynuowanie,
    spojrzenie na wszystkie te zagrożenia
  • 33:24 - 33:27
    i mowę nienawiści i że
    wciąż robisz to, co robisz.
  • 33:27 - 33:31
    Myślę też, że po prostu robienie raportu,
    szukanie takich smutnych przykładów,
  • 33:32 - 33:37
    Myślę, że jest to także
    presja na zdrowie psychiczne.
  • 33:37 - 33:39
    Dziękuję za wykonaną pracę.
  • 33:40 - 33:42
    I jest we mnie nadzieja.
  • 33:43 - 33:50
    JD: Jeśli mam wyjaśnienie, dlaczego
    niektórzy ludzie wierzą w takie teorie.
  • 33:50 - 33:55
    Cóż, myślę, że to pytanie do
    psychiatry dotyczące socjologa.
  • 33:58 - 34:05
    Myślę, że tylko niektórzy ludzie mają tę
    tendencję i obserwujemy ją przez pewien czas.
  • 34:07 - 34:12
    Najstarsze - zaprzeczanie nauce,
    zaprzeczanie zmianom klimatu,
  • 34:12 - 34:14
    ruch przeciw szczepionkom.
  • 34:15 - 34:16
    Ale dlaczego? Nie wiem.
  • 34:18 - 34:20
    Nie wiem, dlaczego ludzie w to wierzą.
  • 34:20 - 34:23
    Może dlatego,
    że łatwiej wierzyć w te teorie.
  • 34:24 - 34:25
    Łatwiej to zrozumieć
  • 34:26 - 34:27
    i uzasadnić to.
  • 34:28 - 34:33
    Istnieją pewne ukryte osoby
    lub grupy rządzące tym słowem
  • 34:33 - 34:36
    i próbują to zniszczyć.
  • 34:36 - 34:43
    Zamiast czytać książki o biologii i dowiedzieć
    się, na czym tak naprawdę polega wirus.
  • 34:43 - 34:47
    HB: Dziękuję, Jacek.
    Czy mamy jeszcze jakieś pytania?
  • 34:47 - 34:52
    Myślę, że tak, niektórzy ludzie
    wciąż piszą, piszą na maszynie.
  • 34:53 - 34:56
    Tak, jest trochę
    informacji od Claudii.
  • 34:58 - 35:03
    Lista na Wikipedii z
    przypadkami ksenofobii i rasizmu
  • 35:03 - 35:05
    związane z pandemią COVID-19.
  • 35:06 - 35:10
    I to naprawdę szokujące,
    jak długa jest ta lista.
  • 35:12 - 35:14
    Więc także bardziej ogólny.
  • 35:14 - 35:19
    Ktoś wykonujący podobną pracę,
    co Jacek robi ze swoją organizacją,
  • 35:20 - 35:22
    na Wikipedii. Dziękuję za link.
  • 35:23 - 35:25
    I kolejne pytanie od Patrici.
  • 35:26 - 35:33
    JD: Czy widzisz solidarność z
    ruchem Black Lives Matter w Polsce?
  • 35:33 - 35:42
    Trudno powiedzieć, wiesz,
    skupiłem się na sytuacji COVID.
  • 35:42 - 35:45
    Trudno więc odpowiedzieć.
  • 35:46 - 35:48
    Prawdopodobnie tak.
  • 35:49 - 35:52
    Ale jest też trochę rasizmu.
  • 35:52 - 35:57
    Chyba nie wszyscy
  • 35:57 - 36:00
    są solidarni z ruchem.
  • 36:01 - 36:07
    HB: Może mamy trochę doświadczenia od innych
    uczestników, którzy są teraz w Polsce,
  • 36:07 - 36:12
    Widziałem na czacie. Czy widzisz
    lub masz odpowiedź na to pytanie?
  • 36:12 - 36:14
    Tak. Możesz również komentować i informować nas.
  • 36:14 - 36:17
    Dobrze. Tymczasem Dorin
    ma kolejne pytanie.
  • 36:18 - 36:22
    JD: Tak.
    Pytanie o urzędników kościelnych.
  • 36:22 - 36:28
    Nie sądzę, aby urzędnicy kościelni
    zareagowali na to niektórzy duchowni,
  • 36:28 - 36:33
    do wydarzeń, które o tym napisałem,
  • 36:33 - 36:41
    ale głównie mówią,
    że kościół w jakiś sposób zareagował
  • 36:41 - 36:51
    że ograniczyli się do liczby ludzi
    w kościołach, dystans społeczny.
  • 36:52 - 36:54
    To nie było łatwe.
  • 36:55 - 37:00
    To kolejna teoria spiskowa,
    o której nie wspomniałem,
  • 37:00 - 37:06
    że wirus ma zniszczyć
    Kościół katolicki.
  • 37:07 - 37:09
    I po tym, gdy kościół
  • 37:10 - 37:15
    zamknął lub ograniczył liczbę osób,
    które mogą być fizycznie w kościele,
  • 37:16 - 37:23
    niektórzy wyrażali opinie,
    które są dziełem masonerii
  • 37:23 - 37:28
    w całym kościele, nawet w Watykanie,
    aby opisać Kościół katolicki.
  • 37:30 - 37:32
    Jest to również dość popularna teoria.
  • 37:33 - 37:36
    HB: Dziękuję.
    Mamy jeszcze kilka pytań.
  • 37:36 - 37:38
    Widzę jednego z Romy.
  • 37:39 - 37:40
    JD: Tak, możemy.
  • 37:40 - 37:44
    Zawsze staramy się na przykład angażować
  • 37:45 - 37:52
    kampanie, o których wspomniałem
    na początku prezentacji,
  • 37:52 - 38:00
    które pomagają angażować
    ludzi w różne działania
  • 38:00 - 38:07
    zwalczają rasizm poprzez sport,
    na przykład piłkę nożną lub muzykę.
  • 38:07 - 38:20
    I myślę, że pomaga to młodym ludziom
    angażować się w takie działania.
  • 38:20 - 38:26
    I myślę, że zawsze ważne
    jest, aby to powtórzyć
  • 38:26 - 38:30
    musimy mieć samotność
    wobec innych ludzi,
  • 38:30 - 38:33
    szczególnie w tej sytuacji wirusa
  • 38:33 - 38:37
    i nie powinniśmy zwracać
    się przeciwko sobie.
  • 38:38 - 38:42
    HB: Dziękuję. Myślę, że to,
    co miała na myśli także Romy
  • 38:42 - 38:46
    dotyczy konsolidacji i solidarności,
    szczególnie w czasach kryzysu.
  • 38:47 - 38:53
    I sądzę, że kilka dobrych przykładów z
    tego możemy zobaczyć w całej Europie.
  • 38:54 - 39:00
    Byłem na przykład teraz w Czechach
    i tam ludzie się konsolidowali
  • 39:00 - 39:04
    i próbowaliśmy sobie pomagać,
    pomagać małym organizacjom, małym firmom.
  • 39:04 - 39:10
    Były też schroniska w centrum
    Pragi i innych dużych miast
  • 39:10 - 39:14
    dla bezdomnych, którzy mogliby uzyskać
    pomoc medyczną i którzy mogliby zostać,
  • 39:14 - 39:16
    podczas gdy była
    kwarantanna w całym kraju,
  • 39:16 - 39:18
    mogli pozostać tam bezpieczni i mieć jedzenie.
  • 39:18 - 39:23
    I myślę, że był świetny ruch i
    ludzie, którzy go mieli
  • 39:23 - 39:27
    aby zostać w domu, zdali sobie sprawę,
    że również mogą w pewien sposób pomóc.
  • 39:28 - 39:34
    I wiele organizacji pozarządowych uruchomiło lub właśnie rozpoczęły
    się inicjatywy obywatelskie, organizacje pozarządowe, organizacje.
  • 39:34 - 39:36
    Myślę, że może to być również dobry przykład.
  • 39:36 - 39:41
    Może jeśli ktoś inny ma podobne przykłady,
    możesz podzielić się tym na czacie.
  • 39:42 - 39:50
    JD: Myślę, że kryzys koronawirusa
    może pomóc nam zauważyć inne problemy.
  • 39:51 - 39:57
    Mam na przykład wiadomości z
    Rumunii, a nawet z Polski,
  • 39:57 - 40:02
    społeczność romska,
    która często żyje w złych warunkach.
  • 40:02 - 40:08
    Więc jeśli występuje dystans
    społeczny i muszą oni zostać w domu,
  • 40:08 - 40:14
    gdy nie mają niezbędnych
    artykułów sanitarnych.
  • 40:14 - 40:20
    Lub w obozach dla uchodźców,
    gdzie są tysiące ludzi na jedną toaletę
  • 40:20 - 40:23
    i nie ma świeżej wody.
  • 40:23 - 40:28
    Myślę, że może zwrócić
    uwagę na te sytuacje,
  • 40:28 - 40:33
    także ludziom, którzy żyją w
    takich warunkach i może im pomóc.
  • 40:34 - 40:39
    HB: Dziękuję. P Tak, jest też
    przykład Laury z Kolonii w Niemczech.
  • 40:40 - 40:42
    Możesz zobaczyć na link.
  • 40:42 - 40:46
    I pyta, może istnieją podobne
    przykłady w innych społecznościach.
  • 40:46 - 40:52
    Natalia otrzymała zawiadomienie
    o Black Lives Matter w Polsce
  • 40:52 - 40:57
    widzimy, że wiele osób w
    polskich mediach to popiera.
  • 40:57 - 41:00
    I jest kolejne pytanie od Patrice:
  • 41:00 - 41:06
    Czy Corona egzekwuje politykę nacjonalistyczną, czy
    zauważasz otwartość na europejskie rozwiązania,
  • 41:06 - 41:09
    Znów w Unii Europejskiej.
  • 41:10 - 41:14
    JD: Od kilku lat, teraz pięciu lat,
  • 41:14 - 41:19
    mamy wzrost w polityce
    nacjonalistycznej.
  • 41:21 - 41:27
    Po raz drugi mamy skrajnie prawicową politykę
    nacjonalistyczną w polskim parlamencie.
  • 41:27 - 41:33
    Takie sytuacje, jak każdy kryzys,
  • 41:33 - 41:40
    kryzys uchodźczy lub
    kryzys koronawirusowy,
  • 41:40 - 41:47
    Myślę, że to pomaga wychowywać
    nacjonalistycznych polityków i ich pomysły.
  • 41:48 - 41:54
    Rezonuje tutaj w społeczeństwie
    w czasach takiego kryzysu.
  • 41:55 - 42:00
    HB: Dziękuję. Jest jeszcze jedna uwaga
    Kristiny na temat sytuacji w Rosji.
  • 42:00 - 42:04
    I jeszcze jedno pytanie.
  • 42:04 - 42:09
    JD: Dlaczego ludzie próbują się
    obwiniać, zamiast się zjednoczyćć?
  • 42:10 - 42:13
    To może kolejne
    pytanie dla psychologa.
  • 42:13 - 42:17
    Myślę, że może dlatego,
    że jest łatwiej
  • 42:17 - 42:21
    a wspólny wróg łączy ludzi.
  • 42:23 - 42:29
    To właśnie widzimy w grupach ludzi
    popierających partie nacjonalistyczne.
  • 42:29 - 42:34
    że partie i politycy
    pokazują wspólnego wroga
  • 42:34 - 42:40
    podobnie jak uchodźcy,
    społeczność LGBT, teraz Chińczycy,
  • 42:40 - 42:44
    i łączą ludzi przeciwko
    czemuś, nie dla.
  • 42:47 - 42:53
    Myślę, że to przykład,
    może to część wyjaśnienia.
  • 42:53 - 43:00
    Również łatwiej jest mieć jednego
    wroga i winić jedną osobę, jedną grupę
  • 43:00 - 43:02
    lub jeden kraj,
  • 43:02 - 43:10
    niż tylko poczytać o biologii i o
    tym, jak wirusy istnieją, i dlaczego,
  • 43:10 - 43:15
    jak działają i jak możemy się zarazić.
  • 43:15 - 43:17
    HB: Dziękuję bardzo.
  • 43:17 - 43:23
    Powiedziałbym, że jeśli będziemy
    mieli więcej pytań, napisz je teraz.
  • 43:23 - 43:28
    W przeciwnym razie myślę, że Jacek
    zasługuje na wielkie podziękowania
  • 43:29 - 43:33
    i wdzięczność od nas za wgląd.
  • 43:33 - 43:36
    Wiele osób miało to już
    w informacji zwrotnej.
  • 43:36 - 43:37
    To było naprawdę interesujące
  • 43:37 - 43:42
    aby dowiedzieć się także o tym,
    jak jest w Polsce i jak w innych miejscach.
  • 43:43 - 43:49
    Dziękujemy wszystkim za nas, za grupę,
    za podzielenie się przykładami i pytaniami.
  • 43:50 - 43:52
    JD: Dziękuję wszystkim
    za pytania i przykłady.
  • 43:54 - 43:58
    Zawsze jest inspirujące, aby dowiedzieć
    się, jak wyglądają rzeczy w innych krajach
  • 43:58 - 44:02
    i dowiedzieć się o
    podobieństwach i różnicach.
  • 44:05 - 44:12
    HB: W międzyczasie wrócę
    do naszego programu.
  • 44:13 - 44:18
    A teraz udostępnię link
    do formularza opinii,
  • 44:18 - 44:23
    jeśli jeszcze go nie wypełniłaś,
    możesz to zrobić teraz.
  • 44:23 - 44:27
    I jak powiedzieliśmy,
    nagraliśmy to seminarium.
  • 44:27 - 44:31
    A jeśli się trochę spóźniłaś lub
    doszło do nieporozumienia z czasem,
  • 44:31 - 44:38
    prezentację i materiały można było zobaczyć
    później na naszej stronie internetowej.
  • 44:38 - 44:41
    A my wyślemy ci e-mail, gdy będziemy
    gotowi ze wszystkimi materiałami.
  • 44:41 - 44:45
    I większość z nich udostępniamy
    również z napisami, jeśli jest to film.
  • 44:45 - 44:50
    I jeszcze raz
    dziękuję, życząc wam
  • 44:50 - 44:55
    duża moc i konsekwencji w pracy.
  • 44:55 - 44:57
    JD: Dziękuję.
  • 44:57 - 45:00
    Ale do tej pory dziękuję i do
    zobaczenia następnym razem.
Title:
Human rights situation and challenges in Poland today. Racism and Xenofobia in time of Corona
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
45:05

Polish subtitles

Revisions